Рішення
від 07.08.2022 по справі 363/3980/21
ВИШГОРОДСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

08.08.2022 Справа № 363/3980/21

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 серпня 2022 року м. Вишгород

Вишгородський районний суд Київської області у складі: головуючого судді: Баличевої М.Б., секретаря Щур А.Б., за участю прокурора Кривошеї С.В., представника позивача ОСОБА_1 , відповідача ОСОБА_2 , розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за позовом заступника керівника Вишгородської окружної прокуратури в інтересах держави в особі: Вишгородської міської ради до ОСОБА_2 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача: Головне управління Держгеокадастру у Київській області про витребування земельної ділянки з незаконного володіння, -

встановив:

16.09.2021 р. позивач звернувся до суду з даним позовом, в якому просив: скасувати рішення державного реєстратора Литвинівської сільської ради Київської області Дащенка О.Ю., про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 53742812 від 25.08.2020 з одночасним припиненням права приватної власності ОСОБА_2 на земельну ділянку площею 0,10 га з кадастровим номером 3221888800:38:111:0001; витребувати на користь Вишгородської міської ради з незаконного володіння ОСОБА_2 земельну ділянку площею 0,10 га з кадастровим номером 3221888800:38:111:0001 для індивідуального садівництва; стягнути з відповідача на користь позивача судовий збір.

Свої вимогимотивував тим,що Вишгородськоюокружною прокуратуроюдосудовим розслідуваннякримінального провадження№ 42020111200000492,зареєстрованого вЄдиному реєстрідосудових розслідувань07.10.2020р.встановлено,що напідставі рішеннядержавного реєстратораЛитвинівської сільськоїради Київськоїобласті ДащенкаОлега Юрійовича№ 53742812від 25.08.2020до Державногореєстру речовихправ нанерухоме майновнесений записпро реєстраціюза ОСОБА_2 права власностіна земельнуділянку зкадастровим номером3221888800:38:111:0001.Аналізом додержаннявимог земельногозаконодавства установлено,що земельнаділянка зкадастровим номером3221888800:38:111:0001вибула здержавної власностінезаконно завідсутності нате законнихпідстав,оскільки Головнимуправлінням Держгеокадаструу Київськійобласті небуло наданодозволу нарозробку проектуземлеустрою щодовідведення земельноїділянки увласність,не булозатверджено проектземлеустрою щодовідведення йомуу власністьземельної ділянкина територіїХотянівської сільськоїради Вишгородськогорайону Київськоїобласті тане булоприйнято рішення/наказупро переданняземельної ділянкиз кадастровимномером 3221888800:38:111:0001у власність ОСОБА_2 .Однак,державним реєстраторомЛитвинівської сільськоїради Київськоїобласті ДащенкомОлегом Юрійовичемдо Державногореєстру речовихправ нанерухоме майновнесений записпро реєстраціїза ОСОБА_2 права власностіна земельнуділянку зкадастровим номером3221888800:38:111:0001. На даний час спірна земельна ділянка у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно зареєстрована за ОСОБА_2 , як наслідок Вишгородська міська рада, як власник земель позбавлена можливості користуватись і розпоряджатись спірними земельними ділянками комунальної власності, у зв`язку з чим Вишгородська окружна прокуратура змушена звернутися до суду.

Ухвалою Вишгородського районного суду Київської області від 24.09.2021 року було відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче судове засідання

Ухвалою Вишгородського районного суду Київської області від 03.02.2022 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.

Прокурор Кривошея С.В. та представник Вишгородської міської ради - Черепан С.В. в судовому засіданні просили задовольнити позов з викладених у ньому підстав.

Відповідач ОСОБА_2 в судовому засіданні частково визнав позов, заперечував у задоволенні вимоги щодо стягнення з нього судового збору.

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача: Головне управління Держгеокадастру у Київській області в судове засідання не з`явилися, 22.12.2021 р. через канцелярію суду були подані пояснення з проханням проводити розгляд справи без їх участі.

Заслухавши пояснення прокурора, представника позивача, відповідача, дослідивши письмові матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд прийшов до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню з наступних підстав.

Відповідно до ч.1ст.4 ЦПК України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.

Відповідно до ч. 1 ст. 5 ЦПК України, здійснюючи правосуддя, суд захищає права, свободи та інтереси фізичних осіб, права та інтереси юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором.

Відповідно до ч.1, ч. 2, ч. 3 ст. 12 ЦПК України, цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених законом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Відповідно до ч. 1ст.89ЦПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Встановлено, що згідно інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно № 250488242 від 30.03.2021 р. державним реєстратором Дащенко Олегом Юрійовичем зареєстровано право приватної власності за ОСОБА_2 на земельну ділянку, кадастровий номер 3221888800:38:111:0001, площею 0,1 га, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2152737132218, підставою для державної реєстрації є наказ Головного управління Держгеокадастру у Київській області б/н від 05.08.2020 р., підставою внесення запису є рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер 53742812 від 25.08.2020 року.

Відповідно до Наказу Держгеокадастру Головного управління Держгеокадастру у Київській області про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність б/н від 05.08.2020 р затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність. Надано гр. ОСОБА_2 у власність земельну ділянку площею 0,1000 га (кадастровий номер 3221888800:38:111:0001) із земель сільськогосподарського призначення державної власності для індивідуального садівництва, розташовану на території Хотянівської сільської ради Вишгородського району Київської області.

Відповідно до Наказу Держгеокадастру Головного управління Держгеокадастру у Київській області про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність б/н затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність. Надано гр. ОСОБА_3 у власність земельну ділянку площею 0,0792 га (кадастровий номер 3221083005:02:002:1341) із земель сільськогосподарського призначення державної власності для колективного садівництва, розташовану на території ГО СТ «Джерельцке» АДРЕСА_1 .

Відповідно до листа №10-10-0.61-11413\2-20 від 31.08.2020 р. Головного управління Держегеокадастру у Київській області про те, що їм стало відомо про факт розпорядження землями державної власності сільськогосподарського призначення невідомими особами від їх імені. Так, згідно з даними отриманими внаслідок інформаційної взаємодії від суб`єктів державної реєстрації прав земельна ділянка площею 0,1000 га з кадастровим номером 3221888800:38:111:0001, для індивідуального садівництва, розташована на території Хотянівської сільської ради Вишгородського району Київської області перебуває у власності ОСОБА_2 , підставою для державної реєстрації визначено наказ Головного управління Держгеокадастру у Київській області серія та номер: б/н, виданий 05.08.2020.

Також, Головне управління Держегеокадастру у Київській області в листі за № 10-10-0.223-12831/2-20 від 01.10.2020 зазначило, що за наявною в автоматизованій системі електронного документообігу «ДОК ПРОФ 3.0» інформацією, клопотання про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність від ОСОБА_2 не надходило та наказ 10-5814/15-20-сг від 05.08.2020 «Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність» для індивідуального садівництва, площею 0,1000 га на території Хотянівської сільської ради Вишгородського району Київської області з кадастровим номером 3221888800:38:111:0001, Головним управлінням Держгеокадастру у Київській області не приймався. За вказаним номером в АСД «ДОК ПРОФ 3.0» обліковується наказ № 10-5814/15-20-сг від 05.08.2020 «Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність» ОСОБА_3 для колективного садівництва, площею 0,0792 га на території ГО СТ «Джерельце» Качалівської сільської ради Бородянського району Київської області з кадастровим номером 3221083005:02:002:1341.

Згідно Витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки Головного управління Держгеокадастру у Київській області Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 05.04.2021 р. нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 0,1000 га, кадастровий номер 3221888800:38:111:0001, місце розташування земельної ділянки: Київська область, Вишгородський район, Хотянівська сільська рада з цільовим призначенням: землі сільськогосподарського призначення, цільове призначення земельної ділянки: для індивідуального садівництва становить 700,55 грн.

Так, Конституція України (статті 13, 14) визначає, що земля є об`єктом права власності Українського народу, від імені якого права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

За правилами статей 4, 5 ЗК України завданням земельного законодавства, яке включає в себе цей Кодекс та інші нормативно-правові акти у галузі земельних відносин, є регулювання земельних відносин з метою забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель, а основними принципами земельного законодавства є, зокрема, поєднання особливостей використання землі як територіального базису, природного ресурсу і основного засобу виробництва; забезпечення рівності права власності на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави; невтручання держави в здійснення громадянами, юридичними особами та територіальними громадами своїх прав щодо володіння, користування і розпорядження землею, крім випадків, передбачених законом.

Стаття 80 ЗК України закріплює суб`єктний склад власників землі, визначаючи, що громадяни та юридичні особи є суб`єктами права власності на землі приватної власності, територіальні громади є суб`єктами права власності на землі комунальної власності та реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, держава, реалізуючи право власності через відповідні органи державної влади, є суб`єктом права власності на землі державної власності.

З огляду на положення частини першої статті 83, частини першої статті 84 ЗК України комунальною власністю є землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст; у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності. Статтею 122 ЗК України визначені повноваження органів виконавчої влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування відповідно із земель державної та комунальної власності.

Таким чином, земля як основне національне багатство, що перебуває під особливою охороною держави, є об`єктом права власності Українського народу, а органи державної влади та органи місцевого самоврядування здійснюють права власника від імені народу, в тому числі й тоді, коли приймають рішення щодо розпорядження землями державної чи комунальної власності.

Згідно ст. 118 Земельного кодексу України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення садівництва у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.

Відповідно до ст. 122 Земельного кодексу України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Положенням про Головне управління Держгеокадастру у Київській області, Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 17.11.2016 № 308 у редакції наказу Держгеокадасту від 20.02.2020 № 53) передбачено, що Головне управління відповідно до покладених на нього завдань розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в порядку, визначеному чинним законодавством на території Київської області.

Відповідно до вимог ст. 373 ЦК України, право власності на землю (земельну ділянку) набувається та здійснюється відповідно до закону.

Статті 125, 126 Земельного кодексу України визначають, що право власності на земельну ділянку виникає з моменту державної реєстрації цих прав.

Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Водночас, відповідно до ст. 334 ЦК України права на нерухоме майно, яке підлягає державній реєстрації, виникають із дня такої реєстрації.

Згідно з положеннями ч. 1 ст. 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень це офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Відповідно до положень ст. 5 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення.

Положенням п. 2 ч. 3 ст. 26 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» визначено, що державний реєстратор проводить державну реєстрацію зміни чи припинення права власності та інших речових прав у разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію.

Водночас такий запис вноситься виключно у разі, якщо право власності на нерухоме майно зареєстроване саме за відповідачем, а не за іншою особою (пункт 98 постанови Великої Палати Верховного Суду від 07.11.2018 у справі № 488/5027/14-ц).

На даний час спірна земельна ділянка у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно зареєстрована за ОСОБА_2 , як наслідок Вишгородська міська рада, як власник земель позбавлена можливості користуватись і розпоряджатись спірними земельними ділянками комунальної власності.

Стаття 153 Земельного кодексу України визначає, що власник не може бути позбавлений права власності на земельну ділянку, крім випадків, передбачених цим Кодексом та іншими законами України.

Згідно з положеннями ч. 1 ст. 388 ЦК України якщо майно за відплатним договором придбане в особи, яка не мала права його відчужувати, про що набувач не знав і не міг знати (добросовісний набувач), власник має право витребувати це майно від набувача лише у разі, якщо майно вибуло з володіння власника або особи, якій він передав майно у володіння, не з їхньої волі іншим шляхом.

А за змістом ч. 3 зазначеної статті ЦК України якщо майно було набуте безвідплатно в особи, яка не мала права його відчужувати, власник має право витребувати його від добросовісного набувача у всіх випадках.

В даному випадку спірна земельна ділянка вибула з власності держави протиправно без волі уповноваженого на те органу, а тому існують всі правові підстави для витребування спірної земельної ділянки з незаконного володіння на користь теперішнього їх власника Вишгородської міської ради на підставі ст. 387 Цивільного кодексу України.

Відповідно ч.1 ст. 82 ЦПК України обставини, які визнаються учасниками справи, не підлягають доказуванню, якщо суд не має обґрунтованого сумніву щодо достовірності цих обставин або добровільності їх визнання. Обставини, які визнаються учасниками справи, зазначаються в заявах по суті справи, поясненнях учасників справи, їхніх представників.

Згідно ч. 6 ст. 263 ЦПК України якщо одна із сторін визнала пред`явлену до неї позовну вимогу під час судового розгляду повністю або частково, рішення щодо цієї сторони ухвалюється судом згідно з таким визнанням, якщо це не суперечить вимогам статті 206 цього Кодексу.

Частиною 4 ст. 206 ЦПК України у разі визнання відповідачем позову суд за наявності для того законних підстав ухвалює рішення про задоволення позову. Якщо визнання відповідачем позову суперечить закону або порушує права, свободи чи інтереси інших осіб, суд постановляє ухвалу про відмову у прийнятті визнання відповідачем позову і продовжує судовий розгляд.

Визнання позову відповідачем вимогам Закону та обставинам справи не суперечить.

Відтак, по справі встановлено, що, Головним управлінням Держгеокадастру у Київській області не було надано дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність так само не було затверджено проект землеустрою щодо відведення йому у власність земельної ділянки на території Хотянівської сільської ради Вишгородського району Київської області та не було прийнято рішення/наказу про передання земельної ділянкиз кадастровим номером 3221888800:38:111:0001 у власність ОСОБА_2 . Також, що державним реєстратором Литвинівської сільської ради Київської області Дащенком Олегом Юрійовичем до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно внесений запис про реєстрації за ОСОБА_2 права власності на земельну ділянку з кадастровим номером 3221888800:38:111:0001.

Враховуючи викладене, суд доходить висновку про скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення. Також оскільки спірна земельна ділянка вибула з власності держави протиправно без волі уповноваженого на те органу, існують всі правові підстави для витребування спірної земельної ділянки з незаконного володіння на користь теперішнього їх власника Вишгородської міської ради на підставі ст. 387 Цивільного кодексу України.

За таких обставин позовна заява є обґрунтованою та підлягає задоволенню.

Відповідно до п.1 ч. 2 ст. 141 ЦПК України, судові витрати, пов`язані з розглядом справи покладаються у разі задоволення позову на відповідача.

Позивачем заявлено вимогу про відшкодування судових витрат: судового збору в сумі 4540,00 грн., сплачений ним при подачі позову, тому оскільки позов підлягає задоволенню в повному обсязі, суд з врахуванням положень ст.141ЦПК України вважає можливим відшкодувати позивачу понесені витрати, стягнувши їх з відповідача на користь позивача.

На підставі викладеного такеруючись ст. ст. 14, 131-1 Конституції України. ст. ст. 4, 5, 12, 83, 116, 118, 122 Земельного кодексу України, ст. 9 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації», ст. ст. 16, 21, 387, 393 Цивільного кодексу України, ст. ст. 23, 24 Закону України «Про прокуратуру», ст. ст. 4, 5, 12, 56, 57, 82, 206, 263 ЦПК України, -

вирішив:

Позовні вимоги задовольнити.

Скасувати рішення державного реєстратора Литвинівської сільської ради Київської області Дащенка О.Ю., про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 53742812 від 25.08.2020 року з одночасним припиненням права приватної власності ОСОБА_2 на земельну ділянку площею 0,10 га з кадастровим номером

3221888800:38:111:0001.

Витребувати на користь Вишгородської міської ради з незаконного володіння ОСОБА_2 земельну ділянку площею 0,10 га з кадастровим номером 3221888800:38:111:0001 для індивідуального садівництва.

Стягнути з ОСОБА_2 на користь Київської обласної прокуратури судовий збір у розмірі 4 540 гривень 00 копійок.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Киїського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня проголошення судового рішення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення виготовлений 18.08.2022 року.

Позивач: Вишгородська окружна прокуратура, адреса: 07301, Київська область, м. Вишгород, вул. Кургузова,5

Вишгородська міська рада (код ЄДРПОУ 04054866, адреса: 07300, Київська область, м. Вишгород, пл. Шевченка, 1)

Відповідач: ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП - НОМЕР_1 , зареєстрован за адресою: АДРЕСА_2 .

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача: Головне управлінняДержгеокадастру уКиївській області (код ЄДРПОУ 39817550, адреса: 03115, м. Київ, вул. Серпова, 3/14)

Головуючий: М.Б.Баличева

СудВишгородський районний суд Київської області
Дата ухвалення рішення07.08.2022
Оприлюднено23.08.2022
Номер документу105830782
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них:

Судовий реєстр по справі —363/3980/21

Ухвала від 27.11.2023

Цивільне

Вишгородський районний суд Київської області

Баличева М. Б.

Рішення від 07.08.2022

Цивільне

Вишгородський районний суд Київської області

Баличева М. Б.

Рішення від 07.08.2022

Цивільне

Вишгородський районний суд Київської області

Баличева М. Б.

Ухвала від 03.02.2022

Цивільне

Вишгородський районний суд Київської області

Баличева М. Б.

Ухвала від 24.09.2021

Цивільне

Вишгородський районний суд Київської області

Баличева М. Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні