ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Набережна, 26-А, м. Рівне, 33013, тел. (0362) 62 03 12, код ЄДРПОУ: 03500111,
e-mail: inbox@rv.arbitr.gov.ua, вебсайт: https://rv.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"10" серпня 2022 р. м. РівнеСправа № 918/299/22
Господарський суд Рівненської області у складі судді О.Андрійчук, за участю секретаря судового засідання С.Коваль, розглянувши за правилами загального позовного провадження у відкритому судовому засіданні справу
за позовом ОСОБА_1
до відповідача Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Перший Промінь 7Б"
про визнання незаконними та скасування рішень загальних зборів, оформлених протоколами № 2 від 03.10.2019 та від 04.10.2019,
за участю представників сторін:
від позивача: Л.Татарчук, ордер серія ВК № 1044651 від 30.05.2022,
від відповідача: Ф. Кхатер, ордер серія ВК № 1015212 від 11.07.2022,
УСТАНОВИВ:
У травні 2022 року ОСОБА_1 (позивач) звернувся до Господарського суду Рівненської області із позовною заявою до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Перший Промінь 7Б" (відповідач) про визнання незаконними та скасування рішень загальних зборів Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Перший Промінь 7Б" у частині встановлення суми внесків на управління (утримання) будинком у розмірі 2,90 грн за 1 кв.м загальної площі нежитлового приміщення, оформлених протоколами № 2 від 03.10.2019 та протоколом № 3 від 04.10.2019.
Стислий виклад позиції позивача та заперечень відповідача.
Згідно із позовною заявою, остання обґрунтована тим, що підставою для її подання послугувало подання ОСББ «Перший Промінь 7Б» до позивача позову про стягнення заборгованості по сплаті внесків на управління будинку, з якого останньому стало відомо про рішення ОСББ про встановлення суми внесків на управління будинком у розмірі 2,90 грн/1 кв.м загальної площі нежитлового приміщення, оформленого протоколом 03.10.2019. Також, як зазначає позивач, існує дві редакції протоколів стосовно того ж питання (інше рішення, оформлене протоколом № 2 від 04.10.2019), однак суттєво відрізняються одна від одної як по змісту, так і за реквізитами, а відтак підлягають оскарженню. Позивач стверджує, що тариф є необґрунтованим, а утримання ОСББ додаткової плати, яка не спрямовується на фактичне обслуговування будівлі, заборонено. Окрім того, послуга «управління будинком» включає в себе саму себе без надання додаткової деталізації, а її вартість становить більше половини від вартості плати за обслуговування будинком. Заявлені послуги обслуговування внутрішньо будинкових інженерних мереж фактично не надаються, а позивач змушений самостійно організовувати відповідні заходи. Позивач зазначає, що встановлений тариф затверджений без реалізації встановленої мети обрання ОСББ, оскільки на засіданнях оскаржуваних зборів були присутні представники юридичних осіб, які фактично володіли всією площею будинку, продаж квартир і нежитлових приміщень відбувся після створення ОСББ та затвердження тарифів на утримання будинку. Також тариф на утримання будинку був затверджений до фактичної реєстрації ОСББ, зокрема перше рішення про затвердження тарифу прийнято 03.10.2019, тоді як ОСББ зареєстроване 04.10.2019, що є додатковою підставою для визнання його недійсним. Зважаючи на викладене, позивач просить суд визнати незаконним та скасувати рішення загальних зборів ОСББ у частині встановлення суми внесків на управління будинком у розмірі 2,90 грн за 1 кв.м загальної площі нежитлового приміщення, оформлені протоколами № 2 від 03.10.2019 та від 04.10.2019.
У матеріально-правове обґрунтування заявлених позовних вимог позивач посилається на ст. 1, 4, 9, 12 Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку», ст. 21 Закону України «Про захист прав споживачів», Закон України «Про житлово-комунальні послуги» тощо.
16.06.2022 від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, за яким позивач з червня 2020 року набув право власності на нежитлові приміщення, однак всупереч чинному законодавству та статуту ОСББ внесків не сплачував, після подання позову про стягнення з нього заборгованості, позивач звернувся до суду із вказаною позовною заявою, таким чином намагаючись затягнути (уникнути) стягнення (оплати) з нього заборгованості. Щодо розміру тарифу, то його обґрунтування є виключною компетенцією загальних зборів ОСББ Перший Промінь 7Б. Зміна тарифу розглядається виключно загальними зборами будинку, а контроль над витратами в будинку здійснюється ревізійною комісією, до якої позивач не звертався. Так само жодних заяв від позивача стосовно аргументації тарифу чи щодо якості надання послуг до ОСББ Перший Промінь 7Б не надходило. Щодо самостійного обслуговування внутрішньої системи каналізації позивачем, то перелік послуг з управління багатоквартирним будинком визначений відповідно до вимог законодавства. До вказаного переліку віднесено послуги з технічного обслуговування внутрішньо-будинкових систем, а, отже, відповідні повноваження щодо обслуговування відповідних мереж є у ОСББ та/або в Управителя. Відтак підписання позивачем договору на постійне технічне обслуговування внутрішньо-будинкових інженерних мереж гарячого та холодного водопостачання, водовідведення та теплопостачання є грубим порушення норм чинного законодавства та втручанням у відповідну систему ОСББ. Стосовно існування двох протоколів, то протоколу загальних зборів від 03.10.2019 не існує, при формуванні витягу з протоколу загальних зборів № 2 головою правління ОСББ Перший Промінь 7Б було допущено технічну помилку, фактично використано чернетку. Окрім того, на думку відповідача, обгрунтування порушеного права в цій справі є підтвердженням зловживання правом/використання права на зло, яке направлене на затягування (уникнення сплати заборгованості) процесу в рамках цивільного судочинства, тощо. Зважаючи на викладене, відповідач просить суд у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.
27.06.2022 від позивача надійшла відповідь на відзив, згідно з якою додатком до додаткової угоди до Типового договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком є кошторис витрат на утримання будинку та при будинкової території для нежитлових приміщень. За твердженням позивача, послуги з управління будинком, перелічені дії дублюють та включають одна одну, а винагорода управителя і є тим забороненим чинним законодавством додатковим платежем, оскільки всі послуги, які начебто надаються управителем, вже окремо тарифіковані. Наведене свідчить про необґрунтованість затвердженого тарифу, а відтак - на користь доводів позовної заяви щодо незаконності оскаржуваного рішення про затвердження тарифу. Позивач вважає, що наведені у розшифровці послуги з управління будинком фактично не надаються, а винагорода управителя фактично не сплачується. Щодо укладення договору на постійне технічне обслуговування внутрішньо-будинкових інженерних мереж гарячого та холодного водопостачання, водовідведення та теплопостачання, то поява води в підвальній частині будинку та затягування у вирішенні цієї проблеми могли призвести до невідворотних наслідків, а сподівання на те, що таких наслідків не настане поки позивач буде очікувати, що ОСББ вирішить цю проблему, ставило під ризик цілісність майна, яким володіє позивач, тощо.
Процесуальні рішення, заяви і клопотання сторін, результати їх розгляду.
Ухвалою суду від 03.06.2022 позовну заяву прийнято до розгляду за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання у справі призначено на 11.07.2022.
Ухвалою суду від 17.06.2022 позовну заяву залишено без руху.
06.07.2022 від позивача надійшла заява про усунення недоліків позовної заяви.
Ухвалою суду від 06.07.2022 розгляд справи продовжено, підготовче засідання призначено на 11.07.2022.
11.07.2022 від позивача надійшла заява про уточнення позовних вимог (виправлення технічної помилки щодо номеру протоколу), яка прийнята судом.
11.07.2022 від відповідача надійшли заперечення щодо заяви про уточнення позовних вимог, які судом відхиляються як безпідставні, беручи до уваги фактичний зміст заяви позивача та усунення технічної помилки.
11.07.2022 від відповідача надійшло клопотання про залишення без розгляду відповіді на відзив, яке судом відхиляється з огляду на стадію (підготовче провадження), в якій подана відповідь на відзив, а також на мету та завдання такої стадії, визначені ГПК України.
Ухвалою суду від 11.07.2022 підготовче засідання закрито, судове засідання по розгляду справи по суті призначено на 10.08.2022.
Інших заяв і клопотань від сторін не надходило.
Дослідивши матеріали справи у їх сукупності та взаємозв`язку, оцінивши надані докази, заслухавши пояснення присутніх представників сторін, суд установив таке.
Фактичні обставини справи та зміст спірних правовідносин.
Судом із фактичних обставин справи встановлено, що ОСББ "Перший промінь 7Б" є юридичною особою, зареєстрованою у ЄДРЮОФОПГФ 04.10.2019, номер запису: 1 608 102 0000 015197, та діє на підставі статуту, затвердженого рішенням установчих зборів об`єднання співвласників багатоквартирного будинку, оформленого протоколом від 27.09.2019.
Відповідно до рішення установчих зборів ОСББ Перший Промінь 7Б вирішено укласти договір з ТОВ Управляюча компанія ДІМ про управління багатоквартирним будинком на вул. Перший Промінь, буд. 7Б у м. Рівне (питання сьоме порядку денного).
Як стверджує позивач, 03.10.2019 відбулися загальні збори ОСББ за адресою: м. Рівне, вул. Перший промінь,7-Б, в який прийняли участь 4 співвласники квартир та нежитлових приміщень загальною площею 3 594,5 кв.м, що становить 100% , з таким порядком денним:
1. Організаційні питання проведення зборів.
2. Затвердження тарифу на утримання будинку та його індексації.
За результати розгляду питання другого порядку денного одноголосно вирішили: упродовж перших шести календарних місяців з дня введення будинку в експлуатацію та створення ОСББ встановити розмір суми внесків на управління (утримання) будинком у розмірі 7,50 грн за 1 кв.м загальної площі квартири (нежитлового приміщення) з визначенням такого внеску як «будівельний тариф» (строк, за який співвласники здійснять необхідні ремонтні роботи та фактично заселяться в будинок). Установити розмір внеску на управління (утримання) будинком у розмірі 7,50 грн за 1 кв.м загальної плащі квартир (житлових приміщень) та 2,90 грн за 1 кв.м загальної площі нежитлових приміщень. Дозволити правлінню ОСББ, у разі затвердження правлінням відповідного кошторису, внести меншу оплату на управління (утримання) будинком відповідно до такого кошторису, проте не більше ніж 9,00 грн/кв.м. Дозволити правлінню ОСББ та/або управителю проводити індексацію встановленого тарифу при розрахунку кожного чергового платежу, який підлягає внесенню співвласником в рахунок плати за послуги з управління будинком (утриманням будинку), шляхом про індексування тарифу пропорційно до індексу споживчих цін (інфляції) в разі досягнення індексом споживчих цін (інфляції) показника, що перевищує 110% наростаючим підсумком за період від дати формування тарифу, та/або зміни встановленого законом мінімального розміру заробітної плати за період з дати формування тарифу. Індексація тарифу не вважається його зміною та не потребує додаткового погодження із співвласниками на загальних зборах.
Згідно з переліком послуг з утримання будинку ОСББ «Перший Промінь 7Б», до нього, зокрема, увійшли: прибирання прилеглої прибудинкової території 0,47 грн за кв.м загальної площі нежитлових приміщень, поточні ремонти 0,50 грн за кв.м загальної площі нежитлових приміщень, технічне обслуговування внутрішньобудинкових інженерних мереж 0,45 грн за кв.м загальної площі нежитлових приміщень, управління будинком 1,48 грн за кв.м загальної площі нежитлових приміщень, разом 2,90 грн.
Заразом, за твердженням відповідача, протоколу загальних зборів від 03.10.2019 не існує, при формуванні витягу з протоколу загальних зборів № 2 головою правління ОСББ Перший Промінь 7Б допущено технічну помилку, фактично використано чернетку. Про те, що вказаного протоколу не існує, свідчать протокол засідання правління ОСББ Перший промінь 7Б від 01.04.2022 і ухвала Рівненського міського суду від 14.04.2022 у справі № 558/577/21.
04.10.2019 відбулися загальні збори ОСББ за адресою: м. Рівне, вул. Перший промінь,7-Б, в який прийняли участь 4 співвласники квартир та нежитлових приміщень загальною площею 3 594,5 кв.м, що становить 100% , з таким порядком денним:
1. Організаційні питання проведення зборів.
2. Затвердження тарифу та утримання будинку та його реалізації.
3. Затвердження кошторису, його терміну та процедуру внесення змін до нього.
4. Створення груп за допомогою телекомунікаційних засобів зв`язку, включаю мобільні додатки (Viber, Telegram, WhatsApp тощо).
За результати розгляду питання другого порядку денного одноголосно вирішили: упродовж перших шести календарних місяців з дня введення будинку в експлуатацію та створення ОСББ встановити розмір суми внесків на управління (утримання) будинком у розмірі 5,50 грн за 1 кв.м загальної площі квартири та 2,90 грн за 1 кв.м загальної площі нежитлових приміщень з визначенням такого внеску як «будівельний тариф» (строк, за який співвласники здійснять необхідні ремонтні роботи та фактично заселяться в будинок). Установлений розмір внеску на управління (утримання) будинком для житлових і нежитлових приміщень підлягає індексації у випадку якщо індекс споживчих цін за календарний рік перевищить 100% та/або у випадку якщо індекс споживчих цін перевищить 110% у відповідному календарному місяці поточного року, у такому разі внески на управління (утримання) будинком збільшуються на відповідний рівень інфляції річний або рівень інфляції у відповідному місяці). Доручити правлінню ОСББ та/або управителю проводити індексацію встановленого розміру суми внесків на управління (утримання) будинком для житлових та нежитлових приміщень, при цьому у разі проведення такої індексації нові (проіндексовані) встановлені розміри суми внесків на управління (утримання) будинком погодження співвласників на загальних зборах не потребують. Визначити підвищення мінімальної заробітної плати як самостійну підставу для пропорційного збільшення відповідного розміру суми внесків на управління (утримання) будинком для житлових та нежитлових приміщень.
Додатком до протоколу загальних зборів є кошториси терміном на шість місяців (для будівельного тарифу), а також на 15 років, згідно з якими визначено послугу та її вартість, у тому числі: прибирання прилеглої прибудинкової території 0,47 грн за кв.м загальної площі нежитлових приміщень, поточні ремонти 0,50 грн за кв.м загальної площі нежитлових приміщень, технічне обслуговування внутрішньо-будинкових інженерних мереж 0,45 грн за кв.м загальної площі нежитлових приміщень, управління будинком 1,48 грн за кв.м загальної площі нежитлових приміщень, разом 2,90 грн
На підтвердження факту проведення загальних зборів ОСББ, які відбулися 04.10.2019, та результатів голосування свідчать: список власників квартир та нежитлових приміщень, список співвласників багатоквартирного будинку, бюлетені голосування.
Позивач з 04.06.2020 є власником трьох об`єктів нерухомого майна у багатоквартирному будинку за адресою: АДРЕСА_1 , про що свідчать витяги з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності, а саме: нежитлові приміщення площею 589,1 кв.м, площею 201,3 кв.м та площею 89,9 кв.м.
Згідно з доводами відповідача, заборгованість позивача перед відповідачем за внесками про утримання будинку станом на 15.06.2022 становить 22 975,51 грн, у зв`язку з чим з відповідач подав відповідний позов до Рівненського міського суду.
Окрім того, як установлено судом, 20.01.2022 між позивачем (замовник) та ФОП О. Косінським (виконавець) укладено договір № 1.П. на постійне технічне та аварійне обслуговування внутрішньо-будинкових інженерних мереж гарячого та холодного водопостачання, водовідведення та теплопостачання, що знаходяться в підвалі та комерційному приміщенні, за п. 1.1. якого замовник доручає, а виконавець бере на себе зобов`язання на замовлення замовника надавати на щомісячній основі послуги по технічному та аварійному обслуговуванню внутрішньо-будинкових інженерних мереж гарячого та холодного водопостачання, водовідведення та теплопостачання, що знаходяться в підвальному та комерційному приміщенні, що належать на праві власності замовнику.
На підтвердження виконання умов вказаного договору позивачем долучено до матеріалів справи рахунки фактури та акти приймання-передачі наданих послуг (виконаних робіт) від 31.01.2022, від 28.02.2022 на загальну суму 20 000,00 грн.
З урахуванням викладеного судом установлено, що між сторонами виникли спірні правовідносини, пов`язані із визнанням рішень загальних зборів ОСББ недійсними в частині затвердження тарифу на утримання будинку, регулювання яких здійснюється ЦК України, Законом України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку", Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку", ЦК України, ГК України тощо.
Норми права, що підлягають до застосування, та мотиви їх застосування, оцінка аргументів, наведених сторонами.
За положеннями ч. 2 ст. 382 ЦК України усі власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку є співвласниками на праві спільної сумісної власності спільного майна багатоквартирного будинку. Спільним майном багатоквартирного будинку є приміщення загального користування (у тому числі допоміжні), несучі, огороджувальні та несуче-огороджувальні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання всередині або за межами будинку, яке обслуговує більше одного житлового або нежитлового приміщення, а також будівлі і споруди, які призначені для задоволення потреб усіх співвласників багатоквартирного будинку та розташовані на прибудинковій території, а також права на земельну ділянку, на якій розташований багатоквартирний будинок та його прибудинкова територія, у разі державної реєстрації таких прав.
Частиною 1 ст. 385 ЦК України також передбачено, що власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку (будинках) для забезпечення експлуатації такого будинку (будинків), користування квартирами та нежитловими приміщеннями та управління, утримання і використання спільного майна багатоквартирного будинку (будинків) можуть створювати об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (будинків).
Особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку, правові, організаційні та економічні відносини, пов`язані з реалізацією прав та виконанням обов`язків співвласників багатоквартирного будинку щодо його утримання та управління визначає Закон України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку", предметом регулювання якого є відносини, що виникають у процесі реалізації прав та виконання обов`язків власників квартир та нежитлових приміщень як співвласників багатоквартирного будинку.
За визначеннями, які вживаються в цьому Законі та містяться в ст. 1 Закону, багатоквартирний будинок - житловий будинок, в якому розташовано три чи більше квартири. У багатоквартирному будинку можуть також бути розташовані нежитлові приміщення, які є самостійними об`єктами нерухомого майна; нежитлове приміщення - ізольоване приміщення в багатоквартирному будинку, що не належить до житлового фонду і є самостійним об`єктом нерухомого майна; спільне майно багатоквартирного будинку - приміщення загального користування (у тому числі допоміжні), несучі, огороджувальні та несуче-огороджувальні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання всередині або за межами будинку, яке обслуговує більше одного житлового або нежитлового приміщення, а також будівлі і споруди, які призначені для задоволення потреб співвласників багатоквартирного будинку та розташовані на прибудинковій території, а також права на земельну ділянку, на якій розташовані багатоквартирний будинок і належні до нього будівлі та споруди і його прибудинкова територія; частка співвласника - частка, яку становить площа квартири та/або нежитлового приміщення співвласника у загальній площі всіх квартир та нежитлових приміщень, розташованих у багатоквартирному будинку; управитель багатоквартирного будинку (далі - управитель) - фізична особа - підприємець або юридична особа - суб`єкт підприємницької діяльності, яка за договором із співвласниками забезпечує належне утримання та ремонт спільного майна багатоквартирного будинку і прибудинкової території та належні умови проживання і задоволення господарсько-побутових потреб.
За змістом ст. 1, 9 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" управління багатоквартирним будинком - це вчинення співвласниками багатоквартирного будинку дій щодо реалізації прав та виконання обов`язків співвласників, пов`язаних з володінням, користуванням і розпорядженням спільним майном багатоквартирного будинку. Управління багатоквартирним будинком здійснюється його співвласниками. За рішенням співвласників усі або частина функцій з управління багатоквартирним будинком можуть передаватися управителю або всі функції - об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку (асоціації об`єднань співвласників багатоквартирного будинку).
Відповідно до ч. 1-3 ст. 12 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" витрати на управління багатоквартирним будинком включають: 1) витрати на утримання, реконструкцію, реставрацію, проведення поточного і капітального ремонтів, технічного переоснащення спільного майна у багатоквартирному будинку; 2) витрати на оплату комунальних послуг стосовно спільного майна багатоквартирного будинку; 2-1) витрати, пов`язані з виконанням зобов`язань за кредитним договором, укладеним за програмами Фонду енергоефективності; 3) витрати на сплату винагороди управителю в разі його залучення; 4) інші витрати, передбачені рішенням співвласників або законом. Витрати на управління багатоквартирним будинком розподіляються між співвласниками пропорційно до їхніх часток співвласника, якщо рішенням зборів співвласників або законодавством не передбачено іншого порядку розподілу витрат. Невикористання власником належної йому квартири чи нежитлового приміщення або відмова від використання спільного майна не є підставою для ухилення від здійснення витрат на управління багатоквартирним будинком.
Згідно з ч. 2, 6 ст. 10 вказаного Закону до повноважень зборів співвласників належить прийняття рішень з усіх питань управління багатоквартирним будинком, у тому числі про визначення переліку та розміру витрат на управління багатоквартирним будинком. Рішення вважається прийнятим зборами співвласників, якщо за нього проголосували власники квартир та нежитлових приміщень, площа яких разом перевищує 75 відсотків загальної площі всіх квартир та нежитлових приміщень багатоквартирного будинку, крім рішень з питань, зазначених у п. 2, 3 і 9 ч. 2 цієї статті, які вважаються прийнятими зборами співвласників, якщо за них проголосували власники квартир та нежитлових приміщень, площа яких разом перевищує 50 відсотків загальної площі всіх квартир та нежитлових приміщень багатоквартирного будинку. Якщо одна особа є власником квартир (квартири) та/або нежитлових приміщень, загальна площа яких становить 50 відсотків або більше загальної площі всіх квартир та нежитлових приміщень багатоквартирного будинку, рішення вважається прийнятим зборами співвласників, якщо за нього проголосувало більш як 75 відсотків загальної кількості співвласників, а рішення з питань, зазначених у п. 2, 3 і 9 ч. 2 цієї статті, вважається прийнятим зборами співвласників, якщо за нього проголосувало більш як 50 відсотків загальної кількості всіх співвласників.
Співвласники приймають рішення щодо управління багатоквартирним будинком на зборах у порядку, передбаченому ст. 10 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку". Якщо у багатоквартирному будинку в установленому законом порядку утворено об`єднання співвласників, проведення зборів співвласників та прийняття відповідних рішень здійснюється згідно із законом, що регулює діяльність об`єднань співвласників багатоквартирних будинків.
Правові та організаційні засади створення, функціонування, реорганізації та ліквідації об`єднань власників жилих і нежилих приміщень багатоквартирного будинку, захисту їхніх прав та виконання обов`язків щодо спільного утримання багатоквартирного будинку визначено Законом України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку", відповідно до ст. 1 якого об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (далі - об`єднання) - юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна. Співвласники багатоквартирного будинку (далі - співвласники) - власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку.
Відповідно до ч. 1 ст. 4 Законом України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" основною метою створення об`єднання є забезпечення і захисту прав співвласників та дотримання їхніх обов`язків, належного утримання та використання спільного майна, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та статутними документами.
А за ч. 4 ст. 4 цього Закону діяльність об`єднання полягає у здійсненні функцій, що забезпечують реалізацію прав співвласників на володіння та користування спільним майном співвласників, належне утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, сприяння співвласникам в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості за обґрунтованими цінами та виконання ними своїх зобов`язань, пов`язаних з діяльністю об`єднання.
Статтею 10 Законом України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" визначено статутні органи об`єднання. Так, загальні збори співвласників є вищим органом управління об`єднання, до виключної компетенції яких відноситься, зокрема, затвердження статуту об`єднання, внесення змін до нього; затвердження кошторису, балансу об`єднання та річного звіту; визначення порядку сплати, переліку та розмірів внесків і платежів співвласників. Рішення загальних зборів, прийняте відповідно до статуту, є обов`язковим для всіх співвласників. Кожний співвласник (його представник) під час голосування має кількість голосів, пропорційну до частки загальної площі квартири або нежитлового приміщення співвласника у загальній площі всіх квартир та нежитлових приміщень, розташованих у багатоквартирному будинку. Якщо одна особа є власником квартир (квартири) та/або нежитлових приміщень, загальна площа яких становить більш як 50 відсотків загальної площі всіх квартир та нежитлових приміщень багатоквартирного будинку, кожний співвласник має один голос незалежно від кількості та площі квартир або нежитлових приміщень, що перебувають у його власності. Статутом об`єднання може бути встановлено інший порядок визначення кількості голосів, що належать кожному співвласнику на загальних зборах. Рішення про визначення переліку та розмірів внесків і платежів співвласників, порядок управління та користування спільним майном, передачу у користування фізичним та юридичним особам спільного майна, а також про реконструкцію та капітальний ремонт багатоквартирного будинку або зведення господарських споруд вважається прийнятим, якщо за нього проголосувало не менш як дві третини загальної кількості усіх співвласників, а в разі якщо статутом не передбачено прийняття таких рішень, - більшістю голосів. З інших питань рішення вважається прийнятим, якщо за нього проголосувало більше половини загальної кількості співвласників.
Права та обов`язки співвласника (тобто власника квартир та/або нежитлових приміщень) врегульовані ст. 14 та ст. 15 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" .
Водночас ст. 16-18 вказаного Закону окремо визначають права та обов`язки об`єднання співвласників, яке набуває і здійснює їх через свої органи в силу положень ст. 92 ЦК України про цивільну дієздатність юридичної особи.
Так, об`єднання має право встановлювати порядок сплати, перелік та розміри внесків і платежів співвласників, у тому числі відрахувань до резервного та ремонтного фондів, які за ст. 21 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" належать до коштів об`єднання, та зобов`язане забезпечувати дотримання інтересів усіх співвласників при встановленні умов і порядку володіння, користування і розпорядження спільною власністю, розподілі між співвласниками витрат на експлуатацію та ремонт спільного майна.
Об`єднання забезпечує утримання та експлуатацію багатоквартирного будинку, користування спільним майном у такому будинку. Для забезпечення утримання та експлуатації багатоквартирного будинку, користування спільним майном у такому будинку, включаючи поточний ремонт, утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, водопостачання та водовідведення, теплопостачання і опалення, вивезення побутових відходів, об`єднання за рішенням загальних зборів має право: задовольняти зазначені потреби самостійно шляхом самозабезпечення; визначати управителя, виконавців окремих житлово-комунальних послуг, з якими усі співвласники укладають відповідні договори; виступати колективним споживачем (замовником) усіх або частини житлово-комунальних послуг.
Питання самостійного забезпечення об`єднанням експлуатації та утримання багатоквартирного будинку та користування спільним майном у такому будинку регулюються ГК України в частині господарчого забезпечення діяльності негосподарюючих суб`єктів.
Самостійне забезпечення об`єднанням утримання і експлуатації багатоквартирного будинку, користування спільним майном у багатоквартирному будинку може здійснюватися безпосередньо співвласниками, а також шляхом залучення об`єднанням фізичних та юридичних осіб на підставі укладених договорів.
Для фінансування самозабезпечення об`єднання співвласники сплачують відповідні внески і платежі в розмірах, установлених загальними зборами об`єднання. За згодою правління окремі співвласники можуть у рахунок сплати таких внесків і платежів виконувати окремі роботи.
Статтею 20 Законом України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" врегульовано визначення часток внесків і платежів на утримання, експлуатацію та ремонт спільного майна. Так, частка співвласника у загальному обсязі внесків і платежів на утримання, реконструкцію, реставрацію, проведення поточного і капітального ремонтів, технічного переоснащення спільного майна у багатоквартирному будинку встановлюється пропорційно до загальної площі квартири (квартир) та/або нежитлових приміщень, що перебувають у його власності. Частка участі співвласника квартири та/або нежитлового приміщення визначається відповідно до його частки як співвласника квартири та/або нежитлового приміщення. Спори щодо визначення частки співвласника у загальному обсязі внесків і платежів на утримання, експлуатацію, реконструкцію, реставрацію, проведення поточного і капітального ремонтів, технічного переоснащення спільного майна у багатоквартирному будинку вирішуються в судовому порядку.
Згідно зі ст. 13 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" визначено, що послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій включають в себе: прибирання внутрішньобудинкових приміщень та прибудинкової території; санітарно-технічне обслуговування; обслуговування внутрішньобудинкових мереж; утримання ліфтів; освітлення місць загального користування; поточний ремонт; вивезення побутових відходів тощо.
Відповідно до Порядку формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 № 869, тариф на ці послуги розраховується окремо за кожним будинком залежно від запланованих кількісних показників послуг, що фактично повинні надаватися для забезпечення належного санітарно-гігієнічного, протипожежного, технічного стану будинків і споруд та прибудинкових територій з урахуванням Типового переліку послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, затвердженого вказаною постановою Кабінету Міністрів України. Перелік послуг за кожним будинком погоджується у договорі на надання цих послуг, який укладається між споживачами та підприємством, організацією тощо, які надають ці послуги.
Отже, законодавство, яке регулює порядок забезпечення співвласниками багатоквартирного будинку утримання та експлуатацію багатоквартирного будинку, користування спільним майном у такому будинку, вчинення співвласниками багатоквартирного будинку дій щодо реалізації прав та виконання обов`язків співвласників, пов`язаних з володінням, користуванням і розпорядженням спільним майном багатоквартирного будинку (управління багатоквартирним будинком), передбачає, що внески і платежі на утримання, експлуатацію та ремонт спільного майна є складовою частиною внесків та платежів співвласників як витрат на управління багатоквартирним будинком.
Судом із фактичних обставин справи установлено, що відповідно до погодженого кошторису тариф на утримання будинку становить 2,90 грн для нежитлових приміщень, серед яких: прибирання прибудинкової території - 0,4 грн/кв.м, поточний ремонт - 0,5 грн/кв.м, технічне обслуговування внутрішньо-будинкових інженерних мереж - 0,45 грн/кв.м., та управління будинком - 1,48 грн/кв.м.
Відповідно до додатку, який є невід`ємною частиною договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком між ОСББ Перший Промінь 7Б Управляюча компанія ДІМ, в управління будинком входить: ведення обліку нарахувань по особовим рахункам - 0,40 грн/кв.м, друк квитанцій за одним з визначених шаблонів, обігової відомості та реєстру платіжних документів по оплаті внесків - 0,10 грн/кв.м, ведення обліку взаєморозрахунків з власниками приміщень та формування актів звірки - 0,05 грн/кв.м, ведення бухгалтерського обліку: господарських операцій, проведення розрахунків, визначення фінансових результатів - 0,47 грн/кв.м, поштові послуги (повідомлення про збори тощо) - 0,01 грн/кв.м, коміся банку за обслуговування рахунку (та інші банківські комісії) - 0,05 грн/кв.м, формування регламентованої податкової, фінансової та статистичної звітність для подачі у відповідні державні органи - 0,10 грн/кв.м, винагорода управителя - 30 грн/кв.м.
Як стверджує позивач, зміст послуги «управління будинком» є незрозумілим, послуга «управління будинком» включає в себе саму себе без надання додаткової деталізації (одна послуга охоплює іншу); відповідач уникає надання розшифровки такої складової послуги як «управління будинком», а позивач вимагає пояснення змісту послуги «управління будинком», фактичного підтвердження її надання, письмових документів її виконання; сплату винагороди управителю позивачу нав`язали, а відмова надати повну та достовірну інформацію щодо такої послуги є порушенням Закону України «Про захист прав споживачів» тощо.
Відтак позивач дійшов висновку, що послуга «управління будинком» є додатковою платою, яка не включена до розрахунку загального розміру місячних внесків на утримання будинку та прибудинкової території.
З наведеного судом установлено, що здебільшого доводи позовної заяви позивача зводяться до нерозуміння ним порядку визначення розміру затвердженого тарифу через брак інформації, пов`язаної з його формуванням, у тому числі через не надання відповідачем відповідної інформації,а також у зв`язку з відсутністю у нього доказів фактичного надання відповідних послуг. Заразом вказані підстави можуть бути предметом інших позовних вимог.
Щодо заявленого позову, то позивачем належними та допустимими доказами, як того вимагають приписи ст. 76, 77 ГИК України, не доведено, що сума внесків на управління будинком, затверджена рішенням загальних зборів ОСББ 04.10.2019, є необґрунтованою, а також те, що відповідачем зі встановленого тарифу утримується додаткова плата, яка не спрямовується на обслуговування будинку, тощо.
Окрім того, відповідач не здійснює господарську діяльність, оскільки така його діяльність спрямована на створення і підтримання необхідних матеріально-технічних умов його функціонування, що здійснюється за участі або без участі суб`єктів господарювання, а тому ця діяльність є господарчим забезпеченням діяльності негосподарчого суб`єкта. Відповідач не є виробником та/або виконавцем житлово-комунальних послуг, визначених відповідно до Закону України "Про житлово-комунальні послуги", оскільки не надає і не виробляє таких послуг.
Зважаючи на викладене, судом не установлено, що рішення загальних зборів в частині встановлення розміру внесків на управління (утримання) будинку є незаконним.
Безпідставними є також доводи позивача про існування двох редакції протоколів стосовно одного і того ж питання: рішення, оформлені протоколами № 2 від 03.10.2019 та від 04.10.2019, оскільки спростовані відповідачем в ході розгляду вказаної справи. Окремо суд зазначає, що звичайною є практика, коли наступний у часі акт автоматично скасовує однопредметний акт, який діяв у часі раніше, тобто за наявності двох однопредметних рішень загальних зборів ОСББ застосування підлягав би той, що прийнятий у часі пізніше.
Щодо тверджень позивача про те, що тариф був фактично затверджений до реєстрації ОСББ, то суд зазначає таке.
По-перше, як установлено судом за матеріалами, рішенням, яке є чинним та яким затверджений розмір внеску на управління (утримання) будинком, прийняте 04.10.2019, тобто в день реєстрації відповідача. По-друге, рішення зборів співвласників щодо визначення розміру витрат на управління багатоквартирним будинком не може бути визнано недійсним тільки з підстав іх прийняття до реєстрації ОСББ, оскільки така процедура не нівелює волевиявлення самих співвласників щодо складу витрат на утримання багатоквартирного будинку (кошторису), розміру та порядку здачі співвласниками внесків на утримання спільного майна у ньому. Подібна правова позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 01.02.2022 у справі № 910/5179/20 (про можливість встановлення тарифу установчими зборами до реєстрації ОСББ).
Стосовно тверджень позивача про те, що послуги обслуговування внутрішньо-будинкових інженерних мереж фактично не надаються, відповідач жодним чином не відреагував на неодноразові звернення щодо появи води в належних йому приміщеннях, у зв`язку з чим позивач був змушений самостійно організувати відповідні заходи, то слід зазначити, що у матеріалах справи відсутні будь-які докази на підтвердження звернення позивача до відповідача з відповідної проблемою. Окрім того, позивач є власником нерухомого майна з 2020 року, тоді як про існування проблеми заявив лише у 2022 році під час судового розгляду справи.
Щодо укладення позивачем з ФОП О. Косінським договору № 1.П. на постійне технічне та аварійне обслуговування внутрішньо-будинкових інженерних мереж гарячого та холодного водопостачання, водовідведення та теплопостачання від 20.01.2022, то рішення загальних зборів ОСББ є волевиявленням співвласників про складові внесків та їх розмір. Договори про виконання робіт чи надання послуг укладаються ОСББ, яке представляє всіх власників та на балансі якого перебуває багатоквартирний будинок, з відповідними особами, які виконують роботи чи надають послуги, а не кожний окремо власник з особою, яку він бажає найняти.
Окремо суд зазначає, що оспорювані рішення прийняті 03.10.2019 та 04.10.2019, тоді як позивач набув права власності на нежитлові приміщення 04.06.2020, тобто станом на дату їх прийняття не був співвласником у багатоквартирному будинку, а відтак його права не можуть бути порушеними такими рішеннями.
При цьому суд зазначає, що позивач не позбавлений права ініціювати скликання загальних зборів ОСББ з метою перегляду тарифів та зміни управителя (або відмови від нього взагалі) у порядку, передбаченому чинним законодавством.
Зважаючи на викладене, судом не установлено, що затвердження тарифів на утримання будинку не відповідає Закону, статуту та порушує права позивача. Водночас позивач як власник нежитлового приміщення у багатоквартирному будинку повинен нести тягар утримання належного йому на праві власності майна, а також майна, що є спільним майном багатоквартирного будинку, в силу ст. 13 Конституції України і ст. 319, 322, 358, 382 ЦК України.
Також суд згідно з усталеною практикою господарських судів зазначає, що обраний спосіб захисту має бути таким, що відповідає змісту порушеного права, та таким, що забезпечує реальне поновлення прав особи, за захистом яких вона звернулась до суду, відповідно до вимог законодавства. У свою чергу, обраний позивачем спосіб захисту не є ефективним, оскільки у випадку визнання неказаконним та скасування рішення загальних зборів ОСББ від 04.10.2009, діятиме тариф, затверджений установчими зборами відповідача, який майже вдвічі перевищує оскаржуваний (як зазначалося, правова позиція щодо можливості встановлення тарифу установчими зборами до реєстрації ОСББ викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 01.02.2022 у справі № 910/5179/20). Обрання позивачем неналежного способу захисту своїх прав є самостійною підставою для відмови в позові (постанова Великої Палати Верховного Суду від 06.04.2021 у справі № 910/10011/19).
Висновки суду за результатами вирішення спору.
За результатами з`ясування обставин, на які сторони посилалися як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були дослідженні в судовому засіданні, і з наданням оцінки всім аргументам учасників справи у їх сукупності та взаємозв`язку, як це передбачено вимогами ст. 75-79, 86 ГПК України, суд не установив порушень прав позивача, а відтак дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позову.
Розподіл судових витрат.
Згідно з ч. 1 ст. 123 ГПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Разом з першою заявою по суті спору кожна сторона подає до суду попередній (орієнтовний) розрахунок суми судових витрат, які вона понесла і які очікує понести у зв`язку із розглядом справи (ч. 1 ст. 124 ГПК України).
У позовній заяві позивачем зазначено попередній розрахунок судових витрат, що складаються із судового збору в розмірі 4 962,00 грн.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Зважаючи, що позов задоволено, відтак судовий збір в розмірі 4 962,00 грн покладається на відповідача.
Керуючись ст. 73, 74, 76-79, 86, 91, 123, 129, 233, 238, 240, 241 ГПК України, суд
ВИРІШИВ:
У задоволені позову ОСОБА_1 про визнання незаконними та скасування рішень загальних зборів ОСББ «Перший Промінь 7Б» у частині встановлення суми внесків на управління будинком у розмірі 2,90 грн за 1 кв.м загальної площі нежитлового приміщення, оформлених протоколами № 2 від 03.10.2019 та від 04.10.2019, відмовити.
Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ).
Відповідач: Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Перший Промінь 7Б» (вул. Перший Промінь, 7-Б, м. Рівне, 33023, ідентифікаційний код 43269902).
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду (ч. 1, 2 ст. 241 ГПК України).
Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення (ч. 1 ст. 256 ГПК України).
Інформацію по справі, що розглядається, можна отримати на сторінці суду на офіційному вебпорталі судової влади України в мережі Інтернет за вебадресою: http://rv.arbitr.gov.ua/sud5019/.
Повне судове рішення складене та підписане 10.08.2022.
Суддя О Андрійчук
Суд | Господарський суд Рівненської області |
Дата ухвалення рішення | 09.08.2022 |
Оприлюднено | 12.08.2022 |
Номер документу | 105667239 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Інші справи |
Господарське
Господарський суд Рівненської області
Андрійчук О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні