КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
05 серпня 2022 року м. Київ № 320/2208/21
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Панової Г.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовом Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Лук`янівське»
до Державної податкової служби України
про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
До Київського окружного адміністративного суду звернулось Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю «Лук`янівське» з позовом до Державної податкової служби України, в якому просить суд:
1) визнати протиправними дії Державної податкової служби України щодо відмови у прийнятті до реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних:
- розрахунку коригування кількісних і вартісних показників №1 від 04.12.2020 до податкової накладної №8 від 12.05.2017;
- розрахунку коригування кількісних і вартісних показників №2 від 24.12.2020 до податкової накладної №8 від 12.05.2017;
- розрахунку коригування кількісних і вартісних показників №3 від 24.12.2020 до податкової накладної №15 від 24.05.2017;
- розрахунку коригування кількісних і вартісних показників №4 від 24.12.2020 до податкової накладної №3 від 07.06.2017;
- розрахунку коригування кількісних і вартісних показників №5 від 24.12.2020 до податкової накладної №15 від 20.06.2017;
- розрахунку коригування кількісних і вартісних показників №6 від 24.12.2020 до податкової накладної №21 від 26.06.2017;
- розрахунку коригування кількісних і вартісних показників №7 від 24.12.2020 до податкової накладної №4 від 05.07.2017;
2) зобов`язати Державну податкову службу України прийняти та зареєструвати датою фактичного надходження, в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунки коригування кількісних і вартісних показників, а саме:
- 09.12.2020 р. розрахунок коригування кількісних і вартісних показників № 1 від 04.12.2020 р. до податкової накладної № 8 від 12.05.2017 р.;
- 05.01.2021 р. розрахунок коригування кількісних і вартісних показників № 2 від 24.12.2020 р. до податкової накладної № 8 від 12.05.2017 р.;
- 05.01.2021 р. розрахунок коригування кількісних і вартісних показників № З від 24.12.2020 р. до податкової накладної № 15 від 24.05.2017 р.;
- 05.01.2021 р. розрахунок коригування кількісних і вартісних показників № 4 від 24.12.2020 р. до податкової накладної № 3 від 07.06.2017 р.;
- 05.01.2021 р. розрахунок коригування кількісних і вартісних показників № 5 від 24.12.2020 р. до податкової накладної № 15 від 20.06.2017 р.;
- 05.01.2021 р. розрахунок коригування кількісних і вартісних показників № 6 від 24.12.2020 р. до податкової накладної № 21 від 26.06.2017 р.;
- 05.01.2021 р. розрахунок коригування кількісних і вартісних показників № 7 від 24.12.2020 р. до податкової накладної № 4 від 05.07.2017 р.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що податковим органом протиправно відмовлено у прийнятті поданих розрахунків коригування до податкових накладних. Зауважив, що при поверненні постачальником (продавцем) суми попередньої оплати товару, суми податкових зобов`язань та податкового кредиту постачальника (продавця) та отримувача підлягають відповідному коригуванню на підставі розрахунку коригування до податкової накладної, тому СТОВ «Лук`янівське» зареєструвало спірні розрахунки коригування. Наголосив, що податкове законодавство не містить жодної заборони складати й реєструвати розрахунки коригування до зареєстрованої в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі ЄРПН) податкової накладної, з дати складення якої минуло понад 1095 днів. Тож, платники податку на додану вартість мають право складати й реєструвати розрахунки коригування до таких податкових накладних, оскільки: положення статті 102 ПК України не визначає і не регулює порядок та строки здійснення реєстрації розрахунків коригування зобов`язань з податку на додану вартість, а тому не може бути застосована до операцій із повернення товару чи авансових оплат, а також до перегляду ціни товарів (послуг). Разом з тим, положення пункту 6 Порядку № 1246 застосовується виключно до розрахунку коригування до податкової накладної, яка складена до 01.02.2015.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 17.03.2021 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження та призначено судове засідання.
Протокольною ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 20.04.2021 суд відклав розгляд справи на 24.05.2021.
Протокольною ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 24.05.2021 суд відклав розгляд справи на 15.06.2021.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 24.05.2021 суд повторно витребував від Державної податкової служби України: докази створення комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, та її персональний склад; копії протоколів засідання комісії, на якому розглядалось питання щодо реєстрації розрахунків коригування до податкових накладних №1 від 04.12.2020 до податкової накладної № 8 від 12.05.2017; №2 від 24.12.2020 до податкової накладної №8 від 12.05.2017; №3 від 24.12.2020 до податкової накладної №15 від 24.05.2017; №4 від 24.12.2020 до податкової накладної №3 від 07.06.2017; №5 від 24.12.2020 до податкової накладної №15 від 20.06.2017; №6 від 24.12.2020 до податкової накладної №21 від 26.06.2017; №7 від 24.12.2020 до податкової накладної №4 від 05.07.2017; письмові пояснення про конкретні та чіткі підстави відмови в реєстрації розрахунків коригування до податкових накладних №1 від 04.12.2020 до податкової накладної № 8 від 12.05.2017; №2 від 24.12.2020 до податкової накладної №8 від 12.05.2017; №3 від 24.12.2020 до податкової накладної №15 від 24.05.2017; №4 від 24.12.2020 до податкової накладної №3 від 07.06.2017; №5 від 24.12.2020 до податкової накладної №15 від 20.06.2017; №6 від 24.12.2020 до податкової накладної №21 від 26.06.2017; №7 від 24.12.2020 до податкової накладної №4 від 05.07.2017; - витяг з Єдиного реєстру податкових накладних/розрахунку коригування щодо розрахунків коригування до податкових накладних №1 від 04.12.2020 до податкової накладної № 8 від 12.05.2017; №2 від 24.12.2020 до податкової накладної №8 від 12.05.2017; №3 від 24.12.2020 до податкової накладної №15 від 24.05.2017; №4 від 24.12.2020 до податкової накладної №3 від 07.06.2017; №5 від 24.12.2020 до податкової накладної №15 від 20.06.2017; №6 від 24.12.2020 до податкової накладної №21 від 26.06.2017; №7 від 24.12.2020 до податкової накладної №4 від 05.07.2017; докази винесення на розгляд комісії Головного управління ДФС у Київській області питання про віднесення СТОВ «Лук`янівське» до переліку ризикових платників податків, докази проведення такого засідання та прийняття відповідного рішення (копії протоколів засідання комісії тощо); докази відображення такої інформації в Електронному кабінеті платника податків; витяг з підсистеми «Аналітична система» ІТС «Податковий блок» щодо включення позивача до переліку платників з ознаками ризиковості.
Протокольною ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 15.06.2021 суд відклав розгляд справи на 13.07.2021.
Протокольною ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 13.07.2021 суд відклав розгляд справи на 09.08.2021.
Відповідач позов не визнав та подав до суду відзив на позовну заяву, в якому просив відмовити у задоволенні позову СТОВ «Лук`янівське», оскільки розрахунки коригування до податкової накладної, з дати складання якої минуло більше 1095 календарних днів, не може бути зареєстрований в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку із сплином терміну позовної давності.
Підставою прийняття Державною податковою службою України оскаржуваних позивачем рішень про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, стали висновки про порушення поданням такого розрахунку строків давності, встановлених ст. 102 Податкового кодексу України та п. 6 постанови Кабінету Міністрів України № 1246 «Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних» - за змістом квитанції № 1 від 11.08.2017. Так, положеннями пункту 6 постанови Кабінету Міністрів України № 1246 «Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних» зазначено, що розрахунок коригування до податкової накладної, яка складена до 01.02.2015 та не підлягала реєстрації відповідно до пункту 11 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, підлягає реєстрації після реєстрації такої накладної, для чого постачальник (продавець) товарів/послуг повинен протягом операційного дня зареєструвати податкову накладну (незалежно від дати її складення з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 Податкового кодексу України) та розрахунок коригування.
Згідно із пунктом 11 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України передбачено, що реєстрація податкових накладних платниками податку на додану вартість - продавцями в Єдиному реєстрі податкових накладних запроваджується для платників цього податку, у яких сума податку на додану вартість в одній податковій накладній становить: понад 1 мільйон гривень - з 1 січня 2011 року; понад 500 тисяч гривень - з 1 квітня 2011 року; понад 100 тисяч гривень - з 1 липня 2011 року; понад 10 тисяч гривень - з 1 січня 2012 року.
З огляду на вказане, строки давності, встановлені статтею 102 Податкового кодексу України, застосовуються до складання та реєстрації розрахунку коригування до податкових накладних, якщо такі накладні були складені до 1 лютого 2015 року та не підлягали реєстрації відповідно до пункту 11 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України.
Позивач не погоджуючись з доводами відповідача, викладеними у відзиві на позов подав до суду відповідь на відзив, у якій зазначив, що відносини з реєстрації розрахунку коригування до податкових накладних регулюються положеннями статті 192 Податкового кодексу України, яка не обмежує строки для здійснення відповідних коригувань податкових зобов`язань та податкових кредитів, а визначає порядок складання та реєстрації розрахунку коригування, зокрема, у випадках перегляду цін на поставлені товари (послуги), повернення товарів та попередньої оплати.
В судове засідання, призначене у справі на 09.08.2021 сторони не з`явились, хоча були належним чином повідомлені про дату, час та місце судового розгляду справи у передбачений законодавством строк.
При цьому судом встановлено, що 09.08.2021 на адресу суду надійшло клопотання представника позивача про проведення розгляду справи у порядку письмового провадження.
Враховуючи неявку сторін в судове засідання, керуючись ч. 3 ст. 194, ч.9 ст. 205 Кодексу адміністративного судочинства України суд ухвалив подальший розгляд справи здійснювати у порядку письмового провадження.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
З матеріалів справи вбачається, що 01.03.2017 Приватним акціонерним товариством «Транс Оіл» (покупець) та Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю «Лук`янівське» (постачальник) було укладено договір поставки № 01/03/2017-1 від 01.03.2017 за умовами якого постачальник зобов`язується поставити та передати у власність, а покупець прийняти та оплатити сільськогосподарську продукцію українського походження урожай 2017 року ( надалі товар) насипом на умовах, передбачених даним договором.
Загальна кількість, попередня ціна, назва товару та його асортимент визначаються у додатках до даного договору і є його невід`ємною частиною.
Загальна кількість та вартість товару за договором дорівнює сумі кількості товару зазначених в усіх додатках до даного товару (пункт 1.2, 1.3 договору).
Приписами пункту 3.1-3.3 договору поставки № 01/03/2017-1 від 01.03.2017 обумовлено, що постачальник здійснює поставку Товару на умовах «EXW (франко-склад)» згідно ІНКОТЕРМС в редакції 2010 року, елеватор ТОВ «Баришівказернопродукт» за адресою - 07500, Київська обл.., с.м.т. Баришівка, вул. Комсомольська, 135-В або зі складів постачальника в строки зазначені в додатках Додатках до даного Договору.
Поставка товару підтверджується оригіналами наступних документів:
- складської квитанції на Товар, виписаної Елеватором на ім`я покупця та/або видаткової накладної;
- картки аналізу зерна (форма №47), виданої Елеватором (за вимогою покупця).
Датою поставки товару та переходу права власності на товар вважається дата оформлення складської квитанції та/або видаткової накладної та інших прийомо-передаточних документів на Товар.
Порядок розрахунків узгоджений сторонами у розділі 4 договору поставки №01/03/2017-1 від 01.03.2017.
Так, пунктом 4.1 договору передбачено, що покупець здійснює оплату товару шляхом перерахування коштів на банківським рахунок постачальника у відповідності до реквізитів, зазначених у рахунку постачальника та на умовах зазначених у додатках до даного договору.
Витрати, пов`язані із зберіганням товару до дати його передачі покупцеві, а також доведення його до вимог якості, сплачуються постачальником (пункт 4.2 договору).
Попередня ціна товару визначаються у додатках до даного договору. Постачальник і покупець домовляються про кінцеву ціну, керуючись формулою ціноутворення, наведеною нижче.
Кінцева ціна товару повинна бути узгоджена між постачальником і покупцем на базі попередньо визначеної формули ціноутворення.
Приписами пункту 5.2-5.3 договору поставки № 01/03/2017-1 обумовлено, що у випадку порушення термінів оплати або поставки товару, зазначених у цьому договорі, винна сторона сплачує на користь іншої сторони пеню в розмірі подвійної облікової ставки НБУ від вартості непоставленого товару або простроченої суми коштів за кожен день прострочення.
Сплата пені не звільняє винну сторону від виконання своїх обов`язків за даним договором.
01.03.2017 сторонами Приватним акціонерним товариством «Транс Оіл» та Сільськогосподарським Товариством з обмеженою відповідальністю «Лук`янівське» було підписано Специфікацію №1, яка є додатком №1 до договору поставки №01/03/2017-1 від 01.03.2017, за умовами якої сторони уклали дану Специфікацію про ціну, найменування та кількість товару: кукурудза 3-го класу кормові потреби, врожаю 2017 у кількості 120 тонн, ціна за тону 3500,00, вартістю 420 000,00 грн., ПДВ 84 000,00 грн., загальною вартістю 504 000,00 грн.
Крім того, вказаною Специфікацією №1 обумовлено, що вартість товару 504 000,00 грн., в т.ч. ПДВ 84 000,00 грн. Покупець зобов`язаний здійснити розрахунок за товар в строк до 01 серпня 2017 року. Постачальник зобов`язаний здійснити поставку товару в строк до 01 грудня 2017 року.
Як вбачається з матеріалів справи, 15.03.2017 сторонами було підписано Специфікацію №2, яка є додатком №2 до договору поставки № 01/03/2017-1 від 01.03.2017, за умовами якої сторони - Приватне акціонерне товариство «Транс Оіл» та Сільськогосподарське Товариство з обмеженою відповідальністю «Лук`янівське» уклали дану Специфікацію про ціну, найменування та кількість товару: кукурудза 3-го класу кормові потреби, врожаю 2017 у кількості 120 тонн, ціна за тону 3500,00, вартістю 420 000,00 грн., ПДВ 84 000,00 грн., загальною вартістю 504 000,00 грн.
При цьому, вказаною Специфікацією №2 обумовлено, що вартість товару 504 000,00 грн., в т.ч. ПДВ 84 000,00 грн. Покупець зобов`язаний здійснити розрахунок за товар в строк до 01 серпня 2017 року. Постачальник зобов`язаний здійснити поставку товару в строк до 01 грудня 2017 року.
Крім того, 17.03.2017 сторонами було підписано Специфікацію № 3, яка є додатком № 3 до договору поставки №01/03/2017-1 від 01.03.2017, за умовами якої сторони - Приватне акціонерне товариство «Транс Оіл» та Сільськогосподарське Товариство з обмеженою відповідальністю «Лук`янівське» уклали дану Специфікацію про ціну, найменування та кількість товару: кукурудза 3-го класу кормові потреби, врожаю 2017 у кількості 120 тонн, ціна за тону 3500,00, вартістю 420 000,00 грн., ПДВ 84 000,00 грн., загальною вартістю 504 000,00 грн.
Вказаною Специфікацією №3 обумовлено, що вартість товару 504 000,00 грн., в т.ч. ПДВ 84 000,00 грн. Покупець зобов`язаний здійснити розрахунок за товар в строк до 01 серпня 2017 року. Постачальник зобов`язаний здійснити поставку товару в строк до 01 грудня 2017 року.
21.03.2017 сторонами було підписано Специфікацію №4, яка є додатком №4 до договору поставки №01/03/2017-1 від 01.03.2017, за умовами якої сторони - Приватне акціонерне товариство «Транс Оіл» та Сільськогосподарське Товариство з обмеженою відповідальністю «Лук`янівське» уклали дану Специфікацію про ціну, найменування та кількість товару: кукурудза 3-го класу кормові потреби, врожаю 2017 у кількості 650 тонн, ціна за тону 3500,00, вартістю 2 275 00,00 грн., ПДВ 455 000,00 грн., загальною вартістю 2 730 000,00 грн.
Вказаною Специфікацією №4 обумовлено, що вартість товару 2 730 000,00 грн., в т.ч. ПДВ 455 000,00 грн. Покупець зобов`язаний здійснити розрахунок за товар в строк до 10 серпня 2017 року. Постачальник зобов`язаний здійснити поставку товару в строк до 01 грудня 2017 року.
Крім того, 20.04.2017 сторонами було підписано Специфікацію №5, яка є додатком №4 до договору поставки №01/03/2017-1 від 01.03.2017, за умовами якої сторони - Приватне акціонерне товариство «Транс Оіл» та Сільськогосподарське Товариство з обмеженою відповідальністю «Лук`янівське» уклали дану Специфікацію про ціну, найменування та кількість товару: кукурудза 3-го класу кормові потреби, врожаю 2017 у кількості 1620 тонн, ціна за тону 3500,00, вартістю 5 670 000,00 грн., ПДВ 1 134 000,00 грн., загальною вартістю 6 804 000,00 грн.
Вказаною Специфікацією № 5 обумовлено, що вартість товару 6 804 000,00 грн., в т.ч. ПДВ 1 134 000,00 грн. Покупець зобов`язаний здійснити розрахунок за товар в строк до 10 серпня 2017 року. Постачальник зобов`язаний здійснити поставку товару в строк до 01 грудня 2017 року.
11.05.2017 сторонами було підписано Специфікацію №6, яка є додатком №4 до договору поставки №01/03/2017-1 від 01.03.2017, за умовами якої сторони - Приватне акціонерне товариство «Транс Оіл» та Сільськогосподарське Товариство з обмеженою відповідальністю «Лук`янівське» уклали дану Специфікацію про ціну, найменування та кількість товару: кукурудза 3-го класу кормові потреби, врожаю 2017 у кількості 705 тонн, ціна за тону 3500,00, вартістю 2 467 500,00 грн., ПДВ 493 500,00 грн., загальною вартістю 2 961 000,00 грн.
Вказаною Специфікацією №6 обумовлено, що вартість товару 2 961 00,00 грн., в т.ч. ПДВ 493 500,00 грн. Покупець зобов`язаний здійснити розрахунок за товар в строк до 10 серпня 2017 року. Постачальник зобов`язаний здійснити поставку товару в строк до 01 грудня 2017 року.
Також з матеріалів справи вбачається, що 07.06.2017 сторонами було підписано Специфікацію №7, яка є додатком №4 до договору поставки №01/03/2017-1 від 01.03.2017, за умовами якої сторони - Приватне акціонерне товариство «Транс Оіл» та Сільськогосподарське Товариство з обмеженою відповідальністю «Лук`янівське» уклали дану Специфікацію про ціну, найменування та кількість товару: кукурудза 3-го класу кормові потреби, врожаю 2017 у кількості 476,190 тонн, ціна за тону 3500,00, вартістю 1 666 665,00 грн., ПДВ 333 333,00 грн., загальною вартістю 1 999 998,00 грн.
Вказаною Специфікацією №7 обумовлено, що вартість товару 1 999 998,00 грн., в т.ч. ПДВ 333 333,00 грн. Покупець зобов`язаний здійснити розрахунок за товар в строк до 10 серпня 2017 року. Постачальник зобов`язаний здійснити поставку товару в строк до 01 грудня 2017 року.
Додатково, 23.06.2017 сторонами було підписано Специфікацію №7, яка є додатком №4 до договору поставки №01/03/2017-1 від 01.03.2017, за умовами якої сторони - Приватне акціонерне товариство «Транс Оіл» та Сільськогосподарське Товариство з обмеженою відповідальністю «Лук`янівське» уклали дану Специфікацію про ціну, найменування та кількість товару: кукурудза 3-го класу кормові потреби, врожаю 2017 у кількості 238,095 тонн, ціна за тону 3500,00, вартістю 833 332,50 грн., ПДВ 166 666,50 грн., загальною вартістю 999 999,00 грн.
Вказаною Специфікацією №8 обумовлено, що вартість товару 999 999,00 грн., в т.ч. ПДВ 166 666,50 грн. Покупець зобов`язаний здійснити розрахунок за товар в строк до 10 серпня 2017 року. Постачальник зобов`язаний здійснити поставку товару в строк до 01 грудня 2017 року.
12.05.2017 позивачем сформовано Податкову накладну № 8 (далі ПН № 8) на загальну суму 2 499 999,60 грн, в тому числі ПДВ 416 666,60 грн. Постачальником значиться СТОВ «Лук`янівське», отримувачем ПАТ «Транс Оіл», товар кукурудза 3-го класу кормові потреби, врожаю 2017 року . Копією квитанції від 12.05.2017 підтверджується реєстрації вказаної ПН № 8 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
24.05.2017 позивачем сформовано Податкову накладну № 15 (далі ПН № 15) на загальну суму 500 000,00 грн, в тому числі ПДВ 83 333,33 грн. Постачальником значиться СТОВ «Лук`янівське», отримувачем ПАТ «Транс Оіл», товар кукурудза 3-го класу кормові потреби, врожаю 2017 року. Копією квитанції від 24.05.2017 підтверджується реєстрації вказаної ПН № 15 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
07.06.2017 позивачем сформовано Податкову накладну № 3 (далі ПН № 3) на загальну суму 1 500 000,00 грн, в тому числі ПДВ 250 000,00 грн. Постачальником значиться СТОВ «Лук`янівське», отримувачем ПАТ «Транс Оіл», товар кукурудза 3-го класу кормові потреби, врожаю 2017 року . Копією квитанції від 07.06.2017 підтверджується реєстрації вказаної ПН № 3 в Єдиному реєстрі податкових накладаних.
20.06.2017 позивачем сформовано Податкову накладну № 15 (далі ПН № 15) на загальну суму 500 000,00 грн, в тому числі ПДВ 83 333,33 грн. Постачальником значиться СТОВ «Лук`янівське», отримувачем ПАТ «Транс Оіл», товар кукурудза 3-го класу кормові потреби, врожаю 2017 року. Копією квитанції від 20.06.2017 підтверджується реєстрації вказаної ПН № 15 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
26.06.2017 позивачем сформовано Податкову накладну № 21 (далі ПН № 21) на загальну суму 600 000,00 грн, в тому числі ПДВ 100 000,00 грн. Постачальником значиться СТОВ «Лук`янівське», отримувачем ПАТ «Транс Оіл», товар кукурудза 3-го класу кормові потреби, врожаю 2017 року . Копією квитанції від 26.06.2017 підтверджується реєстрації вказаної ПН № 21 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
05.07.2017 позивачем сформовано Податкову накладну № 4 (далі ПН № 4) на загальну суму 400 000,00 грн, в тому числі ПДВ 66 666,67 грн. Постачальником значиться СТОВ «Лук`янівське», отримувачем ПАТ «Транс Оіл», товар кукурудза 3-го класу кормові потреби, врожаю 2017 року . Копією квитанції від 05.07.2017 підтверджується реєстрації вказаної ПН № 4 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
З матеріалів справи вбачається, що СТОВ «Лук`янівське» на виконання умов Договору поставки № 01/03/2017-1 від 01.03.2017 року здійснило поставку товару ПАТ «Транс Оіл» на загальну вартість 6 646 030,22 грн., що підтверджується відомостями видаткових накладних: № РН-0000156 від 18.09.2017 на загальну суму 683 500,22 грн.. в т.ч. ПДВ 113 916,70; № РН-0000174 від 03.10.2017 на загальну суму 768 600,00 грн, в т. ч. ПДВ 128 100,00; № РН-0000176 від 04.10.2017 на суму 813 330,00 грн, в т.ч. ПДВ 135 555,00; № РН-0000178 від 05.10.2017 на суму 1 249 290,00 грн, в т.ч. ПДВ 208 215,00; № РН-0000180 від 06.10.2017 на суму 411 810,00 грн, в т.ч. ПДВ 68 635,00; № РН-0000207 від 30.10.2017 на суму 224 910,00 грн, в т.ч. ПДВ 37 485,00; № РН-0000210 від 31.10.2017 на суму 231 630,00 грн в т.ч. ПДВ 38 605,00; № РН-00234/1 від 16.11.2017 на суму 2 262 960,00 грн, в т.ч. ПДВ 377 160,00.
Як зазначив позивач, у зв`язку з неможливістю поставки товару СТОВ «Лук`янівське» в період з 02.10.2018 по 04.05.2020 здійснило часткове повернення попередньої оплати ПАТ «Транс Оіл» на загальну суму 5 904 450,00 грн, що підтверджується відомостями платіжних доручень, які наявні в матеріалах справи, зокрема: платіжне доручення №5746700018 від 02.10.2018 на суму 600 000,00 грн; платіжне доручення №5746700022 від 04.10.2018 на суму 1 500 000,00 грн; платіжне доручення №5764890012 від 08.10.2018 на суму 100 000,00 грн; платіжне доручення № 5791440011 від 17.10.2018 на суму 200 000,00 грн; платіжне доручення 5799470032 від 26.10.2018 на суму 120 000,00 грн; платіжне доручення № 5799470034 від 29.10.2018 на суму 300 000,00 грн; платіжне доручення № 5839950033 від 06.11.2018 на суму 200 000,00 грн; платіжне доручення № 5867670036 від 16.11.2018 на суму 250 000,00 грн; платіжне доручення №5867670046 від 21.11.2018 на суму 150 000,00 грн; платіжне доручення № 5867670081 від 28.11.2018 на суму 500 000,00 грн; платіжне доручення № 5867670594 від 24.10.2019 на суму 100 000,00 грн; платіжне доручення № 5867670595 від 25.10.2019 на суму 100 000,00 грн; платіжне доручення №5867670611 від 30.10.2019 на суму 100 000,00 грн; платіжне доручення №5867670631 від 05.11.2019 на суму 300 000,00 грн; платіжне доручення №5867670639 від 08.11.2019 на суму 100 000,00 грн; платіжне доручення № 5867670646 від 12.11.2019 на суму 100 000,00 грн; платіжне доручення 5867670670 від 13.11.2019 на суму 100 000,00 грн; платіжне доручення № 5867670982 від 04.05.2020 на суму 1 084 450,00 грн.
Судом встановлено, що 03.03.2020 Приватним акціонерним товариством «Транс Оіл» (покупець) та Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю «Лук`янівське» (постачальник) було укладено додаткову угоду до договору поставки №01/03/2017-1 від 01.03.2017 за умовами якої сторони домовились та дійшли згоди внести до договору поставки №01/03/2017-1 від 01.03.201 наступні зміни: 1.Доповнити Розділ 4.ПОРЯДОК РОЗРАХУНКІВ , пунктом 4.5 та викласти в наступній редакції:
« 4 5. Сума передоплати від Покупця та інша заборгованість Постачальника перед Покупцем, що вказана в Актах взаємозвірки розрахунків, повертається у гривнях. В разі збільшення офіційного курсу купівлі доларів СІІІА на інтернет-порталі за адресою: http://minfin.com.ua загальна сума заборгованості по даному договору підлягає індексації за наступною формулою:
З = (Ко/Кп) х Зп, де:
З - остаточна сума заборгованості в гривнах, що підлягає поверненню на дату остаточного платежу;
Ко - курс купівлі доларів США по міжбанківській системі валютних операцій (http://minfin.com.ua) , на
дату, що передує даті повного повернення грошових коштів;
Кп - курс купівлі доларів США по міжбанківській системі валютних операцій (http://minfin.com.ua) , на дату підписання Додаткової угоди до Договору поставки № 01/03/2017-1 від 01 березня 2017р.
Зп - Загальна сума заборгованості згідно акту звірки.»
2. Доповнити Розділ 7. ТЕРМІН ДІЇ ДОГОВОРУ ТА ІНШІ УМОВИ , пунктом 7.9 та викласти в наступній редакції:
« 7.9. Строк позовної давності за вимогами, які випливають з даного договору становить 10 років.»
3. Всі інші умови Договору залишаються незмінними.
4. Дану Додаткову угоду складено у двох оригінальних примірниках, що мають однакову юридичну силу, по одному примірнику кожній із сторін та являється невід`ємною частиною до Договору поставки №01/03/2017-1 від 01 березня 2017р.».
Крім того, 03.12.2020 Приватним акціонерним товариством «Транс Оіл» та Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю «Лук`янівське» було підписано додаткову угоду до договору поставки №01/03/2017-1 від 01.03.2017 про прощення боргу за умовами якої Приватне акціонерне товариство «Транс Оіл», іменоване далі «Покупець», в особі директора Савицького Сергія Миколайовича, який діє на підставі Статуту, з однієї сторони, і Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю «Лук`янівське», іменоване далі «Постачальник», в особі директора Мигащенка Володимира Олексійовича, який діє на підставі Статуту, в подальшому разом іменовані «Сторони», а кожна окремо - «Сторона», уклали цю Додаткову угоду про прощення боргу (далі за текстом - Угода), до раніше укладеного між сторонами Договору поставки № 01/03/2017-1 від 01 березня 2017 року (далі за текстом - Договір) про наступне:
1. Виходячи з умов Договору Сторони погодили, що станом на 03 грудня 2020 року загальна сума заборгованості Постачальника перед Покупцем складає 9245515,01 грн. (дев`ять мільйонів двісті сорок п`ять тисяч п`ятсот п`ятнадцять гривень 01 копійка), яка включає в себе:
-суму основного боргу Постачальника перед Покупцем зі здійсненої попередньої оплати 4 455 641, 63 грн. (чотири мільйони чотириста п`ятдесят п`ять тисяч шістсот сорок одна гривня 63 копійки) в т.ч. ПДВ без застосування формули, передбаченої Додатковою угодою від 03.03.2020 p.;
-суму додаткового боргу Постачальника перед Покупцем 4789873,38 грн. (чотири мільйони сімсот вісімдесят дев`ять тисяч вісімсот сімдесят три гривні 38 копійок) без ПДВ, нараховану згідно умов Договору та вимог чинного законодавства.
2. Сторони дійшли згоди, що за умови сплати до 25 грудня 2020 року Постачальником Покупцеві основного та додаткового боргу в загальній сумі 7 500 000,00 грн (сім мільйонів п`ятсот тисяч гривень 00 копійок), яка включає в себе :
-суму основного боргу Постачальника перед Покупцем зі здійсненої попередньої оплати в розмірі 4 455 641, 63 грн. (Чотири мільйони чотириста п`ятдесят п`ять тисяч шістсот сорок одна гривня 63 копійки) в т.ч. ПДВ;
-суму додаткового боргу Постачальника перед Покупцем в розмірі 3044358,37 грн. (три мільйони сорок чотири тисячі триста п`ятдесят вісім гривень 37 копійок) без ПДВ, що нарахована згідно умов Договору та вимог чинного законодавства,
Покупець здійснює прощення боргу в сумі 1745515,01 грн. (один мільйон сімсот сорок п`ять тисяч п`ятсот п`ятнадцять гривень 01 копійка) та будь-які додаткові санкції, пені та проценти, що виникли в зв`язку з не поставкою товару та несвоєчасним розрахунком за Договором поставки № 01/03/2017-1 від 01 березня 2017 року з додатками та додатковими угодами до Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Лук`янівське» застосовуватись не будуть та підлягають прощенню.
3. Сторони погоджуються, що у разі, коли Постачальник здійснить повний розрахунок, в розмірі заборгованості вказаної в п.2 цієї Угоди, а саме на загальну суму 7 500 000,00 грн (сім мільйонів п`ятсот тисяч гривень 00 копійок), в термін до 25 грудня 2020 року, Сторони не застосовують формулу для визначення індексації заборгованості вказаної в п. 4.5. розділу « 4. ПОРЯДОК РОЗРАХУНКІВ» Договору, а сума заборгованості обмежується розміром 7 500 000 (сім мільйонів п`ятсот тисяч) гривень 00 копійок.
4. У випадку часткового та/або поетапного погашення Постачальником своїх зобов`язань, таке погашення першочергово зараховується Сторонами в рахунок погашення основного боргу.
5. У випадку не сплати Постачальником Покупцеві до 25 грудня 2020 року основного та додаткового боргу, передбаченого п. 2. даної Угоди в загальній сумі 7 500 000,00 грн. (сім мільйонів п`ятсот тисяч гривень 00 копійок), продовжуються нараховуватися та підлягають сплаті Постачальником Покупцеві штрафні санкції на загальних підставах відповідно до умов Договору та положень чинного законодавства та застосовуються всі інші умови договору та додаткової угоди, а умови щодо прощення боргу, передбачені п 2. Даної Угоди, не застосовуються.
На виконання підписаної Додаткової Угоди про прощення боргу СТОВ «Лук`янівське» здійснило повернення попередньої оплати за непоставлений товар (основний борг) у сумі 4 455 641, 63 грн. (чотири мільйони чотириста п`ятдесят п`ять тисяч шістсот сорок одна гривня 63 копійки) в т.ч. ПДВ та сплатило додатковий борг (штрафні санкції) в сумі 3 044 358,37 грн. (три мільйони сорок чотири тисячі триста п`ятдесят вісім гривень 37 копійок) без ПДВ (що нарахований згідно умов Договору та вимог чинного законодавства), що підтверджується відомостями платіжного доручення № 5867672720 від 04.12.2020 на суму 400 000,00 грн; платіжне доручення № 5867672945 від 24.12.2020 на суму 3 044 358,37 грн; платіжне доручення № 5867672946 від 24.12.2020 на суму 4 055 641,63 грн.
Позивачем до податкового органу були сформовані та подані Розрахунки коригування кількісних і вартісних показників до податкових накладних, зокрема:
-розрахунок коригування кількісних і вартісних показників № 1 від 04.12.2020 до податкової накладної № 8 від 12.05.2017 на суму коригування податкового зобов`язання та податкового кредиту - 66 666, 67 грн;
-розрахунок коригування кількісних і вартісних показників № 2 від 24.12.2020 до податкової накладної № 8 від 12.05.2017 на суму коригування податкового зобов`язання та податкового кредиту - 92 606, 93 грн;
-розрахунок коригування кількісних і вартісних показників № 3 від 24.12.2020 до податкової накладної № 15 від 24.05.2017 на суму коригування податкового зобов`язання та податкового кредиту - 83 333, 33 грн;
-розрахунок коригування кількісних і вартісних показників № 4 від 24.12.2020 до податкової накладної № 3 від 07.06.2017 на суму коригування податкового зобов`язання та податкового кредиту - 250 000, 00 грн;
-розрахунок коригування кількісних і вартісних показників № 5 від 24.12.2020 до податкової накладної № 15 від 20.06.2017 на суму коригування податкового зобов`язання та податкового кредиту - 83 333, 33 грн;
-розрахунок коригування кількісних і вартісних показників № 6 від 24.12.2020 до податкової накладної № 21 від 26.06.2017 на суму коригування податкового зобов`язання та податкового кредиту - 100 000, 00 грн;
-розрахунок коригування кількісних і вартісних показників № 7 від 24.12.2020 до податкової накладної № 4 від 05.07.2017 на суму коригування податкового зобов`язання та податкового кредиту - 66 666, 67 грн.
Відповідно до відомостей квитанцій №1від 05.01.2021, розрахунки коригування №1 від 04.12.2020 до податкової накладної №8 від 12.05.2017, розрахунок коригування №2 до податкової накладної №8 від 12.05.2017, розрахунок коригування №3 від 24.12.2020 до податкової накладної №15 від 24.05.2017, розрахунок коригування №4 від 24.12.2020 до податкової накладної № 3 від 07.06.2017; розрахунок коригування № 5 від 24.12.2020 до податкової накладної № 15 від 20.06.2017, розрахунок коригування № 6 від 24.12.2020 до податкової накладної № 21 від 26.06.2017, розрахунок коригування № 7 від 24.12.2020 до податкової накладної № 4 від 05.07.2017 доставлено до центрального рівня Державної податкової служби України 05.01.2021.
При цьому, відповідно до квитанції № 1 про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних документ не прийнято, виявленні помилки/зауваження: Документ не може бути прийнятий - Порушено вимоги статті 102 Податкового кодексу України та пункту 6 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 з урахуванням внесених змін, а саме: дата складання розрахунку коригування не може перевищувати більше ніж 1095 календарних днів дату складання податкової накладної до якої складено такий розрахунок коригування .
Не погоджуючись з відмовою відповідача у прийнятті до реєстрації спірних розрахунків коригування до податкових накладних, позивач звернувся до суду з позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами суд зазначає наступне.
В силу вимог ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Спеціальним законом з питань оподаткування, який установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплату пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків і визначає заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу є Податковий кодекс України від 02.12.2010 року № 2755-VI (далі - ПК України).
Відповідно до підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 ПК України платники податків зобов`язані подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.
У відповідності до пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 192.1 статті 192 ПК України передбачено, що якщо після постачання товарів/послуг здійснюється будь-яка зміна суми компенсації їх вартості, включаючи наступний за постачанням перегляд цін, перерахунок у випадках повернення товарів/послуг особі, яка їх надала, або при поверненні постачальником суми попередньої оплати товарів/послуг, суми податкових зобов`язань та податкового кредиту постачальника та отримувача підлягають відповідному коригуванню на підставі розрахунку коригування до податкової накладної, складеному в порядку, встановленому для податкових накладних, та зареєстрованому в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Розрахунок коригування, складений постачальником товарів/послуг до податкової накладної, яка складена на отримувача - платника податку, підлягає реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних:
постачальником (продавцем) товарів/послуг, якщо передбачається збільшення суми компенсації їх вартості на користь такого постачальника або якщо коригування кількісних та вартісних показників у підсумку не змінює суму компенсації;
отримувачем (покупцем) товарів/послуг, якщо передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, для чого постачальник надсилає складений розрахунок коригування отримувачу.
Складені платником податку розрахунки коригування до податкових накладних, складених до 1 лютого 2015 року, розрахунки коригування до податкових накладних, які не підлягали наданню отримувачу (покупцю) - платнику податку, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних постачальником (продавцем). Зазначене не поширюється на розрахунки коригування, що передбачають зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику (зменшення податкового зобов`язання постачальника та податкового кредиту отримувача), складені після 1 липня 2015 року до податкових накладних, складених до 1 липня 2015 року на отримувача (покупця) - платника податку, які підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних отримувачем (покупцем) товарів/послуг.
Розрахунок коригування до податкової накладної складається також у випадку виправлення помилок, допущених при складанні податкової накладної, у тому числі не пов`язаних із зміною суми компенсації вартості товарів/послуг.
Відповідно до підпункту 192.1.1 пункту 192.1 статті 192 ПК України якщо внаслідок такого перерахунку відбувається зменшення суми компенсації на користь платника податку - постачальника, то:
а) постачальник відповідно зменшує суму податкових зобов`язань за результатами податкового періоду, протягом якого був проведений такий перерахунок;
б) отримувач відповідно зменшує суму податкового кредиту за результатами такого податкового періоду в разі, якщо він зареєстрований як платник податку на дату проведення коригування, а також збільшив податковий кредит у зв`язку з отриманням таких товарів/послуг.
Постачальник має право зменшити суму податкових зобов`язань лише після реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунку коригування до податкової накладної.
Аналіз наведених норм свідчить про право позивача на внесення змін до податкової накладної, що була зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних, у зв`язку із зміною кількісних та вартісних показників, внесених до такої податкової накладної.
Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:
для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;
для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;
для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
Як вбачається з матеріалів справи, коригування податкового зобов`язання здійснено позивачем в межах строку дії договірних відносин у податковому (звітному) періоді, в якому такі зміни відбулися фактично.
Згідно Квитанцій спірні розрахунки коригування податковим органом не прийнято у зв`язку з порушенням вимог статті 102 ПК України та пункту 6 Порядку ведення ЄРПН, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (далі - Порядок № 1246), а саме: дата складання РК не може перевищувати більше ніж на 1095 календарних днів дату складання податкової накладної, до якої складено такий розрахунок коригування.
У пункті 102.1 статті 102 ПК України закріплено, що контролюючий орган, крім випадків, визначених пунктом 102.2 цієї статті, має право провести перевірку та самостійно визначити суму грошових зобов`язань платника податків у випадках, визначених цим Кодексом, не пізніше закінчення 1095 дня (2555 дня - у разі проведення перевірки операції відповідно до статей 39 і 39-2 цього Кодексу), що настає за останнім днем граничного строку подання податкової декларації, звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації, визначеної пунктом 133.4 статті 133 цього Кодексу, та/або граничного строку сплати грошових зобов`язань, нарахованих контролюючим органом, а якщо така податкова декларація була надана пізніше, - за днем її фактичного подання. Якщо протягом зазначеного строку контролюючий орган не визначає суму грошових зобов`язань, платник податків вважається вільним від такого грошового зобов`язання (в тому числі від нарахованої пені), а спір стосовно такої декларації та/або податкового повідомлення не підлягає розгляду в адміністративному або судовому порядку.
У разі подання платником податку уточнюючого розрахунку до податкової декларації або уточнюючої декларації контролюючий орган має право визначити суму податкових зобов`язань, в межах поданих уточнень, за такою податковою декларацією протягом 1095 днів (2555 дня - у разі проведення перевірки відповідно до статей 39 і 39-2 цього Кодексу) з дня подання уточнюючого розрахунку (декларації).
Отже, зміст даного пункту регламентує строки реалізації податковим органом свого права на самостійне визначення суми грошових зобов`язань платнику податків, але не встановлює жодних прямих обмежень для платника податку щодо здійснення коригування розрахунків до податкової накладної.
Подібного правового висновку дійшов Верховний Суд у постанові від 05.12.2019 у справі № 820/3401/17.
У постанові від 28.10.2021 у справі 520/12915/19 Верховний Суд також звернув увагу на те, що положення статті 102 ПК України не регламентують порядок та строки здійснення коригування податкових зобов`язань з податку на додану вартість у разі зміни суми компенсації вартості товарів/послуг чи повернення товарів/коштів.
Пунктом 102.4 статті 102 Податкового кодексу України передбачено, що у разі якщо грошове зобов`язання нараховане контролюючим органом до закінчення строку давності, визначеного у пункті 102.1 цієї статті, податковий борг, що виник у зв`язку з відмовою у самостійному погашенні такого грошового зобов`язання, може бути стягнутий протягом наступних 1095 календарних днів з дня виникнення податкового боргу, крім випадків, передбачених абзацом третім пункту 59.1 статті 59 цього Кодексу. Якщо платіж стягується за рішенням суду, строки стягнення встановлюються до повного погашення такого платежу або визначення боргу безнадійним.
Таким чином, даний пункт регламентує лише діяльність податкового органу, в зв`язку з цим він не може бути використаний для регулювання спірних правовідносин.
Пунктом 102.5 статті 102 Податкового кодексу України встановлено, що заяви про повернення надміру сплачених грошових зобов`язань або про їх відшкодування у випадках, передбачених цим Кодексом, можуть бути подані не пізніше 1095 дня, що настає за днем виникнення такої переплати або отримання права на таке відшкодування.
Відтак, дана норма не регулює порядок та строки здійснення реєстрації розрахунків корегування зобов`язань з ПДВ.
Постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 «Про затвердження порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних» затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних, який визначає механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Реєстр).
Відповідно до визначення наданого у Порядку №1246, розрахунок коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної (далі - розрахунок коригування) - електронний документ, який складається платником податку до податкової накладної відповідно до вимог Кодексу в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Пункт 6 Порядку № 1246 передбачає, що розрахунок коригування до податкової накладної, яка складена до 1 лютого 2015 р. та не підлягала реєстрації відповідно до пункту 11 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу, підлягає реєстрації після реєстрації такої накладної, для чого постачальник (продавець) товарів/послуг повинен протягом операційного дня зареєструвати податкову накладну (незалежно від дати її складення з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 Кодексу) та розрахунок коригування.
З матеріалів справи вбачається, що податкові накладні № 8, №15, № 3, №15, №21, №4 до яких були подані спірні розрахунки коригування, була сформовані 12.05.2017, 24.05.2017, 07.06.2017, 20.06.2017, 26.06.2017 та 05.07.2017 відповідно. А отже, положення пункту 6 Порядку № 1246 не підлягають застосуванню до спірних правовідносин і відповідно не можуть бути підставою для відмови у реєстрації спірних розрахунків коригування.
Відповідно до пунктів 12, 13 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки:
відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту);
чинності кваліфікованого електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;
реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;
дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу;
наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу;
наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.);
наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується;
факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами;
наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування;
дотримання вимог Законів України «Про електронні довірчі послуги», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
З огляду на вказане вище та не доведення відповідачем існування обставин, з якими положення податкового законодавства пов`язують можливість неприйняття розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, суд дійшов висновку про те, що у ДПС України не було законних підстав для відмови у прийнятті спірних розрахунків коригування, а тому дії ДПС України, які полягають у відмові в реєстрації спірних Розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є протиправними.
Аналогічна позиція викладена у постановах Верховного Суду від 19.04.2018 у справі № 810/30/16, від 07.11.2018 у справі № 816/1403/17.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість мотивів, покладених суб`єктом владних повноважень в основу оскаржуваних рішень на відповідність вимогам ч. 2 статті 2 КАС України, яка визначає, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку, суд дійшов висновку, що заявлені позовні вимоги підлягають задоволенню.
Аналізуючи оскаржувані дії контролюючого органу, суд вказує, що принцип обґрунтованості рішення суб`єкта владних повноважень, відповідно до ч. 2 статті 2 КАС України, має на увазі, що рішення повинно бути прийнято з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).
Відповідно до змісту статті 5 КАС України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом, зокрема: визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії. Захист порушених прав, свобод чи інтересів особи, яка звернулася до суду, може здійснюватися судом також в інший спосіб, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Водночас, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
З системного аналізу вказаних норм КАС України можна дійти висновку, що законодавством передбачено право суду, у випадку визнання дій протиправними, зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
За вказаних обставин, в контексті наведених норм, суд вважає, що для прийняття рішення про реєстрацію спірних розрахунків про коригування до податкових накладних виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення у даному випадку не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
Відповідно до ч.ч. 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Всупереч наведеним вимогам відповідач, як суб`єкт владних повноважень, не довів правомірності винесення оскаржуваного рішення.
Отже, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України, оцінки поданих сторонами доказів за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку про те, що вимоги позивача є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
За таких умов, судовий збір, сплачений позивачем, стягується відповідно до ч. 1 статті 139 КАС України на його користь за рахунок бюджетних асигнувань ДПС України.
Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 143, 242-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
1. Адміністративний позов задовольнити повністю.
2. Визнати протиправними дії Державної податкової служби України щодо відмови у прийнятті до реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних:
- розрахунку коригування кількісних і вартісних показників №1 від 04.12.2020 до податкової накладної №8 від 12.05.2017;
- розрахунку коригування кількісних і вартісних показників №2 від 24.12.2020 до податкової накладної №8 від 12.05.2017;
- розрахунку коригування кількісних і вартісних показників №3 від 24.12.2020 до податкової накладної №15 від 24.05.2017;
- розрахунку коригування кількісних і вартісних показників №4 від 24.12.2020 до податкової накладної №3 від 07.06.2017;
- розрахунку коригування кількісних і вартісних показників №5 від 24.12.2020 до податкової накладної №15 від 20.06.2017;
- розрахунку коригування кількісних і вартісних показників №6 від 24.12.2020 до податкової накладної №21 від 26.06.2017;
- розрахунку коригування кількісних і вартісних показників №7 від 24.12.2020 до податкової накладної №4 від 05.07.2017;
3. Зобов`язати Державну податкову службу України прийняти та зареєструвати датою фактичного надходження, в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунки коригування кількісних і вартісних показників:
- 09.12.2020 р. розрахунок коригування кількісних і вартісних показників № 1 від 04.12.2020 р. до податкової накладної № 8 від 12.05.2017 р.;
- 05.01.2021 р. розрахунок коригування кількісних і вартісних показників № 2 від 24.12.2020 р. до податкової накладної № 8 від 12.05.2017 р.;
- 05.01.2021 р. розрахунок коригування кількісних і вартісних показників № 3 від 24.12.2020 р. до податкової накладної № 15 від 24.05.2017 р.;
- 05.01.2021 р. розрахунок коригування кількісних і вартісних показників № 4 від 24.12.2020 р. до податкової накладної № 3 від 07.06.2017 р.;
- 05.01.2021 р. розрахунок коригування кількісних і вартісних показників № 5 від 24.12.2020 р. до податкової накладної № 15 від 20.06.2017 р.;
- 05.01.2021 р. розрахунок коригування кількісних і вартісних показників № 6 від 24.12.2020 р. до податкової накладної № 21 від 26.06.2017 р.;
- 05.01.2021 р. розрахунок коригування кількісних і вартісних показників № 7 від 24.12.2020 р. до податкової накладної № 4 від 05.07.2017 р..
4. Стягнути з Державної податкової служби України (ідентифікаційний код: 43005393; місцезнаходження: Львівська площа, 8, м. Київ, 04053) на користь Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Лук`янівське» (ідентифікаційний код 31490149; місцезнаходження: вул. Кирпоноса, 6, с. Лук`янівська, Київська область) судовий збір в розмірі 15 890 (п`ятнадцять тисяч вісімсот дев`яносто) грн. 00 коп.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Панова Г. В.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.08.2022 |
Оприлюднено | 11.08.2022 |
Номер документу | 105644955 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Коротких Андрій Юрійович
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Панова Г. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні