Рішення
від 17.08.2022 по справі 132/476/22
КАЛИНІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 132/476/22

Провадження № 2/132/374/22

РІШЕННЯ

Іменем України

18.08.2022р. Калинівський районний суд Вінницької області у складі: головуючого - судді СЄЛІНА Є.В., при секретарі КУЛИК Т.С., за участі: уповноваженого представника Хмільницької окружної прокуратури Вінницької області - прокурора ШИМАНСЬКОЇ В.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду міста Калинівка Вінницької області у порядку загального позовного провадження цивільну справу №132/476/22 за позовом керівника Хмільницької окружної прокуратури Вінницької області, поданим в інтересах держави в особі Управління соціального захисту населення Хмільницької районної державної адміністрації Вінницької області до ОСОБА_1 про стягнення надміру виплачених коштів,

ВСТАНОВИВ:

17.02.2022р. до Калинівського районного суду Вінницької області звернувся керівник Хмільницької окружної прокуратури Вінницької області із вказаним позовом, поданим в інтересах держави в особі Управління соціального захисту населення Хмільницької районної державної адміністрації Вінницької області, в якому просить стягнути із ОСОБА_1 на користь Управління соціального захисту населення Хмільницької районної державної адміністрації Вінницької області суму надміру виплачених коштів державної соціальної допомоги у розмірі 13591грн.54коп. В обґрунтування цієї вимоги зазначив, що ОСОБА_1 звернулась до Управління соціального захисту населення Хмільницької районної державної адміністрації Вінницької області із заявою про призначення їй державної соціальної допомоги як малозабезпеченій сім`ї та як одинокій матері з дітьми. Відповідно до норм Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям», та Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми», ОСОБА_1 призначено та виплачено державну соціальну допомогу малозабезпеченій сім`ї та одинокій матері з дітьми, однак пізніше встановлено, що останньою надано неповну/невірну інформацію про доходи (не вказано інформацію про наявність земельного паю), що призвело до надмірно виплачених коштів соціальної допомоги: з 01.08.2019р. по 31.01.2020р. в сумі 1554,82грн. (допомоги одинокій матері з урахуванням рівня доходів); з 01.08.2019р. по 01.12.2020р. в сумі 12036,72грн. (допомоги малозабезпеченим сім`ям), а всього на загальну суму 13591,54грн., яку вона в добровільному порядку не повернула Управлінню соціального захисту населення Хмільницької районної державної адміністрації Вінницької області, а тому керівник Хмільницької окружної прокуратури Вінницької області вимушений звернутися до суду із вказаним позовом в інтересах держави, який просить задовольнити.

Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 17.02.2022р., вказаний позов переданий на розгляд судді Сєліну Є.В., який своєю ухвалою від 12.03.2022р. відкрив за ним провадження за правилами загального позовного провадження.

Відповідно до ухвали Калинівського районного суду Вінницької області від 17.05.2022р., закрите підготовче провадження у даній цивільній справі, призначено її до судового розгляду по суті в загальному позовному провадженні.

Уповноважений представник Хмільницької окружної прокуратури Вінницької області - прокурор ШИМАНСЬКА В.В. в судовому засіданні підтримала позовні вимоги, просила їх задовольнити, з підстав, зазначених у позовній заяві.

Представник Управління соціального захисту населення Хмільницької районної державної адміністрації Вінницької області в судове засідання не з`явився, подавши письмову заяву, згідно якої просить справу розглянути за його відсутності, позовні вимоги підтримує та просить задовольнити.

Відповідач ОСОБА_1 в судове засідання не з`явилася, подавши письмову заяву, згідно якої просить справу розглянути за її відсутності, позовні вимоги визнає у повному обсязі та не заперечує проти їх задоволення.

Вислухавши вступну промову прокурора, дослідивши матеріали справи, суд приходить до наступних висновків.

Судом встановлено, що відповідач ОСОБА_1 звернулась 02.08.2019р. до органу праці та соціального захисту населення із заявою про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсацій та пільг, а саме допомоги на дітей одиноким матерям; допомоги малозабезпеченим сім`ям; допомоги на дітей, які виховуються у багатодітних сім`ям.

На підставі поданої ОСОБА_1 заяви та документів, проведених розрахунків, рішеннями органу праці та соціального захисту населення від 15.08.2019р., останній призначено допомогу сім`ям з дітьми, а саме допомогу одиноким матерям (з урахуванням доходів) з 01.08.2019р. по 31.01.2020р. в сумі 232,47грн. щомісячно; допомогу на дітей, які виховуються у багатодітних сім`ях з 01.08.2019р. по 31.03.2020р. в сумі 3400,00грн., з 01.04.2020р. по 31.12.2021р. в сумі 1700,00грн. щомісячно; а також державну соціальну допомогу малозабезпеченій сім`ї з 01.08.2019р. по 31.01.2020р. в сумі 1870,99грн. щомісячно.

З наявних актів про проведення перевірки правильності та повноти інформації, що надається заявниками для призначення житлових субсидій та соціальної допомоги від 11.02.2020р. встановлено, що ОСОБА_1 надано неповну/невірну інформацію про свої доходи, а саме в Декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги не було вказано інформацію про наявність земельного паю, який їй належав на праві власності, що призвело до надмірно виплачених коштів соціальної допомоги: з 01.08.2019р. по 31.01.2020р. в сумі 1554,82грн. (допомоги одинокій матері з урахуванням рівня доходів); з 01.08.2019р. по 01.12.2020р. в сумі 12036,72грн. (допомоги малозабезпеченим сім`ям), а всього на загальну суму 13591,54грн., яку вона в добровільному порядку не повернула на вимогу Управління соціального захисту населення Хмільницької районної державної адміністрації Вінницької області.

Як вбачається з інформаційної довідки із Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта № 176384196 від 06.08.2019р., ОСОБА_1 на праві приватної власності належить земельна ділянка з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, площею 2,8009га., що розташована на території Мончинської сільської ради Погребищанського району Вінницької області, кадастровий номер ділянки: 0523482800:03:002:0253, дата державної реєстрації земельної ділянки 11.03.2014р.

Згідно актуальної інформації про державну реєстрацію іншого речового права за номером запису 16078324, вищевказана земельна ділянка перебуває у тимчасовому користуванні Фермерського господарства «Дніпро-М» (ЄДРПОУ 39443096), на підставі договору про право користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (договір емфітевзису) б/н від 27.07.2016р., відповідно до умов якого, за користування земельною ділянкою землекористувач сплачує власнику плату в розмірі 100362,76грн., що сплачується ним у грошовій формі щорічними до 31 грудня платежами протягом 10 років з дня державної реєстрації.

Відповідно до положень статей 1, 3 Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям», державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям - щомісячна допомога, яка надається малозабезпеченим сім`ям у грошовій формі в розмірі, що залежить від величини середньомісячного сукупного доходу сім`ї. Право на державну соціальну допомогу мають малозабезпечені сім`ї, які постійно проживають на території України.

Частиною 10 статті 4 Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям» визначено, що порядок призначення та виплати державної соціальної допомоги встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2003 року № 250, затверджено Порядок призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, передбаченої Законом України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям».

Пунктами 2, 3 цього Порядку визначено, що державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям (далі - соціальна допомога) призначається і виплачується у грошовій формі малозабезпеченим сім`ям, які постійно проживають на території України, мають середньомісячний сукупний дохід, нижчий від прожиткового мінімуму для сім`ї. Призначення і виплата соціальної допомоги здійснюються структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві та м. Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад за зареєстрованим місцем проживання або місцем фактичного проживання уповноваженого представника малозабезпеченої сім`ї.

Згідно з пунктом 8 Порядку, державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям призначаються з місяця звернення на шість місяців. Для призначення допомоги подається в установленому порядку довідка про склад сім`ї та декларація про доходи та майновий стан (заповнюється на підставі довідок про доходи кожного члена сім`ї). При цьому допомога призначається на основі середньомісячного сукупного доходу сім`ї за останні шість місяців, що передують місяцю звернення, сукупного доходу осіб, які входять до складу сім`ї.

Відповідно до частини 4 статті 7 Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям», якщо сім`єю навмисно подано недостовірні відомості чи приховано відомості, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на державну соціальну допомогу та на визначення її розміру, виплата призначеної державної соціальної допомоги припиняється з місяця, в якому виявлено порушення. На наступний строк державна соціальна допомога може бути призначена не раніше ніж через шість місяців, починаючи з першого числа місяця виявлення порушення.

Аналогічні положення містяться у пункті 12 Порядку, у разі коли особами, які входять до складу сім`ї, навмисно подані недостовірні відомості, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на соціальну допомогу та визначення її розміру, виплата соціальної допомоги припиняється з місяця, в якому були виявленні порушення.

Згідно з пунктом 25 Порядку, виплата раніше призначеної соціальної допомоги припиняється, якщо сім`єю приховано або навмисно подано недостовірні дані про її доходи та майновий стан, що вплинули на встановлення права на соціальну допомогу і визначення її розміру, внаслідок чого були надмірно виплачені кошти, - з місяця, в якому виявлено порушення.

Відповідно до пункту 28 Порядку, якщо сім`єю приховано або навмисно подано недостовірні дані про її доходи та майновий стан, що вплинуло на встановлення права на призначення соціальної допомоги та визначення її розміру, внаслідок чого були надміру виплачені кошти, органи праці та соціального захисту населення: визначають обсяг надміру виплачених коштів та встановлюють строки їх повернення залежно від матеріального стану сім`ї; повідомляють уповноваженого представника малозабезпеченої сім`ї про обсяг надміру виплачених коштів та строки їх повернення; у разі врахування надміру виплачених коштів при виплаті соціальної допомоги у наступні періоди провадять щомісячні відрахування на підставі своїх рішень у розмірі не більш як 20 відсотків суми, що підлягає виплаті; у разі неповернення надміру виплачених коштів добровільно в установлені строки вирішують питання про їх стягнення у судовому порядку.

Згідно статтей 1, 3 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми», громадяни України, в сім`ях яких виховуються та проживають неповнолітні діти, мають право на державну допомогу у випадках та на умовах, передбачених цим Законом та іншими законами України. Допомога на дітей одиноким матерям є одним із видів державної допомоги сім`ям з дітьми.

Відповідно до частини 1 статті 18-1 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми», право на допомогу на дітей одиноким матерям мають одинокі матері (які не перебувають у шлюбі), одинокі усиновлювачі, якщо у свідоцтві про народження дитини або документі про народження дитини, виданому компетентними органами іноземної держави, за умови його легалізації в установленому законодавством порядку (рішенні про усиновлення дитини), відсутній запис про батька (матір) або запис про батька (матір) проведено в установленому порядку органом державної реєстрації актів цивільного стану за вказівкою матері (батька, усиновлювача) дитини.

Згідно статті 18-3 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми», допомога на дітей одиноким матерям, одиноким усиновлювачам, матері (батьку) у разі смерті одного з батьків, які мають дітей віком до 18 років (якщо діти навчаються за денною формою навчання у закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, - до закінчення такими дітьми закладів освіти, але не довше ніж до досягнення ними 23 років), надається у розмірі, що дорівнює різниці між 100 відсотками прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку та середньомісячним сукупним доходом сім`ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців.

Відповідно до пунктів 48-49 Порядку призначення та виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2001р. № 1751, органи, що призначають і виплачують державну допомогу сім`ям з дітьми, мають право у разі потреби перевіряти обгрунтованість видачі та достовірність документів, поданих для призначення допомоги.

Згідно статті 22 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми», одержувачі державної допомоги зобов`язані повідомляти органи, що призначають і здійснюють виплату державної допомоги, про зміну всіх обставин, що впливають на виплату допомоги.

Суми державної допомоги сім`ям з дітьми, виплачені надміру внаслідок зловживань з боку громадян (у результаті подання документів із свідомо неправдивими відомостями, неподання відомостей про зміни у складі сім`ї, приховування обставин, які впливають на призначення і виплату державної допомоги тощо), стягуються згідно із законом.

За частиною 1 статті 1212 ЦК України, особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Відповідно до статті 1215 ЦК України, не підлягають поверненню безпідставно набуті допомоги, надані фізичній особі як засіб до існування, якщо їх виплата проведена юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку набувача.

Аналіз положень статті 1215 ЦК України дає підстави для висновку про те, що за загальним правилом безпідставно набута особою допомога не підлягає поверненню, натомість закон встановлює два виключення з цього правила: по-перше, якщо її виплата є результатом рахункової помилки з боку особи, яка проводила цю виплату; по-друге, у разі недобросовісності з боку набувача.

Такого висновку дійшов Верховний Суд у складі Об`єднаної палати Касаційного цивільного суду у постанові від 06 лютого 2019 року по справі № 545/163/17, а також у постанові у складі Другої судової палати Касаційного цивільного суду у постанові від 11 квітня 2019 року по справі № 150/164/17.

Таким чином, повернення надмірно сплаченої суми державної соціальної допомоги передбачає стягнення зазначеної суми у випадку, якщо така надмірна сплата відбулась з вини набувача, а саме, через зловживання, зокрема у випадку надання недостовірної інформації або взагалі ненадання відповідної інформації.

Як встановлено судом та зазначено вище, відповідачем не задекларовано земельну ділянку, яка перебуває у її власності, та за користування якої вона від ФГ «Дніпро-М» отримує плату.

При цьому, матеріалами справи доведено, що ОСОБА_1 була проінформована про такий обов`язок, що підтверджується її заявою, згідно з якою вона зобов`язалась повідомити управління праці та соціального захисту населення про обставини, що можуть вплинути на отримання допомоги.

Крім того, бланк декларації в свою чергу також передбачає попередження громадянина про відмову в призначенні або припинення виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям в разі подання неповних чи недостовірних відомостей про доходи та майновий стан членів сім`ї або зареєстрованих у житловому приміщенні осіб, що проживають окремо.

З урахуванням наведеного, суд дійшов висновку, що неповідомлення вищевказаних обставин відповідачем у декларації є з її боку зловживанням, а відтак кошти в розмірі 13591,54грн. підлягають безумовному поверненню, як набуті без достатньої правової підстави.

За таких обставин, позов є обґрунтованим та таким, що підлягає до задоволення.

Як вбачається з матеріалів цивільної справи, прокурор при зверненні до суду сплатив судовий збір у розмірі 2481,00грн., що підтверджується квитанцією, наявною в матеріалах цивільної справи.

Згідно частин 1, 6 статті 141 ЦПК України, судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Якщо сторону, на користь якої ухвалено рішення, звільнено від сплати судових витрат, з другої сторони стягуються судові витрати на користь осіб, які їх понесли, пропорційно до задоволеної чи відхиленої частини вимог, а інша частина компенсується за рахунок держави у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Виходячи зі змісту вказаних положень закону, з відповідача підлягають стягненню судові витрати у розмірі 2481,00грн.

Європейський суд з прав людини вказав, що пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги, між іншим, різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи («Проніна проти України», №63566/00, §23, ЄСПЛ, від 18 липня 2006 року).

Виходячи із викладеного, керуючись ст.ст.133, 141, 258-259, 263-265, 268, 273, 354 ЦПК України, суд, -

УХВАЛИВ:

Позов керівника Хмільницької окружної прокуратури Вінницької області, поданим в інтересах держави в особі Управління соціального захисту населення Хмільницької районної державної адміністрації Вінницької області до ОСОБА_1 про стягнення надміру виплачених коштів - задовольнити.

Стягнути з ОСОБА_1 на користь Управління соціального захисту населення Хмільницької районної державної адміністрації Вінницької області суму надміру виплачених коштів державної соціальної допомоги у розмірі 13591грн.54коп.

Стягнути з ОСОБА_1 документально підтвердженні витрати по сплаті судового збору при зверненні до суду із позовом у розмірі 2481грн.00коп., які перерахувати на наступні реквізити: розрахунковий рахунок UA568201720343110002000003988, ЄДРПОУ 02909909, Державна казначейська служба України у м.Київ, МФО 820172, отримувач: Вінницька обласна прокуратура.

Рішення суду може бути оскаржене до Вінницького апеляційного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги усіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя

СудКалинівський районний суд Вінницької області
Дата ухвалення рішення17.08.2022
Оприлюднено14.09.2022
Номер документу106175809
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про повернення безпідставно набутого майна (коштів)

Судовий реєстр по справі —132/476/22

Рішення від 17.08.2022

Цивільне

Калинівський районний суд Вінницької області

Сєлін Є. В.

Рішення від 17.08.2022

Цивільне

Калинівський районний суд Вінницької області

Сєлін Є. В.

Ухвала від 15.08.2022

Цивільне

Калинівський районний суд Вінницької області

Сєлін Є. В.

Ухвала від 16.05.2022

Цивільне

Калинівський районний суд Вінницької області

Сєлін Є. В.

Ухвала від 11.03.2022

Цивільне

Калинівський районний суд Вінницької області

Сєлін Є. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні