Рішення
від 09.08.2022 по справі 360/1883/21
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

10 серпня 2022 року Справа № 360/1883/21

Суддя Луганського окружного адміністративного суду Захарова О.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) справу за позовом Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю «Луганський гірничо-промисловий комбінат-АВМ» про анулювання спеціального дозволу на користування надрами,

ВСТАНОВИВ:

06 квітня 2021 року до Луганського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Державної служби геології та надр України (далі - позивач) до Товариства з обмеженою відповідальністю «Луганський гірничо-промисловий комбінат-АВМ» (далі - відповідач), в якому позивач просить:

- припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 16.03.2009 № 4941 наданого Товариства з обмеженою відповідальністю «Луганський гірничо-промисловий комбінат-АВМ».

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що відповідачу надано спеціальний дозвіл на користування надрами від 16.03.2009 № 4941 з метою видобування кам`яного вугілля, строком на 10 (десять) років до 16.03.2019.

Відповідно до пункту 5 Особливих умов спеціального дозволу на користування надрами від 16.03.2009 № 4941 та статті 10 Угоди про умови користування надрами від 16.03.2009 № 4941, надрокористувач зобов`язаний у встановленому порядку подавати до Державного науково-виробничого підприємства «Державний інформаційний геологічний фонд України» щорічні звіти про стан запасів корисних копалин за формою 5-гр.

03.07.2020 на адресу Держгеонадр надійшов лист Державного науково-виробничого підприємства «Державний інформаційний геологічний фонд України» за стосовно суб`єктів господарювання, власників спеціальних дозволів на користування надрами які станом на 03.07.2020 не направили до ДНВП «Геоінформ України» щорічну статистичну звітність за формою 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2019 рік.

За результатами опрацювання вищевказаних листів встановлено, що відповідач в порушення вимог пункту 5 Особливих умов спеціального дозволу на користування надрами від 16.03.2009 № 4941 та статті 10 Угоди про умови користування надрами від 16.03.2009 № 4941 та статті 24 Кодексу України про надра не подано до ДНВП «Геоінформ України» щорічні звіти відповідної форми статистичної звітності, як підтвердження експлуатації корисних копалин, за 2019 рік.

Відповідно до наказу Державної служби геології та надр України від 14.08.2020 № 346 - зупинено дію спеціального дозволу Товариства з обмеженою відповідальністю «Луганський гірничо-промисловий комбінат-АВМ» та встановлення термінів усунення порушень, про що повідомлено листом від 26.08.2020 на адресу, яка зазначена в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань як місцезнаходження юридичної особи.

11.11.2020 надійшов лист Державного науково-виробничого підприємства «Державний інформаційний геологічний фонд України» № 03/303-3539, стосовно суб`єктів господарювання, власників спеціальних дозволів на користування надрами, які не надали звітність до ДНВП «Геоіфнорм України» щодо балансу запасів корисних копалин за формою 5-гр, 7-гр, 6-гр.

Відповідно до переліку надрокористувачів Товариство з обмеженою відповідальністю «Луганський гірничо-промисловий комбінат-АВМ» повторно не подало вищевказану звітність.

Держгеонадра направило лист від 18.12.2020 № 19184/01/07-20 з проханням надати до Держгеонадр у 15-денний строк, з моменту отримання листа, власну позицію (згоду/незгоду) на припинення права користування надрами, шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами у зв`язку з порушення вимог передбачених спеціальними дозволами.

Позивач зазначив, що на час звернення до суду з цим позовом жодних листів чи інформації про усунення порушень від відповідача не надходило.

На підставі викладеного позивач просив припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 27.12.2012 № 5548, наданого відповідачу.

Ухвалою від 12 квітня 2021 року про відкриття провадження в адміністративній справі суд вирішив розглядати дану справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Ухвалою від 25 травня 2021 року провадження у справі на підставі пункту 5 частини другої статті 236 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) зупинено до набрання законної сили судовим рішенням Верховного Суду у справі № 812/1743/17 за позовом Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю «Істок» про анулювання дії спеціального дозволу.

Ухвалою від 10 серпня 2022 року поновлено провадження у справі.

Поштові відправлення із ухвалами суду від 12 квітня 2021 року про відкриття провадження в адміністративній справі та від 25 травня 2021 року про зупинення провадження у справі, направлені на адресу відповідача, повернуто у зв`язку з неврученням адресату (за закінченням встановленого терміну зберігання).

Відповідач правом надання відзиву на позовну заяву не скористався.

Відповідно до положень частини шостої статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-76, 90 КАС України, судом встановлено таке.

За даними з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ТОВ «Луганський гірничо-промисловий комбінат-АВМ», ідентифікаційний код 34579376, зареєстроване як юридична особа з 22.08.2006 за № 13821020000009415, у стані припинення не перебуває, місцезнаходження: 93400, Луганська область, місто Сєвєродонецьк, вулиця 8 Березня, будинок 15.

Міністерство охорони навколишнього природного середовища України видало ТОВ «Луганський гірничо-промисловий комбінат-АВМ» 16 березня 2009 року спеціальний дозвіл на користування надрами № 4941 на видобування кам`яного вугілля, місцезнаходження ділянки надр: Луганська область Краснодонський район.

Дослідженням спеціального дозволу на користування надрами встановлено, що однією з особливих умов цього дозволу є щорічна звітність ТОВ «Луганський гірничо-промисловий комбінат-АВМ» перед Держгеонадрами України про стан запасів корисних копалин за формою 5-гр.

Невід`ємною частиною спеціального дозволу є Угода про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин від 16 березня 2009 року № 4941, укладена між Міністерством охорони навколишнього природного середовища України та ТОВ «Луганський гірничо-промисловий комбінат-АВМ».

Згідно з пунктом 10.2 статті 10 Угоди надрокористувач зобов`язаний в установленому порядку подавати до ДНВП «Геоінформ України» щорічні звіти відповідно до форми державної статистичної звітності форми 5-гр.

Оскільки Угода визначена сторонами як невід`ємна частина спеціального дозволу на користування надрами, подання ТОВ «Луганський гірничо-промисловий комбінат-АВМ» щорічних звітів відповідно до форми державної статистичної звітності форми 5-гр є особливою умовою користування надрами, обов`язковою до виконання надрокористувачем.

Листом від 03 липня 2020 року № 03/303-1826 ДНВП «Геоінформ України» повідомило Держгеонадра, що інформація від надрокористувачів, зокрема, й від ТОВ «Луганський гірничо-промисловий комбінат-АВМ», щодо руху запасів (форми 5-гр, 6-гр, 7-гр) за 2019 рік не надходила.

14 серпня 2020 року Держгеонадра наказом № 346 відповідно до пункту 21 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615, у зв`язку з порушенням надрокористувачами особливих умов спеціальних дозволів на користування надрами в частині надання звітних балансів запасів корисних копалин за формами 5-гр, 6-гр, 7-гр (листи ДНВП «Геонінформ України» від 03 липня 2020 року № 03/303-1826, від 05 серпня 2020 року № 03/303-2217 та від 11 серпня 2020 року № 03/303-2302) та враховуючи пропозиції робочої групи з питань надрокористування (протокол від 13 серпня 2020 року № 8-РГ/2020) зупинили дію спеціальних дозволів на користування надрами та встановили строк для усунення порушень законодавства про надра згідно з переліком, наведеним у додатках до цього наказу, зокрема, й ТОВ «Луганський гірничо-промисловий комбінат-АВМ», - зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами та встановлено 30 календарних днів для усунення порушень.

Листом від 26 серпня 2020 року № 13012/01/07-20 Держгеонадра повідомило відповідача про прийняття наказу від 14 серпня 2020 року № 346 «Про зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами та встановлення термінів для усунення порушень» та встановлення 30 календарних днів для усунення порушень особливих умов в частині сплати рентних платежів за користування надрами.

Зазначений лист направлено на адресу відповідача рекомендованим листом з повідомленням, про що свідчить рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення з відміткою про отримання.

Поштове відправлення із листом від 26 серпня 2020 року № 13012/01/07-20, направлено на адресу відповідача, повернуто у зв`язку з неврученням адресату (неправильно зазначена (відсутня) адреса).

Листом від 11 листопада 2020 року № 03/303-3539 ДНВП «Геоінформ України» надало Держгеонадрам інформацію щодо надрокористувачів на території Луганської та Донецької області, власників спеціальних дозволів на користування надрами, які не надали звітність до ДНВП «Геоінформ України» щодо балансу запасів корисних копалин за формами 5-гр, 6-гр, 7-гр, зокрема, й щодо ТОВ «Луганський гірничо-промисловий комбінат-АВМ».

Листом від 26 серпня 2020 року № 13012/01/07-20 Держгеонадра повідомило відповідача, що у разі незгоди користувачів, зокрема, й ТОВ «Луганський гірничо-промисловий комбінат-АВМ» на припинення права користування надрами, таке право буде припинено в судовому порядку. Запропоновано в 15-денний строк проінформувати Держгеонадра про згоду/незгоду на припинення права користування надрами щодо спеціального дозволу на користування надрами від 16 березня 2009 року № 4941.

Докази усунення відповідачем допущених ним порушень у визначений Держгеонадрами строк суду не надані.

Вирішуючи справу по суті, до спірних правовідносин суд застосовує нижченаведені правові норми.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.

Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері раціонального використання надр, та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 року № 1174.

Пунктом 4 зазначеного Положення визначено, що Державна служба геології та надр України відповідно до покладених на неї завдань, зокрема: видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами); зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення.

Таким чином, позивач у справі - суб`єкт владних повноважень, на якого чинним законодавством покладені владні управлінські функції для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування.

Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також процедура продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін врегульовані Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 19 лютого 2020 року № 124) (далі Порядок № 615).

Згідно з пунктом 22 Порядку № 615 право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбачених Кодексом України про надра, Законами України «Про нафту і газ» та «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності».

Відповідно до абзаців першого, дванадцятого пункту 24 Порядку № 615 про надання, продовження строку дії, зупинення дії, поновлення дії, переоформлення, анулювання дозволу та внесення змін до нього Держгеонадра видає наказ, а Рада міністрів Автономної Республіки Крим - розпорядження. Наказ Держгеонадр та розпорядження Ради міністрів Автономної Республіки Крим про надання, переоформлення, продовження строку дії, внесення змін до дозволу, зупинення дії, поновлення дії, анулювання, відмову в наданні чи продовженні строку дії дозволу можуть бути оскаржені в установленому законодавством порядку.

Частиною першою статті 26 Кодексу України про надра визначені підстави припинення права користування надрами, відповідно до якої право користування надрами припиняється у разі:

1) якщо відпала потреба у користуванні надрами;

2) закінчення встановленого строку користування надрами;

3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування;

4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров`я населення;

5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр;

6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами;

7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.

Відповідно до частини другої статті 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.

Тобто, право користування надрами припиняється органом, який надав надра в користування, самостійно або в судовому порядку.

Верховним Судом України у постановах від 25 червня 2011 року у справі № 21-36а11, від 19 вересня 2011 року у справі № 21-164а11 та від 10 грудня 2013 року у справі № 21-450а13 та Верховним Судом у постановах від 10 жовтня 2018 року у справі № 802/4846/13-а, від 26 червня 2018 року у справі № 802/923/14-а та від 10 жовтня 2018 року у справі № 812/1735/17 зроблено правовий висновок про те, що право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, самостійно або у судовому порядку. У разі відсутності спору відповідач має право у випадках, передбачених пунктами 1, 2, 3, 7 частини першої статті 26 Кодексу, самостійно припиняти право користування надрами, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів це право припиняється у судовому порядку.

Зазначена норма спрямована на захист інтересів надрокористувачів шляхом обмеження суб`єкта владних повноважень, у визначених законом випадках, приймати рішення про припинення права користування надрами в межах адміністративної процедури. Таким чином, законом встановлюється судовий порядок позбавлення права користування надрами, як додаткова гарантія захисту прав надрокористувачів, яка реалізується під час звернення суб`єкта владних повноважень із позовом до суду.

Отже, орган, який надав надра у користування, повноважний припинити право користування надрами у випадку, передбаченому пунктом 5 частини першої статті 26 Кодексу України про надра, лише за наявності згоди на це користувача надрами.

Верховним Судом у постановах від 03 травня 2018 року у справі № 812/1074/17, від 18 жовтня 2018 року у справі № 812/1735/17, від 22 січня 2019 року у справі № 810/3865/17, від 12 серпня 2020 року у справі № 813/2441/16, від 24 листопада 2020 року у справі № 826/7821/17 вже висловлювалась правова позиція з приводу застосування положень частини першої статті 26 Кодексу України про надра. Зокрема, згідно з цією позицією ненадходження будь-якої інформації від надрокористувача з приводу питання про анулювання спеціального дозволу не може розцінюватися, як відсутність заперечень.

Судом встановлено, що ТОВ «Луганський гірничо-промисловий комбінат-АВМ» не направлено жодної інформації стосовно припинення права користування надрами, а отже, припинення цього права можливе лише в судовому порядку.

Порушення вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр, є самостійною підставою для припинення права користування ними згідно з пунктом 5 частини першої статті 26 Кодексу України про надра.

Оскільки обов`язок надання щорічних звітів про рух запасів відповідно до форм державної статистичної звітності 5-гр безпосередньо визначений у особливих умовах спеціального дозволу на користування надрами від 16 березня 2009 року № 4941, суд дійшов висновку, що з огляду на надану Державним науково-виробничим підприємством «Державний інформаційний геологічний фонд України» інформацію про неподання ТОВ «Луганський гірничо-промисловий комбінат-АВМ» відповідної звітності, необов`язково проведення Держгеонадрами додаткової перевірки.

Судом установлено, що однією з умов користування надрами, яка передбачена дозволом від 16 березня 2009 року № 4941 та пунктом 10.2 статті 10 Угоди про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин, було подання ДНВП «Геоінформ України» щорічних звітів відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр.

ТОВ «Луганський гірничо-промисловий комбінат-АВМ» цього обов`язку не виконало.

Згідно з частиною другою статті 26 Кодексу України про надра орган, який надав надра у користування, повноважний припинити право користування надрами у випадку, передбаченому пунктом 5 частини першої статті 26 Кодексу України про надра, лише за наявності згоди на це користувача надрами.

З огляду на те, що ТОВ «Луганський гірничо-промисловий комбінат-АВМ» не надало згоду на припинення права користування надрами, наявні підстави для припинення цього права в судовому порядку.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить з такого.

Відповідно до частини другої статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору (частина третя статті 139 КАС України).

З викладеного слідує, що витрати суб`єкта владних повноважень на сплату судового збору відносяться на рахунок суб`єкта владних повноважень. Такий вид судових витрат, як судовий збір, поверненню позивачу - суб`єкту владних повноважень, не підлягає.

Такі обмеження у можливостях суб`єктів владних повноважень свідчать про загальну спрямованість адміністративного судочинства на захист прав, свобод та інтересів фізичних та юридичних осіб у спірних правовідносинах із владою.

Оскільки Держгеонадра у вказаній справі є суб`єктом владних повноважень, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для стягнення з відповідача судового збору на користь позивача.

Керуючись статтями 2, 8, 9, 19, 20, 32, 72, 77, 90, 91, 94, 132, 139, 241-246, 250, 255, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов Державної служби геології та надр України (місцезнаходження: вул. Антона Цедіка, буд. 16, м. Київ, 03057, код за ЄДРПОУ 37536031,) до Товариства з обмеженою відповідальністю «Луганський гірничо-промисловий комбінат-АВМ» (місцезнаходження: 93400, Луганська область, м. Сєвєродонецьк, вул. 8 Березня, буд. 15, код за ЄДРПОУ 34579376) про анулювання спеціального дозволу на користування надрами задовольнити повністю.

Припинити право користування надрами Товариства з обмеженою відповідальністю «Луганський гірничо-промисловий комбінат-АВМ» шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 16 березня 2009 року № 4941.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 295 КАС України, всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя О.В. Захарова

СудЛуганський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.08.2022
Оприлюднено12.08.2022
Номер документу105662252
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності

Судовий реєстр по справі —360/1883/21

Рішення від 09.08.2022

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

О.В. Захарова

Ухвала від 09.08.2022

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

О.В. Захарова

Ухвала від 25.05.2021

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

О.В. Захарова

Ухвала від 12.04.2021

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

О.В. Захарова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні