ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 вересня 2022 року м. ПолтаваСправа № 440/6768/21
Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Алєксєєвої Н.Ю.,
секретаря судового засідання Куць А.С.,
позивача ОСОБА_1 ,
представників відповідачів Лисанця А.Ф., Нємченко В.І.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Керівника Полтавської окружної прокуратури Полтавської області до Управління з питань містобудування та архітектури Виконавчого комітету Полтавської міської ради, Полтавської міської ради, третя особа: фізична особа-підприємець ОСОБА_2 про визнання протиправними і скасування окремих положень рішення, паспорта прив`язки,
В С Т А Н О В И В:
Позивач Керівник Полтавської окружної прокуратури звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Управління з питань містобудування та архітектури Виконавчого комітету Полтавської міської ради про:
- визнання протиправним та скасування пунктів 1, 2, 4 рішення Полтавської міської ради від 19.03.2021 "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності" в частині продовження розміщення тимчасової споруди для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава, продовження дії особистого строкового земельного сервітуту та паспорту прив`язки на наступні тимчасові споруди згідно з додатком 1 до рішення ФОП ОСОБА_2 (№13) стаціонарна тимчасова споруда - павільйон на земельній ділянці площею 88 кв.м. з кадастровим номером 5310137000:18:006:0087 по АДРЕСА_1 ;
- визнання протиправним та скасування паспорту прив`язки №01-02-17/459-1011 від 03.03.2014.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що Полтавська міська рада рішенням від 19 березня 2021 року "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава" надала дозвіл ФОП ОСОБА_2 на продовження розміщення стаціонарної тимчасової споруди - павільйону на земельній ділянці площею 88 кв.м., з кадастровим номером 5310137000:18:006:0087 по АДРЕСА_1 .
Оскаржуваним рішенням ФОП ОСОБА_2 продовжено дію особистого строкового сервітуту, хоча, як зазначив Прокурор, на час прийняття оспорюваного рішення Полтавською міською радою документ, що посвідчує продовження права користування земельною ділянкою площею 88 кв.м. з кадастровим номером 5310137000:18:006:0087 по АДРЕСА_1 відсутній, що унеможливлює продовження Управлінням з питань містобудування та архітектури Виконавчого комітету Полтавської міської ради терміну дії оформленого паспорту прив`язки ФОП ОСОБА_2 ..
Прокурор також зазначив, що за положеннями Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" тимчасова споруда для здійснення підприємницької діяльності може мати закрите приміщення для тимчасового перебування людей (павільйон площею не більше 30 квадратних метрів по зовнішньому контуру) або не мати такого приміщення. У свою чергу Положенням про розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Полтава, затвердженим рішенням Полтавської міської ради від 18 травня 2012 року, також встановлено, що стаціонарна тимчасова споруда - це споруда, яка має закрите приміщення для тимчасового перебування людей і по зовнішньому контуру площу до 30 кв.м. Зазначені вимоги кореспондуються із положеннями Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України № 244 від 21 жовтня 2011 року. Однак, спірним рішенням Полтавської міської ради продовжено право користування стаціонарною тимчасовою спорудою павільйоном площею 75,64 кв.м по АДРЕСА_1 , хоча площа цього павільйону перевищує визначену законом площу.
Прокурор звернув увагу, що відповідно до листа Департаменту патрульної поліції Управління патрульної поліції в Полтавській області №4844/41/26/0-2021 від 25.03.2021 павільйон по вул. Івана Мазепи,32 розташований без погодження із патрульною поліцією, що порушує вимоги Єдиних правил ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони, затверджених Постановою КМУ від 30.03.1994 №198 /надалі - Постанова КМУ №198/.
За твердженням прокурора, предметом спору є дотримання визначеного законом порядку надання у користування земельних ділянок комунальної власності та розміщення на них тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності, а порушення порядку та протиправне надання землі у користування з порушенням закону, завдає шкоду власності територіальної громади міста Полтави та суперечить інтересам держави в цілому у сфері земельних правовідносин, які нерозривно пов`язані із правильним застосуванням та дотриманням усіма суб`єктами законодавства в сферах життєдіяльності суспільства, що контролюється і охороняється державою. Прокурор зазначає, що Полтавська міська рада, яка діє від імені власника землі в особі територіальної громади міста Полтави, повинна діяти в інтересах територіальної громади та виключно у спосіб і у межах повноважень, передбачених законом. Вказує, що оскаржуване рішення прийнято Полтавською міською радою з порушенням закону та порушує інтереси держави в особі територіальної громади міста, тому наявні підстави для звернення до суду прокурора та визначення міської ради відповідачем, оскільки іншого органу місцевого самоврядування, який би міг здійснити захист інтересів держави в особі територіальної громади міста, не існує.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 29.06.2021 позовну заяву було повернуто позивачеві. За наслідками апеляційного перегляду ухвали про повернення позовної заяви, постановою від 04.10.2021 Другого апеляційного адміністративного суду справу направлено до Полтавського окружного адміністративного суду для продовження розгляду.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 15.11.2021 позовну заяву було залишено без руху для надання позивачем оригіналу позовної заяви, належним чином завірених доказів та документів, заяви про поновлення строку звернення до суду та доказів про наявність поважних причин пропущення строку звернення до суду.
За умови усунення позивачем недоліків позовної заяви 26.11.2021, ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 01.12.2021 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрите провадження в адміністративній справі, вирішено справу розглядати за правилами загального позовного провадження, призначене підготовче судове засідання, витребувано докази від відповідачів та третьої особи.
24.12.2021 до Полтавського окружного адміністративного суду надійшов відзив Полтавської міської ради на позов, де відповідач проти задоволення позовних вимог заперечував, вказавши на правомірність оскаржуваного в частині рішення. Зазначив, що позивачем безпідставно ототожнені поняття розміщення тимчасової споруди та продовження строку дії паспорту прив`язки тимчасової споруди. Вказав про прийняття рішення Виконавчим комітетом Полтавської міської ради №42 від 20.02.2008 «Про розміщення тимчасово стрілецького пневматичного тиру по АДРЕСА_2 », яким ФОП ОСОБА_2 дозволене проектування та розміщення тимчасового (в легких конструкціях, без фундаментів) стрілецького пневматичного тиру по АДРЕСА_2 ; отримання 19.03.2008 ФОП ОСОБА_2 архітектурно-планувального завдання №73на проектування об`єкту: розміщення тимчасового (в легких конструкціях, без фундаментів) стрілецького пневматичного тиру по АДРЕСА_2 ; укладення 20.03.2008 між Виконавчим комітетом Полтавської міської ради та ФОП ОСОБА_2 договору оренди земельної ділянки, площею 88 кв.м по АДРЕСА_2 : отримання ФОП ОСОБА_2 дозволу №48 від 18.09.2008 на проведення будівельних робіт по встановленню малої архітектурної форми - тимчасового (в легких конструкціях, без фундаментів) стрілецького пневматичного тиру по АДРЕСА_2 та прийняття її в експлуатацію 23.12.2008 і, відповідно, про регулювання правовідносин з розміщення тимчасових споруд за нормами законодавства іншими, ніж ті, на які посилається позивач. Відповідач також повідомив про оформлення паспорту прив`язки стаціонарної тимчасової споруду павільйону за адресою АДРЕСА_2 03.03.2014 та продовження в подальшому терміну його дії, зокрема, до 19.03.2026 року. Просив відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.
06.01.2022 до Полтавського окружного адміністративного суду надійшла відповідь прокурора на відзив Полтавської міської ради. У відповіді на відзив прокурор додатково до викладеного в адміністративному позові зазначив, що на даний час здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні за №42021172060000012 від 30.03.2021 року за частиною другою статті 364 Кримінального кодексу України за фактом зловживання службовим становищем. У ході здійснення досудового розслідування здійснено огляд тимчасової споруди - павільйону ФОП ОСОБА_2 на земельній ділянці з кадастровим номером 5310137000:18:006:0087 по АДРЕСА_1 . За результатами огляду складений протокол, де зафіксовано, що згідно проведених вимірів площі тимчасової споруди по зовнішньому контуру перевищує законодавчо встановлені. Наголошував на відсутності реєстрації права користування ОФП ОСОБА_2 земельною ділянкою, що унеможливлює продовження терміну дії паспорту прив`язки від 03.03.2014. Просив задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.
11.02.2022 ФОП ОСОБА_2 подано до суду заперечення на адміністративний позов, за змістом якого третя особа проти його задоволення заперечувала, вказавши про функціональні вимоги до площі тимчасового (в легких конструкціях, без фундаментів) стрілецького пневматичного тиру більші, ніж 30 кв.м, встановлені статтею 28 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» і відсутність, на момент розроблення проекту і введення в експлуатацію споруди, законодавчо визначеного обмеження площі об`єкту. Вказав про відсутність обов`язку погодження розміщення тимчасової споруди із органами національної поліції. Зазначив про пропуск позивачем строку звернення до суду. ФОП ОСОБА_2 просив відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.
11.02.2022 Управлінням з питань містобудування та архітектури до справи поданий відзив на адміністративний позов, де проти його задоволення відповідач заперечував. Вказав про прийняття рішення Виконавчим комітетом Полтавської міської ради №42 від 23.12.2008 «Про розміщення тимчасово стрілецького пневматичного тиру по АДРЕСА_2 », яким ФОП ОСОБА_2 дозволене проектування та розміщення тимчасового (в легких конструкціях, без фундаментів) стрілецького пневматичного тиру по АДРЕСА_2 ; отримання 19.03.2008 ФОП ОСОБА_2 архітектурно-планувального завдання №73на проектування об`єкту: розміщення тимчасового (в легких конструкціях, без фундаментів) стрілецького пневматичного тиру по АДРЕСА_2 ; укладення 20.03.2008 між Виконавчим комітетом Полтавської міської ради та ФОП ОСОБА_2 договору оренди земельної ділянки, площею 88 кв.м по АДРЕСА_2 : отримання ФОП ОСОБА_2 дозволу №48 від 18.09.2008 на проведення будівельних робіт по встановленню малої архітектурної форми - тимчасового (в легких конструкціях, без фундаментів) стрілецького пневматичного тиру по АДРЕСА_2 та прийняття її в експлуатацію 23.12.2008 і, відповідно, про регулювання правовідносин з розміщення тимчасових споруд за нормами законодавства іншими, ніж ті, на які посилається позивач. Відповідач також повідомив про оформлення паспорту прив`язки стаціонарної тимчасової споруду павільйону за адресою АДРЕСА_2 03.03.2014 та продовження в подальшому терміну його дії, зокрема, до 19.03.2026 року. Просив відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.
14.02.2022 відповідачем подане клопотання про залишення адміністративного позову без розгляду, у зв`язку із пропуском строку звернення позивача до суду.
22.02.2022 до Полтавського окружного адміністративного суду надійшла відповідь прокурора на відзив Управління з питань містобудування та архітектури Полтавської міської ради, де позивач вказав на відсутність підстав для продовження терміну дії паспорту прив`язку стаціонарної споруди павільйону ФОП ОСОБА_2 за адресою АДРЕСА_1 , з урахуванням положень Земельного кодексу України, Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», Наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 №244 «Про затвердження Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності» /далі Порядок№244/. Наполягав на наявності в прокурора повноважень звернення до суду у спірних правовідносинах. Просив позов задовольнити.
23.05.2022 Прокурором до матеріалів справи надана відповідь на заперечення третьої особи, де вказано про необґрунтованість та безпідставність тверджень представника ФОП ОСОБА_2 та заперечення на клопотання про залишення позову без розгляду, де вказано про дотримання встановлених ст. 112 КАС України строків звернення до суду із позовом.
03.06.2022 Полтавською міською радою подане клопотання про закриття провадження у справі з огляду на відсутність у прокурора права звернення до суду у даних правовідносинах.
Прокурор у запереченні на клопотання, поданому 21.06.2022, проти зупинення провадження у справі заперечував.
В підготовчому содовому засіданні 18.07.2022 протокольною ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду відмовлено в задоволенні клопотання Полтавської міської ради про закриття провадження у справі, поданого 03.06.2022; про залишення позовної заяви без розгляду, поданого 14.02.2022; закрите підготовче провадження у справі, призначено справу до судового розгляду по суті.
У судовому засіданні прокурор підтримала позов та просила задовольнити позовні вимоги.
У судовому засіданні представники відповідачів проти задоволення позову заперечували.
У судове засідання ФОП ОСОБА_2 не з`явився, хоча був належним чином повідомлений про дату, час та місце судового розгляду справи, про що наявні докази в матеріалах справи.
Суд, заслухавши прокурора, представника Полтавської міської ради, представника Управління з питань містобудування та архітектури Виконавчого комітету Полтавської міської ради, дослідивши письмові докази, встановив наступні обставини та спірні правовідносини.
Виконавчим комітетом Полтавської міської ради було прийняте рішення №42 від 20.02.2008 «Про розміщення тимчасово стрілецького пневматичного тиру по АДРЕСА_2 », яким ФОП ОСОБА_2 дозволене проектування та розміщення тимчасового (в легких конструкціях, без фундаментів) стрілецького пневматичного тиру по АДРЕСА_2 /т2 а.с.62/.
ФОП ОСОБА_2 . Комунальним підприємством «Містобудування і кадастр» Головного управління у справах містобудування та архітектури 19.03.2008 було видане архітектурно-планувальне завдання №73 на проектування об`єкту: розміщення стрілецького пневматичного тиру по АДРЕСА_2 /т2а.с.63-66/.
На підстав вказаних рішення №42 від 20.02.2008 «Про розміщення тимчасово стрілецького пневматичного тиру по АДРЕСА_2 » та архітектурно-планувальне завдання №73 на проектування об`єкту: розміщення стрілецького пневматичного тиру по АДРЕСА_2 виконаний робочий проект «Розміщення тимчасового стрілецького пневматичного тиру по АДРЕСА_2 на території, прилеглій до дитячого майданчика в м.Полтаві /т2, а.с. 49-61/.
20.03.2008 між Виконавчим комітетом Полтавської міської ради та ФОП ОСОБА_2 був укладений договір оренди земельної ділянки, площею 88 кв.м по АДРЕСА_2 , строком дії з 20.02.2008 до 20.02.2009 /т2 а.с.73-76/.
18.09.2008 ФОП ОСОБА_2 отримав дозвіл №48 на проведення будівельних робіт по встановленню малої архітектурної форми - тимчасового (в легких конструкціях, без фундаментів) стрілецького пневматичного тиру по АДРЕСА_2 та 23.12.2008 об`єкт був прийнятий в експлуатацію /т.2 а.с. 42-44/.
Рішенням від 25.02.2009 №44 наданий дозвіл на подальше тимчасове розміщення тимчасових споруд для здійснення господарської діяльності на території м. Полтава /т2, а.с.38/.
27.05.2009 між Виконавчим комітетом Полтавської міської ради та ФОП ОСОБА_2 , був укладений договір оренди земельної ділянки, площею 88 кв.м по АДРЕСА_2 , строком дії з 25.02.2009 до 25.02.2010 /т2 а.с. 39-41/.
15.03.2010 між Виконавчим комітетом Полтавської міської ради та ФОП ОСОБА_2 , на підставі рішення від 24.02.2010 №53 /т2,а.с.32/, був укладений договір оренди земельної ділянки, площею 88 кв.м по АДРЕСА_2 , строком дії з 24.02.2010 до 24.02.2011 /т2 а.с. 34-37/.
23.03.2011 між Виконавчим комітетом Полтавської міської ради та ФОП ОСОБА_2 , на підставі рішення від 24.02.2011 №64 /т2,а.с.26/, був укладений договір оренди земельної ділянки, площею 88 кв.м по АДРЕСА_2 , строком дії з 24.02.2011 до 24.02.2012 /т2 а.с. 28-31/.
10.04.2012 між Полтавською міською радою та ФОП ОСОБА_2 , на підставі рішення від 16.03.2012 /т2,а.с.22/, був укладений договір оренди земельної ділянки, площею 88 кв.м по АДРЕСА_2 , строком дії з 16.03.2012 до 16.03.2013 /т2 а.с. 23-25/.
27.11.2013 між Полтавською міською радою та ФОП ОСОБА_2 , на підставі рішення від 17.05.2013 /т2,а.с.20/, був укладений договір особистого строкового земельного сервітуту щодо земельної ділянки, площею 88 кв.м по АДРЕСА_2 , строком дії з 17.05.2013 до 17.05.2014 /т2 а.с. 17-18/. Даний договір був зареєстрований в автоматизованій системі ведення бази даних земельного кадастру м. Полтави 15.10.2013 /т.2, а.с.19/.
28.08.2014 між Полтавською міською радою та ФОП ОСОБА_2 , на підставі рішення від 22.07.2014 /т2,а.с.13/ був укладений договір особистого строкового земельного сервітуту щодо земельної ділянки, площею 88 кв.м по АДРЕСА_2 , кадастровий номер 5310137000:18:006:0087, строком дії з 22.07.2014 до 22.07.2019 /т2 а.с. 14-16/.
У Державному рестрі речових прав на нерухоме майно 02.12.2014, на підставі рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень №17799898 від 08.12.2014, був зроблений запис про реєстрацію речового права: права користування (сервітут) на підставі договору строкового земельного сервітуту від 28.08.2014 щодо земельної ділянки, площею 88 кв.м по АДРЕСА_2 , кадастровий номер 5310137000:18:006:0087. За інформацією про зміст та характеристику речового права визначено строк його дії - до 22.07.2019 /т2,а.с.12/.
04.09.2019 між Полтавською міською радою та ФОП ОСОБА_2 , на підставі рішення від 05.08.2019 /т2,а.с.8/, був укладений договір особистого строкового земельного сервітуту щодо земельної ділянки, площею 88 кв.м по АДРЕСА_1 , кадастровий номер 5310137000:18:006:0087, строком дії з 05.08.2019 до 05.08.2020 /т2 а.с. 14-16/.
ФОП ОСОБА_2 звертався до Виконавчого комітету Полтавської міської ради із заявою від 02.07.2020 про розгляд питання подальшого розміщення стаціонарної тимчасової споруди павільойну по АДРЕСА_1 , що погоджено було, відповідно до протоколу засідання комісії з розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава від 20.11.2020 /т.2,а.с.3-5/.
ФОП ОСОБА_2 звертався до Полтавської міської ради із заявою від 15.12.2020 /т.1,а.с.246/, в якій просив на підставі позитивного висновку комісії з розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава (протокол №ПР/01.5/11 від 20.11.2020) оформити договір особистого строкового земельного сервітуту на земельну ділянку площею 88 кв.м для розміщення стаціонарної тимчасової споруди - павільйону по АДРЕСА_1 площею, 75,64 кв.м.
Рішенням третьої сесії Полтавської міської ради восьмого скликання від 19.03.2021 року Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава /т.1,а.с.224 233/, на підставі звернень суб`єктів підприємницької діяльності відповідно до Положення про розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Полтава, затвердженого рішенням двадцять другої сесії Полтавської міської ради шостого скликання від 18.05.2012 року, враховуючи розпорядження голови обласної державної адміністрації №207 від 20 травня 2016 року Про перейменування топонімічних назв, демонтаж меморіальних дошок та зображень комуністичної символіки у місті Полтаві, керуючись Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, статтями 25, 26, 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні, враховуючи протоколи комісії з розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Полтава, вирішено: продовжити розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава, згідно з додатком 1 на 5 років (пункт 1); замовникам, зазначеним в додатку 1 до цього рішення, продовжити дію особистого строкового земельного сервітуту на раніше сформовані земельні ділянки з оформленням відповідних договорів у встановленому порядку (пункт 2); замовникам, зазначеним в додатку 1 до цього рішення, в Управлінні з питань містобудування та архітектури продовжити термін дії оформлених паспортів прив`язки (пункт 4).
Згідно із додатком 1 до вказаного рішення третьої сесії Полтавської міської ради восьмого скликання від 19.03.2021 (пункт 13) продовжено розміщення тимчасової споруди для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава ФОП ОСОБА_2 за адресою розміщення об`єкту: АДРЕСА_1 (кадастровий номер земельної ділянки 5310137000:18:006:0087, площа 88,00 кв.м).
На виконання пункту 4 вищевказаного рішення Полтавської міської ради Управлінням з питань містобудування та архітектури Виконавчого комітету Полтавської міської ради продовжено ФОП ОСОБА_2 дію паспорта прив`язки щодо "Стаціонарна тимчасова споруда - павільйон по АДРЕСА_1 - до 19.03.2026, про що у паспорт прив`язки внесений відповідний запис /т.1,а.с.235 -237/.
Не погодившись з пунктами 1, 2, 4 рішення Полтавської міської ради від 19.03.2021 "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава" в частині продовження ФОП ОСОБА_2 розміщення тимчасової споруди для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава, продовження дії особистого строкового земельного сервітуту та паспорту прив`язки на тимчасову споруду -павільйон по АДРЕСА_1 , керівник Полтавської окружної прокуратури Полтавської області звернувся до суду з цим позовом в інтересах держави в особі територіальної громади міста Полтави.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та аргументам учасників справи, які мають значення для правильного вирішення спору, суд виходить з такого.
Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною першою статті 6 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21 травня 1997 року №280/97-ВР /далі Закон № 280/97-ВР/ встановлено, що первинним суб`єктом місцевого самоврядування, основним носієм його функцій і повноважень є територіальна громада села, селища, міста.
Відповідно до частини першої статті 10 Закону № 280/97-ВР сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Частиною першою статті 16 Закону № 280/97-ВР передбачено, що органи місцевого самоврядування є юридичними особами і наділяються цим та іншими законами власними повноваженнями, в межах яких діють самостійно і несуть відповідальність за свою діяльність відповідно до закону.
Згідно з частиною п`ятою статті 16 Закону № 280/97-ВР від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.
За приписами статті 25 Закону № 280/97-ВР сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Відповідно до пункту 34 частини першої статті 26 Закону № 280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Частиною першою статті 122 ЗК України встановлено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування, передачі земельних ділянок в оренду визначений статтями 123, 124 ЗК. Зокрема, такий порядок передбачає розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), що здійснюється на підставі дозволу, наданого органом місцевого самоврядування; передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
В розумінні Закону України "Про благоустрій населених пунктів" територія - це сукупність земельних ділянок, які використовуються для розміщення об`єктів благоустрою населених пунктів: парків, скверів, бульварів, вулиць, провулків, узвозів, проїздів, шляхів, площ, майданів, набережних, прибудинкових територій, пляжів, кладовищ, рекреаційних, оздоровчих, навчальних, спортивних, історико-культурних об`єктів, об`єктів промисловості, комунально-складських та інших об`єктів у межах населеного пункту.
За змістом статті 21 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" малі архітектурні форми є елементами (частинами) об`єктів благоустрою. Мала архітектурна форма - це елемент декоративного чи іншого оснащення об`єкта благоустрою. Розміщення малих архітектурних форм здійснюється відповідно до цього Закону за рішенням власника об`єкта благоустрою з дотриманням вимог законодавства, державних стандартів, норм і правил.
Згідно з частиною другою статті 4 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" від 17 лютого 2011 року № 3038-VI /далі Закон № 3038-VI / суб`єктами містобудування є органи виконавчої влади, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи.
Відповідно до частин другої, третьої та четвертої статті 28 Закону № 3038-VI тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту. Тимчасова споруда для здійснення підприємницької діяльності може мати закрите приміщення для тимчасового перебування людей (павільйон площею не більше 30 квадратних метрів по зовнішньому контуру) або не мати такого приміщення. Розміщення малих архітектурних форм здійснюється відповідно до Закону України "Про благоустрій населених пунктів". Розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності здійснюється в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.
На виконання частини четвертої статті 28 Закону № 3038-VI наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21 жовтня 2011 року № 244 затверджено Порядок розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності /далі Порядок № 244/.
За визначеннями, наведеними у пунктах 1.4-1.5 Порядку № 244, паспорт прив`язки ТС - комплект документів, у яких визначено місце встановлення ТС та благоустрій прилеглої території на топографо-геодезичній основі М 1 : 500, інженерне забезпечення, зовнішній архітектурний вигляд ТС та напрям підприємницької діяльності;
схема розміщення ТС - графічні матеріали, виконані на топографо-геодезичній основі М 1 : 500 суб`єктом господарювання, який має у своєму складі архітектора, що має кваліфікаційний сертифікат, або архітектором, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат, які відображають розміщення ТС із прив`язкою до місцевості (будівлі, споруди, інженерні мережі тощо), планувальними обмеженнями та зазначенням заходів щодо благоустрою та озеленення прилеглої території (розташування квітників, під`їздів, урн, влаштування дорожнього покриття або мощення фігурними елементами тощо);
стаціонарна ТС - споруда, яка має закрите приміщення для тимчасового перебування людей і по зовнішньому контуру площу до 30 кв.м.;
комплексна схема розміщення ТС в межах вулиці (скверу, бульвару, провулку, узвозу, проїзду, площі, майдану тощо), мікрорайону (кварталу), населеного пункту - текстові та графічні матеріали, якими визначаються місця розташування ТС, розроблені з урахуванням вимог будівельних, санітарно-гігієнічних норм, а також існуючих містобудівних обмежень, вимог щодо охорони навколишнього природного середовища та раціонального використання територій, охорони історико-культурної спадщини, земельно-господарського устрою.
Згідно з пунктами 2.2 та 2.3 Порядку № 244 замовник, який має намір встановити ТС, звертається до відповідного виконавчого органу сільської, селищної, міської ради, районної державної адміністрації із відповідною заявою у довільній формі про можливість розміщення ТС.
До заяви додаються: графічні матеріали із зазначенням бажаного місця розташування ТС, виконані замовником у довільній формі на топографо-геодезичній основі М 1:500 кресленнями контурів ТС з прив`язкою до місцевості; реквізити замовника (найменування, П. І. Б., адреса, контактна інформація). Цей перелік документів є вичерпним.
Приписами пункту 2.4 Порядку № 244 передбачено, що відповідність намірів щодо місця розташування ТС комплексній схемі розміщення ТС (у разі її наявності), будівельним нормам визначає відповідний орган з питань містобудування та архітектури, який утворено у складі виконавчого органу відповідної сільської, селищної, міської ради, районної державної адміністрації, протягом десяти робочих днів з дня подання зазначеної заяви.
Відповідно до пункту 2.6 Порядку № 244 для оформлення паспорта прив`язки замовник звертається до органу з питань містобудування та архітектури із додатковою заявою щодо оформлення паспорта прив`язки ТС, до якої додає: схему розміщення ТС (додаток 1); ескізи фасадів ТС у кольорі М 1:50 (для стаціонарних ТС), які виготовляє суб`єкт господарювання, що має ліцензію на виконання проектних робіт, або архітектор, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат (додаток 1); схему благоустрою прилеглої території, складену замовником або суб`єктом підприємницької діяльності, який має відповідну ліцензію, архітектором, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат, відповідно до Закону України Про благоустрій населених пунктів України; технічні умови щодо інженерного забезпечення (за наявності), отримані замовником у балансоутримувача відповідних інженерних мереж. Зазначені документи замовником отримуються самостійно.
Паспорт прив`язки ТС оформлюється органом з питань містобудування та архітектури протягом десяти робочих днів з дня подання зазначеної заяви. Паспорт прив`язки ТС оформлюється органом з питань містобудування та архітектури за формою, наведеною у додатку 1 до цього Порядку (пункти 2.7, 2.10 Порядку № 244).
Згідно з пунктами 2.11, 2.12 Порядку № 244 паспорт прив`язки включає: схему розміщення ТС, виконану на топографо-геодезичній основі у масштабі 1:500, а також схему благоустрою прилеглої території; ескізи фасадів ТС у кольорі М 1:50 (для стаціонарних ТС); технічні умови щодо інженерного забезпечення ТС, отримані замовником у балансоутримувача відповідних мереж; реквізити замовника (найменування, П. І. Б., адреса, контактна інформація). Цей перелік документів є вичерпним. Паспорт прив`язки підписується керівником (заступником керівника) відповідного органу з питань містобудування та архітектури виконавчого органу сільської, селищної, міської ради, районної державної адміністрації.
Рішенням Полтавської міської ради (двадцять другої сесії шостого скликання) від 18.05.2012, на підставі якого прийнято оспорюване рішення, затверджено Положення про розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Полтава (додаток № 1) /далі Положення про розміщення ТС на території м. Полтава /.
Відповідно до пунктів 3.1 3.3 Положення про розміщення ТС на території м. Полтава замовник, зацікавлений у встановленні стаціонарної ТС звертається до виконкому Полтавської міської ради із заявою про можливість розміщення ТС.
До заяви додаються: графічні матеріали із зазначенням бажаного місця розташування ТС, виконані замовником у довільній формі на топографо-геодезичній основі М 1:500 кресленнями контурів ТС з прив`язкою до місцевості; реквізити замовника (найменування, П.І.Б., адреса, контактна інформація). Цей перелік документів є вичерпним.
Виконком Полтавської міської ради направляє заяву до управління з питань містобудування та архітектури.
Пунктами 3.4 -3.9 Положення про розміщення ТС на території м. Полтава передбачено, що Управління з питань містобудування та архітектури протягом 10 робочих днів з дня подання зазначеної заяви встановлює відповідність намірів щодо місця розташування ТС будівельним нормам, комплексній схемі розміщення ТС та направляє матеріали для розгляду та прийняття відповідного рішення на засіданні Комісії.
Рішення Комісії оформлюється протоколом, який підписується головою Комісії та її секретарем.
У разі відповідності намірів щодо місця розміщення ТС будівельним нормам, комплексній схемі розміщення ТС, та позитивному висновку Комісії замовник звертається до міської ради із заявою щодо оформлення договору особистого строкового сервітуту. До заяви додається схема розміщення ТС в М 1 500, на якій зазначені межі та площа земельної ділянки для розміщення ТС. Схема виготовляється суб`єктом господарювання, який має ліцензію на виконання проектних робіт, або архітектором, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат, та отримується замовником самостійно.
Управлінням з питань містобудування та архітектури готується проект рішення міської ради щодо оформлення договору особистого строкового сервітуту на підставі поданої замовником заяви, висновку Комісії та переліку документів, визначених п. 3.2 цього Положення.
Після прийняття відповідного рішення сесією міської ради, замовник через Полтавське міське управління земельних ресурсів та земельного кадастру укладає з міською радою договір особистого строкового земельного сервітуту.
Рішення міської ради та укладений договір особистого строкового земельного сервітуту є підставою для виготовлення паспорту прив`язки ТС.
Пунктом 3.10 Положення про розміщення ТС на території м. Полтава передбачено, що у разі невідповідності намірів щодо місця розташування ТС будівельним нормам, комплексній схемі розміщення ТС замовнику управлінням з питань містобудування та архітектури надається письмова відмова щодо можливості розміщення стаціонарної ТС.
Відповідно до пунктів 7.1 -7.2 Положення про розміщення ТС на території м. Полтава підставою для розміщення ТС є паспорт прив`язки ТС (додаток 1).
Для оформлення паспорта прив`язки замовник звертається до управління з питань містобудування та архітектури із додатковою заявою щодо оформлення паспорта прив`язки ТС, до якої додає: схему розміщення ТС (додаток 1); ескізи фасадів ТС у кольорі М 1: 50 (для стаціонарних ТС), які виготовляє суб`єкт господарювання, що має ліцензію на виконання проектних робіт, або архітектор, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат (додаток 1); схему благоустрою прилеглої території, складену замовником або суб`єктом підприємницької діяльності, який має відповідну ліцензію, архітектором, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат, відповідно до Закону України "Про благоустрій населених пунктів України" ; договір особистого строкового земельного сервітуту (у випадках, визначених цим Положенням); технічні умови щодо інженерного забезпечення (за наявності), отримані замовником у балансоутримувача відповідних інженерних мереж. Зазначені документи замовником отримуються самостійно.
Згідно з пунктом 7.7 Положення про розміщення ТС на території м. Полтава паспорт прив`язки включає: схему розміщення ТС, виконану на топографо-геодезичній основі у масштабі 1:500, а також схему благоустрою прилеглої території; ескізи фасадів ТС у кольорі М 1: 50 (для стаціонарних ТС); технічні умови щодо інженерного забезпечення ТС, отримані замовником у балансоутримувача відповідних мереж; реквізити замовника (найменування, П.І.Б., адреса, контактна інформація). Цей перелік документів є вичерпним.
Процедура розгляду звернень щодо продовження дії паспорту прив`язки стаціонарної ТС врегульована розділом 5 Положення про розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Полтава, відповідно до пунктів 5.1 - 5.9 якого замовник, зацікавлений у подальшому розміщенні стаціонарної ТС звертається до виконкому Полтавської міської ради з відповідною заявою.
До заяви додаються наступні документи: копія свідоцтва про реєстрацію суб`єкта підприємницької діяльності або копія виписки з єдиного державного реєстру юридичних та фізичних осіб-підприємців; паспорт прив`язки ТС.
Виконком Полтавської міської ради направляє звернення до управління з питань містобудування та архітектури.
Управління з питань містобудування та архітектури направляє необхідні матеріали для розгляду на засіданні Комісії.
Рішення Комісії оформлюється протоколом, який підписується головою Комісії та її секретарем.
Після позитивного висновку Комісії замовник звертається до міської ради із заявою щодо продовження (укладання) договору оренди землі або договору особистого строкового земельного сервітуту.
На підставі позитивного рішення Комісії та заяви замовника управління з питань містобудування та архітектури готує відповідний проект рішення Полтавської міської ради.
На виконання рішення міської ради замовник через Полтавське міське управління земельних ресурсів та земельного кадастру укладає з міською радою договір оренди землі або договір особистого строкового земельного сервітуту.
Після рішення міської ради та документа про право користування земельною ділянкою, управління з питань містобудування та архітектури продовжує строк дії паспорту прив`язки ТС шляхом зазначення нової дати, підпису уповноваженої посадовою особи управління з питань містобудування та архітектури та печатки. Термін дії паспорту прив`язки відповідає терміну дії документу про право користування земельною ділянкою.
Отже, підставою для продовження розміщення тимчасової споруди є паспорт прив`язки тимчасової споруди, строк дії якого продовжується відповідним органом за зверненням особи, яка бажає продовжити розміщення тимчасової споруди, у разі відповідності розміщення ТС містобудівній документації, будівельним нормам, існуючим містобудівним обмеженням тощо та наявності документа про право користування земельної ділянки.
При цьому, строк дії паспорта прив`язки продовжується відповідним органом за заявою замовника. Тобто, дія паспорта прив`язки обмежується строком на який його видано.
Як зазначено судом вище, розміщення малих архітектурних форм здійснюється відповідно до Закону України "Про благоустрій населених пунктів".
Закон України "Про благоустрій населених пунктів" визначає правові, економічні, екологічні, соціальні та організаційні засади благоустрою населених пунктів і спрямований на створення умов, сприятливих для життєдіяльності людини.
Відповідно до пункту 1 Єдиних правил ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони, ці Правила, серед іншого, поширюються на міські вулиці і дороги загального користування і є обов`язковими для їх власників або уповноважених ними органів, організацій, що здійснюють ремонт і утримання дорожніх об`єктів і користувачів.
Згідно пункту 4 Єдиних правил мала архітектурна форма для провадження підприємницької діяльності - це невелика (площею до 30 кв. метрів) споруда торговельно-побутового призначення, яка виготовляється з полегшених конструкцій і встановлюється тимчасово без спорудження фундаменту.
Вказане визначення "малої архітектурної форми" повністю відповідає наведеному вище визначенню "тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності", закріпленому в частині другій статті 28 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".
Також, як зазначалося судом вище, частиною другою статті 28 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" визначено, що тимчасова споруда для здійснення підприємницької діяльності може мати закрите приміщення для тимчасового перебування людей (павільйон площею не більше 30 квадратних метрів по зовнішньому контуру) або не мати такого приміщення.
Згідно із пунктом Порядку № 244 стаціонарна ТС - споруда, яка має закрите приміщення для тимчасового перебування людей і по зовнішньому контуру площу до 30 кв.м.
Відповідно ДБН В.2.2-23:2009 малі архітектурні форми - павільйони, кіоски, торговельні намети, рундуки тощо переважно збірно-розбірної конструкції, які застосовуються поряд із засобами благоустрою, включаючи невеликі споруди для відпочинку людей/покупців (лави, можливо тіньові навіси або перголи), урни для сміття, а також різноманітні елементи декоративно-прикладного мистецтва (наприклад, скульптури, декоративні басейни, фонтани тощо).
Кіоск - торговельний об`єкт для організації роздрібного продажу товарів, який має постійне просторове місце, займає окрему закриту споруду некапітального типу на одне робоче місце без торговельної зали для покупців та додаткової площі для розміщення запасу товарів (ДБН В.2.2-23:2009).
Павільйон - торговельний об`єкт у роздрібній торгівлі, призначений для організації продажу товарів кінцевим споживачам, розміщений в окремій споруді полегшеної конструкції та має торговельну залу для покупців (ДБН В.2.2-23:2009).
Як вбачається з матеріалів справи, пунктом 1 рішення Полтавської міської ради від 19 березня 2021 року продовжено розміщення тимчасових споруд.
Зокрема, ФОП ОСОБА_2 надано дозвіл на розміщення стаціонарної тимчасової споруди павільйону на земельній ділянці площею 88 кв.м. з кадастровим номером 5310136700:18:006:0087 по АДРЕСА_1 . Листом відповідача2 управління з питань містобудування та архітектури від 03.08.2020 №01-02-01-14/939 розглянуте питання про подальше розміщення тимчасової споруди по АДРЕСА_1 /т.2,а.с.2/, в порядку, встановленому Положенням про розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м.Полтава, затвердженим рішенням двадцять другої сесії Полтавської міської ради шостого скликання від 18.05.2012 і вказано, що розміщення зазначеної тимчасової споруди відповідає Комплексній схемі розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м.Полтава, затвердженої рішенням виконавчого комітету Полтавської міської ради №192 від 04.12.2013 «Про затвердження комплексної схеми розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м.Полтава»: в межах зони «Д», де допускається подальше розміщення існуючих стаціонарних тимчасових споруд за умови дотримання державних санітарно-гігієнічних, будівельних норм та правил, повинно відповідати вимогам: ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування і забудова територій», який затверджено Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 26.04.2019 №104, НАПБ А.01.001-2004 «Правила пожежної безпеки в Україні», ДБН В.2.2-23:2009 «Будинки і споруди. Підприємства торгівлі» та Постанови Кабінету Міністрів України від 30.03.1994 №198 «Про затвердження Єдиних правил ремонту і утримування доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони».
Згідно паспорту прив`язки №01-02-17/459-1011, виданого Управлінням з питань містобудування та архітектури виконавчого комітету Полтавської міської ради 03.03.2014, площа тимчасової споруди складає 75,64 кв.м /т.1,а.с.39/.
Таким чином, вказане приміщення за своєю площею фактично перевищує 30 кв.м.
Твердження відповідача про розміщення об`єкту по АДРЕСА_1 відповідно до вимог інших, ніж передбачені, зокрема в листі управління з питань містобудування та архітектури від 03.08.2020 №01-02-01-14/939 /т.2,а.с.2/, а саме ДБН В2.2.-13-2003 /т.2,а.с.130/ не знайшло свого підтвердження в ході розгляду справи.
Так, не надано жодного доказу оформлення розміщення об`єкту по АДРЕСА_1 в порядку іншому, ніж визначений Порядком розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності Порядок №244, Рішенням Полтавської міської ради (двадцять другої сесії шостого скликання) від 18.05.2012, яким затверджено Положення про розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Полтава.
Верховний Суд у постанові від 27 січня 2021 року по справі № 826/12531/17 зазначив, що "відповідно до приписів статті 181 Цивільного кодексу України, статті 1 Закону України "Про іпотеку" та статті 1 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" встановлюється комплекс кваліфікуючих ознак для нерухомого майна.
Таким чином, на відміну від нерухомого майна, переміщення якого неможливе без їх знецінення та зміни призначення, тимчасові споруди мають відмінності, зокрема, виготовляються з полегшених збірних конструкцій та встановлюється без улаштування заглибленого фундаменту тощо".
У матеріалах справи наявна фотофіксація споруди, яка свідчить, що споруда, розташована за адресою: АДРЕСА_1 , розташована на земельній ділянці з кадастровим номером 5310137000:18:006:0087 є суцільною, має прямокутну форму, довжина якої 12,37 м.; ширина 6,24 м., що свідчить про ї загальну орієнтовну площу 77 кв. м., а тому за своїми параметрами та характеристиками спірна споруда не може відповідати ознакам тимчасової споруди у розумінні статті 28 Закону України "Про регулювання містобудівної /т.2, а.с. 112-114/.
Тобто, площа споруди по зовнішньому контуру перевищує встановлену законом гранично допустиму площу, про що вбачається і з паспорту прив`язки споруди №01-02-17/459-1011 від 03.03.2014.
Відповідно до пункту 2.26 Порядку № 244 дія паспорта прив`язки ТС анулюється за таких умов: недотримання вимог паспорта прив`язки ТС при її встановленні; невстановлення ТС протягом 6 місяців з дати отримання паспорта прив`язки ТС; надання недостовірних відомостей у документах, зазначених у пункті 2.6 цього Порядку, під час підготовки паспорта прив`язки ТС.
В ході розгляду справи судом встановлено, що на підставі рішення третьої сесії восьмого скликання Полтавської міської ради від 19 березня 2021 року Управлінням з питань містобудування та архітектури виконавчого комітету Полтавської міської ради паспорт прив`язки №01-02-17/459-1011 від 03.03.2014 "Стаціонарна тимчасова споруда павільйон по вул. Калініна,32" який мав строк дії до 05.08.2020, продовжений до 19.03.2026 /т.1 а.с. 235/.
Пунктом 1.12 Порядку № 244 встановлено, що при розміщенні ТС ураховуються всі наявні планувальні обмеження, передбачені будівельними нормами.
Згідно з пунктом 20 Єдиних правил ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30 березня 1994 року № 198 /далі - Постанова КМУ № 198/, у межах смуги відчуження автомобільних (позаміських) доріг і червоних ліній міських вулиць і доріг забороняється: розташовувати будь-які споруди або об`єкти без погодження з власниками автомобільних доріг та уповноваженим підрозділом Національної поліції.
Відповідно до пункту 27 Постанови КМУ № 198 у населених пунктах малі архітектурні форми (крім кіосків для продажу проїзних квитків на зупинках громадського транспорту) розміщуються за межею тротуару, пішохідних доріжок, алей на відстані не менше ніж 1 метр, але не ближче ніж 5 метрів до проїзної частини доріг і вулиць.
Мала архітектурна форма для провадження підприємницької діяльності - це невелика (площею до 30 кв. метрів) споруда торговельно-побутового призначення, яка виготовляється з полегшених конструкцій і встановлюється тимчасово без спорудження фундаменту / пункт 4 Постанови КМУ № 198/.
Вказане визначення "малої архітектурної форми" повністю відповідає визначенню "тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності", закріпленому в частині другій статті 28 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".
Відповідно до Закону України "Про благоустрій населених пунктів" малі архітектурні форми є елементами (частинами) об`єктів благоустрою та їх розміщення здійснюється відповідно до цього Закону з дотриманням вимог законодавства, норм і правил.
Таким чином, тимчасова споруда для провадження підприємницької діяльності є елементом благоустрою, розміщення якої має відповідати Єдиним правилам ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30 березня 1994 року № 198, та здійснюватися на підставі дозвільного документу - паспорта прив`язки, який видає (продовжує строк дії) відповідний орган з дотриманням вимог вищевказаної постанови.
Такий висновок суду відповідає висновку Верховного Суду, викладеному в постанові від 18 жовтня 2018 року у справі №821/140/18 та в постанові від 24 січня 2020 року у справі № 821/235/18.
Питання про розміщення спортивної споруди за адресою АДРЕСА_1 відповідачами не розглядалося, доказів таких обставин до справи не надано.
Судовим розглядом встановлено, що Полтавською окружною прокуратурою направлено до Управління патрульної поліції в Полтавській області запит № 55-120-41 вих-21 від 17 березня 2021 року щодо надання інформації про суб`єктів (згідно доданого до запиту переліку), яким погоджено/не погоджено розміщення тимчасових споруд.
З листа Департаменту патрульної поліції в Полтавській області №4844/41/26/0_2021 від 25.03.2021, направленого до Полтавської окружної прокуратури, слідує, що ФОП ОСОБА_2 погодження на розміщення (продовження розміщення) тимчасової споруди по АДРЕСА_1 (кадастровий номер земельної ділянки 5310137000:18:006:087) не отримували, хоча таке погодження було обов`язковим. Так, згідно цього ж листа від УПП в Полтавській області про відсутність потреби в погодженні розміщення тимчасових споруд, враховуючи їхнє розміщення за межами червоних ліній вулиць, отримали наступні суб`єкти підприємницької діяльності (згідно переліку), в якому ФОП ОСОБА_2 не значиться /т1, а.с.52/.
З урахуванням викладеного, суд доходить висновку, що при вчиненні дій щодо продовження строку дії паспорта прив`язки необхідно було дотримуватися норм щодо розміщення тимчасової споруди для здійснення підприємницької діяльності, закріплених в Єдиних правилах ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони, які за своєю суттю, серед іншого, регулюють і відносини в сфері містобудування.
Також судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 02.12.2014, на підставі рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень №17799898 від 08.12.2014, був зроблений запис про реєстрацію речового права: права користування (сервітут) на підставі договору строкового земельного сервітуту від 28.08.2014 щодо земельної ділянки, площею 88 кв.м по АДРЕСА_2 , кадастровий номер 5310137000:18:006:0087. За інформацією про зміст та характеристику речового права визначено строк його дії - до 22.07.2019 /т2,а.с.12/.
З інформаційної довідки №260430467 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна вбачається про відсутність станом на 08.06.2021 інформації про реєстрацію речових прав на земельну ділянку із кадастровим номером 5310137000:18:006:0087 /т.1,а.с.44/.
Доказів реєстрації в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно права користування земельною ділянкою з кадастровим номером 5310137000:15:003:0227 ФОП ОСОБА_2 в період з 22.07.2019 по 08.06.2021, а також станом на дату прийняття оспорюваного, в частині, рішення 19.03.2021, до матеріалів справи не надано.
В свою чергу згідно зі статтею 125 ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Статтею 126 ЗК України передбачено, що право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Частиною першою статті 1 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" передбачено, що дія цього Закону поширюється на відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, розміщене на території України, та обтяжень таких прав.
Згідно з приписами статті 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Статтею 4 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" встановлено, що державній реєстрації прав підлягають, зокрема, речові права, похідні від права власності: право користування (сервітут).
Частиною другою статті 28 цього Закону передбачено, що під час проведення державної реєстрації права користування (постійне користування, оренда, користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис), користування чужою земельною ділянкою для забудови (суперфіцій), сервітут) земельними ділянками державної чи комунальної власності, право власності на які не зареєстровано в Державному реєстрі прав, державний реєстратор одночасно з проведенням такої реєстрації проводить також державну реєстрацію права власності на такі земельні ділянки без подання відповідної заяви органами, які згідно із статтею 122 Земельного кодексу України передають земельні ділянки у власність або у користування.
Пунктом 2 Прикінцевих і перехідних положень Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень" та інших законодавчих актів України" встановлено, що державна реєстрація прав на нерухоме майно в порядку, визначеному цим Законом, здійснюється з 1 січня 2013 року.
Таким чином, документ про право користування земельною ділянкою (договір оренди, договір строкового земельного сервітуту тощо) підлягає державній реєстрації в порядку, встановленому для державної реєстрації прав на нерухоме майно, та право користування земельною ділянкою на підставі відповідного договору виникає з моменту державної реєстрації цього права у встановленому законом порядку.
Оскільки за ФОП ОСОБА_2 не було зареєстровано право відповідного користування земельною ділянкою з кадастровим номером 5310137000:18:006:0087, то і право користування цією земельною ділянкою у нього не виникло.
Як вже зазначалося вище, відповідно до пункту 5.9 Положення про розміщення тимчасових споруд на території м. Полтава після рішення міської ради та документа про право користування земельною ділянкою, управління з питань містобудування та архітектури продовжує строк дії паспорту прив`язки ТС шляхом зазначення нової дати, підпису уповноваженої посадовою особи управління з питань містобудування та архітектури та печатки. Термін дії паспорту прив`язки відповідає терміну дії документу про право користування земельною ділянкою.
З огляду на те, що на дату прийняття оскаржуваного рішення 19.03.2021 року у ФОП ОСОБА_2 був відсутній зареєстрований документ про право користування земельною ділянкою з кадастровим номером 5310137000:18:006:0087, суд доходить висновку, що у Полтавської міської ради були відсутні підстави для прийняття пунктів 1 та 4 вказаного рішення в частині продовження ФОП ОСОБА_2 строку розміщення ТС та терміну дії паспорта прив`язки.
Беручи до уваги ту обставину, що право користування земельною ділянкою з кадастровим номером 5310137000:18:006:0087 у ФОП ОСОБА_2 не виникло, у Полтавської міської ради були відсутні й правові підстави для прийняття пункту 2 рішення Полтавської міської ради від 19.03.2021 "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава" в частині продовження ФОП ОСОБА_2 дії особистого строкового земельного сервітуту.
Відповідно до частини третьої, четвертої та п`ятої статті 53 Кодексу адміністративного судочинства України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.
Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 цього Кодексу.
У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.
Спеціальним законом, яким визначені виключні випадки та порядок представництва прокурором інтересів держави в суді є Закон України "Про прокуратуру".
Згідно з частиною першої статті 23 Закону України "Про прокуратуру" представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом.
Отже, виключними випадками, за яких прокурор може здійснювати представництво інтересів держави в суді, є порушення або загроза порушення інтересів держави. Ключовим для застосування цієї конституційної норми є поняття "інтерес держави".
У Рішенні Конституційного Суду України від 08 квітня 1999 року № 3-рп/99 Конституційний Суд України, з`ясовуючи поняття інтереси держави, висловив міркування, що інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основі перших завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних (політичних, економічних, соціальних та інших) дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону України, гарантування її державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорону землі як національного багатства, захист прав усіх суб`єктів права власності та господарювання тощо (пункт 3 мотивувальної частини).
Інтереси держави можуть збігатися повністю, частково або не збігатися зовсім з інтересами державних органів, державних підприємств та організацій.
Із врахуванням того, що "інтереси держави" є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах (пункт 4 мотивувальної частини рішення Конституційного Суду України від 08 квітня 1999 року № 3-рп/99).
Ці висновки Конституційний Суд України зробив у контексті офіційного тлумачення Арбітражного процесуального кодексу України, який уже втратив чинність. Однак, висловлене Судом розуміння поняття інтереси держави має самостійне значення і може застосовуватися для тлумачення цього ж поняття, вжитого у статті 23 Закону України "Про прокуратуру".
Відтак, суд вважає, що "інтереси держави" охоплюють широке і водночас чітко не визначене коло законних інтересів, які не піддаються точній класифікації, а тому їх наявність повинна бути предметом самостійної оцінки суду у кожному випадку звернення прокурора з позовом. Надмірна формалізація інтересів держави, особливо у сфері публічних правовідносин, може призвести до необґрунтованого обмеження повноважень прокурора на захист суспільно значущих інтересів там, де це дійсно потрібно.
Аналогічна правова позиція викладена, зокрема, в постановах Верховного Суду від 05 листопада 2019 року у справі №804/4585/18, від 25 квітня 2018 року у справі № 806/1000/17, від 19 вересня 2019 року у справі № 815/724/15, від 17 жовтня 2019 року у справі № 569/4123/16-а.
Частиною третьою статті 23 Закону України "Про прокуратуру" передбачено, що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті, крім випадку, визначеного абзацом четвертим цієї частини.
Стосовно наявності підстав, визначених частиною третьою статті 23 Закону України "Про прокуратуру" для представництва інтересів держави у суді у справі, що розглядається, суд зазначає наступне.
Відповідно до пункту 34 частини першої статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад належить, зокрема, вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
До повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст, відповідно до частини першої статті 12 Земельного кодексу України, належить, зокрема: розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.
В адміністративному позові прокурор стверджує, що Полтавська міська рада належним чином не виконала покладені на неї повноваження з розпорядження землею комунальної власності, територіальної громади.
За приписами статті 1 Земельного кодексу України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
Таким чином, протиправне надання землі, що перебуває під особливою охороною держави, у користування третій особі шляхом продовження дії особистого строкового сервітуту для продовження розміщення тимчасової споруди міською радою, що представляє відповідну територіальну громаду та здійснює від її імені та в її інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, суперечить інтересам держави в цілому.
При цьому, як зазначив прокурор, орган, на який покладаються повноваження щодо забезпечення виконання міською радою своїх зобов`язань у спірних правовідносинах, відсутній.
Суд зазначає, що особливістю органів місцевого самоврядування як суб`єктів владних повноважень є те, що кожен з таких суб`єктів, з урахуванням положень Конституції України, є самостійним, автономним та не знаходиться у підпорядкуванні жодного органу.
Позови прокурора до органу місцевого самоврядування, за загальним правилом, подаються з такої підстави, як відсутність суб`єкта, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження. У такій категорії справ орган прокуратури повинен лише довести, що оскаржуваним рішенням, дією або бездіяльністю суб`єкта владних повноважень завдано шкоду інтересам держави.
При цьому інтереси держави, у тому числі охоплюють інтереси мешканців територіальної громади, зокрема, у таких сферах, як земельні відносини щодо розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад.
Суд вважає, що такий підхід відповідає положенням статей 5, 7 Конституції України, згідно з якими носієм суверенітету і єдиним джерелом влади в Україні є народ; народ здійснює владу безпосередньо і через органи державної влади та органи місцевого самоврядування; в Україні визнається і гарантується місцеве самоврядування.
За приписами статті 2 Закону України "Про місцеве самоврядування" місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
З огляду на те, що прокурором в адміністративному позові вказано, які саме інтереси держави порушено оскаржуваними положеннями спірного рішення, та враховуючи, що відсутній орган, до компетенції якого належить здійснення нагляду за діяльністю органів місцевого самоврядування, суд вважає, що прокурором доведено підстави для захисту інтересів держави у суді.
При прийнятті рішення у цій справі суд враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи), сформовану, зокрема у справах "Салов проти України" (заява № 65518/01; від 6 вересня 2005 року; пункт 89), "Проніна проти України" (заява № 63566/00; 18 липня 2006 року; пункт 23) та "Серявін та інші проти України" (заява № 4909/04; від 10 лютого 2010 року; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (Ruiz Torija v. Spain) серія A. 303-A; 09 грудня 1994 року, пункт 29).
Враховуючи вищевстановлені обставини справи та підсумовуючи викладене, суд доходить висновку, що пункти 1, 2 та 4 рішення Полтавської міської ради від 19.03.2021 року "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава" в частині продовження ФОП ОСОБА_2 розміщення стаціонарної тимчасової споруди на 5 років; в частині продовження дії особистого строкового земельного сервітуту на земельну ділянку та продовження терміну дії паспорта прив`язки на тимчасову споруду прийняті Полтавською міською радою з порушенням вимог Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Земельного кодексу України, Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженого Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України 21 жовтня 2011 року №244, та Положення про розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Полтава, затвердженого рішенням Полтавської міської ради (двадцять другої сесії шостого скликання) від 18 травня 2012 року, а тому є протиправними та підлягають скасуванню.
Враховуючи ту обставину, що строк дії паспорта прив`язки №01-02-17/459-1011 від 03.03.2014 не підлягає продовженню у зв`язку з невідповідністю паспорта прив`язки вимогам законодавства та у зв`язку з закінченням строку його дії станом на дату прийняття міською радою рішення від 19 березня 2021 року, суд вважає за необхідне скасувати вказаний паспорт прив`язки.
В частині позовних вимог про визнання паспорта прив`язки №01-02-17/459-1011 від 03.03.2014 протиправним суд відмовляє у задоволенні позову з огляду на те, що підставою для заявлення позовної вимоги про визнання протиправним паспорта прив`язки №01-02-17/459-1011 від 03.03.2014 стала обставина невідповідності цього паспорта прив`язки вимогам законодавства на момент прийняття міською радою рішення 19 березня 2021 року щодо продовження строку його дії, а не на момент видачі такого паспорта. У зв`язку з цим, суд не давав оцінку цьому паспорту прив`язки на предмет його відповідності вимогам законодавства на дату видачі.
Отже, позов підлягає частковому задоволенню.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 3, 6-10, 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,-
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Керівника Полтавської окружної прокуратури Полтавської області (вул. В.Козака, буд. 1, м. Полтава, Полтавська область, 36020) до Управління з питань містобудування та архітектури Виконавчого комітету Полтавської міської ради (вул. Соборності, 36, м. Полтава, Полтавська область, 36000), Полтавської міської ради (вул. Соборності, буд.53/1, кв.20, м. Полтава, 36000), третя особа: фізична особа-підприємець ОСОБА_2 ( АДРЕСА_3 ) про визнання протиправними і скасування окремих положень рішення, паспорта прив`язки задовольнити частково.
Визнати протиправними та скасувати пункти 1, 2, 4 рішення Полтавської міської ради від 19 березня 2021 року "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності" в частині продовження фізичній особі-підприємцю ОСОБА_2 розміщення стаціонарної тимчасової споруди - павільйону на земельній ділянці площею 88,0 кв.м. з кадастровим номером 5310137000:18:006:0087 по АДРЕСА_1 ; в частині продовження дії особистого строкового земельного сервітуту фізичній особі-підприємцю ОСОБА_2 на земельну ділянку з кадастровим номером 5310137000:18:006:0087 та в частині продовження терміну дії паспорту прив`язки на вказану тимчасову споруду.
Скасувати паспорт прив`язки № НОМЕР_1 від 03 березня 2014 року.
В іншій частині позовних вимог відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених підпунктом 15.5 підпункту 15 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено 12 вересня 2022 року.
Головуючий суддя Н.Ю. Алєксєєва
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.09.2022 |
Оприлюднено | 14.09.2022 |
Номер документу | 106183458 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні