Рішення
від 14.08.2022 по справі 440/5144/22
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 серпня 2022 року м. ПолтаваСправа № 440/5144/22

Полтавський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Алєксєєвої Н.Ю.,

за участю:

секретаря судового засідання Куць А.С.,

представника відповідача Прокопчука О.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Транссіс" до Головного управління ДПС в Полтавській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,

В С Т А Н О В И В:

Позивач Товариство з обмеженою відповідальністю "Транссіс" звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС в Полтавській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 01.06.2022 №1707/1807, від 01.06.2022 №1709/1807.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що спірні рішення є протиправними та підлягають скасуванню, адже прийняті податковим органом внаслідок врахування до складу сум податкового зобов`язання з податку на додану вартість даних податкових накладних, помилково поданих ТОВ «Транссіс» (далі позивач, ТОВ «Транссіс») для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі ЄРПН) від 29.12.2021 №18, від 15.12.2021 №5. Вважає неправомірними дії відповідача по визначенню суми податкового зобов`язання з податку на додану вартість із врахуванням даних, відображених позивачем у всіх податкових накладних, що подавалися ТОВ «Транссіс» за звітний період грудень 2021 до реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних ЄРПН, наполягаючи на необхідності врахування виключно накладних, дані у яких підтверджені первинними документами підприємства. Позивач вказував про своє звернення до податкового органу із листом про помилкове подання податкових накладних до реєстрації в ЄРПН і відсутність відповідного реагування відповідача на таке звернення.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 20.06.2022 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрите провадження у справі, вирішено розглядати справу за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче судове засідання, витребувано докази.

Головним управлінням ДПС України у Полтавській області /далі ГУ ДПС у Полтавській області, відповідач/, 08.07.2022 до Полтавського окружного адміністративного суду поданий відзив на адміністративний позов, де проти задоволення позову заперечувалося в повному обсязі з огляду на обставини виявлення в ході проведення камеральної перевірки розбіжностей в даних про фактично нараховані ТОВ «Транссіс» суми податкового зобов`язання з податку на додану вартість за грудень 2021 і даних про суми такого податкового зобов`язання, розрахованими за відомостями ЄРПН. Відповідач наполягає на правомірності винесених податкових повідомлень-рішень про нарахування сум податкових зобов`язань з податку на додану вартість та про зменшення сум від`ємного значення податку на додану вартість ТОВ «Транссіс», у зв`язку із розбіжностями у розмірах сум податкового зобов`язання задекларованого позивачем і сум податку на додану вартість, визначених позивачем у виписаних податкових накладних по операціях із ПАТ «Укрнафта» від 29.12.2021 №18 на суму ПДВ 12245,93 грн, ФОП ОСОБА_1 від 15.12.2021 №5 на суму ПДВ 8333,33 грн. Відповідач зазначив про відсутність у Податковому кодексі України (далі ПКУ) норм, що надають платнику податків право повторно виписувати податкові накладні по одних і тих саме господарських операціях, наполягав на правомірності податкових повідомлень рішень та просив відмовити у задоволенні адміністративного позову в повному обсязі.

18.07.2022 до матеріалів справи надані додаткові письмові пояснення позивача щодо помилкового подання до реєстрації в ЄРПН податкових накладних, сформованих по операціях із ПАТ «Укрнафта» від 29.12.2021 №18 на суму ПДВ 12245,93 грн, ФОП ОСОБА_1 від 15.12.2021 №5 на суму ПДВ 8333,33 грн, та додаткові письмові докази на пояснення обставин господарських правовідносин із вказаними суб`єктами господарювання.

18.07.2022 ГУ ДПС у Полтавській області до матеріалів справи надані пояснення щодо інформаційного характеру звернення ТОВ «Транссіс» про помилкове подання до реєстрації в ЄРПН податкових накладних від 29.12.2021 №18, від 15.12.2021 №5.

Ухвалою суду від 18.07.2022 року закрите підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду по суті у відкритому судовому засіданні.

Протокольною ухвалою від 15.08.2022 року допущено заміну відповідача Головне управління ДПС у Полтавській області (ідентифікаційний код 43142831) на його правонаступника - Головне управління ДПС у Полтавській області як відокремленого підрозділу Державної податкової служби України (код ВП 44057192).

В судове засідання представник позивача не з`явився, надав суду заяву про розгляд справи за відсутності представника ТОВ «Транссіс», де просив позов задовольнити.

Представник відповідача в судовому засіданні заперечував проти позову, просив відмовити у його задоволенні, посилаючись на те, що в ході проведення камеральної перевірки виявлені розбіжності в даних про фактично нараховані ТОВ «Транссіс» суми податкового зобов`язання з податку на додану вартість за грудень 2021 і даних про суми такого податкового зобов`язання, розрахованими за відомостями ЄРПН.

Заслухавши представників сторін, вивчивши та дослідивши матеріали справи, повно та всебічно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

ТОВ «Транссіс» укладений договір, додаток до нього з ПАТ «Укрнафта» № 09/03/1534-МТР від 29.09.2021 на загальну суму 125 928,00 грн (в т.ч ПДВ 20 988 грн) /а.с.21-28/, на умовах відстрочення платежу. Відвантаження товару по договору відбулося трьома поставками, що підтверджується видатковою накладною ТР-214 від 24.11.2021 на суму 26 230,62 грн (в т.ч ІІДВ 4371,77 грн), податковою накладною №26 від 24.11.2021 виписаною по першій події (дата відвантаження товарів) і зареєстрованою в ЄРПН 14.12.2021.

Видаткова накладнаТР-247 від 28.12.2021 на суму 26 221,78 грн ( в т.ч ПДВ 4370,3), податкова накладна №46 від 28.12.2021 виписана по першій події (дата відвантаження товарів) і зареєстрована в ЄРПН 13.01.2022.

Видаткова накладна TP-25Ц від 29.12.2021 на суму 73 475,6 грн ( в т.ч ПДВ 12245,93), податкова накладна №49 від 29.12.2021 виписана по першій події (дата відвантажений товарів) і зареєстрована в ЄРПН 13.01.2022.

Загальна сума поставки за видатковими накладними по цьому договору склала 26230,62+26221,78+73475,6=125928. Поставка виконана з повному обсязі, після отримання всього товару як і обумовлено договором ПАТ «Укрнафта» розрахувався з ТОВ «Транссіс» одним платежем, про що свідчить платіжне доручення № 1427-П22 від 24.01.2022 на суму 125 928 грн.

Однак, окрім вказаних, позивачем також для реєстрації в ЄРПН подано було податкову накладну по операції із ПАТ «Укрнафта» від 29.12.2021 №18 на суму ПДВ 12245,93 грн /а.с.17/. ТОВ «Транссіс» наполягає на помилковості подання даної накладної. Реєстрація даної податкової накладної була зупинена /а.с.18/.

ТОВ «Транссіс» із ФОП « ОСОБА_1 » укладений договір 23-07-2021 від 23.07.2021 /а.с.39/. Згідно видаткової накладної ТР-241 від 29.11.2021 відвантажений товар на загальну суму 50000 грн (в т.ч ПДВ 8333,33 грн) /а.с.40/, податкова накладна №40 від 29.11.2021 /а.с.41-42/ виписана по першій події (дата відвантаження товарів) і зареєстрована в ЄРЇІН 15.12.2021.

Окрім цього, позивачем по операції з ФОП ОСОБА_1 для реєстрації в ЄРПН також подано податкову накладну від 15.12.2021 №5 на суму ПДВ 8333,33 грн /а.с.19/, за твердженням позивача помилково. Реєстрація даної податкової накладної була зупинена /а.с.20/.

18.01.2022 ТОВ «Транссіс» було подано податкову декларацію з податку на додану вартість за грудень 2021 року, в якій не було відображено податкову накладну від 29.12.2021 №18 на суму ПДВ 12245,93 грн. та податкову накладну від 15.12.2021 №5 на суму ПДВ 8333,33 грн, а також Довідку про суму від`ємного значення звітного (податкового) періоду, яка зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду, за грудень 2021 року, про що встановлено відповідачем в ході проведення камеральної перевірки і відображено в акті від 18.02.2022 /а.с.55-60/.

За наслідками камеральної перевірки ГУ ДПС у Полтавській області встановлено заниження суми податкового зобов`язання з податку на додану вартість по взаємовідносинах позивача із ТОВ «Укрнафта» та ФОП ОСОБА_1 на 166787,50 грн, що призвело до завищення суми від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного періоду в сумі 112,00 грн та до заниження суми ПДВ до сплати до бюджету на 20467,00 грн. Відповідачем винесені податкові повідомлення рішення від 01.06.2022 №1707/1807 про збільшення суми податкового зобов`язання з податку на додану вартість на суму 20467,00 грн, нарахування штрафних (фінансових) санкцій в сумі 5116,75 грн /а.с.8/, від 01.06.2022 №1708/1807 про зменшення розміру від`ємного значення суми податку на додану вартість на 112,00 грн /а.с.10/.

Позивач не погодився із зазначеними податковими повідомленнями-рішеннями та звернувся до суду із позовом про їх оскарження.

Надаючи правову оцінку оскаржуваним податковим повідомленням - рішенням ГУ ДПС у Полтавській області від 01.06.2022 №1707/1807, від 01.06.2022 №1708/1807, суд дійшов наступних висновків.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Спеціальним законом з питань оподаткування, який установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплату пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків і визначає заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу є Податковий кодекс України від 02.12.2010 року № 2755-VI (далі - ПК України).

Відповідно до підпунктів 16.1.2,16.1.3, пункту 16.1 статті 16 ПК України платник податків зобов`язаний вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів, подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.

Згідно з підпунктами "а", "б" пункту 185.1 статті 185 ПК України об`єктом оподаткування є операції платників податку з: постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю; постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.

Відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку на реалізацію суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв`язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб`єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів) (пункт 188.1 статті 188 ПК України).

Відповідно до пункту 192.1 статті 192 ПК України, якщо після постачання товарів/послуг здійснюється будь-яка зміна суми компенсації їх вартості, включаючи наступний за постачанням перегляд цін, перерахунок у випадках повернення товарів/послуг особі, яка їх надала, або при поверненні постачальником суми попередньої оплати товарів/послуг, суми податкових зобов`язань та податкового кредиту постачальника та отримувача підлягають відповідному коригуванню на підставі розрахунку коригування до податкової накладної, складеному в порядку, встановленому для податкових накладних, та зареєстрованому в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Розрахунок коригування, складений постачальником товарів/послуг до податкової накладної, яка складена на отримувача - платника податку, підлягає реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних:

постачальником (продавцем) товарів/послуг, якщо передбачається збільшення суми компенсації їх вартості на користь такого постачальника або якщо коригування кількісних та вартісних показників у підсумку не змінює суму компенсації;

отримувачем (покупцем) товарів/послуг, якщо передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, для чого постачальник надсилає складений розрахунок коригування отримувачу.

Розрахунок коригування до податкової накладної складається також у випадку виправлення помилок, допущених при складанні податкової накладної, у тому числі не пов`язаних із зміною суми компенсації вартості товарів/послуг.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України (пункт 201.10 статті 201 ПК України).

Відповідно до підпункту 14.1.60 ПК України єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

Положенням пункту 201.10 статті 201 ПК України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01.07.2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року №1246 (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), розрахунок коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної (далі - розрахунок коригування) - електронний документ, який складається платником податку до податкової накладної відповідно до вимог Кодексу в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування складаються та реєструються постачальником (продавцем) - платником податку, крім випадків, визначених пунктом 9 цього Порядку (пункт 8 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних).

Згідно з пунктом 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 01.07.2015 року); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пунктів 13 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Згідно з пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Кабінетом Міністрів України прийнято постанову "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" від 11.12.2019 №1165 (набрала чинності 01.02.2020), якою, зокрема, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №1165).

За змістом пункту 2 Порядку №1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.

Відповідно до пункту 7 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет /пункт 8 Порядку №1165/.

Пунктами 10, 11 Порядку №1165 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

З матеріалів справи вбачається про проведення позивачем господарських операцій із ПАТ «Укрнафта» та ФОП ОСОБА_1 і оформлення відповідних первинних документів по даних операціях. Крім того, за судом встановлено про подання позивачем до реєстрації податкових накладних, дані яких не підтверджені первинними бухгалтерськими документами підприємства.

Так, ТОВ «Транссіс» укладений договір, додаток до нього з ПАТ «Укрнафта» № 09/03/1534-МТР від 29.09.2021 на загальну суму 125 928,00 грн (в т.ч ПДВ 20 988 грн) /а.с.21-28/, на умовах відстрочення платежу. Відвантаження товару по договору відбулося трьома поставками, за:

видатковою накладною ТР-214 від 24.11.2021 на суму 26 230,62 грн (в т.ч ІІДВ 4371,77 грн), податкова накладна №26 від 24.11.2021 виписаною по першій події (дата відвантаження товарів) і зареєстрованою в ЄРПН 14.12.2021 /а.с.29-31/.

видатковою накладноюТР-247 від 28.12.2021 на суму 26 221,78 грн ( в т.ч ПДВ 4370,3), податкова накладна №46 від 28.12.2021 виписана по першій події (дата відвантаження товарів) і зареєстрована в ЄРПН 13.01.2022 /а.с.32-34/.

видатковою накладною TP-25Ц від 29.12.2021 на суму 73 475,6 грн ( в т.ч ПДВ 12245,93), податкова накладна №49 від 29.12.2021 виписана по першій події (дата відвантажений товарів) і зареєстрована в ЄРПН 13.01.2022 /а.с.35-37/.

Загальна сума поставки за видатковими накладними по цьому договору склала 26230,62+26221,78+73475,6=125928 грн.

Поставка виконана з повному обсязі, після отримання всього товару як і обумовлено договором ПАТ «Укрнафта» розрахувався з ТОВ «Транссіс» одним платежем, про що свідчить платіжне доручення № 1427-П22 від 24.01.2022 на суму 125 928 грн /а.с.38/

Однак, окрім вказаних, позивачем також для реєстрації в ЄРПН подано було податкову накладну по операції із ПАТ «Укрнафта» від 29.12.2021 №18 на суму ПДВ 12245,93 грн /а.с.17/. ТОВ «Транссіс» наполягає на помилковості подання даної накладної. Реєстрація даної податкової накладної була зупинена /а.с.18/.

Інших поставок по цьому договору не було.

Як видно з вищенаведеного податкова накладна, яка зупинена і не включена позивачем до податкової декларації /а.с.17/ дублює зареєстровану і включену до декларації податкову накладну №49 від 29.12.2021 року на загальну суму 73475,6 грн ( в т.ч ПДВ 12245.93) /а.с.36/.

ТОВ «Транссіс» із ФОП « ОСОБА_1 » укладений договір 23-07-2021 від 23.07.2021 /а.с.39/. Згідно видаткової накладної ТР-241 від 29.11.2021 відвантажений товар на загальну суму 50000 грн (в т.ч ПДВ 8333,33 грн) /а.с.40/, податкова накладна №40 від 29.11.2021 /а.с.41-42/ виписана по першій події (дата відвантаження товарів) і зареєстрована в ЄРПН 15.12.2021.

Окрім цього, позивачем по операції з ФОП ОСОБА_1 для реєстрації в ЄРПН також подано податкову накладну від 15.12.2021 №5 на суму ПДВ 8333,33 грн /а.с.19/, за твердженням позивача помилково. Реєстрація даної податкової накладної була зупинена /а.с.20/.

Дана податкова накладна за своїм змістом повністю дублює податкову накладну №40 від 29.11.2021 /а.с.41/.

Фактично, за поясненнями позивача та відповідно до письмових доказів, наявних в матеріалах справи, здійснена господарська операція на таку суму була тільки одна в листопаді 2021, а не в грудні 2021.

15.12.2021 року не було поставок товару на суму 50000 грн. також позивач від ФОП ОСОБА_2 не отримував попередню оплату на таку суму, про що свідчить акт звіряння взаєморозрахунків з покупцем /а.с.43/.

Таким чином, з матеріалів справи вбачається про непідтверджена первинними бухгалтерськими документами відомостей, відображених в податкових накладних від 29.12.2021 №18, від 15.12.2021 №5.

18.01.2022 ТОВ «Транссіс» було подано податкову декларацію з податку на додану вартість за грудень 2021 року, в якій не було відображено податкову накладну від 29.12.2021 №18 на суму ПДВ 12245,93 грн. та податкову накладну від 15.12.2021 №5 на суму ПДВ 8333,33 грн, а також Довідку про суму від`ємного значення звітного (податкового) періоду, яка зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду, за грудень 2021 року, про що встановлено відповідачем в ході проведення камеральної перевірки і відображено в акті від 18.02.2022 /а.с.55-60/.

За змістом пункту 16.1 ст.16 ПК України платник податків зобов`язаний, зокрема: подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів; сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених Кодексом та законами з питань митної справи подавати контролюючим органам інформацію, відомості про суми коштів, не сплачених до бюджет в зв`язку з отриманням податкових пільг (суми отриманих пільг) та напрями їх використання (що: умовних податкових пільг - пільг, що надаються за умови використання коштів, вивільнених суб`єкта господарювання внаслідок надання пільги, у визначеному державою порядку).

Згідно з п. 46.1 ст. 46 ПК України податкова декларація - документ, що подається платником податків (у тому числі відокремленим підрозділом у випадках, визначених Кодексом) контролюючим органам у строки, встановлені законом, на підставі якого здійснюється нарахування та/або сплата грошового зобов`язання, у тому числі податкового зобов`язання або відображаються обсяги операції (операцій), доходів (прибутків), щодо яких податковим та митним законодавством передбачено звільнення платника податку від обов`язку нарахування і сплати податку і збору.

Згідно з п. 202.1 ст. 202 ПК України звітним (податковим) періодом з податку на додану вартість є календарний місяць з урахуванням особливостей визначених цим пунктом.

Пунктом 203.1 ст.203 ПК України передбачено, що податкова декларація подається за базовий звітний (податковий) період, що дорівнює календарному місяцю, протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця.

У відповідності до п. 54.1 ст. 54 ПК України крім випадків, передбачених податкових законодавством, платник податків самостійно обчислює суму податкового та/або грошового зобов`язання та/або пені, яку зазначає у податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку що подається контролюючому органу у строки, встановлені Кодексом. Така сума грошового зобов`язання та/або пені вважається узгодженою.

Статтею 36 ПК України податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені Кодексом, законами з питань митної справи.

Відповідно до пункту 6 Порядку оформлення та подання податкової звітності з ПДВ, затвердженого наказом МФУ від 28.01.2016 №21 платник податку самостійно обчислює суму податкового зобов`язання, яку зазначає в податковій звітності. Дані, наведені в податковій звітності, мають відповідати даним бухгалтерського та податкового обліку платника.

Відповідно до пункту 75.1 ст. 75 ПК України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

За змістом пункту 75.1.1 ст. 75 ПК України камеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків та даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість (даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, даних Єдиного реєстру податкових накладних та даних митних декларацій), а також даних Єдиного реєстру акцизних накладних та даних системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, даних СОД РРО.

Предметом камеральної перевірки також може бути своєчасність подання податкових декларацій (розрахунків) та/або своєчасність реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, акцизних накладних та/або розрахунків коригування до акцизних накладних у Єдиному реєстрі акцизних накладних, виправлення помилок у податкових накладних та/або своєчасність сплати узгодженої суми податкового (грошового) зобов`язання виключно на підставі даних, що зберігаються (опрацьовуються) у відповідних інформаційних базах.

За змістом пункту 201.10 ст.201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Відповідно до пункту 6 Порядку оформлення та подання податкової звітності з ПДВ, затвердженого наказом МФУ від 28.01.2016 №21 платник податку самостійно обчислює суму податкового зобов`язання, яку зазначає в податковій звітності. Дані, наведені в податковій звітності, мають відповідати даним бухгалтерського та податкового обліку платника.

Згідно пункту 44.1 статті 44 ПК України для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, реєстрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків та зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.

Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг, відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

За позицією Верховного Суду, що викладена в постанові від 11.09.2018 у справі №820/6615/17 помилково подана та зареєстрована в ЄРПН податкова накладна зі статусом "реєстрацію зупинено" за операціями, які фактично здійснені не були, дані про які не внесені до податкового обліку платника податків та не підтверджені первинними документами, не є підставою для внесення даних за такою податковою накладною до податкової декларації.

Можливості подати документи, щоб відкликати чи скасувати заблоковані помилкові податкові накладні податкове законодавство не передбачає.

Частиною першою та другою статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Положеннями статті 90 КАС України визначено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Так як первинних бухгалтерських документів щодо здійснення операції позивачем із ПАТ «Укрнафта» по податковій накладній від 29.12.2021 №18 на суму ПДВ 12245,93 грн та із ФОП ОСОБА_1 по податковій накладній від 15.12.2021 №5, позивачем не оформлювалось, підстав для формування суми податкового зобов`язання з податку на додану вартість по цих податкових накладних в ТОВ «Транссіс» не було.

Таким чином, висновок ГУ ДПС у Полтавській області щодо заниження в даних податкової декларації ТОВ «Транссіс» з податку на додану вартість за грудень 2021 сум податкового зобов`язання є неправомірним. Відповідно, неправомірним є висновок про завищення сум від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду.

Отже, суд приходить до висновку про протиправність та наявність підстав для скасування податкових повідомлень-рішень від 01.06.2022 №1707/1807 про збільшення суми податкового зобов`язання з податку на додану вартість на суму 20467,00 грн, нарахування штрафних (фінансових) санкцій в сумі 5116,75 грн, від 01.06.2022 №1708/1807 про зменшення розміру від`ємного значення суми податку на додану вартість на 112,00 грн.

Таким чином, позовні вимоги ТОВ «Транссіс» слід задовольнити.

Відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Оскільки позовні вимоги підлягають задоволенню, суд вважає за необхідне судовий збір у розмірі 2481,00 грн стягнути на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Транссіс" (пров. Грозненський, 6, м. Кременчук, Полтавська область, 39602) до Головного управління ДПС в Полтавській області (вул.Європейська 4, м. Полтава, Полтавська область, 36014) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень задовольнити.

Визнати протиправними та скасувати податкове повідомлення-рішення від 1 червня 2022 №1707/1807.

Визнати протиправними та скасувати податкове повідомлення-рішення від 1 червня 2022 №1709/1807.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Транссіс" за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Полтавській області витрати зі сплати судового збору в сумі 2481,00 (дві тисячі чотириста вісімдесят одна гривня, 00 коп.).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених підпунктом 15.5 підпункту 15 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено 18 серпня 2022 року.

Головуючий суддя Н.Ю. Алєксєєва

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.08.2022
Оприлюднено22.08.2022
Номер документу105800762
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних)

Судовий реєстр по справі —440/5144/22

Ухвала від 10.04.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шишов О.О.

Ухвала від 04.04.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білоус О.В.

Постанова від 23.03.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Постанова від 23.03.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Ухвала від 15.03.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Ухвала від 16.02.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Ухвала від 16.02.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Ухвала від 10.11.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Рішення від 14.08.2022

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.Ю. Алєксєєва

Рішення від 14.08.2022

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.Ю. Алєксєєва

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні