Рішення
від 07.08.2022 по справі 420/7863/22
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/7863/22

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 серпня 2022 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Вовченко O.A., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження в приміщенні суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 про залучення третьої особи у справі за позовом ОСОБА_1 до державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Херсонській області», третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Головне управління Пенсійного фонду України в Херсонській області, про визнання протиправною бездіяльність та дії, зобов`язання вчинити дії,-

ВСТАНОВИВ:

До Одеського окружного адміністративного суду 03 червня 2022 року надійшов позов ОСОБА_1 до державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Херсонській області», в якому позивач просить суд:

1. Визнати бездіяльність посадових осіб державної установи «Територіальне медичне об`єднання МВС України по Херсонській області» щодо неповідомлення ГУ ПФУ в Херсонській області про видання ліквідаційної комісією УМВС України в Херсонській області наказу №1о/с від 31.01.2022, яким визначено посаду займану позивачем при звільненні з ОВС України заступник начальника штабу УМВС (на правах управління) - протиправною;

2. Зобов`язати державну установу «Територіальне медичне об`єднання МВС України по Херсонській області» повідомити ГУ ПФУ в Херсонській області про зміну посади при звільненні з ОВС України з посади старший юрисконсульт штабу УМВС України в Херсонській області на заступника начальника штабу УМВС (на правах управління) України в Херсонській області;

3. Визнати протиправними дії державної установи «Територіальне медичне об`єднання МВС України по Херсонській області» щодо відмови видати довідку про розмір грошового забезпечення поліцейського відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 року №988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції» з урахуванням надбавки за специфічні умови проходження служби та премії за листопад 2019 року за посадою заступника начальника штабу УМВС (на правах управління) для подальшого її подання до органів Пенсійного фонду України для перерахунку пенсії;

4. Зобов`язати державну установу «Територіальне медичне об`єднання МВС України по Херсонській області» виготовити довідку про розмір грошового забезпечення поліцейського відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 року №988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції» з урахуванням надбавки за специфічні умови проходження служби та премії за листопад 2019 року за посадою прирівняною до посади заступника начальника штабу УМВС (на правах управління) - заступника начальника управління (апарат головних управлінь Національної поліції) для подальшого її подання до органів Пенсійного фонду України.

Ухвалою від 08 червня 2022 року прийнято до розгляду позовну заяву ОСОБА_1 , відкрито провадження у адміністративній справі та визначено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи та залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Головне управління Пенсійного фонду України в Херсонській області (вул.28 Армії, 6, м.Херсон, 73036, код ЄДРПОУ 21295057).

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що 02.03.2005 позивача наказом УМВС України в Херсонській області № 34о/с звільнено з ОВС України у званні підполковника міліції з посади старшого юрисконсульта штабу УМВС України в Херсонській області та з 03.03.2005 УМВС України в Херсонській області позивачу призначено пенсію за вислугу років відповідно до ЗУ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб». Вказує, що за зверненням позивача від 04.01.2022 Головою ліквідаційної комісії УМВС України в Херсонській області було видано Наказ № 1о/с від 31.01.2022, яким виконано додаткову постанову Дніпровського районного суду м. Херсона від 28.12.2006 у справі № 2а - 42/06 в повному обсязі та відповідно до якого позивача призначено на посаду та звільнено з ОВС України з посади заступника начальника штабу УМВС (на правах управління) 02 березня 2005 року. Зазначає, що копію Наказу УМВС України в Херсонській області № 1 о/с від 31.01.2022, видання надіслано до Державної установи «Територіальне медичне об`єднання МВС України по Херсонській області», однак останньою 01.04.2022 позивачу ДУ ТМО МВС України в Херсонській області була надана письмова відповідь про відсутність підстав для видання довідки з посиланням на певне законодавство та відомчі нормативно-правові акти МВС України. Позивач вважає бездіяльність ДУ «ТМО МВС України по Херсонській області» щодо неповідомлення ГУ ПФУ в Херсонській області щодо зміни займаної посади при звільненні його з ОВС України та дії щодо відмови в наданні довідки протиправними.

21.06.2022 до суду від відповідача за вх №ЕП/17182/22 надійшов відзив на позов, в якому зазначено, що згідно наказу МВС України №291 від 16.04.2021 та відповідно до наказу ДУ ТМО МВС по Херсонській області № 50 від 07.05.2021 від Департаменту персоналу МВС України було делеговано повноваження сектору із соціально-гуманітарних питань ДУ ТМО МВС по Херсонській області із підготовки довідок про розмір грошового забезпечення на підставі раніше виготовлених ліквідаційними комісіями ГУМВС, УМВС в 2018 році довідок про розмір грошового забезпечення, що враховувались для перерахунку пенсії. Вказано, що ліквідаційною комісією УМВС України в Херсонській області на ім`я позивача була виготовлена у 2018 році довідка про розмір грошового забезпечення за посадою «старший юрисконсульт юридичної групи штабу (на правах управління) УМВС» та що довідка про розмір грошового забезпечення на ім`я позивача за посадою «заступник начальника штабу УМВС України в Херсонській області (на правах управління)» станом на сьогодні від ліквідаційної комісії УМВС України в Херсонській області або Департаменту персоналу МВС України на адресу відповідача не надходила. Таким чином, зазначає відповідач, він не мав правових підстав для задоволення заяви позивача про виготовлення довідки про розмір грошового забезпечення за посадою «заступник начальника штабу УМВС України в Херсонській області (на правних управління)», оскільки б це призвело до перевищення делегованих МВС України на адресу відповідача повноважень - для виготовлення на ім`я позивача такої довідки необхідно б було здійснити прирівнювання посади позивача «заступник начальника штабу УМВС України в Херсонській області (на правах управління)» згідно наказу МВС України № 138 від 17.02.2017, а такі повноваження у відповідача відсутні та вони не були делеговані МВС України на адресу відповідача.

28.06.2022 до суду від позивача за вх №ЕС/2141/22 надійшла відповідь на відзив без доказів її направлення відповідачу.

Вивчивши матеріали справи, ознайомившись з позовною заявою та доданими до неї доказами, відзивом на позов, дослідивши обставини, якими обґрунтовуються вимоги та заперечення та перевіривши їх наданими доказами, суд встановив наступне.

Як зазначено позивачем у позовній заяві та не заперечується відповідачем, ОСОБА_1 03.03.2005 призначено пенсію згідно Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб».

При цьому, 02.03.2005 позивача наказом УМВС України в Херсонській області № 34о/с звільнено з ОВС України з посади старшого юрисконсульта штабу УМВС України в Херсонській області.

Ліквідаційною комісією управління Міністерства внутрішніх справ України в Херсонській області видано наказ № 1о/с від 31.01.2022 (а.с.15), яким на виконання додаткової постанови Дніпровського районного суду м. Херсона від 28.12.2006 у справі № 2а-42/06 (а.с.11-12) зокрема внесено зміни до наказу УМВС від 02 березня 2005 року № 34 о/с у частині: вважати звільненим підполковника міліції ОСОБА_1 /Р-885206/ - заступника начальника штабу УМВС (на правах управління) 02 березня 2005 року.

Відповідно до листа державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Херсонській області» від 20.05.2022 №33/42-вх 2а/з (а.с.18): «Повідомляємо, що 15.02.2022 отримано від ліквідаційної комісії УМВС України в Херсонській області копію наказу від 31.01.2022 № 1о/с. Про надходження даного наказу ДУ ТМО не інформувало відповідний підрозділ Пенсійного фонду України. Згідно заяви ОСОБА_1 від 11.01.2022 вх № С-8о/п до матеріалів його пенсійної справи № 103/7890 долучено додаткову постанову Дніпровського районного суду м. Херсона від 28.12.2006 по справі № 2а-42/06 ».

Позивач звернувся до державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Херсонській області» із заявою щодо видачі нової довідки про розмір його грошового забезпечення станом на листопад 2019 року за посадою заступника начальника штабу УМВС (на правах управління), у відповідь на яку державна установа «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Херсонській області» надала лист від 22.03.2022 №33/42-С-36 о/п (а.с.16-17), згідно якого: «…В наданих головним управлінням Пенсійного фонду України в Херсонській області списках осіб, пенсії яких підлягають перерахунку згідно постанови КМУ № 103 від 21.02.2018, зазначена посада «старший юрисконсульт юридичної групи штаби УМВС».

Відповідно до наказу МВС України № 129 лід 25,02,2019 в Міністерстві внутрішніх справ. України уповноваженим структурним підрозділом з підготовки та подання до органів Пенсійного фонду України документів, втому числі довідок про розмір грошового забезпечення, для призначення (перерахунку) пенсії визначено Департамент персоналу МВС України.

На виконання наказу МВС України лід 16.04.2021 № 291 «Про внесення змін до накату Міністерства внутрішніх справ України від 25 лютого 2019 року № 129» та відповідно до наказу ДУ ТМО під 07.05.2021 № 50 на сектор із соціально-гуманітарних питань ДУ ТМО покладені функції виключно з підготовки довідок про розмір грошового забезпечення на підставі довідок про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії, виданих в 2018 році ліквідаційними комісіями ГУМВС, УМВС України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі.

Крім того, ДУ ТМО не наділено повноваженнями щодо здійснення прирівнювання посад осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах Закону, відповідно до наказу МВС України від 17.02.2017 № 138,- зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.03.2017 за № 348/30216 та зміни посади в довідці про розмір грошового забезпечення.

З огляду на викладене, для виготовлення довідки про розмір грошового забезпечення на Ваше ім`я із зазначенням посади заступника начальника штабу (на правах управління) УМВС України в Херсонській області підстави відсутні».

Вирішуючи спірні правовідносини, суд зазначає.

Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно із частинами другою, третьою статті 9 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» від 20 грудня 1991 року № 2011-XII (далі - Закон № 2011-XII) до складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення.

Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця. Грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону (частина третя статті 9 Закону № 2011-ХІІ).

Так, статтею 43 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 09 квітня 1992 року № 2262-ХІІ (далі - Закон № 2262-ХІІ) передбачено, що пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Питання перерахунку раніше призначених пенсій регламентовано статтею 63 Закону № 2262-XII, згідно із якою перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.

Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону.

Усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

Отже, Кабінету Міністрів України надано право на встановлення умов та порядку перерахунку пенсій, а також розміри складових грошового забезпечення для такого перерахунку.

Пунктом 1 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженого постановою КМУ від 13 лютого 2008 року № 45 (далі - Порядок № 45), передбачено, що пенсії, призначені відповідно до Закону № 2262-ХІІ, у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із Законом, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.

Абзацами 1 та 2 пункту 5 Порядку № 45 в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 103 «Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб» (далі - Постанова № 103) передбачено, що під час перерахунку пенсій використовуються такі види грошового забезпечення, як посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною або аналогічною посадою та військовим (спеціальним) званням. Особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) перерахунок пенсії з 1 січня 2016 року проводиться з розміру грошового забезпечення за прирівняною посадою поліцейського, враховуючи оклади за посадою, спеціальним званням, відсоткову надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, за січень 2016 року відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 № 988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції». Розмір премії визначається у середніх розмірах, що фактично виплачені за відповідною посадою (посадами) поліцейського за січень 2016 року. Подальші перерахунки здійснюються з урахуванням складових грошового забезпечення, передбачених абзацом першим цього пункту.

При цьому у Додатку 3 до Порядку № 45, доданого Постановою №103, міститься форма довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій ля осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції).

Так, відповідно до п.п.3, 5 Постанови №103 (у первісній редакції) визначено перерахувати з 1 січня 2016 р. пенсії, призначені згідно із Законом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) за прирівняною посадою з розміру грошового забезпечення поліцейського, враховуючи відповідні оклади за посадою, спеціальним званням, відсоткову надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, за січень 2016 р. відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 р. № 988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції» (Офіційний вісник України, 2015 р., № 96, ст. 3281). Розмір премії визначається у середніх розмірах, що фактично виплачені за відповідною посадою (посадами) поліцейського за січень 2016 року. Перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) відповідно до пункту 3 цієї постанови проводиться на підставі довідок про розміри грошового забезпечення, поданих Міністерством внутрішніх справ органам Пенсійного фонду України до набрання чинності цією постановою, або довідок, додатково оформлених та поданих відповідно до Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 р. № 45 (Офіційний вісник України, 2008 р., № 12, ст. 301).

Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 12.12.2018 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05.03.2019, в адміністративній справі №826/3858/18, визнано протиправними та нечинними пункти 1, 2 постанови № 103 та зміни до пункту 5 і додатку 2 Порядку № 45.

Частковим рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 14.05.2019 у справі №826/12704/18, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 19.11.2019, визнано протиправним та скасовано пункт 3 Постанови № 103.

Таким чином, зміни внесені постановою № 103, зокрема до Порядку № 45 були визнані судом протиправними та нечинними, відтак з 05.03.2019 - дня набрання законної сили рішенням у справі №826/3858/18 діє редакція п.5 до Порядку № 45, яка діяла до зазначених змін, відповідно до якого для перерахунку пенсій грошове забезпечення враховується у розмірі, встановленому за відповідною посадою (посадами), в межах визначеної законодавством максимальної величини бази нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування з урахуванням таких його видів:

- посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років - у розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України або керівником державного органу у межах його повноважень на момент виникнення права на перерахунок за відповідною посадою та військовим (спеціальним) званням;

- надбавки за знання та використання в роботі іноземної мови, почесне звання "заслужений" чи "народний", службу в умовах режимних обмежень, спортивні звання, доплата за науковий ступінь кандидата або доктора наук та вчене звання - у розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України на момент виникнення права на перерахунок, якщо вони були фактично встановлені особі;

- щомісячні надбавки, доплати та підвищення, конкретні розміри яких за відповідними посадами (категоріями) установлені Кабінетом Міністрів України - у зазначених розмірах на момент виникнення права на перерахунок;

- інші щомісячні надбавки, доплати (крім доплати, розмір якої визначається як різниця між розміром грошового забезпечення до і після запровадження нових умов його виплати), підвищення та щомісячна премія - у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію;

- щомісячні надбавки за особливі умови служби (крім надбавки за службу у віддаленій місцевості) особам, звільненим з військової служби, які проходили службу та обслуговували ядерну зброю на об`єктах "С", у складальних бригадах ремонтно-технічних баз, у складі екіпажів атомних підводних човнів, на території військових полігонів, де проводилися випробування ядерної зброї або навчання із застосуванням такої зброї, та у військових частинах, що обслуговували космодром "Байконур", якщо такі надбавки виплачувалися їм на день звільнення із служби у відсотках посадового окладу, що встановлювалися до 1 січня 2008 р. для обчислення розміру пенсії, але не більше розміру надбавок за особливі умови служби відповідно до законодавства.

- додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, скасовані чи такі, що не виплачуються на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами), крім зазначених у абзаці шостому цього пункту, для перерахунку пенсії не враховуються.

Водночас суд зазначає, що алгоритм дій, які повинен вчинити, зокрема, відповідач у зв`язку із втратою чинності положеннями пунктів 1, 2 та 3 постанови № 103 та змін до пункту 5 і додатку 2 Порядку № 45 не змінився.

Зокрема, на час звернення позивача до відповідача із заявою про видачу оновленої довідки про розміри його грошового забезпечення пункт 3 Порядку № 45 передбачав, що на підставі списків уповноважені органи готують довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, для кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно з додатками 2 і 3 (далі - довідки) та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України.

Довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено цим Порядком.

Згідно з пунктами 1 та 2 розділу І Інструкції про організацію роботи з оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» та з інших соціальних питань, затвердженою Міністерством внутрішніх справ України від 17 вересня 2018 року № 760 (далі - Інструкція № 760), ця інструкція визначає процедуру організації в Міністерстві внутрішніх справ України, центральних органах виконавчої влади, діяльність яких спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ України (Національна поліція України, Державна служба України з надзвичайних ситуацій, Адміністрація Державної прикордонної служби України (далі - ЦОВВ)), та Національній гвардії України роботи, зокрема, з оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій особам, які мають право на пенсійне забезпечення згідно із Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

Цю Інструкцію розроблено відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (далі - Закон), Закону України «Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист», Положення про Міністерство внутрішніх справ України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.10.2015 № 878 (зі змінами), постанов Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 № 393 «Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським та членам їхніх сімей» (зі змінами), від 13.02.2008 № 45 «Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 № 393», від 12.05.1992 № 302 «Про порядок видачі посвідчень і нагрудних знаків ветеранам війни» та постанови правління Пенсійного фонду України від 30 січня 2007 року № 3-1 «Про затвердження Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 15.02.2007 за № 135/13402.

Згідно з абзацом 4 пункту 3 розділу І, пункту 1 розділу ІІ Інструкції № 760 визначені МВС, ЦОВВ та Національною гвардією України структурні підрозділи, на які покладено функції з підготовки та подання до органів, які призначають пенсії, необхідних для призначення пенсій документів:

1) організують роботу з оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій особам, які мають право на пенсію відповідно до чинного законодавства;

2) розглядають листи та звернення із питань оформлення документів для призначення та перерахунку пенсій, для отримання пільг, а також здійснюють прийом громадян, які звертаються з цих питань;

3) приймають від підрозділів персоналу (кадрового забезпечення) та фінансового забезпечення (бухгалтерських підрозділів) документи, передбачені Порядком та цією Інструкцією для призначення (перерахунку) пенсій;

4) готують та подають у встановленому чинним законодавством порядку до органів, які призначають пенсії, документи для призначення (перерахунку) пенсій;

5) формують облікові справи та зберігають їх згідно з порядковими номерами, присвоєними в книзі обліку документів для призначення пенсій (додаток 1);

6) повідомляють органи, які призначають пенсії, про судові рішення, які набрали законної сили, про позбавлення пенсіонерів військового (спеціального) звання та про видання наказів про прийняття (поновлення) на службу в 10-денний строк з дня отримання відповідного рішення суду;

7) ведуть облік осіб, яким призначено пенсію відповідно до Закону;

8) взаємодіють з органами, які призначають пенсії, стосовно осіб, яким призначено (припинено) виплату пенсій, та в межах повноважень з органами державної влади з питань соціального захисту та пенсійного забезпечення;

9) зберігають та видають (замінюють) посвідчення «Ветеран органів внутрішніх справ», «Ветеран військової служби», «Ветеран служби цивільного захисту» та нагрудні знаки відповідно до чинного законодавства;

10) видають довідки про право на пільги відповідно до Закону України «Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист» (додаток 2).

У відповідності до пункту 2 розділу ІІІ Інструкції № 760 при проведенні перерахунку пенсій відповідно до списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку, складених головними управліннями Пенсійного фонду України, уповноважений структурний підрозділ готує довідки про розмір грошового забезпечення.

Пунктом 4 розділу ІІІ Інструкції № 760 передбачено, що підрозділи фінансового забезпечення (бухгалтерські підрозділи) апарату МВС, територіальних органів з надання сервісних послуг МВС, закладів, установ та підприємств, що належать до сфери управління МВС, ЦОВВ та Національної гвардії України, готують:

1) грошовий атестат;

2) довідку про щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії за останні 24 календарні місяці служби підряд перед місяцем звільнення, що подається для призначення пенсії відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (далі - довідка про додаткові види грошового забезпечення) (додаток 4).

Суд зазначає, що до 16.04.2021 на структурний підрозділ Міністерства внутрішніх справ України - Департамент персоналу, було покладено функції по складанню довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсій у разі прийняття Кабінетом Міністрів України рішення про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для визначених осіб або про введення для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством після надходження від територіального пенсійного органу списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку.

В той же час наказом Міністерства внутрішніх справ України від 16.04.2021 року №291 унесено зміну до пункту 1 наказу Міністерства внутрішніх справ України від 25 лютого 2019 року № 129 «Про визначення в Міністерстві внутрішніх справ України уповноваженого структурного підрозділу з підготовки та подання до органів Пенсійного фонду України документів для призначення (перерахунку) пенсій», виклавши його в такій редакції:

« 1. Визначити в Міністерстві внутрішніх справ України:

1) Департамент персоналу уповноваженим структурним підрозділом з підготовки та подання до органів Пенсійного фонду України документів для призначення (перерахунку) пенсій з покладенням таких функцій на управління координації пенсійних питань та соціальної роботи цього Департаменту;

2) територіальні медичні об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по областях, місту Києву уповноваженими установами за видачу довідок про розмір грошового забезпечення з покладенням таких функцій на відповідні сектори (відділ) із соціально-гуманітарних питань цих державних установ.»

Тобто, з 16.04.2021:

- уповноваженим структурним підрозділом, з підготовки та подання до органів Пенсійного фонду України, зокрема, документів для перерахунку пенсій особам, щодо яких від головних управлінь Пенсійного фонду України надійшли списки осіб, пенсії яких підлягають перерахунку, є Департамент персоналу Міністерства внутрішніх справ України;

- уповноваженими структурними підрозділами з підготовки та подання до органів Пенсійного фонду України довідок про грошове забезпечення є саме територіальні медичні об`єднання Міністерства внутрішніх справ України з покладанням таких функцій на сектори із соціально-гуманітарних питань цих державних установ.

Питання щодо подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону № 2262-ХІІ, крім пенсій військовослужбовцям строкової служби та членам їх сімей, регулює Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затверджений постановою Правління Пенсійного фонду України №3-1 від 30.02.3007 року (далі - Порядок №3-1).

Відповідно до пункту 23 Порядку № 3-1 перерахунок раніше призначених пенсій проводиться органами, що призначають пенсії, в порядку, установленому статтею 63 Закону № 2262-ХІІ. Пенсіонери подають органам, що призначають пенсії, додаткові документи, які дають право на підвищення пенсії.

Згідно з пунктом 24 Порядку № 3-1 про виникнення підстав для проведення перерахунку пенсій згідно зі статтею 63 Закону № 2262-ХІІ уповноважені структурні підрозділи зобов`язані у п`ятиденний строк після прийняття відповідного нормативно-правового акта, на підставі якого змінюється хоча б один з видів грошового забезпечення для відповідних категорій осіб, або у зв`язку з уведенням для зазначених категорій військовослужбовців нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, повідомити про це орган, що призначає пенсії. Органи, що призначають пенсії, протягом п`яти робочих днів після надходження такого повідомлення подають до відповідних уповноважених структурних підрозділів списки осіб, яким необхідно провести перерахунок пенсії (додаток 5). Після одержання списків осіб уповноважені структурні підрозділи зазначають у них зміни розмірів грошового забезпечення для перерахунку раніше призначених пенсій і в п`ятиденний строк після надходження передають їх до відповідних органів, що призначають пенсії.

Таким чином, підставою для вчинення дій, спрямованих на перерахунок раніше призначених пенсій, може бути як відповідна заява пенсіонера та додані до неї документи, так і рішення, прийняте Кабінетом Міністрів України, про що державні органи, визначені Порядком № 45, повідомляють орган ПФУ.

Аналогічний правовий висновок викладений у постановах Верховного Суду від 10.10.2019 р. у справі №553/3619/16-а та від 17.12.2019 р. у справі №160/8324/19.

11.11.2015 Кабінет Міністрів України прийняв постанову № 988, яка набрала чинності 02 грудня 2015 року та якою затверджено схеми окладів за спеціальним званням поліцейських, схеми посадових окладів курсантів вищих навчальних закладів Міністерства внутрішніх справ із специфічними умовами навчання та схеми посадових окладів поліцейських у розмірах згідно з додатками 3 - 10.

Відповідно до статті 94 Закону України «Про Національну поліцію», Постанови №988, з метою впорядкування структури та умов грошового забезпечення поліцейських та курсантів вищих навчальних закладів МВС із специфічними умовами навчання, які здійснюють підготовку поліцейських, затверджено Порядок та умов виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та курсантам вищих навчальних закладів МВС із специфічними умовами навчання, затвердженим наказом Міністерства внутрішніх справ України від 06 квітня 2016 року № 260 (далі - Порядок № 260).

Пунктом 3 розділу І Порядку № 260 передбачено, що грошове забезпечення поліцейських визначається залежно від посади, спеціального звання, стажу служби в поліції, інтенсивності та умов служби, кваліфікації, наукового ступеня або вченого звання. До складу грошового забезпечення входять: 1) посадовий оклад; 2) оклад за спеціальним званням; 3) щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, які мають постійний характер); 4) премії; 5) одноразові додаткові види грошового забезпечення.

Зокрема, у розділі ІІ Порядку №260 установлено такі додаткові види грошового забезпечення: надбавка за специфічні умови проходження служби в поліції (пункт 4); надбавка за безперервний стаж на шифрувальній роботі (пункт 5); надбавка за виконання функцій державного експерта з питань таємниць (пункт 6); надбавка за службу в умовах режимних обмежень (пункт 7); надбавка за почесне звання «заслужений» (пункт 8); доплата за науковий ступінь з відповідної спеціальності (пункт 9); доплата за вчене звання (пункт 10); доплата за службу в нічний час (пункт 11).

Крім того, пунктом 13 Порядку № 260 передбачено, що поліцейським у межах асигнувань, що виділяються на їх утримання, один раз на рік надається матеріальна допомога для оздоровлення в розмірі посадового окладу. Допомога для оздоровлення надається поліцейському за його рапортом, погодженим керівником фінансового підрозділу, в межах асигнувань на зазначені цілі.

Отже, починаючи з 05.03.2019 - з дня набрання чинності судовим рішенням у справі № 826/3858/18 та з 19.11.2019 - дня набрання чинності судовим рішенням у справі № 826/12704/18, виникли підстави для перерахунку пенсій, призначених згідно із Законом №2262-ХІІ, з урахуванням розміру посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням та відсоткової надбавки за вислугу років, а також додаткових видів грошового забезпечення.

Оскільки пункт 3 Постанови №103, що стосується перерахунку розміру грошового забезпечення особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції), визнано нечинним рішенням у справі № 826/12704/18, яке набрало законної сили 19.11.2019 року - саме з цієї дати позивач має право на отримання пенсії, виходячи з розміру складових, розрахованих згідно з Постановами № 988 та № 260 у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону № 2262-ХІІ.

Крім того, рішення судів першої та апеляційної інстанцій у справі № 826/3858/18 залишено без змін постановою Верховного Суду від 12.11.2019, в якій суд касаційної інстанції, серед іншого, вказав на те, що до повноважень Кабінету Міністрів України не входить зміна структури грошового забезпечення, а підставою для перерахунку пенсій є підвищення грошового забезпечення відповідних категорій, саме розмір якого, а не складові, можуть змінюватись Кабінетом Міністрів України.

Разом з цим, до моменту отримання належної довідки у пенсійного органу не виникає обов`язку перерахунку пенсії позивача.

При цьому, відповідно до пункту 4 Порядку №45 перерахунок пенсії здійснюється на момент виникнення такого права і проводиться у строки, передбачені частинами 2 і 3 статті 51 Закону №2262-ХІІ - з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю у пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш, як за 12 місяців.

Таким чином, враховуючи викладене, те, що відповідачем у листі від 22.03.2022 №33/42-С-36о/п підтверджується наявність у нього повноважень щодо видачі довідок про розмір грошового забезпечення колишніх працівників органів внутрішніх справ станом на листопад 2019 року, суд зазначає, що вимоги позивача підлягають задоволенню шляхом:

- визнання протиправними дії державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Херсонській області» щодо відмови ОСОБА_1 , викладеної у листі від 22.03.2022 №33/42-С-36о/п, видати довідку про розмір грошового забезпечення відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 року №988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції» станом на листопад 2019 року за посадою, прирівняною до посади заступника начальника штабу УМВС (на правах управління) для подальшого її подання до органів Пенсійного фонду України для перерахунку пенсії;

- зобов`язання державну установу «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Херсонській області» виготовити довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 року №988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції» станом на листопад 2019 року за посадою, прирівняною до посади заступника начальника штабу УМВС (на правах управління).

При цьому суд зазначає, що відповідач не позбавлений можливості звернутись до Департаменту персоналу Міністерства внутрішніх справ України для отримання інформації щодо того, яка саме посада поліцейського Національної поліції є прирівняною до посади заступника начальника штабу УМВС (на правах управління).

Водночас, щодо вимог позивача щодо визнання бездіяльності посадових осіб державної установи «Територіальне медичне об`єднання МВС України по Херсонській області» щодо неповідомлення ГУ ПФУ в Херсонській області про видання ліквідаційної комісією УМВС України в Херсонській області наказу №1о/с від 31.01.2022, яким визначено посаду займану позивачем при звільненні з ОВС України заступник начальника штабу УМВС (на правах управління) протиправною та зобов`язання державну установу «Територіальне медичне об`єднання МВС України по Херсонській області» повідомити ГУ ПФУ в Херсонській області про зміну посади при звільненні з ОВС України з посади старший юрисконсульт штабу УМВС України в Херсонській області на заступника начальника штабу УМВС (на правах управління) України в Херсонській області, суд зазначає.

Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 07 листопада 2015 року № 1448 затверджено Положення про державну установу «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Херсонській області», розділом ІІІ якого передбачено функції ТМО, зокрема відповідно до п.31: прийом від колишніх осіб рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ, військовослужбовців Національної гвардії України, внутрішніх військ Міністерства внутрішніх справ України, членів їхніх сімей заяв, документів для: призначення (перерахунку) пенсії; отримання пільг; отримання відповідного статусу (учасник війни, учасник бойових дій, ветеран органів внутрішніх справ тощо), пов`язаного з проходженням служби в органах внутрішніх справ; отримання членами сімей довідок про право на пільги відповідно до Закону України «Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист».

При цьому, як вже зазначалось вище, наказом Міністерства внутрішніх справ України від 16.04.2021 року №291 унесено зміну до пункту 1 наказу Міністерства внутрішніх справ України від 25 лютого 2019 року № 129 «Про визначення в Міністерстві внутрішніх справ України уповноваженого структурного підрозділу з підготовки та подання до органів Пенсійного фонду України документів для призначення (перерахунку) пенсій», виклавши його в такій редакції:

« 1. Визначити в Міністерстві внутрішніх справ України:

1) Департамент персоналу уповноваженим структурним підрозділом з підготовки та подання до органів Пенсійного фонду України документів для призначення (перерахунку) пенсій з покладенням таких функцій на управління координації пенсійних питань та соціальної роботи цього Департаменту;

2) територіальні медичні об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по областях, місту Києву уповноваженими установами за видачу довідок про розмір грошового забезпечення з покладенням таких функцій на відповідні сектори (відділ) із соціально-гуманітарних питань цих державних установ».

Тобто, як вбачається зі змісту Положення про державну установу «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Херсонській області» та наказу Міністерства внутрішніх справ України від 25 лютого 2019 року № 129 «Про визначення в Міністерстві внутрішніх справ України уповноваженого структурного підрозділу з підготовки та подання до органів Пенсійного фонду України документів для призначення (перерахунку) пенсій», до повноважень державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Херсонській області» відноситься підготовка та подання до органів Пенсійного фонду України саме довідок про грошове забезпечення.

Відтак, враховуючи те, що наказ ліквідаційної комісії УМВС України в Херсонській області №1о/с від 31.01.2022 не є документом, на підставі якого безпосередньо відбувається призначення чи перерахунок пенсії та те, що до державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Херсонській області» було надано лише копію такого наказу, а отже до функцій та повноважень відповідача не належить сповіщення Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області щодо прийняття ліквідаційною комісією УМВС України в Херсонській області наказу №1о/с від 31.01.2022 на виконання додаткової постанови Дніпровського районного суду м. Херсона від 28.12.2006 у справі № 2а-42/06, а відтак у вказаних вимогах позивача слід відмовити.

Водночас суд зазначає, що позивач має право подати до Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області додаткові документи, які в подальшому можуть виплинути на розмір його пенсії.

Решта доводів та заперечень висновків суду по суті заявлених позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі «Серявін та інші проти України» від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п. 58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.

Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «РуїсТоріха проти Іспанії» від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).

Згідно п.41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту.

Оцінюючи правомірність дій та рішень органів владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у ст.2 КАС України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури.

Частиною 1 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Частиною 2 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно із ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Відповідно до ч.1, ч.5 ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Отже, позовна заява ОСОБА_1 підлягає задоволенню частково.

Керуючись ст.ст. 7, 9, 241-246, 250, 255, 262, 295 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1 - задовольнити частково.

Визнати протиправними дії державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Херсонській області» щодо відмови ОСОБА_1 , викладеної у листі від 22.03.2022 №33/42-С-36о/п, видати довідку про розмір грошового забезпечення відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 року №988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції» станом на листопад 2019 року за посадою, прирівняною до посади заступника начальника штабу УМВС (на правах управління) для подальшого її подання до органів Пенсійного фонду України для перерахунку пенсії.

Зобов`язати державну установу «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Херсонській області» виготовити довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 року №988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції» станом на листопад 2019 року за посадою, прирівняною до посади заступника начальника штабу УМВС (на правах управління).

У задоволенні решти позовних вимог - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Позивач - ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , р.н.о.к.п.п. НОМЕР_1 ).

Відповідач - державна установа «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Херсонській області» (вул.Кременчуцька, 86, м.Херсон, 73013, код ЄДРПОУ 08734569).

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Головне управління Пенсійного фонду України в Херсонській області (вул.28 Армії, 6, м.Херсон, 73036, код ЄДРПОУ 21295057).

Суддя Вовченко O.A.

Дата ухвалення рішення07.08.2022
Оприлюднено11.08.2022
Номер документу105645341
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправною бездіяльність та дії, зобов`язання вчинити дії

Судовий реєстр по справі —420/7863/22

Рішення від 07.08.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О.А.

Ухвала від 14.06.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О.А.

Ухвала від 14.06.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О.А.

Ухвала від 07.06.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні