Рішення
від 11.09.2022 по справі 600/1196/20-а
ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 вересня 2022 р. м. Чернівці Справа № 600/1196/20

Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Лелюка О.П., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження справу за позовом Головного управління ДПС у Чернівецькій області до ОСОБА_1 про стягнення заборгованості,

У С Т А Н О В И В:

Головне управління ДПС у Чернівецькій області звернулося до адміністративного суду з позовом до ОСОБА_1 про стягнення податкового боргу на загальну суму 323454,90 грн до місцевого бюджету.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що у зв`язку із несплатою грошового зобов`язання за відповідачем рахується заборгованість на загальну суму 323454,90 грн, яка виникла з орендної плати за землю з фізичних осіб. У відповідності до вимог Податкового кодексу України податковим органом було сформовано та надіслано відповідачу податкове повідомлення-рішення форми Ф від 26 листопада 2019 року №87142-5207-2406. Крім цього, позивачем засобами поштового зв`язку направлялася податкова вимога форми Ф від 11 лютого 2020 року №352-52.

Ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду від 14 вересня 2020 року (головуючий суддя Кушнір В.О.) прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі; вирішено, що справа буде розглядатись за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні); встановлено строк для подання відзиву на позовну заяву.

Ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду від 25 листопада 2020 року (головуючий суддя Кушнір В.О.) клопотання представника відповідача Погурського В.І. задоволено. Зупинено провадження у справі №600/1196/20-а до набрання законної сили рішенням у адміністративній справі №600/2373/20-а за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Державної податкової служби у Чернівецькій області про визнання протиправним і скасування податкового повідомлення-рішення.

Ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду від 04 січня 2021 (головуючий суддя Лелюк О.П.) прийнято до свого провадження адміністративну справу за позовом Головного управління ДПС у Чернівецькій області до ОСОБА_1 про стягнення заборгованості.

Ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду від 08 вересня 2022 року (головуючий суддя Лелюк О.П.) поновлено провадження у справі за позовом Головного управління ДПС у Чернівецькій області до ОСОБА_1 про стягнення заборгованості.

Ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду від 12 вересня 2022 року клопотання Головного управління ДПС у Чернівецькій області про заміну сторони задоволено. Замінено позивача у даній справі - Головне управління ДПС у Чернівецькій області (код ЄДРПОУ 43143196) на його правонаступника Головне управління ДПС у Чернівецькій області (код ЄДРПОУ 44057187).

Як вбачається із наявних матеріалів справи, учасники справи були належним чином повідомлені про відкриття провадження у цій справі Клопотань про розгляд справи за участю сторін до суду не надходило. Відзив на позовну заяву до суду також не находив.

Дослідивши наявні матеріали, всебічно та повно з`ясувавши всі обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, що мають юридичне значення для вирішення спору по суті, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги підлягають задоволенню, виходячи з наступного.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) є платником орендної плати за землю з фізичних осіб.

З матеріалів справи вбачається, що за ОСОБА_1 рахується заборгованість по орендній платі з фізичних осіб, яка виникла на підставі податкового повідомлення - рішення форми Ф №87142-5207-2406 від 26 листопада 2019 року, згідно якого сума податкового зобов`язання становить 323454,90 грн.

Отже, за відповідачем рахується заборгованість з орендної плати за землю з фізичних осіб на загальну суму 323454,90 грн.

Оскільки ОСОБА_1 у добровільному порядку суму податкового боргу у розмірі 323454,90 грн не сплатила, Головне управління ДПС у Чернівецькій області звернулось до суду з цим позовом.

Крім цього, дослідженням матеріалів справи судом також встановлено, що 15 травня 2019 року Головне управління ДФС у Чернівецькій області звернулося до Неполоківецького селищного голови з листом №4625/2413-52-06, в якому з метою проведення достовірних нарахувань орендної плати за землю просило надати копії договорів оренди, а також нормативно-грошову оцінку земельних ділянок, які знаходяться в адміністративних межах ОТГ станом на 2019 рік, зокрема, по орендарю ОСОБА_1 .

Із доданого до матеріалів справи переліку орендарів, з якими укладено договори оренди землі державної або комунальної власності, вбачається, що між Неполоківецькою сільською радою та ОСОБА_1 укладено договір оренді землі.

12 липня 2019 року Головне управління ДФС у Чернівецькій області звернулось Головного управління держгеокадастру у Чернівецькій області з листом №651а9/2413-52-06, в якому просило надати інформацію щодо історії зміни нормативно-грошової оцінки земельних ділянок, зокрема, по громадянці ОСОБА_1 та вказати дату зміни нормативно-грошової оцінки в разі зміни її серед календарного року.

Листом від 25 липня 2019 року №8-24-0.9-3223/2-19 Головне управління держгеокадастру у Чернівецькій області повідомило Головне управління ДФС у Чернівецькій області про те, що згідно з інформації, наданої відділом у Кіцманському районі, нормативно-грошова оцінка земельних ділянок згідно наданого переліку, станом на 01 січня 2019 року становить: ОСОБА_1 кадастровий номер 7322580500:05:001:0320, площею 0,2329 га 1078183 грн.

До вказаних правовідносин суд застосовує такі положення закону та робить висновки по суті спору.

У відповідності до статті 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України від 02 грудня 2010 року №2755-VI.

Відповідно до пункту 6.1 статті 6 Податкового кодексу України податком є обов`язковий, безумовний платіж до відповідного бюджету, що справляється з платників податку відповідно до цього Кодексу.

Статтею 8 Податкового кодексу України визначено, що в Україні встановлюються загальнодержавні та місцеві податки та збори. До загальнодержавних належать податки та збори, що встановлені цим Кодексом і є обов`язковими до сплати на усій території України, крім випадків, передбачених цим Кодексом. До місцевих належать податки та збори, що встановлені відповідно до переліку і в межах граничних розмірів ставок, визначених цим Кодексом, рішеннями сільських, селищних, міських рад та рад об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, у межах їх повноважень і є обов`язковими до сплати на території відповідних територіальних громад.

Згідно пункту 10.1 статті 10Податкового кодексу України до місцевих податків належить податок на майно.

Відповідно до статті 265 Податкового кодексу України податок на майно складається з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки; транспортного податку та плати за землю.

Статтею 15 Податкового кодексу України визначено, що платниками податків визнаються фізичні особи (резиденти і нерезиденти України), юридичні особи (резиденти і нерезиденти України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування згідно з цим Кодексом або податковими законами, і на яких покладено обов`язок із сплати податків та зборів згідно з цим Кодексом. Кожний з платників податків може бути платником податку за одним або кількома податками та зборами.

Відповідно до підпункту 14.1.39 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України грошове зобов`язання платника податків - сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету як податкове зобов`язання та/або інше зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності та пеня.

Відповідно до підпункту 14.1.157 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України податкове повідомлення-рішення - письмове повідомлення контролюючого органу (рішення) про обов`язок платника податків сплатити суму грошового зобов`язання, визначену контролюючим органом у випадках, передбачених цим Кодексом та іншими законодавчими актами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, або внести відповідні зміни до податкової звітності.

Підпунктом 14.1.175 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України визначено, що податковий борг - сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом.

Відповідно до підпункту 16.1.4. пункту 16.1 статті 16 Податкового кодексу України платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Згідно з пунктом 38.1 статті 38 Податкового кодексу України виконанням податкового обов`язку визнається сплата в повному обсязі платником відповідних сум податкових зобов`язань у встановлений податковим законодавством строк.

Пунктом 288.1 статті 288 Податкового кодексу України визначено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний контролюючий орган про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни. Форма надання інформації затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики.

Відповідно до пункту 288.2 статті 288 Податкового кодексу України платником орендної плати є орендар земельної ділянки.

Об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду (пункт 288.3 статті 288 Податкового кодексу України).

Пунктом 288.7 статті 288 Податкового кодексу України передбачено, що податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог статей 285-287 цього розділу.

Так, відповідно до пункт 285.1 статті 285 Податкового кодексу України базовим податковим (звітним) періодом для плати за землю є календарний рік.

Згідно з пунктом 286.5 статті 286 Податкового кодексу України нарахування фізичним особам сум плати за землю проводиться контролюючими органами (за місцем знаходження земельної ділянки), які надсилають платнику податку у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку, визначеному статтею 58 цього Кодексу.

Відповідно до абзацу першого пункту 287.5 статті 287 Податкового кодексу України податок фізичними особами сплачується протягом 60 днів з дня вручення податкового повідомлення-рішення.

Згідно з підпунктом 54.3.3 пункту 54.3 статті 54 Податкового кодексу України контролюючий орган зобов`язаний самостійно визначити суму грошових зобов`язань, зменшення (збільшення) суми бюджетного відшкодування та/або зменшення (збільшення) від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, або зменшення суми податку на доходи фізичних осіб, задекларовану до повернення з бюджету у зв`язку із використанням платником податку права на податкову знижку, якщо згідно з податковим та іншим законодавством особою, відповідальною за нарахування сум податкових зобов`язань з окремого податку або збору та/або іншого зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, застосування штрафних (фінансових) санкцій та нарахування пені, у тому числі за порушення у сфері зовнішньоекономічної діяльності, є контролюючий орган.

Пунктом 57.3 статті 57 Податкового кодексу України визначено, що у разі визначення грошового зобов`язання контролюючим органом за підставами, зазначеними у підпунктах 54.3.1 - 54.3.6 пункту 54.3 статті 54 цього Кодексу, платник податків зобов`язаний сплатити нараховану суму грошового зобов`язання протягом 10 робочих днів, що настають за днем отримання податкового повідомлення-рішення, крім випадків, коли протягом такого строку такий платник податків розпочинає процедуру оскарження рішення контролюючого органу.

У разі оскарження рішення контролюючого органу про нараховану суму грошового зобов`язання платник податків зобов`язаний самостійно погасити узгоджену суму, а також пеню та штрафні санкції за їх наявності протягом 10 робочих днів, наступних за днем такого узгодження.

Відповідно до абзацу 1 пункту 59.1 статті 59 Податкового кодексу України у разі коли у платника податків виник податковий борг, контролюючий орган надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення.

Пунктом 59.5 статті 59 Податкового кодексу України передбачено, що у разі якщо у платника податків, якому надіслано (вручено) податкову вимогу, сума податкового боргу збільшується (зменшується), погашенню підлягає вся сума податкового боргу такого платника податку, що існує на день погашення. У разі якщо після направлення (вручення) податкової вимоги сума податкового боргу змінилася, але податковий борг не був погашений в повному обсязі, податкова вимога додатково не надсилається (не вручається).

Судом встановлено, що Головне управління ДПС у Чернівецькій області на адресу відповідача, наявну у податкового органу, надіслало корінець податкової вимоги форми Ф від 11 лютого 2020 року №352-52 на загальну суму податкового боргу у розмірі 323454,90 грн, який було вручено 02 березня 2020 року.

При цьому станом на день розгляду справи судом указана податкова вимога позивачем не відкликана.

Крім цього, корінець податкового повідомлення - рішення форми Ф №87142-5207-2406 від 26 листопада 2019 року на підставі якого також ґрунтуються позовні вимоги, належним чином надіслане та вручене відповідачу засобами поштового зв`язку, що підтверджується відміткою в рекомендованому повідомленні про вручення поштового відправлення.

З матеріалів справи також вбачається, що 27 жовтня 2020 року ОСОБА_1 зверталась до Чернівецького окружного адміністративного суду із зустрічним позовом до Головного управління ДПС у Чернівецькій області, в якому просила визнати протиправною та скасувати нарахування орендної плати за землю в сумі - 323454,90 грн та податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Чернівецькій області від 26 листопада 2019 року.

Однак ухвалою суду від 30 жовтня 2020 року зустрічний позов ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Чернівецькій області про визнання незаконним та скасування рішення повернуто заявнику.

Поряд з цим судом встановлено, що ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду від 24 листопада 2020 року було відкрито провадження у справі №600/2373/20-а за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Державної податкової служби у Чернівецькій області про визнання протиправним та скасування нарахування орендної плати за землю в сумі 323454,90 грн., визнання протиправним і скасування податкового повідомлення-рішення Головного управління Державної податкової служби в Чернівецькій області від 26 листопада 2019 року.

На підставі указаного податкового повідомлення-рішення і виник податковий борг ОСОБА_1 в сумі 323454,90 грн., що є предметом спору в даній справі.

Таким чином, правомірність рішення, на підставі якого виник податковий борг відповідача у цій справі, оскаржувалася у справі №600/2373/20-а.

На підставі інформації із системи Діловодство спеціалізованого суду судом встановлено, що рішенням Чернівецького окружного адміністративного суду від 31 січня 2022 року (справа №600/2373/20-а) відмовлено у задоволенні позову ОСОБА_1 до Головного управління Державної податкової служби у Чернівецькій області про визнання протиправним і скасування податкового повідомлення-рішення.

Вказане рішення суду набрало законної сили 03 березня 2022 року.

Отже, податкове зобов`язання в сумі 323454,90 грн є узгодженим.

Враховуючи викладене, суд приходить до висновку, що за відповідачем рахується заборгованість на загальну суму 323454,90 грн, яка виникла з орендної плати за землю з фізичних осіб.

Підпунктом 20.1.34 пункту 20.1 статті 20 Податкового кодексу України передбачено, що контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, мають право звертатися до суду щодо стягнення коштів платника податків, який має податковий борг, з рахунків у банках, що обслуговують такого платника податків, на суму податкового боргу або його частини.

Відповідно до пункту 87.11 статті 87 Податкового кодексу України орган стягнення звертається до суду з позовом про стягнення суми податкового боргу платника податку - фізичної особи. Стягнення податкового боргу за рішенням суду здійснюється державною виконавчою службою відповідно до закону про виконавче провадження.

Пунктом 3 частини першої статті 129 Конституції України визначено, що однією із основних засад судочинства є змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно частини першої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Доказів, які б свідчили про погашення вказаної суми заборгованості на день розгляду справи відповідачем суду не подано.

Доводів щодо безпідставності заявлених вимог відповідачем не наведено.

Зважаючи на викладені вище норми законодавства та встановлені судом обставини справи, а також виходячи з конституційного принципу обов`язковості сплати податків і зборів, суд вважає, що позовні вимоги Головного управління ДПС у Чернівецькій області є обґрунтованими та підлягають задоволенню повністю.

Оскільки заборгованість у сумі 323454,90 грн виникла із плати за землю, яка згідно підпункту 265.1.3. пункту 265.1 статті 265 Податкового кодексу України відноситься до податку на майно, який в свою чергу відповідно до пункту 10.1 статті 10 Податкового кодексу України відноситься до місцевих податків, то такий повинен бути стягнуто до місцевого бюджету.

Відповідно до частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Оскільки під час розгляду даної справи не залучались свідки та не проводились експертизи, то відсутні підстави для стягнення з відповідача судових витрат.

Керуючись статтями 241 - 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Головного управління ДПС у Чернівецькій області до ОСОБА_1 про стягнення податкового боргу задовольнити повністю.

Стягнути з ОСОБА_1 податковий борг на загальну суму 323454 (триста двадцять три тисячі чотириста п`ятдесять чотири) грн 90 коп. до місцевого бюджету.

Підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Датою ухвалення судового рішення є дата його проголошення (незалежно від того, яке рішення проголошено - повне чи скорочене). Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення. Повне судове рішення складено 12 вересня 2022 року.

Повне найменування учасників справи:

Позивач - Головне управління ДПС у Чернівецькій області (м. Чернівці, вул. Героїв Майдану, 200-А, 58013, код ЄДРПОУ 44057187); відповідач ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ).

Суддя О.П. Лелюк

СудЧернівецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.09.2022
Оприлюднено14.09.2022
Номер документу106185581
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо погашення податкового боргу, з них стягнення податкового боргу

Судовий реєстр по справі —600/1196/20-а

Рішення від 11.09.2022

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Лелюк Олександр Петрович

Ухвала від 11.09.2022

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Лелюк Олександр Петрович

Ухвала від 07.09.2022

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Лелюк Олександр Петрович

Ухвала від 04.01.2021

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Лелюк Олександр Петрович

Ухвала від 25.11.2020

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Кушнір Віталіна Олександрівна

Ухвала від 30.10.2020

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Кушнір Віталіна Олександрівна

Ухвала від 14.09.2020

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Кушнір Віталіна Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні