Справа № 420/18919/21
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 серпня 2022 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Глуханчука О.В., розглянувши за правилами загального позовного провадження у порядку письмового провадження справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю ХАЙ-ТЕК ЕЛІТ-СТРОЙ до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
До суду звернулось товариство з обмеженою відповідальністю ХАЙ-ТЕК ЕЛІТ-СТРОЙ з адміністративним позовом до Головного управління ДПС в Одеській області та Державної податкової служби України, у якому позивач просить суд:
визнати протиправним і скасувати рішення Головного управління ДПС у Одеській області №2822615/42474999 від 01.07.2021 року про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну №17 від 15.06.2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, датою її фактичного подання на реєстрацію, а саме 15.06.2021 року;
стягнути з відповідача на користь товариства з обмеженою відповідальністю ХАЙ-ТЕК ЕЛІТ-СТРОЙ сплачений судовий збір у розмірі 2270, 00 грн.
В обґрунтування позовних вимог товариство з обмеженою відповідальністю ХАЙ-ТЕК ЕЛІТ-СТРОЙ зазначає, що ним було подано до контролюючого органу для реєстрації податкову накладну, яку було виписано за результатами господарських взаємовідносин з ТОВ КОМПАНІЯ «ЕКСТЕР`ЄР ДИЗАЙН» на суму ПДВ у розмірі 39 400,00 гривень (загальна сума коштів - 236 400,00 грн.).
Вказана податкова накладна була направлена до ДПС України для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних, проте її реєстрацію було зупинено.
Рішенням комісії Головного управління ДПС у Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації № 2822615/42474999 від 01.07.2021 року відмовлено в реєстрації податкової накладної №17 від 15.06.2021 року в ЄРПН, у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактур/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Не погоджуюсь із зазначеним рішенням, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Так, позивач вказує, що ТОВ ХАЙ-ТЕК ЕЛІТ-СТРОЙ є господарюючим суб`єктом, який спеціалізується на виконанні ремонтно-будівельних робіт. Основним видом діяльності підприємства є будівництво житлових і нежитлових будівель (КВЕД 41.20).
Для виконання капітальних та поточних ремонтних робіт ТОВ ХАЙ-ТЕК ЕЛІТ-СТРОЙ має у наявності належну матеріально-технічну базу. Роботи з монтажу, реконструкції та будівництва здійснюються на підставі ліцензії виданої Держархбудінспекцією України реєстраційний запис №2013055970 від 31.10.2018 року та декларації відповідності матеріально-технічної бази суб`єкта господарювання вимогам законодавства з питань охорони праці, зареєстрованої Головним управлінням Держпраці у Одеській області 04.03.2021 року за №198.
Враховуючи викладене, позивач констатує, що підприємство має достатній обсяг матеріальних ресурсів, економічно необхідних для здійснення ремонтно-будівельних робіт.
Щодо господарської операції, за якою виписано податкову накладну №17 від 15.06.2021 року, позивач вказує, що 18.01.2021року між ТОВ «ХАЙ-ТЕК ЕЛІТ-СТРОЙ» та ТОВ КОМПАНІЯ «ЕКСТЕР`ЄР-ДИЗАЙН» укладено договір підряду № 18/01, предметом якого було виконання будівельних, монтажних, ремонтних робіт, оздоблювальні роботи по будівлі Головного корпусу КУ «Міська клінічна лікарня № 1», за адресою: м. Одеса, вул. М`ясоїдівська, 32. Сторони договору підписали акт приймання виконаних будівельних робіт на суму 236 400, 00 грн., на підставі якого ТОВ КОМПАНІЯ «ЕКСТЕР`ЄР-ДИЗАЙН» здійснило перерахування коштів на користь позивача, що стало підставою складення податкової накладної №17 від 15.06.2021 року.
З метою реєстрації зазначеної вище податкової накладної після зупинення, 26.06.2021 року Позивачем подано до податкової пояснення та вичерпний перелік документів (54 додатків - первинні документи якими підтверджується виконання робіт, оплати за виконані роботи, а також докази на придбання матеріалів, необхідних для виконання цих робіт), який необхідний для реєстрації ПН/РК в ЄРПН, проте рішенням відповідача відмовлено в реєстрації податкової накладної №17 від 15.06.2021 року, у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів.
Позивач стверджує, що у квитанції не зазначено, які саме документи слід надати платнику податків та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, аби реєстрація податкової накладної стала можливою, що свідчить про невідповідність сформованої квитанції вимогам до таких, що визначені пунктом 11 Порядку №1165 і що призвело до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.
Таким чином, позивач вважає, що оскаржуване рішення є необґрунтованим та невмотивованим та нечітким, з огляду на те, що у ньому не зазначені які саме документи не надано та які не враховано відповідачем.
Процесуальний рух справи
Ухвалою суду від 13 жовтня 2021 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито спрощене позовне провадження у справі. Розгляд справи призначено проводити без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами, відповідно до ч. 5 ст. 262 КАС України.
Однак, станом на 13 грудня 2021 року до суду не надійшов відзив на позовну заяву, а також перелік усіх документів, поданих згідно Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, а пізніше прийнято оскаржуване рішення №2822615/42474999 від 01.07.2021 року про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Натомість, позивач в обґрунтування своїх позовних вимог зазначав, що ним подано до Головного управління ДПС у Одеській області пояснення з додатками, яких достатньо для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної №17 від 15.06.2021 року.
Відповідно до вимог ч. 4 ст. 9 КАС України, суд вживає визначені законом заходи, необхідні для з`ясування всіх обставин у справі, у тому числі щодо виявлення та витребування доказів з власної ініціативи.
У зв`язку із викладеним, ухвалою від 13 грудня 2021 року суд вирішив розгляд адміністративної справи № 420/18919/21 продовжити за правилами загального позовного провадження та розпочати спочатку зі стадії відкриття провадження у справі.
29 грудня 2021 року засобами електронного зв`язку та 04 січня 2022 року засобами поштового зв`язку до суду надійшов відзив на позовну заяву Головного управління ДПС в Одеській області та Державної податкової служби України.
Разом із відзивом представником відповідачів подано заяву про залишення позову товариства з обмеженою відповідальністю ХАЙ-ТЕК ЕЛІТ-СТРОЙ без розгляду у зв`язку із пропуском строку звернення до суду.
Ухвалою суду від 02 лютого 2022 року відмовлено у задоволенні заяви Головного управління ДПС в Одеській області та Державної податкової служби України про залишення без розгляду адміністративного позову товариства з обмеженою відповідальністю ХАЙ-ТЕК ЕЛІТ-СТРОЙ.
Ухвалою суду від 02 лютого 2022 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 23 лютого 2022 року об 11 годині 00 хвилин.
У судове засідання, призначене на 02 лютого 2022 року, учасники справи не з`явились, про дату, час та місце судового засідання повідомлені належним чином та своєчасно.
Від представника позивача 28 грудня 2021 року надійшло клопотання про розгляд справи без його участі (а.с. 157).
Відповідач причини неявки не повідомив.
Відповідно до ч. 3 ст. 194 КАС України, учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності.
Згідно з ч. 1 ст. 205 КАС України, неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
За приписами ч. 9 ст. 205 КАС України, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Суд продовжив розгляд справи у порядку письмового провадження за наявними у ній матеріалами.
Позиція відповідача
29 грудня 2021 року та 04 січня 2022 року від Головного управління ДПС в Одеській області та ДПС України надійшов спільний відзив на позовну заяву з длдатками (а.с. 158-212).
Відповідно до відзиву, відповідачі Державна податкова служба України та Головне управління ДПС в Одеській області позов не визнають, з позовними вимогами не погоджуються, з огляду на наступне.
Так, у відзиві, з посиланням на п.201.10 ст. 201 ПК України, відповідачі зазначають, що якщо надіслані податкові накладні / розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
У свою чергу, відповідно до п. 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 р. № 1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, серед іншого, щодо наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.
Відповідно до фактичних обставин справи, відповідачами зазначено, що ТОВ «Хай-Тек Еліт-Строй» засобами електронного зв`язку направило на реєстрацію в ЄРПН податкову накладну № 17 від 15.06.2021 року із номенклатурою послуги «Рем.-буд. Роботи по будівлі головного корпусу КУ «Міська клінічна лікарня №1», вул. М`ясоїдівська, 32» на загальну суму 236400 грн. у т.ч. ПДВ 39400 грн., виписану на адресу ТОВ Компанія «Екстер`єр Дизайн», код ЄДРПОУ 32894665.
Відповідно до квитанцій документи доставлено до ДПС України, документи прийнято, реєстрація зупинена.
Дані податкові накладні були зупинені на підставі п. 201.16 ст. 201 ПК України в зав`язку із тим, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 41.00, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Також, ТОВ «Хай-Тек Еліт-Строй» було запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПК/РК для розгляду питання прийняття рішення щодо реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної.
На виконання п. 11 Порядків №1165 позивачем було подано до контролюючого органу Повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено.
Проте, як стверджує відповідач, на підтвердження реальності відображених у податкових накладних господарських операцій позивачем не було надано жодного бухгалтерського документа (наприклад, оборотно-сальдових відомостей, аналізів або карток по субрахункам рахунків 10, 15, 30, 31, 36, 66, 90, 93 тощо Плану рахунків бухгалтерського обліку (або їх аналогів відповідно до Спрощеного плану рахунків), які б свідчили про зміну активів та пасивів підприємства внаслідок проведення зазначених господарських операцій, що б сприяло підтвердженню настання реального економічного ефекту для позивача від господарських операцій, відображуваних у ПН позивача (наявність ділової мети)).
На підставі викладеного, Комісією з питань зупинення податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області було прийнято рішення №2822615/42474999 від 01.07.2021 року про відмову у реєстрації податкової накладної №17 від 15.06.2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних
Підставою їх прийняття, як посилається відповідач, стало те, що позивачем не подано документи, передбачені п.5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520, а саме первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Інші заяви по суті справи сторонами не надавались, клопотання та додаткові докази не надходили.
Відповідно до ч. 5 ст. 250 КАС України, датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
Розглянувши подані сторонами заяви по суті справи і докази на їх обґрунтування, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини справи, судом встановлені наступні обставини та факти.
Згідно даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, товариство з обмеженою відповідальністю ХАЙ-ТЕК ЕЛІТ-СТРОЙ (код ЄДРПОУ 42474999) є юридичною особою, основним видом діяльності якої є будівництво житлових і нежитлових будівель (41.20).
Товариство з обмеженою відповідальністю ХАЙ-ТЕК ЕЛІТ-СТРОЙ має ліцензію на господарську діяльність, пов`язану зі створенням об`єктів архітектури (а.с.18), терміном дії з 20.02.2019 до 20.02.2024.
Товариство з обмеженою відповідальністю ХАЙ-ТЕК ЕЛІТ-СТРОЙ декларацією (а.с.18-22) підтвердило відповідність матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці.
З метою розташування офісу, між акціонерним товариством Проектно-пошуковий інститут Південмедбіосінтез (Орендодавець) та товариством з обмеженою відповідальністю ХАЙ-ТЕК ЕЛІТ-СТРОЙ (Орендар) укладений договір оренди нежилого приміщення №2020-07-20 від 06.07.2020 (а.с.23-31).
09.10.2020 року між товариством з обмеженою відповідальністю Орендарбуд-південь (Орендодавець) та товариством з обмеженою відповідальністю ХАЙ-ТЕК ЕЛІТ-СТРОЙ (Орендар) укладено договір оренди №20169/20 (а.с.32-34), предметом якого є оренда будівельних риштувань.
Відповідно до наказу №11/21-Ш від 02.06.2021, директором затверджено штатний розпис товариства з обмеженою відповідальністю ХАЙ-ТЕК ЕЛІТ-СТРОЙ у кількості 14,5 штатних одиниць (а.с. 43-44).
18.01.2021 року між товариством з обмеженою відповідальністю КОМПАНІЯ ЕКСТЕР`ЄР-ДИЗАЙН (Замовник) та товариством з обмеженою відповідальністю ХАЙ-ТЕК ЕЛІТ-СТРОЙ (Підрядник) укладено Договір підряду №18/01 (а.с.47-51), предметом якого є виконання будівельних, монтажних, ремонтних робіт на об`єкті: Ремонтно-будівельні роботи по будівлі головного корпусу КУ Міська клінічна лікарня №1, розташованого за адресою: м.Одеса, вул.М`ясоїдівська, буд.32, відповідно до затвердженої проектно-кошторисної документації.
Відповідно до зазначеного договору, перелік, обсяги та вартість робіт визначається по факту виконаних робіт за узгодженням з замовником (п.2.1.). Забезпечення матеріально-технічними та трудовими ресурсами є обов`язком Підрядника (п.5.2.).
15 червня 2021 року сторони Договору підписали Акт №7 приймання виконаних будівельних робіт (форма КБ-2в) за червень 2021 року (а.с.53-55), відомість витрачених ресурсів витрат підрядника (а.с. 56), а також Довідку форми КБ-3 про вартість виконаних будівельних робіт та витрат за червень 2021 року (а.с.57) на загальну суму 236 400, 00 грн.
Згідно платіжного доручення №313 від 15 червня 2021 року, на виконання умов договору товариством з обмеженою відповідальністю КОМПАНІЯ ЕКСТЕР`ЄР-ДИЗАЙНсплачено на користь товариства з обмеженою відповідальністю ХАЙ-ТЕК ЕЛІТ-СТРОЙ грошові кошти у розмірі 236 400, 00 грн. (а.с.52).
На виконання вимог п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України, Товариством з обмеженою відповідальністю ХАЙ-ТЕК ЕЛІТ-СТРОЙ за результатом надання послуг за договором підряду №18/01 від 1801.2021 року сформовано податкову накладну №17 від 15.06.2021 року (а.с.12) на загальну суму 236 400,00 грн. у т.ч. ПДВ 39400,00 грн. та направлено її для реєстрації в ЄРПН.
Відповідно до квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 23.06.2021 року (а.с.13), податкова накладна №17 від 15.06.2021 року доставлена до ДПС України, документ прийнято, реєстрація зупинена з посиланням на п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України у зв`язку з тим, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 41.00 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операції. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
З метою подальшої реєстрації податкової накладної №17 від 15.06.2021 року, позивачем до контролюючого органу було направлено Повідомлення про надання пояснень (а.с.14) та копії документів (кількість додатків 54).
За результатами розгляду повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкової накладної №17 від 15.06.2021 року, комісією Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення №2822615/42474999 від 01.07.2021 року про відмову в реєстрації податкової накладної №17 від 15.06.2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.15) з підстав ненадання платником податків копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактур/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано не підкреслено).
Не погоджуючись із прийнятим рішенням про відмову в реєстрації податкової накладної №17 від 15.06.2021 року, позивачем подано скаргу з додатками на рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.16).
Відповідачем прийняте рішення за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 07.07.2021 року №31160/42474999/2 (а.с.17), яким залишено скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін на підставі ненадання платником податків копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси.
Вважаючи своє право порушеним рішенням №2822615/42474999 від 01.07.2021 року про відмову в реєстрації податкової накладної №17 від 15.06.2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
При цьому, позивач стверджує, що відповідачем не зазначено, яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної. Рішення не містить мотивів неврахування чи відхилення наданих позивачем пояснень та документів.
У відзиві на позовну заяву відповідачі Державна податкова служба України та Головне управління ДПС в Одеській області повідомили, що Комісією з питань зупинення податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області були прийняті рішення про відмову у реєстрації податкових накладних, у зв`язку з тим, що позивачем не подано документи, а саме: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Вирішуючи спірні правовідносини, надаючи юридичну кваліфікацію встановленим обставинам справи, суд виходить з наступного.
Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України.
Згідно з підпунктами а, б пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України, об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.
У свою чергу, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг, згідно положень пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України, вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.
Відповідно до пункту 188.1 статті 188 Податкового кодексу України база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів.
Пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України, щодо покращення інвестиційного клімату в Україні, внесені зміни та доповнення до Податкового кодексу України та запроваджено новий механізм електронного адміністрування податку на додану вартість за умов проведення аналізу та здійснення управління ризиками з метою визначення форм і обсягів митного та податкового контролю.
На виконання вказаних вище норм законодавства позивачем сформовано податкову накладну та надіслано її до єдиного реєстру податкових накладних.
За визначенням пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246 (далі - Порядок №1246) податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно з п.12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності кваліфікованого електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України Про електронні довірчі послуги, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Аналогічні норми містяться у пункті 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, згідно яким реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Згідно із пунктом 17 Порядку № 1246 у разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 затверджений Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок №1165 у редакції від 11.12.2019, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Згідно з пунктом 5 Порядку №1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Відповідно до абзацу 1 пункту 6 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Пунктом 7 Порядку №1165 визначено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Перелік критеріїв ризиковості здійснення операцій наведений в Додатку 3 до Порядку №1165.
Пунктом 1 зазначеного Додатку 3 передбачено такий критерій ризиковості здійснення операцій як: 1. Відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Відповідно до пунктів 10, 11 Порядку №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Як встановив суд вище, підставою для зупинення реєстрації податкової накладної, поданої ТОВ ХАЙ-ТЕК ЕЛІТ-СТРОЙ вказано те, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 41.00 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операції. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Що стосується посилання контролюючого органу на те, що Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 41.00, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, суд вважає необхідним також зазначити таке.
З огляду на приписи пункту 12 Порядку №1165, суд зазначає, що подання до ДПС таблиці даних платника податку за встановленою формою (додаток 5) є правом платника податку, а підстави зупинення реєстрації ПН визначені пунктами 6-7 Порядку №1165, а саме, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, або у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції.
Крім того, у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платнику податків запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Однак, контролюючий орган не конкретизував, які саме документи необхідно надати платнику податків, та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, щоб реєстрація податкових накладних стала можливою.
У свою чергу, недотримання принципу правової визначеності під час зупинення реєстрації податкової накладної призвело до необізнаності платника податків щодо надання необхідного обсягу документів.
Відповідно до пункту 2 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року № 520 (далі Порядок № 520) прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі (пункт 4 Порядку № 520).
За змістом пункту 5 Порядку № 520, перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Суд зауважує, що вжите у цій нормі словосполучення може включати передбачає, що у кожному окремому випадку перелік таких документів є індивідуальним.
Нормами, що регулюють спірні правовідносини, не встановлено виключного переліку документів, подання яких буде достатнім для прийняття позитивного рішення стосовно реєстрації податкової накладної у разі зупинення реєстрації такої за п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Саме тому форма рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, передбачена у додатку до Порядку № 520 чітко встановлює, що документи, які не надано необхідно підкреслити.
Отже контролюючий орган повинен визначити конкретно ті документи, яких не надано платником податків.
Пунктом 5 наказу №520 не конкретизовано, які саме документи подаються платниками податків, а тільки визначено їх загальний перелік для всіх можливих випадків.
Разом з тим, зі змісту квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної №17 від 15.06.2021 року, поданої позивачем, неможливо точно встановити, які саме документи із такого переліку можуть, на думку уповноваженого органу, спростувати ризиковість відображеної в податкових накладних операції та будуть достатніми для прийняття рішення на користь платника податків.
Відповідно до пункту 6 Порядку № 520, письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Згідно з пунктом 7 Порядку № 520, письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пунктів 9-10 Порядку № 520, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.
Пунктом 11 Порядку № 520 визначено, що Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Під час розгляду справи суд встановив, що з метою подальшої реєстрації (після зупинення) податкової накладної №17 від 15.06.2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних ТОВ ХАЙ-ТЕК ЕЛІТ-СТРОЙ до контролюючого органу направлено Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/ розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, до кожної накладної окремо з додатками та поясненнями (а.с. 14).
Проте, надані платником податків документи контролюючий орган не взяв до уваги та оскаржуваним рішенням відмовив у реєстрації податкової накладної №17 від 15.06.2021 року.
Надаючи правову оцінку прийнятому відповідачем рішенню про відмову у реєстрації податкової накладної №17 від 15.06.2021 року, суд зазначає про те, що контролюючий орган визначив лише загальні підстави прийняття цього рішення, не зазначивши конкретної інформації щодо причин та підстав їх прийняття. Адже контролюючий орган не сформував конкретних вимог щодо необхідності подання вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної, не вказав яких саме документів не надано та яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію поданих податкових накладних.
Крім того, контролюючий орган жодним чином не вказав, чому саме надані позивачем пояснення та первинні документи не враховані ним при прийнятті оскаржуваного рішення.
Як вже було зазначено судом, згідно пункту 12 Порядку №1165, подання до ДПС таблиці даних платника податку є правом платника податку.
Судом встановлено, що зареєстрованими видами діяльності підприємства є 41.20 Будівництво житлових і нежитлових будівель.
Товариство з обмеженою відповідальністю ХАЙ-ТЕК ЕЛІТ-СТРОЙ має ліцензію на господарську діяльність, пов`язану зі створенням об`єктів архітектури (а.с.18), терміном дії з 20.02.2019 до 20.02.2024. Товариство з обмеженою відповідальністю ХАЙ-ТЕК ЕЛІТ-СТРОЙ отримано Декларацію (а.с.18-22) про відповідність матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці.
З метою розташування офісу, між акціонерним товариством Проектно-пошуковий інститут Південмедбіосінтез (Орендодавець) та товариством з обмеженою відповідальністю ХАЙ-ТЕК ЕЛІТ-СТРОЙ (Орендар) укладений договір оренди нежилого приміщення №2020-07-20 від 06.07.2020 (а.с.23-31).
На підставі договору оренди №20169/20 від 09.10.2020 року, укладеного між товариством з обмеженою відповідальністю Орендарбуд-південь (Орендодавець) та товариством з обмеженою відповідальністю ХАЙ-ТЕК ЕЛІТ-СТРОЙ (Орендар) укладено (а.с.32-34), позивач орендує будівельні риштування.
Відповідно до наказу №11/21-Ш від 02.06.2021, директором затверджено штатний розпис товариства з обмеженою відповідальністю ХАЙ-ТЕК ЕЛІТ-СТРОЙ у кількості 14,5 штатних одиниць (а.с. 43-44).
У розпорядженні контролюючого органу була наявна вказана інформація.
Таким чином, у ТОВ ХАЙ-ТЕК ЕЛІТ-СТРОЙ наявні як правові підстави (КВЕД діяльності відповідає наданій послузі), так і матеріально-технічні можливості для виконання господарського договору, за наслідками якого сформовано податкову накладну.
Отже, надання описаних послуг здійснено ТОВ ХАЙ-ТЕК ЕЛІТ-СТРОЙ в межах здійснення власної господарської діяльності, метою якої є отримання прибутку.
У свою чергу, здійснення операцій з постачання товарів/послуг зобов`язує платника податку продавця цих товарів/послуг скласти та зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, яка надається й покупцю за його вимогою та є для нього підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Вирішуючи цей спір, суд вважає, що позивачем на підтвердження правомірності виписування податкових накладних надані необхідні документи, проте, зі змісту рішення про відмову в реєстрації податкових накладних не вбачається підстав для відмови у здійсненні реєстрації, зважаючи на відсутність зазначення конкретного документа, якого не вистачає або який складено з порушеннями та не приймається до уваги.
Податковим органом у рішенні не наведено жодної конкретної інформації щодо причин, підстав та обґрунтувань прийняття такого рішення.
Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Головною рисою індивідуальних актів є їхня конкретність (чіткість), а саме: чітке формулювання конкретних юридичних волевиявлень суб`єктами владних повноважень, які видають такі акти; розв`язання за їх допомогою конкретних, а саме індивідуальних, справ або питань, настанов для їх розв`язання що виникають у сфері державного управління; чітка визначеність адресата, конкретної особи або осіб; чітка відповідність такого акта нормам чинного законодавства.
Правова позиція такого ж змісту щодо застосування вище наведених норм матеріального права була висловлена Верховним Судом, зокрема у постановах від 16.04.2019 у справі №826/10649/17, від 28.10.2019 у справі №640/983/19.
Європейським Судом з прав людини у рішенні по справі Суомінен проти Фінляндії від 01 липня 2003 року вказано, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.
Отже, рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.
Можливість надання платником податків необхідних документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків.
Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Суд також звертає увагу на те, що у випадку неконкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.
Зупинення реєстрації податкової накладної не на підставі, не в межах повноважень та не у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України, а також прийняття негативного для платника податків рішення без зазначення конкретних мотивів дає підстави для висновку про необхідність відновлення порушеного права позивача.
Аналогічні висновки висловлені у Постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 03 червня 2021 року по справі № 2040/7098/18.
У відзиві на позовну заяву відповідачі зазначають про те, що в підтвердження реальності відображених у податкових накладних господарських операцій, позивачем не було надано жодного бухгалтерського документа (наприклад, оборотно-сальдових відомостей, аналізів або карток по субрахункам рахунків 10, 15, 30, 31, 36, 66, 90, 93 тощо Плану рахунків бухгалтерського обліку (або їх аналогів відповідно до Спрощеного плану рахунків), які б свідчили про зміну активів та пасивів підприємства внаслідок проведення зазначених господарських операцій, що б сприяло підтвердженню настання реального економічного ефекту для позивача від господарських операцій, відображуваних у податковій накладній позивача (наявність ділової мети)).
З цього приводу суд враховує, що Верховний Суд неодноразово, зокрема, у постановах від 12 листопада 2019 року у справі № 816/2183/18, від 18 лютого 2020 року у справі №360/1776/19, від 27 квітня 2020 року у справі № 360/1050/19, від 18 червня 2020 року у справі № 824/245/19-а та ряді інших наголошував на тому, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Також суд наголошує, що, приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарської операцій позивача на предмет їх реальності.
Змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. У свою чергу, при реєстрації податкової накладної фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями.
Підсумовуючи вищенаведене, суд зазначає, що під час розгляду справи відповідачами, як суб`єктами владних повноважень, не надано суду доказів, які спростовували б твердження позивача та не наведено обґрунтованих мотивів прийняття оскаржуваного рішення, яким відмовлено позивачу у реєстрації податкової накладної №17 від 15.06.2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.
У той же час, зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарських операцій між позивачем та його контрагентами, а також беручи до уваги те, що такі документи були надані контролюючому органу разом з поясненням щодо реєстрації податкових накладних, реєстрацію якої було зупинено, суд доходить висновку, що останній не мав правових підстав для відмови позивачу у їх реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
За таких обставин оскаржуване рішення Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації №2822615/42474999 від 01.07.2021 року не відповідає критеріям, які визначені у частині 2 статті 2 КАС України та в контексті яких суд має надавати оцінку оскаржуваним рішенням, діям чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, а тому підлягає скасуванню у судовому порядку.
Отже позовні вимоги у цій частині є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Щодо позовних вимог про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №17 від 15.06.2021 року, суд зазначає наступне.
Відповідно до вимог пунктів 201.1, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України обов`язок реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних покладений на платника податків.
Відповідно до пункту 19 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);
неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
За приписами пункту 20 Порядку № 1246, внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.
Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Згідно з підпунктом 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України Єдиний реєстр податкових накладних реєстр відомостей щодо ПН та РК, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Отже, обов`язок щодо реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, у випадку набрання законної сили рішення суду, покладено на ДПС України.
У справі, яка розглядається, обставин, які б унеможливлювали реєстрацію податкової накладеної №17 від 15.06.2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, суд не встановив.
За змістом частини 1 статті 245 КАС України при вирішенні справи по суті суд може задовольнити позов повністю або частково чи відмовити в його задоволенні повністю або частково.
Згідно із пунктом 2 частини 2 статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень.
Відповідно частини 3 статті 245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Таким чином, з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, а також з метою дотримання судом гарантій про те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, суд дійшов про задоволення позовних вимог про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкову накладну №17 від 15.06.2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, датою її фактичного подання на реєстрацію позивачем.
Суд також зазначає, що обраний спосіб захисту про зобов`язання відповідача вчинити відповідні дії узгоджується зі статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту), відповідно до якої кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.
Згідно з ч. 1, ч. 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до ч.1 ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
З огляду на зазначене, оцінюючи докази, які є у справі, в їх сукупності, суд дійшов висновку про обґрунтованість адміністративного позову товариства з обмеженою відповідальністю ХАЙ-ТЕК ЕЛІТ-СТРОЙ до Головного управління ДПС в Одеській області та Державної податкової служби України та необхідність його задоволення.
Згідно п.41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
Розподіл судових витрат
Згідно з ч.1 ст.139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Позивачем за звернення до суду з даним позовом сплачено судовий збір у розмірі 2270,00 грн. (а.с.1).
Таким чином, враховуючи задоволення позову, судові витрати позивача по сплаті судового збору в розмірі 2270,00 грн. суд присуджує за рахунок бюджетних асигнувань відповідача Головного управління ДПС в Одеській області (вул.Семінарська, 5, м.Одеса, 65044, код ЄДРПОУ 44069166), у складі якого утворено Комісію, що прийняла оскаржуване рішення.
Керуючись ст.ст. 2, 5-9, 72, 74-77, 90, 139, 194, 205, 243-246, 250, 255, 295, 297 КАС України,
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю ХАЙ-ТЕК ЕЛІТ-СТРОЙ до Головного управління ДПС в Одеській області та Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС в Одеській області №2822615/42474999 від 01.07.2021 року про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну №17 від 15.06.2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, датою її фактичного подання на реєстрацію товариством з обмеженою відповідальністю ХАЙ-ТЕК ЕЛІТ-СТРОЙ.
Стягнути з Головного управління ДПС в Одеській області (вул.Семінарська, 5, м.Одеса, 65044, код ЄДРПОУ ВП 44069166) за рахунок бюджетних асигнувань на користь товариства з обмеженою відповідальністю ХАЙ-ТЕК ЕЛІТ-СТРОЙ (вул. Космонавтів, буд.32, м. Одеса, 65078, код ЄДРПОУ 42474999) судовий збір у розмірі 2270,00 грн. (дві тисячі двісті сімдесят гривень).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду може бути оскаржене до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Учасники справи:
Позивач: товариство з обмеженою відповідальністю ХАЙ-ТЕК ЕЛІТ-СТРОЙ (вул. Космонавтів, буд.32, м. Одеса, 65078, код ЄДРПОУ 42474999);
Відповідачі:
- Головне управління ДПС в Одеській області (вул. Семінарська, буд.5, м. Одеса, 65044, код ЄДРПОУ ВП 44069166).
- Державна податкова служба України (Львівська площа, буд.8, м. Київ, 04655, код ЄДРПОУ 43005393).
Суддя О.В. Глуханчук
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.08.2022 |
Оприлюднено | 09.08.2022 |
Номер документу | 105602832 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Глуханчук О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні