Рішення
від 13.09.2022 по справі 202/4183/20
ЗАПОРІЗЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

Єдиний унікальний номер 202/4183/20

Провадження № 2/317/65/2022

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 вересня 2022 року м. Запоріжжя

Запорізький районний суд Запорізької області у складі:

головуючого судді Сакояна Д.І.

за участі:

секретаря судового засідання Сидоренка І.О.

прокурора Лобач О.Л.

представника позивача ОСОБА_1

розглянувши у відкритому судовому засіданні у загальному позовному провадженні цивільну справу за позовом Запорізької окружної прокуратури Запорізької області в інтересах держави в особі Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області, Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області до ОСОБА_2 про стягнення втрат сільськогосподарського виробництва,-

ВСТАНОВИВ:

У липні 2020 року в.о. керівника Запорізької місцевої прокуратури № 2 Запорізької області Михалік О.І. звернувся до Індустріального районного суду м. Дніпропетровська в інтересах держави в особі Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області, Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області до ОСОБА_2 про стягнення втрат сільськогосподарського виробництва.

19.04.2021 ухвалою Індустріального районного суду м. Дніпропетровська вказану цивільну справу було передано за підсудністю до Запорізького районного суду Запорізької області.

28.05.2021 цивільну справу прийнято до розгляду Запорізьким районним судом Запорізької області та відкрито загальне позовне провадження.

10.08.2021 судом постановлено ухвалу про залучення до участі у справі Запорізької окружної прокуратури Запорізької області як правонаступника Запорізької місцевої прокуратури № 2 Запорізької області.

В обґрунтування своїх позовних вимог позивач зазначив наступне.

За результатами опрацювання розміщених на сайті Запорізької районної державної адміністрації розпоряджень голови з питань земельних відносин встановлено порушення вимог земельного законодавства.

Так, ОСОБА_2 на підставі договорів купівлі-продажу (серія та номер 5384 від 06.10.2016 та договору серія та номер 5387 від 06.10.2016) та договору дарування (серія та номер 5381 від 06.10.2016) на праві приватної власності належала земельна ділянка з кадастровим номером 2322188800:06:001:1377, розташована на території Сонячної сільської ради Запорізького району Запорізької області за межами населених пунктів з цільовим призначенням «для ведення особистого селянського господарства».

На замовлення ОСОБА_2 фізичною особою-підприємцем ОСОБА_3 виготовлено проект землеустрою № Б-4121 щодо відведення земельної ділянки приватної власності цільове призначення якої змінюється, затверджений 15.01.2018.

Розпорядженням голови Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області від 03.04.2018 № 213 ОСОБА_2 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 2322188800:06:001:1377 площею 6га, розташованої на території Сонячної сільської ради, яким змінено цільове призначення із земель «для ведення особистого селянського господарства (01.03)» на «землі для індивідуального дачного будівництва (07.03)» (за класифікацією видів цільового призначення земель, затвердженою наказом Держкомзему України № 548 від 23.07.2010).

Відповідно до розрахунку розміру втрат сільськогосподарського виробництва, спричинених на ділянці, передбаченої для вилучення сільськогосподарських угідь на території Сонячної сільської ради Запорізького району Запорізької області, що є невід`ємною частиною проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, затвердженого розпорядженням голови Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області № 213від 03.04.2018, розмір втрат, що підлягає відшкодуванню склав 110480,00 грн.

Відповідно до п. 2 ст. 8 Закону України «Про добровільне об`єднання територіальних громад» Сонячна сільська рада Запорізького району Запорізької області та ще п`ять сільських рад Запорізького району об`єдналися у Широківську сільську раду Широківської сільської територіальної громади. Рішенням Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області № 05 від 09.06.2017 припинено юридичну особу Сонячну сільську раду Запорізького району Запорізької області шляхом приєднання до Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області.

З огляду на викладене, Широківська сільська рада Запорізького району Запорізької області є правонаступником Сонячної сільської ради Запорізького району Запорізької області.

Відповідно до листів Управління Державної казначейської служби України у Запорізькому районі Запорізької області та Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області кошти від імені ОСОБА_2 з 2018 по 23.03.2020 за відшкодування втрат сільськогосподарського призначення до бюджету не надходили.

Таким чином, ОСОБА_2 втрати сільськогосподарського призначення у розмірі 110480,00 грн. на теперішній час не сплачено.

Земельну ділянку з кадастровим номером 2322188800:06:001:1377 площею 6 га, розташовану на території Сонячної сільської ради, ОСОБА_2 було поділено на 2 земельні ділянки: кадастровий номер 2322188800:06:001:1378 площею 5,7573 га, власником якої на теперішній час є ОСОБА_2 та земельну ділянку з кадастровим номером 2322188800:06:001:1379 площею 0,2427 га., яка на підставі договору купівлі-продажу належить ОСОБА_4 .

Прокурор просить стягнути з ОСОБА_2 на користь Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області втрати сільськогосподарського виробництва у розмірі 110480,00 грн. та судові витрати.

Також прокурор зазначає, що звертається до суду для задоволення суспільної потреби у відновленні законності при вирішенні суспільно важливого питання про відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва. Позивачами відповідні повноваження виконуються неналежним чином, оскільки позовна заява раніше до суду не подавалась, жодних дій з цією метою не вчинялось, що підтверджує їх бездіяльність та наявність підстав для представництва.

Представником відповідача, адвокатом СтадницькимС.А., подано відзив на позовну заяву, відповідно до якого відповідач вважає позов необґрунтованим та таким, що не підлягає задоволенню.

В обґрунтування своєї позиції представник відповідача зазначив, що відповідачу ОСОБА_2 на підставі договорів купівлі-продажу № 5384 від 06.10.2016, № 5387 від 06.10.2016 та договору дарування № 5381 від 06.10.2016 на праві приватної власності належала земельна ділянка з кадастровим номером 2322188800:06:001:1377, розташована на території Сонячної сільської ради Запорізького району Запорізької області за межами населених пунктів з цільовим призначенням «для ведення особистого селянського господарства».

На замовлення ОСОБА_2 ФОП ОСОБА_3 виготовлено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки приватної власності, цільове призначення якої змінюється № Б-4121, затверджений 15.01.2018.

Розпорядженням голови Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області № 213 від 03.04.2018 ОСОБА_5 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 2322188800:06:001:1377 площею 6га, розташованої на території Сонячної сільської ради та змінено цільове призначення земель «для ведення особистого селянського господарства» на «землі для індивідуального дачного будівництва».

Земельну ділянку з кадастровим номером 2322188800:06:001:1377 було поділено на дві земельні ділянки, зокрема, з кадастровим номером 2322188800:06:001:1378, власником якої є ОСОБА_2 .

Відповідач не визнає те, що у нього виникло зобов`язання щодо компенсацій втрат сільськогосподарського виробництва з огляду на наступне.

Відповідачем разом із супровідним листом отримано акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом земельної ділянки від 13.10.2020, складений державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель дотримання вимог законодавства України про охорону земель Держгеокадастру у Запорізькій області головним спеціалістом відділу контролю за використанням та охороною земель у Гуляйпільському, Більмацькому, Оріхівському, Пологівському, Розівському районах Управління з контролю за використанням та охороною земель Завірухою Т.В.

Зі змісту вказаного акту вбачається наступне.

Відповідно до ч. 1 ст. 208 ЗК України від відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва звільняються громадяни та юридичні особи у разі використання земельних ділянок під будівництво і обслуговування жилих будинків і господарських будівель.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки приватної власності, цільове призначення якої змінюється, загальною площею 6,0 га, розроблявся відповідно до детального плану окремої території Сонячної сільської ради Запорізької області (за межами населеного пункту) «для розміщення дачного поселення», затвердженого розпорядженням голови ЗРДА № 859 від 29.12.2017. Вказаним детальним планом території в межах проектної території, яка знаходиться в межах земельної ділянки з кадастровим номером 2322188800:06:001:1378 передбачено розміщення кварталу дачних блокованих будинків з їх повним інженерним обладнанням, благоустроєм території, розміщенням інфраструктурних об`єктів. Фактично містобудівною документацією передбачається створення у межах земельної ділянки житлових будинків у складі житлового кварталу, які згідно постанови Кабінету Міністрів України №321 від 09.04.2015 повинні бути переведеними із дачних у жилі будинки.

Таким чином, порушення у відведенні земельної ділянки з кадастровим номером 2322188800:06:001:1378 та її використанні не виявлені.

З огляду на викладене, відповідач просить у задоволенні позовних вимог відмовити у повному обсязі.

У відповіді на відзив керівника Запорізької окружної прокуратури Запорізької області доводи відповідача, викладені у відзиві на позовну заяву, визначені безпідставними та необґрунтованими з огляду на наступне.

У відзиві відповідач посилається на Акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом земельної ділянки від 13.10.2020, складений державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Держгеокадастру у Запорізькій області головним спеціалістом відділу контролю за використанням та охороною земель у Гуляйпільському, Більмацькому, Оріхівському, Пологівському, Розівському районах Управління з контролю за використанням та охороною земель Завірухою Т.В., відповідно до якого порушень у відведенні земельної ділянки з кадастровим номером 2322188800:06:001:1378 та її використанні не виявлено. Проте, ані порядок відведення, ані порядок використання спірної земельної ділянки прокурором не оскаржується.

Крім того, відповідач у відзиві на позовну заяву посилається на те, що у відповідності до ст. 208 ЗК України від відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва звільняються громадяни та юридичні особи у разі використання земельних ділянок, зокрема під будівництво і обслуговування жилих будинків і господарських будівель.

Прокурор вважає посилання відповідача на ст. 208 ЗК України, як на підставу звільнення від сплати втрат сільськогосподарського виробництва хибними, виходячи з наступного.

Статтею 208 ЗК України передбачено вичерпний перелік випадків, коли особа звільняється від відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва. Наведений у цій статті перелік функціонального використання земельних ділянок є вичерпним і не підлягає розширеному тлумаченню.

У відповідності до ст. 38 ЗК України (чинного на момент спірних правовідносин) до земель житлової та громадської забудови належать земельні ділянки в межах населених пунктів, які використовуються для розміщення житлової забудови, громадських будівель і споруд, інших об`єктів загального користування.

Наказом Державного комітету України із земельних ресурсів № 548 від 23.07.2010 затверджено Класифікацію видів цільового призначення земель.

Так, Класифікація видів цільового призначення земель (далі КВЦПЗ) розроблена відповідно до Земельного кодексу України, Закону України «Про землеустрій» та Положення про Державний комітет України із земельних ресурсів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 224 від 19.03.2008. Код та цільове призначення земель застосовуються для забезпечення обліку земельних ділянок за видами цільового призначення у державному земельному кадастрі. КВЦПЗ застосовується для використання органами державної влади, органами місцевого, самоврядування, організаціями, підприємствами, установами для ведення обліку земель та формування звітності із земельних ресурсів. КВЦПЗ визначає поділ земель на окремі види цільового призначення земель, які характеризуються власним правовим режимом, екосистемними функціями, типами забудови, типами особливо цінних об`єктів. Так, відповідно до КВЦПЗ землі поділяються, зокрема на: землі сільськогосподарського призначення; землі житлової та громадської забудови; землі рекреаційного призначення.

Згідно зі статтею 50 ЗК України (чинного на момент спірних правовідносин) до земель рекреаційного призначення належать землі, які використовуються для організації відпочинку населення, туризму та проведення спортивних заходів.

Відповідно до ст. 51 ЗК України (чинного на момент спірних правовідносин) до земель рекреаційного призначення належать земельні ділянки зелених зон і зелених насаджень міст та інших населених пунктів, навчально-туристських та екологічних стежок, маркованих трас, земельні ділянки, зайняті територіями будинків відпочинку, пансіонатів, об`єктів фізичної культури і спорту, туристичних баз, кемпінгів, яхт-клубів, стаціонарних і наметових туристично-оздоровчих таборів, будинків рибалок і мисливців, дитячих туристичних станцій, дитячих та спортивних таборів, інших аналогічних об`єктів, а також земельні ділянки, надані для дачного будівництва і спорудження інших об`єктів стаціонарної рекреації.

Отже, землі сільськогосподарського призначення та землі рекреаційного призначення відносяться до різних категорій земель та мають абсолютно різне цільове призначення.

Крім того,прокурор зазначає,що увідзиві на позовну заяву відповідач визнає ту обставину, що розпорядженням голови Запорізької державної адміністрації Запорізької області № 213 від 03.04.2018 йому затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 2322188800:06:001:1377 площею 6 га, розташованої на території Сонячної сільської ради та змінено цільове призначення із земель «для ведення особистого селянського господарства (01.03)» на «землі для індивідуального дачного будівництва (07.03)» (за класифікацією видів цільового призначення земель, затвердженою наказом Держкомзему України від 23.07.2010 № 548).

За вказаних обставин, чинне законодавство передбачає обов`язкове відшкодування збитків та компенсацію втрат сільськогосподарського й лісогосподарського виробництва.

Прокурор Запорізької окружної прокуратури Лобач О.Л. у судовому засіданні позов підтримала у повному обсязі, надала пояснення аналогічні тим, що у ньому викладені.

Представник Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області Константінов А.В. 04.11.2021 позов підтримав у повному обсязі. Пояснив, що кошти від імені ОСОБА_2 за відшкодування втрат сільськогосподарського призначення до бюджету не надходили. Зазначив, що факт порушення вимог земельного законодавства був виявлений прокуратурою. Головне управління Держгеокадастру в Запорізькій області з даного приводу до Широківської сільської ради не зверталось.

Представник ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області Бакум Д.О. у судовому засіданні 02.12.2021 позов підтримала у повному обсязі. Зазначила, що вичерпний перелік випадків, коли особа звільняється від відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва визначений ст.208 ЗК України. Пояснила, що громадяни не звільняються від відшкодування втрат у разі зміни цільового призначення земельної ділянки. Звернула увагу, що наявність розрахунку у проекті землеустрою свідчить про необхідність сплати цих коштів, у протилежному випадку розрахунок розміру втрат був би відсутній.

Представник ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області Гурильов А.С. у судовому засіданні 08.09.2022 позов підтримав у повному обсязі, надав пояснення аналогічні додатковим поясненням у справі від 22.08.2022.

Представник відповідача, адвокат Стадницький С.А., у судовому засіданні 02.12.2021 проти задоволення позову заперечував з підстав, зазначених у відзиві. Пояснив, що ОСОБА_2 дійсно належала земельна ділянка з кадастровим номером 2322188800:06:001:1377. На його замовлення було виготовлено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки приватної власності цільове призначення якої змінюється. Зазначив, що наявність розрахунку у проекті ні до чого не зобов`язує. Повідомив, що у подальшому дану земельну ділянку було поділено на дві. На даний час земля використовується для індивідуального дачного будівництва. Інформації про наявність на теперішній час на території вказаної земельної ділянки будівель у нього немає, але відповідні докази він надасть. У подальшому представник відповідача участі у розгляді справи не брав, про причини відсутності не повідомляв.

Належним чином повідомлений про дату, час та місце розгляду справи відповідач ОСОБА_2 до суду не з`явився.

Вислухавши доводи прокурора, представників позивачів, представника відповідача та дослідивши наявні у справі письмові докази, суд приходить до наступних висновків.

Розпорядженням голови Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області № 213 від 03.04.2018 вирішено:

затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, цільове призначення якої змінюється з земель для ведення особистого селянського господарства (01.03) на землі для індивідуального дачного будівництва (07.03), розташованої на території Сонячної сільської ради Запорізького району Запорізької області за межами населених пунктів, громадянину ОСОБА_2 ;

змінити цільове призначення земельної ділянки загальною площею 6 га, кадастровий номер 2322188800:06:001:1377, розташованої на території Сонячної сільської ради Запорізького району Запорізької області за межами населених пунктів, яка перебуває у приватній власності ОСОБА_2 з ведення особистого селянського господарства (01.03) на землі для індивідуального дачного будівництва (07.03).

У дослідженому у судовому засіданні розрахунку розмір втрат сільськогосподарського виробництва, спричинених на ділянці, передбаченій для вилучення сільськогосподарських угідь (рілля) на території Сонячної сільської ради Запорізького району Запорізької області, який доданий до проекту землеустрою щодо земельної ділянки з кадастровим номером 2322188800:06:001:1377 визначено, що розмір втрат сільськогосподарського виробництва складає 110480,00 грн.

Розрахунок проводився у відповідності до постанови Кабінету Міністрів України № 1279 від 17.11.1997 «Про розміри та порядок визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, які підлягають відшкодуванню».

За відомостями, які містяться в Інформаційній довідці з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єктів нерухомого майна № 206608728 від 10.04.2020, земельна ділянка із кадастровим номером 2322188800:06:001:1378 площею 5,7573 га належить ОСОБА_2 .

За відомостями, які містяться в Інформаційній довідці з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єктів нерухомого майна № 206608814 від 10.04.2020, земельна ділянка із кадастровим номером 2322188800:06:001:1379 площею 0,2427 га належала ОСОБА_2 , а наразі належить ОСОБА_4 .

Як зазначив у позові прокурор, земельну ділянку із кадастровим номером 2322188800:06:001:1377 ОСОБА_2 поділив на дві земельні ділянки. У відзиві на позов представник відповідача підтвердив, що земельну ділянку із кадастровим номером 2322188800:06:001:1377 ОСОБА_2 поділив на дві земельні ділянки, зокрема з кадастровим номером 2322188800:06:001:1378. Суд вважає даний факт таким, що не підлягає доказуванню, оскільки визнається сторонами.

За змістом рішення № 1 від 13.10.2016 Сонячна сільська рада Запорізького району Запорізької області вирішила об`єднатись з іншими територіальними громадами у Широківську сільську територіальну громаду (об`єднану) Запорізького району Запорізької області з адміністративним центром у с. Широке.

Рішенням Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області №05 від 09.06.2017 припинено юридичну особу Сонячну сільську раду Запорізького району Запорізької області шляхом приєднання до Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області.

Даним рішенням визначено вважати Широківську сільську раду Запорізького району Запорізької області правонаступником активів та пасивів, всіх майнових прав та обов`язків Сонячної сільської ради Запорізького району Запорізької області.

Як видно із листа Управління Державної казначейської служби України у Запорізькому районі Запорізької області № 02-43-06/24 від 03.01.2020, кошти від імені ОСОБА_2 у 2018 та 2019 роках за кодом бюджетної класифікації за доходами 21110000 «Надходження коштів від відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва» не надходили.

Згідно відомостей, які містяться у листі Управління Державної казначейської служби України у Запорізькому районі Запорізької області № 02-43-06/377 від 23.03.2020, за кодом бюджетної класифікації за доходами 21110000 «Надходження коштів від відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва» кошти від імені ОСОБА_2 за період з 01.01.2020 по 23.03.2020 до бюджету отг с. Широке не надходили.

За змістом листа Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області № 01-48/1116 від 01.04.2020, станом на 01.04.2020 кошти від ОСОБА_2 за відшкодування втрат сільськогосподарського призначення не надходили. У бюджеті Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області на 2020 рік не передбачена стаття витрат на судовий збір у повному обсязі та наразі видатки відсутні, сільська рада самостійно до суду не зверталась.

Листом № 10-8-0.6-2087/2-20 від 07.05.2020 Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області повідомило, що державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель Головного управління Держгеокадастру не звертались до суду із позовом про відшкодуванням втрат сільськогосподарського виробництва про які йдеться у запиті. З огляду на відсутність доказової бази, необхідної для подання позову, Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області не планує звернення до суду із відповідним позовом.

Листом № 2310/01-34 від 10.10.2019 Запорізька районна державна адміністрація Запорізької області повідомила Запорізьку місцеву прокуратуру № 2 про те, що двомісячний термін для сплати сільськогосподарських втрат настав з дня винесення розпорядження про затвердження проекту.

За змістом ст.ст. 18 та 19 Земельного кодексу України (далі ЗК України) до земель України належать усі землі в межах її території, в тому числі острови та землі, зайняті водними об`єктами, які за основним цільовим призначенням поділяються на категорії. Категорії земель України мають особливий правовий режим. Землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії, як, зокрема, землі сільськогосподарського призначення.

Згідно зі ст. 22 ЗК України (у редакції на час виникнення спірних правовідносин) землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей. До земель сільськогосподарського призначення належать: а) сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги); б) несільськогосподарські угіддя (господарські шляхи і прогони, полезахисні лісові смуги та інші захисні насадження, крім тих, що віднесені до земель інших категорій, землі під господарськими будівлями і дворами, землі під інфраструктурою оптових ринків сільськогосподарської продукції, землі тимчасової консервації тощо).

Землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування: а) громадянам для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства; б) сільськогосподарським підприємствам для ведення товарного сільськогосподарського виробництва; в) сільськогосподарським науково-дослідним установам та навчальним закладам, сільським професійно-технічним училищам та загальноосвітнім школам для дослідних і навчальних цілей, пропаганди передового досвіду ведення сільського господарства; г) несільськогосподарським підприємствам, установам та організаціям, релігійним організаціям і об`єднанням громадян для ведення підсобного сільського господарства; ґ) оптовим ринкам сільськогосподарської продукції для розміщення власної інфраструктури.

Згідно ст. 20 ЗК України (у редакції на час виникнення спірних правовідносин) зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення. Зміна цільового призначення земельних ділянок державної або комунальної власності провадиться Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу цих ділянок у власність або надання у користування відповідно до повноважень, визначених ст. 122 цього Кодексу.

Зміна цільового призначення земельних ділянок приватної власності здійснюється за ініціативою власників земельних ділянок. Зміна цільового призначення земельних ділянок приватної власності провадиться:

щодо земельних ділянок, розташованих у межах населеного пункту, сільською, селищною, міською радою;

щодо земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів, районною державною адміністрацією, а щодо земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів, що не входять до території району, або в разі якщо районна державна адміністрація не утворена, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласною державною адміністрацією.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки приватної власності, цільове призначення якої змінюється, розробляється на замовлення власника земельної ділянки без надання дозволу Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування на його розроблення.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється в порядку, встановленому законом.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому ст. 186-1цього Кодексу.

Види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони) визначаються її власником або користувачем самостійно в межах вимог, встановлених законом до використання земель цієї категорії, з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою.

Земельні ділянки сільськогосподарського призначення використовуються їх власниками або користувачами виключно в межах вимог щодо користування землями певного виду використання, встановлених ст.ст. 31,33-37цього Кодексу.

У ст. 23 ЗК України закріплено пріоритетність земель сільськогосподарського призначення.

Відповідно до ст. 207 ЗК України (у редакції на час виникнення спірних правовідносин) втрати сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва включають втрати сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників, а також втрати, завдані обмеженням у землекористуванні та погіршенням якості земель.

Відшкодуванню підлягають втрати сільськогосподарських угідь (ріллі, багаторічних насаджень, перелогів, сінокосів, пасовищ), лісових земель та чагарників як основного засобу виробництва в сільському і лісовому господарстві внаслідок вилучення (викупу) їх для потреб, не пов`язаних із сільськогосподарським і лісогосподарським виробництвом.

Втрати сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва визначаються у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Закріплені у Земельному кодексіУкраїни норми щодо відшкодування втрат сільськогосподарського й лісогосподарського виробництва спрямовані на забезпечення раціонального використання і охорони особливо цінних земель сільськогосподарського призначення та земель лісового фонду з метою збереження їх кількісного і якісного стану.

Відшкодування втрат передбачає компенсацію суспільству негативних наслідків соціально-економічного, екологічного характеру, що наступають внаслідок переведення земель сільськогосподарського призначення та лісового фонду в інші категорії земель, а також у разі обмеження землекористування чи погіршення якості земель як національного надбання, що перебуває під особливою охороною держави.

Відшкодування втрат сільськогосподарського й лісогосподарського виробництва здійснюється незалежно від того, в якій власності перебувають зазначені угіддя. Важливим є те, що рілля, багаторічні насадження, перелоги, сінокоси, пасовища, лісові землі та землі під чагарниками втрачають свою функцію головного засобу виробництва в сільському й лісовому господарстві та вибувають з господарського обороту, або ж погіршується їхня якість чи встановлюється обмежений режим їхнього використання за цільовим призначенням.

Відповідно до Порядку визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, які підлягають відшкодуванню, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1279 від 17.11.1997, відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, спричинених вилученням сільськогосподарських і лісових угідь для цілей, не пов`язаних із веденням сільського і лісового господарства, провадиться юридичними і фізичними особами в двомісячний термін після затвердження в установленому порядку проекту відведення їм земельних ділянок, а у випадках поетапного освоєння відведених угідь для добування корисних копалин відкритим способом у міру їх фактичного надання.

Відповідно до ч.1 ст. 209 ЗК України втрати сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, зумовлені вилученням сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників, підлягають відшкодуванню і зараховуються до відповідних бюджетів у порядку, визначеному Бюджетним кодексом України.

Як встановлено судом, відбулось вилученням сільськогосподарських угідь для цілей, не пов`язаних із веденням сільського і лісового господарства. За даних обставин у відповідача виник обов`язок щодо відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва.

Доказів, які б свідчили про відшкодування у повному обсязі відповідачем нарахованих втрат сільськогосподарського виробництва, спричинених зміною цільового призначення із земель сільськогосподарського призначення на землі іншого призначення, суду надано не було.

Актом обстеження земельної ділянки від 14.01.2022 зафіксовано, що під час обстеження земельних ділянок із кадастровими номерами 2322188800:06:001:1378 та 2322188800:06:001:1379 (цільове призначення 07.03 «Для індивідуального дачного будівництва») встановлено, що земельні ділянки є вільними від забудови, будівельні роботи на цих ділянках не здійснюються, сліди проведення будівельних робіт на цих ділянках у минулому відсутні.

Заперечуючи проти позову, представник позивача послався на приписи ч. 1 ст.208 ЗК України та Акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом земельної ділянки від 13.10.2020, складений державним інспектором Завірухою Т.В.

Даним документом зафіксовано, що порушення у відведенні земельної ділянки з кадастровим номером 2322188800:06:001:1378 не виявлено. Детальним планом території в межах проектної території, що знаходиться в межах земельної ділянки з кадастровим номером 2322188800:06:001:1378, передбачено розміщення кварталу дачних блокованих будинків з їх повним інженерним обладнанням, благоустроєм території, розміщенням інфраструктурних об`єктів. Тобто, фактично, містобудівною документацією передбачається створення в межах земельної ділянки житлових будинків у складі житлового кварталу, які згідно постанови Кабінету Міністрів України № 321 від 09.04.2015 повинні бути переведені із дачних у жилі будинки.

Не заперечуючи той факт, що порушень у відведенні земельної ділянки з кадастровим номером 2322188800:06:001:1378 не виявлено, суд констатує, що посилання відповідача на даний документ, як на підставу для застосування ч. 1 ст. 208 ЗК України, є безпідставними.

Так, ч. 1 ст. 208 ЗК України на час виникнення спірних правовідносин передбачала, що від відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва звільняються громадяни та юридичні особи у разі використання земельних ділянок під будівництво і обслуговування жилих будинків і господарських будівель. Між тим, використання земельної ділянки з цією метою мало б відповідати відповідній категорії землі житлової та громадської забудови. Наразі підстав вважати, що земельна ділянка використовувалась чи використовується ОСОБА_2 під будівництво і обслуговування жилих будинків і господарських будівель, немає, оскільки жодного доказового підтвердження даної обставини у справі немає.

Оскільки ОСОБА_2 добровільно не сплатив втрати сільськогосподарського виробництва, суд вважає позовні вимоги обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню. При цьому суд виходить з приписів ч.ч. 1, 5 ст. 81 ЦПК України та враховує, що відповідач не надав суду належних доказів повної чи часткової сплати заборгованості, не спростував обставин на які посилаються позивачі як підставу своїх позовних вимог, на власний розсуд розпорядившись своїми процесуальними правами.

Відповідно до ст. 141 ЦПК України з відповідача підлягає стягненню судовий збір на користь Запорізької обласної прокуратури.

На підставі вищенаведеного, керуючись ст.ст. 3, 12, 13, 19, 23, 76-83, 89, 141, 247, 258-259, 263-265 ЦПК України,-

ВИРІШИВ:

Позов Запорізькоїокружної прокуратуриЗапорізької областів інтересахдержави вособі Широківськоїсільської радиЗапорізького районуЗапорізької області(юридичнаадреса:70413,Запорізька область,Запорізький район,с.Широке,вул.Центральна,буд.1,фактичне місцезнаходження:69089,м.Запоріжжя,вул.Героїв 37батальйону,буд.137,код уЄДРПОУ 26013402),Головного управлінняДержгеокадастру уЗапорізькій області(69095,м.Запоріжжя,вул.Українська,буд.50,код уЄДРПОУ 39820689)до ОСОБА_2 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ,РНОКПП НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 )про стягненнявтрат сільськогосподарськоговиробництва задовольнити у повному обсязі.

Стягнути з ОСОБА_2 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) на користь Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області (юридична адреса: 70413, Запорізька область, Запорізький район, с. Широке, вул. Центральна, буд. 1, фактичне місцезнаходження: 69089, м. Запоріжжя, вул. Героїв 37 батальйону, буд. 137, код у ЄДРПОУ 26013402) втрати сільськогосподарського виробництва у розмірі 110480 грн. 00 коп. (сто десять тисяч чотириста вісімдесят грн. 00 коп.).

Стягнути з ОСОБА_2 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) на користь Запорізької обласної прокуратури (69005, м. Запоріжжя, вул. Олександра Матросова, буд. 29-а, код у ЄДРПОУ 02909973) судовий збір у розмірі 2102 грн. 00 коп. (дві тисячі сто дві грн. 00 коп.).

Рішення суду може бути оскаржено шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повне рішення суду складено 14.09.2022.

Суддя Д.І. Сакоян

СудЗапорізький районний суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення13.09.2022
Оприлюднено15.09.2022
Номер документу106220895
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них:

Судовий реєстр по справі —202/4183/20

Ухвала від 09.06.2023

Цивільне

Індустріальний районний суд м.Дніпропетровська

Бєсєда Г. В.

Ухвала від 17.10.2022

Цивільне

Індустріальний районний суд м.Дніпропетровська

Бєсєда Г. В.

Рішення від 13.09.2022

Цивільне

Запорізький районний суд Запорізької області

Сакоян Д. І.

Рішення від 07.09.2022

Цивільне

Запорізький районний суд Запорізької області

Сакоян Д. І.

Ухвала від 04.11.2021

Цивільне

Запорізький районний суд Запорізької області

Сакоян Д. І.

Ухвала від 03.09.2021

Цивільне

Запорізький районний суд Запорізької області

Сакоян Д. І.

Ухвала від 10.08.2021

Цивільне

Запорізький районний суд Запорізької області

Сакоян Д. І.

Ухвала від 28.05.2021

Цивільне

Запорізький районний суд Запорізької області

Сакоян Д. І.

Ухвала від 19.04.2021

Цивільне

Індустріальний районний суд м.Дніпропетровська

Бєсєда Г. В.

Ухвала від 03.08.2020

Цивільне

Індустріальний районний суд м.Дніпропетровська

Бєсєда Г. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні