П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
31 серпня 2022 р.м. ОдесаСправа № 420/6/22
Місце ухвалення рішення суду 1 інстанції: м. Одеса;
Дата складання повного тексту рішення суду 1 інстанції:
13.04.2022 року;
Головуючий в 1 інстанції: Марин П.П.
П`ятий апеляційний адміністративний суд в складі колегії:
Головуючого судді Єщенка О.В.
суддів Крусяна А.В.
Яковлєва О.В.
розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 13 квітня 2022 року по справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради в особі Управління соціального захисту населення в Приморському районі м. Одеси про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії,-
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 звернулась до суду першої інстанції з позовом, в якому просила:
визнати неправомірними дії Управління соціального захисту населення Приморського району м. Одеси щодо не виплати компенсації послуги «муніципальна няня» з 01 січня 2021 року по 09 грудня 2021 року;
зобов`язати Управління соціального захисту населення Приморського району м. Одеси здійснити нарахування та виплатити компенсацію послуги «муніципальна няня» на ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , за період 01.01.2021 року по 08.12.2021 року в розмірі по 1920 грн. за кожен місяць.
В обґрунтування позову зазначено, що позивач є матір`ю ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 . В січні 2021 року між позивачем та ТОВ «Дитячий центр «Сємєчка» укладено договір про здійснення догляду за дитиною до трьох років «муніципальна няня».
Позивачем виконано вимоги Порядку відшкодування вартості послуги за догляду за дитиною до трьох років «муніципальна няня» від 30.01.2019 року №68, подавши засобами електронного зв`язку повний пакет документів, у тому числі, що підтверджують витрати на оплату вартості послуг, але Управлінням виплату компенсації вартості послуг «муніципальна няня» не здійснило.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 13 квітня 2022 року у задоволенні позову відмовлено.
Проаналізувавши положення Порядку відшкодування вартості послуги з догляду за дитиною до трьох років «муніципальна няня», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №68 від 30.01.2019 року (із змінами), та врахувавши ту обставину, що Управлінням компенсовано витрати, підтверджені позивачем документально за період січень-квітень, серпень та жовтень-листопад 2021 року, суд першої інстанції дійшов висновку про необґрунтованість адміністративного позову та відсутність правових підстав для його задоволення.
В апеляційній скарзі ОСОБА_1 , посилаючись на неповне з`ясування судом першої інстанції обставин справи, невідповідність висновків суду обставинам справи, не доведення обставин, які суд вважав встановленими, просить скасувати судове рішення та ухвалити нове про часткове задоволення позову шляхом зобов`язання Управління здійснити нарахування та виплату компенсації за травень-липень, вересень та грудень 2021 року.
Вимоги апеляційної скарги обґрунтовано тим, що судом першої інстанції не вжито належних процесуальних заходів задля з`ясування дійсних обставин справи, у зв`язку із чим залишено поза увагою наявність у позивачки документального підтвердження понесених витрат за увесь період одержання послуг «муніципальна няня», але не відшкодованих Управлінням у повному обсязі.
У відзиві на апеляційну скаргу Департамент праці та соціальної політики Одеської міської ради посилається на необґрунтованість доводів апелянта, правильність висновків суду першої інстанції та відсутність обставин для скасування судового рішення.
Судом першої інстанції з`ясовано та як встановлено під час апеляційного розгляду, ОСОБА_1 та ОСОБА_3 є батьками ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , що підтверджується Свідоцтвом про народження Серії НОМЕР_1 .
01.01.2021 року між ОСОБА_1 (Замовник) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Дитячий центр «Сємєчка», ідентифікаційний код юридичної особи 43894966, в особі директора Павленко Валентини Павлівни (Виконавець) укладено Договір про здійснення догляду за дитиною до трьох років «муніципальна няня».
Згідно із п.п. 1.1, 1.2, 2.2 Договору виконавець взяв на себе зобов`язання надати послуги няні щодо дитини замовника: ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 . Надання послуг здійснюється за адресою: АДРЕСА_1 .
Договір укладено на термін до 09.12.2021 року.
Відповідно до п. 3.1, 4.1 Договору замовник взяв на себе зобов`язання оплачувати послуги за цим договором в розмірі 2000 гривень (дві тисячі гривень) на місяць незалежно від фактичної кількості робочих днів виконавця, але не менше встановленого прожиткового мінімуму на дітей віком до 6 років на 1 січня поточного року. Сторони домовились, що виконання обов`язків за цим Договором буде здійснюватися протягом 10 годин на місяць.
Позивачем через Е-сервіс підсистеми «муніципальна няня» подано до управлінням заяву від 06.05.2021 року (№86883) про призначення відшкодування вартості послуги «муніципальна няня», в електронному вигляді.
До заяви прикріплені скан-копії документів:
Договір «Про здійснення догляду за дитиною до трьох років» від 01.01.2021 року (ТОВ «Дитячий центр Сємєчка»);
свідоцтво про народження дитини;
платіжки.
Управлінням соціального захисту населення в Приморському районі м. Одеси 28.05.2021 року прийнято рішення про призначення компенсації послуги «муніципальна няня» та термін її надання.
Відповідно до прийнятого рішення компенсацію послуги «муніципальна няня» призначено терміном з 01.01.2021 року по 08.12.2021 року, щомісячний розмір 1779,00 грн.
Розмір компенсації послуги «муніципальна няня» до виплати:
з 01.01.2021 по 31.01.2021 1779,00 грн;
з 01.02.2021 по 28.02.2021 1779,00 грн;
з 01.03.2021 по 31.03.2021 1779,00 грн;
з 01.04.2021 по 30.04.2021 1779,00 грн.
В подальшому, на підставі отриманих платіжних документів Управлінням соціального захисту населення в Приморському районі м. Одеси 16.12.2021 року прийнято рішення про призначення компенсації послуги «муніципальна няня» та термін її надання.
Відповідно до прийнятого рішення компенсацію послуги «муніципальна няня» призначено терміном з 01.10.2021 року по 08.12.2021 року, щомісячний розмір 1921,00 грн.
Розмір компенсації послуги «муніципальна няня» до виплати:
з 01.10.2021 по 31.10.2021 1921,00 грн;
з 01.11.2021 по 30.11.2021 1921,00 грн.
Компенсацію витрат на послуги «муніципальна няня» Управлінням проведено у січні 2022 року за особовим рахунком № НОМЕР_2 шляхом нарахування позивачці виплати у загальному розмірі 13447 грн. (1921,00*7 місяців) згідно представлених за січень-квітень, серпень та жовтень-листопад 2021 року відомостей.
Разом з цим, посилаючись на неправомірність дій відповідача, позивач звернувся до суду із цим позовом за захистом своїх прав та інтересів на належне соціальне забезпечення.
Дослідивши матеріали справи, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах доводів і вимог апеляційної скарги, колегія суддів виходить з наступного.
Відповідно до ч. 1 ст. 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Механізм відшкодування вартості послуги з догляду за дитиною до трьох років «муніципальна няня» визначається Порядком відшкодування вартості послуги з догляду за дитиною до трьох років «муніципальна няня», затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30.01.2019 року №68.
Відповідно до п.п. 2-4 Порядку від 30.01.2019 року №68 із змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 30.09.2020 року №897, послуга з догляду за дитиною до трьох років "муніципальна няня" - послуга, що надається для підтримки батьків, опікунів дитини для забезпечення догляду за дитиною до трьох років;
отримувач послуги "муніципальна няня" - батьки, опікуни дитини;
муніципальна няня - будь-яка фізична особа - підприємець (КВЕД 97.00 та / або КВЕД 88.91) / юридична особа (КВЕД 78.20 та/або КВЕД 85.10), яка надає послугу з догляду за дітьми та з якою укладено договір про здійснення догляду за дитиною до трьох років, крім державних і комунальних закладів дошкільної освіти, батьків та опікунів дитини.
Відшкодування вартості послуги "муніципальна няня" є щомісячною адресною компенсаційною виплатою одному з батьків, опікуну дитини до трьох років.
Призначення та виплата компенсації послуги "муніципальна няня" здійснюються згідно з рішенням структурного підрозділу з питань соціального захисту населення районної, районної у м. Києві держадміністрації, виконавчого органу міської ради, ради об`єднаної територіальної громади.
Компенсація послуги "муніципальна няня" виплачується отримувачу послуги "муніципальна няня" у розмірі прожиткового мінімуму на дітей віком до шести років, встановленого на 1 січня відповідного року, за кожну дитину, яку доглядає муніципальна няня.
Згідно із п. 5 Порядку від 30.01.2019 року №68 право на отримання компенсації послуги "муніципальна няня" мають громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які є батьками, опікунами дитини до трьох років і на законних підставах проживають на території України та уклали договір про здійснення догляду за дитиною до трьох років (далі - договір) з муніципальною нянею.
Компенсація послуги "муніципальна няня" надається отримувачам послуги "муніципальна няня" за умови зайнятості кожного з батьків, опікунів дитини відповідно до Закону України "Про зайнятість населення", за винятком отримувачів послуги "муніципальна няня", які здійснюють догляд за дитиною з інвалідністю, дитиною, хворою на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, дитиною, яка отримала тяжку травму, потребує трансплантації органа, потребує паліативної допомоги, якій не встановлено інвалідність, а також отримувачів послуги "муніципальна няня", у яких одночасно народилося троє і більше дітей.
Компенсація послуги "муніципальна няня" надається у разі, коли один або обидва з батьків, опікунів не зайняті та є особами з інвалідністю I або II групи.
За правилами п. 9 Порядку від 30.01.2019 року №68 в електронній формі заявник послуги «муніципальна няня» подає такі документи:
електронну заяву про надання компенсації послуги «муніципальна няня»;
електронну заяву про перерахування коштів для компенсації послуги «муніципальна няня» із зазначенням рахунка в установі банку, вибраного заявником послуги «муніципальна няня» відповідно до Порядку виплати пенсій та грошової допомоги через поточні рахунки в банках, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 серпня 1999 р. № 1596 (Офіційний вісник України, 1999 р., № 35, ст. 1803; 2016 р., № 79, ст. 2636);
скановану копію договору між заявником послуги «муніципальна няня» та муніципальною нянею;
відомості, що підтверджують витрати на оплату муніципальній няні вартості послуги «муніципальна няня» (виписка з банківського рахунка, касовий чек, товарний чек, розрахункова квитанція, оформлені відповідно до Положення про форму та зміст розрахункових документів, затвердженого наказом Мінфіну від 21 січня 2016 р. № 13, Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Мінфіну від 24 травня 1995 р. № 88, за місяць, в якому подано заяву, в електронній формі.
До заяви додаються:
відомості про свідоцтво про народження дитини (серія, номер, дата видачі, прізвище, ім`я, по батькові дитини, прізвище, ім`я, по батькові батьків), номер актового запису в книзі державної реєстрації народження. У разі народження дитини за кордоном та відсутності свідоцтва про народження, виданого органами державної реєстрації актів цивільного стану України, - сканована копія виданого компетентним органом країни перебування і легалізованого в установленому порядку документа про народження дитини, якщо інше не передбачено міжнародними договорами України, з перекладом на українську мову. Вірність перекладу або справжність підпису перекладача засвідчується нотаріально;
сканована копія документа, що підтверджує законні підстави проживання на території України (для іноземців та осіб без громадянства);
сканована копія рішення районної, районної у мм. Києві та Севастополі держадміністрації, виконавчого органу районної у місті, сільської, селищної, міської ради або суду про встановлення опіки (у разі здійснення опіки над дитиною);
сканована копія довідки про захворювання дитини на тяжке перинатальне ураження нервової системи, тяжку вроджену ваду розвитку, рідкісне орфанне захворювання, онкологічне, онкогематологічне захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкий психічний розлад, цукровий діабет І типу (інсулінозалежний), гостре або хронічне захворювання нирок IV ступеня, про те, що дитина отримала тяжку травму, потребує трансплантації органа, потребує паліативної допомоги (у разі потреби);
сканована копія медичного висновку лікарсько-консультативної комісії про наявність у дитини інвалідності (для дітей з інвалідністю);
сканована копія довідки медико-соціальної експертної комісії про встановлення групи інвалідності (для осіб з інвалідністю).
Згідно із п. 12 Порядку від 30.01.2019 року №68 компенсація послуги «муніципальна няня» призначається на строк здійснення догляду за дитиною до трьох років, визначений у договорі, укладеному між заявником послуги «муніципальна няня» та муніципальною нянею. Компенсація послуги «муніципальна няня» призначається з місяця подання заяви про призначення послуги «муніципальна няня», але не раніше дати укладення договору між заявником послуги «муніципальна няня» та муніципальною нянею.
Виплата компенсації послуги «муніципальна няня» здійснюється щомісяця на підставі поданих заявником послуги «муніципальна няня» документів, що підтверджують витрати на оплату муніципальній няні послуги «муніципальна няня».
У документі, що підтверджує витрати на оплату послуги «муніципальна няня», повинно бути зазначено, зокрема, прізвище, ім`я, по батькові (за наявності) заявника послуги «муніципальна няня», прізвище, ім`я, по батькові (за наявності) муніципальної няні, місяць, рік та сума платежу.
Таким чином, виплата компенсації послуги «муніципальна няня» здійснюється на підставі відповідного рішення структурного підрозділу з питань соціального захисту населення та документів, що підтверджують витрати на оплату муніципальній няні вартості послуги «муніципальна няня».
Виходячи з обставин цієї справи, Управлінням прийнято рішення та фактично відшкодовано компенсацію за заявами позивачки вартості послуг «муніципальна няня» за період з січня-квітень, серпень та жовтня-листопад 2021 року, тобто документально підтверджений перед Управлінням понесених витрат.
Під час апеляційного розгляду позивачка наполягає на повному документальному підтверджені перед Управлінням понесених витрат за послуги «муніципальна няня», у тому числі за період травень-липень, вересень та грудень 2021 року шляхом подання:
квитанції від 04.06.2021 року про сплату послуги за травень 2021 року (залишено у скринці для прийому кореспонденції);
квитанції від 04.07.2021 року про сплату послуги за червень 2021 року (залишено у скринці для прийому кореспонденції);
квитанції від 31.07.2021 року про сплату послуги за липень 2021 року (залишено у скринці для прийому кореспонденції);
квитанції від 08.09.2021 року про сплату послуги за вересень 2021 року (направлено засобами електронного зв`язку);
квитанції від 11.01.2022 року про сплату послуги за грудень 2021 року (направлено засобами електронного зв`язку).
Перевіривши доводи апелянта та представлені матеріали, апеляційний суд враховує, що меморіальні ордери про оплату послуг за травень, червень, липень та грудень 2021 року були направлені заявником Управлінню 02.02.2022 року, тобто після звернення із цим позовом.
Щодо платіжного документа про оплату послуг за вересень 2021 року відомості про направлення цих даних Управлінню є нерозбірливими та не можуть підтвердити фактичні обставини справи.
Інших достеменних даних щодо фактичного направлення Управлінню в установленому порядку та до виникнення спірних правовідносин позивачем не представлено.
У зв`язку із чим, колегія суддів погоджується із висновком суду першої інстанції про те, що здійснення Управлінням компенсації на підставі фактично отриманих даних про понесені позивачкою витрати відповідають чинному законодавству, а в іншій частині позовні вимоги не знаходять свого обґрунтованого підтвердження.
Враховуючи викладене, оскільки висновки суду першої інстанції відповідають нормам матеріального і процесуального права та обставин справи, колегія суддів вважає, що рішення суду першої інстанції відповідно до ст. 316 КАС України підлягає залишенню без змін.
Керуючись ст.ст. 139, 308, 311, п. 1 ч. 1 ст. 315, 316, 321, 322, 325 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.
Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 13 квітня 2022 року залишити без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили негайно після її прийняття, але може бути оскаржена безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повного тексту постанови.
Головуючий-суддя: О.В. Єщенко
Судді: А.В. Крусян
О.В. Яковлєв
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.08.2022 |
Оприлюднено | 05.09.2022 |
Номер документу | 106016522 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного соціального страхування, у тому числі |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Єщенко О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні