ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
13 вересня 2022 року м. Дніпросправа № 160/25618/21(суддя Захарчук-Борисенко Н.В., м. Дніпро)
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Чередниченка В.Є. (доповідач),
суддів: Іванова С.М., Панченко О.М.,
розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за апеляційною скаргою товариства з обмеженою відповідальністю «ГРІНРАЙЗ» на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 07 квітня 2022 року у справі №160/25618/21 за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «ГРІНРАЙЗ» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «ГРІНРАЙЗ» 14 грудня 2021 року звернулося до суду з позовом до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України, згідно з яким, з просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 09 листопада 2021 року №51424/37621179/2, про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування №1 від 16.08.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язати Державну податкову службу України здійснити реєстрацію в ЄРПН податкової накладної №1 від 16.08.2021, виписаної ТОВ «ГРІНРАЙЗ» днем її фактичного подання.
Позов обґрунтовано тим, що відповідач в порушення вимог законодавства відмовив у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування №1 від 16.08.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 07 квітня 2022 року у задоволенні позову відмовлено повністю.
Рішення суду мотивовано тим, що позовна вимога щодо визнання протиправним та скасування рішення про результати розгляду скарги не має безпосереднього впливу на суб`єктивні права та обов`язки позивача шляхом позбавлення його можливості реалізувати належне йому право або шляхом покладення на нього будь-якого обов`язку, а, відтак, підстави для скасування такого рішення та для задоволення позовних вимог відсутні.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції позивач, зазначаючи про порушення судом першої інстанції норм матеріального права та неповного встановлення обставин, що мають значення для справи, оскаржив його в апеляційному порядку.
Просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нову постанову, якою визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування від 26.10.2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування №1 від 16.08.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних та зобов`язати ДПС здійснити реєстрацію в ЄРПН податкової накладної №1 від 16.08.2021 року, виписаної ТОВ "Грінрайз", днем її фактичного подання.
Апеляційна скарга фактично обґрунтована тим, що відповідач не мав законних підстав для відмови позивачу у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування №1 від 16.08.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги, обговоривши доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено та знайшло підтвердження під час апеляційного розгляду справи, що позивачем подано на реєстрацію податкову накладну №1 від 16.08.2021 року (а.с.7).
Згідно з квитанцією від 02.09.2021 року податкову накладну №1 від 16.08.2021 року прийнято, але реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинено, оскільки «Код УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 41.00, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються) та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуг та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.19).
26.10.2021 р Комісією Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування ухвалено рішення №3279980/37621179 від 26.10.2021 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 1 від 16.08.2021 року.
02.11.2021 року позивачем подано скаргу на рішення №3279980/37621179 від 26.10.2021 року про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.18 зворот).
Рішенням №51424/37621179/2 від 09.11.2021 року вищезазначену скаргу залишено без задоволення, а рішення №3279980/37621179 від 26.10.2021 року щодо відмови у реєстрації податкової накладної №1 від 16.08.2021 року без змін (а.с.19 зворот).
Законність та обґрунтованість рішення №51424/37621179/2 від 09.11.2021 року є предметом спору переданого на вирішення суду.
Колегія суддів, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права при ухвалені оскарженого рішення виходить з наступного.
Так, відповідно до статті 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб. Кожен має право будь-якими не забороненими законом засобами захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань.
Завданням адміністративного судочинства згідно з частиною першою статті 2 КАС України є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Статтею 5 КАС України встановлено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.
Пунктом 7 частини 1 статті 4 КАС України визначено, що суб`єкт владних повноважень - орган державної влади (у тому числі без статусу юридичної особи), орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг.
Рішення, прийняті суб`єктами владних повноважень, дії, вчинені ними під час здійснення управлінських функцій, а також невиконання повноважень, встановлених законодавством (бездіяльність), можуть бути оскаржені до суду відповідно до частин першої, другої статті 55 Конституції України, статей 2, 5 КАС України.
Обов`язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду. Порушення має бути реальним, стосуватися (зачіпати) зазвичай індивідуально виражені права чи інтереси особи, яка стверджує про їх порушення.
Гарантоване статтею 55 Конституції України й конкретизоване у звичайних законах України право на судовий захист передбачає можливість звернення до суду за захистом порушеного права, але вимагає, щоб стверджувальне порушення було обґрунтованим.
Наведені положення не дозволяють скаржитися щодо певних обставин абстрактно, лише тому, що заявники вважать начебто певні дії (рішення) суб`єкта владних повноважень такими, які впливають на їх правове становище.
Виходячи з приписів КАС України предметом розгляду в порядку адміністративного судочинства є рішення, дії або бездіяльність суб`єкта владних повноважень.
Тобто позивач на власний розсуд визначає, чи порушені його права рішеннями, дією або бездіяльністю суб`єкта владних повноважень. Проте ці рішення, дія або бездіяльність у будь-якому випадку повинні бути такими, які породжують, змінюють або припиняють права та обов`язки у сфері публічно-правових відносин.
При цьому неодмінною ознакою порушення права особи є зміна стану її суб`єктивних прав та обов`язків, тобто припинення чи неможливість реалізації її права та/або виникнення додаткового обов`язку.
Так, рішення суб`єкта владних повноважень є таким, що порушує права і свободи особи в тому разі, якщо, по-перше, таке рішення прийняте владним суб`єктом поза межами визначеної законом компетенції, а, по-друге, оспорюване рішення є юридично значимим, тобто таким, що має безпосередній вплив на суб`єктивні права та обов`язки особи шляхом позбавлення можливості реалізувати належне цій особі право або шляхом покладення на цю особу будь-якого обов`язку.
За змістом з п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року № 520 затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок 520).
Відповідно до п. 2-11 Порядку 520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.
Рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Системний аналіз вищевказаних норм дає підстави для висновку, що саме рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі є рішенням суб`єкта владних повноважень в межах наданих ПК України за наслідками вирішення питання щодо реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, тобто офіційним письмовим документом, який породжує для платника податків права та обов`язки.
Натоміть, у спірних відносинах заявлені позивачем вимоги спрямовані на оскарження рішення №51424/37621179/2 від 09.11.2021 року, яким його скаргу залишено без задоволення, рішення №3279980/37621179 від 26.10.2021 року щодо відмови у реєстрації податкової накладної №1 від 16.08.2021 року без змін (а.с.19 зворот).
Тобто, позивачем в межах заявлених позовних вимог оскаржується рішення, яке безпосередньо не породжує для позивача правових наслідків, зважаючи на те, що підставою для не реєстрації податкової накладеної №1 є рішення відповідача №3279980/37621179 від 26.10.2021 року, а не рішення за результатом розгляду скарги.
Зважаючи на те, що рішення №51424/37621179/2 від 09.11.2021 року не породжує для позивача будь-яких правових наслідків, суд першої інстанції зробив правильний висновок про відсутність підстав для задоволення позову.
Щодо вимог позивача заявлених в апеляційній скарзі в частині визнання протиправним та скасування рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування від 26.10.2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування №1 від 16.08.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних, суд апеляційної інстанції зазначає наступне.
Частиною 4 статті 195 КАС України визначено, що суд апеляційної інстанції не може розглядати позовні вимоги, що не були заявлені в суді першої інстанції.
Тобто, положення Кодексу адміністративного судочинства України передбачають, що повноваження вищих судових органів стосовно перегляду судових рішень мають реалізовуватись для виправлення судових помилок та недоліків судочинства, але не для здійснення нового судового розгляду.
Оскільки, позивачем не заявлялися до суду першої інстанції вимоги щодо визнання протиправним та скасування рішення відповідача від 26.10.2021 року, вимоги апеляційної скарги в цій частині не підлягають задоволенню.
При цьому, суд апеляційної інстанції зауважує і на безпідставності вимоги позивача щодо зобов`язання ДПС України здійснити реєстрацію в ЄРПН податкової накладної №1 від 16.08.2021 року, виписаної ТОВ «ГРІНРАЙЗ» днем її фактичного подання з огляду на те, що позивачем не оскаржувалося рішення на підставі якого цю накладну не зареєстровано.
На підставі зазначеного, суд апеляційної інстанції вважає, що суд першої інстанції під час розгляду цієї справи об`єктивно, повно та всебічно дослідив обставини, які мають суттєве значення для вирішення справи, дав їм правильну юридичну оцінку і ухвалив законне, обґрунтоване рішення без порушень норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують, тому рішення суду першої інстанції необхідно залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.
Керуючись: пунктом 1 частини 1 статті 315, статтями 316, 321, 322, 327, 329 КАС України, Третій апеляційний адміністративний суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю «ГРІНРАЙЗ» залишити без задоволення, а рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 07 квітня 2022 року у справі №160/25618/21 без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду за наявності підстав, передбачених частиною 5 статті 291, пунктом 2 частини 5 статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Повне судове рішення складено 13 вересня 2022 року.
Головуючий - суддяВ.Є. Чередниченко
суддяС.М. Іванов
суддяО.М. Панченко
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.09.2022 |
Оприлюднено | 19.09.2022 |
Номер документу | 106260980 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Чередниченко В.Є.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Захарчук-Борисенко Наталія Віталіївна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Захарчук-Борисенко Наталія Віталіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні