Рішення
від 05.09.2022 по справі 320/4405/22
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

06 вересня 2022 року м. Київ№ 320/4405/22

Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Панової Г.В., при секретарі судового засідання Повх І.С.,

за участю представників сторін:

від позивача- Агудалічев О.О.,

від відповідача- Геращенко А.П.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовом ОСОБА_1

до виконавчого комітету Білоцерківської міської ради

про визнання протиправним та скасування рішення,

ВСТАНОВИВ:

До Київського окружного адміністративного суду звернулась з позовом ОСОБА_1 з позовом до виконавчого комітету Білоцерківської міської ради, в якому просить суд визнати протиправним та скасувати рішення виконавчого комітету Білоцерківської міської ради від 21.04.2022 № 214 «Про демонтаж тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 , що розміщена в АДРЕСА_1 ».

В обґрунтування позову позивач зазначив, що є власником тимчасової споруди, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 (паспорти прив`язок тимчасових споруд по продажу продовольчих товарів, загальною площею 11,0 м2 вул. Привокзальній, поз. №1).

У позовній заяві позивач наголошує на протиправності рішення відповідача «Про демонтаж тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 , що розміщена в АДРЕСА_1 » з огляду на те, що передумовою демонтажу тимчасової споруди є факт або самовільного встановлення (розміщення) малої архітектурної форми, або анулювання паспорту прив`язки, або факт закінчення строку паспорту прив`язки. Натомість позивач зазначив, що зазначена тимчасова споруди встановлена відповідно чинного законодавства України на підставі паспорту прив`язку тимчасової споруди від 17.06.2021, який у відповідності до п.1 Постанови КМУ від 18.03.2022 № 314 «Деякі питання забезпечення провадження господарської діяльності в умовах воєнного стану» продовжується на строк дії воєнного стану.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 20.05.2022 суд частково задовольнив заяву ОСОБА_1 про вжиття заходів забезпечення позову та зупинив дію рішення виконавчого комітету Білоцерківської міської ради від 21.04.2022 року № 214 «Про демонтаж тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 , що розміщена в АДРЕСА_1 » до набрання рішенням у справі № 320/4405/22 законної сили.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 23.05.2022 відкрито провадження у справі та ухвалено здійснювати розгляд справи у порядку спрощеного позовного провадження, призначено судове засідання у справі. Крім того, суд також витребував від відповідача докази по справі.

Відповідача позов не визнав та подав до суду відзив на позовну заяву, в якому просив відмовити у задоволенні позову з тих підстав, що паспорт прив`язки, який був виданий позивачу - ОСОБА_1 на тимчасову споруду для провадження підприємницької діяльності по АДРЕСА_2 діяв до початку реконструкції Привокзальної площі, але не більше ніж до 01 квітня 2022 року. Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 не звернулась за продовженням паспорту прив`язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності до моменту його закінчення, відтак згідно пункту 2.29 Порядку № 244 у разі закінчення строку дії, анулювання паспорта прив`язки ТС, самовільного встановлення ТС така ТС підлягає демонтажу.

Крім того. відповідач зазначив, що постанова Кабінету Міністрів України від 18.03.2022 № 314 не зареєстрована Міністерством юстиції України, відтак вона не набула законної сили.

Позивач не погоджуючись з доводами відповідача, викладеними у відзиві на позов подав до суду відповідь на відзив, у якій зазначив, що ч. 1 ст. 52 Закону України «Про Кабінет Міністрів України» від 27.02.2014 року зазначено, що Постанови Кабінету Міністрів України, крім постанов, що містять інформацію з обмеженим доступом, набирають чинності з дня їх офіційного опублікування, якщо інше не передбачено самими постановами, але не раніше дня їх опублікування.

Виконавчий комітет Білоцерківської міської ради подав до суду заперечення на відповідь на відзив, у яких пояснив, що згідно вимог Конституції України, а саме статті 117 нормативно-правові акти Кабінету Міністрів України, міністерств та інших центральних органів виконавчої влади підлягають реєстрації в порядку, встановленому законом. На думку відповідача постанова Кабінету Міністрів України від 18.03.2022 № 314 не зареєстрована Міністерством юстиції України не підлягає застосуванню до спірних правовідносин.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 29.06.2022 суд задовольнив клопотання виконавчого комітету Білоцерківської міської ради та представника ОСОБА_1 про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції задовольнити та призначив судове засідання у справі № 320/4405/22 в режимі відеоконференції.

У судове засідання, призначене у справі на 06.09.2022 з`явилися уповноважені представники сторін.

Присутній у судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав з підстав, викладених у позовній заяві просив позов задовольнити.

Уповноважений представник відповідача заперечував щодо задоволення позовних вимог.

Заслухавши представників сторін, розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

ОСОБА_1 є громадянкою України, що підтверджується відомостями паспорта громадянина України, ідентифікаційний номер НОМЕР_1 з 06.11.2000 зареєстрована як фізична особа-підприємець, що підтверджується копією Свідоцтва про державну реєстрацію фізичної особи-підприємця серія НОМЕР_2 .

27.04.2017 рішенням Білоцерківської міської ради № 718-30-VІІ «Про поновлення договору оренди землі фізичній особі-підприємцю ОСОБА_1 » поновлено договір оренди землі фізичній особі-підприємцю ОСОБА_1 під розміщення існуючого кіоску за адресою: АДРЕСА_1 площею 0, 0030 га (з них: тимчасова споруда - 0,0011 га , проходами та площадками 0,0019 га) строком на 5 (п`ять) років. Але не більше ніж до початку реконструкції Привокзальної площі, за рахунок земель населеного пункту м. Біла Церква. Кадастровий номер:3210300000:04:034:0076.

02.06.2017 на виконання вказаного рішення, Білоцерківської міською радою (орендодавець) з однієї сторони та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 (орендар) з іншої сторони було укладено договір оренди землі № 44 від 02.06.2017, за умовами якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку під розміщення існуючого кіоску з кадастровим номером 3210300000:04:034:0076, яка розташована в АДРЕСА_1 . За умовами вказаного договору, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,0030 га. На земельній ділянці розміщені об`єкти нерухомого майна: під тимчасовими спорудами - 0,0011 га, а також інші об`єкти інфраструктури: проходи та площадки - 0,019 га. Земельна ділянка передається в оренду разом з: під тимчасовими спорудами -0,0011 га, проходами та площадками - 0,0019 га.

Пунктом 8 договору оренди землі № 44 від 02.06.2017 обумовлено, що договір укладено на п`ять років, але не більше ніж до початку реконструкції Привокзальної площі. Після закінчення строку договору оренди орендар має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 60 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.

08.06.2017 до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно внесено відомості про реєстрацію іншого речового права - права оренди земельної ділянки з кадастровим номером 3210300000:04:034:0076 площею 0,003 га з цільовим призначенням: для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, під розміщення кіоску № 1 за орендарем ОСОБА_1 .

17.06.2021 Управлінням містобудування та архітектури Білоцерківської міської ради видано замовнику ОСОБА_1 паспорт прив`язки тимчасової споруди по продажу продовольчих товарів, загальною площею 11,00 м2 вул. Привокзальній, поз. №1 реєстраційний номер № 68/03. Паспорт прив`язки дійсний до початку реконструкції Привокзальної площі, але не більше ніж до 1 квітня 2022 року.

19.04.2022 Управлінням містобудування та архітектури Білоцерківської міської ради направлено на адресу міського голови пояснювальну записку вих. № 19.04.2022 № 238/01-07 «Про демонтаж тимчасової споруди для продовження підприємницької діяльності фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 , що розмішена в АДРЕСА_1 , у якій запропоновано винести на засідання виконавчого комітету Білоцерківської міської ради наступне питання: 1. Демонтувати тимчасову споруду для провадження підприємницької діяльності фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 , що розташована в місті Біла Церква по вул. Привокзальній, позиція № 1. 2. Комунальній установі Білоцерківської міської ради «Інспекція з благоустрою міста Біла Церква», комунальному підприємству Білоцерківської міської ради «Муніципальна варта» вжити заходів, що передбачені чинним законодавством України, щодо демонтажу тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності, зазначеної в пункті 1. 3.Приватному акціонерному товариству «ДТЕК КИЇВСЬКІ РЕГІОНАЛЬНІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ», товариству з обмеженою відповідальністю «БІЛОЦЕРКІВВОДА», Білоцерківському відділенню акціонерного товариства «Київоблгаз» та іншим утримувачам інженерних комунікацій забезпечити відключення мереж від тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності, зазначеної в пункті 1.

Виконавчий комітет Білоцерківської міської ради Київської області розглянувши пояснювальну записку управління містобудування та архітектури Білоцерківської міської ради від 19 квітня 2022 року № 238/01-07, відповідно до Цивільного кодексу України, Земельного кодексу України, Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Закону України «Про благоустрій населених пунктів», Державних санітарних норм та правил утримання територій населених місць, затверджених наказом Міністерства охорони здоров`я України від 17 березня 2011 року № 145, пунктів 1.3, 3.1, 11.1, підпункту 15.1.1 пункту 15.1 Правил благоустрою території м. Біла Церква, затверджених рішенням Білоцерківської міської ради від 11 липня 2008 року № 800, пунктів 2.1., 2.20., 2.21., 2.29., 2.30., 2.31 Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21 жовтня 2011 року № 244, пунктів 5.1., 5.3. - 5.6. Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності в м. Біла Церква, затвердженого рішенням Білоцерківської міської ради від 20 серпня 2015 року № 1552-78-УІ, у зв`язку із закінченням терміну дії паспорта прив`язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності, виконавчий комітет міської ради прийняв рішення від 21.04.2022 № 214 «Про демонтаж тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 , що розміщена в м. Біла Церква по вул. Привокзальній, позиція №1, яким вирішив:

1. Демонтувати тимчасову споруду для провадження підприємницької діяльності фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 , що розташована в місті Біла Церква по вул. Привокзальній, позиція № 1.

2. Комунальній установі Білоцерківської міської ради «Інспекція з благоустрою міста Біла Церква», комунальному підприємству Білоцерківської міської ради «Муніципальна варта» вжити заходів, що передбачені чинним законодавством України, щодо демонтажу тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності, зазначеної в пункті 1.

3. Приватному акціонерному товариству «ДТЕК КИЇВСЬКІ РЕГІОНАЛЬНІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ», товариству з обмеженою відповідальністю «БІЛОЦЕРКІВВОДА», Білоцерківському відділенню акціонерного товариства «Київоблгаз» та іншим утримувачам інженерних комунікацій забезпечити відключення мереж від тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності, зазначеної в пункті 1.

Не погоджуючись зі спірним рішенням та вважаючи його таким, що порушує права позивача, ОСОБА_1 звернулася з даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами суд виходить з наступного.

Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.

Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 № 280/97-ВР (далі по тексту Закон № 280/97-ВР) відповідно до Конституції України визначає систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування.

Частинами першою, третьою статті 24 Закону № 280/97-ВР передбачено, що правовий статус місцевого самоврядування в Україні визначається Конституцією України, цим та іншими законами, які не повинні суперечити положенням цього Закону.

Органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

Згідно частин першої та другої статті 11 Закону № 280/97-ВР виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи. Виконавчі органи сільських, селищних, міських, районних у містах рад є підконтрольними і підзвітними відповідним радам, а з питань здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади - також підконтрольними відповідним органам виконавчої влади.

Відповідно до частини першої статті 30 Закону № 280/97-ВР до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад, належать власні (самоврядні) повноваження, зокрема, організація благоустрою населених пунктів, залучення на договірних засадах з цією метою коштів, трудових і матеріально-технічних ресурсів підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, а також населення; здійснення контролю за станом благоустрою населених пунктів, організації озеленення, охорони зелених насаджень і водойм, створення місць відпочинку громадян.

Повноваження сільських, селищних і міських рад та їх виконавчих органів у сфері благоустрою населених пунктів визначені також статтею 10 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» від 06.09.2005 № 2807-IV (далі по тексту Закон № 2807-ІV), згідно частини другої якої до повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить: 1) забезпечення виконання місцевих програм та здійснення заходів з благоустрою населених пунктів; 2) організація забезпечення на території населеного пункту чистоти і порядку, дотримання тиші в громадських місцях; 3) організація місць відпочинку для населення; 4) затвердження схем санітарного очищення населених пунктів та впровадження систем роздільного збирання побутових відходів; 5) здійснення самоврядного контролю за станом благоустрою та утриманням територій населених пунктів, інженерних споруд та об`єктів, підприємств, установ та організацій, майданчиків для паркування транспортних засобів (у тому числі щодо оплати послуг з користування майданчиками для платного паркування транспортних засобів), озелененням таких територій, охороною зелених насаджень, водних об`єктів тощо; 6) визначення місць стоянок транспортних засобів та майданчиків для паркування на об`єктах благоустрою; 7) визначення графіків роботи зовнішнього освітлення території; 8) визначення на об`єктах благоустрою місць розміщення громадських вбиралень; 9) залучення на договірних засадах коштів і матеріально-технічних ресурсів юридичних та фізичних осіб для здійснення заходів з благоустрою населених пунктів; 10) визначення обсягів пайової участі власників тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення в утриманні об`єктів благоустрою; 11) визначення в установленому порядку розміру відшкодувань юридичними та фізичними особами за забруднення довкілля та інші екологічні збитки, спричинені порушенням законодавства у сфері благоустрою та охорони навколишнього природного середовища; 12) інформування населення про здійснення заходів з благоустрою населених пунктів; 13) участь у проведенні щорічного всеукраїнського конкурсу "Населений пункт найкращого благоустрою і підтримки громадського порядку"; 14) видача дозволу на порушення об`єктів благоустрою у випадках та порядку, передбачених цим Законом.

Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17.02.2011 №3038-VІ (далі по тексту - Закон № 3038-VІ) встановлює правові та організаційні основи містобудівної діяльності і спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.

Статтею 28 Закону № 3038-VІ передбачено, що тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.

Тимчасова споруда для здійснення підприємницької діяльності може мати закрите приміщення для тимчасового перебування людей (павільйон площею не більше 30 квадратних метрів по зовнішньому контуру) або не мати такого приміщення.

Розміщення малих архітектурних форм здійснюється відповідно до Закону України «Про благоустрій населених пунктів».

Розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності здійснюється в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.

Згідно статті 14 Закону № 2807-IV об`єкти благоустрою використовуються відповідно до їх функціонального призначення для забезпечення сприятливих умов життєдіяльності людини на засадах їх раціонального використання та охорони з урахуванням вимог правил благоустрою території населених пунктів, інших вимог, передбачених законодавством.

Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 № 244 «Про затвердження Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності» на виконання частини четвертої статті 28 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» затверджено Порядок розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, що додається (далі по тексту Порядок № 244), який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 22 листопада 2011 р. за № 1330/20068.

Відповідно до пункту 1.3 Порядку № 244 тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності (далі - ТС) - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.

Відповідно до визначення наданого у пункті 1.4 Порядку № 244, замовник - суб`єкт господарювання, який реалізує право розмістити ТС на підставі паспорта прив`язки ТС;т паспорт прив`язки ТС - комплект документів, у яких визначено місце встановлення ТС та благоустрій прилеглої території на топографо-геодезичній основі М 1 : 500, інженерне забезпечення, зовнішній архітектурний вигляд ТС та напрям підприємницької діяльності;

Пункт 2.1 Порядку № 244 передбачає що підставою для розміщення ТС є паспорт прив`язки ТС (додаток 1).

Замовник, який має намір встановити ТС, звертається до відповідного виконавчого органу сільської, селищної, міської ради, районної державної адміністрації із відповідною заявою у довільній формі про можливість розміщення ТС (пункт 2.2 Порядку № 244).

До заяви додаються: графічні матеріали із зазначенням бажаного місця розташування ТС, виконані замовником у довільній формі на топографо-геодезичній основі М 1:500 кресленнями контурів ТС з прив`язкою до місцевості; реквізити замовника (найменування, П.І.Б., адреса, контактна інформація).

Цей перелік документів є вичерпним (пункт 2.3 Порядку № 244).

Відповідність намірів щодо місця розташування ТС комплексній схемі розміщення ТС (у разі її наявності), будівельним нормам визначає відповідний орган з питань містобудування та архітектури, який утворено у складі виконавчого органу відповідної сільської, селищної, міської ради, районної державної адміністрації, протягом десяти робочих днів з дня подання зазначеної заяви (абзац перший пункту п.2.4. Порядку № 244).

Приписами пункту 2.6 Порядку № 244 обумовлено, що для оформлення паспорта прив`язки ТС замовник звертається до органу з питань містобудування та архітектури із додатковою заявою щодо оформлення паспорта прив`язки ТС, до якої додає: схему розміщення ТС (додаток 1); ескізи фасадів ТС у кольорі М 1: 50 (для стаціонарних ТС), які виготовляє суб`єкт господарювання, який має у своєму складі архітектора, що має кваліфікаційний сертифікат, або архітектор, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат (додаток 1); технічні умови щодо інженерного забезпечення (за наявності), отримані замовником у балансоутримувача відповідних інженерних мереж.Зазначені документи замовником отримуються самостійно.

Пунктом 2.7 Порядку № 244 обумовлено, що паспорт прив`язки ТС надається органом з питань містобудування та архітектури протягом десяти робочих днів з дня подання зазначеної заяви.

Як зазначено у пунктах 2. 10 та 2.11 Порядку № 244 паспорт прив`язки ТС оформлюється органом з питань містобудування та архітектури за формою, наведеною у додатку 1 до цього Порядку, та включає: титульний аркуш із зазначенням реквізитів замовника (найменування/прізвище, ім`я та по батькові (за наявності)/місцезнаходження ТС/контактна інформація) та напряму підприємницької діяльності; схему розміщення ТС, виконану на топографо-геодезичній основі у масштабі 1 : 500; ескізи фасадів ТС у кольорі М 1: 50 (для стаціонарних ТС); технічні умови щодо інженерного забезпечення ТС, отримані замовником у балансоутримувача відповідних мереж. Цей перелік документів є вичерпним.

Продовження строку дії паспорта прив`язки ТС здійснюється за заявою замовника, шляхом зазначення нової дати, підпису та печатки у паспорті прив`язки ТС органом з питань містобудування та архітектури виконавчого органу відповідної ради, районної державної адміністрації (п. 2.18 Порядку № 244).

Пунктом 2.29 Порядку № 244 передбачено, що у разі закінчення строку дії, анулювання паспорту прив`язки, самовільного встановлення тимчасової споруди така тимчасова споруда підлягає демонтажу.

Згідно пункту 2.30 Порядку № 244 розміщення ТС самовільно забороняється.

Як вже зазначалося судом раніше, 22.02.2019 Управлінням містобудування та архітектури Білоцерківської міської ради видано ОСОБА_1 паспорт прив`язки тимчасової споруди для здійснення підприємницької діяльності кіоску по продажу продовольчих товарів, 11,00 м2, по АДРЕСА_1 реєстраційний номер № 68/03. Паспорт прив`язки виданий 22 лютого 2019 року та дійсний до 01 липня 2019 року. Згідно відомостей вказаного паспорта прив`язки тимчасової споруди для здійснення підприємницької діяльності паспорт прив`язки продовжено по 31.12.2019; у подальшому паспорт прив`язки продовжено по 01.07.2021.

17.06.2021 Управлінням містобудування та архітектури Білоцерківської міської ради видано замовнику ОСОБА_1 паспорт прив`язки тимчасової споруди по продажу продовольчих товарів, загальною площею 11,00 м2 вул. Привокзальній, поз. № 1 реєстраційний номер № 68/03. Паспорт прив`язки дійсний до початку реконструкції Привокзальної площі, але не більше ніж до 1 квітня 2022 року.

Суд зауважує, що в обґрунтування підстав для прийняття рішення виконавчого комітету Білоцерківської міської ради від 21.04.2022 № 214 «Про демонтаж тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 , що розміщена в АДРЕСА_1 » відповідач посилався на закінчення терміну дії паспорта прив`язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності.

Разом з тим, позивач посилаючись на необґрунтованість спірного рішення вказує на ту обставину, що реконструкція Привокзальної площі міста Біла Церква не розпочато та відповідно до підпункту 5 пункту 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 18.03.2022 року № 314, строки дії діючих строкових ліцензій та документів дозвільного характеру автоматично продовжуються на період воєнного стану.

Приписами пунктів 2.17, 2.18 Порядку № 244 обумовлено, що строк дії паспорта прив`язки ТС визначається органом з питань містобудування та архітектури відповідної ради або районної державної адміністрації з урахуванням строків реалізації положень містобудівної документації на місцевому рівні.

Продовження строку дії паспорта прив`язки ТС здійснюється за заявою замовника, шляхом зазначення нової дати, підпису та печатки у паспорті прив`язки ТС органом з питань містобудування та архітектури виконавчого органу відповідної ради, районної державної адміністрації.

Суд зазначає, що у зв`язку з розпочатою військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини 1 статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану», Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб, затвердженого Законом України від 24.02.2022 № 2102-ІХ.

У подальшому, у зв`язку з триваючою широкомасштабною збройною агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» Указом Президента України від 14.03.2022 №133/2022 продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 26 березня 2022 року строком на 30 діб.

Отже, на дату прийняття рішення виконавчим комітетом Білоцерківської міської ради від 21.04.2022 № 214 «Про демонтаж тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 , що розміщена в АДРЕСА_1 » в Україні діяв воєнний стан, правовий режим якого визначається Законом України «Про правовий режим воєнного стану» від 12.05.2015 року № 389-VIII. Також діє він і на час розгляду даної справи в суді.

Закон України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» від 06.09.2005 № 2806-ІV визначає правові та організаційні засади функціонування дозвільної системи у сфері господарської діяльності і встановлює порядок діяльності дозвільних органів, уповноважених видавати документи дозвільного характеру, та адміністраторів.

Відповідно до абзацу 4,5 п.1 ст. 1 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності», документ дозвільного характеру - дозвіл, висновок, рішення, погодження, свідоцтво, інший документ в електронному вигляді (запис про наявність дозволу, висновку, рішення, погодження, свідоцтва, іншого документа в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань), який дозвільний орган зобов`язаний видати суб`єкту господарювання у разі надання йому права на провадження певних дій щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності та/або без наявності якого суб`єкт господарювання не може проваджувати певні дії щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності; об`єкт, на який видається документ дозвільного характеру (далі - об`єкт), - природні ресурси, земельна ділянка, ґрунтовий покрив земельних ділянок, споруда, будівля, приміщення, устаткування, обладнання та механізми, що вводяться в експлуатацію або проектуються, окрема операція, господарська діяльність певного виду, робота та послуга, а також документи, які використовуються суб`єктом господарювання у процесі проходження погоджувальної (дозвільної) процедури (проектна документація на будівництво об`єктів, землевпорядна документація, містобудівна документація, гірничий відвід).

Оскільки, відповідно до п. 2.30. Порядку № 244, розміщення тимчасової споруди самовільно забороняється, паспорт прив`язки тимчасової споруди є документом дозвільного характеру.

18.03.2022 відповідно до Указу Президента України від 24 лютого 2022 р. № 64 Про введення воєнного стану в Україні Кабінетом Міністрів прийнято постанову № 314 «Деякі питання забезпечення провадження господарської діяльності в умовах воєнного стану», підпунктом 5 пункту 1 якої установлено, що строки дії діючих строкових ліцензій та документів дозвільного характеру автоматично продовжуються на період воєнного стану. При цьому, підпунктом 4 пункту 1 вказаної Постанови обумовлено, що на період воєнного стану зупиняється перебіг строків звернення за отриманням публічних послуг, визначених законодавством. З дня припинення чи скасування воєнного стану перебіг зазначених строків продовжується з урахуванням часу, що минув до їх зупинення

Відповідно до приписів статті 117 Конституції України Кабінет Міністрів України в межах своєї компетенції видає постанови і розпорядження, які є обов`язковими до виконання.

Акти Кабінету Міністрів України підписує Прем`єр-міністр України.

Нормативно-правові акти Кабінету Міністрів України, міністерств та інших центральних органів виконавчої влади підлягають реєстрації в порядку, встановленому законом.

Закон України «Про Кабінет Міністрів України» від 27.02.2014 №794-VІІ відповідно до Конституції України визначає організацію, повноваження і порядок діяльності Кабінету Міністрів України.

Частиною першою статті 52 Закону України «Про Кабінет Міністрів України» обумовлено, що постанови Кабінету Міністрів України, крім постанов, що містять інформацію з обмеженим доступом, набирають чинності з дня їх офіційного опублікування, якщо інше не передбачено самими постановами, але не раніше дня їх опублікування.

Разом з цим, відповідно до підпункту 5 пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 18.03.2022 року № 314, строки дії діючих строкових ліцензій та документів дозвільного характеру автоматично продовжуються на період воєнного стану.

Суд зауважує, що вказана постанова Кабінету Міністрів України від 18.03.2022 № 314 «Деякі питання забезпечення провадження господарської діяльності в умовах воєнного стану опубліковане у Офіційному віснику України від 05.04.2022 №26, 1399 та Урядовому кур`єрі, 19.03.2022 № 62.

Також, відповідно до пункту 4 Постанови КМУ від 18.03.2022 № 314 ця постанова набирає чинності з дня її опублікування та діє до дня припинення чи скасування воєнного стану.

Крім того, згідно відомостей Єдиного державного реєстру нормативно-правових актів, постанова Кабінету Міністрів України від 18.03.2022 № 314 «Деякі питання забезпечення провадження господарської діяльності в умовах воєнного стану» внесена до Єдиного державного реєстру нормативно-правових актів 24.03.2022 за реєстраційним кодом акта: 110613/2022.

Указом Президента України від 27.06.1996 № 468/96 «Про єдиний державний реєстр нормативних актів» запроваджено в Україні Єдиний державний реєстр нормативних актів - автоматизовану систему збирання, накопичення та опрацювання актів законодавства (далі - Державний реєстр).

Постановою Кабінету Міністрів України від 23.04.2001 № 376 «Про затвердження Порядку ведення Єдиного державного реєстру нормативно-правових актів та користування ним» затверджено Порядок ведення Єдиного державного реєстру нормативно-правових актів та користування ним. Пунктом 3 Порядку ведення Єдиного державного реєстру нормативно-правових актів та користування ним обумовлено, що держатель Реєстру - Мін`юст, який розробляє організаційні та методологічні принципи ведення Реєстру, приймає рішення про включення нормативно-правових актів до Реєстру, здійснює їх опрацювання, ідентифікацію, класифікацію, відповідає за автентичність та контрольний стан еталонних текстів, забезпечує внесення нормативно-правових актів до еталонного фонду і його збереження та здійснює контроль за наданням інформації з Реєстру.

Згідно із приписами пункту 6 вказаного Порядку до Реєстру включаються:

нормативно-правові акти, видані починаючи з дня прийняття Акта проголошення незалежності України (24 серпня 1991 р.), - чинні, опубліковані та неопубліковані, у тому числі з обмежувальними грифами, закони України, постанови Верховної Ради України, укази і розпорядження Президента України, декрети, постанови і розпорядження Кабінету Міністрів України, рішення і висновки Конституційного Суду України, зареєстровані в Мін`юсті нормативно-правові акти міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, органів господарського управління та контролю, Національного банку, а також міжнародні договори України;

нормативно-правові акти, видані до прийняття Акта проголошення незалежності України (24 серпня 1991 р.), що не втратили чинності та не суперечать законодавству України;

тимчасові нормативно-правові акти з терміном дії рік і більше та з терміном дії менше року в разі наступного його продовження.

Приписами пункту 10 вказаного Порядку обумовлено, що нормативно-правові акти, які підлягають державній реєстрації відповідно до Указу Президента України від 3 жовтня 1992 р. № 493 «Про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади» та постанови Кабінету Міністрів України від 28 грудня 1992 р. № 731 «Про затвердження Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади», включаються до Реєстру після їх державної реєстрації у Мін`юсті.

З огляду на викладені обставини, судом встановлено, що посилання Виконавчого комітету Білоцерківської міської ради, як на підставу прийняття оскаржуваного рішення, закінчення терміну дії паспорта прив`язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності - є неправомірним, враховуючи введення воєнного стану на час прийняття спірного рішення та ту обставину, що у відповідності до приписів пп.5 п. 1 постанови КМУ від 18.03.2022 № 314, строк дії строкових ліцензій та документів дозвільного характеру автоматично продовжуються на період воєнного стану.

Доводи відповідача, відносно того, що підставою для прийняття спірного рішення були також обставини закінчення у червні 2022 року дії договору оренди земельної ділянки суд не приймає до уваги, оскільки вказані обставини не були покладені відповідачем в основу оспорюваного рішення як підстава його прийняття.

Положеннями ч. 1 ст. 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

В свою чергу відповідачем не надано суду жодних належних і допустимих у розумінні ст. 73 КАС України доказів, які б підтверджували правомірність прийняття оскаржуваного рішення виконавчого комітету Білоцерківської міської ради від 21.04.2022 № 214 «Про демонтаж тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 , що розміщена в АДРЕСА_1 ».

Отже, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України, оцінки поданих сторонами доказів, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку про те, що позов є обґрунтованим та таким, що підлягає задоволенню.

Частиною першою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України обумовлено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

За таких умов, судові витрати, здійснені позивачем, стягуються відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України на його користь за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі.

Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 143, 242-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення виконавчого комітету Білоцерківської міської ради від 21.04.2022 № 214 «Про демонтаж тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 , що розміщена в АДРЕСА_1 ».

Стягнути з виконавчого комітету Білоцерківської міської ради (код ЄДРПОУ 04055009; місцезнаходження: 09100, Київська область, м. Біла Церква, вул. Ярослава Мудрого, 15) за рахунок бюджетних асинувань на користь ОСОБА_1 (рнокпп НОМЕР_1 ; місце проживання: АДРЕСА_3 ) сплачений нею судовий збір у розмірі 2481 (дві тисячі чотириста вісімдесят одну) грн. 00 коп.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення .

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Суддя Панова Г. В.

Дата виготовлення і підписання повного тексту рішення - 12 вересня 2022 р.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.09.2022
Оприлюднено15.09.2022
Номер документу106207252
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності

Судовий реєстр по справі —320/4405/22

Ухвала від 04.04.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Постанова від 14.02.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Сорочко Євген Олександрович

Постанова від 14.02.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Сорочко Євген Олександрович

Ухвала від 13.02.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Сорочко Євген Олександрович

Ухвала від 19.01.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Сорочко Євген Олександрович

Ухвала від 19.01.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Сорочко Євген Олександрович

Ухвала від 21.10.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Сорочко Євген Олександрович

Рішення від 05.09.2022

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Панова Г. В.

Рішення від 05.09.2022

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Панова Г. В.

Ухвала від 28.06.2022

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Панова Г. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні