Рішення
від 12.09.2022 по справі 420/21797/21
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/21797/21

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 вересня 2022 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Корой С.М., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Світ сухофруктів» до Державної податкової служби України про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

10.11.2021 року до Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю «Світ сухофруктів» до Державної податкової служби України про зобов`язання вчинити певні дії.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 15.11.2021 року залишено без руху адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю «Світ сухофруктів» до Державної податкової служби України про зобов`язання вчинити певні дії,.

Судом встановлено позивачу 10-денний строк для усунення недоліків позовної заяви з дня отримання копії ухвали.

В ухвалі вказано, що виявлені недоліки повинні уточненої позовної заяви.

23.11.2021 року (вх.№65593/21) від представника позивача до суду на виконання вимог ухвали від 15.10.2021 року надійшов позов товариства з обмеженою відповідальністю «Світ сухофруктів» до Державної податкової служби України, в якому позивач просить суд:

- визнати протиправними бездіяльність Державної податкової служби України з реєстрації податкові накладних ТОВ "СВІТ СУХОФРУКТІВ" для ТОВ "ХЕЛСІ ТРАДІШН" (код за ЄДРПОУ 40011601) вiд 02.12.2020 № 2 та TOВ "ВТП" (код за ЄДРПОУ 34756237) вiд 07.12.2020 № 3;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні ТОВ "СВІТ СУХОФРУКТІВ" для ТОВ "ХЕЛСІ ТРАДІШН" (Код за ЄДРПОУ 40011601) вiд 02.12.2020 № 2 та ТОВ "ВТП" (код за ЄДРПОУ 34756237) вiд 07.12.2020 № 3.

В обґрунтування позовних позивач, з покликанням на фактичні обставини справи щодо прийняття рішення Головним управлінням ДПС в Одеській №99598 від 27.11.2020 року, ухвалення судом рішення по справі №420/15133/20 від 26.02.2021 року та нормативно обґрунтовуючи власні доводи положеннями п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України вказує, що реєстрація податкових накладних здійснюється Державною податковою службою України, а тому саме до здійснюється цього центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, спрямовуються позовні вимоги зареєструвати податкові накладні від 02.12.2020 року № 2 та вiд 07.12. 2020 року №3.

Ухвалою суду від 10.12.2021 року продовжено позивачу строк на усунення недоліків позову.

Так, суддею зазначено, що з даним позовом товариство з обмеженою відповідальністю «Світ сухофруктів» звернулось лише 10.11.2021 року, тобто з пропуском встановлених строків.

В ухвалі роз`яснено, що позивачу необхідно надати до суду заяву про поновлення строку звернення до суду.

06.01.2022 року (вх.№1147/22) від представника позивача до суду надано заяву про поновлення строку звернення до суду, яка обґрунтована тим, що директор товариства з обмеженою відповідальністю «Світ сухофруктів» з 01.06.2021 року по 10.11.2021 року знаходився в Узбекистані.

Однак, разом із даною заявою позивачем не надано доказів на підтвердження вищевказаних обставин.

Ухвалою суду від 17.01.2022 року продовжено позивачу строк звернення до суду.

За вх.№16366/22 до суду від товариства з обмеженою відповідальністю «Світ сухофруктів» надійшла заява про усунення недоліків позовної заяви разом із додатками, згідно переліку, який у ній вказано, зокрема, із копією наказу товариства з обмеженою відповідальністю «Світ сухофруктів» про відрядження до Туреччини, Узбекистану та Грузії директора Рашидова Р. з 01.06.2021 року по 10.11.2021 року.

Ухвалою суду від 29.06.2022 року поновлено товариству з обмеженою відповідальністю «Світ сухофруктів» строк звернення до суду з позовом по справі №420/21797/21, прийнято до розгляду позовну заяву товариства з обмеженою відповідальністю «Світ сухофруктів» до Державної податкової служби України про зобов`язання вчинити певні дії і відкрито провадження в адміністративній справі.

25.07.2022 року (вх.№23766/22) від представника відповідача до суду надійшло клопотання про залишення позову без розгляду.

25.07.2022 року (вх.№23803/22) від представника відповідача до суду надійшов відзив на позовну заяву.

У відзиві вказано, що ДПС України не визнає позовні вимоги в повному обсязі та не погоджується з доводами, викладеними в позовній заяві та вважає її такою, що не підлягає задоволенню.

Як вказує відповідача, за результатами розгляду наданих позивачем документів саме Комісією ГУ ДПС в Одеській області прийнято рішення від 17.12.2020 № 2246275/42858471 від 15.12.2020 № 2238255/42858471. Отже, саме Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної і лише після отримання такого рішення, Комісія центрального рівня набуває повноважень щодо прийняття зі свого боку іншого рiшення.

25.07.2022 року (вх.№23763/22) від представника відповідача до суду надійшли додаткові пояснення.

Ухвалою суду від 13.09.2022 року відмовлено в задоволенні клопотання представника Державної податкової служби України про залишення позову без розгляду.

Станом на дату вирішення даної справи інших заяв по суті справи на адресу суду не надходило.

Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог, відзиву на позов, та наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог ст.ст. 72-79 КАС України, судом встановлено таке.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Світ сухофруктів» (код ЄДРПОУ 42858471) зареєстровано як юридична 04.03.2019 року та взято на податковий облік.

Відповідно до частини першої статті 3 Господарського кодексу України, під господарською діяльністю розуміється діяльність суб`єктів господарювання у сфері суспільного виробництва, спрямована на виготовлення та реалізацію продукції, виконання робіт чи надання послуг вартісного характеру, що мають цінову визначеність.

Згідно з пп.14.1.36 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України, господарська діяльність - діяльність особи, що пов`язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема за договорами комісії, доручення та агентськими договорами.

Згідно інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, видами економічної діяльності товариства з обмеженою відповідальністю «Світ сухофруктів» за КВЕД є: 47.89 Роздрібна торгівля з лотків і на ринках іншими товарами (основний); 46.31 Оптова торгівля фруктами й овочами; 46.16 Діяльність посередників у торгівлі текстильними виробами, одягом, хутром, взуттям і шкіряними виробами; 46.19 Діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту; 46.36 Оптова торгівля цукром, шоколадом і кондитерськими виробами; 46.39 Неспеціалізована оптова торгівля продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами; 46.41 Оптова торгівля текстильними товарами; 46.42 Оптова торгівля одягом і взуттям; 46.44 Оптова торгівля фарфором, скляним посудом і засобами для чищення; 46.49 Оптова торгівля іншими товарами господарського призначення; 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля; 47.19 Інші види роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах; 47.24 Роздрібна торгівля хлібобулочними виробами, борошняними та цукровими кондитерськими виробами в спеціалізованих магазинах; 47.91 Роздрібна торгівля, що здійснюється фірмами поштового замовлення або через мережу інтернет; 47.99 Інші види роздрібної торгівлі поза магазинами; 49.41 Вантажний автомобільний транспорт; 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту

Судом встановлено, що ТОВ «Світ сухофруктів» направлено для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладнi вiд 02.12.2020 № 2 та вiд 07.12.2020 № 3.

Відповідно до квитанцій про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показникiв до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних документи прийнято, але реєстрація їх зупинена, оскільки: платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових новiдає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку (а.с.12-15).

Позивачу запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Розглянувши подані позивачем документи і пояснення, Комісією ГУ ДПС в Одеській областi. яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної /poзpaxyнкy коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у такій реєстрації, прийнято рішення від 17.12.2020 № 2246275/42858471 (а.с.120) та від 15.12.2020 № 2238255/42858471 (а.с.118-119) , якими у реєстрації податкових накладних № 2 від 02.12.2020 та № 3 від 07.12.2020 було відмовлено.

Не погоджуючись із зазначеними рішеннями позивач направив адміністративну скаргу на адресу ДПС України.

За результатами адмiнiстративного оскарження комісія з питань розгляду скарг ДПС України на підставі пункту 56.23 статті 56 Податкового кодексу України прийняла рішення № 70724/42858471/2 вiд 29.12.2020 (а.с.111) та № 69970/42858471/2 від 24.12.2020 (а.с.110), якими скаргу ТОВ «Світ сухофруктів» залишено без задоволення, а рішення комісії контролюючого органу без змін та вiдповiдно до п.15 Порядку розгляду скарг, в електроннiй формi засобами електронного зв`язку направлено на електронну адресу позивача.

Також, судом встановлено, що 27.11.2020 року Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН Головного управління ДПС в Одеській області було прийнято рішення № 99598 про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, яким була встановлена відповідність позивача критеріям ризиковості платника податку з підстав встановлених п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 26 лютого 2021 року по справі № 420/15333/20, яке набрало законної сили визнано протиправним та скасовано рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПОН Головного управління ДПС в Одеській області рішення від 27.11.2020 року № 99598 про відповідність/невідповідність Товариства з обмеженою відповідальністю «Світ Сухофруктів», критеріям ризиковості платника на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку і зобов`язано Головне управління ДПС в Одеській області виключити товариство з обмеженою відповідальністю «Світ Сухофруктів» з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості.

Вважаючи протиправною бездіяльність Державної податкової служби України з реєстрації податкові накладних ТОВ "СВІТ СУХОФРУКТІВ" для ТОВ "ХЕЛСІ ТРАДІШН" (код за ЄДРПОУ 40011601) вiд 02.12.2020 № 2 та TOВ "ВТП" (код за ЄДРПОУ 34756237) вiд 07.12.2020 № 3, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Вирішуючи спір, що виник між сторонами, суд зазначає.

Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України (далі - ПК України; у чинній на момент виникнення спірних правовідносин редакції).

Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України, щодо покращення інвестиційного клімату в Україні від 21 грудня 2016 року № 1797-VIII, внесені зміни та доповнення до Податкового кодексу України та запроваджено новий механізм електронного адміністрування податку на додану вартість за умов проведення аналізу та здійснення управління ризиками з метою визначення форм і обсягів митного та податкового контролю.

Положеннями п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

На виконання вказаних вище норм законодавства позивачем сформовано Податкові накладні та надіслано їх до ЄРПН.

Проте, реєстрація вказаної податкової накладної була зупинена контролюючим органом з покликанням на те, що платник податку, яким подано для реєстрації ПН/PK в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає Критеріям ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/PK для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначений в Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 року № 341), (далі - Порядок № 1246).

Відповідно до п. 2 Порядку №1246, податкова накладна, це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно п.12 Порядку №1246 (в редакції, чинній станом на дату подання позивачем податкових накладних) Після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки:

відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту);

чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;

реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;

дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу;

наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу;

наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.);

наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується;

факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами;

наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування;

дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до п. 13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Згідно п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України (реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Кабінетом Міністрів України прийнято постанову "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" від 11.12.2019 №1165 (набрала чинності 01.02.2020), якою, зокрема, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі по тексту - Порядок №1165).

Цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

Відповідно до п. 2 Порядку 1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.

Критерій оцінки ступеня ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник автоматизованого моніторингу, що характеризує ризик.

Ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту "а" або "б" пункту 185.1 статті 185, підпункту "а" або "б" пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку.

Згідно з приписами пункту 4 Порядку №1165, у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку №1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.

Відповідно до вимог п.6 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (п.7 Порядку №1165).

Відповідно до п.10 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (п.11 Порядку №1165).

Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (п.25 Порядку № 1165).

Механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначає Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений Наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № 520 (далі - Порядок № 520).

Пунктом 2 вказаного порядку встановлено, що прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу (пункт 3).

Пунктами 4,5 Порядку №520 встановлено, що у разі зупинення реєстрації ПН/РК в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі.

Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

Договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

Договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

Первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

Розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

Документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Відповідно до п.6 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у п.5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Згідно з пунктами 9,10,11 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/ відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі в разі:

Ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

Та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до п.5 цього Порядку;

Та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

З аналізу вищевикладеного, суд дійшов висновку, що саме Комісії регіонального рівня, а не Державна податкова служба України приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Лише після прийняття відповідного рішення Комісією регіонального рівня про реєстрацію у відповідача виникає обов`язок по реєстрації податкових накладних.

Як вже встановлено судом Комісією ГУ ДПС в Одеській областi. яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної /poзpaxyнкy коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у такій реєстрації, прийнято рішення від 17.12.2020 № 2246275/42858471 (а.с.120) та від 15.12.2020 № 2238255/42858471 (а.с.118-119) , якими у реєстрації податкових накладних № 2 від 02.12.2020 та № 3 від 07.12.2020 було відмовлено, а за результатами адмiнiстративного оскарження комісія з питань розгляду скарг ДПС України на підставі пункту 56.23 статті 56 Податкового кодексу України прийняла рішення № 70724/42858471/2 вiд 29.12.2020 (а.с.111) та № 69970/42858471/2 від 24.12.2020 (а.с.110), якими скаргу ТОВ «Світ сухофруктів» залишено без задоволення, а рішення комісії контролюючого органу без змін та вiдповiдно до п.15 Порядку розгляду скарг, в електроннiй формi засобами електронного зв`язку направлено на електронну адресу Позивача.

Таким чином відповідно до п.25 Порядку № 1165 комісія регіонального рівня прийняла рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, а отже, за умов чинності таких рішень відсутня протиправна бездіяльність відповідача з реєстрації податкові накладних вiд 02.12.2020 № 2 та вiд 07.12.2020 № 3

Згідно з пунктом 56.18 статті 58 Податкового кодексу України з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 цього Кодексу, платник податків має право оскаржити в суді податкове повідомлення-рішення або інше рішення контролюючого органу у будь-який момент після отримання такого рішення. Рішення контролюючого органу, оскаржене в судовому порядку, не підлягає адміністративному оскарженню. Процедура адміністративного оскарження вважається досудовим порядком вирішення спору.

Відповідно до пункту 56.23 статті 56 Податкового кодексу України оскарження рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється у порядку, визначеному цією статтею з урахуванням таких особливостей: скарга на рішення про відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних подається до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику; скарга на рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних розглядається в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, за участі уповноваженої особи центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику; скарга на рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних розглядається протягом 10 календарних днів з дня отримання такої скарги центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику.

Термін розгляду скарги не може бути продовженим; якщо вмотивоване рішення за скаргою платника податків на рішення про відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних не надсилається платнику податків протягом 10-денного строку, така скарга вважається повністю задоволеною на користь платника податків з дня, наступного за останнім днем зазначеного строку.

Відповідно до пунктів 1, 2, 3 Порядку розгляду скарги розгляд скарги здійснюється комісією центрального рівня за участю уповноваженої особи Мінфіну.

У цьому Порядку терміни вживаються в такому значенні: комісія центрального рівня - комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр) ДПС, організаційні та процедурні засади діяльності якої визначені у Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165; комісія регіонального рівня - комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь ДПС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС, організаційні та процедурні засади діяльності якої визначені в Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165.

Скарга подається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) у строки, визначені статтею 56 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), з наступного дня після набрання чинності рішенням комісії регіонального рівня. Згідно з пунктами 12, 14, 15, 16 Порядку розгляду скарги за результатами розгляду скарги комісія центрального рівня у строк, визначений пунктом 56.23 статті 56 Кодексу, приймає одне з таких рішень: - задовольняє скаргу та скасовує рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі; - залишає скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі без змін.

За результатами розгляду скарги комісія центрального рівня у строк, визначений пунктом 56.23 статті 56 Кодексу, у порядку, визначеному статтею 42 Кодексу, надсилає платнику податку відповідне рішення (додаток 3). Рішення за результатами розгляду скарги набирає чинності з дня його прийняття. Якщо рішення щодо скарги не надсилається платнику податку протягом строку, визначеного пунктом 56.23 статті 56 Кодексу, така скарга вважається повністю задоволеною на користь платника податку з дня, що настає за останнім днем зазначеного строку. Згідно з пунктом 18 Порядку розгляду скарги задоволення скарги є підставою для реєстрації зазначених у скарзі податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі з урахуванням вимог пункту 200 1.3 статті 200 1 Кодексу.

Таким чином, суд зазначає, що саме рішення про відмову у реєстрації податкових накладних від 02.12.2020 № 2 та вiд 07.12.2020 № 3 є юридично значимими для платника, оскільки саме вони породжують для нього настання будь-яких юридичних наслідків та впливають на його права і обов`язки.

В той же час такі рішення не є предметом розгляду у даній справі.

Як правильно зазначено відповідачем, станом на дату звернення до суду позивача із даним позовом товариство з обмеженою відповідальністю «Світ сухофруктів» пропустило строк для оскарження рішень від 17.12.2020 № 2246275/42858471 (а.с.120) та від 15.12.2020 № 2238255/42858471, правомірність даних рішень не є предметом розгляду у даній справі, а отже у суду відсутні підстави для надання оцінки правомірності вказаних рішень.

При цьому суд зазначає, що прийняття судом рішення по справі №420/15333/20 про зобов`язання Головного управління ДПС в Одеській області виключити товариство з обмеженою відповідальністю «Світ Сухофруктів» з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості також, з урахуванням вищевикладеного, не є підставою для визнання протиправною бездіяльності відповідача.

З урахуванням вищевикладеного, суд дійшов висновку, що у задоволенні позову товариства з обмеженою відповідальністю «Світ сухофруктів» до Державної податкової служби України визнання протиправною бездіяльності Державної податкової служби України з реєстрації податкові накладних ТОВ "СВІТ СУХОФРУКТІВ" для ТОВ "ХЕЛСІ ТРАДІШН" (код за ЄДРПОУ 40011601) вiд 02.12.2020 № 2 та TOВ "ВТП" (код за ЄДРПОУ 34756237) вiд 07.12.2020 № 3 та зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкові накладні ТОВ "СВІТ СУХОФРУКТІВ" для ТОВ "ХЕЛСІ ТРАДІШН" (Код за ЄДРПОУ 40011601) вiд 02.12.2020 № 2 та ТОВ "ВТП" (код за ЄДРПОУ 34756237) вiд 07.12.2020 № 3 необхідно відмовити.

Статтею 242 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Згідно із ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Так, ч.2 ст.2 КАС України визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ч.1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних справах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно з ч.1 ст.6 КАС України, суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого зокрема людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.

Відповідно до ч.1,3 ст.90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Решта доводів висновків суду по суті заявлених позовних вимог не спростовують. Необхідно зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі «Серявін та інші проти України» від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п. 58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.

Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).

Згідно п.41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту.

Керуючись ст.ст. 2, 3, 5, 6, 8, 9, 14, 22, 139, 241, 242-246, 250, 255, 262, 295, КАС України, суд,-

В И Р І Ш И В:

У задоволенні позову товариства з обмеженою відповідальністю «Світ сухофруктів» до Державної податкової служби України визнання протиправною бездіяльності Державної податкової служби України з реєстрації податкові накладних ТОВ "СВІТ СУХОФРУКТІВ" для ТОВ "ХЕЛСІ ТРАДІШН" (код за ЄДРПОУ 40011601) вiд 02.12.2020 № 2 та TOВ "ВТП" (код за ЄДРПОУ 34756237) вiд 07.12.2020 № 3 та зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкові накладні ТОВ "СВІТ СУХОФРУКТІВ" для ТОВ "ХЕЛСІ ТРАДІШН" (Код за ЄДРПОУ 40011601) вiд 02.12.2020 № 2 та ТОВ "ВТП" (код за ЄДРПОУ 34756237) вiд 07.12.2020 № 3 відмовити повністю.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подання до П`ятого апеляційного адміністративного суду апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Учасники справи:

Позивач товариство з обмеженою відповідальністю «Світ сухофруктів» (вул.Генерала Цветаєва, 3/5, м.Одеса, 65007, код ЄДРПОУ 42858471).

Державна податкова служба України (Львівська площа, 8, м.Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393).

СуддяКорой С.М.

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.09.2022
Оприлюднено15.09.2022
Номер документу106208248
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —420/21797/21

Рішення від 12.09.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Корой С.М.

Ухвала від 12.09.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Корой С.М.

Ухвала від 28.06.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Корой С.М.

Ухвала від 17.01.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Корой С.М.

Ухвала від 10.12.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Корой С.М.

Ухвала від 15.11.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Корой С.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні