Рішення
від 28.06.2022 по справі 640/18691/19
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

29 червня 2022 року м. Київ № 640/18691/19

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Чудак О.М., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення та виклику учасників справи адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ВІНАРТА" до Головного управління Державної податкової служби у місті Києві, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,

встановив:

Товариство з обмеженою відповідальністю "ВІНАРТА" звернулося до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовною заявою до Головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві про:

- визнання протиправними та скасування рішень Комісії Головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, від 10.07.2019 №1218886/41719314, №1218887/41719314, №1218889/41719314, №1218891/41719314, №1218894/41719314, №1218899/41719314, №1218901/41719314, №1218906/41719314, №1218907/41719314, №1218909/41719314;

- зобов`язання Головне управління Державної фіскальної служби у місті Києві зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю "ВІНАРТА" від 14.05.2019 №1080, від 15.05.2019 №1081 - датою фактичного подання - 12.06.2019, від 16.05.2019 №1105, від 17.05.2019 №1201, від 20.05.2019 №1202, від 22.05.2019 №1205, від 27.05.2019 №1205, від 29.05.2019 №1206, від 30.05.2019 №1207, від 31.05.2019 №1208 - датою фактичного подання - 13.06.2019.

В обґрунтування заявлених вимог зазначено, що у зв`язку із отриманням від ТОВ «БОН ЛОГІСТИК» передоплати за товар згідно договору від 15.03.2018 №СК-16, ТОВ "ВІНАРТА" складено податкові накладні від 14.05.2019 №1080, від 15.05.2019 №1081, від 16.05.2019 №1105, від 17.05.2019 №1201, від 20.05.2019 №1202, від 22.05.2019 №1205, від 27.05.2019 №1205, від 29.05.2019 №1206, від 30.05.2019 №1207, від 31.05.2019 №1208.

Вказані податкові накладні 12.06.2019 та 13.06.2019 направлено для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних, однак, їх реєстрація зупинена відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI (ПК України) у зв`язку з тим, що податкові накладні відповідають підпункту 1.6 пунктом 6 Критеріїв ризиковості платника податків. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

ТОВ "ВІНАРТА" зазначає, що виконало вимоги, вказані у квитанціях про зупинення реєстрації вказаних податкових накладних та надало відповідні пояснення та документи, що підтверджують наявність підстав для їх реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, проте, рішеннями Комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, від 10.07.2019 №1218886/41719314, №1218887/41719314, №1218889/41719314, №1218891/41719314, №1218894/41719314, №1218899/41719314, №1218901/41719314, №1218906/41719314, №1218907/41719314, №1218909/41719314 відмовлено у реєстрації податкових накладних від 14.05.2019 №1080, від 15.05.2019 №1081, від 16.05.2019 №1105, від 17.05.2019 №1201, від 20.05.2019 №1202, від 22.05.2019 №1205, від 27.05.2019 №1205, від 29.05.2019 №1206, від 30.05.2019 №1207, від 31.05.2019 №1208 з підстави - ненадання платником податку копій документів: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфікації, накладні.

Позивач зазначає, що під час зупинення реєстрації податкових від 14.05.2019 №1080, від 15.05.2019 №1081, від 16.05.2019 №1105, від 17.05.2019 №1201, від 20.05.2019 №1202, від 22.05.2019 №1205, від 27.05.2019 №1205, від 29.05.2019 №1206, від 30.05.2019 №1207, від 31.05.2019 №1208 відповідачем не визначено чіткого переліку документів, достатніх для їх реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних. Рішення від 10.07.2019 №1218886/41719314, №1218887/41719314, №1218889/41719314, №1218891/41719314, №1218894/41719314, №1218899/41719314, №1218901/41719314, №1218906/41719314, №1218907/41719314, №1218909/41719314 не відповідають вимогам чіткості та обґрунтованості, у них не зазначено які саме порушення закону допущені, відповідач не врахував подані позивачем документи, а тому спірні рішення є протиправними та підлягають скасуванню.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 22.10.2019 позовну заяву ТОВ "ВІНАРТА" прийнято до розгляду та у справі відкрито провадження. Ухвалено здійснювати розгляд справи за спрощеного позовного провадження без повідомлення та виклику учасників справи.

Головним управлінням Державної фіскальної служби у місті Києві подано відзив на позовну заяву, у якому висловлено позицію про відсутність підстав для задоволення позову.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 24.12.2021 замінено відповідача правонаступником, а ухвалою цього ж суду від15.02.2022 залучено Державну податкову службу України співвідповідачем у справі.

Співвідповідачем відзиву на позовну заяву не подано.

Суд, дослідив матеріали справи на підтвердження й спростування заявлених вимог в їх сукупності, надав їм юридичну оцінку та встановив наступне.

ТОВ "ВІНАРТА" здійснює придбання бланків дозволів та картки на пальне у ТОВ «НАФТОТРЕЙД РЕСУРС» на умовах договору від 29.12.2018 №П01073, ПП «ОККО-БІЗНЕС КОНТРАКТ» на умовах договору від 24.01.2018 №39ОБКПК-4871, які здійснюють фактичне відвантаження пального особам, які придбали у ТОВ "ВІНАРТА" відповідні бланки дозволів та картки на пальне.

Між ТОВ «БОН ЛОГІСТИК» та ТОВ "ВІНАРТА" укладено договір від 15.03.2018 №СК-16 на умовах якого ТОВ "ВІНАРТА" передає ТОВ «БОН ЛОГІСТИК» бланки дозволів та картки на пальне, а ТОВ «БОН ЛОГІСТИК» використовує такі бланки дозволів та картки на пальне для заправки автотранспорту на автозаправних станціях партнерів ТОВ "ВІНАРТА" та оплачує їх вартість ТОВ "ВІНАРТА" на умовах передоплати.

Згідно матеріалів справи на умовах договору від 15.03.2018 №СК-16 у травні 2019 року ТОВ «БОН ЛОГІСТИК» перерахувало ТОВ "ВІНАРТА" передоплату, а саме:

- згідно платіжного доручення від 14.05.2019 №5766 у сумі 15 000,00 в т.ч. ПДВ 2500 грн, у зв`язку із чим складена податкова накладна від 14.05.2019 №1080;

- згідно платіжного доручення від 15.05.2019 №5780 у сумі 30 000,00 в т.ч. ПДВ 5000 грн, у зв`язку із чим складена податкова накладна від 15.05.2019 №1081;

- згідно платіжного доручення від 16.05.2019 №6818 у сумі 30 000,00 в т.ч. ПДВ 5000 грн, у зв`язку із чим складена податкова накладна від 16.05.2019 №1105;

- згідно платіжного доручення від 17.05.2019 №5824 у сумі 45 000,00 грн, в т.ч. ПДВ 7 500,00 грн, у зв`язку із чим складена податкова накладна від 17.05.2019 №1201;

- згідно платіжного доручення від 20.05.2019 №5878 у сумі 35 000,00 гр, в т.ч. ПДВ 5 833,33 грн, у зв`язку із чим складена податкова накладна від 20.05.2019 №1202;

- згідно платіжного доручення від 22.05.2019 №5891 у сумі 35 000,00 гр, в т.ч. ПДВ 5 833,33 грн, у зв`язку із чим складена податкова накладна від 22.05.2019 №1203;

- згідно платіжного доручення від 27.05.2019 №5955 у сумі 15 000,00 в т.ч. ПДВ 2500 грн, у зв`язку із чим складена податкова накладна від 27.05.2019 №1205;

- згідно платіжного доручення від 29.05.2019 №5960 у сумі 35 000,00 гр, в т.ч. ПДВ 5 833,33 грн, у зв`язку із чим складена податкова накладна від 29.05.2019 №1206;

- згідно платіжного доручення від 30.05.2019 №6001 у сумі 15 000,00 в т.ч. ПДВ 2500 грн, у зв`язку із чим складена податкова накладна від 30.05.2019 №1207;

- згідно платіжного доручення від 31.05.2019 №6050 у сумі 10 000,00 в т.ч. ПДВ 666,67 грн, у зв`язку із чим складена податкова накладна від 31.05.2019 №1208.

12.06.2019 ТОВ "ВІНАРТА" направлено для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні від 14.05.2019 №1080, від 15.05.2019 №1081, а 13.06.2019 - податкові накладні від 16.05.2019 №1105, від 17.05.2019 №1201, від 20.05.2019 №1202, від 22.05.2019 №1205, від 27.05.2019 №1205, від 29.05.2019 №1206, від 30.05.2019 №1207, від 31.05.2019 №1208.

Однак, їх реєстрація податкових накладних від 14.05.2019 №1080, від 15.05.2019 №1081, від 16.05.2019 №1105, від 17.05.2019 №1201, від 20.05.2019 №1202, від 22.05.2019 №1205, від 27.05.2019 №1205, від 29.05.2019 №1206, від 30.05.2019 №1207, від 31.05.2019 №1208 зупинена відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України у зв`язку з тим, що податкові накладні відповідають підпункту 1.6 пунктом 6 Критеріїв ризиковості платника податків. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

На виконання вказаних квитанції від 12.06.2019 та 13.06.2019, ТОВ "ВІНАРТА" направило контролюючому органу повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрація якої/го зупинено, до якого додано пояснення та копії документів на підтвердження реальності здійснення господарських операцій за якими складено податкові накладні від 14.05.2019 №1080, від 15.05.2019 №1081, від 16.05.2019 №1105, від 17.05.2019 №1201, від 20.05.2019 №1202, від 22.05.2019 №1205, від 27.05.2019 №1205, від 29.05.2019 №1206, від 30.05.2019 №1207, від 31.05.2019 №1208.

Рішеннями Комісії ГУ ДФС у місті Києві, яка приймає рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 10.07.2019 №1218886/41719314, №1218887/41719314, №1218889/41719314, №1218891/41719314, №1218894/41719314, №1218899/41719314, №1218901/41719314, №1218906/41719314, №1218907/41719314, №1218909/41719314 відмовлено у реєстрації податкових накладних від 14.05.2019 №1080, від 15.05.2019 №1081, від 16.05.2019 №1105, від 17.05.2019 №1201, від 20.05.2019 №1202, від 22.05.2019 №1205, від 27.05.2019 №1205, від 29.05.2019 №1206, від 30.05.2019 №1207, від 31.05.2019 №1208 з підстави - ненадання платником податку копій документів: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфікації, накладні.

Вважаючи рішення від 10.07.2019 №1218886/41719314, №1218887/41719314, №1218889/41719314, №1218891/41719314, №1218894/41719314, №1218899/41719314, №1218901/41719314, №1218906/41719314, №1218907/41719314, №1218909/41719314 протиправними, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Суд, визначаючись щодо заявлених вимог по суті, виходить з того, що відповідно до частини другої статті 6 Кодексу адміністративного судочинства України (КАС України) суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

Згідно з частиною першої статті 17 Закону України «Про виконання рішення та застосування практики Європейського Суду з прав людини» суди України застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основних свобод та протоколи до неї і практику Європейського суду, як джерела права.

Європейський суд з прав людини у своєму рішенні від 20.10.2011 у справі «Рисовський проти України» (заява №29979/04) підкреслив особливу важливість принципу «належного урядування», який передбачає, що в разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб.

Також Європейський суд з прав людини у справі «Лелас проти Хорватії» зазначив, що державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати своєчасного виконання своїх обов`язків.

Ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються (рішення у справі «Пінкова та Пінк проти Чеської Республіки», «Ґаші проти Хорватії», «Трґо проти Хорватії»).

За приписами абзаців "а", "б" пункту 185.1 статті 185 ПК України, об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.

Відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПК України, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

За приписами пункту 201.7 статті 201 цього ж Кодексу податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

Положенням пункту 201.10 статті 201 ПК України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246, податкова накладна електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог ПК України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно з пунктом 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 01.07.2015); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пунктів 13-15 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.

У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.

Згідно з пунктом 201.16 статті 201 ПК України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Згідно пунктів 5, 6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №117, податкова накладна / розрахунок коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку.

У разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну / розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.

Згідно пунктів 12-14 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складання податкової накладної / розрахунку коригування;

2) порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД / послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена;

3) критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

4) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.

ДФС України визначені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку та погоджені Міністерством фінансів України згідно з листом від 06.08.2019 №26010-06-5/20111.

В якості підстави для зупинення реєстрації податкових накладних від 14.05.2019 №1080, від 15.05.2019 №1081, від 16.05.2019 №1105, від 17.05.2019 №1201, від 20.05.2019 №1202, від 22.05.2019 №1205, від 27.05.2019 №1205, від 29.05.2019 №1206, від 30.05.2019 №1207, від 31.05.2019 №1208 у квитанціях від 12.06.2019 та 13.06.2019 зазначено, що вказані податкові накладні відповідають підпункту 1.6 пункту 1 «Критеріїв ризиковості платника податку».

Згідно пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку, платник податків відповідає критеріям ризиковості, якщо:

1.1. платника податку зареєстровано (перереєстровано) на недійсні (втрачені, загублені) та підроблені документи згідно з інформацією, наявною в органах Державної фіскальної служби;

1.2. платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами з подальшою передачею (оформленням) у володіння чи управління неіснуючим, померлим, безвісти зниклим особам згідно з інформацією, наявною в органах Державної фіскальної служби;

1.3. платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами, що не мали наміру провадити фінансово-господарську діяльність або реалізовувати повноваження згідно з інформацією, наданою такими фізичними особами;

1.4. платника податку зареєстровано (перереєстровано) та проваджено фінансово-господарську діяльність без відома та згоди його засновників і призначених у законному порядку керівників згідно з інформацією, наданою такими засновниками та/або керівниками;

1.5. наявний обвинувальний вирок суду стосовно посадової особи (посадових осіб) платника податку за статтею 205 Кримінального кодексу України згідно з інформацією, наявною в органах Державної фіскальної служби;

1.6. комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС можуть розглядати питання щодо встановлення ризиковості платника податків, а саме:

платник податку зареєстрований (перереєстрований) за адресою, що знаходиться на непідконтрольній території України (зона АТО, АР Крим);

дата реєстрації платником податку на додану вартість не перевищує трьох місяців з дати такої реєстрації;

платник податку - юридична особа, який не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах державної казначейської служби України (крім бюджетних установ);

платник податку, посадова особа та/або засновник якого був посадовою особою та/або засновником суб`єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років;

платником податку не подано контролюючому органу податкову звітність з податку на додану вартість за два останні звітні періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України;

платником податку на прибуток не подано контролюючому органу фінансову звітність за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України (далі - Кодекс);

наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником.

Головні управління ДФС в областях, м. Києві та Офіс великих платників податків ДФС постійно обраховують та проводять моніторинг показників, визначених у пунктах 1.1 - 1.6 цих Критеріїв.

Ризиковість платника податку може бути встановлено у разі виконання хоча б одного з критеріїв, визначених у пунктах 1.1 - 1.5 цих Критеріїв.

Якщо виявлено, що платник податків має ознаки ризиковості згідно з пунктом 1.6 цих Критеріїв, то такий платник податків виноситься на розгляд Комісії в той самий день і вноситься до переліку ризикових платників у день проведення засідання Комісії, на якому прийнято відповідне рішення.

Якщо платник податків, якого внесено до переліку ризикових суб`єктів господарювання, перестав відповідати критеріям ризиковості, що визначені у пунктах 1.1 - 1.5 цих Критеріїв, такого платника податків виключають з переліку ризикових суб`єктів господарювання в день отримання/виявлення такої інформації.

Суд зазначає, що чітке визначення фіскальним органом у відповідній квитанції конкретного критерію, прямо впливає на можливість надання в подальшому платником податків документів, достатніх для прийняття рішень про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Наведений висновок узгоджується із правовою позицією Верховного Суду, яка викладена у постанові від 23.10.2018 у справі №822/1817/18.

Встановлено, що у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних від 14.05.2019 №1080, від 15.05.2019 №1081, від 16.05.2019 №1105, від 17.05.2019 №1201, від 20.05.2019 №1202, від 22.05.2019 №1205, від 27.05.2019 №1205, від 29.05.2019 №1206, від 30.05.2019 №1207, від 31.05.2019 №1208 не вказано конкретного критерію ризиковості платника податку визначених пунктом 1.6 Критеріїв, якому відповідає ТОВ "ВІНАРТА", а також не наведено переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Матеріали справи також не містять доказів прийняття комісією рішення про віднесення ТОВ "ВІНАРТА" до переліку ризикових платників згідно пункту 1.6 Критеріїв.

З урахуванням наведеного, суд вважає незаконним зупинення реєстрації податкових накладних від 14.05.2019 №1080, від 15.05.2019 №1081, від 16.05.2019 №1105, від 17.05.2019 №1201, від 20.05.2019 №1202, від 22.05.2019 №1205, від 27.05.2019 №1205, від 29.05.2019 №1206, від 30.05.2019 №1207, від 31.05.2019 №1208 з наведених відповідачем підстав.

Верховним Судом у постановах від 22.07.2019 у справі №815/2985/18, від 10.04.2020 у справі №819/330/18 висловлено правову позицію згідно якої недотримання податковим органом вимог законодавства на етапі зупинення реєстрації податкової накладної щодо оформлення квитанції прямо вказує на те, що рішення, яке прийняте на наступному етапі, тобто рішення Комісії про відмову у реєстрації податкової накладної, теж не є законним.

Відповідно до пункту 15 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у податковій накладній/розрахунку коригування.

Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 15 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.

За приписами пунктів 18-23 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 15 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.

Комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС).

Зазначені комісії приймають рішення про:

- реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі;

- відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є:

- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено;

- ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку;

- надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.

Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 2 підлягає реєстрації в окремому Реєстрі податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена. Відповідне рішення набирає чинності після реєстрації його в такому Реєстрі.

Суд враховує, що підставою для прийняття рішень від 10.07.2019 №1218886/41719314, №1218887/41719314, №1218889/41719314, №1218891/41719314, №1218894/41719314, №1218899/41719314, №1218901/41719314, №1218906/41719314, №1218907/41719314, №1218909/41719314 слугував висновок відповідача про те, що позивачем не надано копій документів первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфікації, накладні.

Разом з цим, Додатком 2 до Порядку зупинення реєстрації податкових накладних затверджено форму рішення про відмову в реєстрації податкових накладних, відповідно до якої передбачено, що у разі прийняття рішення про відмову в реєстрації податкової накладної з підстави неподання платником податків копій первинних документів згідно переліку, необхідно підкреслити конкретні документи в переліку, які не подані платником податків.

Однак, згідно оскаржуваних рішень, контролюючим органом не підкреслено, яких саме первинних документів з переліку не надано позивачем, що ставить під сумнів обґрунтованість висновків відповідача про неподання таких первинних документів.

У вказаних рішеннях не зазначено яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, а також мотивів неврахування поданих позивачем пояснень та копій документів.

При цьому, суд зазначає, що податкові накладні від 14.05.2019 №1080, від 15.05.2019 №1081, від 16.05.2019 №1105, від 17.05.2019 №1201, від 20.05.2019 №1202, від 22.05.2019 №1205, від 27.05.2019 №1205, від 29.05.2019 №1206, від 30.05.2019 №1207, від 31.05.2019 №1208 складені за фактом отримання передоплати за товар, який позивач ще не поставив покупцю, а тому позивач об`єктивно не міг подати документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні.

В ході судового розгляду судом не встановлено, а відповідачами не надано жодних обґрунтувань наявності дефектів форми чи змісту документів, поданих позивачем для підтвердження наявності підстав для реєстрації податкових накладних від 14.05.2019 №1080, від 15.05.2019 №1081, від 16.05.2019 №1105, від 17.05.2019 №1201, від 20.05.2019 №1202, від 22.05.2019 №1205, від 27.05.2019 №1205, від 29.05.2019 №1206, від 30.05.2019 №1207, від 31.05.2019 №1208 в ЄРПН.

При цьому, наявні у матеріалах справи документи у повній мірі підтверджують факт здійснення господарських операцій за якими складено податкові накладні від 14.05.2019 №1080, від 15.05.2019 №1081, від 16.05.2019 №1105, від 17.05.2019 №1201, від 20.05.2019 №1202, від 22.05.2019 №1205, від 27.05.2019 №1205, від 29.05.2019 №1206, від 30.05.2019 №1207, від 31.05.2019 №1208.

Таким чином, спірні рішення від 10.07.2019 №1218886/41719314, №1218887/41719314, №1218889/41719314, №1218891/41719314, №1218894/41719314, №1218899/41719314, №1218901/41719314, №1218906/41719314, №1218907/41719314, №1218909/41719314 не відповідають вимогам чіткості та обґрунтованості, реєстрацію податкових накладних від 14.05.2019 №1080, від 15.05.2019 №1081, від 16.05.2019 №1105, від 17.05.2019 №1201, від 20.05.2019 №1202, від 22.05.2019 №1205, від 27.05.2019 №1205, від 29.05.2019 №1206, від 30.05.2019 №1207, від 31.05.2019 №1208 зупинено незаконно, що у сукупності безумовно свідчить про протиправність та необхідність скасування рішень від 10.07.2019 №1218886/41719314, №1218887/41719314, №1218889/41719314, №1218891/41719314, №1218894/41719314, №1218899/41719314, №1218901/41719314, №1218906/41719314, №1218907/41719314, №1218909/41719314.

Окремо щодо позовної вимоги про зобов`язання зареєструвати податкові накладні, суд зазначає про наступне.

Із положень частин третьої-четвертої 245 КАС України випливає, що у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Відповідно до пункту 19 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

- прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;

- набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);

- неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Таким чином, нормами Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних чітко визначено настання такої події, як набрання законної сили рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної.

Пунктом 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, встановлено, що у разі надходження до ДФС України рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Враховуючи, що судом встановлено відсутність у Комісії правових підстав для відмови у реєстрації податкових накладних шляхом прийняття відповідного рішення, суд дійшов висновку, що належним способом захисту порушеного прав позивача є зобов`язання відповідача зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні від 14.05.2019 №1080, від 15.05.2019 №1081, від 16.05.2019 №1105, від 17.05.2019 №1201, від 20.05.2019 №1202, від 22.05.2019 №1205, від 27.05.2019 №1205, від 29.05.2019 №1206, від 30.05.2019 №1207, від 31.05.2019 №1208, датами її фактичного надходження - 12.06.2019 та 13.06.2019.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

В даному випадку, задоволення позовної вимоги щодо зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні позивача від 14.05.2019 №1080, від 15.05.2019 №1081, від 16.05.2019 №1105, від 17.05.2019 №1201, від 20.05.2019 №1202, від 22.05.2019 №1205, від 27.05.2019 №1205, від 29.05.2019 №1206, від 30.05.2019 №1207, від 31.05.2019 №1208 є дотриманням судом гарантій на те, що права позивача, за захистом яких він звернувся до суду, будуть відновлені.

Відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Оскільки даний позов сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, підлягає задоволенню, поверненню позивачу за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень підлягає судовий збір в сумі 19210 грн, сплачений за подання позовної заяви. При цьому суд враховує порушення прав позивача саме Комісією ГУ ДПС у м. Києві, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації та необхідність відновлення такого права виключно вимогою до ДПС України як похідною.

На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 72-77, 139, 241-246 КАС України,

вирішив:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "ВІНАРТА" задовольнити.

Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у місті Києві, яка приймає рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 10.07.2019 №1218886/41719314, №1218887/41719314, №1218889/41719314, №1218891/41719314, №1218894/41719314, №1218899/41719314, №1218901/41719314, №1218906/41719314, №1218907/41719314, №1218909/41719314.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю "ВІНАРТА" від 14.05.2019 №1080, від 15.05.2019 №1081, датою їх фактичного надходження - 12.06.2019.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю "ВІНАРТА" від 16.05.2019 №1105, від 17.05.2019 №1201, від 20.05.2019 №1202, від 22.05.2019 №1205, від 27.05.2019 №1205, від 29.05.2019 №1206, від 30.05.2019 №1207, від 31.05.2019 №1208, датою їх фактичного надходження - 13.06.2019.

Стягнути з Головного управління Державної податкової служби у місті Києві за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ВІНАРТА" судові витрати зі сплати судового збору у розмірі у розмірі 19 210 (дев`ятнадцять тисяч двісті десять) грн.

Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "ВІНАРТА" (місцезнаходження юридичної особи: 04073, місто Київ, проспект Степана Бандери, будинок 16; ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань: 41719314).

Відповідач - Державна податкова служба України (місцезнаходження юридичної особи: 04053, місто Київ, вулиця Львівська площа, будинок 8, ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань: 43005393).

Відповідач - Головне управління Державної податкової служби у місті Києві (місцезнаходження юридичної особи: 04116, місто Київ, вулиця Шолуденка, будинок 33/19; ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань: ВП 44116011).

Суддя О.М. Чудак

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення28.06.2022
Оприлюднено29.08.2022
Номер документу105919119
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —640/18691/19

Ухвала від 13.07.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Постанова від 15.06.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Лічевецький Ігор Олександрович

Ухвала від 24.04.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Лічевецький Ігор Олександрович

Ухвала від 09.01.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Лічевецький Ігор Олександрович

Ухвала від 25.10.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кобаль Михайло Іванович

Ухвала від 26.09.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кобаль Михайло Іванович

Ухвала від 01.09.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кобаль Михайло Іванович

Рішення від 28.06.2022

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Чудак О.М.

Ухвала від 14.02.2022

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Чудак О.М.

Ухвала від 24.12.2021

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Чудак О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні