МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
08 серпня 2022 р. № 400/10043/21 м. Миколаїв
Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі судді Мельника О.М. розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовом:Товариства з обмеженою відповідальністю "ТРИТОН ДИСТРИБЬЮШЕН", вул. Індустріальна, 1, м.Миколаїв,54038,
до відповідача:Головного управління ДПС у Миколаївській області, вул. Лягіна, 6, м.Миколаїв,54001,
про:визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 22.06.2021 № 503514290903, № 503614290903, № 503714290903, № 503814290903, від 08.09.2021 № 754314290903, № 754414290903,
ВСТАНОВИВ:
ТОВ «ТРИТОН ДИСТРИБЬЮШЕН» (далі:Відповідач) звернувся з позовом до суду та просив визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Миколаївській №503514290903 від 22.06.2021, №503614290903 від 22.06.2021, № 503714290903 від 22.06.2021, № 503814290903 від 22.06.2021, № 754314290903 від 08.09.2021, № 754414290903 від 08.09.2021.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що ЗУ № 481/95-ВР у статті 17 взагалі не містить 23-го абзацу, що унеможливлює застосування фінансових санкцій на підставі зазначеної норми, крім того склад правопорушення відсутній оскільки для його наявності має бути два фактори отримання ліцензії та здійснення визначеної ліцензією діяльності та/або експорт, імпорт зазначеної продукції, а саме одночасна наявність двох зазначених ознак у суб`єкта господарювання у є підставо для виникнення у останнього безумовного обов`язку подачі відповідних звітів про обсяги виробництва та/або обігу (в тому числі імпорту та експорту) спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах. Позивач, попри отримання ліцензії, відповідну господарську діяльність провадити навіть не розпочинав, з причини від нього незалежних. Відтак обов`язку подавати щомісячні звіти про обсяги виробництва та/або обігу (в тому числі імпорту та експорту) спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах у ТОВ «ТРИТОН ДИСТРИБЬЮШЕН» в силу закону не виникало. Крім того Позивач наполягає на тому, що Відповідачем рішення винесено необгрунтовано, без проведення перевірки фактичних обставин, а лише на підставі внутрішніх службових документів.
Відповідач надав відзив на позов, згідно якого вважає позовні вимоги необґрунтованими, а спірні податкові повідомлення-рішення винесеними згідно діючого законодавства. Наголосив на тому, що контроль за дотриманням норм цього Закону здійснюють органи, які видають ліцензії, а також інші органи в межах компетенції, визначеної законами України (частина перша статті 16 Закону №481). Таким чином, вказаним законодавчим актом закріплений обов`язок суб`єкта господарювання, який отримав ліцензію на право оптової торгівлі тютюновими виробами та здійснює таку статутну діяльність, подавати до повноважних контролюючих органів звіт форми №1-ОТ за кожний місяць до 10 числа місяця, що настає за звітним. Згідно із пунктами 1, 2, 4, 8 розділу 1 Порядку №49 звіт про обсяги придбання та реалізації тютюнових виробів у оптовій мережі (далі - Звіт) подають суб`єкти господарювання, які одержали ліцензії на право оптової торгівлі тютюновими виробами, незалежно від форми власності до органів ДФС за основним місцем обліку в електронній формі. Оскільки при заповненні звітності форми №1- ОТ має можливість вказати обсяги продукції, яка була вироблена або яка знаходиться в місцях її зберігання чи була імпортована та інше, у тому числі із зазначенням кількості продукції « 0».
На підставі норм ч.3 ст.194 КАС України суд розглянув справу в порядку письмового провадження. Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складання повного судового рішення (ч. 5 ст. 250 КАС України).
Розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд зазначає таке.
ТОВ «Тритон Дистрибьюшен» отримано ліцензію на право оптової торгівлі рідинами, що використовуються в електронних сигаретах №14021920210001, терміном дії з 09.02.2021 до 09.02.2026.
При узагальненні звітної інформації, яка передбачена формою №1-ОТ «Звіт про обсяги придбання та реалізації тютюнових виробів у оптовій мережі» встановлено факт неподання позивачем звіту за формою №1-ОТ за лютий 2021 року, березень 2021 року, квітень 2021 року, травень 2021 року та факт несвоєчасного подання звіту за формою №1-ОТ за червень 2021 року, липень 2021 року.
Вищенаведені факти зафіксовано Висновками про неподання чи несвоєчасне подання звіту з недостовірними відомостями про обсяги виробництва та/або обігу (в тому числі імпорту та експорту) спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах №842/14-29-09-03-10 від 11.06.2021, №844/14-29-09-03- 10 від 11.06.2021, №846/14-29-09-03-10 від 11.06.2021, №848/14-29-09-03-10 від 11.06.2021, №1393/14-29-09-03-10 від 02.09.2021, №1394/14-29-09-03-10 від 02.09.2021.
Відповідачем на підставі висновку про неподання чи несвоєчасне подання звіту з недостовірними відомостями про обсяги виробництва та/або обігу (в тому числі імпорту та експорту) спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах №842/14-29-09-03-10 від 11.06.2021 ГУ ДПС у Миколаївській області прийнято податкове повідомлення- рішення від 22.06.2021 №503514290903 про застосування до ТОВ «Тритон Дистрибьюшен» штрафних (фінансових) санкцій в розмірі 17 000грн.
На підставі висновку про неподання чи несвоєчасне подання звіту з недостовірними відомостями про обсяги виробництва та/або обігу (в тому числі імпорту та експорту) спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах №844/14-29-09-03-10 від 11.06.2021 ГУ ДПС у Миколаївській області прийнято податкове повідомлення- рішення від 22.06.2021 №503614290903 про застосування до ТОВ «Тритон Дистрибьюшен» штрафних (фінансових) санкцій в розмірі 17 000грн.
На підставі висновку про неподання чи несвоєчасне подання звіту з недостовірними відомостями про обсяги виробництва та/або обігу (в тому числі імпорту та експорту) спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах №846/14-29-09-03-10 від 11.06.2021 ГУ ДПС у Миколаївській області прийнято податкове повідомлення- рішення від 22.06.2021 №503714290903 про застосування до ТОВ «Тритон Дистрибьюшен» штрафних (фінансових) санкцій в розмірі 17 000грн.
На підставі висновку про неподання чи несвоєчасне подання звіту з недостовірними відомостями про обсяги виробництва та/або обігу (в тому числі імпорту та експорту) спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах №848/14-29-09-03-10 від 11.06.2021 ГУ ДПС у Миколаївській області прийнято податкове повідомлення- рішення від 22.06.2021 №503814290903 про застосування до ТОВ «Тритон Дистрибьюшен» штрафних (фінансових) санкцій в розмірі 17 000грн.
На підставі висновку про неподання чи несвоєчасне подання звіту з недостовірними відомостями про обсяги виробництва та/або обігу (в тому числі імпорту та експорту) спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах №1393/14-29-09-03-10 від 02.09.2021 ГУ ДПС у Миколаївській області прийнято податкове повідомлення- рішення від 08.09.2021 №754314290903 про застосування до ТОВ «Тритон Дистрибьюшен» штрафних (фінансових) санкцій в розмірі 17 000грн.
На підставі висновку про неподання чи несвоєчасне подання звіту з недостовірними відомостями про обсяги виробництва та/або обігу (в тому числі імпорту та експорту) спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах №1394/14-29-09-03-10 від 02.09.2021 ГУ ДПС у Миколаївській області прийнято податкове повідомлення- рішення від 08.09.2021 №754414290903 про застосування до ТОВ «Тритон Дистрибьюшен» штрафних (фінансових) санкцій в розмірі 17 000грн.
Основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим та зерновим дистилятом, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, дистилятом виноградним спиртовим, спиртом-сирцем плодовим, біоетанолом, алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, та пальним, забезпечення їх високої якості та захисту здоров`я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального на території України визначає Закон України від 19 грудня 1995 року №481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального».
За змістом статті 15 Закону №481 оптова торгівля на території України алкогольними напоями та тютюновими виробами здійснюється за наявності у суб`єктів господарювання (у тому числі іноземних суб`єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) всіх форм власності ліцензії на оптову торгівлю алкогольними напоями та тютюновими виробами. Оптова торгівля пальним та зберігання пального здійснюються суб`єктами господарювання (у тому числі іноземними суб`єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) всіх форм власності за наявності ліцензії.
Відповідач свідомо в відзиві зазначає норми частини третьої статті 16 Закону №481 в такій редакції «передбачено, що суб`єкти господарювання, які отримали передбачені цим Законом ліцензії, подають до органу виконавчої влади, уповноваженого Кабінетом Міністрів України видавати такі ліцензії, щомісяця до 10 числа наступного місяця звіт про обсяги виробництва та/або обігу (в тому числі імпорту та експорту) спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів за формою, встановленою цим органом.»
Однак, норма ч.3 ст.16 Закону України від 19 грудня 1995 року №481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального», яка діяла в редакції на час виникнення спірних правовідносин, виглядає наступним чином: Суб`єкти господарювання (у тому числі іноземні суб`єкти господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва), які отримали ліцензії на виробництво та/або оптову торгівлю спиртом, алкогольними напоями і тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, та здійснюють таку діяльність та/або експорт, імпорт зазначеної продукції, подають до органу виконавчої влади, уповноваженого Кабінетом Міністрів України видавати такі ліцензії, щомісяця до 10 числа наступного місяця звіт про обсяги виробництва та/або обігу (в тому числі імпорту та експорту) спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, за формою, встановленою цим органом. У разі якщо в місяці, наступному за звітним місяцем, суб`єкт господарювання (у тому числі іноземний суб`єкт господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) самостійно виявив помилки у поданому ним звіті за звітний місяць, він зобов`язаний подати уточнений звіт до кінця місяця, наступного за звітним місяцем. У такому разі штраф, встановлений абзацом дев`ятнадцятим частини другої статті 17 цього Закону, не застосовується.
Таким чином, вказаним законодавчим актом закріплений обов`язок суб`єкта господарювання, який отримав ліцензію на право оптової торгівлі тютюновими виробами та таку діяльність та/або експорт, імпорт зазначеної продукції, подавати до повноважних контролюючих органів звіт форми №1-ОТ за кожний місяць до 10 числа місяця, що настає за звітним.
Саме одночасна наявність двох зазначених ознак у суб`єкта господарювання у є підставою для виникнення у останнього безумовного обов`язку подачі відповідних звітів про обсяги виробництва та/або обігу (в тому числі імпорту та експорту) спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах.
Відповідач в обґрунтування своєї позиції посилається також на норми, що регулюють порядок подання звітності, а саме Форма звіту про обсяги придбання та реалізації тютюнових виробів у оптовій мережі» та порядок їх заповнення, затверджена наказом Міністерстві фінансів України від 11.02.2016 (далі - Порядок №49).
Згідно із пунктами 1, 2, 4, 8 розділу 1 Порядку №49 звіт про обсяги придбання та реалізації тютюнових виробів у оптовій мережі (далі - Звіт) подають суб`єкти господарювання, які одержали ліцензії на право оптової торгівлі тютюновими виробами, незалежно від форми власності до органів ДФС за основним місцем обліку в електронній формі.
Особливо звертає увагу на норми розділу II Порядку №49 «Порядок заповнення розділу І «Обсяги придбання та реалізації тютюнових виробів» у графі 3 зазначаються одиниці виміру тютюнових виробів (млн штук, тонни). У графі 4 зазначається залишок тютюнових виробів на початок звітного місяця. У графі 5 зазначається обсяг придбання тютюнових виробів усього за звітний період суб`єктом господарювання, який здійснює оптову торгівлю тютюновими виробами. У графі 6 зазначається обсяг придбання тютюнових виробів суб`єктом господарювання тільки у виробника тютюнових виробів. У графі 7 зазначається обсяг придбання тютюнових виробів суб`єктом господарювання за імпортом. У графі 8 зазначається обсяг придбання тютюнових виробів суб`єктом господарювання тільки у підприємств оптової торгівлі тютюновими виробами. У графі 9 зазначається обсяг реалізації тютюнових виробів усього за звітний період. У графі 10 зазначається обсяг реалізації тютюнових виробів у роздрібній торгівлі. У графі 11 зазначається обсяг реалізації тютюнових виробів підприємствам оптової торгівлі. У графі 12 зазначається обсяг реалізації тютюнових виробів на експорт. У графі 13 зазначається залишок тютюнових виробів на кінець звітного місяця. У графі 14 надаються необхідні пояснення.
Та робить висновок, що об`єкт господарювання при заповненні звітності форми №1- ОТ має можливість вказати обсяги продукції, яка була вироблена або яка знаходиться в місцях її зберігання чи була імпортована та інше, у тому числі із зазначенням кількості продукції « 0».
Суд звертає увагу на те, що норми порядку передбачають правила подачі та форму звіту, тоді, як нормами частини третьої статті 16 Закону №481 передбачено правило за якого взагалі виникає обов`язок суб`єкта господарювання щодо подачі звітності.
Крім того, Порядок №49 є підзаконним актом, тому мають застосовуватись норми саме профільного спеціального Закону в разі якщо норми підзаконного акту йому протирічать.
Таким чином, Відповідач дійшов висновку про порушення Позивачем норм ч.3 ст16 Закону України від 19 грудня 1995 року №481/95-ВР з порушенням норм ч.2 ст. 2 КАС України в частині використання повноважень у спосіб, що визначені Конституцією та законами. України; необґрунтовано, тобто без урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); не добросовісно; не розсудливо; без дотриманням принципу рівності перед законом, не пропорційно, зокрема без дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія).
Оскільки фактично Відповідачем взагалі не було перевірено факт здійснення чи не здійснення фактичної діяльності з оптової торгівлі тютюновими виробами, діяльності з експорту, імпорту зазначеної продукції.
Натомість Позивачем зазначено, що з метою здійснення реальної діяльності було отримано ліцензії, однак через недобросовісність посередника жодних договорів із закордонним постачальником укладено не було, а в подальшому через фінансові труднощі ТОВ «ТРИТОН ДИСТРИБЬЮШЕН» господарську діяльність навіть не розпочало провадити, жодних фінансових чи будь-яких інших операцій спрямованих на отримання економічного результату не здійснювало.
Крім того, суд зауважує, що відповідальність за порушення норм ч.3 ст.16 Закону України від 19 грудня 1995 року №481/95-ВР передбачена наступним абзацем ч.2 ст. 17: «неподання чи несвоєчасного подання звіту або подання звіту з недостовірними відомостями про обсяги виробництва та/або обігу (в тому числі імпорту та експорту) спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів до органу виконавчої влади, уповноваженого Кабінетом Міністрів України видавати відповідні ліцензії, - у розмірі 17000 гривень; {Частину другу статті 17 доповнено абзацом згідно із Законом № 391-IX від 18.12.2019; абзац двадцять другий частини другої статті 17 замінено абзацом згідно із Законом № 786-IX від 14.07.2020}».
Якщо рахувати абзаци даної статті він за рахунком є 19, однак до цього абзацу вносились зміни і з цих змін вбачається, що це 22 абзац, таким чином Відповідачем невірно застосовано норми, що передбачають відповідальність.
З огляду на викладене Відповідачем всупереч нормам ч.2 ст.77 КАС України не доведено правомірність податкових повідомлень-рішень №503514290903 від 22.06.2021, №503614290903 від 22.06.2021, № 503714290903 від 22.06.2021, № 503814290903 від 22.06.2021, № 754314290903 від 08.09.2021, № 754414290903 від 08.09.2021, тому вони є протиправними та підлягають скасуванню.
Судові витрати підлягають стягненню за бюджетних асигнувань Відповідача, відповідно до норм ст.139 КАС України.
Керуючись ст. 2, 19, 139, 241, 244, 242 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "ТРИТОН ДИСТРИБЬЮШЕН" (вул. Індустріальна, 1,Миколаїв,54038 ЄДРПОУ 38790549) до Головного управління ДПС у Миколаївській області (вул. Лягіна, 6,Миколаїв,54001 ЄДРПОУ 44104027) задовольнити повністю.
2. Визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Миколаївській №503514290903 від 22.06.2021, №503614290903 від 22.06.2021, № 503714290903 від 22.06.2021, № 503814290903 від 22.06.2021, № 754314290903 від 08.09.2021, № 754414290903 від 08.09.2021.
3. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Миколаївській області (вул. Лягіна, 6,Миколаїв,54001 ЄДРПОУ 44104027) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ТРИТОН ДИСТРИБЬЮШЕН" (вул. Індустріальна, 1,Миколаїв,54038 ЄДРПОУ 38790549) судові витрати в розмірі 2270,00 грн.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Суддя О.М. Мельник
Суд | Миколаївський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.08.2022 |
Оприлюднено | 10.08.2022 |
Номер документу | 105617716 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Миколаївський окружний адміністративний суд
Мельник О.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні