Рішення
від 07.08.2022 по справі 640/23390/21
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Вн. №27/568

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

08 серпня 2022 року м. Київ № 640/23390/21

за позовомОСОБА_1 до 3-і особиДержавного реєстратора Департаменту державної реєстрації та нотаріату Міністерства юстиції України Заєць Юлії Анатоліївни Міністерство юстиції України Всеукраїнська партія Народної Довірипровизнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити діїСуддя О.В.Головань

Обставини справи:

ОСОБА_1 звернувся до Окружного адміністративного суду м. Києва з позовом до Державного реєстратора Департаменту державної реєстрації та нотаріату Міністерства юстиції України Заєць Юлії Анатоліївни про визнання протиправним та скасувати рішення Державного реєстратора Департаменту нотаріату та державної реєстрації Міністерства юстиції України Заєць Юлії Анатоліївни від 29.03.2021 р. № 128/19.4 про відмову в державній реєстрації змін до відомостей про Всеукраїнську партію Народної Довіри, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, у тому числі змін до статуту та програми, зобов`язавши повторно розглянути подані 25.02.2021 р. та 01.03.2021 р. документи для внесення змін до відомостей про Всеукраїнську партію Народної Довіри з урахуванням висновків суду.

Ухвалою суду від 30.08.2021 р. відкрито провадження у справі та призначено її до розгляду в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами без виклику сторін.

12.10.2021 надано відзив на позов.

Ознайомившись з матеріалами справи, суд, -

ВСТАНОВИВ:

Всеукраїнська партія Народної Довіри зареєстрована Міністерством юстиції України 23.08.2000 р., свідоцтво №1482, Голова Партії - Азаров Андрій Святославович.

Позачерговим З`їздом Партії від 15.02.2021 р. прийнято рішення про зміну місцезнаходження, найменування, до статуту та програми, у складі керівних органів, зміни особи, яка може вчинити дії від імені юридичної особи або відомостей про таку особу, видів економічної діяльності та інформації для здійснення зв`язку з Партією (протокол №3), а саме -

назву партії змінено на - Політична Партія "ШАНС";

затверджено новий Статут Партії та Програму Партії;

затверджено перелік нових органів управління;

на посаду Голови Партії строком на 4 роки обрано ОСОБА_1 ;

змінено місцезнаходження Партії на - АДРЕСА_1 , інформацію про зв`язок - НОМЕР_1 , email ІНФОРМАЦІЯ_1

15.02.2021 р. до Міністерства юстиції України надійшла заява щодо державної реєстрації юридичної особи - громадського формування Всеукраїнської партії Народної Довіри за підписом ОСОБА_1 ; 25.02.2021 р. та 01.03.2021 р. надійшли документи щодо реєстраційної дії.

29.03.2021 р. Державним реєстратором Департаменту державної реєстрації та нотаріату Міністерства юстиції України Заєць Юлією Анатоліївною складено правовий висновок щодо відповідності вимогам Конституції України та законів України, статуту (положення) громадського формування документів, поданих для державної реєстрації змін відомостей про Всеукраїнську партію Народної Довіри, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб та громадських формувань, у тому числі, змін до статуту та програми, згідно з яким у державній реєстрації може бути відмовлено.

Зокрема, у висновку зазначено про те, що згідно з рішенням Позачергового З`їзду Партії від 15.02.2021 р. (протокол №3) визначена Головною радою Партії норма представництва - по одному делегату від кожної зареєстрованої партійної організації, яка має право делегувати кандидатів, проте, з поданих документів неможливо встановити, що Позачерговий З`їзд Партії скликаний та проведений відповідно до статутних вимог, оскільки з наданого рішення неможливо визначити дату проведення засідання Головної Ради Партії та не вбачається присутність членів Головної Ради Партії, на засіданні Головної Ради Партії, на якому прийнято рішення про скликання та встановлення норми представництва на Позачерговий З`їзд Партії.

Відповідно до ст. 7 Закону України "Про політичні партії" програма політичної партії є викладом цілей, завдань Партії, а також шляхів досягнення. Проте, подана до реєструючого органу нова редакція програми Партії не містить цілей Партії.

Також в поданій заяві зазначено мету діяльності - сприяння формуванню та вираженню політичної волі громадян, участь у виборах та інших політичних заходах, яка містить розбіжності з метою діяльності Партії, зазначеній у новій редакції статуту Партії.

29.03.2021 р. Міністерством юстиції України прийнято рішення про відмову в державній реєстрації змін до відомостей про Всеукраїнську партію Народної Довіри, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб та громадських формувань, у тому числі, змін до статуту та програми за №128/194, згідно з яким відповідно до ст. 28 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань", на підставі правового висновку від 25.03.2021 р., в державній реєстрації змін до відомостей про Партію, прийнятих на підставі рішень Позачергового З`їзду Партії від 15.02.2021 р., відмовлено.

Позивач - ОСОБА_1 - вважає вказану відмову протиправною та просить повторно розглянути подані документи з таких підстав.

Позивач зазначає, що для державної реєстрації змін подано повний перелік документів, передбачений ч. 4 ст. 17 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань", і він поданий.

Ст. 28 Закону не містить такої підстави для відмови у державній реєстрації, яка зазначена у правовому висновку від 25.03.2021 р.

По суті висловлених зауважень позивач зазначає, що встановлена Головною радою Партії норма представництва - по одному делегату від кожної зареєстрованої партійної організації, яка має право делегувати кандидатів; прибуло 16 обраних делегатів, і вимоги п. 5.4 Статуту дотримано.

Не є зрозумілим, на яких підставах державний реєстратор вимагає вказувати у протоколі список членів Головної Ради Партії, які були присутні на засіданні Головної Ради Партії, тоді як ці дані вказуються у документах про скликання З`їзду.

Нова редакція Статуту містить конкретні цілі Партії згідно з вимогами ст. 7 Закону.

Щодо мети діяльності - сприяння формуванню та вираженню політичної волі громадян, участь у виборах та інших політичних заходах, яка містить розбіжності з метою діяльності Партії, зазначеній у новій редакції статуту Партії, то вказана розбіжність складається з одного слова - України після голова громадян, що по суті розбіжністю не є.

Відповідач - Державний реєстратор Департаменту державної реєстрації та нотаріату Міністерства юстиції України Заєць Юлія Анатоліївна - проти задоволення позовних вимог заперечив з таких підстав.

Відповідач зазначає, що підставою для відмови у державній реєстрації є п. 5, 6 ч. 1 ст. 28 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" - суперечність документів вимогам Конституції та законів України, суперечність документів статуту громадського формування.

Зокрема, згідно з п. 5.5, 5.6 Статуту Партії норма представництва делегатів на З`їзді від територіальних партійних організацій встановлюється Головною Радою Партії та оголошення про скликання З`їзду Партії здійснюється Головною Радою не пізніше, ніж за один місяць до його проведення.

Позачерговий З`їзд Партії скликається за ініціативою або на вимогу Голови Партії, Головної Ради Партії, Ревізійної комісії або 2/3 числа членів двох третин територіальних організацій.

Проте, з поданих документів не можливо встановити, що Позачерговий З`їзд Партії скликаний та проведений відповідно до статутних вимог, оскільки з поданого рішення неможливо визначити дату проведення засідання Головної Ради Партії та не вбачається присутність членів Головної Ради Партії, на засіданні Головної Ради Партії, на якому прийнято рішення про скликання та встановлення норми представництва на Позачерговий З`їзд Партії.

В поданій заяві зазначено мету діяльності - сприяння формуванню та вираженню політичної волі громадян, участь у виборах та інших політичних заходах, яка містить розбіжності з метою діяльності Партії, зазначеній у новій редакції статуту Партії.

Проаналізувавши матеріали справи, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги є необґрунтованими та не підлягають до задоволення з таких підстав.

Згідно зі ст. 1, ч. 2 ст. 3 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" від 15.05.2003 р. № 755-IV (в редакції станом на 29.03.2021 р.) Міністерство юстиції України є суб`єктом державної реєстрації - у разі державної реєстрації політичних партій, всеукраїнських професійних спілок, їх об`єднань, всеукраїнських об`єднань організацій роботодавців; відокремлених підрозділів іноземних неурядових організацій, представництв, філій іноземних благодійних організацій, постійно діючих третейських судів, засновниками яких є всеукраїнські громадські організації, всеукраїнських творчих спілок, символіки громадських формувань.

Законом може бути встановлено особливості державної реєстрації громадських формувань, релігійних організацій.

Згідно з ч. 4 ст. 17 Закону № 755-IV для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, у тому числі змін до установчих документів юридичної особи, крім змін до відомостей, передбачених частиною п`ятою цієї статті, подаються такі документи, в тому числі, 1) заява про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі; 2) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про зміни, що вносяться до Єдиного державного реєстру, крім внесення змін до інформації про кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) юридичної особи, у тому числі кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) її засновника, якщо засновник - юридична особа, про місцезнаходження та про здійснення зв`язку з юридичною особою; 3) реєстр осіб (громадян), які брали участь в засіданні уповноваженого органу управління юридичної особи, - у разі внесення змін до відомостей про громадські об`єднання, політичні партії; 5) відомості про керівні органи громадського формування (ім`я, дата народження керівника, членів інших керівних органів, реєстраційний номер облікової картки платника податків (за наявності), посада, контактний номер телефону та інші засоби зв`язку) - у разі внесення змін до складу керівних органів; 8) установчий документ юридичної особи в новій редакції - у разі внесення змін, що містяться в установчому документі.

Згідно з ч. 1 ст. 28 Закону № 755-IV підстави для відмови у державній реєстрації: 5) документи суперечать вимогам Конституції та законів України; 6) документи суперечать статуту громадського формування.

Згідно з п. 1 р. І Порядку державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 09.02.2016 р. № 359/5, цей Порядок визначає процедуру проведення відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, права та обов`язки суб`єктів у сфері державної реєстрації.

Згідно з п. 1-6 р. V Порядку № 359/5 державна реєстрація політичних партій проводиться на підставі правового висновку за результатами правової експертизи поданих для державної реєстрації документів.

Правовий висновок готується державним реєстратором за допомогою програмних засобів ведення Єдиного державного реєстру в межах строку розгляду документів для державної реєстрації, встановленого Законом, але не пізніше ніж за 2 дні до закінчення такого строку.

Правовий висновок повинен містити: дату: число, місяць, рік; прізвище, ім`я та по батькові державного реєстратора; назву поданої заяви відповідно до наказу Міністерства юстиції України від 18 листопада 2016 року № 3268/5 "Про затвердження форм заяв у сфері державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань", зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 18 листопада 2016 року за №1500/29630.

У разі подання заяви для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, додатково зазначається вид (перелік) таких змін; прізвище, ім`я, по батькові заявника; найменування політичної партії; обґрунтування з посиланням на конкретні норми законодавства щодо відповідності вимогам Конституції та законів України, статуту (положенню) відповідної політичної партії документів, поданих для державної реєстрації. У разі державної реєстрації створення політичної партії також зазначається кількість підписів громадян України, зібраних на підтримку рішення про створення політичної партії не менш як у двох третинах районів не менш як двох третин областей України, міст Києва і Севастополя та не менш як у двох третинах районів Автономної Республіки Крим.

У разі невідповідності вимогам Конституції та законів України поданих для державної реєстрації документів у висновку зазначаються відповідні положення законодавства, яким суперечать (з якими не узгоджуються) подані для державної реєстрації документи та/або норми статуту (положення), які порушені при прийнятті політичною партією відповідних рішень.

Правовий висновок підписується державним реєстратором та після проходження процедури візування в установленому законодавством порядку подається на затвердження Міністру юстиції України або його заступнику відповідно до розподілу повноважень.

Правовий висновок в межах повноважень, визначених Законом, затверджується Міністром юстиції України або його заступником відповідно до розподілу повноважень.

Державний реєстратор виготовляє електронну копію затвердженого правового висновку шляхом його сканування, яка долучається до документів, поданих для державної реєстрації, що містяться у Єдиному державному реєстрі.

На підставі затвердженого правового висновку державний реєстратор приймає рішення про проведення державної реєстрації або про відмову в такій реєстрації, яке формується за допомогою програмних засобів ведення Єдиного державного реєстру в електронній формі, та підписує його.

Рішення про зупинення розгляду документів, поданих для державної реєстрації, приймається державним реєстратором без підготовки правового висновку.

В даному випадку згідно з вимогами Порядку № 359/5 відповідачем за результатами вивчення поданих документів 29.03.2021 р. державним реєстратором Департаменту державної реєстрації та нотаріату Міністерства юстиції України Заєць Юлією Анатоліївною складено правовий висновок щодо відповідності вимогам Конституції України та законів України, статуту (положення) громадського формування документів, поданих для державної реєстрації змін відомостей про Всеукраїнську партію Народної Довіри, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб та громадських формувань, у тому числі, змін до статуту та програми, згідно з яким у державній реєстрації може бути відмовлено, і на підставі вказаного правового висновку 29.03.2021 р. Міністерством юстиції України прийнято рішення про відмову в державній реєстрації змін до відомостей про Всеукраїнську партію Народної Довіри, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб та громадських формувань.

В правовому висновку вказано три підстави для відмови у державній реєстрації змін, наведені вище.

Щодо вказаних підстав суд зазначає наступне.

З посиланням на п. 5.5, 5.6 Статуту Партії, згідно з якими норма представництва делегатів на З`їзді від територіальних партійних організацій встановлюється Головною Радою Партії та оголошення про скликання З`їзду Партії здійснюється Головною Радою не пізніше, ніж за один місяць до його проведення.

Позачерговий З`Їзд Партії скликається за ініціативою або на вимогу Голови Партії, Головної Ради Партії, Ревізійної комісії або 2/3 числа членів двох третин територіальних організацій, - відповідач зазначає, що з наданого рішення неможливо визначити дату проведення засідання Головної Ради Партії та не вбачається присутність членів Головної Ради Партії, на засіданні Головної Ради Партії, на якому прийнято рішення про скликання та встановлення норми представництва на Позачерговий З`Їзд Партії.

Також на п. 5.4 та 5.7 Статуту Партії міститься посилання у рішенні Позачергового З`їзду Партії від 15.02.2021 р. (протокол №3), у якому також зазначено, що визначена Головною радою Партії норма представництва - по одному делегату від кожної зареєстрованої партійної організації, яка має право делегувати кандидатів.

Суд зазначає, що мова йде про стару редакцію Статуту Партії, яка діяла до затвердження нової, поданої на реєстрацію, і вказана редакція Статуту Партії відсутня в матеріалах справи.

Проте, сторони не заперечують, що для проведення Позачергового З`Їзду Партії необхідним є попереднє прийняття Головною радою Партії рішення про норму представництва, і підставою для відмови у державній реєстрації став факт відсутності такого рішення у пакеті документів, поданих на реєстрацію.

З вказаного приводу суд зазначає, що для встановлення дотримання вимог законодавства під час проведення Позачергового З`їзду Партії, на якому прийнято рішення про внесення змін, поданих на реєстрацію, державний реєстратор встановлює легітимність проведеного з`їзду, тобто, дотримання вимог щодо його скликання, проведення та прийняття ним рішень, які передбачені законодавством, в тому числі, статутом партії.

Якщо Статут Партії наділяє Головну раду Партії повноваженням приймати рішення про норму представництва для проведення Позачергового З`їзду Партії, то такий документ має бути наданий державному реєстратору, оскільки за його відсутності наведена у рішенні інформація про зміст рішення Головної ради Партії про норму представництва не може бути перевірена.

Такого рішення у наданому пакеті документів надано не було, що не заперечує позивач.

Відсутність такого документа підпадає під підставу відмови у державній реєстрації як п. 6) документи суперечать статуту громадського формування ч. 1 ст. 28 Закону № 755-IV.

Суд зазначає, що за наявності такого рішення надати його державному реєстратору не становить труднощів.

Вказане є достатнім для відмови у державній реєстрації поданих змін.

Щодо інших підстав для відмови суд зазначає наступне.

Відповідно до ст. 7 Закону України "Про політичні партії" від 05.04.2001 р. №2365-III політичні партії повинні мати програму. Програма політичної партії є викладом цілей та завдань цієї партії, а також шляхів їх досягнення.

Згідно з Програми Політичної партії "ШАНС", затвердженої Позачерговим З`їздом Партії (протокол №3 від 15.02.2021 р.), Програма не містить такого розділу як цілі Партії, тоді як зазначені Програмні завдання та шляхи їх досягнення.

Суд зазначає, що ст. 7 Закону № 2365-III містить посилання як на цілі, так і на завдання партії, і затверджена Програма мала формально цим вимогам відповідати, тим більше, що цілі та завдання не є синонімами.

Крім того, згідно зі Статутом Політичної Партії "Шанс", затвердженого Позачерговим З`їздом Партії (протокол №3 від 15.02.2021 р.), в ньому міститься визначення мети Партії (п. 2), і не є зрозумілим, що заважало зазначити мету Партії у Програмі.

З врахуванням викладеного суд погоджується з відповідачем, який зазначає, що має місце підстава для відмови у державній реєстрації, передбачена 5) документи суперечать вимогам Конституції та законів України ч. 1 ст. 28 Закону № 755-IV.

Згідно з матеріалами справи у поданій заяві зазначено мету діяльності - сприяння формуванню та вираженню політичної волі громадян, участь у виборах та інших політичних заходах.

Згідно з п. 2 Статуту Політичної Партії "Шанс", затвердженого Позачерговим З`їздом Партії (протокол №3 від 15.02.2021 р.), метою діяльності Партії є сприяння формуванню та вираженню політичної волі громадян України, участь у виборах та інших політичних заходах.

Тобто, при формуванні заяви не відтворено слово "України" з п. 2 Статуту, що можна вважати формальним недоліком, який окремо не може бути підставою для відмови у реєстрації.

Згідно з ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

В даному випадку суд не знаходить підстав для висновку про порушення відповідачем вказаних принципів.

На підставі вищевикладеного, керуючись ст.ст. 241-246, 255, 257-262, 295 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. В задоволенні позовних вимог відмовити.

2. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

3. Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя О.В. Головань

Повний текст рішення

виготовлено і підписано 08.08.2022 р.

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення07.08.2022
Оприлюднено05.09.2022
Номер документу106038053
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення прав на свободу об’єднання у політичні партії та громадські організації

Судовий реєстр по справі —640/23390/21

Постанова від 23.03.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Лічевецький Ігор Олександрович

Ухвала від 23.01.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Лічевецький Ігор Олександрович

Ухвала від 21.12.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бєлова Людмила Василівна

Ухвала від 11.11.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бєлова Людмила Василівна

Ухвала від 11.09.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Сорочко Євген Олександрович

Рішення від 07.08.2022

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Головань О.В.

Ухвала від 30.08.2021

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Головань О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні