ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
17 серпня 2022 року Чернігів Справа № 740/4523/18
Чернігівський окружний адміністративний суду складі:
головуючої судді Падій В.В.,
за участі секретаря Михайлової І.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду справу за правилами загального позовного провадження за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Ніжинської гімназії №3 Ніжинської міської ради Чернігівської області, Управління освіти Ніжинської міської ради Чернігівської області, треті особи, що не заявляють самостійних вимог Ніжинська міська рада Чернігівської області, ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_18 , ОСОБА_19 , ОСОБА_20 , ОСОБА_21 , ОСОБА_22 , ОСОБА_23 , ОСОБА_24 , ОСОБА_25 , ОСОБА_26 , ОСОБА_27 , ОСОБА_28 , ОСОБА_29 , ОСОБА_30 , ОСОБА_31 , ОСОБА_32 , ОСОБА_33 , ОСОБА_34 , ОСОБА_35 , ОСОБА_36 , ОСОБА_37 , ОСОБА_38 , ОСОБА_39 , ОСОБА_40 , ОСОБА_41 , ОСОБА_42 , ОСОБА_43 , ОСОБА_44 , ОСОБА_45 , ОСОБА_46 , ОСОБА_42 , ОСОБА_47 , ОСОБА_48 , ОСОБА_49 , ОСОБА_50 , ОСОБА_51 , ОСОБА_52 , ОСОБА_44 , ОСОБА_53 , ОСОБА_54 , ОСОБА_55 , ОСОБА_56 , ОСОБА_57 , ОСОБА_58 , ОСОБА_59 , ОСОБА_60 , ОСОБА_61 , ОСОБА_62 , ОСОБА_63 , ОСОБА_64 , ОСОБА_65 , ОСОБА_66 , ОСОБА_67 , ОСОБА_68 , ОСОБА_69 , ОСОБА_70 , ОСОБА_71 , ОСОБА_72 , ОСОБА_73 , ОСОБА_74 , ОСОБА_75 , ОСОБА_76 , ОСОБА_77 , ОСОБА_78 , ОСОБА_79 , ОСОБА_80 , ОСОБА_81 , ОСОБА_82 , ОСОБА_83 , ОСОБА_84 , ОСОБА_85 , ОСОБА_86 , ОСОБА_87 , ОСОБА_88 , ОСОБА_89 , ОСОБА_90 , ОСОБА_91 , ОСОБА_92 , ОСОБА_93 , ОСОБА_94 , ОСОБА_95 , ОСОБА_96 , ОСОБА_97 , ОСОБА_98 , ОСОБА_99 , ОСОБА_100 , про визнання незаконними дій та скасування наказів,
У С Т А Н О В И В:
До Чернігівського окружного адміністративного суду надійшла ухвала Верховного суду у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду у справі № 740/4523/18 від 22.02.2022 про передачу до Чернігівського окружного адміністративного суду для продовження розгляду позову в частині вимог ОСОБА_1 до Ніжинської гімназії №3 Ніжинської міської ради Чернігівської області, Управління освіти Ніжинської міської ради Чернігівської області, треті особи, що не заявляють самостійних вимог Ніжинська міська рада Чернігівської області, ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_18 , ОСОБА_19 , ОСОБА_20 , ОСОБА_21 , ОСОБА_22 , ОСОБА_23 , ОСОБА_24 , ОСОБА_25 , ОСОБА_26 , ОСОБА_27 , ОСОБА_28 , ОСОБА_29 , ОСОБА_30 , ОСОБА_31 , ОСОБА_32 , ОСОБА_33 , ОСОБА_34 , ОСОБА_35 , ОСОБА_36 , ОСОБА_37 , ОСОБА_38 , ОСОБА_39 , ОСОБА_40 , ОСОБА_41 , ОСОБА_42 , ОСОБА_43 , ОСОБА_44 , ОСОБА_45 , ОСОБА_46 , ОСОБА_42 , ОСОБА_47 , ОСОБА_48 , ОСОБА_49 , ОСОБА_50 , ОСОБА_51 , ОСОБА_52 , ОСОБА_44 , ОСОБА_53 , ОСОБА_54 , ОСОБА_55 , ОСОБА_56 , ОСОБА_57 , ОСОБА_58 , ОСОБА_59 , ОСОБА_60 , ОСОБА_61 , ОСОБА_62 , ОСОБА_63 , ОСОБА_64 , ОСОБА_65 , ОСОБА_66 , ОСОБА_67 , ОСОБА_68 , ОСОБА_69 , ОСОБА_70 , ОСОБА_71 , ОСОБА_72 , ОСОБА_73 , ОСОБА_74 , ОСОБА_75 , ОСОБА_76 , ОСОБА_77 , ОСОБА_78 , ОСОБА_79 , ОСОБА_80 , ОСОБА_81 , ОСОБА_82 , ОСОБА_83 , ОСОБА_84 , ОСОБА_85 , ОСОБА_86 , ОСОБА_87 , ОСОБА_88 , ОСОБА_89 , ОСОБА_90 , ОСОБА_91 , ОСОБА_92 , ОСОБА_93 , ОСОБА_94 , ОСОБА_95 , ОСОБА_96 , ОСОБА_97 , ОСОБА_98 , ОСОБА_99 , ОСОБА_100 про визнання незаконними дій та скасування наказів про:
-визнання незаконними дій начальника Управління освіти Крапив`янського Станіслава Миколайовича щодо зменшення розміру заробітної плати ОСОБА_1 внаслідок зменшення розміру надбавки за престижність праці педагогічного працівника;
-скасування наказу начальника Управління освіти Крапив`янського Станіслава Миколайовича від 22 червня 2018 року № 240 «Про зміни істотних умов праці розмірів оплати праці»;
-визнання незаконними дій начальника Управління освіти Крапив`янського Станіслава Миколайовича щодо видання наказу від 05 вересня 2018 року № 191-п «Про встановлення надбавки»;
-скасування наказу начальника Управління освіти Крапив`янського Станіслава Миколайовича від 05 вересня 2018 року № 191-п «Про встановлення надбавки».
Позивач обґрунтовує свої вимоги тим, що вона з 21.08.1989 працює у Ніжинській гімназії №3 Ніжинської міської ради Чернігівської області (далі - Ніжинська гімназія № 3) на посаді вчителя російської мови та літератури. З 23.08.2007 працює на посаді заступника директора з навчально-виховної роботи Ніжинської гімназії № 3. Зазначила, що оскаржувані нею накази є незаконними, оскільки ними запроваджено зменшення надбавки педагогічним працівникам та зміст оскаржуваних наказів не узгоджуються із положеннями частин четвертої та п`ятої статті 97, статей 98, 103 КЗпП України, статті 57 Закону України «Про освіту», статей 2, 6, частини другої статті 8, статті 13 Закону України «Про оплату праці», постанови Кабінету Міністрів України від 23.03.2011 №373, із змінами, внесеними згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.2014 №88 «Про встановлення надбавки педагогічним працівникам закладів дошкільної, позашкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної), вищої освіти, інших установ і закладів незалежно від їх підпорядкування». Вважає, що зменшення розмірів надбавок педагогічним працівникам має бути погодженим відповідним профспілковим комітетом, проте зі змісту оскаржуваних наказів не слідує, що відповідне погодження було здійснено, і за цих обставин відсутність погодження Профспілки працівників освіти Ніжинської міської ради на зміну істотних умов праці педагогічним працівникам є також порушенням законодавства, що є додатковою підставою для скасування судом оскаржуваних позивачем наказів.
Ухвалою судді Чернігівського окружного адміністративного суду Падій В.В. від 07.06.2022 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження; зобов`язано відповідача опублікувати оголошення про відкриття провадження в адміністративній справі №740/4523/18 в друкованому засобі масової інформації місцевої сфери розповсюдження, в якому оскаржувані акти були або мали бути офіційно оприлюдненими (оголошення повинно містити вимоги позивача щодо оскаржуваних актів, реквізити нормативно-правових актів, дату, час і місце судового розгляду адміністративної справи) та подати докази публікації такого оголошення до суду - не пізніш як за сім днів до підготовчого засідання.
Управління освіти Ніжинської міської ради Чернігівської області надало пояснення по справі, в яких зазначає, що позивач наполягає на скасуванні спірних наказів у цілому, бажаючи захистити інтереси та порушені права інших педагогічних працівників, які були залучені до участі у справі у якості третіх осіб без самостійних вимог, проте вказані особи не зверталися до суду за захистом своїх прав та не уповноважували позивача представляти їх інтереси. Також вважають, що доводи позивачки є абстрактними, не містять жодного обґрунтування негативного впливу оскаржуваних наказів на її конкретні реальні виражені права, свободи чи інтереси.
Треті особи, що не заявляють самостійних вимог правом на подання пояснення щодо позову не скористалися.
Ухвалою суду від 13.07.2022 клопотання адвоката Приходько Ярослава Михайловича, який діє в інтересах позивача ОСОБА_1 про участь в судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами приміщення судузадоволено; забезпечено участь адвоката Приходько Ярослава Михайловича, який діє в інтересах позивача ОСОБА_1 в судових засіданнях, в тому числі 25 липня 2022 року о 10:00 год., в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду за допомогою програмного забезпечення "EasyCon".Ухвалою суду від 25.07.2022 закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті.
Учасники справи у судове засідання не з`явилися, про дату, час та місце слухання справи повідомлялися належним чином, представник позивача, відповідача та треті особи Ніжинська міська рада, ОСОБА_10 ОСОБА_14 , ОСОБА_5 , ОСОБА_13 , ОСОБА_3 , ОСОБА_2 , ОСОБА_9 , ОСОБА_7 , ОСОБА_47 , ОСОБА_55 , ОСОБА_16 , ОСОБА_46 , ОСОБА_43 , ОСОБА_40 , ОСОБА_45 , ОСОБА_41 , ОСОБА_38 , ОСОБА_39 , ОСОБА_42 , надали суду заяви про розгляд справи за їх відсутності; вказали, що оскаржувані накази не порушують їх права та інтереси; інші учасники справи причини неявки до суду не повідомили.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд враховує таке.
Судом встановлено, що 21.08.1989 року позивачка призначена на посаду вчителя російської мови та літератури Ніжинської гімназії № 3, а з 27.08.2007 - на посаду заступника директора з навчально-методичної роботи Ніжинської гімназії №3, що підтверджується копією трудової книжки серії НОМЕР_1 від 29.09.1983 (т.1 а.с.14-15).
Відповідно до наказу Управління освіти Ніжинської міської ради Чернігівської області (далі - Управління освіти) від 22.06.2018 №240 «Про зміни істотних умов праці - розмірів оплати праці» з 01.09.2018 ухвалено змінити істотні умови праці - розміри надбавки керівникам комунальних закладів загальної середньої освіти з 20 відсотків від посадового окладу до 5 відсотків від посадового окладу; зобов`язано головному спеціалісту Управління освіти ОСОБА_101 ознайомити під підпис у термін до 24.06.2018 про наступну зміну істотних умов праці керівників закладів загальної середньої освіти, які зазначені в додатку №1; у термін до 01.09.2018 одержати письмове підтвердження керівників закладів загальної середньої освіти згодних (незгодних) продовжувати роботу на нових умовах; при відсутності можливості працевлаштування або відмови керівників закладів загальної середньої освіти від переведення на іншу роботу звільнити їх відповідно до пункту 6 статті 36 КЗпП України; керівникам закладів загальної середньої освіти (крім ЗОШ №№7, 9, 10, 15) попередити педагогічних працівників, працівників бібліотек про зміну істотних умов праці розмірів надбавки з 20 відсотків від посадового окладу до 5 відсотків від посадового окладу, з 50 відсотків від посадового окладу до 25 відсотків від посадового окладу відповідно з 01.09.2018 (т.1 а.с.37-38).
05.09.2018 Управлінням освіти видано наказ №191-п «Про встановлення надбавки», пунктами 1-6 якого, з 01.09.2018 встановлено відповідні надбавки від посадового окладу (ставки заробітної плати) керівникам комунальних закладів дошкільної, загальної середньої, позашкільної освіти, а саме: директорам ДНЗ №№ 1, 2, 4, 7, 9, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 21, 23, 25; директорам ЗОШ І-ІІІ ступені № № 1, 2, 5, 6, 7, 9, 10, 13, 15, 17; директорам ЗОШ І-ІІ ступені № №4, 11, 12, 14, директору ЗОШ І ступені №8, директору гімназії №3, директору ННВК №16 «Престиж»; директору ліцею; директору БДЮ; директору СЮТ; директору ЦТКУМ; директору ПЗОВ ім. Я. П. Батюка; працівникам міського методичного кабінету; бібліотекару ММК; директору комунальної установи Інклюзивно-ресурсний центр Ніжинської міської ради Чернігівської області (т.1. а.с. 40-42).
Згідно з пунктом 7, підпунктом 7.1 цього наказу наказано керівникам комунальних закладів дошкільної, загальної середньої, позашкільної освіти установити своїми наказами надбавки педагогічним працівникам у межах фонду заробітної плати з 01.09.2018.
Наказом Ніжинської гімназії №3 від 31.08.2018 №134 «Про встановлення надбавки педагогічним працівникам» позивачці встановлено надбавку у розмірі 20 % посадового окладу (ставки заробітної плати) з 01.09.2018 до 20.10.2018; з 21.10.2018 встановлено надбавку у розмірі 10 відсотків посадового окладу (т.1 а.с. 46-48).
З метою приведення наказу від 22.06.2018 №240 «Про зміни істотних умов праці - розмірів оплати праці» у відповідність до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 23.03.2011 №373 «Про встановлення надбавки педагогічним працівникам закладів дошкільної, позашкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної), вищої освіти, інших установ і закладів незалежно від їх підпорядкування» наказом Управління освіти від 13.03.2019 № 114 «Про внесення змін до пункту 3 наказу від 22.06.2018 року №240 «Про зміни істотних умов праці - розмірів оплати праці» ухвалено внести зміни до пункту 3 наказу від 22.06.2018 № 240 «Про зміни істотних умов праці - розмірів оплати праці» та викласти його у такій редакції: «3. Керівникам закладів загальної середньої освіти (крім ЗОШ №№ 7, 9, 10, 15) попередити педагогічних працівників (крім заступників директора з навчально-виховної роботи, заступника директора з виховної роботи Ніжинської гімназії №3), працівників бібліотек про зміну істотних умов праці - розмірів надбавки з 20 відсотків від посадового окладу до 5 відсотків від посадового окладу, з 50 відсотків від посадового окладу до 25 відсотків від посадового окладу з 01 вересня 2018 року». Ухвалено наказ вважати таким, що діє з 22 червня 2018 року (т.2 а.с. 26).
З метою приведення наказу Ніжинської гімназії №3 від 31.08.2018 № 134 «Про встановлення надбавки педагогічним працівникам» у відповідність до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 23 березня 2011 року № 373 «Про встановлення надбавки педагогічним працівникам закладів дошкільної, позашкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної), вищої освіти, інших установ і закладів незалежно від їх підпорядкування» наказом Ніжинської гімназії № 3 від 14.03.2019 № 46 ухвалено внести зміни до пункту 1 наказу від 31.08.2018 №134 «Про встановлення надбавки педагогічним працівникам» та доповнити його, зокрема, пунктом 1.12 такого змісту: «1.12. ОСОБА_1 , заступнику директора з навчально-виховної роботи, вчителю зарубіжної, української літератури». Ухвалено пункт 3 наказу від 31.08.2018 № 134 «Про встановлення надбавки педагогічним працівникам» вважати таким, що втратив чинність, а цей наказ вважати таким, що діє з 31.08.2018 (т.2 а.с.28).
Також судом встановлено, що згідно наказу Ніжинської гімназії №3 Ніжинської міської ради Чернігівської області від 31.08.2018 №132 «Про розподіл класів між адміністрацією гімназії» ОСОБА_1 заступник директора з НВР гімназії 5-11 класів, 0,5 ставки (т.1 а.с. 45).
Відповідно до довідок Ніжинської міської організації Профспілки працівників освіти і науки України від 14.01.2019 та 10.01.2020 ОСОБА_1 з 1989 року є членом Профспілки первинної профспілкової організації Ніжинської гімназії № 3, яка є структурним підрозділом Ніжинської міської організації Профспілки працівників освіти і науки України (т.4 а.с.121 124, 126).
Згідно з інформацією Ніжинської міської організації Профспілки працівників освіти і науки України від 14.01.2019 № 3 міський комітет Профспілки працівників освіти повідомляє, що Управління освіти у 2018 році не зверталось до МК Профспілки з питань погодження зменшення надбавок за престижність педагогічним працівникам закладів освіти. Рішення з цього питання профспілковим органом не приймалось.
Вважаючи протиправними оскаржувані накази, позивачка звернулася до суду за захистом своїх прав та інтересів.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Аналіз даної норми дає змогу дійти висновку, що діяльність органів державної влади та місцевого самоврядування здійснюється у відповідності до спеціально-дозвільного типу правового регулювання, який побудовано на основі принципу «заборонено все, крім дозволеного законом; дозволено лише те, що прямо передбачено законом». Застосування такого принципу суттєво обмежує цих суб`єктів у виборі варіантів чи моделі своєї поведінки, а також забезпечує використання ними владних повноважень виключно в межах закону і тим самим істотно обмежує можливі зловживання з боку держави та її органів.
Вчинення ж державним органом чи органом місцевого самоврядування, їх посадовою особою дій у межах компетенції, але не передбаченим способом, у не передбаченій законом формі або з виходом за межі компетенції є підставою для визнання таких дій та правових актів, прийнятих у процесі їх здійснення, неправомірними.
Обсяг судового контролю в адміністративних справах визначено частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, в якій зазначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до статті 43 Конституції України кожен має право на працю, що включає можливість заробляти на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується. Держава створює умови для повного здійснення громадянами права на працю.
Отже право громадян на працю забезпечується державою.
Закон України від 24.03.1995 №108/95-ВР «Про оплату праці» (далі Закон №108/95-ВР, у редакції станом на момент виникнення спірних правовідносин) визначає економічні, правові та організаційні засади оплати праці працівників, які перебувають у трудових відносинах, на підставі трудового договору з підприємствами, установами, організаціями усіх форм власності та господарювання (далі - підприємства), а також з окремими громадянами та сфери державного і договірного регулювання оплати праці і спрямований на забезпечення відтворювальної і стимулюючої функцій заробітної плати.
Відповідно частин першої, другої статті 8 Закону №108/95-ВР держава здійснює регулювання оплати праці працівників підприємств усіх форм власності шляхом встановлення розміру мінімальної заробітної плати та інших державних норм і гарантій, встановлення умов і розмірів оплати праці керівників підприємств, заснованих на державній, комунальній власності, працівників підприємств, установ та організацій, що фінансуються чи дотуються з бюджету, а також шляхом оподаткування доходів працівників.
Умови розміру оплати праці працівників установ та організацій, що фінансуються з бюджету, визначаються Кабінетом Міністрів України, крім випадків, передбачених частиною третьою цієї статті, та частиною першою статті 10 цього Закону.
Статтею 57 Закону України від 05.09.2017 №2145-VIII «Про освіту» ( у редакції станом на момент виникнення спірних правовідносин) передбачені гарантії держави педагогічним, науково - педагогічним і іншим категоріям установ освіти, зокрема: виплата надбавок до заробітної плати.
Статтею 98 Кодексу законів про працю України (у редакції станом на момент виникнення спірних правовідносин) передбачено, що оплата праці працівників установ і організацій, що фінансуються з бюджету, здійснюється на підставі законів та інших нормативно-правових актів України, генеральної, галузевих, регіональних угод, колективних договорів, у межах бюджетних асигнувань та позабюджетних доходів.
Аналогічні положення містяться і в статті 13 Закону №108/95-ВР, згідно з якою оплата праці працівників установ і організацій, що фінансуються з бюджету, здійснюється на підставі актів Кабінету Міністрів України в межах бюджетних асигнувань. Обсяги витрат на оплату праці працівників установ і організацій, що фінансуються з бюджету, затверджуються одночасно з бюджетом.
Тобто оплата праці позивача, як особи, заробітна плата якої фінансується з бюджету, визначається Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 8 постанови Пленуму Верховного Суду України від 24.12.1999 №13 «Про практику застосування судами законодавства про оплату праці» встановлено, що при вирішенні спорів про виплату премій, винагороди за підсумками роботи за рік чи за вислугу років, надбавок і доплат, необхідно виходити з нормативно-правових актів, якими визначено умови та розмір цих виплат. Працівники, на яких поширюються зазначені нормативно-правові акти, можуть бути позбавлені таких виплат (або розмір останніх може бути зменшено) лише у випадках і за умов, передбачених цими актами. З мотивів відсутності коштів у проведенні вказаних виплат може бути відмовлено в тому разі, коли вони обумовлені в зазначених актах наявністю певних коштів чи фінансування.
Згідно постанови Кабінету Міністрів України від 23.03.2011 №373 «Про встановлення надбавки педагогічним працівникам дошкільних, позашкільних, загальноосвітніх, професійно-технічних навчальних закладів, вищих навчальних закладів I-II рівня акредитації, інших установ і закладів незалежно від їх підпорядкування» встановлювалась надбавка педагогічним працівникам за престижність праці у розмірі - 20%.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11.01.2018 р. №23 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України» внесено зміни до постанов Кабінету Міністрів України від 23.03.2011 №373 «Про встановлення надбавки педагогічним працівникам дошкільних, позашкільних, загальноосвітніх, професійно-технічних навчальних закладів, вищих навчальних закладів I-II рівня акредитації, інших установ і закладів незалежно від їх підпорядкування» та від 14.01.2015 № 6 «Деякі питання надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам».
Змінами до постанови Кабінету Міністрів України №373 граничний розмір надбавки педагогічним працівникам закладів дошкільної, позашкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної), вищої освіти, інших установ і закладів незалежно від їх підпорядкування, тобто усім педагогічним працівникам збільшено з 20% до 30% посадового окладу (ставки заробітної плати) та обмежено мінімальний розмір надбавки всім педагогічним працівникам величиною не менше 5%, який був відсутній у попередній редакції постанови Кабінету Міністрів України № 373.
Зазначеною Постановою Кабінету Міністрів України зі змінами (далі Постанова №373) підвищення розміру надбавки до 30% розмежовується у часі залежно від посад педагогічних працівників, типів закладів освіти, предметів навчального плану.
Так відповідно до пункту 1 Постанови №373, у редакції станом на момент виникнення спірних правовідносин) з метою підвищення престижності праці педагогічних працівників передбачено установлення надбавки в граничному розмірі 30 відсотків посадового окладу (ставки заробітної плати), але не менше 5 відсотків, педагогічним працівникам закладів дошкільної, позашкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної), вищої освіти, інших установ і закладів незалежно від їх підпорядкування.
Розмір надбавки встановлюється керівником закладу (установи) у межах фонду оплати праці.
Надбавка встановлюється на весь обсяг навчального навантаження, що виконується працівником.
Право на встановлення надбавки в розмірі до 30 відсотків з 1 січня 2018 р. мають керівники закладів загальної середньої освіти, їх заступники, посади яких віднесені до посад педагогічних працівників, вчителі та викладачі закладів професійної (професійно-технічної) і вищої освіти, які викладають предмети згідно з відповідним Державним стандартом загальної середньої освіти.
З 1 січня 2018 р. надбавка в розмірі не менше 20 відсотків встановлюється:
- керівникам шкіл, в яких апробують державний стандарт початкової освіти відповідно до Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти "Нова українська школа" на період до 2029 року, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2016 р. № 988, їх заступникам, посади яких віднесені до посад педагогічних працівників, вчителям таких шкіл;
- керівникам шкіл, в яких навчання хоча б в одному з початкових класів здійснюватиметься за державним стандартом початкової освіти в рамках реалізації зазначеної Концепції, їх заступникам, посади яких віднесені до посад педагогічних працівників, вчителям таких класів зазначених шкіл;
- вчителям української мови і літератури шкіл з навчанням мовами національних меншин.
Вказані норми застосовується з 1 січня 2018 року.
Іншим педагогічним працівникам надбавка в розмірі до 30 відсотків може бути встановлена з 1 вересня 2018 року.
Отже з системного аналізу Постанови №373 випливає, що максимальний розмір надбавки педагогічним працівникам за престижність професії встановлено з 01.01.2018 в розмірі 30 відсотків посадового окладу (ставки заробітної плати), а мінімальна 5 відсотків, при цьому розмір надбавки встановлюється керівником закладу (установи) у межах фонду оплати праці.
Натомість керівникам шкіл, в яких апробують державний стандарт початкової освіти відповідно до Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти "Нова українська школа" на період до 2029 року, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2016 р. № 988, їх заступникам, посади яких віднесені до посад педагогічних працівників, вчителям таких шкіл; керівникам шкіл, в яких навчання хоча б в одному з початкових класів здійснюватиметься за державним стандартом початкової освіти в рамках реалізації зазначеної Концепції, їх заступникам, посади яких віднесені до посад педагогічних працівників, вчителям таких класів зазначених шкіл; вчителям української мови і літератури шкіл з навчанням мовами національних меншин Постановою №373 з 1 січня 2018 р. встановлена надбавка в розмірі не менше 20 відсотків.
Судом встановлено, що апробація державного стандарту початкової освіти відповідно до Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти "Нова українська школа" на період до 2029 року, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2016 р. № 988 в Ніжинській гімназії №3 не проводилась, але з 01.09.2018 відкрито перші три початкові класи, навчання в яких здійснюється за державним стандартом початкової освіти в рамках реалізації, що підтверджується листом начальника Управління освіти Ніжинської міської ради від 10.01.2019 №01-10/48, наявного в матеріалах справи (т.1 а.с.202)
Проте позивачка займала посаду вчителя російської мови та літератури Ніжинської гімназії №3, та посаду заступника директора з навчально-виховної роботи 5-11 класів Ніжинської гімназії №3 0,5 ставки, що підтверджується наказом Ніжинської гімназії №3 від 31.08.2018 №132 «Про розподіл класів між адміністрацією гімназії» (т.1 а.с. 45, т.14 а.с. 31-32).
Отже згідно Постанови №373 відповідач мав повноваження, враховуючи фонд заробітної плати, встановлювати педагогічним працівникам надбавку за престижність професії в розмірах від 30 відсотків посадового окладу (ставки заробітної плати) до 5 відсотків, залежно від посад педагогічних працівників, типів закладів освіти, предметів навчального плану.
Суд зауважує, що будь-яких належних та допустимих доказів невідповідності оскаржуваних наказів положенням Постанови №373 матеріали справи не містять та судом під час розгляду справи таких обставин не встановлено.
За таких обставин суд дійшов висновку, що начальник Управління освіти Ніжинської міської ради Чернігівської області ОСОБА_102 , видаючи накази від 22.06.2018 №240 «Про зміни істотних умов праці розмірів оплати праці» та від 05.09.2018 №191-п «Про встановлення надбавки» діяв в межах положень Постанови №373 та з дотриманням вимог законодавства України щодо видатків бюджетних асигнувань та фонду оплати праці.
Суд зауважує, що Європейський суд з прав людини у своєму рішенні вказав, що держава на власний розсуд визначає, які доплати надавати своїм працівникам із державного бюджету. Держава може ввести, призупинити або припинити їх виплату, вносячи відповідні законодавчі зміни. Однак якщо законодавча норма, яка передбачає певні доплати, є чинною, а передбачені умови - дотриманими, державні органи не можуть відмовляти у їх наданні, доки законодавче положення залишається чинним (Сук проти України, №10972/05 параграф 23 ЄСПЛ, від 10 березня 2011 року).
Суд відхиляє доводи позивача про те, що відповідач не дотримався вимог Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності», пункту 3 статті 247 Кодексу законів про працю України щодо погодження питання зменшення розміру надбавки з первинною профспілковою організацією, так як ці вимоги законодавства стосуються змін в оплаті праці працівників, які запроваджуються власником. В даному ж випадку такі зміни було запроваджено законодавством.
Крім того відповідно до статті 19 Закону України "Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності" профспілки, їх об`єднання здійснюють представництво і захист трудових, соціально-економічних прав та інтересів членів профспілок в державних органах та органах місцевого самоврядування, у відносинах з роботодавцями, а також з іншими об`єднаннями громадян.
Частиною 7 статті 20 Закону передбачено, що профспілки, їх об`єднання здійснюють контроль за виконанням колективних договорів, угод. У разі порушення роботодавцями, їх об`єднаннями, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування умов колективного договору, угоди профспілки, їх об`єднання мають право направляти їм подання про усунення цих порушень, яке розглядається в тижневий термін.
У разі відмови усунути ці порушення або недосягнення згоди у зазначений термін профспілки мають право оскаржити неправомірні дії або бездіяльність посадових осіб до місцевого суду.
Аналогічна норма закріплена у статті 19 Кодексу законів про працю України.
У матеріалах справи відсутні докази чи будь - які пояснення? ? позивача і голови первинної профспілкової організації працівників Ніжинської гімназії №3 щодо дотримання порядку оскарження неправомірних дій відповідача щодо недотримання умов колективного договору в частині оплати праці, спрямовані на захист трудових, соціально-економічних прав та інтересів членів профспілок, відповідно до частини сьомої статті 20 Закону України "Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності" та статті 19 Кодексу законів про працю України.
За таких обставин суд не може взяти до уваги викладені у позові посилання позивача про те, що зміна істотних умов оплати праці та зменшення надбавки "за престижність педагогічної праці" здійснено всупереч Закону №108/95-ВР та КЗпП України.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій та докази, надані позивачем, суд дійшов висновку, що в задоволенні позову необхідно відмовити повністю.
При вирішенні даної справи судом були враховані положення частини 2 статті 2 та частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, у відповідності до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, суд враховує, що судові витрати, що підлягають відшкодуванню, відсутні, оскільки в задоволенні позову відмовлено повністю.
Керуючись статтями 139, 227, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Ніжинської гімназії №3 Ніжинської міської ради Чернігівської області, Управління освіти Ніжинської міської ради Чернігівської області, треті особи, що не заявляють самостійних вимог Ніжинська міська рада Чернігівської області, ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_18 , ОСОБА_19 , ОСОБА_20 , ОСОБА_21 , ОСОБА_22 , ОСОБА_23 , ОСОБА_24 , ОСОБА_25 , ОСОБА_26 , ОСОБА_27 , ОСОБА_28 , ОСОБА_29 , ОСОБА_30 , ОСОБА_31 , ОСОБА_32 , ОСОБА_33 , ОСОБА_34 , ОСОБА_35 , ОСОБА_36 , ОСОБА_37 , ОСОБА_38 , ОСОБА_39 , ОСОБА_40 , ОСОБА_41 , ОСОБА_42 , ОСОБА_43 , ОСОБА_44 , ОСОБА_45 , ОСОБА_46 , ОСОБА_42 , ОСОБА_47 , ОСОБА_48 , ОСОБА_49 , ОСОБА_50 , ОСОБА_51 , ОСОБА_52 , ОСОБА_44 , ОСОБА_53 , ОСОБА_54 , ОСОБА_55 , ОСОБА_56 , ОСОБА_57 , ОСОБА_58 , ОСОБА_59 , ОСОБА_60 , ОСОБА_61 , ОСОБА_62 , ОСОБА_63 , ОСОБА_64 , ОСОБА_65 , ОСОБА_66 , ОСОБА_67 , ОСОБА_68 , ОСОБА_69 , ОСОБА_70 , ОСОБА_71 , ОСОБА_72 , ОСОБА_73 , ОСОБА_74 , ОСОБА_75 , ОСОБА_76 , ОСОБА_77 , ОСОБА_78 , ОСОБА_79 , ОСОБА_80 , ОСОБА_81 , ОСОБА_82 , ОСОБА_83 , ОСОБА_84 , ОСОБА_85 , ОСОБА_86 , ОСОБА_87 , ОСОБА_88 , ОСОБА_89 , ОСОБА_90 , ОСОБА_91 , ОСОБА_92 , ОСОБА_93 , ОСОБА_94 , ОСОБА_95 , ОСОБА_96 , ОСОБА_97 , ОСОБА_98 , ОСОБА_99 , ОСОБА_100 , про визнання незаконними дій та скасування наказів відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили в строк і порядку, передбачені статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України.
Рішення суду може бути оскаржено до Шостого апеляційного адміністративного суду за правилами, встановленими статтями 293, 295 - 297 та підпунктом 15.5 пункту 15 Розділу VII «Перехідні положення» Кодексу адміністративного судочинства України, шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом 30 днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення виготовлено 30 серпня 2022 року.
Суддя В.В. Падій
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.08.2022 |
Оприлюднено | 01.09.2022 |
Номер документу | 105969916 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації державної політики у сфері освіти, науки, культури та спорту |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Пилипенко Олена Євгеніївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Пилипенко Олена Євгеніївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Пилипенко Олена Євгеніївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Пилипенко Олена Євгеніївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Пилипенко Олена Євгеніївна
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Падій В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні