Рішення
від 22.08.2022 по справі 916/193/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"23" серпня 2022 р.м. Одеса Справа № 916/193/22Господарський суд Одеської області у складі:

Судді Гут С.Ф.,

при секретарі судового засідання Борисовій Н.В.,

за участю представників сторін:

від позивача: Херсонський Б.М., Мораренко С.В.,

від відповідача: Сузанська Л.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом Приватного підприємства-Фірма "АСОЛЬ" до відповідача Акціонерного товариства "ДТЕК Одеські електромережі" про визнання неправомірним нарахування плати.

Встановив:

26.01.2022 р. до Господарського суду Одеської області надійшла позовна заява Приватного підприємства-Фірма "АСОЛЬ" (далі ППФ "АСОЛЬ", позивач) до Акціонерного товариства "ДТЕК Одеські електромережі" (далі АТ "ДТЕК Одеські електромережі", відповідач), в якій з урахуванням прийнятої до розгляду заяви про зміну предмету позову просить визнати неправомірним нарахування АТ "ДТЕК Одеські електромережі" обсягів спожитої електричної енергії за період з жовтня 2018 р. по квітень 2021 р. згідно розшифровок нарахувань ППФ "АСОЛЬ" послуг з розподілу за реактивні перетоки.

Обґрунтовуючи звернення з позовом до господарського суду ППФ "АСОЛЬ" посилається на те, що є користувачем побудованих ним же двотрансформаторної станції ЗТП № 10/04 кВ кВ № 5388 з двома трансформаторами 2*400 кВ без зміни геометричних розмірів та цільового призначення та кабельної лінії КЛ 10кВ з підключенням від ПС 110кВ «Чорноморка» до комплексу житлових будинків до ЗТП 10/4 загальною довжиною 5480 м (за адресою: Одеська обл., Овідіопольський район, с. Лиманка, житловий масив Червоний Хутор, вул. Центральна, 7/1), за котрими йде постачання електроенергії до побудованого ППФ "АСОЛЬ" житлового будинку за адресою: Одеська обл., Овідіопольський район, с. Лиманка, житловий масив Червоний Хутор, вул. Центральна, 7. Як зазначає позивач, в нього відсутні побутові прилади обліку та будь-які інші об`єкти споживання електроенергії, межа балансового розмежування з АТ "ДТЕК Одеські електромережі" та ПС 110кВ «Чорноморка» знаходиться до приладів обліку ПС 110кВ «Чорноморка», в свою чергу, знаття показів споживання електричної енергії відбувається на приладах обліку ПС 110кВ, при цьому зняття показів споживання електричної енергії житлових будинків за адресою: Одеська обл., Овідіопольський район, с. Лиманка, житловий масив Червоний Хутор, вул. Центральна, 7 та 7/1, відбувається в електрощитових житлових будинків.

У період з листопада 2019 р. по лютий 2020 р. відбулась поломка лічильників в житловому будинку за адресою: Одеська обл., Овідіопольський район, с. Лиманка, житловий масив Червоний Хутор, вул. Центральна, 7 та 7/1, внаслідок якої лічильники не працювали та були зняті співробітниками Черноморського РЕМ, однак після проведеної 02.03.2020 р. АТ "ДТЕК Одеські електромережі" перевірки складено акт технічної перевірки № 4102779 та виставлено позивачу рахунки за спожиту мешканцями житлових будинків за адресою: Одеська обл., Овідіопольський район, с. Лиманка, житловий масив Червоний Хутор, вул. Центральна, 7 та 7/1, електричну енергію. Відповідно до виставлених позивачу рахунків вартість спожитої електричної енергії за період листопад 2019 - січень 2021 р. складає 148733,77 грн.

В період поломки лічильників у житлових будинках АТ "ДТЕК Одеські електромережі" здійснено нарахування спожитої ППФ "АСОЛЬ" електричної енергії із порушенням вимог Кодексу комерційного обліку та Правил роздрібного ринку електричної енергії.

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 26.01.2022 р. позовній заяві ППФ "АСОЛЬ" присвоєно єдиний унікальний номер судової справи 916/193/22 та визначено суддю Господарського суду Одеської області Гута С.Ф. для розгляду справи.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 31.01.2022 р. прийнято позовну заяву ППФ "АСОЛЬ" до розгляду та відкрито провадження у справі № 916/193/22, ухвалено розглядати справу за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 24.02.2022 р.

14.02.2022 р. ППФ "АСОЛЬ" звернулось до господарського суду із клопотанням про призначення комплексної електротехнічної та економічної експертизи, на вирішення якої пропонує поставити питання: Чи відповідає нормам Кодексу комерційного обліку електричної енергії, розрахунок за спожиту електричну енергію ППФ "АСОЛЬ" у обсязі, нарахованому АТ "ДТЕК Одеські електромережі" у період з листопада по грудень 2019 р. в обсязі 51488 кВт, під час тимчасового порушення роботи вузла обліку?; Чи відповідають, зазначені у розшифровках нарахування АТ "ДТЕК Одеські електромережі" об`єми споживань, фактичним спожитим обсягам електричної енергії ППФ "АСОЛЬ" за розрахунковий період листопад 2019 р. - січень 2021 р.?; Який фактичний обсяг спожитої електричної енергії з листопада 2019 р. по січень 2021 р. з урахуванням відповідей на питання № 1-2?; Який об`єм втрат електричної енергії на ділянці: трансформаторна підстанція ПС 110кВ «Чорноморка» - кабельна лінія КЛ 10кВ?.

Однак, у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України та на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 Про введення воєнного стану в Україні, затвердженого Верховною Радою України Законом України від 24.02.2022 р. № 2102-IX, в Україні із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб введено воєнний стан.

Рішенням Ради суддів України від 24.02.2022 р. № 9 запроваджено невідкладні заходи для забезпечення сталого функціонування судової влади в Україні в умовах воєнного стану. Зокрема, пунктом 2 вказаного Рішення, зборам суддів, головам судів, суддям судів України у випадку загрози життю, здоров`ю та безпеці відвідувачів суду, працівників апарату суду, суддів рекомендовано оперативно приймати рішення про тимчасове зупинення здійснення судочинства певним судом до усунення обставин, які зумовили припинення розгляду справ.

У зв`язку із запровадженням на території України воєнного стану та з метою забезпечення безпеки працівників Господарського суду Одеської області та відвідувачів, зборами суддів Господарського суду Одеської області від 24.02.2022 р. було вирішено рекомендувати суддям, як тимчасовий захід зняти з розгляду справи, які призначені з 24 лютого 2022 року.

Статтею 3 Конституції України визначено, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.

Призначене на 24.02.2022 р. підготовче засідання не відбулось.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 24.02.2022 р. призначено підготовче засідання на 15.03.2022 р.

Статтею 1 Закону України Про правовий режим воєнного стану встановлено, що воєнний стан це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.

Статтею 10 Закону України Про правовий режим воєнного стану встановлено, що у період воєнного стану не можуть бути припинені повноваження Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, а також судів, органів прокуратури України, органів, що здійснюють оперативно-розшукову діяльність, досудове розслідування, та органів, підрозділи яких здійснюють контррозвідувальну діяльність.

Відповідно до статті 26 Закону України Про правовий режим воєнного стану, правосуддя на території, на якій введено воєнний стан, здійснюється лише судами. На цій території діють суди, створені відповідно до Конституції України. Скорочення чи прискорення будь-яких форм судочинства забороняється. У разі неможливості здійснювати правосуддя судами, які діють на території, на якій введено воєнний стан, законами України може бути змінено територіальна підсудність судових справ, що розглядаються в цих судах, або в установленому законом порядку змінено місце знаходження судів.

Частинами 1 та 2 статті 2 ГПК України встановлено, що завданням господарського судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів, пов`язаних із здійсненням господарської діяльності, та розгляд інших справ, віднесених до юрисдикції господарського суду, з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, держави.

Суд та учасники судового процесу зобов`язані керуватися завданням господарського судочинства, яке превалює над будь-якими іншими міркуваннями в судовому процесі.

В свою чергу, частиною 3 статті 2 ГПК України встановлено, що одним із основних засад (принципів) господарського судочинства є розумність строків розгляду справи судом.

Відповідно до положень статті 114 ГПК України суд має встановлювати розумні строки для вчинення процесуальних дій. Строк є розумним, якщо він передбачає час, достатній, з урахуванням обставин справи, для вчинення процесуальної дії, та відповідає завданню господарського судочинства.

Згідно із приписами статті 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.

Відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожній фізичній або юридичній особі гарантується право на розгляд судом упродовж розумного строку цивільної, кримінальної, адміністративної або господарської справи, а також справи про адміністративне правопорушення, в якій вона є стороною.

Європейський суд з прав людини щодо критеріїв оцінки розумності строку розгляду справи визначився, що строк розгляду має формувати суд, який розглядає справу. Саме суддя має визначати тривалість вирішення спору, спираючись на здійснену ним оцінку розумності строку розгляду в кожній конкретній справі, враховуючи її складність, поведінку учасників процесу, можливість надання доказів тощо.

Поняття розумного строку не має чіткого визначення, проте розумним слід уважати строк, який необхідний для вирішення справи відповідно до вимог матеріального та процесуального законів.

Європейський суд щодо тлумачення положення розумний строк в рішенні у справі Броуган (Brogan) та інші проти Сполученого Королівства роз`яснив, що строк, який можна визначити розумним, не може бути однаковим для всіх справ, і було б неприродно встановлювати один строк в конкретному цифровому виразі для усіх випадків. Таким чином, у кожній справі виникає проблема оцінки розумності строку, яка залежить від певних обставин.

14.03.2022 р. Президентом України підписано Указ № 133/2022 Про продовження строку дії воєнного стану в Україні, який підтримано Верховною Радою України. Воєнний стан продовжено в Україні до 26 квітня 2022 р.

У призначене на 15.03.2022 р. підготовче засідання представники сторін не з`явились. Ухвалою Господарського суду Одеської області від 15.03.2022 р. відкладено розгляд справи на 14.04.2022 р.

У призначене на 14.04.2022 р. підготовче засідання представники сторін не з`явились. Ухвалою Господарського суду Одеської області від 14.04.2022 р. відкладено підготовче засідання на 12.05.2022 р.

Законом України від 21.04.2022 № 2212-IX затверджено Указ Президента України від 18 квітня 2022 року № 259/2022 Про продовження строку дії воєнного стану в Україні. Продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 квітня 2022 року строком на 30 діб.

У призначене на 12.05.2022 р. підготовче засідання представники сторін не з`явились. Ухвалою Господарського суду Одеської області від 12.05.2022 р. відкладено підготовче засідання на 07.06.2022 р.

Указом Президента України від 18 травня 2022 року № 341/2022 строк дії воєнного стану в Україні продовжено з 05 години 30 хвилин 25 травня 2022 року строком на 90 діб, який підтримано Верховною Радою України.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 07.06.2022 р. відкладено підготовче засідання на 21.06.2022 р.

15.06.2022 р. АТ "ДТЕК Одеські електромережі" реалізовано право на подачу відзиву, в якому просить відмовити у задоволенні позовних вимог. Обґрунтовуючи підстави, які суд має врахувати для відмови у задоволенні позову відповідач посилається на те, що позивачем обрано не ефективний, на думку відповідача, спосіб захисту, оскільки у первісній редакції позовної заяви просить визнати неправомірним нарахування АТ "ДТЕК Одеські електромережі" плати за електричну енергію спожиту позивачем за період з жовтня 2018 р. по квітень 2021 р.; просить застосувати до позовних вимог, що стосуються періоду споживання з жовтня 2018 р. по 26.01.2019 р. строк позовної давності.

Додатково доводить до відома господарського суду, що в межах іншої справи, яка розглядались Господарським судом Одеської області, № 916/1826/21 (рішення від 10.11.2021 р.) суд дійшов висновку про надання ТОВ "ООЕК" допустимих доказів, отриманих від АТ "ДТЕК Одеські електромережі", на підтвердження споживання позивачем електричної енергії в обсязі 55281 кВт/год, вартість якої складає 148733,77 грн та надає підписану ППФ "АСОЛЬ" заяву-приєднання до умов договору про надання послуг з розподілу електричної енергії, за яким оператор системи розподілу (АТ "Одесаобленерго") ініціює приєднання споживача (ППФ "АСОЛЬ") до умов договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії.

Протокольною ухвалою Господарського суду Одеської області від 21.06.2022 р. оголошено перерву у підготовчому засіданні до 27.06.2022 р.

21.06.2022 р. АТ "ДТЕК Одеські електромережі" представлено до Господарського суду Одеської області письмові заперечення на клопотання про призначення експертизи, в яких, серед іншого посилається на те, що позивачем запропоновано питання, які не відносяться до повноважень судового експерта, а є виключною прерогативою суду.

27.06.2022 р. ППФ "АСОЛЬ" реалізовано право на подачу відповіді на відзив, в якій посилається на те, що житлові будинки за адресою: Одеська обл., Овідіопольський район, с. Лиманка, житловий масив Червоний Хутор, вул. Центральна, 7 та 7/1, отримають електричну енергію від ТОВ "ООЕК" через кабельну лінію та трансформаторну підстанцію позивача, однак внаслідок виходу у грудні 2019 р. з ладу одного із внутрішньодомових лічильник у житловому будинку споживання електроенергії позивача зросло в 10 разів. При цьому, на думку позивача, розрахунки споживання електричної енергії є безпідставними, оскільки відповідачем не враховано природні втрати електричної енергії при її передачі; розрахунок споживання споживача здійснюється не на підставі окремого лічильника, а враховується за математичною формулою як різниця між значеннями лічильника на ПС 110кВ «Чорноморка» та лічильників у житлових будинках.

Окрім відповіді на відзив, 27.06.2022 р. ППФ "АСОЛЬ" представлено до господарського суду заяву про зміну предмету позовних вимог (уточнення позовних вимог).

Протокольною ухвалою Господарського суду Одеської області від 27.06.2022 р. оголошено перерву у підготовчому засіданні до 07.07.2022 р.

В ході підготовчому засідання 07.07.2022 р. господарським судом прийнято до розгляду заяву ППФ "АСОЛЬ" про зміну предмету позову, жодних інших клопотань або заяв від представників сторін не надходило, враховуючи відсутність заперечення з боку присутніх представників сторін, ухвалами Господарського суду Одеської області від 07.07.2022 р. продовжено строк підготовчого провадження у справі № 916/193/22 на 30 днів, закрито підготовче провадження у справі та призначено справу № 916/193/22 до розгляду по суті на 26.07.2022 р.

26.07.2022 р. АТ "ДТЕК Одеські електромережі" представлено до Господарського суду Одеської області письмові пояснення, в яких, просить застосувати до вимог позивача за період з жовтня 2018 р. по 26.06.2019 р. строк позовної давності та відмовити у задоволенні позову, посилається, зокрема на те, що: позивачем не реалізовано передбачене приписами Правил роздрібного ринку електричної енергії право на оскарження показів розрахункових засобів вимірювальної техніки протягом 5 днів з їх отримання; позивачем не представлено в ході розгляду справи власних розрахунків обсягів споживання; рішенням Господарського суду Одеської області від 10.11.2021 р. по справі № 916/1826/21, залишеним без змін постановою Південно-західного апеляційного господарського суду від 16.06.2022 р., встановлено підтвердження АТ "ДТЕК Одеські електромережі" споживання ППФ "АСОЛЬ" у період з листопада 2019 р. по січень 2021 р. електричної енергії обсягом 55281 кВт/год.

Призначене на 26.07.2022 р. судове засідання не відбулось у зв`язку із оголошенням системою цивільної оборони у м. Одесі та Одеській області повітряної тривоги.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 26.07.2022 р. відкладено розгляд справи на 16.08.2022 р.

16.08.2022 р. ППФ "АСОЛЬ" представлено до господарського суду укладений 09.02.2022 р. між ППФ "АСОЛЬ" та ОСББ "ХУТОР ЦЕНТРАЛЬНАЯ" договір про відшкодування витрат, за яким останнє відшкодовує витрати за спожиту електричну енергію, яку поніс позивач при поломці лічильників в житлових будинках за період з жовтня 2019 р. по лютий 2020 р., вартість відшкодування складає 148733,77 грн; однолінійну схему підключення ОСББ "ХУТОР ЦЕНТРАЛЬНАЯ" та акт від 28.12.2021 р. № 2812 розмежування балансової вартості електромереж та експлуатаційної відповідальності сторін.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 16.08.2022 р. відкладено розгляд справи на 23.08.2022 р.

Під час проведення призначеного на 23.08.2022 р. судового засідання представники позивача підтримували заявлені позовні вимоги та наполягали на задоволенні позовних вимог в повному обсязі, представник відповідача натомість заперечував проти задоволення позовних вимог та наполягав на відмові у задоволенні позову.

23.08.2022 р. судом після повернення з нарадчої кімнати, в порядку статті 240 ГПК України, проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Приписами статті 14 ГПК України встановлено, що суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Збирання доказів у господарських справах не є обов`язком суду, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Учасник справи розпоряджається своїми правами щодо предмета спору на власний розсуд. Таке право мають також особи, в інтересах яких заявлено вимоги, за винятком тих осіб, які не мають процесуальної дієздатності.

Дослідивши в відкритому судовому засіданні матеріали справи, надані докази, суд встановив:

04.12.2018 р. ППФ "АСОЛЬ" підписано заяву-приєднання, відповідно до якої АТ "Одесаобленерго" (в подальшому змінено названу на АТ "ДТЕК Одеські електромережі") ініційоване приєднання споживача (ППФ "АСОЛЬ") з 01.01.2019 р. до умов договору про надання послуг з розподілу електричної енергії, за технічними даними Паспорту точок розподілу за об`єктами споживача за адресами: жм Червоний Хутор, вул. Центральна, 7, ЕІС-код точок: 62Z2420664798676, 62Z5158635984264, на умовах раніше укладеного договору про постачання електричної енергії № 1374.

Відповідно до розшифровки нарахувань АТ "ДТЕК Одеські електромережі" за жовтень 2018 р. ППФ "АСОЛЬ" отримано електроенергії з мереж ОСР загальною кількістю 55644 кВт*г, у той час як відпущено транзитом в мережі ОСР загальною кількістю 56347 кВт*год, різниця складає - 703 кВт*г.

Відповідно до розшифровки нарахувань АТ "ДТЕК Одеські електромережі" за листопад 2018 р. ППФ "АСОЛЬ" отримано електроенергії з мереж ОСР загальною кількістю 69717 кВт*г, у той час як відпущено транзитом в мережі ОСР загальною кількістю 70421 кВт*год, різниця складає - 704 кВт*г.

Відповідно до розшифровки нарахувань АТ "ДТЕК Одеські електромережі" за грудень 2018 р. ППФ "АСОЛЬ" отримано електроенергії з мереж ОСР загальною кількістю 75519 кВт*г, у той час як відпущено транзитом в мережі ОСР загальною кількістю 75118 кВт*год, різниця складає 401 кВт*г.

Відповідно до розшифровки нарахувань АТ "ДТЕК Одеські електромережі" за січень 2019 р. ППФ "АСОЛЬ" отримано електроенергії з мереж ОСР загальною кількістю 81447 кВт*г, у той час як відпущено транзитом в мережі ОСР загальною кількістю 71396 кВт*год, різниця складає 10051 кВт*г.

Відповідно до розшифровки нарахувань АТ "ДТЕК Одеські електромережі" за лютий 2019 р. ППФ "АСОЛЬ" отримано електроенергії з мереж ОСР загальною кількістю 81282 кВт*г, у той час як відпущено транзитом в мережі ОСР загальною кількістю 79860 кВт*год, різниця складає 1422 кВт*г.

Відповідно до розшифровки нарахувань АТ "ДТЕК Одеські електромережі" за березень 2019 р. ППФ "АСОЛЬ" отримано електроенергії з мереж ОСР загальною кількістю 70938 кВт*г, у той час як відпущено транзитом в мережі ОСР загальною кількістю 123909 кВт*год, різниця складає - 52971 кВт*г.

Відповідно до розшифровки нарахувань АТ "ДТЕК Одеські електромережі" за квітень 2019 р. ППФ "АСОЛЬ" отримано електроенергії з мереж ОСР загальною кількістю 89244 кВт*г, у той час як відпущено транзитом в мережі ОСР загальною кількістю 33590 кВт*год, різниця складає 55654 кВт*г.

Відповідно до розшифровки нарахувань АТ "ДТЕК Одеські електромережі" за травень 2019 р. ППФ "АСОЛЬ" отримано електроенергії з мереж ОСР загальною кількістю 63468 кВт*г, у той час як відпущено транзитом в мережі ОСР загальною кількістю 65547 кВт*год, різниця складає 2079 кВт*г.

Відповідно до розшифровки нарахувань АТ "ДТЕК Одеські електромережі" за червень 2019 р. ППФ "АСОЛЬ" отримано електроенергії з мереж ОСР загальною кількістю 63855 кВт*г, у той час як відпущено транзитом в мережі ОСР загальною кількістю 63411 кВт*год, різниця складає 444 кВт*г.

Відповідно до розшифровки нарахувань АТ "ДТЕК Одеські електромережі" за липень 2019 р. ППФ "АСОЛЬ" отримано електроенергії з мереж ОСР загальною кількістю 56187 кВт*г, у той час як відпущено транзитом в мережі ОСР загальною кількістю 52012 кВт*год, різниця складає 4175 кВт*г.

Відповідно до розшифровки нарахувань АТ "ДТЕК Одеські електромережі" за серпень 2019 р. ППФ "АСОЛЬ" отримано електроенергії з мереж ОСР загальною кількістю 57744 кВт*г, у той час як відпущено транзитом в мережі ОСР загальною кількістю 57418 кВт*год, різниця складає 326 кВт*г.

Відповідно до розшифровки нарахувань АТ "ДТЕК Одеські електромережі" за вересень 2019 р. ППФ "АСОЛЬ" отримано електроенергії з мереж ОСР загальною кількістю 0 кВт*г, у той час як відпущено транзитом в мережі ОСР загальною кількістю 55914 кВт*год, різниця складає 0 кВт*г.

Відповідно до розшифровки нарахувань АТ "ДТЕК Одеські електромережі" за жовтень 2019 р. ППФ "АСОЛЬ" отримано електроенергії з мереж ОСР загальною кількістю 63438 кВт*г, у той час як відпущено транзитом в мережі ОСР загальною кількістю 57117 кВт*год, різниця складає 6321 кВт*г.

Відповідно до розшифровки нарахувань АТ "ДТЕК Одеські електромережі" за листопад 2019 р. ППФ "АСОЛЬ" отримано електроенергії з мереж ОСР загальною кількістю 85773 кВт*г, у той час як відпущено транзитом в мережі ОСР загальною кількістю 77004 кВт*год, різниця складає 8769 кВт*г.

Згідно із виставленого 16.11.2019 р. рахунку № 03-1374/1 ППФ "АСОЛЬ" за листопад 2019 р. (ЕІС код 62Z2420664798676) нараховано 23977,25 грн з ПДВ за споживання 8769 кВт*г. При цьому, із виставленого рахунку вбачається, що на початок періоду борг складав 17283,64 грн, у той же час у поточному періоді сплачено 17283,64 грн.

Відповідно до розшифровки нарахувань АТ "ДТЕК Одеські електромережі" за грудень 2019 р. ППФ "АСОЛЬ" отримано електроенергії з мереж ОСР загальною кількістю 116124 кВт*г, у той час як відпущено транзитом в мережі ОСР загальною кількістю 79726 кВт*год, різниця складає 36398 кВт*г.

Згідно із виставленого 26.12.2019 р. рахунку № 03-1374/1 ППФ "АСОЛЬ" за грудень 2019 р. (ЕІС код 62Z2420664798676) нараховано 99523,78 грн з ПДВ за споживання 36398 кВт*г.

Відповідно до розшифровки нарахувань АТ "ДТЕК Одеські електромережі" за січень 2020 р. ППФ "АСОЛЬ" отримано електроенергії з мереж ОСР загальною кількістю 84045 кВт*г, у той час як відпущено транзитом в мережі ОСР загальною кількістю 88193 кВт*год, різниця складає - 4148 кВт*г.

Згідно із виставленого 16.01.2020 р. рахунку № 03-1374/1 ППФ "АСОЛЬ" за січень 2020 р. (ЕІС код 62Z2420664798676) нараховано - 11515,28 грн з ПДВ за споживання - 4148 кВт*г.

Відповідно до розшифровки нарахувань АТ "ДТЕК Одеські електромережі" за лютий 2020 р. ППФ "АСОЛЬ" отримано електроенергії з мереж ОСР загальною кількістю 85518 кВт*г, у той час як відпущено транзитом в мережі ОСР загальною кількістю 76196 кВт*год, різниця складає 9322 кВт*г.

Згідно із виставленого 29.02.2020 р. рахунку № 03-1374/1 ППФ "АСОЛЬ" за лютий 2020 р. (ЕІС код 62Z2420664798676) нараховано 25878,84 грн з ПДВ за споживання 9322 кВт*г.

Відповідно до розшифровки нарахувань АТ "ДТЕК Одеські електромережі" за березень 2020 р. ППФ "АСОЛЬ" отримано електроенергії з мереж ОСР загальною кількістю 79191 кВт*г, у той час як відпущено транзитом в мережі ОСР загальною кількістю 85412 кВт*год, різниця складає - 6221 кВт*г.

Згідно із виставленого 16.03.2020 р. рахунку № 03-1374/1 ППФ "АСОЛЬ" за березень 2020 р. (ЕІС код 62Z2420664798676) нараховано - 17270,15 грн з ПДВ за споживання - 6221 кВт*г.

Відповідно до розшифровки нарахувань АТ "ДТЕК Одеські електромережі" за квітень 2020 р. ППФ "АСОЛЬ" отримано електроенергії з мереж ОСР загальною кількістю 83364 кВт*г, у той час як відпущено транзитом в мережі ОСР загальною кількістю 80887 кВт*год, різниця складає 2477 кВт*г.

Згідно із виставленого 05.05.2020 р. рахунку № 03-1374/1 ППФ "АСОЛЬ" за квітень 2020 р. (ЕІС код 62Z2420664798676) нараховано 6002,82 грн з ПДВ за споживання 2477 кВт*г.

Відповідно до розшифровки нарахувань АТ "ДТЕК Одеські електромережі" за травень 2020 р. ППФ "АСОЛЬ" отримано електроенергії з мереж ОСР загальною кількістю 77931 кВт*г, у той час як відпущено транзитом в мережі ОСР загальною кількістю 75722 кВт*год, різниця складає 2209 кВт*г.

Згідно із виставленого 27.05.2020 р. рахунку № 03-1374/1 ППФ "АСОЛЬ" за травень 2020 р. (ЕІС код 62Z2420664798676) нараховано 5353,34 грн з ПДВ за споживання 2209 кВт*г.

Відповідно до розшифровки нарахувань АТ "ДТЕК Одеські електромережі" за червень 2020 р. ППФ "АСОЛЬ" отримано електроенергії з мереж ОСР загальною кількістю 72534 кВт*г, у той час як відпущено транзитом в мережі ОСР загальною кількістю 63411 кВт*год, різниця складає 9123 кВт*г.

Згідно із виставленого 16.06.2020 р. рахунку № 03-1374/1 ППФ "АСОЛЬ" за червень 2020 р. (ЕІС код 62Z2420664798676) нараховано 22564,32 грн з ПДВ за споживання 9123 кВт*г.

Відповідно до розшифровки нарахувань АТ "ДТЕК Одеські електромережі" за липень 2020 р. ППФ "АСОЛЬ" отримано електроенергії з мереж ОСР загальною кількістю 65649 кВт*г, у той час як відпущено транзитом в мережі ОСР загальною кількістю 73795 кВт*год, різниця складає - 8146 кВт*г.

Згідно із виставленого 17.07.2020 р. рахунку № 03-1374/1 ППФ "АСОЛЬ" за липень 2020 р. (ЕІС код 62Z2420664798676) нараховано - 21064,19 грн з ПДВ за споживання - 8146 кВт*г.

Відповідно до розшифровки нарахувань АТ "ДТЕК Одеські електромережі" за серпень 2020 р. ППФ "АСОЛЬ" отримано електроенергії з мереж ОСР загальною кількістю 70932 кВт*г, у той час як відпущено транзитом в мережі ОСР загальною кількістю 70585 кВт*год, різниця складає 347 кВт*г.

Згідно із виставленого 02.09.2020 р. рахунку № 03-1374/1 ППФ "АСОЛЬ" за серпень 2020 р. (ЕІС код 62Z2420664798676) нараховано 928,13 грн з ПДВ за споживання 347 кВт*г.

Відповідно до розшифровки нарахувань АТ "ДТЕК Одеські електромережі" за вересень 2020 р. ППФ "АСОЛЬ" отримано електроенергії з мереж ОСР загальною кількістю 70344 кВт*г, у той час як відпущено транзитом в мережі ОСР загальною кількістю 69937 кВт*год, різниця складає 407 кВт*г.

Згідно із виставленого 05.10.2020 р. рахунку № 03-1374/1 ППФ "АСОЛЬ" за вересень 2020 р. (ЕІС код 62Z2420664798676) нараховано 1088,60 грн з ПДВ за споживання 407 кВт*г.

Відповідно до розшифровки нарахувань АТ "ДТЕК Одеські електромережі" за жовтень 2020 р. ППФ "АСОЛЬ" отримано електроенергії з мереж ОСР загальною кількістю 60996 кВт*г, у той час як відпущено транзитом в мережі ОСР загальною кількістю 59228 кВт*год, різниця складає 1768 кВт*г.

Згідно із виставленого 19.10.2020 р. рахунку № 03-1374/1 ППФ "АСОЛЬ" за жовтень 2020 р. (ЕІС код 62Z2420664798676) нараховано 4498,49 грн з ПДВ за споживання 1768 кВт*г.

Відповідно до розшифровки нарахувань АТ "ДТЕК Одеські електромережі" за листопад 2020 р. ППФ "АСОЛЬ" отримано електроенергії з мереж ОСР загальною кількістю 75615 кВт*г, у той час як відпущено транзитом в мережі ОСР загальною кількістю 75364 кВт*год, різниця складає 251 кВт*г.

Згідно із виставленого 20.11.2020 р. рахунку № 03-1374/1 ППФ "АСОЛЬ" за листопад 2020 р. (ЕІС код 62Z2420664798676) нараховано 638,64 грн з ПДВ за споживання 251 кВт*г.

Відповідно до розшифровки нарахувань АТ "ДТЕК Одеські електромережі" за грудень 2020 р. ППФ "АСОЛЬ" отримано електроенергії з мереж ОСР загальною кількістю 86140 кВт*г, у той час як відпущено транзитом в мережі ОСР загальною кількістю 77819 кВт*год, різниця складає 8321 кВт*г.

Згідно із виставленого 18.12.2020 р. рахунку № 03-1374/1 ППФ "АСОЛЬ" за грудень 2020 р. (ЕІС код 62Z2420664798676) нараховано 24823,10 грн з ПДВ за споживання 8321 кВт*г.

Відповідно до розшифровки нарахувань АТ "ДТЕК Одеські електромережі" за січень 2021 р. ППФ "АСОЛЬ" отримано електроенергії з мереж ОСР загальною кількістю - 5596 кВт*г, у той час як відпущено транзитом в мережі ОСР загальною кількістю 0 кВт*год, різниця складає - 5596 кВт*г.

Згідно із виставленого 16.01.2021 р. рахунку № 03-1374/1 ППФ "АСОЛЬ" за січень 2021 р. (ЕІС код 62Z2420664798676) нараховано - 16693,92 грн за споживання - 5596 кВт*г.

Відповідно до розшифровки нарахувань АТ "ДТЕК Одеські електромережі" за лютий 2021 р. ППФ "АСОЛЬ" отримано електроенергії з мереж ОСР загальною кількістю 193143 кВт*г, у той час як відпущено транзитом в мережі ОСР загальною кількістю 190178 кВт*год, різниця складає 2965 кВт*г.

Відповідно до розшифровки нарахувань АТ "ДТЕК Одеські електромережі" за березень 2021 р. ППФ "АСОЛЬ" отримано електроенергії з мереж ОСР загальною кількістю 59463 кВт*г, у той час як відпущено транзитом в мережі ОСР загальною кількістю 57165 кВт*год, різниця складає 2298 кВт*г.

Відповідно до розшифровки нарахувань АТ "ДТЕК Одеські електромережі" за квітень 2021 р. ППФ "АСОЛЬ" отримано електроенергії з мереж ОСР загальною кількістю 88014 кВт*г, у той час як відпущено транзитом в мережі ОСР загальною кількістю 88014 кВт*год, різниця складає 0 кВт*г.

Рішенням Господарського суду Одеської області від 10.11.2021 р. у справі № 916/1826/21, залишеним без змін постановою Південно-західного апеляційного господарського суду від 16.06.2022 р., за позовом ТОВ "ООЕК" до ППФ "АСОЛЬ", за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на стороні позивача АТ "ДТЕК Одеські електромережі", про стягнення 169047,10 грн вартості електричної енергії спожитої за період з листопада 2019 р. по січень 2021 р., встановлено приєднання ППФ "АСОЛЬ" до умов договору постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг (ТОВ "ООЕК") на підставі підписання заяви-приєднання від 04.12.2018 р. та наданих ТОВ "ООЕК" банківських виписок, які підтверджують факт оплати у лютому 2019 р. електричної енергії.

Відповідно до вказаного рішення стягнуто з ППФ „АСОЛЬ на користь ТОВ "ООЕК" 148733,77 грн заборгованості за спожиту електричну енергію.

В рішенні Господарського суду Одеської області від 10.11.2021 р. у справі № 916/1826/21 зазначено про те, що судом відхиляються доводи ППФ „АСОЛЬ про відсутність у нього будь-яких приладів обліку, а, отже, і про відсутність у АТ „ДТЕК Одеські електромережі підстав надавати покази приладів обліку, оскільки доводи відповідача у названій частині спростовуються наданими оператором системи розподілу актом розмежування балансової належності електромереж та експлуатаційної відповідальності, а також актами про пломбування та встановлення індикаторів. Крім того, зазначено, що АТ «ДТЕК Одеські електромережі» на виконання вимог ухвали суду від 05.10.2021 р. про витребування доказів було долучено до матеріалів справи паспорт точок розподілу електричної енергії споживача ППФ «АСОЛЬ» від 02.01.2019 р., які були вказані відповідачем у заяві-приєднанні до договору; акт розмежування балансової належності електромереж та експлуатаційної відповідальності № 1925 від 23.09.2014 р., підписаний АТ «ДТЕК Одеські електромережі» та ППФ «Асоль»; акти про пломбування та встановлення індикаторів від 15.04.2020 р. та від 13.04.2020 р.; акт про пломбування та встановлення індикаторів від 22.02.2018 р.; акт про пломбування та встановлення індикаторів від 15.02.2018 р.

Дослідивши в відкритому судовому засіданні матеріали справи, надані докази, проаналізувавши норми чинного законодавства, суд дійшов наступних висновків:

Відповідно до пункту 1 постанови НКРЕКП від 06.11.2018 р. № 1345 видано АТ "Одесаобленерго" (код ЄДРПОУ 00131713, яким змінено назву на АТ "ДТЕК Одеські електромережі") ліцензію на право провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії у межах місць провадження господарської діяльності, а саме на території Одеської області в межах розташування системи розподілу електричної енергії, що перебуває у власності АТ "Одесаобленерго", та електричних мереж інших власників, які приєднані до мереж ліцензіата (з якими укладені відповідні договори згідно з законодавством).

На даний час, на підставі пункту 10 Постанови НКРЕКП від 14.03.2018 р. № 312 функції оператора комерційного обліку покладені на оператора системи розподілу у межах території своє ліцензованої діяльності, а саме АТ "ДТЕК Одеські Електромережі".

Відповідно до абзацу 2 пункту 5 Постанови НКРЕКП від 14.03.2018 р. № 312 оператор системи надає послуги комерційного обліку споживачам.

Відповідно до пункту 2.1.6 Правил роздрібного ринку електричної енергії (в редакції станом на момент підписання заяви-приєднання ППФ "АСОЛЬ", далі у відповідній редакції, далі ПРРЕЕ) у разі незгоди споживача приєднуватися до умов договору про надання послуг з розподілу електричної енергії споживач не має права використовувати електричну енергію із системи розподілу та має подати оператору системи розподілу письмову заяву про припинення розподілу електричної енергії на його об`єкт.

Фактом приєднання споживача до умов договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії (акцептування договору) є вчинення споживачем будь-яких дій, які свідчать про його бажання укласти договір споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії, зокрема повернення (надання) підписаної заяви-приєднання, сплата рахунка оператора системи розподілу та/або документально підтверджене споживання електричної енергії.

Матеріали справи не містять звернення ППФ "АСОЛЬ" до АТ "ДТЕК Одеські Електромережі" з письмовою заявою про припинення розподілу/передачі електричної енергії на його об`єкт, у той час як надана АТ "ДТЕК Одеські Електромережі" заява-приєднання від 04.12.2018 р. свідчить про приєднання ППФ "АСОЛЬ" з 01.01.2019 р. до умов публічного договору про надання послуг з розподілу електричної енергії на умовах раніше укладеного договору про постачання електричної енергії № 1374.

Враховуючи вищевикладене, між сторонами у справі існують зобов`язання на підставі договору про надання послуг з розподілу електричної енергії, до якого позивача приєднано після підписання відповідної заяви від 04.12.2018 р.

Пунктом 38 частини 1 статті 1 Закону України "Про ринок електричної енергії" встановлено, що комерційний облік електричної енергії сукупність процесів та процедур із забезпечення формування даних щодо обсягів виробленої, відпущеної, переданої, розподіленої, спожитої, імпортованої та експортованої електричної енергії у визначений проміжок часу з метою використання таких даних для здійснення розрахунків між учасниками ринку.

Відповідно до пункту 8 частини 1 статті 46 "Про ринок електричної енергії" оператор системи розподілу забезпечує комерційний облік відповідно до цього Закону, правил ринку та кодексу комерційного обліку, інших нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії.

Абзацом 1 пункту 2.3.3 ПРРЕЕ електроустановки споживачів мають бути забезпечені необхідними розрахунковими засобами вимірювальної техніки для розрахунків за спожиту електричну енергію, технічними засобами контролю і управління споживанням електричної енергії та величини потужності, а також (за бажанням споживача) суміщеними з лічильником електричної енергії або окремими засобами вимірювальної техніки для контролю якості електричної енергії.

При цьому приписами ПРРЕЕ, а саме абзацами 3-5 пункту 2.3.5, передбачено, що у разі виникнення у споживача сумніву у правильності показів розрахункових засобів вимірювальної техніки або визначення суми у пред`явленому до оплати документі щодо оплати за постачання або розподіл (передачу) електричної енергії споживач подає про це заяву учаснику роздрібного ринку, який надав розрахунковий документ.

Учасник ринку протягом 5 робочих днів від дня одержання заяви перевіряє документ (рахунок) щодо оплати електричної енергії, послуг з розподілу (передачі), комерційного обліку електричної енергії, компенсації перетікань реактивної електричної енергії тощо, у разі необхідності звертається в установленому Кодексом комерційного обліку порядку щодо перевірки даних комерційного обліку.

На підставі отриманих за результатами перевірки даних комерційного обліку електропостачальник, оператор системи та постачальник послуг комерційного обліку за необхідності проводять відповідні коригування.

Положеннями пункту 2.3.11 ПРРЕЕ встановлено, що комерційний облік на роздрібному ринку електричної енергії організовується адміністратором комерційного обліку та здійснюється постачальниками послуг комерційного обліку відповідно до вимог Закону України "Про ринок електричної енергії", Кодексу комерційного обліку та цих Правил.

В свою чергу, пункт 2.3.12 ПРРЕЕ передбачає, що споживання електричної енергії за відповідним тарифом (ціною) відповідно до комерційної пропозиції має бути забезпечене окремим комерційним обліком.

Окремі площадки вимірювання мають бути забезпечені засобами вимірювальної техніки, які дають можливість організувати комерційний облік за відповідним тарифом (ціною) на всій площадці вимірювання.

Відповідно до пункту 2.3.14 ПРРЕЕ постачальник послуг комерційного обліку забезпечує зняття показів засобів вимірювальної техніки відповідно до Кодексу комерційного обліку.

Відповідно до приписів Кодексу комерційного обліку електричної енергії:

точка комерційного обліку (ТКО) - фізична або умовна (віртуальна) точка (як елемент інформаційної моделі ринку), ідентифікована відповідним EIC-кодом, якої стосуються дані комерційного обліку електричної енергії, які використовуються для розрахунків між учасниками ринку електричної енергії та/або для формування звітності;

автоматизована система постачальника послуг комерційного обліку електричної енергії (АС ППКО) - автоматизована система або сукупність автоматизованих систем, що забезпечують виконання заявлених функцій постачальника послуг комерційного обліку електричної енергії;

Приписами пункту 8.1.2 Кодексу комерційного обліку електричної енергії (в редакції чинній на час, за який позивач просить визнати неправомірним обсяги нарахувань, далі ККО) передбачено, що покази лічильників для кожної ТКО за період інтеграції мають зчитуватися АС ППКО зі всіма знаками після коми. Покази лічильників в індивідуальних побутових та малих непобутових споживачів мають зчитуватися в цілих кВт·год.

Положення пункту 8.6.1 ККО передбачають зчитування показів з лічильників, встановлених у споживачів, може здійснюватися споживачем, а також оператором системи або ППКО (у ролі ОЗД) відповідно до цього Кодексу та умов договору.

При цьому, пункт 8.6.2 ККО встановлює, що індивідуальні побутові споживачі зобов`язані щомісяця зчитувати фактичні покази зі всіх лічильників, встановлених на об`єкті споживача, для яких відсутня можливість дистанційного зчитування даних, та надавати їх відповідному оператору системи розподілу або ППКО (у ролі ОЗД) в один із таких способів: 1) через особистий кабінет на сайті оператора системи розподілу або ППКО (у ролі ОЗД); 2) за телефоном чи іншими електронними засобами; 3) шляхом зазначення цих показів у сплаченому рахунку; 4) через особисте звернення або іншим зручним та прийнятним для сторін способом згідно з укладеним договором.

Пункт 8.6.7 ККО передбачає, що зчитування показів (збір даних) з лічильників у непобутових та колективних побутових споживачів у разі відсутності можливості їх автоматизованого дистанційного зчитування провадиться споживачем щомісяця на перше число місяця, наступного за розрахунковим. При обладнанні вузлів обліку засобами дистанційної передачі даних інформація про покази лічильників за розрахунковий місяць формується відповідним ППКО через канали дистанційного зв`язку.

В свою чергу, приписами пункту 8.6.8 ККО встановлено, що непобутові та колективні побутові споживачі зобов`язані протягом трьох календарних днів після закінчення розрахункового місяця надати оператору системи звіт про покази лічильників за розрахунковий місяць.

При цьому у разі виявлення у платіжному документі помилкових показів лічильника споживач має повідомити про це відповідного оператора системи/ППКО та електропостачальника та надати фактичні покази лічильника. Водночас індивідуальному побутовому споживачу достатньо надати фактичні покази лічильника оператору системи розподілу або електропостачальнику (пункт 8.6.16 ККО).

Крім того, пунктом 8.6.17 ККО передбачено, що оператор системи/ППКО має забезпечити протягом п`яти робочих днів від дня отримання відповідного повідомлення проведення перевірки вказаних у рахунку показів лічильника, а в разі потреби протягом 20 робочих днів забезпечити перевірку лічильника та, у разі потреби, виправити помилкові дані, та проінформувати споживача про результати перевірки. Електропостачальник, оператор системи та споживач за ініціативою однієї зі сторін оформлюють акт звірки спожитої та сплаченої електричної енергії відповідно до отриманих фактичних показів ЗКО.

Пунктом 5.9.4 ККО передбачено що якщо до технологічних електричних мереж основного споживача приєднані електроустановки інших суб`єктів господарювання, власників мереж тощо, розрахунковий облік має бути організований основним споживачем таким чином, щоб забезпечити складення балансу електричної енергії у власних технологічних електричних мережах для проведення комерційних розрахунків відповідно до обраної основним споживачем комерційної пропозиції електропостачальника в розрахунковому періоді.

Частиною 4 статті 75 ГПК України передбачено, що обставини, встановлені рішенням суду в господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

У рішенні Господарського суду Одеської області від 10.11.2021 р. у справі № 916/1826/21, залишеним без змін постановою Південно-західного апеляційного господарського суду від 16.06.2022 р., встановлено пломбування та встановлення індикаторів АТ "ДТЕК Одеські електромережі" на електроустановках ППФ "АСОЛЬ".

В контексті вищенаведених норм, господарський суд зазначає, що частиною 1 статті 77 ГПК України передбачено, що обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Враховуючи обраний ППФ "АСОЛЬ" спосіб захисту, а саме визнання неправомірним нарахування АТ "ДТЕК Одеські електромережі" (який виступає оператором системи розподілу електричної енергії) обсягів спожитої електричної енергії за період з жовтня 2018 р. по квітень 2021 р. згідно розшифровок нарахувань ППФ "АСОЛЬ", те, що через побудовані позивачем технологічні електричні мережи йде постачання електричної енергії до житлових будинків, на позивача в силу приписів Кодексу комерційного обліку електричної енергії покладено обов`язок організувати розрахунковий облік таким чином, щоб забезпечити складення балансу електричної енергії у власних технологічних електричних мережах для проведення комерційних розрахунків, тобто обов`язок надання оператору системи розподілу електричної енергії показів споживання (показів обліку), на підставі яких можливо встановити кількість використання (або не використання) електричної енергії як основним споживачем, так і приєднаних до нього суб`єктів господарювання.

З огляду на відсутність в матеріалах справи представленого ППФ "АСОЛЬ" балансу отриманої та переданої через його технологічні мережі електричної енергії, в господарського суду відсутні правові підстави для визнання неправомірним обсягів нарахування АТ "ДТЕК Одеські електромережі", оскільки в ході розгляду справи позивачем не спростовано власними обсягами нарахування представлених АТ "ДТЕК Одеські електромережі" обсягів за період з жовтня 2018 р. по квітень 2021 р., не представлено власних показів розрахункових засобів вимірювальної техніки, якими мають бути забезпечені електроустановки споживачів.

Стосовно заявленого ППФ "АСОЛЬ" клопотання про призначення комплексної електротехнічної та економічної експертизи господарський суд зазначає наступне.

Відповідно до затвердженої наказом Міністерства юстиції України від 08.10.1998 р. № 53/5 (у редакції наказу Міністерства юстиції України від 26.12.2012 р. № 1950/5) Інструкції про призначення та проведення судових експертиз та експертних досліджень одним із основних видів (підвидів) інженерно-технічної експертизи є електротехнічна експертизи, до об`єктів останньої віднесено електрообладнання, електроприлади, їх частини, фрагменти електропроводів і кабелів, улаштування електрозахисту, електрокомутаційне влаштування, електричні схеми тощо, у той час як до її основних завдань належить встановлення причин виникнення аварійних режимів в електричних мережах та електрообладнанні, вплив цих режимів на роботу електроприладів та електробезпеку людини, аналіз роботи електроустановок та їх відповідність нормативним вимогам.

В той же час основними видами (підвидами) економічної експертизи є експертиза бухгалтерського та податкового обліку; експертиза фінансово-господарської діяльності; Експертиза фінансово-кредитних операцій.

В контексті запропонованих ППФ "АСОЛЬ" питань щодо визначення обсягів нарахувань, в т.ч. під час тимчасового порушення роботи вузла обліку, та фактичного обсягу споживань за період з листопада 2019 р. по січень 2021 р., та наведених вище норм Правил роздрібного ринку електричної енергії та Кодексу комерційного обліку електричної енергії визначення обсягу спожитої електричної енергії є одним із обов`язків АТ "ДТЕК Одеські електромережі" як оператора системи розподілу електричної енергії та ППФ "АСОЛЬ" як особи, через технологічні електричні мереж якої приєднані електроустановки інших суб`єктів господарювання, котрий не може бути перекладено на судового експерта, адже вирішення цього питання не віднесено до його повноважень.

В той же час визначення відповідності нарахувань АТ "ДТЕК Одеські електромережі" нормам Кодексу комерційного обліку електричної енергії віднесено до сфери права та не може бути делеговано судовому експерту.

Відтак клопотання не підглядає задоволенню.

Стосовно клопотання АТ "ДТЕК Одеські електромережі" про застосування строку позовної давності господарський суд зазначає наступне.

Згідно з частиною 1 статті 261 Цивільного кодексу України позовна давність застосовується лише за наявності порушення права особи.

Отже, перш ніж застосовувати позовну давність, господарський суд повинен з`ясувати та зазначити в судовому рішенні, чи порушене право або охоронюваний законом інтерес позивача, за захистом якого той звернувся до суду. У разі коли такі право чи інтерес не порушені, суд відмовляє в позові з підстав його необґрунтованості. І лише якщо буде встановлено, що право або охоронюваний законом інтерес особи дійсно порушені, але позовна давність спливла і про це зроблено заяву іншою стороною у справі, суд відмовляє в позові у зв`язку зі спливом строку позовної давності - за відсутності наведених позивачем поважних причин її пропущення. Близька за змістом правова позиція викладена у постанові Верховного Суду України від 13.05.2014 у справі № 3-14г14, у постановах Верховного Суду від 22.05.2018 у справі № 369/6892/15-ц, від 31.10.2018 у справі № 367/6105/16-ц, від 07.11.2018 у справі № 575/476/16-ц, на які посилається скаржник, а також у низці інших постанов Верховного Суду від 26.11.2019 у справі № 904/841/18, від 20.01.2020 у справі № 924/774/18, від 07.04.2021 у справі № 911/2669/19, від 13.10.2021 у справі № 914/687/20.

Як зазначено вище в господарського суду відсутні правові підстави для визнання неправомірним обсягів нарахування АТ "ДТЕК Одеські електромережі", відтак і відсутні правові підстави для застосування строків позовної давності.

Відповідно до вимог частини 1 статті 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Згідно із частиною 1 статті 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

У відповідності до статті 76 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Відповідно до статті 78 ГПК України достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи.

Приписи статті 79 ГПК України встановлюють, що наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Статтею 86 ГПК України встановлено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Частинами 1-3 статті 13 ГПК України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Принцип рівності сторін у процесі вимагає, щоб кожній стороні надавалася розумна можливість представляти справу в таких умовах, які не ставлять цю сторону у суттєво невигідне становище відносно другої сторони (пункт 87 Рішення Європейського суду з прав людини у справі "Салов проти України" від 06.09.2005 р.).

У Рішенні Європейського суду з прав людини у справі "Надточий проти України" від 15.05.2008 р. зазначено, що принцип рівності сторін передбачає, що кожна сторона повинна мати розумну можливість представляти свою сторону в умовах, які не ставлять її в суттєво менш сприятливе становище в порівнянні з опонентом.

Змагальність означає таку побудову судового процесу, яка дозволяє всім особам учасникам певної справи відстоювати свої права та законні інтереси, свою позицію у справі.

Принцип змагальності є процесуальною гарантією всебічного, повного та об`єктивного з`ясування судом обставин справи, ухвалення законного, обґрунтованого і справедливого рішення у справі.

Пунктом 2 частини 1 та пунктом 1 частини 4 статті 129 ГПК України встановлено, що судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Керуючисьст.ст.13,73,74,76,86,130,175,232,233,237,238,240,241

Господарського процесуального кодексу України, суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволені позовних вимог Приватного підприємства-Фірма "АСОЛЬ" до відповідача Акціонерного товариства "ДТЕК Одеські електромережі" про визнання неправомірним нарахування плати відмовити.

Витрати по сплаті судового збору за подання позовної заяви покласти на позивача.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст складено 02 вересня 2022 р.

Суддя С.Ф. Гут

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення22.08.2022
Оприлюднено05.09.2022
Номер документу106040425
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах щодо оскарження актів (рішень) суб'єктів господарювання та їхніх органів, посадових та службових осіб у сфері організації та здійснення господарської діяльності

Судовий реєстр по справі —916/193/22

Постанова від 31.01.2023

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Богацька Н.С.

Ухвала від 18.01.2023

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Богацька Н.С.

Ухвала від 16.01.2023

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Богацька Н.С.

Ухвала від 29.11.2022

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Богацька Н.С.

Ухвала від 25.10.2022

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Богацька Н.С.

Ухвала від 03.10.2022

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Богацька Н.С.

Ухвала від 23.09.2022

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Богацька Н.С.

Рішення від 22.08.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Гут С.Ф.

Ухвала від 15.08.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Гут С.Ф.

Ухвала від 26.07.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Гут С.Ф.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні