РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
15 вересня 2022 р. Справа № 120/4026/22
Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Шаповалової Т.М., розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Липовецької міської ради про визнання протиправною бездіяльності, визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
У травні 2022 року ОСОБА_1 (далі позивач) звернувся до суду з адміністративним позовом до Липовецької міської ради (далі відповідач), з уточненням позовних вимог, просив:
визнати протиправною бездіяльність Липовецької міської ради щодо розгляду клопотання ОСОБА_1 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки за кадастровим номером 0522280300:03:000:1684, площею 2,0000 га, для ведення особистого селянського господарства, розташованої на території Богданівської сільської ради Липовецького району Вінницької області (за межами населеного пункту);
визнати протиправним та скасувати рішення Липовецької міської ради 29 сесії 8 скликання від 10.02.2022 року № 829;
зобов`язати Липовецьку міську раду прийняти рішення, яким затвердити ОСОБА_1 проект землеустрою відведення у власність земельної ділянки за кадастровим номером 0522280300:03:000:1684, площею 2,0000 га, для ведення особистого селянського господарства, розташованої на території Богданівської сільської ради Липовецького району Вінницької області (за межами населеного пункту).
Позовні вимоги мотивовані тим, що 06.07.2021, 20.09.2021, 24.11.2021, 13.12.2021 позивач звернувся до відповідача із клопотанням про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовним розміром 2,0000 га, за кадастровим номером 0522280300:03:000:1684, у власність, розташованої на території Богданівської сільської ради Липовецького району Вінницької області (за межами населеного пункту).
Однак, на 24 черговій сесії 8 скликання 18.11.2021 року, на 25 черговій сесії 8 скликання 10.12.2021 року, на 28 черговій сесії 8 скликання 21.01.2022 року проект рішення "Про затвердження проекту щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_1 та іншим громадянам" Липовецькою міською радою не прийнято.
На думку позивача, відповідачем допущено протиправну бездіяльність щодо розгляду його клопотання, оскільки не прийнято рішення щодо відмови або затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Рішенням Липовецької міської ради 29 сесії 8 скликання від 10.02.2022 року № 829 надано дозвіл виконавчому комітету міської ради на розроблення технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної власності: площею 2,0000 га з кадастровим номером 0522280300:03:000:1686, площею 2,0000 га з кадастровим номером 0522280300:03:000:1685, площею 2,0000 га з кадастровим номером 0522280300:03:000:1684, для ведення особистого селянського господарства (01.03), що розташовані за межами с. Богданівка Липовецької територіальної громади Вінницького району Вінницької області, з метою продажу права оренди на земельних торгах (аукціон).
Вважаючи таку бездіяльність відповідача, а також рішення протиправними, позивач звернувся з цим позовом до суду.
Ухвалою суду від 25.05.2022 року даний адміністративний позов залишено без руху та встановлено строк з дня отримання копії ухвали для усунення недоліків, зазначених у мотивувальній частині ухвали.
У зазначений строк позивач вимоги вказаної ухвали суду про залишення позовної заяви без руху виконав.
Ухвалою суду від 07.06.2022 року відмовлено у задоволенні заяви позивача про забезпечення позову в адміністративній справі № 120/4026/22.
Ухвалою суду від 07.06.2022 року позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) в порядку статті 262 КАС України, а також встановлено відповідачу строк на подання відзиву на позовну заяву. Цією ж ухвалою суду витребувано у відповідача копії документів:
клопотання позивача із відповідними додатками до нього, які подавались до відповідача з клопотанням;
Регламенту Липовецької міської ради;
оскаржуваного рішення № 829 від 10.02.2022 року та документів, які бралися до уваги при прийнятті цього рішення.
22.06.2022 року на адресу суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, у якому відповідач зазначає, що 29 сесією Липовецької міської ради 8 скликання від 10.02.2022 №829 прийнято рішення «Про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної власності, що розташовані за межами с. Богданівка Липовецької територіальної громади Вінницького району Вінницької області право оренди на яку може бути реалізовано на земельних торгах (ділянка № 2)». Даним рішенням надано дозвіл виконавчому комітету міської ради на розроблення технічноїдокументаціїіз землеустрою щодо об`єднання земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної власності: площею 2,0000 га з кадастровим номером 0522280300:03:000:1686, площею 2,0000 га з кадастровим номером 0522280300:03:000:1685, площею 2,0000 га з кадастровим номером 0522280300:03:000:1684, для ведення особистого селянського господарства (01.03), що розташовані за межами с. Богданівка Липовецької територіальної громади Вінницького району Вінницької області, з метою продажу права оренди на земельних торгах (аукціон).
Відповідач вказав, що у ст.121 ЗК України передбачено норми безоплатної передачі земельних ділянок громадянам. Зокрема, для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара (п."б" ч.1), для ведення садівництва - не більше 0,12 гектара (п."в" ч.1). Підставою для набуття прав на земельну ділянку є відповідне рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Зі змісту ч.6 ст. 118 ЗК України слідує, що громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні, до якого додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри.
Таким чином, відповідач зазначає, що обов`язковим є прийняття відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування за наслідками розгляду поданого клопотання вмотивованого рішення про затвердження проекту землеустрою або відмову у його затвердженні із наведенням усіх підстав такої відмови.
Разом з тим, відповідно до Законів Украни "Про місцеве самоврядування в Україні", "Про статус депутатів місцевих рад" ніхто не може обмежити повноваження епутата місцевої ради.
На думку відповідача, суд не може перебирати на себе повноваження органів місцевого самоврядування з прийняття останніми рішення щодо реалізації їхньої виключної компетенції, зокрема, про внесення певних змін до рішення міської ради за відсутності відповідного волевиявлення органу та затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки 2 га для ведення особистого селянського господарства у власність.
Враховуючи наведене, відповідач просить відмовити у задоволенні адміністративного позову.
Ухвалою суду від 10.08.2022 року витребувано у Липовецької міської ради такі документи: протокол голосування постійної комісії з питань земельних відносин, природокористування, планування території, будівництва, архітектури, охорони пам`яток, історичного середовища та благоустрою; висновки та рекомендації постійної комісії з питань земельних відносин, природокористування, планування території, будівництва, архітектури, охорони пам`яток, історичного середовища та благоустрою; протокол засідання 29 сесії 8 скликання Липовецької міської ради від 10.02.2022 року з результатами поіменного голосування (у повному обсязі, з підписом посадової особи, яка виготувала протокол).
Ухвалою суду від 01.09.2022 року витребувано у Липовецької міської ради протоколи засідань з результатами поіменного голосування (у повному обсязі, з підписом посадової особи, яка виготувала протокол): 18 сесії 8 скликання від 06.08.2021 року; 24 сесії 8 скликання від 18.11.2021 року, 25 сесії 8 скликання від 10.12.2021 року, 28 сесії 8 скликання від 21.01.2022 року щодо розгляду клопотання ОСОБА_1 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовним розміром 2,0000 га, за кадастровим номером 0522280300:03:000:1684, у власність, розташованої на території Богданівської сільської ради Липовецького району Вінницької області (за межами населеного пункту).
Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення (ч. 5 ст. 250 КАС України).
Дослідивши матеріали справи, оцінивши інші докази в їх сукупності, суд встановив наступні обставини.
20.09.2019 року позивач подав до Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2,0000 га на території Богданівської сільської ради Липовецького району Вінницької області у власність із земель державної власності сільськогосподарського призначення.
До клопотання позивачем було додано: викопіювання із чергового кадастрового плану, копію паспорту та ідентифікаційного коду. Бажана позивачем земельна ділянка на момент звернення до Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області знаходилась за межами села Богданівна у земельному масиві без кадастрового номера 0522280300:03:000: .
Наказом Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області «Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою» №2-17804/15-19-СГ від 04.10.2019 року надано дозвіл гр. ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2,00 га із земель державної власності сільськогосподарського призначення на території Богданівської сільської ради Липовецького району Вінницької області, із цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства (код цільового призначення - 01.03).
На підставі вказаного наказу, Державним підприємством «Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» виготовлено на замовлення позивача проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства (код згідно КВППЗ - 01,031 громадянину ОСОБА_1 (кадастровий номер земельної ділянки 0522280300:03:000:1684 площею 2.0000 га, на території Богданівської сільської ради Липовецького району Вінницької області (за межами населеного пункту).
06.07.2021 року, 20.09.2021 року, 24.11.2021 року,1 3.12.2021 року позивач звернувся із відповідним клопотанням до Липовецької міської ради щодо затвердження проекту землеустрою та відведення земельної ділянки з кадастровим номером 0522280300:03:000:1684 площею 2,0000 га, розташованої на території Богданівської сільської ради Липовецького району Вінницької області (за межами населеного пункту) у власність позивачу.
разом з тим, на пленарних засіданнях 18 сесії 8 скликання від 06.08.2021 року, 24 чергової сесії 8 скликання від 18.11.2021 року, 25 чергової сесії 8 скликання від 10.12 2021 року, 28 чергової сесії 8 скликання від 21.01.2022 року та за результатами відкритого поіменного голосування проект рішення «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність гр. ОСОБА_1 » Липовецькою міською радою не прийнято.
06.08.2021 року за результатами відкритого поіменного голосування щодо затвердження проекту землеустрою позивача (питання 19), всього депутатів - 26, із присутніх - 19, з них "за" - 14, "проти" - 0, "утрималось" - 5, "не голосувало" - 0, відтак рішення не прийнято.
18.11.2021 року за результатами відкритого поіменного голосування щодо затвердження проекту землеустрою позивача (питання 55), всього депутатів - 26, із присутніх - 19, з них "за" - 1, "проти" - 1, "утрималось" - 17, "не голосувало" - 1, відтак рішення не прийнято.
10.12.2021 року за результатами відкритого поіменного голосування щодо затвердження проекту землеустрою позивача (питання 52), всього депутатів - 26, із присутніх - 24, з них "за" - 3, "проти" - 0, "утрималось" - 21, "не голосувало" - 1, відтак рішення не прийнято.
21.01.2022 року за результатами відкритого поіменного голосування щодо затвердження проекту землеустрою позивача (питання 35), всього депутатів - 26, із присутніх - 22, з них "за" - 8, "проти" - 0, "утрималось" - 14, "не голосувало" - 1, відтак рішення не прийнято.
Вважаючи бездіяльність відповідача у неприйнятті відповідного рішення протиправною, позивач звернувся до суду.
Крім того, 10.02.2022 року на 29 сесії 8 скликання Липовецької міської ради прийнято рішення № 829 від 10.02.2022 року «Про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної власності, що розташовані за межами с. Богданівка Липовецької територіальної громади Вінницького району Вінницької області право оренди на яку може бути реалізовано на земельних торгах (ділянка № 2)».
Даним рішенням надано дозвіл виконавчому комітету міської ради на розроблення технічноїдокументаціїіз землеустрою щодо об`єднання земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної власності: площею 2,0000 га з кадастровим номером 0522280300:03:000:1686, для ведення особистого селянського господарства (01.03), що розташовані за межами с. Богданівка Липовецької територіальної громади Вінницького району Вінницької області, з метою продажу права оренди на земельних торгах (аукціон).
Рішення Липовецькою міською радою прийнято на підставі статей 12, 79-1, 83, 122, 127, 134, 135, 136, 137, 138 Земельного кодексу України, статті 56 Закону України «Про землеустрій», Закону України «Про Державний земельний кадастр», враховуючи висновок постійної комісії міської ради з питань земельних відносин, природокористування, планування території, будівництва, архітектури, охорони пам`яток, історичного середовища та благоустрою, та керуючись пунктом 34 частини першої статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».
Відповідно до результатів поіменного голосування з питання під № 48 «Про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної власності, що розташовані за межами с. Богданівка Липовецької територіальної громади Вінницького району Вінницької області право оренди на яку може бути реалізовано на земельних торгах (ділянка № 2)» проголосували депутати: за - 23, проти - 0, утримались - 0, не голосували - 0, відсутні - 3.
Позивач зазначає, що відповідно до ч.5 ст.116 ЗК України безоплатна приватизація земельних діялнок, що вже перебувають у законному користуванні інших осіб не допускається. Вважаючи рішення відповідача № 829 від 10.02.2022 року протиправним та таким, що підлягає скасуванню, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Визначаючись щодо заявлених позовних вимог, суд виходив із наступного.
Відповідно до ч. 2 ст. 14 Конституції України право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правовідносини у сфері забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель регулюються, зокрема, Земельним кодексом України (тут і надалі в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин, далі - ЗК України).
Пунктом «в» частини третьої статті 116 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) встановлено, що безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.
Частиною 6 статті 118 ЗК України визначено, що громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства).
У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, клопотання подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Відповідно до частини 7 статті 118 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність особи, якій належить право власності на об`єкт нерухомості (жилий будинок, іншу будівлю, споруду), розташований на такій земельній ділянці, або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, які є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін.
Зазначена інформація оприлюднюється на безоплатній основі на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Відповідно до частин 9, 10 статті 118 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, що передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.
Отже, чинним законодавством чітко визначено, що орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, розглядає клопотання у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Частиною першою статті 122 Земельного кодексу України визначено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Відповідно до частини 1 статті 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 № 280/97-ВР сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Відповідно до пункту 34 частини 1 статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування» виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання регулювання земельних відносин.
Згідно частин 1, 2 статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування» рада в межа своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.
З огляду на викладене, чинним законодавством встановлено, що за результатами розгляду клопотання заінтересованої особи у вирішенні питання щодо затвердження проекту землеустрою чи відмову у затвердженні повинно прийматись рішення, що є виключною компетенцією органів місцевого самоврядування чи органів виконавчої влади виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради.
При цьому, слід зазначити, що за наслідком розгляду саме на пленарних засіданнях органу місцевого самоврядування питань щодо земельних відносин, приймається одне із двох рішень, зокрема затверджується проект або мотивована відмова у його затвердженні.
Аналогічного правового висновку дійшов Верховний Суд у постановах № 826/8858/16 від 05.05.2020 року, №826/8108/16 від 18.06.2020 року та Сьомий апеляційний адміністративний суд у постанові № 560/2477/20 від 08 грудня 2020 року.
На час розгляду справи, за наслідком розгляду клопотання позивача, не прийнято рішення Липовецькою міською радою щодо відмови або надання позивачу дозволу на затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність.
За правовою позицією, висловленою Великою Палатою Верховного Суду у постанові №800/304/17 від 27 лютого 2020 року під протиправною бездіяльністю суб`єкта владних повноважень слід розуміти як зовнішню форму поведінки (діяння) цього органу, що полягає (проявляється) у неприйнятті рішення чи у нездійсненні юридично значимих й обов`язкових дій на користь заінтересованих осіб, які на підставі закону та/або іншого нормативно-правового регулювання віднесені до компетенції суб`єкта владних повноважень, були об`єктивно необхідними і реально можливими для реалізації, але фактично не були здійснені.
У відзиві на позовну заяву відповідач вказав, що Липовецькою міською радою були здійснені юридично значимі й обов`язкові дії на користь заінтересованої особи - відповідний проект рішення був винесений для розгляду на пленарне засідання міської ради. Однак, за наслідками голосування рішення не прийнято.
В підтвердження наведеного, відповідач надав суду витяги з протоколів від 06.08.2021 року, від 18.11.2021 року, від 10.12 2021 року, від 21.01.2022 року та за результатами відкритого поіменного голосування проект рішення «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність гр. ОСОБА_1 » Липовецькою міською радою не прийнято.
Суд критично ставиться до вищевказаного, як на доказ того, що відповідачем не допущено бездіяльності, оскільки за наслідком розгляду клопотання не прийнято ані позитивного рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, ані мотивованої відмови у його наданні.
При цьому, суд враховує висновки Верховного Суду у постанові №454/160/17 від 09.07.2021 року, які полягають у тому, що результати голосування не відображують мотивів прийняття того чи іншого рішення, які б дозволяли скористатись можливістю його оскарження та не містять і не відповідають поняттю акту органу місцевого самоврядування.
Не вирішення відповідачем клопотання позивача про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, не голосування частини депутатів попри їх присутність за будь-який із можливих варіантів (за, проти); не прийняття відповідного рішення відповідачем «за» чи «проти» по клопотанню позивача у визначений законом строк, свідчить про протиправну бездіяльність Липовецької міської ради.
Надання дозволу або відмова у його наданні є змістом відповідного індивідуального правового акту.
В свою чергу, відсутність належним чином оформленого рішення суб`єкта владних повноважень про надання дозволу на розробку проекту землеустрою чи відмову у його наданні, свідчить про те, що відповідач в межах наданих йому повноважень не прийняв жодного відповідного рішення.
До того ж, слід застосувати правовий висновок Верховного Суду у постанові №580/704/21 від 23 листопада 2021 року, який полягає у тому, що неприйняття рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою не може підміняти рішення про відмову у такому наданні.
Земельний кодекс України не передбачає випадків, коли орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування за результатами заяви про затвердження проекту землеустрою може не прийняти позитивного або негативного для заявника рішення (про надання або про відмову у наданні дозволу).
Отже, Верховний Суд у постанові №580/704/21 від 23 листопада 2021 року дійшов висновку, що відсутність рішення органу місцевого самоврядування за результататми розгляду клопотання громадянина, після спливу встановленого законом строку розгляду клопотання особи, свідчить про допущення суб`єктом владних повноважень протиправної бездіяльності.
Таким чином, оскільки Липовецькою міською радою було винесено на розгляд клопотання позивача, але неодноразово не прийнято рішення відповідно до частини 7 статті 118 ЗК України, суд дійшов висновку, що належним способом захисту позивача буде саме визнання протиправною бездіяльності відповідача щодо не прийняття рішення за результатами розгляду поданого клопотання.
Щодо вимоги позивача про зобов`язання відповідача прийняти рішення, яким затвердити позивачеві проект землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки з кадастровим номером 0522280300:03:000:1684 площею 2,0 га для ведення особистого селянського господарства, розташованої на території Богданівської сільської ради Липовецького району Вінницької області (за межами населеного пункту), суд зазначає наступне.
У постанові від 11.02.2021 року у справі № 814/2458/16 Верховний Суд аналізував застосування п. 4 ч. 2 ст. 245 КАС України і дійшов висновку, що суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, за сукупності наступних умов:
1) судом встановлено порушення прав, свобод чи інтересів позивача;
2) на час вирішення спору прийняття рішення належить до повноважень відповідача;
3) виконано усі умови, визначені законом для прийняття такого рішення, зокрема подано усі належні документи, сплачено необхідні платежі і між сторонами немає спору щодо форми, змісту, повноти та достовірності наданих документів;
4) прийняття рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
З огляду на вищезазначені висновки, суд при вирішенні спору, та задля застосування п. 4 ч. 2 ст. 245 КАС України, має установити наявність усіх умов.
Перевіряючи наявність цих умов, суд констатує про наявне порушення прав позивача щодо протиправної бездіяльності відповідача у затвердженні проекту землеустрою про відведення земельної ділянки. Обставини справи свідчать, що відповідач не здійснив належного розгляду клопотанням позивача з прийняттям рішення по суті звернення протягом визначеного строку.
Разом з тим, суд вважає, що не може підміняти собою орган місцевого самоврядування та надавати оцінку тим обставинам, які не були досліджені цим суб`єктом владних повноважень, а саме в частині дотримання позивачем умов, визначених законом для прийняття рішення, зокрема, питанню форми, змісту, повноти та достовірності наданих до відповідача документів.
Адже судом встановлено, що відповідач при розгляді клопотання позивача не надав йому належної оцінки на предмет відповідності вимогам ЗК України.
Тому вказане клопотання позивача підлягає розгляду по суті уповноваженим органом влади, яким є відповідач.
Відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
Згідно з ч. 2 ст. 5 КАС України захист порушених прав, свобод чи інтересів особи, яка звернулася до суду, може здійснюватися судом також в інший спосіб, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
У відповідності до п. 10 ч. 2 ст. 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.
Виходячи із обставин цієї справи, суд вважає за необхідне зобов`язати відповідача повторно розглянути клопотання позивача про затвердження проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки з кадастровим номером 0522280300:03:000:1684 площею 2,0 га для ведення особистого селянського господарства, розташованої на території Богданівської сільської ради Липовецького району Вінницької області (за межами населеного пункту) та прийняти відповідне рішення, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.
Щодо позовної вимоги про визнання протиправним та скасування рішення Липовецької міської ради 29 сесії 8 скликання від 10.02.2022 року № 829, то позивачем не наведено підстав його протиправності та скасування.
При цьому суд звертає увагу, що Верховний Суд у постанові від 18.05.2022 у справі №154/3345/16 сформував правовий висновок суть якого зводиться до того, що дозвіл на розробку проекту відведення земельної ділянки треба надавати усім, хто звернувся. Як наслідок, проект можуть розробляти одночасно декілька замовників, а хто з них отримає ділянку, - визначатиметься на стадії затвердження проекту та надання її у власність.
Таким чином, законом не передбачено заборону надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою, в тому числі і виконавчому комітету місцевої ради у випадку коли такий дозвіл надано іншій особі, яка розробляє проект землеустрою.
Таким чином, надання дозволу на розробку проекту землеустрою позивачу не є перешкодою у наданні відповідного дозволу щодо цієї ж ділянки іншим суб`єктам.
Разом з тим, у разі надходження проекту від особи, рада зобов`язана його розглянути у строк встановлений законом та прийняти відповідне мотивоване рішення про його затвердження чи відмову.
Відповідно до пункту 4 частини 1 статті 5 КАС України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
Згідно з частинами 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій та докази, надані позивачем, суд доходить висновку, що з наведених у позовній заяві мотивів і підстав, позовні вимоги підлягають задоволенню частково.
Разом з тим суд враховує, що у зв`язку з військовою агресією Російською Федерації проти України, Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/202, затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.
Указом Президента України від 14 березня 2022 року № 133/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України від 15 березня 2022 року № 2119-IX, строк дії воєнного стану в Україні продовжено з 05 години 30 хвилин 26 березня 2022 року строком на 30 діб.
Указом Президента України від 18 квітня 2022 року № 259/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України від 21 квітня 2022 року № 2212-IX, строк дії воєнного стану в Україні продовжено з 05 години 30 хвилин 25 квітня 2022 року строком на 30 діб.
Указом Президента України від 17 травня 2022 року № 341/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України від 22 травня 2022 року № 2263-IX, строк дії воєнного стану в Україні продовжено з 05 години 30 хвилин 25 травня 2022 року строком на 90 діб.
Таким чином, на дату ухвалення рішення у цій справі в Україні діє воєнний стан, правовий режим якого визначається Законом України від 12 травня 2015 року № 389-VIII.
Законом України від 24 березня 2022 року № 2145-XI "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення умов для забезпечення продовольчої безпеки в умовах воєнного стану", який набрав чинності 07 квітня 2022 року, внесені зміни до деяких законодавчих актів України, зокрема до Земельного кодексу України.
Вказаним законом розділ X "Перехідні положення" Земельного кодексу України доповнено пунктом 27, згідно з яким під час дії воєнного стану земельні відносини регулюються з урахуванням таких особливостей:
5) безоплатна передача земель державної, комунальної власності у приватну власність, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, розроблення такої документації забороняється.
Отже, до припинення (скасування) воєнного стану в Україні діє встановлена законом заборона на безоплатну передачу у приватну власність земель державної та комунальної власності, на надання уповноваженим органом виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, а також на розроблення відповідної документації.
Згідно з ч. 6 ст. 246 КАС України у разі необхідності у резолютивній частині рішення суду також зазначаються порядок і строк виконання судового рішення, надання відстрочення чи розстрочення виконання рішення.
Відповідно до ч. 3 ст. 378 КАС України підставою для встановлення або зміни способу або порядку виконання, відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення є обставини, що істотно ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим.
Таким чином, оскільки на дату ухвалення рішення існують обставини, які унеможливлюють виконання відповідачем рішення суду в зобов`язальній частині, в силу встановленої законом імперативної заборони на прийняття відповідних рішень, суд доходить висновку про наявність підстав для відстрочення виконання судового рішення в цій частині до усунення таких обставин.
За змістом ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Згідно з ч. 1 ст. 7 КАС України суд вирішує справи відповідно до Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.
Водночас виконання рішення суду в зобов`язальній частині належить відстрочити до припинення (скасування) в Україні воєнного стану.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат у справі, суд зазначає, що позивач звільнений від сплати судового збору, оскільки є інвалідом ІІ групи.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Липовецької міської ради щодо не прийняття рішення за результатами розгляду клопотання ОСОБА_1 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки за кадастровим номером 0522280300:03:000:1684, площею 2,0000 га, для ведення особистого селянського господарства, розташованої на території Богданівської сільської ради Липовецького району Вінницької області (за межами населеного пункту).
Зобов`язати Липовецьку міську раду повторно розглянути клопотання ОСОБА_1 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки за кадастровим номером 0522280300:03:000:1684, площею 2,0000 га, для ведення особистого селянського господарства, розташованої на території Богданівської сільської ради Липовецького району Вінницької області (за межами населеного пункту) та прийняти вмотивоване рішення з урахуванням вимог ч. 9 ст. 118 Земельного кодексу України, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.
У задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Відстрочити виконання рішення суду у зобов`язальній частині до припинення (скасування) воєнного стану в Україні.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Повний текст рішення складено та підписано суддею 15.09.2022 року.
позивач: ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 )
відповідач: Липовецька міська рада (код ЄДРПОУ 04325957, вул. Героїв Майдану, 4, м. Липовець, Вінницька область, 22500)
Суддя Шаповалова Тетяна Михайлівна
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.09.2022 |
Оприлюднено | 19.09.2022 |
Номер документу | 106257896 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Шаповалова Тетяна Михайлівна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Шаповалова Тетяна Михайлівна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Шаповалова Тетяна Михайлівна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Шаповалова Тетяна Михайлівна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Шаповалова Тетяна Михайлівна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Шаповалова Тетяна Михайлівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні