РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 серпня 2022 року справа № 580/2241/22
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Тимошенко В.П., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю Арка-Плюс до Головного управління ДПС у Черкаській області про визнання протиправним та скасування рішення,
встановив:
20 травня 2022 року у Черкаський окружний адміністративний суд надійшов позов товариства з обмеженою відповідальністю Арка-Плюс (далі позивач) до Головного управління ДПС у Черкаській області (далі відповідач), в якому позивач просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 22.07.2021 №5841/2300070809 на суму 93969,72 грн за платежем штрафні (фінансові) санкції.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення прийняте відповідачем з порушенням вимог Податкового кодексу України. Зокрема зазначено, що порушення строків розрахунку за отриманий товар мало місце внаслідок істотної зміни обставин, якими сторони керувалися в процесі погодження умов за Контрактом №1п від 16.11.2018 і його укладання та вплинули на можливість виконання обов`язків підприємством «AG East-West Enterprise Іпс» перед ТОВ «АРКА-ПЛЮС». Істотна зміна обставин могла бути подолана лише шляхом коригування умов Контракту №1п від 16.11.2018 щодо перенесення строків розрахунку за поставлений товар. Саме тому, в зв`язку з форс-мажорними обставинами, що виникли на території штату Каліфорнія (СІЛА), розрахунок покупця з ТОВ «АРКА - ПЛЮС», за експортним контрактом від 16.11.2018 № 1п проведено після пом`якшення карантинних заходів: 20007,80 Дол. СІЛА із затримкою на 63дні,5107,80 на 1 день, 107,80 дол. США на 4дні. Крім того, у зв`язку з карантином встановленим по всій території України у період з 12 березня 2020 року по 22 травня 2020 року ми не змогли своєчасно звернутися до Господарського суду з заявою про стягнення з боржника-нерезидента компанії AG East-West Enterprise Inc (Сполучені Штати Америки) на користь ТОВ «АРКА - ПЛЮС» заборгованості у сумі 20007,80 дол. США.
Ухвалою судді Черкаського окружного адміністративного суду від 23.05.2022 відкрито провадження у даній справі та вирішено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.
Представником відповідача подано відзив на позовну заяву, в якому позовні вимоги не визнав та просив суд відмовити в задоволенні позову. В обгрунтування правової позиції зазначив, що перевіркою достовірно та в повному обсязі враховано обставини, які існували на момент проведення перевірки, факти порушень є доведеними, а оскаржуване рішення винесене у чіткій відповідності до вимог Закону.
На підставі ст. 262 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд справи проводиться в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
Дослідивши подані суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд зазначає таке.
Товариство з обмеженою відповідальністю «Арка-Плюс» зареєстроване як юридична особа 08.08.2006 (код ЄДРПОУ 34452627).
У період з 14 травня по 20 травня 2021 року Головне управління ДПС у Черкаській області провело документальну планову виїзну перевірку ТОВ «АРКА- ПЛЮС» з питань дотримання вимог валютного законодавства при виконанні зовнішньоекономічного контракту від 16.11.2018 № 1п, відповідно до підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 розділу І, підпункту 78.1.1 пункту 78.1 статті 78 розділу II Податкового кодексу України.
За результатами перевірки встановлено порушення вимог частин 1, 2 ст. 13 Закону України від 21.06.2018 № 2473-VII «Про валюту і валютні операції», з урахуванням п. 21 розділу II Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, затвердженого Постановою Правління Національного банку України від 02.01.2019 № 5, стосовно порушення граничних строків розрахунків за операціями з експорту товарів, встановлених Національним банком України, за експортним контрактом від 16.11.2018 №1п укладеним з AG East-West Enterprise Inc (Сполучені Штати Америки) в розмірі 20 007,80 дол. США. на 63 дні, в розмірі 5107,80 дол. США. на 1 день, 107,80 дол. США на 4 дні.
За результатами перевірки складений Акт № 3777/23-00-070806/34452627 від 26.05.2021.
Не погодившись із висновком, викладеним в Акті перевірки, позивач подав заперечення. За результатами розгляду заперечень ГУ ДПС у Черкаській області, листом від 22.07.2021 № 14979/6/23-00-07-08-15 залишило висновок, викладений в Акті перевірки, без змін.
На підставі висновків акту перевірки контролюючим органом прийнято податкове повідомлення-рішення №5841/2300070809 від 22.07.2021, яким на підставі підпункту 54.3.3 пункту 54.3 статті 54 ПК України, частин 5 та 8статті 13 Закону №2473-VIII застосовано пеню за порушення строку розрахунку у сфері зовнішньоекономічної у сумі 93969,72 грн.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.
Правові засади здійснення валютних операцій, валютного регулювання та валютного нагляду, права та обов`язки суб`єктів валютних операцій і уповноважених установ та встановлює відповідальність за порушення ними валютного законодавства визначені Законом № 2473-VIII.
Згідно зі статтею 13 Закону № 2473-VIII Національний банк України має право встановлювати граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів. Національний банк України має право встановлювати винятки та (або) особливості запровадження цього заходу захисту для окремих товарів та (або) галузей економіки за поданням Кабінету Міністрів України. Національний банк України має право встановлювати мінімальні граничні суми операцій з експорту та імпорту товарів, на які поширюються встановлені відповідно до цього Закону граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів.
У разі встановлення Національним банком України граничного строку розрахунків за операціями резидентів з експорту товарів грошові кошти підлягають зарахуванню на рахунки резидентів у банках України у строки, зазначені в договорах, але не пізніше строку та в обсязі, встановлених Національним банком України. Строк виплати заборгованості обчислюється з дня митного оформлення продукції, що експортується, а в разі експорту робіт, послуг, прав інтелектуальної власності та (або) інших немайнових прав - з дня оформлення у письмовій формі (у паперовому або електронному вигляді) акта, рахунка (інвойсу) або іншого документа, що засвідчує їх надання. У разі встановлення Національним банком України граничного строку розрахунків за операціями резидентів з імпорту товарів їх поставка має здійснюватися у строки, зазначені в договорах, але не пізніше встановленого Національним банком України граничного строку розрахунків з дня здійснення авансового платежу (попередньої оплати).
За окремими операціями з експорту та імпорту товарів граничні строки розрахунків, встановлені Національним банком України, можуть бути подовжені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері економічного розвитку, шляхом видачі висновку.
Порушення резидентами строку розрахунків, встановленого згідно із цією статтею, тягне за собою нарахування пені за кожний день прострочення в розмірі 0,3 відсотка суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару) у національній валюті (у разі здійснення розрахунків за зовнішньоекономічним договором (контрактом) у національній валюті) або в іноземній валюті, перерахованій у національну валюту за курсом Національного банку України, встановленим на день виникнення заборгованості. Загальний розмір нарахованої пені не може перевищувати суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару).
У разі якщо виконання договору, передбаченого частинами другою або третьою цієї статті, зупиняється у зв`язку з виникненням форс-мажорних обставин, перебіг строку розрахунків, установленого згідно з частиною першою цієї статті, та нарахування пені відповідно до частини п`ятої цієї статті зупиняється на весь період дії форс-мажорних обставин та поновлюється з дня, наступного за днем закінчення дії таких обставин.
Підтвердженням виникнення та закінчення дії форс-мажорних обставин є відповідна довідка уповноваженої організації (органу) країни розташування сторони зовнішньоекономічного договору (контракту) або третьої країни відповідно до умов цього договору (контракту).
У разі прийняття до розгляду судом, міжнародним комерційним арбітражем позовної заяви резидента про стягнення з нерезидента заборгованості, що виникла внаслідок недотримання нерезидентом строку, передбаченого зовнішньоекономічним договором (контрактом), або прийняття до провадження уповноваженим органом відповідної країни документа про стягнення такої заборгованості з боржника-нерезидента на користь резидента в позасудовому (досудовому) примусовому порядку строк, встановлений відповідно до цієї статті, зупиняється з дня прийняття до розгляду такої заяви (прийняття до провадження відповідного документа) і пеня за порушення строку в цей період не нараховується.
У відповідності до вимог статті 14-1 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» Торгово-промислова палата України та уповноважені нею регіональні торгово-промислові палати засвідчують форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) та видають сертифікат про такі обставини протягом семи днів з дня звернення суб`єкта господарської діяльності за собівартістю. Сертифікат про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) для суб`єктів малого підприємництва видається безкоштовно.
Форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є надзвичайні та невідворотні обставини, що об`єктивно унеможливлюють виконання зобов`язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов`язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами, а саме: загроза війни, збройний конфлікт або серйозна погроза такого конфлікту, включаючи але не обмежуючись ворожими атаками, блокадами, військовим ембарго, дії іноземного ворога, загальна військова мобілізація, військові дії, оголошена та неоголошена війна, дії суспільного ворога, збурення, акти тероризму, диверсії, піратства, безлади, вторгнення, блокада, революція, заколот, повстання, масові заворушення, введення комендантської години, карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України, експропріація, примусове вилучення, захоплення підприємств, реквізиція, громадська демонстрація, блокада, страйк, аварія, протиправні дії третіх осіб, пожежа, вибух, тривалі перерви в роботі транспорту, регламентовані умовами відповідних рішень та актами державних органів влади, закриття морських проток, ембарго, заборона (обмеження) експорту/імпорту тощо, а також викликані винятковими погодними умовами і стихійним лихом, а саме: епідемія, сильний шторм, циклон, ураган, торнадо, буревій, повінь, нагромадження снігу, ожеледь, град, заморозки, замерзання моря, проток, портів, перевалів, землетрус, блискавка, пожежа, посуха, просідання і зсув ґрунту, інші стихійні лиха тощо.
Отже, Сертифікат про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), який видано Торгово-промисловою палатою України та уповноваженною нею регіональними торгово-промисловими палатми, або уповноваженою організацією (органом) країни розташування сторони зовнішньоекономічного договору (контракту) або третьої країни відповідно до умов цього договору (контракту) є підставою для подовження законодавчо встановлених термінів (строків) розрахунків на період дії форс-мажорних обставин та підставою для не нарахування пені на період дії форс-мажорних обставин.
Згідно з пунктами 21-23 Положення № 5 граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів становлять 365 календарних днів.
Граничні строки розрахунків, зазначені в пункті 21 розділу II цього Положення: 1) не поширюються на операцію з експорту, імпорту товарів (уключаючи незавершені розрахунки за операцією), сума якої (в еквіваленті за офіційним курсом гривні до іноземних валют, установленим Національним банком на дату здійснення операції) є меншою, ніж розмір, передбачений статтею 20 Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" (далі - незначна сума), крім дроблення операцій з експорту товарів або дроблення валютних операцій; 2) застосовуються з урахуванням установлених Національним банком за поданням Кабінету Міністрів України, відповідно до абзацу другого частини першої статті 13 Закону України "Про валюту і валютні операції" (далі - Закон про валюту), винятків та (або) особливостей для окремих товарів, та (або) галузей економіки.
В акті перевіки встановлено, що валютна виручка від нерезидента надійшла на загальну суму 237 490,00 дол. США, що засвідчено платіжними документами від 13.12.2018 № L1213BNSQE на суму 3 450,00 дол. США, від 03.01.2019 № J0103BJ0Q8 на суму 7 000,00 дол. США, від 25.01.2019№ 2401039700 на суму 18 000,00 дол. США, від 26.04.2019 №34137388 на суму 22 000,00 дол. США, від 23.05.2019 № 41872010 на суму 15 200,00 дол. США, від 29.05.2019 № 2805795900 на суму 12 100,00 дол. США, від 28.11.2019 № 100931098 на суму 6 300,00 дол. США, від 07.05.2020 № 38517446 на суму 14 900,00 дол. США, від 08.05.2020 № 38854054 на суму 5 000,00 дол. США, від 12.05.2020 № 39264656 на суму 10 060,00 дол. США, від 14.05.2020 № 40257001 на суму 13 555,00 дол. США, від № 40564325 на суму 13 955.00 дол. США. від 18.05.2020 № 40923870 на суму 14 750,00 дол. США. від 20.05.2020 № 41426003 на суму 12 000,00 дол. США, від 03.06.2020 № 45856344 на суму 10 000,00 дол. США, від 25.06.2020 № 51996871 на суму 2 500,00 дол. США. від 25.06.2020 № 51996365 на суму 10 000,00 дол. США, від 02.07.2020 № 54409383 на суму 3 200.00 дол. США. від 06.08.2020 № 64777610 на суму 31 000.00 дол. США та від №67529171 на суму 12 520,00 дол. США.
Однак, частина валютної виручки у сумі 20 007,80 дол. США надійшла з порушенням законодавчо встановленого строку. Кількість днів прострочення складає 63,1 та 4 дні, що не заперечується позивачем.
До позовної заяви позивачем надано копію наказу Губернатора штату Каліфорнія (США) від 19.03.2020 № 33-20 про введення обмежень пов`язаних з загрозою СОVID-19 з перекладом, завіреним нотаріально.
Суд звертає увагу, що вказаний документ не виданий уповноваженим органом/особою та не може братися до уваги як підтвердження виникнення дії форс-мажорних обставин у розумінні Закону № 2473.
Крім того, у зазначеному документі відсутня дата настання та дата закінчення форс- мажорних обставин, які є необхідні для застосування контролюючим органом п. 6 ст. 13 Закону № 2473.
Таким чином, суд зазначає, що позивачем не надано до суду та до відповідача рішення компетентного органу про продовження строку розрахунків за зовнішньоекономічним контрактом, рішення компетентного органу про наявність форс-мажорних обставин у період дії зовнішньоекономічного договору, та рішення про прийняття до розгляду судом, міжнародним комерційним арбітражем позовної заяви резидента про стягнення з нерезидента заборгованості, що виникла внаслідок недотримання нерезидентом строку, передбаченого зовнішньоекономічним договором (контрактом), або прийняття до провадження уповноваженим органом відповідної країни документа про стягнення такої заборгованості з боржника-нерезидента на користь резидента в позасудовому (досудовому) примусовому порядку.
За вказаних обставин позовні вимоги не підлягають задоволенню.
У відповідності до вимог статті 139 КАС України судові витрати покладаються на позивача.
Керуючись ст. 241-243 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
вирішив:
У задоволенні позову відмовити повністю.
Розподіл судових витрат не здійснюється.
Копію рішення направити учасникам справи.
Рішення суду набирає законної сили з моменту її підписання, однак може бути оскаржена в апеляційному порядку безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду у строк, встановлений статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України з урахуванням вимог пункту 3 розділу VI Прикінцеві положення Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя Валентина ТИМОШЕНКО
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.08.2022 |
Оприлюднено | 12.08.2022 |
Номер документу | 105664445 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Степанюк Анатолій Германович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Степанюк Анатолій Германович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Степанюк Анатолій Германович
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Валентина ТИМОШЕНКО
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні