КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
18 серпня 2022 року Київ справа № 320/13455/21
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Басая О.В., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління Держпраці у Київській областідо ОСББ "РОСЬ-ЧКАЛОВА" про застосування заходів реагування,
в с т а н о в и в:
До Київського окружного адміністративного суду звернулось Головне управління Держпраці в Київській області з позовом до ОСББ "РОСЬ-ЧКАЛОВА", у якому просить суд застосувати до відповідача заходи реагування у сфері державного нагляду у вигляді зупинки робіт, а саме:
- відсторонити від роботи працівників (технік-електрик ОСОБА_1 , прибиральниця ОСОБА_2 , двірник ОСОБА_3 , сантехнік ОСОБА_4 ), які не пройшли спеціальне навчання і перевірку знань відповідних нормативно-правових актів з охорони праці;
- заборонити виконання робіт підвищеної небезпеки, а саме: роботи на висоті понад 1,3 метра за адресою: АДРЕСА_1 ;
- заборонити експлуатацію ліфтів облік. № 1608, № 1607, № 1606, № 1605 за адресою: АДРЕСА_1 ;
- заборонити експлуатацію та обслуговування устаткування підвищеної небезпеки, а саме: електрообладнання та електромережі 0,4 кВ за адресою: АДРЕСА_1 .
На обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що посадовими особами Головного управління Держпраці у Київській області проведено планову перевірку дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки на ОСББ "РОСЬ-ЧКАЛОВА", за результатами якої виявлено ряд порушень відповідачем вимог законодавства, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей. Дані порушення зафіксовані в акті від 23.07.2021 року № КВ/2206/744АВ "Опис виявлених порушень вимог законодавства". У зв`язку із цим позивач просить суд застосувати до відповідача заходи реагування у вигляді зупинення робіт.
Згідно з ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 26.10.2021 (суддя Терлецька О.О.), відкрито провадження в адміністративній справі та визначено, що справа розглядатиметься за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
На підставі розпорядження керівника апарату Київського окружного адміністративного суду від 16.06.2022 № 78-р/ка був проведений повторний автоматизований розподіл адміністративної справи № 320/13455/21 у зв`язку з перебуванням судді Терлецької О.О. у відпустці для догляду за дитиною до досягнення нею шестимісячного віку, за результатами якого справа була передана для розгляду судді Басаю О.В.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 27.06.2022 прийнято адміністративну справу до провадження судді Київського окружного адміністративного суду Басая О.В., позовну заяву залишено без руху та встановлено позивачу 5-денний строк з дня отримання копії ухвали суду, протягом якого позивачу необхідно було усунути недоліки позовної заяви.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 15.07.2022 продовжено розгляд адміністративної справи № 320/13455/21 за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у справі матеріалами.
Відповідачем подано письмовий відзив на позовну заяву, згідно якого позов не визнано. Зазначено про усунення частини виявлених недоліків, вказаних в акті № КВ/2206/744АВ від 23.07.2021 року.
Розглянувши позовну заяву, відзив на позов, дослідивши наявні в матеріалах справи докази та оцінивши їх у сукупності, суд встановив наступне.
Головним управлінням Держпраці у Київській області виданий наказ від 07.07.2021 № 2798 та направлення від 07.07.2021 № 2206 на основі якого посадовими особами Головного управління Держпраці у Київській області було проведено планову перевірку дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки на ОСББ"РОСЬ-ЧКАЛОВА".
За результатом проведеної перевірки складено акт від 23.07.2021 № № КВ/2206/744АВ, у якому зафіксовані порушення вимог законодавства з питань охорони праці та промислової безпеки, зокрема:
1. статті 21 Закону України "Про охорону праці" № 2694: роботодавець, голова правління ОСББ "РОСЬ-ЧКАЛОВА" не одержав дозвіл на експлуатацію ліфтів облік. № 1608, № 1607, № 1606, № 1605, які встановлені за адресою: Київська обл., м. Біла Церква, вул. Чкалова, 10, відповідно до пункту 7 Група А "Про затвердження переліку машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки та внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України" від 3 лютого 2021 р. № 77, "Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки" затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2011р. № 1107, зi змiнами від 10.03.2021р.;
2. статті 13 Закону України "Про охорону праці" № 2694: роботодавець голова правління ОСББ "РОСЬ-ЧКАЛОВА" не забезпечив належне утримання устаткування, а саме: дозволено роботу ліфтів облік. № 1608, № 1607, № 1606, № 1605,яківстановлені за адресою: Київська обл., м. Бiла Церква, вул. Чкалова, 10, за відсутності призначеного наказом працівника відповідального за органiзацiю їх експлуатації, який має пройти навчання та перевірку знань 3 НПАОП 0.00-1.02-08 "Правила будови і безпечної експлуатації ліфтів", що є порушенням вимог: п. 9.7.15, п. 9.7.2 НПАОП 0.00-1.02-08 "Правила будови і безпечної експлуатації ліфтів";
3. статті 13 Закону України "Про охорону праці" № 2694: роботодавець голова правління ОСББ "РОСЬ-ЧКАЛОВА" не забезпечив функціонування системи управління охороною праці, а саме: не призначив посадову особу, яка забезпечує вирішення конкретних питань охорони праці;
4. статті 13 Закону України "Про охорону праці" № 2694: роботодавець голова правління ОСББ "РОСЬ-ЧКАЛОВА" не забезпечив функціонування системи управління охороною праці, а саме: не призначив відповідального за справний стан і безпечну експлуатацію електрогосподарства з числа інженерно-технічних працівників, які мають електротехнічну підготовку і пройшли перевірку знань у встановленому порядку (далі особа, відповідальна за електрогосподарство), що є порушенням вимог: п. 1.3.1 НПАОП 40.1-1.21-98 "Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів";
5. статті 13 Закону України "Про охорону праці" № 2694: роботодавець голова правління ОСББ "РОСЬ-ЧКАЛОВА" не забезпечив функціонування системи управління охороною праці, а саме: вступний інструктаж не проводиться спеціалістом служби охорони праці або іншим фахівцем відповідно до наказу (розпорядження) роботодавця, який в установленому Типовим положенням порядку пройшов навчання і перевірку знань з питань охорони праці, що є порушенням вимог: п. 6.3 НПАОП 0.00-4.12-05 "Типове положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці";
6. статті 13 Закону України "Про охорону праці" № 2694: роботодавець голова правління ОСББ "РОСЬ-ЧКАЛОВА" не забезпечив функціонування системи управління охороною праці, а саме: не організував проведення аудиту охорони праці;
7. статті 13 Закону України "Про охорону праці" № 2694: роботодавець голова правління ОСББ "РОСЬ-ЧКАЛОВА" не забезпечив функціонування системи управління охороною праці, а саме: не організовано проведення атестацій робочих місць на відповідність нормативно-правовим актам з охорони праці в порядку і строки, що визначаються законодавством, та за їх підсумками не вживає заходів до усунення небезпечних і шкідливих для здоров`я виробничих факторів;
8. статті 13 Закону України "Про охорону праці" № 2694: роботодавець голова правління ОСББ "РОСЬ-ЧКАЛОВА" не забезпечив функціонування системи управління охороною праці, а саме: не організував проведення лабораторних досліджень умов праці;
9. статті 18 Закону України "Про охорону праці" № 2694: працівники ОСББ "РОСЬ-ЧКАЛОВА" (технік-електрик ОСОБА_1 , прибиральниця ОСОБА_2 , двірник ОСОБА_3 , сантехнік ОСОБА_4 ), згідно штатного розкладу під час прийняття на роботу і в процесі роботи не пройшли за рахунок роботодавця інструктаж, навчання з питань охорони праці, з надання першої медичної допомоги потерпілим від нещасних випадків і правил поведінки у разі виникнення аварії;
10. статті 13, 18 Закону України "Про охорону праці" № 2694: роботодавець голова правління ОСББ "РОСЬ-ЧКАЛОВА" не забезпечив функціонування системи управління охороною праці, а саме: працівники ОСББ "РОСЬ-ЧКАЛОВА" (технiк-електрик ОСОБА_1 , сантехнік ОСОБА_4 ), які зайняті на роботах з підвищеною небезпекою, не пройшли спеціальне навчання і перевірку знань відповідних нормативно-правових актів з охорони праці, а саме: НПАОП 0.00-1.71-13"Правила охорони праці під час роботи з інструментом та пристроями", що є порушенням п. 4.1 НПАОП 0.00-4.12-05 "Типового положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці";
11. статті 18 Закону України "Про охорону праці" № 2694: працівник ОСББ "РОСЬ-ЧКАЛОВА", а саме: сантехнік ОСОБА_4 , не пройшов навчання та перевірку знань з охорони праці на відповідну групу з електробезпеки, що є порушенням п.2.1.3. НПАОП 40.1-1.21-98 "Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів";
12. статті 13, 18 Закону України "Про охорону праці" № 2694: роботодавець голова правління ОСББ "РОСЬ-ЧКАЛОВА" не забезпечив функціонування системи управління охороною праці, а саме: працівник ОСББ "РОСЬ-ЧКАЛОВА" технiк-електрик ОСОБА_1 , який зайнятий на роботах з пiдвищеною небезпекою, не пройшов спеціальне навчання і перевірку знань вiдповiдних нормативно-правових актів з охорони праці, а саме: НПАОП 0.00-1.15-07 "Правила охорони праці під час виконання робіт на висоті", що є порушенням п. 4.1 НПАОП 0.00-4.12-05 "Типового положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці";
13. статті 21 Закону України "Про охорону праці" № 2694: роботодавець голова правління ОСББ "РОСЬ-ЧКАЛОВА" не набув права на виконання робіт підвищеної небезпеки, а саме: "Роботи на висоті", понад1,3 метра за адресою: АДРЕСА_1 , які виконуються на підставі декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з охорони праці, відповідно до п.3 додатку 2 Групи Б "Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки" затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2011р. № 1107 редакція від 10.03.2021;
14. статті 13, 18 Закону України "Про охорону праці" № 2694: роботодавець голова правління ОСББ "РОСЬ-ЧКАЛОВА" не забезпечив функціонування системи управління охороною праці, а саме: допускаються до роботи працiвники технiк-електрик ОСОБА_1 , прибиральниця ОСОБА_2 , двiрник ОСОБА_3 , сантехнік ОСОБА_4 , які не пройшли навчання, інструктаж і перевірку знань з питань охорони праці, що є порушенням вимог: п. 3.16. НПАОП 0.00-4.12-05 "Типове положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці";
15. статті 13 Закону України "Про охорону праці" № 2694: роботодавець голова правління ОСББ "РОСЬ-ЧКАЛОВА" не забезпечив утримання, експлуатацію і обслуговування електроустановок за адресою: АДРЕСА_1 , вiдповiдно до вимог чинних нормативних документів, а саме: не забезпечив проведення протиаварійних і профілактичних випробувань та вимiрювань електроустановок згiдно з правилами і нормами (ПТЕ), а саме: електрообладнання та електромережі 0,4 кв, що є порушенням вимог: п.1.3.1. НПАОП 40.1-1.21-98 "Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів";
16. статті 13 Закону України "Про охорону праці" № 2694: роботодавцем головою правління ОСББ "РОСЬ-ЧКАЛОВА" не проведено регламентні роботи з опосвідчення стану безпеки електроустановок, що належать підприємству, із визначенням рівня безпечного стану, за адресою експлуатації електрообладнання: Київська обл., м. Біла Церква, вул. Чкалова, 10, що є порушенням вимог: п.8.1. НПАОП 40.1-1.21-98 "Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів".
17. статті 17 Закону України "Про охорону праці" № 2694: на підставі акта визначення категорій працівників, які підлягають попередньому (періодичним) медичному огляду, роботодавець голова правління ОСББ "РОСЬ-ЧКАЛОВА" не складає протягом місяця у чотирьох примірниках поіменні списки працівників, які підлягають періодичним медичним оглядам, за формою, зазначеною у додатку 2 "Порядок проведення медичних оглядів працівників певних категорій", що затвердженi наказом № 256 від 21.05.2007 року Міністерства охорони здоров`я України та зареєстровані в Міністерстві юстиції України № 846/14113 від 23.07.2007 року на паперовому та електронному носіях, узгоджує їх у санітарно-епідеміологічній станції. Один примірник списку залишається на підприємстві (у відповідальної за органiзацiю медогляду посадової особи), другий надсилається до закладів - охорони здоров`я, третій - до закладу державної санітарно-епідеміологічної служби, четвертий - до робочого органу виконавчої дирекції Фонду, що є порушенням вимог: п. 2.3. "Порядок проведення медичних оглядів працівників певних категорій", що затверджені наказом № 256 від 21.05.2007року Міністерства охорони здоров`я України та в Міністерстві юстиції України № 846/14113 від 23.07.2007 року.
18. статті 17 Закону України "Про охорону праці" № 2694: працівники ОСББ "РОСЬ-ЧКАЛОВА" за рахунок роботодавця не забезпечено фінансування та не організовано проведення попереднього (під час прийняття на роботу) i перiодичних (протягом трудової діяльності) медичних оглядів працівників: технiк-електрик ОСОБА_1 , прибиральниця ОСОБА_2 , двірник ОСОБА_3 , сантехнiк ОСОБА_4
19. статті 8 Закону України "Про охорону праці" № 2694: роботодавець голова правління ОСББ "РОСЬ-ЧКАЛОВА" не забезпечив за свій рахунок комплектування та утримання засобів iндивiдуального захисту відповідно до нормативно-правових актів з охорони праці, а саме: не забезпечено приймання і перевірка ЗІЗ, що надходять на пiдприємство, на їх вiдповiднiсть вимогам нормативних документів та результати оцiнки, проведеної вiдповiдно до пункту 6 роздiлу II цих Мiнiмальних вимог, для чого створюється комiсiя з представників адміністрації, профспілкової організації пiдприємства (уповноваженої найманими працівниками особи з питань охорони працi, якщо профспілка на пiдприємстві не створювалась), що є порушенням вимог: п. 4 р. III НПАОП 0.00-7.17-18 "Мінімальних вимог безпеки і охорони здоров`я при використанні працівниками засобiв iндивiдуального захисту на робочому місці" затверджено Наказом Міністерства соціальної політики України вiд 29 листопада 2018 року № 1804;
20. статті 8 Закону України "Про охорону праці" № 2694: роботодавець голова правління ОСББ"РОСЬ-ЧКАЛОВА" не забезпечив за свій рахунок комплектування тa утримання засобів iндивiдуального захисту відповiдно до нормативно-правових актів з охорони праці, а саме: не організовано на підприємствi належний облік і контроль за видачею у встановлені строки ЗІЗ працівникам, які обліковуються в особистій картці обліку спецiального одягу, спецiального взуття та інших ЗІЗ, форма якої наведена у додатку 1 до цих Мінімальних вимог, що є порушенням вимог: п. 8, 9 р. III TO НПАОП 0.00-7.17-18 "Мінімальних вимог безпеки і охорони здоров`я при використанні працівниками засобів індивідуального захисту на робочому місці" затверджено Наказом Міністерства соціальної політики України від 29 листопада 2018 року № 1804;
21. статті 8 Закону України "Про охорону праці" № 2694: роботодавець голова правління ОСББ "РОСЬ-ЧКАЛОВА" не забезпечив за свій рахунок комплектування тa утримання засобів iндивiдуального захисту відповiдно до нормативно-правових актів з охорони праці, а саме: вiдсутнi результати вибору ЗІЗ, за характером виконуваних робіт, для врахування ризиків та обґрунтування вибору використання ЗІЗ за формою згiдно з додатком 4 до цих мiнiмальних вимог, що є порушенням вимог: п. 11 р. III НПАОП 0.00-7.17-18 "Мінімальних вимог безпеки і охорони здоров`я при використанні працівниками засобів iндивiдуального захисту на робочому місці" затверджено Наказом Міністерства соціальної політики України вiд 29 листопада 2018 року № 1804;
22. статті 13 Закону України "Про охорону праці" № 2694: роботодавцем головою правління ОСББ "РОСЬ-ЧКАЛОВА" не розроблений план-графік проведення навчання та перевірки знань з питань охорони праці працiвникiв, який має бути оприлюднений роботодавцем, що порушенням вимог: п.3.2 НПАОП 0.00 4.12-05 "Типове положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці та Переліку робіт з пiдвищеною небезпекою";
23. статті 13 Закону України "Про охорону праці" № 2694: роботодавець голова правління ОСББ "РОСЬ-ЧКАЛОВА" не забезпечив функціонування системи управління охороною праці, а саме: на підприємстві не розроблено Положення про порядок проведення навчання та перевірки знань з питань охорони праці, що є порушенням: п.3.2. НПАОП 0.00-4.12-05 "Типового положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці".
За результатами проведеної перевірки позивачем видано припис про усунення виявлених порушень законодавства у сферах охорони праці, промислової безпеки, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, зайнятості населення, зайнятості та працевлаштування осіб з інвалідністю, здійснення державного гірничого нагляду № КВ/2206/744/Пвід 23.07.2021.
Примірник акта та припису вручено відповідачу 23.07.2021 (том 1, а.с. 31, 41).
На виявлені недоліки ОСББ "РОСЬ-ЧКАЛОВА" на адресу ГУ Держпраці у Київській області було направлено лист № 14 від 17.09.2021, де зазначено про усунення частини недоліків, виявлених при перевірці, а саме: "п. припису № 1: отримання дозволу на експлуатацію ліфтів знаходиться в процесі виконання; п. № 2: призначено відповідального за організацію та експлуатацію ліфтів мешканця квартири № 82 ОСОБА_5 , який завершує навчання та перевірку знань з правил будови та безпечної експлуатації ліфтів; п. № 3: призначено відповідальною з питань охорони праці Голову Правління, ОСОБА_6 , яка пройшла навчання з питань охорони праці і має посвідчення № 2021/06/23/1-05; п. № 4,10,12: призначено відповідальним за електрогосподарство техніка-електрика ОСОБА_1 , який пройшов навчання з правил безпеки та інструктаж з охорони праці та має посвідчення № 2021/23/06-23, а також 4-групу з електробезпеки; п. № 5,9,14: з кожним прийнятим на роботу працівником було проведено початковий інструктаж про охорону праці, про що відмічено в журналі; п. № 7: робочі місця працівників ОСББ не містять шкідливих факторів виробничого середовища, оскільки знаходяться в приміщенні житлового будинку; п. № 19,20: Штатні працівники забезпечені гумовим взуттям, спец. рукавичками, масками, дезінфікуючими матеріалами; п. № 22,23: документація знаходиться в процесу розробки; стосовно решти пунктів припису, ми ведемо роботу щодо їх усунення та будемо інформувати Вас в зазначений в приписі термін."
У зв`язку зі встановленими порушеннями, позивач звернувся до суду з позовом до ОСББ "РОСЬ-ЧКАЛОВА" про застосування заходів реагування у вигляді зупинки робіт.
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд зазначає наступне.
За змістом статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".
Відповідно до норм статті 1 вказаного Закону державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища; засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
Заходами державного нагляду (контролю) є планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій.
Спосіб здійснення державного нагляду (контролю) процедура здійснення державного нагляду (контролю), визначена законом.
У відповідності до статті 38 Закону України "Про охорону праці" державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.
Приписами норми частини першої статті 39 Закону України "Про охорону праці" передбачено, що посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, зокрема, мають право видавати в установленому порядку роботодавцям, керівникам та іншим посадовим особам юридичних та фізичних осіб, які відповідно до законодавства використовують найману працю, міністерствам та іншим центральним органам виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, місцевим державним адміністраціям та органам місцевого самоврядування обов`язкові для виконання приписи (розпорядження) про усунення порушень і недоліків в галузі охорони праці, охорони надр, безпечної експлуатації об`єктів підвищеної небезпеки, а також забороняти, зупиняти, припиняти, обмежувати експлуатацію підприємств, окремих виробництв, цехів, дільниць, робочих місць, будівель, споруд, приміщень, випуск та експлуатацію машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів праці, виконання певних робіт, застосування нових небезпечних речовин, реалізацію продукції, а також скасовувати або припиняти дію виданих ними дозволів і ліцензій до усунення порушень, які створюють загрозу життю працюючих.
У відповідності до пункту 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 № 96 (далі Положення) державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов`язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
Згідно з пунктом 7 Положення Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Підпунктом 16 пункту 4 Положення передбачено, що Держпраці здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням законодавства у сфері охорони праці в частині безпечного ведення робіт, гігієни праці, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, у тому числі з питань: забезпечення працівників спеціальним одягом, спеціальним взуттям та іншими засобами індивідуального та колективного захисту; монтажу, ремонту, реконструкції, налагодження і безпечної експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва і машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки; безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами, проведення робіт з утилізації звичайних видів боєприпасів, ракетного палива та вибухових матеріалів військового призначення; виробництва, зберігання, використання отруйних речовин у виробничих процесах, у тому числі продуктів біотехнологій та інших біологічних агентів; організації проведення навчання (в тому числі спеціального) і перевірки знань з питань охорони праці, навчання працівників у сфері поводження з вибуховими матеріалами та перевірки їх знань.
Абзацом 1 ч. 5 ст. 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" встановлено, що виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.
Частиною 7 ст. 7 цього Закону передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
З аналізу наведених вище положень слідує, що підставою для звернення з позовом до суду про застосування заходів реагування є виявлення органом нагляду (контролю) порушення вимог законодавства, про що зазначається в акті перевірки.
Як встановлено судом, під час перевірки ОСББ "РОСЬ-ЧКАЛОВА" з питань дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, позивачем встановлено порушення вимог Закону України "Про охорону праці".
Відповідно до ст. 13 Закону України "Про охорону праці" роботодавець зобов`язаний створити на робочому місці в кожному структурному підрозділі умови праці відповідно до нормативно-правових актів, а також забезпечити додержання вимог законодавства щодо прав працівників у галузі охорони праці. З цією метою роботодавець забезпечує функціонування системи управління охороною праці. Роботодавець несе безпосередню відповідальність за порушення зазначених вимог.
Частиною 3 статті 21 Закону України "Про охорону праці" передбачено, що роботодавець повинен одержати дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, видає дозволи на безоплатній основі на підставі висновку експертизи стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб`єкта господарювання, проведеної експертно-технічними центрами, які належать до сфери управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, або незалежними експертними організаціями, які забезпечують науково-технічну підтримку державного нагляду у сфері промислової безпеки та охорони праці. На застосування машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки виробник або постачальник устаткування підвищеної небезпеки отримує дозвіл до прийняття зобов`язань на постачання. Одержання дозволу не вимагається у разі експлуатації (застосування) устаткування підвищеної небезпеки, яке прийнято в експлуатацію з видачею відповідного сертифіката або щодо якого зареєстровано декларацію про готовність до експлуатації, а також у разі реєстрації машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.
Стаття 4 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" передбачає, що господарче забезпечення діяльності об`єднання може здійснюватися власними силами об`єднання (шляхом самозабезпечення) або шляхом залучення на договірних засадах суб`єктів господарювання.
Відповідно до положень п. 6 Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2011 р. № 1107 (далі Порядок № 1107), дозвіл за формою згідно з додатком 1 видається роботодавцеві - на виконання робіт підвищеної небезпеки, що зазначені у додатку 2, або на експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, що зазначені у додатку 3.
Як випливає зі змісту роз`яснення Держгірпромнагляду від 31.01.2013 року № 016//0/4.2-6/6/13, яке було надано на виконання протокольного рішення Кабінету міністрів України від 14.12.2011 року № 92, якщо об`єднання співвласників багатоквартирного будинку для управління, утримання і використання неподільного та загального майна та виконання обов`язків щодо спільного утримання багатоквартирного будинку не використовує найману працю під час виконання робіт підвищеної небезпеки або експлуатації машин і механізмів підвищеної небезпеки, то норма про отримання документа дозвільного характеру на виконання робіт підвищеної небезпеки або експлуатацію машин і механізмів підвищеної небезпеки на об`єднання співвласників багатоквартирного будинку не поширюється.
Державна служба гірничого нагляду та промислової безпеки України в своєму листі від 12.01.2015 року № 73/0/11-06/6/18 "Про надання роз`яснення" на № 306 від 20.11.2014 року чітко зазначила: "Виходячи з зазначеного, якщо об`єднання співвласників багатоквартирного будинку не використовує найману працю під час виконання робіт підвищеної небезпеки або експлуатації машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, то отримувати дозвіл йому не потрібно".
Враховуючи вищевикладені приписи чинного законодавства, суд зазначає, що для вирішення питання, чи повинно об`єднання співвласників багатоквартирного будинку отримувати дозвіл на експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки обов`язковому з`ясуванню підлягають обставини, чи використовує ОСББ "РОСЬ-ЧКАЛОВА" найману працю під час виконання робіт підвищеної небезпеки або експлуатації машин і механізмів підвищеної небезпеки.
Як випливає з матеріалів справи, зокрема відповідно до копії договору між ОСББ "РОСЬ-ЧКАЛОВА" (замовник) та ПП "ЮР`ЇВЛІФТ " (підрядник) від 01.01.2019 року № 042/2091 (том 1, а.с.60-68), замовник доручає, а підрядник приймає на себе організацію і виконання робіт по технічному обслуговуванню недиспечерезованих ліфтів, наданню послуг ліфтової аварійної служби на об`єкті замовника.
Водночас відповідно до п. 3.2.1. замовник зобов`язаний, окрім іншого, "наказом призначити особу, відповідальну за організацію експлуатації ліфтів. Ця особа повинна мати відповідну кваліфікацію і пройти атестацію в установленому порядку".
Таким чином, з викладеного випливає використання ОСББ "РОСЬ-ЧКАЛОВА" найманої праці під час виконання робіт підвищеної небезпеки або експлуатації машин і механізмів підвищеної небезпеки та наміри про подальше її використання.
Отже, є не усунутими порушення в частині відсутності документів дозвільного характеру на експлуатацію ліфтів облік. № 1608, № 1607, № 1606, № 1605 за адресою: Київська обл., м. Біла Церква, вул. Чкалова, 10.
ОСББ "РОСЬ-ЧКАЛОВА" в своєму листі (том 1, а.с.75) не заперечується це порушення, водночас аргумент щодо відсутності коштів для отримання дозволу на експлуатацію ліфтів у зв`язку з важким фінансовим станом не може бути прийнятий судом.
Стосовно вимоги відсторонити від роботи працівників (технік-електрик ОСОБА_1 , прибиральниця ОСОБА_2 , двірник ОСОБА_3 , сантехнік ОСОБА_4 ), які не пройшли спеціальне навчання і перевірку знань відповідних нормативно-правових актів з охорони праці, відповідачем надано докази щодо усунення вказаних порушень.
Водночас відомостей на усунення порушень, зазначених у пунктах13, 15, 16 акта № КВ/2206/744АВ від 23.07.2021 року до суду не надано.
Суд зазначає, що в адміністративних справах щодо застосування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю) суд має встановити наявність підстав для застосування таких заходів на момент постановлення судового рішення, зокрема, наявність не усунутих суб`єктом господарювання порушень вимог законодавства, які дійсно створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
Мета застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) полягає в убезпеченні працівників підприємства та його відвідувачів від можливої небезпеки. Разом з тим, форма такого захисту повинна бути розумною, не порушувати прав відповідача і не повинна перешкоджати власнику (користувачу) вживати заходів до усунення виявлених порушень.
Суд встановив, що підставою для звернення позивача до суду з даним позовом був висновок щодо порушення відповідачем вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці і промислової безпеки, які викладені в акті перевірки.
Суд вважає, що встановлені позивачем при перевірці ОСББ "РОСЬ-ЧКАЛОВА" порушення вимог експлуатації ліфтів, експлуатації та обслуговування устаткування підвищеної небезпеки, а саме: електрообладнання та електромережі 0,4 кВ, виконання робіт підвищеної небезпеки, а саме: роботи на висоті понад 1,3 метра створює загрозу життю та здоров`ю людей, а тому є підстави для застосування заходів реагування у вигляді зупинення виконання робіт та експлуатації ліфтів, електрообладнання та електромережі 0,4 кВ.
При цьому суд звертає увагу відповідача, що останній не позбавлений права на звернення до суду із заявою про скасування заходів реагування, застосованих судом за результатом розгляду даної справи, якщо обставини, які стали підставою для вжиття заходів реагування, перестали існувати або усунуті, що підтверджується відповідними доказами.
З урахування вищевикладеного та беручи до уваги реальну загрозу життю та/або здоров`ю людей, спричинену виявленими та не усунутими відповідачем порушеннями, а також з метою недопущення спричинення шкоди життю чи здоров`ю людей, суд дійшов висновку про існування підстав для вжиття заходів державного нагляду (контролю).
Відповідно до ч.ч. 1-2 ст. 6 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
Згідно з ч. 1, ч. 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Оцінюючи правомірність дій та рішень органів владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у ст.2 КАС України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури.
Згідно з ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Відповідно до ч.1, ч.5 ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.
Отже, системно проаналізувавши приписи законодавства України, що були чинними на момент виникнення спірних правовідносин між сторонами, зважаючи на взаємний та достатній зв`язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку, що адміністративний позов підлягає задоволенню частково.
Оскільки за подання даного адміністративного позову позивачем не сплачувався судовий збір на підставі пункту 20 частини 1 статті 5 Закону України "Про судовий збір", судові витрати до розподілу відсутні.
Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 139, 143, 242-246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в:
Адміністративний позов задовольнити частково.
Застосувати до ОСББ "РОСЬ-ЧКАЛОВА" (09113, Київська область, м. Біла Церква, вул. Чкалова, буд. 10, код ЄДРПОУ 34326357) заходи реагування у сфері державного нагляду у вигляді зупинки робіт: 1) заборонити виконання робіт підвищеної небезпеки, а саме: роботи на висоті понад 1,3 метра за адресою: Київська обл., м. Біла Церква, вул. Чкалова, 10; 2) заборонити експлуатацію ліфтів облік. № 1608, № 1607, № 1606, № 1605 за адресою: Київська обл., м. Біла Церква, вул. Чкалова, 10; 3) заборонити експлуатацію та обслуговування устаткування підвищеної небезпеки, а саме: електрообладнання та електромережі 0,4 кВ за адресою: Київська обл., м. Біла Церква, вул. Чкалова, 10, до усунення порушень, вказаних у приписі Головного управління Держпраці у Київській області № КВ/2206/744/П від 23.07.2021 та акті перевірки № КВ/2206/744АВ від 23.07.2021, та отримання у встановленому порядку рішення на відновлення робіт.
У задоволенні іншої частини позовних вимог - відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
СуддяБасай О.В.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.08.2022 |
Оприлюднено | 22.08.2022 |
Номер документу | 105820109 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо охорони праці |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Басай О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні