ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
25 серпня 2022 року м. Київ № 640/11452/21
Суддя Окружного адміністративного суду міста Києва Вєкуа Н.Г., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи адміністративну справу за позовом
Баришівської селищної радидоДержавної екологічної інспекції Українипровизнання протиправним та скасування наказу від 19.01.2021 №17,ВСТАНОВИВ:
До Окружного адміністративного суду м. Києва звернулась Баришівська селищна рада (Броварського району Київської області, 07501, код ЄДРПОУ 04360623) з позовом до Державної екологічної інспекції України (пров. Новопечерський, 3, корпус 2, м. Київ, 01042, Код ЄДРПОУ 37508533) про визнання протиправним та скасування наказу голови Державної екологічної інспекції України "Про проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю)" від 19.01.2021 №17.
Свої вимоги позивач мотивує тим, що Баришевська селищна рада не є суб`єктом господарювання, а відтак відповідач протиправно призначив позаплановий захід державного нагляду, оскільки такі заходи можуть застосовуватися лише до суб`єктів господарювання.
Також позивач стверджує, що відповідно до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та Порядку контролю за здійсненням органами місцевого самоврядування делегованих повноважень органів виконавчої влади, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 09.03.1999 №339, контроль за діяльністю органів місцевого самоврядування здійснюється виключно щодо делегованих повноважень, а тому належним суб`єктом перевірки мав би бути виконавчий комітет Баришівської селищної ради Броварського району Київської області, як виконавчий орган Баришівської селищної ради.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва відкрито спрощене позовне провадження у справі без повідомлення учасників справи (письмове провадження), встановлено відповідачу строк для надання відзиву та витребувано від останнього докази та відповідні матеріали.
Від Державної екологічної інспекції України до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач заперечив проти задоволення позовних вимог та зазначив, що інспекцією призначена перевірка щодо можливого порушення вимог природоохоронного законодавства України в адміністративних межах Баришівської селищної ради по заяві громадянина ОСОБА_1 , а не перевірка органу місцевого самоврядування. Відповідач наполягає а тому, що Держекоінспекція має повноваження здійснювати державний нагляд (контроль) за додержанням органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень.
Суд, розглянувши у відповідності до вимог статті 263 Кодексу адміністративного судочинства України справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні), дослідивши в сукупності письмові докази, якими сторони обґрунтовують позовні вимоги та відзив на позов, встановив наступне.
З метою розгляду звернення гр. ОСОБА_1 від 18.01.2021 щодо порушення вимог природоохоронного законодавства полігоном твердих побутових відходів на території Баришівської селищної ради, Державна екологічна інспекція України прийняла наказ "Про проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю)" від 19.01.2021 №17.
Відповідно до п.1 цього наказу була утворена комісія з проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) стосовно дотримання вимог природоохоронного законодавства полігоном твердих побутових відходів який розташований на земельній ділянці згідно кадастрового номеру 3220255100:01:139:1000 на землях підпорядкованої території Баришівської сільської ради Київської області.
Позивач не погоджуючись із вказаним наказом, звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд враховує наступне.
Відповідно до ст. 20 Закону України «Про місцеве самоврядування», державний контроль за діяльністю органів і посадових осіб місцевого самоврядування може здійснюватися лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, і не повинен призводити до втручання органів державної влади чи їх посадових осіб у здійснення органами місцевого самоврядування наданих" їм власних повноважень.
Відповідно до положень ст. 20-2 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища належить: а) організація і здійснення у межах компетенції державного нагляду (контролю) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності та господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства: про екологічну та радіаційну безпеку; про використання та охорону земель; про охорону і раціональне використання вод та відтворення; водних ресурсів; про охорону атмосферного повітря; про охорону, захист, використання та відтворення лісів; про охорону, утримання і використання зелених насаджень; про використання, охорону і відтворення рослинного світу;... е) надання обов`язкових до виконання приписів щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства з питань, що належать до його компетенції, та здійснення контролю за їх виконанням та ін.
Відповідно до ст. 8 Господарського кодексу України, держава, органи державної влади та органи місцевого самоврядування не є суб`єктами господарювання.
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», державний нагляд(контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Відповідно до п.1, 5 Порядку контролю за здійсненням органами місцевого самоврядування делегованих повноважень органів виконавчої влади, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 9 березня 1999 р. N339, контроль за здійсненням органами місцевого самоврядування делегованих повноважень органів виконавчої влади (далі - контроль) покладається на відповідні місцеві держадміністрації та Раду міністрів Автономної Республіки Крим, а у випадках, передбачених законодавством, - на міністерства та інші центральні органи виконавчої влади, їх територіальні органи.
Міністерства та інші центральні органи виконавчої влади, їх територіальні органи здійснюють контроль відповідно до повноважень та у порядку, визначеному законодавством.
Відповідно до п.2 розділу II Положення, Державна екологічна інспекція у Чернігівській області здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами-нерезидентами вимог, у тому числі, законодавства про охорону, захист, використання та відтворення лісів; про охорону, утримання і використання зелених насаджень; про використання, охорону і відтворення рослинного світу.
Отже, згідно положень Господарського кодексу України Вознесенська сільська рада не є суб`єктом господарювання, проте оскільки Законом України «Про охорону навколишнього природного середовища», Законом України «Про місцеве самоврядування», Положенням, Порядком контролю за здійсненням органами місцевого самоврядування делегованих повноважень органів виконавчої влади, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 9 березня 1999 року №339 не визначено безпосереднього порядку проведення перевірок органів місцевого самоврядування, відповідачем при здійсненні перевірки застосовано окремі положення Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».
Відповідно до положень ст.7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ, який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.
На підставі наказу оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу, яке підписується керівником або заступником керівника органу державного нагляду (контролю) (із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові) і засвідчується печаткою.
Перед початком здійснення заходу посадові особи органу державного нагляду (контролю) зобов`язані пред`явити керівнику суб`єкта господарювання або уповноваженій ним особі посвідчення (направлення) та службове посвідчення, що засвідчує посадову особу органу державного нагляду (контролю), і надати суб`єкту господарювання копію посвідчення (направлення).
Посадова особа органу державного нагляду (контролю) без посвідчення (направлення) на здійснення заходу та службового посвідчення не має права здійснювати державний нагляд (контроль) суб`єкта господарювання.
Суб`єкт господарювання має право не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходу, якщо вони не пред`явили документів, передбачених цією статтею.
За результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю), у разі виявлення порушень вимог законодавства, складає акт.
В останній день перевірки два примірники акта підписуються посадовими особами органу державного нагляду (контролю), які здійснювали захід, та суб`єктом господарювання або уповноваженою ним особою, якщо інше не передбачено законом.
Один примірник акта вручається суб`єкту господарювання або уповноваженій ним особі, а другий - зберігається в органі державного нагляду (контролю).
Згідно наказу від 19.01.2021 №17, державним інспекторам з охорони навколишнього природного середовища призначено провести позапланову перевірку фактів вказаних у зверненні гр. ОСОБА_1 стосовно дотримання вимог природоохоронного законодавства полігоном твердих побутових відходів, який розташований на земельній ділянці згідно кадастрового номеру 3220255100:01:139:1000 на землях підпорядкованої території Баришівської сільської ради Київської області.
Відповідно до ст. 3 Закону України «Про звернення громадян», заява (клопотання) - звернення громадян із проханням про сприяння реалізації закріплених Конституцією та чинним законодавством їх прав та інтересів або повідомлення про порушення чинного законодавства чи недоліки в діяльності підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, народних депутатів України, депутатів місцевих рад, посадових осіб, а також висловлення думки щодо поліпшення їх діяльності.
Відповідно до ч. 1 ст. 15 Закону України «Про звернення громадян», органи державної влади, місцевого самоврядування та їх посадові особи, керівники та посадові особи підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, об`єднань громадян, до повноважень яких належить розгляд заяв (клопотань), зобов`язані об`єктивно і вчасно розглядати їх, перевіряти викладені в них факти, приймати рішення відповідно до чинного законодавства і забезпечувати їх виконання, повідомляти громадян про наслідки розгляду заяв (клопотань).
Отже, Державною екологічною інспекцією України проводилася перевірка щодо можливого порушення вимог природоохоронного законодавства України на землях підпорядкованої території Баришівської сільської ради Київської області по заяві громадянина ОСОБА_1 , а не перевірка органу місцевого самоврядування. Таким чином не знаходять свого підтвердження посилання позивача, що перевірка була проведена протиправно оскільки вона проводилась не стосовно делегованих повноважень позивача. Щодо наказу на проведення перевірки то суд зазначає, що він є єдиною формою реалізації Державною екологічною інспекцією повноважень на призначення проведення перевірки.
Статтею 37 Закону України «Про відходи» визначено, що контроль у сфері поводження з відходами здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, тобто Держекоінспекція.
Тобто державний нагляд (контроль) за додержанням органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень, зокрема у сфері поводження з відходами, покладено на Держекоінспекцію у порядку визначеному ст. 20-2 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» та ст. 37 Закону України «Про відходи».
Враховуючи зазначене, суд вважає, що позовні вимоги Баришівської сільської ради про визнання незаконним та скасування наказу Державної екологічної інспекції України від 19.01.2021 №17 задоволенню не підлягають.
Згідно з ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Оскільки в даному випадку суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог, то судові витрати не підлягають відшкодуванню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, як то відповідача у справі.
Керуючись статтями 2, 5-11, 19, 72-77, 90, 139, 241-246, 250, 255, 257 - 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ВИРІШИВ:
В задоволені позову Баришівської селищної ради - відмовити.
Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293, 295, 296 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя Н.Г. Вєкуа
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 24.08.2022 |
Оприлюднено | 09.09.2022 |
Номер документу | 106088398 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу охорони навколишнього природного середовища, зокрема щодо забезпечення екологічної безпеки, у тому числі при використанні природних ресурсів; екологічної безпеки поводження з відходами |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Файдюк Віталій Васильович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Файдюк Віталій Васильович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Файдюк Віталій Васильович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Файдюк Віталій Васильович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Файдюк Віталій Васильович
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Вєкуа Н.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні