Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
25 серпня 2022 року Справа№200/74/22
Донецький окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді - Волгіної Н.П., розглянувши в письмовому порядку за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовом ОСОБА_1
доДепартаменту соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації,
Управління соціального захисту населення Дружківської міської ради,
Управління соціального захисту населення Авдіївської міської військово-цивільної адміністрації Покровського району
провизнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
Позивач, ОСОБА_1 , звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Департаменту соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації, - в якому просив суд:
- визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо відмови у нарахуванні та виплаті позивачу разової грошової допомоги до 5 травня згідно Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком з урахуванням раніше виплаченого розміру допомоги за 2018-2021 роки;
- зобов`язати відповідача нарахувати та виплатити позивачу разову грошову допомогу до 5 травня за 2018-2021 роки згідно Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком з урахування раніше виплаченого розміру допомоги.
В обґрунтування позову позивач зазначає, що має статус учасника бойових дій та згідност. 12, 13 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»має право на нарахування та виплату разової грошової допомоги до 5 травня кожного року у розмірі 5-ти мінімальних пенсій за віком відповідно доЗакону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»та рішення Конституційного Суду України від 27 лютого 2020 року по справі № 3-р/2020.
Позивач зазначає, що він отримав у 2018 році від Управління соціального захисту населення Покровської міської ради грошову допомогу до 5 травня як учасник бойових дій у розмірі 1 265,00 грн, у 2019 році Управління соціального захисту населення Покровської міської ради сплатило йому допомогу у розмірі 1 295,00 грн, у 2020 році позивачу було виплачено грошову допомогу у розмірі 1 390,00 грн, у 2021 році допомога була виплачена Управлінням соцзахисту населення Дружківської міської ради у розмірі 1 491,00 грн.
Позивач зазначає, що звертався до структурних підрозділів відповідача із заявами про нарахування та виплату грошової допомоги у розмірі, що відповідає вимогам Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», але йому було відмовлено.
Позивач вважає, що бездіяльність Управління соціального захисту населення Покровської міської ради та Управління соціального захисту населення Дружківської міської ради, які, на його переконання, є структурними підрозділами Департаменту соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації, щодо не нарахування та не виплати йому щорічної грошової допомоги до 5 травня у 2018-2021 роках у повному обсязі порушує його соціальні права (а.с. 1-6).
Ухвалою суду від 6 січня 2022 року позовна заява позивача залишена без руху у зв`язку із наявністю недоліків та встановлено строк для надання позивачем суду заяви про поновлення строку звернення до суду із даним позовом в частині позовних вимог, які стосуються грошової допомоги до 5 травня за 2018 - 2020 роки, - із зазначенням підстав, які можуть свідчити про поважність причин пропуску позивачем такого строку (а.с. 20).
Ухвалою суду від 24 січня 2022 року визнано поважними причини пропуску позивачем строку звернення до суду з даним позовом та поновлено цей строк; відкрито провадження в адміністративній справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) (а.с. 28-29).
17 лютого 2022 року судом отримано від Департаменту соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації відзив на позов, в якому Департамент зазначає, що є неналежним відповідачем у справі, так як щорічну разову грошову допомогу позивачу у 2020-2021 роках було перераховано на особистий рахунок позивача Управлінням соціального захисту населення Дружківської міської ради, а у 2018-2019 роках - Управлінням соціального захисту населення Авдіївської міської військово-цивільної адміністрації Покровського району.
Вказує, що відповідно до Положення про управління соціального захисту населення Дружківської міської ради, затвердженого рішенням Дружківської міської ради від 26 травня 2021 року № 8/10-20, управління підпорядковується Дружківській міській раді, міському голові, отже, твердження позивача щодо визначення Департаменту належним відповідачем є необґрунтованим.
Також зазначає, що грошова допомога до 5 травня була нарахована та сплачена позивачу у 2018-2021 роках у належному розмірі і що позивач звернувся до суду із даним позовом із пропуском шестимісячного строку для такого звернення.
Просить суд відмовити позивачу у задоволенні його позовних вимог (а.с. 36-46).
Ухвалою суду від 23 лютого 2022 року залучено в якості співвідповідачів Управління соціального захисту населення Дружківської міської ради та Управління соціального захисту населення Авдіївської міської військово-цивільної адміністрації Покровського району, зобов`язано надати суду відзив на позов та всі письмові і електронні документи, що підтверджують заперечення проти позову (а.с. 73-74).
13 червня 2022 року судом отримано відзив на позов від Управління соціального захисту населення Авдіївської міської військово-цивільної адміністрації, в якому Управління зазначає про відсутність підстав для задоволення заявлених позивачем вимог, обґрунтовуючи це наступним.
Відповідно до ч. 5 ст. 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» № 3551 від 22 жовтня 1993 року (в редакції Закону України від 25 грудня 1998 року № 367-ХІV) щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком.
Підпунктом «б» пп. 1 п. 20 розділу II Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» до Закону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» № 107-VІ від 28 грудня 2007 року частину 5 ст. 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» викладено у новій редакції: «Щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога 1 розмірі, який визначається Кабінетом Міністрів України в межах бюджетних призначень, встановлених законом про Державний бюджет України».
Постановою Кабінету Міністрів України «Деякі питання виплати у 2018 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України »Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» і «Про жертви нацистських переслідувань» № 170 від 14 березня 2018 року визначено розмір виплати разової грошової допомоги до 5 травня учасникам бойових дій у розмірі 1 265,00 грн.
Постановою Кабінету Міністрів України «Деякі питання виплати у 2019 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України «Про статус ветеранів війни. Гарантії їх соціального захисту» і «Про жертви нацистських переслідувань» № 237 від 20 березня 2019 року визначено розмір виплати разової грошової допомоги до 5 травня учасникам бойових дій у розмірі 1 295,00 грн.
На момент проведення позивачу Управлінням соціального захисту населення Авдіївської міської військово-цивільної адміністрації виплат щорічної разової грошової допомоги до 5 травня як учаснику бойових дій (2018-2019 роки) норма п. 26 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України (в редакції Закону України від 28 грудня 2014 № 79-VІІІ) неконституційною не визнавалась, а положення постанов Кабінету Міністрів України № 170 від 14 березня 2018 року та № 237 від 20 березня 2019 року були чинними, отже вказаний у постановах Кабінету Міністрів України № 170 від 14 березня 2018 року та № 237 від 20 березня 2019 року є належним розміром.
Посилання позивача на рішення Конституційного суду України від 27 лютого 2020 року № 3-р/2020 у справі № 1-247/2018/2018(3393/18) відповідач вважає безпідставними, так як лише з 27 лютого 2020 року положення п. 26 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України вважається неконституційними, а тому не змінюють правових відносин між сторонами, що мали місце у 2018-2019 роках (а.с. 26-27).
Посилається на правову позицію Верховного Суду, наведену у постановах від 7 березня 2018 року у справі № 348/2100/16-а, від 19 червня 2018 року у справі № 459/2783/17, від 22 серпня 2018 року у справі №550/1131/17, від 13 червня 2019 року у справі № 564/189/17 та від 31 липня 2019 року у справі № 348/2005/16-а (а.с. 77-79).
Ухвалою суду від 26 липня 2022 року відмовлено у задоволенні клопотання першого відповідача про розгляд справи у судовому засіданні із викликом сторін (а.с. 83).
12 серпня 2022 року судом отримано від Управління соціального захисту населення Дружківської міської ради відзив на позов, в якому управління також зазначає про відсутність підстав для задоволення заявлених позивачем вимог, обґрунтовуючи це наступним.
Позивач знаходиться на обліку в Управлінні соціального захисту населення Дружківської міської ради з 2020 року.
Щорічну разову грошову допомогу до 5 травня позивачу у 2020-2021 роках було сплачено шляхом перерахування на спеціальний рахунок Територіального управління Служби судової охорони у Донецькій області у розмірі, зазначеному у списках, наданих судовою охороною, а саме: в сумі 1 390,00 грн та 1 491,00 грн відповідно.
Зазначено, що позивач звернувся до суду із позовними вимогами в частини допомоги до 5 травня за 2020 рік із пропуском строку для такого звернення.
Посилається при цьому на правову позицію Верховного Суду, викладену у постановах від 10 травня 2018 року у справі № 389/1042/17, у справі № 60-7/7919/17 від 6 лютого 2018 року та від 26 лютого 2021 року у справі № 380/1080/21.
Щодо допомоги до 5 травня 2021 року у відзиві зазначено, що відповідно до приписів ч. 5 ст. 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі, який визначається Кабінетом Міністрів України в межах бюджетних призначень, встановлених законом про Державний бюджет України.
Конституційний Суд України у Рішенні від 26 грудня 2011 року № 20-рп/2011 зазначив, що Кабінет Міністрів України повноважний вживати заходів щодо забезпечення прав і свобод людини і громадянина та проводити політику у сфері соціального захисту.
Постановою Кабінету Міністрів України «Деякі питання виплати разової грошової допомоги, передбаченої Законами України «Про статус ветеранів війни. Гарантії їх соціального захисту» і «Про жертви нацистських переслідувань» № 325 від 8 квітня 2021 року визначено розмір виплати разової грошової допомоги до 5 травня учасникам бойових дій у 2021 році у розмірі 1491,00 грн.
Також у відзиві зазначено, що статтею Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» від 15 грудня 2020 року № 1082 визначено, що за бюджетною програмою КПКВК 2501150 «Щорічна разова грошова допомога ветеранам війни і жертвам нацистських переслідувань та соціальна допомога особам, які мають особливі та особливі трудові заслуги перед Батьківщиною», головним розпорядником коштів є Міністерство соціальної політики України, яке є центральним органом виконавчої влади.
Враховуючи зазначене, управління діяло в межах чинного законодавства (а.с. 87-90).
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, суд встановив наступне.
Позивач, ОСОБА_1 , є громадянином України, РНОКПП НОМЕР_1 , місце проживання: АДРЕСА_1 , брав безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України, має статус учасника бойових дій, про що свідчить посвідчення серії НОМЕР_2 від 1 листопада 2017 року (а.с. 7-9, 13-15).
Перший відповідач, Департамент соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації, код ЄДРПОУ 25917627, зареєстроване місцезнаходження: 84333, Донецька обл., м. Краматорськ, вул. Румянцева, буд. 16, є органом державної влади (а.с. 36, 100).
Другий відповідач, Управління соціального захисту населення Дружківської міської ради, код ЄДРПОУ 26010987, зареєстроване місцезнаходження: 84206, Донецька обл., Краматорський р-н, м. Дружківка, вул. Машинобудівників, 64, є органом місцевого самоврядування (а.с. 49, 101).
Третій відповідач, Управління соціального захисту населення Авдіївської міської військово-цивільної адміністрації Покровського району Донецької області, код ЄДРПОУ 44204867, зареєстроване місцезнаходження: 86060, Донецька область, Покровський район, м. Авдіївка, б-р Шевченка, буд. 13, є органом державної влади (а.с. 55, 102).
Як встановлено судом на підставі матеріалів справи, в тому числі письмових пояснень сторін, позивач перебуває на обліку в Єдиному державному автоматизованому реєстрі осіб, які мають право на пільги як учасник бойових дій.
У 2018-2019 роках разова грошова допомога до 5 травня ОСОБА_1 нараховувалась Управлінням соціального захисту населення Авдіївської міської військово-цивільної адміністрації на підставі списків, наданих Авдіївським відділенням поліції Покровського відділу поліції ГУНП в Донецькій області, а саме: у 2018 році в розмірі 1265,00 грн, у 2019 році у розмірі 1 295,00 грн (а.с. 43, 55, 77-79).
17 березня 2020 року (вих. № 36/4-15/20) Територіальним управлінням Служби судової охорони у Донецькій області до Управління соціального захисту населення Дружківської міської ради були подані списки отримувачів щорічної разової грошової допомоги до 5 травня, у яких ОСОБА_1 був зазначений із розміром разової допомоги - 1 390,00 грн (а.с. 49, 51, 54, 95).
8 квітня 2020 року та 22 квітня 2021 року на підставі наданих списків УСЗН Дружківської міської ради перераховано кошти на спеціальний рахунок Територіального управління Служби судової охорони у Донецькій області для подальшого зарахування на особові рахунки співробітників служби - одержувачів грошової допомоги, зокрема позивачу нараховано допомогу до 5 травня у визначеному у списках в розмірі - 1 390,00 грн, що підтверджується платіжним дорученням від 8 квітня 2020 року № 1363 (а.с. 52, 98).
12 квітня 2021 року (вих. № 36/5-475/2) Територіальним управлінням Служби судової охорони у Донецькій області до Управління соціального захисту населення Дружківської міської ради були подані списки отримувачів щорічної разової грошової допомоги до 5 травня, у яких ОСОБА_1 був зазначений із розміром разової допомоги 1491,00 грн (а.с. 49-50, 96).
22 квітня 2021 року на підставі наданих списків УСЗН Дружківської міської ради перераховано кошти на спеціальний рахунок Територіального управління Служби судової охорони у Донецькій області для подальшого зарахування на особові рахунки співробітників служби - одержувачів грошової допомоги, зокрема позивачу нараховано допомогу до 5 травня у визначеному у списках в розмірі 1491,00 грн, що підтверджується платіжним дорученням від 22 квітня 2021 року № 1584 (а.с. 53, 12, 98).
5 листопада 2021 року позивач звернувся до Управління соціального захисту населення Дружківської міської ради із запитом щодо перерахунку грошової допомоги до 5 травня за 2021 рік відповідно до Рішення Конституційного Суду України від 27 лютого 2020 року у справі № 247/2018(3393/18), а саме в розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, та виплати донарахованої частини цієї допомоги (а.с. 16-17).
8 листопада 2021 року Управління соціального захисту населення Дружківської міської ради надало відповідь за звернення позивача (вих. № 0.2191/9411/21), в якій повідомило, що у 2021 році йому було сплачено грошову допомогу до 5 травня в розмірі, передбаченому постановою Кабінету Міністрів України від 8 квітня 2021 року № 325 «Деякі питання виплати разової грошової допомоги «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» і «Про жертви нацистських переслідувань» - 1 491,00 грн. Кошти були перераховані на спеціальний рахунок Територіального управління Служби судової охорони у Донецькій області відповідно до списку, наданого судовою охороною, згідно платіжного доручення № 1584 від 22 квітня 2021 року (а.с. 10-11, 91).
Будучи не згодним із розміром сплаченої йому у 2018 - 2021 роках грошової допомоги до 5 травня, позивач звернувся до Донецького окружного адміністративного суду із даним позовом.
Надаючи правову оцінку правовідносинам, суд виходив з наступного.
Частиною 2ст. 19 Конституції Українивстановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцієюта законами України.
Згідност. 46 Конституції Українигромадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
За приписами п. 6 ч. 1ст. 92 Конституції Україниоснови соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення визначаються виключно законами України.
Правовий статус ветеранів війни забезпечує створення належних умов для їх життєзабезпечення, сприяє формуванню в суспільстві шанобливого ставлення до них визначаєЗакон України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» від 22 жовтня 1993 року № 3551-XII (далі - Закон України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», Закон № 3551-XII).
Пільги учасникам бойових дій встановленістаттею 12 вказаного Закону.
Згідно з ч. 5ст. 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»(в редакціїЗакону України «Про внесення змін до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» від 25 грудня 1998 року № 367-XIV) щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком.
Пунктом 20Розділу ІІ Закону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік»згадану вище норму права викладено в такій редакції: "Щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі, який визначається Кабінетом Міністрів України в межах бюджетних призначень, встановлених законом про Державний бюджет України".
Рішенням Конституційного Суду України від 22 травня 2008 року № 10-рп/2008визнано неконституційними зокрема положеннястатты67розділу І, пунктів 2-4, 6-8, 10-18, підпункту 7 пункту 19, пунктів 20-22, 24-34, підпунктів 1-6, 8-12 пункту 35, пунктів 36-100 розділу«Внесення змін до деяких законодавчих актів України» та пункту 3 розділу «Прикінцеві положення» Закону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України».
Відповідно до ч. 2ст. 152 Конституції Українизакони, інші акти або їх окремі положення, що визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність, якщо інше не встановлено самим рішенням, але не раніше дня його ухвалення.
Поряд із цим, законодавцем правовідносини щодо нарахування, виплати та розмірів одноразової грошової допомоги до 5 травня були з 1 січня 2015 року також врегульовані пунктом 26розділу VI Бюджетного кодексу України, відповідно до якого норми і положення статей12,13,14,15та16 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Отже, Кабінету Міністрів України були делеговані повноваження встановлювати розмір разової грошової допомоги до 5 травня.
На реалізацію приписів цієї норми закону Кабінетом Міністрів України:
- 14 березня 2018 року прийнято постанову № 170 «Деякі питання виплати у 2018 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» і «Про жертви нацистських переслідувань», якою передбачено, що районні органи соціального захисту населення, центри по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат перераховують кошти через відділення зв`язку або установи банків на особові рахунки громадян за місцем отримання пенсії (особам, які не є пенсіонерами, - за місцем їх проживання чи одержання грошового утримання) у таких розмірах, зокрема: учасникам бойових дій, постраждалим учасникам Революції Гідності та колишнім неповнолітнім (яким на момент ув`язнення не виповнилося 18 років) в`язням концентраційних таборів, гетто, інших місць примусового тримання, а також дітям, які народилися у зазначених місцях примусового тримання їх батьків, - 1 265,00 грн;
- 20 березня 2019 року прийнято постанову № 237 «Деякі питання виплати у 2019 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» і «Про жертви нацистських переслідувань», якою передбачено розмір допомоги до 5 травня учасникам бойових дій - 1 295,00 грн;
-19 лютого 2020 року прийнято постанову № 112 «Деякі питання виплати у 2020 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» і «Про жертви нацистських переслідувань», якою передбачено розмір допомоги до 5 травня учасникам бойових дій - 1 390,00 грн;
-8 квітня 2021 року прийнято постанову № 325 «Деякі питання виплати разової грошової допомоги, передбаченої Законами України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту і Про жертви нацистських переслідувань», якою передбачено розмір допомоги до 5 травня учасникам бойових дій - 1 491,00 грн.
Рішенням Конституційного Суду України від 27 лютого 2020 року у справі 1-247/2018(3393/18) визнано таким, що не відповідаєКонституції України, окреме положення пункту 26розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу Україниу частині, яка передбачає, що норми і положення статей12,13,14,15та16 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» від 22 жовтня 1993 року № 3551-ХІІ(далі - Закон № 3551-ХІІ) застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Конституційний Суд України зазначив, що встановлення пунктом 26 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Кодексу іншого, ніж у статтях12,13,14,15та16 Закону № 3551-ХІІ, законодавчого регулювання відносин у сфері надання пільг ветеранам війни спричиняє юридичну невизначеність при застосуванні зазначених нормКодексу та Закону № 3551, що суперечить принципу верховенства права, установленомустаттею 8 Конституції України.
Частиною 2ст. 152 Конституції Українивстановлено, що закони, інші акти або їх окремі положення, що визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність, якщо інше не встановлено самим рішенням, але не раніше дня його ухвалення.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що у лише у 2020 році позивач набув право на грошову допомогу до 5 травня в редакції Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» від 25 грудня 1998 року № 367-ХІV, яка передбачала розмір цієї допомоги - п`ять мінімальних пенсій за віком.
Враховуючи наведене, грошова допомога до 5 травня за 2018-2019 роки була нарахована та сплачена позивачу Управлінням соціального захисту населення Авдіївської міської військово-цивільної адміністрації Покровського району у належному розмірі, а саме - у розмірі, визначеному постановою Кабінету Міністрів України № 170 від 14 березня 2018 року (у розмірі 1 265,00 грн) та постановою Кабінету Міністрів України № 237 від 20 березня 2019 року (у розмірі 1 295,00 грн).
Щодо позовних вимог стосовно грошової допомоги до 5 травня за 2020 2021 роки, суд зазначає наступне.
Відповідно дост. 1 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» № 1058-IV від 9 липня 2003 року(далі - Закон України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування»,Закон № 1058-IV) мінімальна пенсія - державна соціальна гарантія, розмір якої визначається цим Законом.
Згідно ч. 1ст. 28 вказаного Законумінімальний розмір пенсії за віком за наявності у чоловіків 35 років, а у жінок 30 років страхового стажу встановлюється в розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом.
Вихідним критерієм обрахунку щорічної разової грошової допомоги до 5 травня є мінімальний розмір пенсії за віком.
Відповідно до ч. 1ст. 28 Закону № 1058-ІVмінімальний розмір пенсії за віком за наявності у чоловіків 35 років, а у жінок 30 років страхового стажу встановлюється в розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом.
Таким закономє закон України про Державний бюджет України на відповідний рік.
Згідно із ч. 4ст. 28 Закону № 1058-ІVмінімальний розмір пенсії за віком, встановлений частинами першою - третьою цієї статті, застосовується виключно для визначення розмірів пенсій, призначених згідно з цим Законом.
Закон № 1058-ІVє єдиним законодавчим актом, який визначає розмір мінімальної пенсії за віком.
Разом з тим держава, запроваджуючи певний механізм правового регулювання відносин, зобов`язана забезпечити його реалізацію. У протилежному випадку всі негативні наслідки відсутності правового регулювання покладаються на державу.
Таким чином, при врегулюванні спірних правовідносин щодо обрахунку щорічної разової грошової допомоги до 5 травня застосуванню підлягає саме ч. 1 ст. 28 Закону № 1058-ІV.
Зазначений висновок суду узгоджується із правовим висновком Великої Палати Верховного Суду, викладеним у постанові від 13 січня 2021 року (справа № 440/2722/20).
Статтею 7 Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» № 294-IX від 14 листопада 2019 рокуустановлено у 2020 році прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність: з 1 січня 2020 року - 1 638,00 грн.
Таким чином, розмір щорічної разової грошової допомоги учасникам бойових дій у 2020 році становить 8 190,00 грн (1 638,00 грн х 5).
Статтею 7 Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» № 1082-IX від 15 грудня 2020 року установлено у 2021 році прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність: з 1 січня 2021 року 1 769,00 грн.
Таким чином, розмір щорічної разової грошової допомоги учасникам бойових дій у 2021 році становить 8 845,00 грн (1 769,00 грн х 5).
На підставі викладеного вище, суд дійшов висновку про те, що Управлінням соціального захисту населення Дружківської міської ради неправомірно було сплачено позивачу щорічну разову грошову допомогу як учаснику бойових дій у 2020 та у 2021 роках в розмірі меншому, ніж передбачено ч. 5 ст. 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту».
Як встановлено судом сума не сплаченої позивачу допомоги до 5 травня за 2020 рік становить 6 800,00 грн, за 2021 рік- 7354,00 грн.
Щодо скерування позовних вимог позивача на Департамента соціально захисту населення Донецької обласної державної адміністрації, якому, на переконання ОСОБА_1 , підконтрольні другий та третій відповідачі, суд зазначає наступне.
Згідно п. 9 ч. 1 ст. 4 КАС України відповідач - суб`єкт владних повноважень, а у випадках, визначених законом, й інші особи, до яких звернена вимога позивача.
Відповідно до п. 7 ч. 1 цієї ж статті суб`єкт владних повноважень - орган державної влади (у тому числі без статусу юридичної особи), орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг.
Як встановлено судом, і другий відповідач, Управління соціального захисту населення Дружківської міської ради, і третій відповідач, Управління соціального захисту населення Авдіївської міської військово-цивільної адміністрації Покровського району Донецької області, є юридичними особами; другий відповідач є органом місцевого самоврядування, третій відповідач є органом державної влади, отже, обидва відповідача є суб`єктами владних повноважень.
Статтею 17-1 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» передбачено, що щорічну виплату разової грошової допомоги до 5 травня в розмірах, передбачених статтями 12-16 цього Закону, здійснюють центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення, через відділення зв`язку або через установи банків (шляхом перерахування на особовий рахунок отримувача) пенсіонерам - за місцем отримання пенсії, а особам, які не є пенсіонерами, - за місцем їх проживання чи одержання грошового утримання.
Відповідно до п. 1 Положення про Міністерство соціальної політики України, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 17 червня 2015 року № 423, Міністерство соціальної політики України (Мінсоцполітики) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України і який забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері соціальної політики, загальнообов`язкового державного соціального та пенсійного страхування, соціального захисту, […], а також забезпечує формування та реалізацію державної політики щодо пенсійного забезпечення та ведення обліку осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному соціальному страхуванню, соціального захисту ветеранів війни та осіб, на яких поширюється дія Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту в частині організації виплати їм разової грошової допомоги, соціальної та професійної адаптації військовослужбовців, які звільняються, осіб, звільнених з військової служби, у сфері здійснення державного нагляду та контролю за додержанням вимог законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб, у сфері здійснення державного контролю за додержанням вимог законодавства під час надання соціальної підтримки та з питань захисту прав дітей.
Згідно із пп. 41 п. 4 Положення про Міністерство соціальної політики України, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 17 червня 2015 року № 423, Мінсоцполітики відповідно до покладених на нього завдань організовує виплату до 5 травня разової грошової допомоги ветеранам війни, особам, на яких поширюється дія Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту».
Відповідно до п. 1 постанов Кабінету Міністрів України від 14 березня 2018 року № 170, від 20 березня 2019 року № 237, від 19 лютого 2020 року № 112, від 8 квітня 2021 року № 325 - Міністерство соціальної політики виплати організовує шляхом перерахування коштів структурним підрозділам з питань соціального захисту населення обласних, Київської міської державних адміністрацій, які розподіляють їх між структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад, центрами по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат.
Районні органи соціального захисту населення, центри по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат перераховують кошти через відділення зв`язку або установи банків на особові рахунки громадян за місцем отримання пенсії (особам, які не є пенсіонерами, - за місцем їх проживання чи одержання грошового утримання) […].
Отже, Міністерство соціальної політики перераховує кошти регіональним органам соціального захисту населення, які розподіляють їх між районними органами соціального захисту населення, центрами по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат, які і здійснюють безпосередню виплату щорічної грошової допомоги учасникам бойових дій.
Враховуючи наведене, другий та третій відповідачі є належними відповідача у справі у розумінні КАС України, а перший відповідач, Департамент соціально захисту населення Донецької обласної державної адміністрації, - є неналежним відповідачем.
Як наслідок, позовні вимоги позивача, скеровані до нього, задоволенню не підлягають як безпідставні.
Згідно ч. 2ст. 245 КАС Україниу разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними (п. 3); прийняття судом одного з рішень, зазначених у пунктах 1-4 цієї частини, та стягнення з відповідача - суб`єкта владних повноважень коштів на відшкодування шкоди, заподіяної його протиправними рішеннями, дією або бездіяльністю (п. 6).
Враховуючи встановлені судом обставини, керуючись приписами ч. 2ст. 245 КАС Українита ч. 2 ст. 9 КАС України, відповідно до якої суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог і може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина […], суд вважає за необхідне задовольнити позовні вимоги позивача в частині вимог стосовно неналежної виплати грошової допомоги до 5 травня за 2020 та 2021 роки шляхом визнання протиправними дій Управління соціального захисту населення Дружківської міської ради з нарахування та виплати позивачу грошової допомоги до 5 травня у 2020 та у 2021 роках у неповному обсязі та шляхом зобов`язання даного управління нарахувати та виплатити позивачу недоплачену частину разової грошової допомоги до 5 травня за 2020 та 2021 роки, розрахованої виходячи із розміру п`яти мінімальних пенсій за віком, передбаченого ч. 5ст. 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту.
Інші позовні вимоги позивача задоволенню не підлягають.
Визначаючись щодо розподілу судових витрат суд виходить з такого.
Відповідно до п. 13 ч. 1ст. 5 Закону України від 8 липня 2011 року № 3674-VI «Про судовий збір»позивач є звільненим від сплати судового збору.
Згідно ч. 2ст. 139 КАС Україниякщо сторону, на користь якої ухвалено рішення, звільнено від сплати судових витрат, з іншої сторони стягуються судові витрати на користь осіб, що їх понесли, пропорційно до задоволеної чи відхиленої частини вимог, а інша частина компенсується за рахунок коштів, передбачених Державним бюджетом України, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Оскільки позивач звільнений від сплати судового збору, тому в силу вимогст. 139 КАС Українипитання щодо розподілу судових витрат судом не вирішується.
Керуючисьст. 19 Конституції України, ст.ст.2,6,72-77,94,139,192-193,242-246,258,262,293,295,297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , місце проживання: АДРЕСА_1 ) до Донецької обласної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 25917627, зареєстроване місцезнаходження: 84333, Донецька обл., м. Краматорськ, вул. Румянцева, буд. 16), Управлінням соціального захисту населення Дружківської міської ради (код ЄДРПОУ 26010987, зареєстроване місцезнаходження: 84206, Донецька обл., Краматорський р-н, м. Дружківка, вул. Машинобудівників, 64), Управління соціального захисту населення Авдіївської міської військово-цивільної адміністрації Покровського району Донецької області (код ЄДРПОУ 44204867, зареєстроване місцезнаходження: 86060, Донецька область, Покровський район, м. Авдіївка, б-р Шевченка, буд. 13) визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.
Визнати протиправними дії Управління соціального захисту населення Дружківської міської ради щодо нарахування та виплати позивачу щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2020 та 2021 роки в меншому розмірі, ніж передбачено законом.
Зобов`язати Управління соціального захисту населення Дружківської міської ради нарахувати та виплатити ОСОБА_1 недоплачену частину разової грошової допомоги до 5 травня за 2020-2021 роки, розрахованої виходячи із розміру п`яти мінімальних пенсій за віком, передбаченого ч. 5ст. 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», із урахуванням раніше виплачених сум: за 2020 рік - в розмірі 6800,00 грн, за 2021 рік - в розмірі 7 354,00 грн.
В задоволенні решти позовних вимог - відмовити.
Рішення суду може бути оскаржено до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення не було вручено у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Н.П. Волгіна
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.08.2022 |
Оприлюднено | 29.08.2022 |
Номер документу | 105915781 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Волгіна Н.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні