ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
26 липня 2022 року м. Дніпросправа № 340/5884/21
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Прокопчук Т.С. (доповідач),
суддів: Шлай А.В., Щербака А.А.,
розглянувши в порядку письмового провадження в місті Дніпрі апеляційну скаргу Долинської міської ради
на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 20 жовтня 2021 року (головуючий суддя: Момонт Г.М.) по адміністративній справі №340/5884/21,
за позовом ОСОБА_1 до Долинської міської ради про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
Позивач ОСОБА_1 10.09.2021 року звернулася до суду з позовом до відповідача Долинської міської ради, в якому просить
- визнати протиправною бездіяльність Долинської міської ради щодо неприйняття у встановлений законом строк сесією ради рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок загальною площею 32,7403 га, (площею 4,2103 га кадастровий номер 3521987800:02:000:9043, площею 5,7900 га кадастровий номер 3521987800:02:000:9041, площею 22,7400 га кадастровий номер 3521987800:02:000:9042) та надання їх в оренду ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства;
- зобов`язати відповідача на найближчій сесії прийняти рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення вищезазначених земельних ділянок, загальною площею 32,7403 га, та надання їх в оренду терміном на 20 років позивачу для ведення фермерського господарства, відповідно до її заяви від 06.07.2021 року.
Позовні вимоги обґрунтовано порушенням відповідачем визначеного Земельним кодексом України права на передачу в оренду земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства.
Відповідачем відзив на позовну заяву не подано.
Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 20.10. 2021 року позовні вимоги задоволено частково, визнана протиправною бездіяльність Долинської міської ради щодо неприйняття у встановлений законом строк сесією ради рішення за заявою ОСОБА_1 від 06.07.2021 року про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок загальною площею 32,7403 га, (площею 4,2103 га, кадастровий номер 3521987800:02:000:9043, площею 5,7900 га, кадастровий номер 3521987800:02:000:9041, площею 22,7400 га, кадастровий номер 3521987800:02:000:9042), та зобов`язано відповідача розглянути на пленарному засіданні сесії заяву ОСОБА_1 від 06.07.2021 року про затвердження проекту землеустрою щодо зазначених земельних ділянок та прийняти відповідне рішення. У задоволенні решти вимог відмовлено. На користь позивача стягнуті за рахунок бюджетних асигнувань відповідача витрати по сплаті судового збору у розмірі 454 грн. пропорційно задоволених вимог.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, Долинською міською радою подано апеляційну скаргу, в якій апелянт просить рішення скасувати з підстав порушення судом норм матеріального та процесуального права, та відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі, оскільки не вважає себе належним відповідачем по справі.
Від позивача відзив на апеляційну скаргу не надійшов.
Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, а також правильність застосування судом норм матеріального та процесуального права та правової оцінки обставин у справі колегія суддів вважає апеляційну скаргу такою, що не підлягає задоволенню виходячи з наступного.
Із матеріалів справи вбачається, що ОСОБА_1 08.07.2021 року подано до Долинської міської ради заяву від 06.07.2021 року про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок на умовах оренди терміном на 20 років для ведення фермерського господарства, а саме: земельної ділянки площею 4,2103 га, кадастровий номер 3521987800:02:000:9043; земельної ділянки площею 5,7900 га, кадастровий номер 3521987800:02:000:9041; земельної ділянки площею 22,7400 га, кадастровий номер 3521987800:02:000:9042, що розташовані на території Долинської міської ради (Суходільська сільська рада Долинського району) (а.с.39).
Листом від 06.08.2021 року №01-29/2135/1 Долинською міською радою повідомлено позивача про відсутність правових підстав для позитивного вирішення заяви на сесії міськради, так як передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених ч.2,3 ст. 134 Земельного кодексу України (далі ЗК України) (а.с.40).
Не погодившись з такою бездіяльністю відповідача, позивач звернулася до суду із позовом за захистом своїх інтересів.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Підстави набуття права на землю із земель державної та комунальної власності визначені ст.116 ЗК України, згідно якої громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування
Повноваження відповідних органів виконавчої влади щодо передачі земельних ділянок у власність або користування та порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування встановлені ст.118,122,123 ЗК України.
Відповідно до ч.1 ст.123 ЗК України, надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.
Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання).
Згідно приписів ч.8 ст.118 ЗК України проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому ст.186-1 ЗК України .
Відповідно до ч.1 ст.186-1 ЗК України, проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності (крім земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи) підлягає обов`язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Оригінал відповідної документації із землеустрою подається розробником для погодження територіальному органу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, а іншим органам виконавчої влади, органам місцевого самоврядування та іншим суб`єктам, які здійснюють погодження документації із землеустрою, - копії такої завіреної розробником документації (ч.15 ст.186-1 ЗК України).
Згідно з ч. 6 ст. 186 ЗК України проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок погоджуються в порядку, встановленому ст.186-1 цього Кодексу, і затверджуються Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування відповідно до повноважень, визначених ст.122 цього Кодексу.
Приписами ч.1 ст. 122 ЗК України передбачено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Положеннями п. 34 ч.1 ст. 26, п.9 ч. 1 ст. 33, ч.1 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що до відання виконавчих органів ,зокрема, міських рад у сфері регулювання земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища належать, в т.ч. делеговані повноваження: організація і здійснення землеустрою, погодження проектів землеустрою.
Виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин. Рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Матеріали справи свідчать, що на час звернення позивача до відповідача із відповідною заявою діяло обов`язкове до виконання розпорядження КМ України від 31.01.2018 року №60-р щодо передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, включених до переліку земельних ділянок державної власності, права на які виставлені на земельні торги, в комунальну власність об`єднаних територіальних громад після оприлюднення результатів земельних торгів та укладення договорів оренди таких земельних ділянок; здійснення до передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність розпорядження землями сільськогосподарського призначення державної власності під час передачі в користування (виключно шляхом проведення аукціонів) або у власність за погодженням з об`єднаними територіальними громадами(шляхом прийняття відповідною радою рішення згідно із ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні.
Із матеріалів справи вбачається, що позивачу розпорядженням голови Долинської райдержадмінівстрації Кіровоградської області надано згоду на розроблення проекту землеустрою для відведення земельних ділянок, загальною площею 50 га в оренду для ведення фермерського господарства строком на 20 року на території Суходільської сільради Долинського району від 24.06.2019 року( а.с.12 за звороті)
Компетентними спеціально уповноваженими суб`єктами проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок позивачу виготовлений і перевірений на відповідність вимогам законів, визнано таким, що відповідає вимогам чинного земельного законодавства, прийнятим нормативно-правовим актам та погоджений (а.с.8-38) .
Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин від 28.04.2021 року №1423-IX Розділ Х "Перехідні положення" Земельного кодексу України доповнений п. 24, яким передбачено, що надані до дня набрання чинності цим пунктом рішеннями Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів виконавчої влади дозволи на розроблення документації із землеустрою щодо земельних ділянок державної власності, які відповідно до цього пункту переходять у комунальну власність, є чинними. Особи, які отримали такі дозволи, а також органи, що їх надали, зобов`язані повідомити про це протягом місяця відповідні сільські, селищні, міські ради з дня набрання чинності цим пунктом. Рішення про затвердження такої документації, що не була затверджена на день набрання чинності цим пунктом, приймають сільські, селищні, міські ради.
Матеріали справи свідчать, що позивач виконала вимоги чинного земельного законодавства, та звернулася до Долинської міської ради із заявою про затвердження проекту землеустрою та передачу земельних ділянок у користування.
Відповідачем вищезазначена заява позивача не розглянута у встановленому порядку на пленарному засіданні сесії міськради, а тому суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що належним способом захисту порушеного права позивача на отримання обґрунтованого та мотивованого рішення за її заявою є зобов`язання відповідача розглянути заяву позивача про затвердження проекту землеустрою на пленарному засіданні сесії міськради та прийняти відповідне рішення.
Доводи апеляційної скарги зазначених вище висновків суду першої інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку, що судом першої інстанції при розгляді справи неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права.
Викладене свідчить, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи, надав належну оцінку дослідженим доказам та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, а тому підстави для скасування судового рішення відсутні.
Керуючись ст. 315, 316, 321, 322, 325 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Долинської міської ради - залишити без задоволення.
Рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 20 жовтня 2021 року по адміністративній справі №340/5884/21 - залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня прийняття та оскарженню в касаційному порядку не підлягає відповідно до п.2 ч.5 ст.328 КАС України.
Головуючий - суддяТ.С. Прокопчук
суддяА.В. Шлай
суддяА.А. Щербак
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.07.2022 |
Оприлюднено | 09.08.2022 |
Номер документу | 105603914 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Прокопчук Т.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні