ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 серпня 2022 року
м. Київ
справа № 420/937/20
адміністративне провадження № К/9901/2509/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Дашутіна І.В.,
суддів: Шишова О.О., Яковенка М.М.,
розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 11 червня 2020 року (головуючий суддя: Свида Л.І.) та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 29 вересня 2020 року (колегія суддів: Домусчі С.Д., Семенюк Г.В., Шляхтицький О.І.) у справі №420/937/20 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ГРАНД ЕКСПРЕС ЛОГІСТІК» до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкових накладних, про зобов`язання зареєструвати в ЄРПН податкові накладні датою їх подання, -
ОПИСОВА ЧАСТИНА
Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:
У лютому 2020 року до суду звернулося Товариство з обмеженою відповідальністю «ГРАНД ЕКСПРЕС ЛОГІСТІК» з позовною заявою до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень за результатами розгляду скарги на рішення комісії регіонального рівня, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 18.12.2019 №44126/43219872/2, №44137/43219872/2, №44128/43219872/2, №44124/43219872/2, №44140/43219872/2, №44130/43219872/2, №44141/43219872/2, №44150/43219872/2, №44151/43219872/2, №44162/43219872/2, №44163/43219872/2, №44144/43219872/2, №44149/43219872/2, №44148/43219872/2, №44136/43219872/2, №44135/43219872/2, №44161/43219872/2, №44152/43219872/2, №44159/43219872/2, №44127/43219872/2, №44158/43219872/2, №44156/43219872/2, №44133/43219872/2, №44115/43219872/2, №44157/43219872/2, №44143/43219872/2, №44138/43219872/2, №44139/43219872/2, від 28.12.2019 №46284/43219872/2, №46270/43219872/2, №46282/43219872/2, №46285/43219872/2, №46283/43219872/2, №46281/43219872/2, зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні, які подані Товариством з обмеженою відповідальністю «ГРАНД ЕКСПРЕС ЛОГІСТІК» датою їх подання, а саме: №3 від 07.11.2019, №5 від 08.11.2019, №6 від 08.11.2019, №8 від 10.11.2019, №9 від 10.11.2019, №10 від 10.11.2019, №11 від 11.11.2019, №12 від 11.11.2019, №13 від 11.11.2019, №15 від 12.11.2019, №17 від 12.11.2019, №18 від 12.11.2019, №19 від 13.11.2019, №20 від 13.11.2019, №21 від 13.11.2019, №23 від 14.11.2019, №24 від 14.11.2019, №25 від 14.11.2019, №26 від 14.11.2019, №27 від 14.11.2019, №28 від 14.11.2019, №29 від 14.11.2019, №30 від 14.11.2019, №31 від 15.11.2019, №32 від 15.11.2019, №33 від 15.11.2019, №34 від 15.11.2019, №35 від 15.11.2019, №42 від 19.11.2019, №43 від 19.11.2019, №44 від 19.11.2019, №46 від 19.11.2019, №47 від 20.11.2019, №49 від 20.11.2019.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 11 червня 2020 року, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 29 вересня 2020 року, позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «ГРАНД ЕКСПРЕС ЛОГІСТІК» (65048, м. Одеса, вул. Велика Арнаутська, буд. 15, офіс 19/9, код ЄДРПОУ 43219872) до Головного управління ДПС в Одеській області (вул. Семінарська, 5, м. Одеса, 65044, код ЄДРПОУ 43142370) Державної податкової служби України (04053, м. Київ, Львівська площа, 8, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправними та скасування рішень за результатами розгляду скарги на рішення комісії регіонального рівня, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 18.12.2019 №44126/43219872/2, №44137/43219872/2, №44128/43219872/2, №44124/43219872/2, №44140/43219872/2, №44130/43219872/2, №44141/43219872/2, №44150/43219872/2, №44151/43219872/2, №44162/43219872/2, №44163/43219872/2, №44144/43219872/2, №44149/43219872/2, №44148/43219872/2, №44136/43219872/2, №44135/43219872/2, №44161/43219872/2, №44152/43219872/2, №44159/43219872/2, №44127/43219872/2, №44158/43219872/2, №44156/43219872/2, №44133/43219872/2, №44115/43219872/2, №44157/43219872/2, №44143/43219872/2, №44138/43219872/2, №44139/43219872/2, від 28.12.2019 року №46284/43219872/2, №46270/43219872/2, №46282/43219872/2, №46285/43219872/2, №46283/43219872/2, №46281/43219872/2, зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні, які подані Товариством з обмеженою відповідальністю «ГРАНД ЕКСПРЕС ЛОГІСТІК» датою їх подання, а саме: №3 від 07.11.2019, №5 від 08.11.2019, №6 від 08.11.2019, №8 від 10.11.2019, №9 від 10.11.2019, №10 від 10.11.2019, №11 від 11.11.2019, №12 від 11.11.2019, №13 від 11.11.2019, №15 від 12.11.2019, №17 від 12.11.2019, №18 від 12.11.2019, №19 від 13.11.2019, №20 від 13.11.2019, №21 від 13.11.2019, №23 від 14.11.2019, №24 від 14.11.2019, №25 від 14.11.2019, №26 від 14.11.2019, №27 від 14.11.2019, №28 від 14.11.2019, №29 від 14.11.2019, №30 від 14.11.2019, №31 від 15.11.2019, №32 від 15.11.2019, №33 від 15.11.2019, №34 від 15.11.2019, №35 від 15.11.2019, №42 від 19.11.2019, №43 від 19.11.2019, №44 від 19.11.2019, №46 від 19.11.2019, №47 від 20.11.2019, №49 від 20.11.2019 - задовольнити.
Визнано протиправним та скасовано рішення за результатами розгляду скарги на рішення комісії регіонального рівня, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 18.12.2019 №44126/43219872/2.
Визнано протиправним та скасовано рішення за результатами розгляду скарги на рішення комісії регіонального рівня, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 18.12.2019 №44137/43219872/2.
Визнано протиправним та скасовано рішення за результатами розгляду скарги на рішення комісії регіонального рівня, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 18.12.2019 №44128/43219872/2.
Визнано протиправним та скасовано рішення за результатами розгляду скарги на рішення комісії регіонального рівня, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 18.12.2019 №44124/43219872/2.
Визнано протиправним та скасовано рішення за результатами розгляду скарги на рішення комісії регіонального рівня, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 18.12.2019 №44140/43219872/2.
Визнано протиправним та скасовано рішення за результатами розгляду скарги на рішення комісії регіонального рівня, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 18.12.2019 №44130/43219872/2.
Визнано протиправним та скасовано рішення за результатами розгляду скарги на рішення комісії регіонального рівня, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 18.12.2019 №44141/43219872/2.
Визнано протиправним та скасовано рішення за результатами розгляду скарги на рішення комісії регіонального рівня, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 18.12.2019 №44150/43219872/2.
Визнано протиправним та скасовано рішення за результатами розгляду скарги на рішення комісії регіонального рівня, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 18.12.2019 №44151/43219872/2.
Визнано протиправним та скасовано рішення за результатами розгляду скарги на рішення комісії регіонального рівня, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 18.12.2019 №44162/43219872/2.
Визнано протиправним та скасовано рішення за результатами розгляду скарги на рішення комісії регіонального рівня, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 18.12.2019 №44163/43219872/2.
Визнано протиправним та скасовано рішення за результатами розгляду скарги на рішення комісії регіонального рівня, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 18.12.2019 №44144/43219872/2.
Визнано протиправним та скасовано рішення за результатами розгляду скарги на рішення комісії регіонального рівня, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 18.12.2019 №44149/43219872/2.
Визнано протиправним та скасовано рішення за результатами розгляду скарги на рішення комісії регіонального рівня, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 18.12.2019 №44148/43219872/2.
Визнано протиправним та скасовано рішення за результатами розгляду скарги на рішення комісії регіонального рівня, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 18.12.2019 №44136/43219872/2.
Визнано протиправним та скасовано рішення за результатами розгляду скарги на рішення комісії регіонального рівня, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 18.12.2019 №44135/43219872/2.
Визнано протиправним та скасовано рішення за результатами розгляду скарги на рішення комісії регіонального рівня, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 18.12.2019 №44161/43219872/2.
Визнано протиправним та скасовано рішення за результатами розгляду скарги на рішення комісії регіонального рівня, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 18.12.2019 №44152/43219872/2.
Визнано протиправним та скасовано рішення за результатами розгляду скарги на рішення комісії регіонального рівня, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 18.12.2019 №44159/43219872/2.
Визнано протиправним та скасовано рішення за результатами розгляду скарги на рішення комісії регіонального рівня, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 18.12.2019 №44127/43219872/2.
Визнано протиправним та скасовано рішення за результатами розгляду скарги на рішення комісії регіонального рівня, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 18.12.2019 №44158/43219872/2.
Визнано протиправним та скасовано рішення за результатами розгляду скарги на рішення комісії регіонального рівня, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 18.12.2019 №44156/43219872/2.
Визнано протиправним та скасовано рішення за результатами розгляду скарги на рішення комісії регіонального рівня, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 18.12.2019 №44133/43219872/2.
Визнано протиправним та скасовано рішення за результатами розгляду скарги на рішення комісії регіонального рівня, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 18.12.2019 №44115/43219872/2.
Визнано протиправним та скасовано рішення за результатами розгляду скарги на рішення комісії регіонального рівня, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 18.12.2019 №44157/43219872/2.
Визнано протиправним та скасовано рішення за результатами розгляду скарги на рішення комісії регіонального рівня, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 18.12.2019 №44143/43219872/2.
Визнано протиправним та скасовано рішення за результатами розгляду скарги на рішення комісії регіонального рівня, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 18.12.2019 №44138/43219872/2.
Визнано протиправним та скасовано рішення за результатами розгляду скарги на рішення комісії регіонального рівня, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 18.12.2019 №44139/43219872/2.
Визнано протиправним та скасовано рішення за результатами розгляду скарги на рішення комісії регіонального рівня, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 28.12.2019 №46284/43219872/2.
Визнано протиправним та скасовано рішення за результатами розгляду скарги на рішення комісії регіонального рівня, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 28.12.2019 №46270/43219872/2.
Визнано протиправним та скасовано рішення за результатами розгляду скарги на рішення комісії регіонального рівня, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 28.12.2019 №46282/43219872/2.
Визнано протиправним та скасовано рішення за результатами розгляду скарги на рішення комісії регіонального рівня, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 28.12.2019 №46285/43219872/2.
Визнано протиправним та скасовано рішення за результатами розгляду скарги на рішення комісії регіонального рівня, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 28.12.2019 №46283/43219872/2.
Визнано протиправним та скасовано рішення за результатами розгляду скарги на рішення комісії регіонального рівня, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 28.12.2019 №46281/43219872/2.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №3 від 07.11.2019, яка подана ТОВ «ГРАНД ЕКСПРЕС ЛОГІСТІК» датою її подання.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №5 від 08.11.2019, яка подана ТОВ «ГРАНД ЕКСПРЕС ЛОГІСТІК» датою її подання.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №6 від 08.11.2019, яка подана ТОВ «ГРАНД ЕКСПРЕС ЛОГІСТІК» датою її подання.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №8 від 10.11.2019, яка подана ТОВ «ГРАНД ЕКСПРЕС ЛОГІСТІК» датою її подання.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №9 від 10.11.2019, яка подана ТОВ «ГРАНД ЕКСПРЕС ЛОГІСТІК» датою її подання.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №10 від 10.11.2019, яка подана ТОВ «ГРАНД ЕКСПРЕС ЛОГІСТІК» датою її подання.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №11 від 11.11.2019, яка подана ТОВ «ГРАНД ЕКСПРЕС ЛОГІСТІК» датою її подання.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №12 від 11.11.2019, яка подана ТОВ «ГРАНД ЕКСПРЕС ЛОГІСТІК» датою її подання.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №13 від 11.11.2019, яка подана ТОВ «ГРАНД ЕКСПРЕС ЛОГІСТІК» датою її подання.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №15 від 12.11.2019, яка подана ТОВ «ГРАНД ЕКСПРЕС ЛОГІСТІК» датою її подання.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №17 від 12.11.2019, яка подана ТОВ «ГРАНД ЕКСПРЕС ЛОГІСТІК» датою її подання.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №18 від 12.11.2019, яка подана ТОВ «ГРАНД ЕКСПРЕС ЛОГІСТІК» датою її подання.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №19 від 13.11.2019, яка подана ТОВ «ГРАНД ЕКСПРЕС ЛОГІСТІК» датою її подання.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №20 від 13.11.2019, яка подана ТОВ «ГРАНД ЕКСПРЕС ЛОГІСТІК» датою її подання.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №21 від 13.11.2019, яка подана ТОВ «ГРАНД ЕКСПРЕС ЛОГІСТІК» датою її подання.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №23 від 14.11.2019, яка подана ТОВ «ГРАНД ЕКСПРЕС ЛОГІСТІК» датою її подання.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №24 від 14.11.2019, яка подана ТОВ «ГРАНД ЕКСПРЕС ЛОГІСТІК» датою її подання.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №25 від 14.11.2019, яка подана ТОВ «ГРАНД ЕКСПРЕС ЛОГІСТІК» датою її подання.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №26 від 14.11.2019, яка подана ТОВ «ГРАНД ЕКСПРЕС ЛОГІСТІК» датою її подання.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №27 від 14.11.2019, яка подана ТОВ «ГРАНД ЕКСПРЕС ЛОГІСТІК» датою її подання.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №28 від 14.11.2019, яка подана ТОВ «ГРАНД ЕКСПРЕС ЛОГІСТІК» датою її подання.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №29 від 14.11.2019, яка подана ТОВ «ГРАНД ЕКСПРЕС ЛОГІСТІК» датою її подання.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №30 від 14.11.2019, яка подана ТОВ «ГРАНД ЕКСПРЕС ЛОГІСТІК» датою її подання.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №31 від 15.11.2019, яка подана ТОВ «ГРАНД ЕКСПРЕС ЛОГІСТІК» датою її подання.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №32 від 15.11.2019, яка подана ТОВ «ГРАНД ЕКСПРЕС ЛОГІСТІК» датою її подання.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №33 від 15.11.2019, яка подана ТОВ «ГРАНД ЕКСПРЕС ЛОГІСТІК» датою її подання.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №34 від 15.11.2019, яка подана ТОВ «ГРАНД ЕКСПРЕС ЛОГІСТІК» датою її подання.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №35 від 15.11.2019, яка подана ТОВ «ГРАНД ЕКСПРЕС ЛОГІСТІК» датою її подання.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №42 від 19.11.2019, яка подана ТОВ «ГРАНД ЕКСПРЕС ЛОГІСТІК» датою її подання.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №43 від 19.11.2019, яка подана ТОВ «ГРАНД ЕКСПРЕС ЛОГІСТІК» датою її подання.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №44 від 19.11.2019, яка подана ТОВ «ГРАНД ЕКСПРЕС ЛОГІСТІК» датою її подання.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №46 від 19.11.2019, яка подана ТОВ «ГРАНД ЕКСПРЕС ЛОГІСТІК» датою її подання.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №47 від 20.11.2019, яка подана ТОВ «ГРАНД ЕКСПРЕС ЛОГІСТІК» датою її подання.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №49 від 20.11.2019, яка подана ТОВ «ГРАНД ЕКСПРЕС ЛОГІСТІК» датою її подання.
Стягнуто з ДПС України (04053, м. Київ, Львівська площа, 8, код ЄДРПОУ 43005393) за рахунок її бюджетних асигнувань на користь ТОВ «ГРАНД ЕКСПРЕС ЛОГІСТІК» (65048, м. Одеса, вул. Велика Арнаутська, буд. 15, офіс 19/9, код ЄДРПОУ 43219872) сплачений судовий збір у розмірі 71468 грн.
Задовольняючи позовні вимоги, суди попередніх інстанцій виходили з того, що з квитанцій про прийняття документу та зупинення реєстрації вбачається, що реєстрація податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена, оскільки ПН/РК відповідає вимогам п. п. 2.1 п. 2 Критеріїв ризиковості здійснення операцій». Проте відповідачами не доведено відповідність операцій здійснених позивачем цьому критерію, будь-якого розрахунку такої відповідності відповідачі не надали. Щодо ризиковості самого платника податку відповідачами також не надано жодного доказу відповідності позивача критеріям ризиковості, передбаченим листом ДФС України №959/99-99-07-18 від 21.03.2018 року. Крім того, в рішеннях про відмову в реєстрації податкових накладних не зазначено конкретних причин відмови в реєстрації податкових накладних, оскільки не зазначено чіткого переліку документів, яких не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію накладної (в рішеннях зазначено про необхідність підкреслення тих документів, яких не вистачає). Суди звернули увагу, що на підтвердження оплати наданих послуг ТОВ «ТОРУС-ТРАНС» за договором транспортного експортування №01112019 від 01.11.2019 позивачем надані до суду платіжні доручення, які також надавалися до податкового органу, а тому не має необхідності надавати інші документи щодо оплати коштів за надані послуги. При цьому, з наданих до суду первинних документів та тих документів, які надавалися до податкового органу можливо встановити зміст і обсяг господарських операцій, по яким позивач подав для реєстрації податкові накладні, будь-яких розбіжностей та невідповідностей ці документи не містять.
Судами попередніх інстанцій під час розгляду справи установлено:
Судом першої інстанції та під час апеляційного провадження встановлено, що ТОВ «ГРАНД ЕКСПРЕС ЛОГІСТІК» є юридичною особою, основним з видів діяльності якого є інша допоміжна діяльність у сфері транспорту (код КВЕД 52.29).
Відповідно до матеріалів справи між ТОВ «ГРАНД ЕКСПРЕС ЛОГІСТІК» (виконавець) та ТОВ «ТОРУС-ТРАНС» (замовник) 01 листопада 2019 року укладений договір транспортного експортування №01112019, за умовами якого виконавець зобов`язується за плату і за рахунок замовника надати або організувати надання транспортно-експедиторських послуг, пов`язаних з організацією та забезпеченням перевезень експортно-імпортних і транзитних вантажів замовника, а також додаткових послуг, необхідних для доставки вантажу, в тому числі, надання митно-брокерських послуг. Замовник доручає виконавцю, за кошти замовника, здійснити закупівлю необхідних засобів, мастильно-паливних матеріалів та/або інших засобів для належного виконання виконавцем умов цього договору (т. 4 а.с. 148-152).
Відповідно до п. п. 3.1, 3., 3.3 п. 3 зазначеного договору, виконавець надає послуги замовнику, передбачені п. 1.1 договору, після замовлення отриманого шляхом факсимільного зв`язку, у телефонному режимі, електронною поштою або іншим шляхом за домовленістю сторін. Об`єм необхідних послуг виконавця, вказується замовником у замовленні. Послуги виконавця, а також витрати, та інші платежі, здійснені виконавцем на користь замовника і пов`язані з виконанням цього договору, оплачуються замовником протягом 7-ми банківських днів з дати підписання акту виконаних робіт. Акт виконаних робіт підписується сторонами після виконання повного об`єму наданих послуг вказаних у замовленні.
Послуги за цим договором надавалися на підставі заявок до договору на транспортне перевезення вантажів №190155 від 11.11.2019, №190151, №190152, №190150, №190149, №190146 від 07.11.2019, №190181, №190157, №190160, №190159, №190158, №190153 від 06.11.2019, №190187, №190161, №190162, №190164, №190174№190175, №190182 від 11.11.2019, №190163, № 190166 від 06.11.2019, №190165, №190173, №190176 від 11.11.2019, №190168 від 08.11.2019 року, №190184 від 15.11.2019, №190180, №190170, №190167 від 11.11.2019, №190185 від 15.11.2019, №190145 від 07.11.2019, №190144 від 04.11.2019, №190147 від 07.11.2019, №190186 від 15.11.2019 (т. 1 а.а. 179-184, 192, т. 2 а.с. 25-29, 40, 114-118, 133, 210-215, 228, т. 3 а.с. 38, 40, 42, 61, 117, 119, 121, 142).
Також, відповідно до матеріалів справи, на підтвердження виконання послуг за договором №01112019 від 01.11.2019 щодо транспортно-експедиційного обслуговування позивач надав:
- акти надання послуг №5, №8, №9 від 11.11.2019, №10, №11 від 10.11.2019, №14 від 12.11.2019, №43 від 19.11.2019, №12 від 10.11.2019, №16 від 12.11.2019, №18 від 13.11.2019, №17 від 12.11.2019, №19 від 13.11.2019, №42 від 20.11.2019, №20 від 13.11.2019, №21, №22, №24 від 14.11.2019, №25 від 15.11.2019, №44 від 19.11.2019, №23, №26, №27, №29 від 14.11.2019, №30 від 15.11.2019, №28 від 14.11.2019, №46 від 20.11.2019, №32, №31, №33 від 15.11.2019, №47 від 19.11.2019, №4 від 08.11.2019, №3 від 07.11.2019, №6 від 08.11.2019, №48 від 19.11.2019 (т. 1 а.с. 131, 133, 135, 137, 139, 141, 190, 234, 236, 238, 240, 242, т. 2 а.с. 38, 83, 85, 87, 89, 91, 131, 167, 169, 171, 173, 175, 217, 226, т. 3 а.с. 15, 17, 50, 59, 98, 100, 131, 140);
- товарно-транспортні накладні №326193, №283, №294, №22 від 08.11.2019, №00013, №00012, №00014, №044245, №044243 від 09.11.2019, №015531, №015532 від 11.11.2019, №3000593311, №3000593317 від 18.11.2019, №09/11-5, №09/11-4 від 09.11.2019, №11/11-2, №11/11-1, №961806 від 11.11.2019, №0022, № 00023, №961808 від 12.11.2019, №015601, №015598 від 11.11.2019, №961812, №961813, №961814 від 12.11.2019, №015553, №00029 від 13.11.2019, №015542, №015539 від 12.11.2019, №00031, №961818, №961817 від 13.11.2019, №14/11-1 від 14.11.2019 року, №13/11-1, №13/11-2, №13/11-4, №13/11-5 від 13.11.2019, №015618 від 17.11.2019, №00032, №00036, №00035 від 14.11.2019, №326198 від 12.11.2019, №00034, №00033 від 14.11.2019, №015626 від 17.11.2019, №01/0611, №02/0611 від 06.11.2019, №00009, №07/11-5, №07/11-6 від 07.11.2019, №3000593469, №3000593485 від 18.11.2019, від 18.11.2019 (т. 1 а.с. 147-148, 150, 151, 155-156, 158, 160, 162, 165, 167, 170-173, 194- 197, 248, 250, т. 2 а.с. 3, 5, 8, 11, 13, 16, 42-45, 97, 99, 102, 105-106, 108, 111-112, 181-182, 184, 187, 189, 192, 195, 197, 199, 201, 230-231, т. 3 а.с. 23, 25, 27, 30-31, 33, 35, 63-64, 104-107, 109, 112, 114, 144-147).
На підтвердження оплати наданих послуг ТОВ «ТОРУС-ТРАНС» за договором транспортного експортування №01112019 від 01.11.2019 позивач надав платіжні доручення №351 від 12.11.2019, №370 від 26.11.2019, №353 від 13.11.2019, №355 від 15.11.2019, №356, №357, №358, №359 від 19.11.2019, №361, №362 від 19.11.2019, №371 від 26.11.2019, №352 від 12.11.2019 (т. 1 а.с. 143, 145, 244, 246, т. 2 а.с. 93, 95, 177, 179, т. 3 а.с. 19, 21, 66, 102).
Матеріалами справи також підтверджено, що для здійснення транспортно-експедиційного обслуговування своїх контрагентів, ТОВ «ГРАНД ЕКСПРЕС ЛОГІСТІК» (замовник) отримує послуги з перевезення вантажів у інших підприємств та орендує транспортні засоби:
- між ОСОБА_1 (орендодавець) та ТОВ «ГРАНД ЕКСПРЕС ЛОГІСТІК» (орендар) укладений договір оренди транспортних засобів від 03.12.2019, за яким орендодавець передає, а орендар приймає у тимчасове платне володіння та користування спеціальний вантажний - спеціалізований сідловий тягач-Е, марки VOLVO, модель FH, 2012 року випуску реєстраційний номер НОМЕР_1 , спеціалізований напівпричіп-спеціалізований н/пр. - контейнеровоз-Е, марки KRONE, модель SDP 24EL, 1995 року випуску, реєстраційний номер НОМЕР_2 (т. 4 а.с. 144-147);
- за договором оренди транспортного засобу від 10.10.2019, укладеного між ОСОБА_2 (орендодавець) та ТОВ «ГРАНД ЕКСПРЕС ЛОГІСТІК» (орендар) орендодавець передає, а орендар приймає у тимчасове платне володіння та користування спеціалізований причіп-ПР контейнеровоз, марки KRONE, модель ADP 24, 1997 року випуску, реєстраційний номер НОМЕР_3 (т. 4 а.с. 37-40);
- між ОСОБА_2 (орендодавець) та ТОВ «ГРАНД ЕКСПРЕС ЛОГІСТІК» (орендар) укладений договір оренди транспортних засобів від 10.10.2019, за яким орендодавець передає, а орендар приймає у тимчасове платне володіння та користування спеціальний вантажний контейнеровоз - С, марки МАN, модель 26.414, 2000 року випуску реєстраційний номер НОМЕР_4 , спеціалізований причіп-спеціалізований ПР контейнеровоз-С, марки МАN, модель 26.413, 2003 року випуску, реєстраційний номер НОМЕР_5 (Т. 4 А.С. 33-36);
- між ОСОБА_3 (орендодавець) та ТОВ «ГРАНД ЕКСПРЕС ЛОГІСТІК» (орендар) укладений договір оренди транспортних засобів від 03.12.2019, за яким орендодавець передає, а орендар приймає у тимчасове платне володіння та користування спеціальний вантажний - спеціалізований сідловий тягач-Е, марки VOLVO, модель FH 42Т, 2012 року випуску реєстраційний номер НОМЕР_6 , спеціалізований напівпричіп-спеціалізований н/пр. - платформа-Е, марки SCHWARZMULLER, модель SPA-3E, 2007 року випуску, реєстраційний номер НОМЕР_7 , спеціалізований вантажний - спеціалізований контейнеровоз - С, марки МАN, модель TG 410А, 2001 року випуску реєстраційний номер НОМЕР_8 (т. 4 а.с. 41-44).
Також, відповідно до матеріалів справи, між ТОВ «ГРАНД ЕКСПРЕС ЛОГІСТІК» (замовник) та ТОВ «ТРАНС ДРАЙВ ЛОГІСТІК» (виконавець) 01 листопада 2019 року укладений договір транспортного експортування №01102019, за умовами якого виконавець зобов`язується за плату і за рахунок замовника надати або організувати надання транспортно-експедиторських послуг, пов`язаних з організацією та забезпеченням перевезень експортно-імпортних і транзитних вантажів замовника, а також додаткових послуг, необхідних для доставки вантажу, в тому числі, надання митно-брокерських послуг. Замовник за власні кошти здійснює закупівлю необхідних засобів, мастильно-паливних матеріалів та/або інших засобів, та передає їх виконавцю для належного виконання виконавцем умов цього договору (т. 4 а.с. 153-156).
Послуги за цим договором №01102019 надавалися на підставі заявок до договору на транспортне перевезення вантажів №190155 від 11.11.2019, №190152, №190151, №190150, №190149, №190146 від 07.11.2019, №190181, №190157, №190160, №190159 від 11.11.2019, №190158, №190153 від 06.11.2019, №190187, №190161, №190162, №190164, №190174, №190175, №190182 від 11.11.2019, №190163, №190166 від 06.11.2019, №190168 від 08.11.2019, №190173, №190176, №19077, №190167, №190170, №190180 від 11.11.2019, №190185 від 15.11.2019, №190147, №190145 від 07.11.2019, №190144 від 04.11.2019, №190186 від 15.11.2019 (т. 1 а.с. 122-127, 204, 224- 228, т. 2 а.с. 53, 73-77, 142, 159-163, 237, т. 3 а.с. 7, 11, 13, 70, 90, 94, 96, 153).
На підтвердження виконання послуг за договором №01102019 від 01.11.2019 щодо транспортно-експедиційного обслуговування позивач надав:
- акти надання послуг 123 від 12.11.2019, №160 від 20.11.2019, №118 від 13.11.2019 року, №160 від 20.11.2019, №124, №125, №141 від 15.11.2019, №122 від 10.11.2019 (т. 1 а.с. 120, 202, 222, т. 2 а.с. 51, 71, 157, т. 3 а.с. 5, 88);
- платіжні доручення №11 від 20.11.2019, №24 від 05.12.2019, №10 від 19.11.2019, №15 від 21.11.2019, №7 від 13.11.2019 (т. 1 а.с. 129, 206, 232, т. 2 а.с. 79, 92, т. 3 а.с. 92).
Відповідно до матеріалів справи ТОВ «ГРАНД ЕКСПРЕС ЛОГІСТІК» направило на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №3 від 07.11.2019, №5 від 08.11.2019, №6 від 08.11.2019, №8 від 10.11.2019, №9 від 10.11.2019, №10 від 10.11.2019, №11 від 11.11.2019, №12 від 11.11.2019, №13 від 11.11.2019, №15 від 12.11.2019, №17 від 12.11.2019, №18 від 12.11.2019, №19 від 13.11.2019, №20 від 13.11.2019, №21 від 13.11.2019, №23 від 14.11.2019, №24 від 14.11.2019, №25 від 14.11.2019, №26 від 14.11.2019, №27 від 14.11.2019, №28 від 14.11.2019, №29 від 14.11.2019, №30 від 14.11.2019, №31 від 15.11.2019, №32 від 15.11.2019, №33 від 15.11.2019, №34 від 15.11.2019, №35 від 15.11.2019, №42 від 19.11.2019, №43 від 19.11.2019, №44 від 19.11.2019, №46 від 19.11.2019, №47 від 20.11.2019, №49 від 20.11.2019 (т. 1 а.с. 46-79) та отримало квитанції про прийняття документу та зупинення реєстрації із зазначенням: «відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 52.29 перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам п.п. 2.1 п. 2 «Критеріїв ризиковості здійснення операцій». Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (т. 1 а.с. 80-113).
Матеріалами справи підтверджено, що на виконання вимог п.п. 201.16.2 п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, позивач направив до Південного управління у м. Одесі ГУ ДПС повідомлення про подання пояснень стосовно інформації, зазначеної у податковій накладній, реєстрацію якої зупинено №1 від 29.11.2019, №1 від 14.12.2019, №2 від 29.11.2019, №2 від 14.12.2019, №3 від 29.11.2019, №3 від 14.12.2019, №4 від 29.11.2019, №4 від 14.12.2019, №5 від 29.11.2019, №5 від 14.12.2019, №6 від 29.11.2019, №6 від 14.12.2019, пояснення та копії документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено (т. 1 а.с. 114, 185, 216, т. 2 а.с. 30, 65, 123, 152, 218, 249, т. 3 а.с. 51, 82, 132).
Оскаржуваними рішеннями Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 04.12.2019 та від 17.12.2019 відмовлено в реєстрації податкових накладних які позивач просив зобов`язати зареєструвати ДПС України (т. 4 а.с. 79-143), оскільки платник податку не надав копії первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні та розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків.
За наслідками розгляду скарг позивача на рішення комісії регіонального рівня, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (т. 3 а.с. 162-250, т. 4 а.с. 1-29), ДПС України прийняла рішення від 18.12.2019 та від 28.12.2019, якими скарги залишені без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін (т. 4 а.с. 45-78), посилаючись на те, що платник податку не надав копій розрахункових документів, банківських виписок з особистих рахунків.
Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:
ГУ ДПС, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить скасувати оскаржувані судові рішення та прийняти нову постанову, якою відмовити в задоволенні позову у повному обсязі.
Відповідач зазначає, що наявні підстави для відступлення від висновків, викладених у постановах Верховного Суду від 23.10.2018 у справі №822/1817/18, від 21.05.2019 у справі №940/1240/18, від 20.08.2019 у справі №2540/3009/18, від 18.09.2019 у справі №826/6528/18, від 12.11.2019 у справі №816/2183/18, від 20.11.2019 у справі №560/279/19 щодо того, що оскаржувані рішення комісії по відмові у реєстрації податкових накладних в ЄРПН не дають чіткого розуміння обставин, за яких вони були прийняті.
Скаржник зазначає, що у цих судових рішеннях Верховний Суд надавав оцінку правовідносинам, в яких зупинення реєстрації податкових накладних відбувалось на момент дії Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН та Вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, затверджених наказом Міністерства фінансів України №567 від 13.06.2017, а прийняття рішень про відмову у реєстрації такої податкової накладної відбувалось на момент дії Порядку №117. Зазначає, що Порядок №117 передбачав єдиний універсальний для всіх випадків перелік документів, які необхідно надати для реєстрації податкової накладної в ЄРПН, а отже платник податків був обізнаний про те, які саме документи необхідно подати до контролюючого органу для відновлення реєстрації спірної податкової накладної.
Позивачем до Суду надано відзив на касаційну скаргу, в якому вказано, що зі змісту касаційної скарги не вбачається, які саме норми права судами застосовано неправильно. Вказує, що матеріали справи містять докази (первинні документи), які щодо постачання, придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, навантаження/розвантаження продукції, складські документи. Вважає, що позивач не відноситься до ризикових підприємств, що підтверджується численними доказами.
Верховний Суд ухвалою від 04.02.2021 відкрив касаційне провадження у цій справі з підстав, передбачених пунктом 2 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України - якщо скаржник вмотивовано обґрунтував необхідність відступлення від висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду та застосованого судом апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні.
МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА
Норми права, якими керувався суд касаційної інстанції та висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги:
Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до п. 201.6 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до п. 5, 6, 10, 12, 13, 14, 19, 20, 21 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженому Постановою КМУ № 117 від 21.02.2018 (чинного на час виникнення спірних правовідносин), податкова накладна/розрахунок коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку.
У разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну / розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, визначає ДФС та надсилає на погодження Мінфіну в електронній формі через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади.
Мінфін у дводенний строк погоджує або надсилає ДФС на доопрацювання визначені у цьому пункті критерії та перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.
Про визначені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, ДФС інформує Комітет Верховної Ради України з питань податкової та митної політики.
ДФС оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті погоджені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складання податкової накладної / розрахунку коригування;
2) порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД / послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена;
3) критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(їх) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
4) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе:
- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.
Комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС).
Зазначені комісії приймають рішення про: реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
Підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є:
- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено;
- ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку;
- надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.
Відповідно до п. п. 1, 12, 13, 18 Порядку розгляду скарг на рішення комісій регіонального рівня, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, затвердженого Постановою КМУ від 21 лютого 2018 року №117 (чинного на час виникнення спірних правовідносин), розгляд скарг на рішення комісій регіонального рівня, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, здійснюється комісією центрального рівня за участю уповноваженої особи Мінфіну.
За результатами розгляду скарги комісія приймає рішення щодо скарги за формою згідно з додатком 2, яке надсилається платнику податку в порядку, визначеному статтею 42 Податкового кодексу України.
За результатами розгляду скарги комісія приймає одне з таких рішень:
- задовольняє скаргу та скасовує рішення комісії контролюючого органу про відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- залишає скаргу без задоволення та рішення комісії контролюючого органу про відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін; залишає скаргу без розгляду.
Рішення комісії не підлягає подальшому адміністративному оскарженню та може бути оскаржене в судовому порядку.
Верховний Суд зазначає, що суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права (частина 1 статті 341 КАС України).
Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази. Суд не обмежений доводами та вимогами касаційної скарги, якщо під час розгляду справи буде виявлено порушення норм процесуального права, передбачені пунктами 1, 4-7 частини третьої статті 353, абзацом другим частини першої статті 354 цього Кодексу, а також у разі необхідності врахування висновку щодо застосування норм права, викладеного у постанові Верховного Суду після подання касаційної скарги (частини 2, 3 статті 341 КАС України).
Обґрунтовуючи довід про наявність підстави касаційного оскарження, передбаченої пунктом 2 частини четвертої статті 328 КАС України, ГУ ДПС посилається на необхідність відступлення від висновків, викладених у постановах Верховного Суду від 23.10.2018 у справі №822/1817/18, від 21.05.2019 у справі №940/1240/18, від 20.08.2019 у справі №2540/3009/18, від 18.09.2019 у справі №826/6528/18, від 12.11.2019 у справі №816/2183/18, від 20.11.2019 у справі №560/279/19.
За висновком Суду, викладеним у цих постановах, здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу. Верховний Суд вказував, що вирішуючи питання щодо законності рішення відповідача про відмову у реєстрації податкової накладної, суди попередніх інстанцій мали надати оцінку рішенню (діям) щодо зупинення реєстрації цієї податкової накладної, яка за своїм змістом є передумовою для прийняття відповідачем оскаржуваного у даній справі рішення про відмову в реєстрації податкової накладної. Так, можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків.
Крім того, у постанові від 20.11.2019 у справі №560/279/19 Верховний Суд зауважив, що на час виникнення спірних правовідносин та прийняття спірного у цій справі акта індивідуальної дії, хоча й набула чинності змінена редакція пункту 201.16 статті 201 ПК України, відповідно до вимог якої прийнято Порядок № 117, проте реалізація механізму зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних поставлена у залежність від наявності критеріїв ризиковості господарських операцій.
Як установлено судами попередніх інстанцій при розгляді цієї адміністративної справи (№420/937/20) за змістом квитанцій про прийняття документу та зупинення реєстрації, реєстрація податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена, оскільки ПН/РК відповідає вимогам п.п. 2.1 п. 2 Критеріїв ризиковості здійснення операцій - обсяг постачання товару/послуги 52,29 перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару / послуги та обсягу його постачання. Запропоновано надати пояснення та або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/розрахунку коригування в ЄРПН.
Вирішуючи спір по суті, суди попередніх інстанцій виходили з того, що ані при розгляді справи судом першої інстанції, ані при апеляційному оскарження, ГУ ДПС в Одеській області, як суб`єкт владних повноважень, на якого ч. 2 ст. 77 КАС України покладений обов`язок доказування правомірності оскаржуваного рішення, не надав докази відповідності операцій, здійснених позивачем, п.п. 2.1 п. 2 Критеріїв ризиковості здійснення операцій», (будь-якого розрахунку такої відповідності, роздруківки розрахунку, проведеного в автоматичному режимі).
Щодо факту ненадання позивачем банківських виписок з особових рахунків суди правомірно звернули увагу на те, що п. 14 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, затвердженому Постановою КМУ № 117 від 21.02.2018, містить перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, в якому окремим абзацом зазначені такі документи, як розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків. Тобто за вказаною нормою платник податків має надати або розрахункові документи, або банківські виписки з особових рахунків, або розрахункові документи та банківські виписки з особових рахунків. Матеріалами справи підтверджено надання позивачем контролюючому органу розрахункових документів, за відсутності при цьому у рішенням про зупинення реєстрації податкових накладних вимог щодо надання як розрахункових документів так і банківських виписок з особових рахунків.
Суди попередніх інстанцій також правильно урахували, що оскаржувані рішення відповідача не містять підкреслень тих документів, які не надано, та які позивач мав надати на підтвердження надання послуг за укладеними договорами експедирування.
Отже, Суд вважає обґрунтованими висновки судів попередніх інстанцій про те, що правомірність відмови в реєстрації податкових накладних щодо з підстав не надання розрахункових документів спростована матеріалами справи, оскільки позивач надав контролюючому органу пояснення, до яких були додані, окрім іншого і розрахункові документи.
Верховний Суд звертає увагу на те, що причинами для відступу можуть бути вади попереднього рішення чи групи рішень (їх неефективність, неясність, неузгодженість, необґрунтованість, незбалансованість, помилковість); зміни суспільного контексту.
З метою забезпечення єдності та сталості судової практики для відступу від висловлених раніше правових позицій Суд повинен мати ґрунтовні підстави: його попередні рішення мають бути помилковими, неефективними чи застосований у цих рішеннях підхід повинен очевидно застаріти внаслідок розвитку в певній сфері суспільних відносин або їх правового регулювання.
За таких підстав, Суд дійшов висновку, що відповідач не обґрунтував необхідність відступлення від висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, а відтак, Суд дійшов висновку, що доводи, викладені у касаційній скарзі, щодо наявності підстав для скасування рішень судів першої та апеляційної інстанцій, не отримали підтвердження, не спростовують обставин, на які послались суди першої та апеляційної інстанцій, ґрунтуються на переоцінці обставин справи, у зв`язку з чим відсутні підстави для задоволення касаційної скарги.
Решта доводів заявника касаційної скарги висновків судів попередніх інстанцій не спростовує, натомість зводиться виключно до переоцінки встановлених судами обставин справи, що виходить за межі повноважень касаційного суду, визначених статтею 341 КАС України.
Відповідно до частини першої статті 350 КАС суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.
Переглянувши судові рішення в межах касаційної скарги, перевіривши повноту встановлення судом фактичних обставин справи та правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд, враховуючи норми Податкового кодексу України, дійшов висновку, що при ухваленні оскаржуваних судових рішень, суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права, які могли б бути підставою для скасування судових рішень.
З огляду на наведене, касаційна скарга Головного управління ДПС в Одеській області підлягає залишенню без задоволення, а рішення судів першої та апеляційної інстанцій - без змін.
Керуючись статтями 341, 345, 349, 350, 356, 359 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області залишити без задоволення.
Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 11 червня 2020 року та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 29 вересня 2020 року залишити без змін.
Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття.
Суддя-доповідач І.В. Дашутін
Судді О.О. Шишов
М.М. Яковенко
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 09.08.2022 |
Оприлюднено | 11.08.2022 |
Номер документу | 105667690 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дашутін І.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні