Постанова
від 14.09.2022 по справі 160/2131/22
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

15 вересня 2022 року м. Дніпросправа № 160/2131/22

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого - судді Лукманової О.М. (доповідач),

суддів: Божко Л.А., Дурасової Ю.В.,

розглянувши у порядку письмового провадження у м. Дніпро апеляційну скаргу Дочірнього підприємства «Житлово-комунальна контора» Товариства з обмеженою відповідальністю «Трест «Дніпроводбуд» на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 24 травня 2022 року в справі №160/2131/22 за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області до Дочірнього підприємства «Житлово-комунальна контора» Товариства з обмеженою відповідальністю «Трест «Дніпроводбуд» про застосування заходів реагування, -

в с т а н о в и в:

31.01.2022 року Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області (далі по тексту позивач) звернулось до суду з позовом до Дочірнього підприємства «Житлово-комунальна контора» Товариства з обмеженою відповідальністю «Трест «Дніпроводбуд» (далі по тексту відповідач) з вимогами про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об`єктів, а саме: будівель за адресою: Дніпропетровська область, Дніпровський район, Слобожанська територіальна громада, смт. Слобожанське, вул. 8 Березня, буд. 19, до повного усунення порушень, зазначених в акті від 12.11.2021 року № 1026; встановити у судовому рішенні спосіб і порядок його виконання шляхом зобов`язання зупинити експлуатацію об`єктів, а саме: будівель за адресою: Дніпропетровська область, Дніпровський район, Слобожанська територіальна громада, смт. Слобожанське, вул. 8 Березня, буд. 19, до повного усунення порушень, зазначених в акті від 12.11.2021 року № 1026.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 24.05.2022 року позовні вимоги задоволено.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, ДП «Житлово-комунальна контора» ТОВ «Трест «Дніпроводбуд» подало апеляційну скаргу, в якій просило скасувати рішення та прийняти нове, яким в задоволенні позовних вимог відмовити. Свої вимоги обґрунтувало тим, що судом не надано належної оцінки нормам чинного законодавства, висновки суду не відповідають обставинам справи, що призвело до прийняття невірного рішення. Апелянтом зазначено, що на час подання апеляційної скарги усунуто частину порушень, що виявлені під час перевірки. Виявлені порушення у забезпеченні пожежної безпеки не становлять загрозу життю та здоров`ю людей, не є значними. Заклад гуртожитку, фінансується підприємством самостійно, невистачає коштів для усунення виявлених недоліків. Засіб реагування на виявленні порушення пожежної та техногенної безпеки, як зупинення експлуатації будівлі буде мати негативні наслідки, апелянт вважає, що за виявлені порушення можливо застосувати інші заходи належного забезпечення безпеки для життя та здоров`я людей. Апелянтом зазначено, що встановлені позивачем під час перевірки порушення у сфері техногенної та пожежної безпеки не створюють загрози життю та здоров`ю людей, тим більше норми Кодексу цивільного захисту вказують, що у разі виявленні порушень можливо зупинити експлуатацію окремих приміщень, виробництв, механізмів, устаткувань.

Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, а також правильність застосування судом норм матеріального і процесуального права та правової оцінки обставин у справі, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню.

Суд першої інстанції задовольняючи позовні вимоги, виходив з того, що за результатами неодноразових перевірок встановлено низку порушень вимог законодавства у сферах пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, а також особам, які будуть здійснювати ліквідацію надзвичайної ситуації (пожежі), в разі її виникнення. Держава, через наділені повноваженнями органи, вживає заходи для забезпечення безпеки людей, до таких заходів відноситься, в тому числі, і встановлення на законодавчому рівні вимог до будівель та споруд у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, такі вимоги є обов`язковими для встановленого законодавством кола суб`єктів, зокрема, підприємств, установ, організацій, фізичних осіб, котрі є власниками будівель та споруд, де постійно перебуває велика кількість людей. Не дотримання вимог робить неможливим експлуатацію будівель та споруд як таких, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей. Суд першої інстанції вказував, що доказів усунення виявлених в ході позапланової перевірки порушень, в тому числі частково, відповідачем надано не було. Захід реагування у вигляді повного зупинення є виключним заходом, обрання якого є можливим у разі, якщо виявлені порушення реально створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, при обранні такого заходу реагування, позивачем як суб`єктом владних повноважень, і судом, відповідно, мають враховуватися принцип співмірності обраного заходу реагування тим порушенням, які виникли та тим, які залишилися не усунутими на час розгляду справи, а також дотримання справедливого балансу між інтересами відповідача і публічними інтересами. Відповідачем не надано доказів усунення інших порушень, що зазначені в акті перевірки, та факт існування з боку відповідача виявлених та зафіксованих контролюючим органом в акті перевірки порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки відповідачем не заперечується, у зв`язку з чим не спростовується необхідність їх усунення. Суд першої інстанції вказував, що застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації приміщень є тимчасовим заходом, який направлений на попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю на об`єкті порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

Наказом Дніпровського районного управління Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області від 27.10.2021 року № 40 вирішено провести планові заходи державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки згідно графіку, до плану-графіку включено Дочірнє підприємство «Житлово-комунальна контора» Товариства з обмеженою відповідальністю «Трест «Дніпроводбуд».

Матеріалами справи встановлено, що у період з 01.11.2021 року до 12.11.2021 року посадовими особами Дніпровського районного управління проведено планову перевірку ДП «Житлово-комунальна контора» Товариства з обмеженою відповідальністю «Трест «Дніпроводбуд», за результатами перевірки складено акт перевірки №1026 від 12.11.2021 року. У висновках акту зафіксовані порушення Кодексу цивільного захисту України, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 року № 1417, Державних будівельних норм України «Пожежна безпека об`єктів будівництва» затверджених наказом Мінрегіону України від 31.10.2016 року № 287, постанови Кабінету Міністрів України від 23.10.2013 року № 819 «Порядок проведення навчання керівного складу та фахівців, діяльність яких пов`язана з організацією і здійсненням заходів з питань цивільного захисту», наказу МНС України від 23.02.2006 року № 98 про затвердження Методики ідентифікації потенційно небезпечних об`єктів. Виявлено наступні порушення: дев`ятиповерхова будівля гуртожитку не обладнана системою протипожежного захисту у відповідності до вимог діючих норм, а саме: системою пожежної сигналізації, чим порушено наказ МВС України від 30.12.2014 року № 1417 Про затвердження Правил пожежної безпеки в Україні розділ V. п.1.2, п.1.4, розділ І. п.2., розділ II. п.22.; Державні будівельні норми України «Системи протипожежного захисту» п.6.1., додаток А (обов`язковий), таблиця А.1, п.2.1., додаток Б (обов`язковий); Державні будівельні норми України «Будинки і споруди. Житлові будинки. Основні положення» п.1., п.7.68., п.8.22; відсутній другий розосереджений евакуаційний вихід виконаний у відповідності до вимог будівельних норм, з кожного поверху дев`ятиповерхової будівлі гуртожитку, чим порушено розділ III. п. 2.23., розділ II. п. 22 Правил пожежної безпеки в Україні; п. 7.2.1., п.7.2.4., п.7.2.6., п.7.1.4. Державних будівельних норм України. Пожежна безпека об`єктів будівництва; ДБН В.2.2-15:2019 п.8.12.; не встановлено двері з пристроями для самозачинення та ущільненнями в притулах, які повинні відокремлювати евакуаційну сходову клітку СК1 від коридорів на кожному поверсі дев`ятиповерхової будівлі гуртожитку, чим порушено розділ II. п.22., розділ III. п.2.23., п.2.37. Правил пожежної безпеки в Україні; ДБН В.1.1-7-2016 п.7.2.11; ДБНВ.2.2-15:2019 п.8.9.; вікна у зовнішній стіні сходової клітки СК1 дев`ятиповерхової будівлі гуртожитку, не обладнано пристроями для їх відчинення 3 рівня сходової клітки, чим порушено розділ III. п.2.23..розділу II. п.22. Правил пожежної безпеки в Україні; ДБН В. 1.1-7-2016 п.7.3.26., п.7.1.4., таблиця 5; сходові клітки, коридори, проходи та інші шляхи евакуації з дев`ятиповерхової будівлі гуртожитку не забезпечено евакуаційним освітленням, чим порушено розділу III п.2.31. Правил пожежної безпеки в Україні; ДБН В. 1.1-7-2016 п.7.1.10.; система внутрішнього протипожежного водопроводу дев`ятиповерхової будівлі гуртожитку не відповідає вимогам, пожежні кран-комплекти знаходяться в непрацездатному стані, чим порушено розділ V. п. 1.1., розділ II. п.22, розділ V п.2.2. Правил пожежної безпеки в Україні; ДБН В.2.5-56:2014 ГІ.6.1.; не проводиться технічне обслуговування і перевірка на працездатність пожежних кран-комплектів, розташованих в дев`ятиповерховій будівлі гуртожитку, з реєстрацією результатів перевірки у спеціальному журналі обліку технічного обслуговування, чим порушено розділу V. п.2.2.9 Правил пожежної безпеки в Україні; пожежні кран-комплекти, розташовані в будівлі гуртожитку, утримуються та не укомплектовані відповідності до вимог, чим порушено розділ V. п.2.2. 2), 3), 6), 7) Правил пожежної безпеки в Україні; не встановлено сертифіковані протипожежні двері в прорізі протипожежної перегородки, між приміщенням електрощитової (на плані приміщення літ. V) та іншими приміщеннями розташованими на першому поверсі будівлі гуртожитку, чим порушено розділу III. п.2.3., розділ II. п.22. Правил пожежної безпеки в Україні; ДБН В.1.1 - 7-2016 п.6.31.; ДБН В.2.2- 15:2019 п.5.55.; не встановлено протипожежні двері 2-го типу на виході на покрівлю будівлі гуртожитку, чим порушено розділ II. п.22. Правил пожежної безпеки в Україні; ДБН В.1.1-7:2016 п.8.6.; ДБН В.2.2-15:2019 п.5.54.; клас вогнестійкості вхідних дверей до квартир не відповідають вимогам будівельних норм, вхідні двері квартир повинні мати клас вогнестійкості не менше ЕІ 30, чим порушено розділу III. п.2.3, розділ III. п.2.23, розділ II. п.22. Правил пожежної безпеки в Україні; ДБН В.2.2-15:2019 п.9.10., п.8.3; з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів в будівлі гуртожитку не виконано за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів (з`єднання жил електропроводів виконано шляхом скручування), чим допущено порушення розділу IV п. 1.6 Правил пожежної безпеки в Україні; не виконано захист будівель об`єкту від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів у відповідності до вимог, не проведено та не надано розрахунки у відповідності до ІЕС 62305- 2:2006, чим порушено розділ IV. п.1.21 Правил пожежної безпеки в Україні; не проведено замір опору ізоляції і перевірка на спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання в будівлі гуртожитку, чим порушено розділ IV. п.1.20 Правил пожежної безпеки в Україні; посадові особи не пройшли навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року N 444 «Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях», чим в свою чергу порушено розділ II п.15., п.16. Правил пожежної безпеки в Україні; приміщення гуртожитку не забезпечено відповідними знаками безпеки. Знаки безпеки, їх кількість, а також місця їх встановлення повинні відповідати ДСТУ ІБО 6309:2007 «Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір» (ІБО 6309:1987, ЮТ), чим порушено розділ II п.8., розділ V. п.3.10. Правил пожежної безпеки в Україні; ДБН В.1.1-7-2016 п.7.1.9.; не здійснюється технічне обслуговування вогнегасників відповідно до вимог, чим порушено розділ V п.3.17 Правил пожежної безпеки в Україні; відповідним документом (наказом) не встановлено протипожежний режим, чим порушено розділ II п.3 Правил пожежної безпеки в Україні; не проводиться інструктаж з питань пожежної безпеки, чим порушено розділ II п.15 Правил пожежної безпеки в Україні; мешканці гуртожитку не ознайомлені адміністрацією з основними вимогами пожежної безпеки (під розпис), чим порушено розділ VI п.5.1. Правил пожежної безпеки в Україні; не розроблені і не вивішені на видимих місцях плани (схеми) евакуації людей на випадок пожежі, чим порушено розділ II п.5 Правил пожежної безпеки в Україні; для встановлення наявності або відсутності джерел небезпеки, які можуть ініціювати виникнення надзвичайних ситуацій, а також визначення рівнів можливих надзвичайних ситуацій, не проведено ідентифікацію об`єкта господарської діяльності та не узгоджено її з ГУ ДСНС України у Дніпропетровській області, що є порушенням Положення про паспортизацію потенційно небезпечних об`єктів», затверджене наказом МНС від 18.12.2000 року № 338 п.7. та Методики ідентифікації потенційно небезпечних об`єктів, затвердженої наказом МНС України від 23.02.2006 року №98; не створено об`єктову систему цивільного захисту, не призначено відповідального працівника з питань цивільного захисту, чим порушено, п. 2 ст. 20 Кодексу цивільного захисту України; не розроблено функціональні обов`язки відповідального працівника з питань цивільного захисту та начальника цивільного захисту, чим порушено п. 4 ст. 20 Кодексу цивільного захисту України; не створено матеріальний резерв для запобігання, ліквідації надзвичайних ситуацій техногенного і природного характеру та їх наслідків, чим порушено п. 18 ч. 1 ст. 20 Кодексу цивільного захисту України та Порядок створення та використання матеріальних резервів для запобігання і ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій», затверджено ПКАУ від 30.09.2015 року № 775; відповідальним працівником з питань цивільного захисту не пройдено навчання на курсах ЦЗ, чим порушено Правила техногенної безпеки» затверджені Наказом Міністерства внутрішніх справ України 05.11.2018 року № 879 розділ 6. п. 1.; Порядок здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях», затверджений Постановою Кабміну України від 26.06.2013 року №444 п.15; не обладнано інформаційно-довідковий куточок з питань цивільного захисту на об`єкті, в частині приміщення загального користування, у якій тематично оформляються стенди, розміщуються схеми, навчальні посібники і зразки, передбачені програмами підготовки працівників до дій у надзвичайних ситуаціях, чим порушено постанову КМУ 26.06.2013 року №444 п.13. та п. 3 ч. 1 ст. 20 Кодексу цивільного захисту України; адміністрація та мешканці гуртожитку не забезпечені засобами індивідуального захисту органів дихання, чим порушено п. 2 ч. 1 ст. 20 ст. 20 Кодексу цивільного захисту України; Порядок забезпечення населення і особового складу невоєнізованих формувань засобами радіаційного та хімічного захисту», затверджений Постановою Кабміну України від 19.08.2002 №1200; ПТБ розділ V. п.4. Акт підписаний директором ДП «Житлово-комунальна контора» Товариства з обмеженою відповідальністю «Трест «Дніпроводбуд» Буженік Т.К. без зауважень та пояснень.

ДП «Житлово-комунальна контора» Товариства з обмеженою відповідальністю «Трест «Дніпроводбуд» звертаючись до суду з апеляційною скаргою вказує, що частину порушень усунуто.

Долучено до матеріалів справи фотокартки дверей гуртожитку та інформаційного стенду з різноманітними вказівниками протипожежної безпеки. Надано рахунок на оплату № 431 від 21.06.2022 року щодо придбання головки муфти ГМН-50, клапанів запірних тощо. Надано протоколи № 21/22п та № 22/22п вимірювання опору розтікання на основних заземлювачах і заземленнях магістралей і устаткування, складений КП «Теплоенерго». Надано протокол № 23/22п перевірки ізоляції кабелів та електричної проводки, складений КП «Теплоенерго».

До матеріалів справи долучено копію посвідчення № 001041 від 18.10.2021 року про проходження навчання з питань пожежної безпеки директором гуртожитку ОСОБА_1 . Долучено наказ № 2 від 04.01.2022 року про призначення відповідальної особи з питань цивільного захисту, техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій та наказ № 1 від 04.01.2022 року про встановлення протипожежного режиму у гуртожитку.

До матеріалів справи долучено акт прийому передачі вогнегасників на технічне обслуговування від 17.06.2022 року, щодо придбання 11 вогнегасників. Долучено журнал реєстрації інструктажів з питань охорони праці на підприємстві та пожежної безпеки та розроблений план евакуації у разі пожежі.

Долучено до матеріалів справи копію видаткової накладної № Рнк/DP-0012479 від 09.06.2022 року про придбання ДП «Житлово-комунальна контора» Товариства з обмеженою відповідальністю «Трест «Дніпроводбуд» у ТОВ «Епіцентр К» 200 распіраторів напівмасок складних з клапаном FFP 3D.

Відповідачем не надало докази повного усунення недоліків у роботі будинку гуртожитку щодо дотримання вимог пожежної та техногенної безпеки.

Згідно ч. 1 ст. 3 Закону України «Про об`єкти підвищеної небезпеки» державний нагляд та контроль у сфері діяльності, пов`язаної з об`єктами підвищеної небезпеки, здійснюють уповноважені законами органи влади, в тому числі центральні органи виконавчої влади та їх територіальні органи (у разі утворення), до відання яких відповідно до закону віднесені питання: державного нагляду (контролю) у сферах пожежної і техногенної безпеки.

Згідно ст. 1 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування, в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища. Заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.

Відповідно до ч. 1 ст. 8 Закону України «Про об`єкти підвищеної небезпеки», суб`єкт господарської діяльності зобов`язаний вживати заходів, направлених на запобігання аваріям, обмеження і ліквідацію їх наслідків та захист людей і довкілля від їх впливу.

Відповідно до ст. 2 Кодексу цивільного захисту України запобігання виникненню надзвичайних ситуацій - комплекс правових, соціально-економічних, політичних, організаційно-технічних, санітарно-гігієнічних та інших заходів, спрямованих на регулювання техногенної та природної безпеки, проведення оцінки рівнів ризику, завчасне реагування на загрозу виникнення надзвичайної ситуації на основі даних моніторингу, експертизи, досліджень та прогнозів щодо можливого перебігу подій з метою недопущення їх переростання у надзвичайну ситуацію або пом`якшення її можливих наслідків. Засоби протипожежного захисту - технічні засоби, призначені для запобігання, виявлення, локалізації та ліквідації пожеж, захисту людей, матеріальних цінностей та довкілля від впливу небезпечних факторів пожежі. Засоби цивільного захисту - протипожежна, аварійно-рятувальна та інша спеціальна техніка, обладнання, механізми, прилади, інструменти, вироби медичного призначення, лікарські засоби, засоби колективного та індивідуального захисту, які призначені та використовуються під час виконання завдань цивільного захисту.

Пожежна безпека - відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов`язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю.

Відповідно до ч. 1 ст. 20, ч. 1, ч. 6 ст. 55, ч. 2 ст. 58 Кодексу цивільного захисту України до завдань і обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту належить, зокрема: забезпечення виконання заходів у сфері цивільного захисту на об`єктах суб`єкта господарювання; забезпечення відповідно до законодавства своїх працівників засобами колективного та індивідуального захисту; здійснення за власні кошти заходів цивільного захисту, що зменшують рівень ризику виникнення надзвичайних ситуацій; забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а також виконання вимог приписів, постанов та розпоряджень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки; утримання у справному стані засобів цивільного та протипожежного захисту, недопущення їх використання не за призначенням; здійснення заходів щодо впровадження автоматичних засобів виявлення та гасіння пожеж і використання для цієї мети виробничої автоматики. Забезпечення пожежної безпеки на території України, регулювання відносин у цій сфері органів державної влади, органів місцевого самоврядування та суб`єктів господарювання і громадян здійснюються відповідно до цього Кодексу, законів та інших нормативно-правових актів. Обов`язок із забезпечення пожежної безпеки в жилих приміщеннях державного, комунального, громадського житлового фонду, фонду житлово-будівельних кооперативів покладається на квартиронаймачів і власників квартир, а в жилих приміщеннях приватного житлового фонду та інших спорудах, приватних житлових будинках садибного типу, дачних і садових будинках з господарськими спорудами та будівлями - на їх власників або наймачів, якщо це обумовлено договором найму. Основними завданнями пожежної охорони є: 1) забезпечення пожежної безпеки; 2) запобігання виникненню пожеж та нещасним випадкам під час пожеж; 3) гасіння пожеж, рятування населення, а також надання допомоги у ліквідації наслідків інших надзвичайних ситуацій.

Згідно ст. 66, ч. 2 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону. У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Згідно пунктів 11, 12 ч. 1 ст. 67 Кодексу цивільного захисту України, до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить: складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень; звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Згідно ст. 70 вищевказаного Кодексу, підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів зокрема є: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення. Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Актом від 12.11.2021 року № 1026 після проведення перевірки зафіксовано порушення в організації пожежної, техногенної та цивільної безпеки та виявлено, що будівля експлуатується без дотримання пожежної та техногенної безпеки. Порушення мають триваючий характер.

Згідно п. 2 ч. 1 ст. 20 Кодексу цивільного захисту України до завдань і обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту належить забезпечення відповідно до законодавства своїх працівників засобами колективного та індивідуального захисту.

Згідно пунктів 2, 4 розділу І, пунктів 1, 2 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 року № 1417, Правила є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах. Пожежна безпека повинна забезпечуватися шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж. Діяльність із забезпечення пожежної безпеки є складовою виробничої та іншої діяльності посадових осіб і працівників підприємств та об`єктів. Під час експлуатації об`єктів забороняється зменшувати мінімальні протипожежні відстані. Керівник підприємства повинен визначити обов`язки посадових осіб щодо забезпечення пожежної безпеки, призначити відповідальних за пожежну безпеку окремих будівель, споруд, приміщень, дільниць, технологічного та інженерного устаткування, а також за утримання й експлуатацію засобів протипожежного захисту. Обов`язки щодо забезпечення пожежної безпеки, утримання та експлуатації засобів протипожежного захисту передбачаються у посадових інструкціях, обов`язках, положеннях про підрозділ.

Згідно п. 2.3 глави 2 розділу ІІІ, п. 1.20, п. 1.21 глави 1 розділу IV, п. 1.1, п. 1.2 глави 1, п. 3.6 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 року № 1417, під час експлуатації об`єкта не допускається знижувати клас вогнестійкості елементів заповнення прорізів у протипожежних перешкодах. Протипожежні двері, ворота, вікна, люки, клапани, завіси (екрани) у протипожежних перешкодах повинні утримуватися у справному стані. Не допускається встановлювати будь-які пристрої, предмети тощо, що перешкоджають їх зачиненню.

Згідно пунктів 16 розділу ІІ, п. 1.6 розділу IV, п. 1.2, п. 1.3, п. 2.2, п. 3.11 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 року № 1417, посадові особи та працівники проходять навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року № 444 «Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях». З`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів мають здійснюватися за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів. Місця з`єднання жил проводів і кабелів, а також з`єднувальні та відгалужувальні затискачі повинні мати мінімальний перехідний опір, щоб уникнути їх перегрівання і пошкодження ізоляції стиків. Втрати опору ізоляції на стиках повинні бути не більше втрат опору ізоляції на цілих жилах цих проводів і кабелів. Для розміщення первинних засобів пожежогасіння у виробничих, складських, допоміжних приміщеннях, будинках, спорудах, а також на території підприємств повинні встановлюватися спеціальні пожежні щити (стенди). На пожежних щитах (стендах) повинні розміщуватися ті первинні засоби гасіння пожежі, які можуть застосовуватися в даному приміщенні, споруді, установці.

Будинки, приміщення та споруди повинні обладнуватися системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту». Проектування, монтування, експлуатування і технічне обслуговування автономних систем пожежогасіння слід здійснювати відповідно до чинних нормативних документів та технічної документації підприємств-виготовлювачів. Система внутрішнього протипожежного водопроводу повинна відповідати таким вимогам: зокрема, внутрішні пожежні кран-комплекти слід установлювати в доступних місцях. При цьому їх розміщення не повинно заважати евакуації людей; кожен пожежний кран-комплект має бути укомплектований пожежним рукавом однакового з ним діаметра та стволом, кнопкою дистанційного запуску пожежних насосів (за наявності таких насосів), а також важелем для полегшення відкривання вентиля. Елементи з`єднання пожежного крана, рукавів та ручного пожежного ствола мають бути однотипними; пожежний плоскоскладальний рукав необхідно утримувати сухим, складеним в «гармошку» або подвійну скатку, приєднаним до крана та ствола і не рідше одного разу на шість місяців розгортати та згортати наново; використання пожежних рукавів для господарських та інших потреб, не пов`язаних з пожежогасінням, не допускається; спосіб установлення пожежного кран-комплекту повинен забезпечувати зручність повертання вентиля та приєднання рукава. Напрямок осі вихідного отвору патрубка пожежного крана повинен виключати різкий залом пожежного рукава у місці його приєднання; на дверцятах пожежних шафок із зовнішнього боку повинні бути вказані після літерного індексу «ПК» порядковий номер крана та номер телефону для виклику пожежно-рятувальних підрозділів; пожежні кран-комплекти не рідше одного разу на рік підлягають технічному обслуговуванню і перевірці на працездатність шляхом пуску води з реєстрацією результатів перевірки у спеціальному журналі обліку технічного обслуговування. Пожежні кран-комплекти повинні постійно бути справними і доступними для використання.

Згідно п. 2 розділу ІІІ Правил техногенної безпеки, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 05.11.2018 року № 879, суб`єкти господарювання у випадках, визначених Кодексом, забезпечують техногенну безпеку шляхом: виконання вимог Кодексу, цих Правил, норм і стандартів стосовно забезпечення техногенної безпеки, а також приписів, розпоряджень і постанов, що відповідно до законодавства видаються посадовими особами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту; розроблення організаційно-розпорядчих документів щодо забезпечення техногенної безпеки, здійснення постійного контролю за їх дотриманням; забезпечення відповідно до законодавства своїх працівників засобами колективного та індивідуального захисту; навчання працівників діям у надзвичайних ситуаціях; організації розроблення інженерно-технічних заходів цивільного захисту під час будівництва (реконструкції, технічного переоснащення) на об`єктах, включених до переліку об`єктів, що належать суб`єктам господарювання, проектування яких здійснюється з урахуванням вимог інженерно-технічних заходів цивільного захисту, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09 січня 2014 року № 6; навчання працівників порядку укриття в захисних спорудах цивільного захисту та навчання персоналу з обслуговування захисних споруд цивільного захисту їх утриманню відповідно до Вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09 липня 2018 року № 579, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 30 липня 2018 року за № 879/32331; проведення об`єктових тренувань і навчань з питань цивільного захисту з урахуванням вимог техногенної безпеки.

Суд апеляційної інстанції зазначає, що виявлені порушення є підставою для звернення уповноваженого органу до суду з позовом про застосування заходів реагування. Часткове усунення недоліків щодо протипожежного та техногенного захисту не вказує на повну їх відсутність недоліків.

Позивач під час проведення перевірки виявлено порушення в експлуатації будівлі в частині дотримання вимог пожежної та техногенної безпеки. Відповідач у частині усуває порушення, проте не надає докази усунення порушень інших зафіксованих порушень: дев`ятиповерхова будівля гуртожитку не обладнана системою протипожежного захисту у відповідності до вимог діючих норм, а саме: системою пожежної сигналізації; відсутній другий розосереджений евакуаційний вихід виконаний у відповідності до вимог будівельних норм, з кожного поверху дев`ятиповерхової будівлі гуртожитку; не встановлено двері з пристроями для самозачинення та ущільненнями в притулах, які повинні відокремлювати евакуаційну сходову клітку СК1 від коридорів на кожному поверсі дев`ятиповерхової будівлі гуртожитку; сходові клітки, коридори, проходи та інші шляхи евакуації з дев`ятиповерхової будівлі гуртожитку не забезпечено евакуаційним освітленням; не проводиться технічне обслуговування і перевірка на працездатність пожежних кран-комплектів, розташованих в дев`ятиповерховій будівлі гуртожитку, з реєстрацією результатів перевірки у спеціальному журналі обліку технічного обслуговування; не встановлено сертифіковані протипожежні двері в прорізі протипожежної перегородки, між приміщенням електрощитової та іншими приміщеннями розташованими на першому поверсі будівлі гуртожитку; не встановлено протипожежні двері 2-го типу на виході на покрівлю будівлі гуртожитку; з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів в будівлі гуртожитку не виконано за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів (з`єднання жил електропроводів виконано шляхом скручування); для встановлення наявності або відсутності джерел небезпеки, які можуть ініціювати виникнення надзвичайних ситуацій, а також визначення рівнів можливих надзвичайних ситуацій, не проведено ідентифікацію об`єкта господарської діяльності та не узгоджено її з ГУ ДСНС України у Дніпропетровській області; не створено матеріальний резерв для запобігання, ліквідації надзвичайних ситуацій техногенного і природного характеру та їх наслідків.

Суд апеляційної інстанції вважає, що зупинення експлуатації будівлі відповідача є пропорційною та повною мірою реагування з огляду на виявлені порушення, за для збереження безпеки та здоров`я людей, проживаючих та відвідувачів гуртожитку, працівників. Відповідач протягом тривало часу не усуває недоліки у пожежній та техногенній безпеці.

З моменту перевірки та виявлення порушень 12.11.2021 року та до винесення судом першої інстанції рішення 24.05.2022 року, порушення у пожежній безпеці при експлуатації будівлі повністю не усунуто.

Згідно ч. 1, ч. 6 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. Якщо суд апеляційної чи касаційної інстанції, не повертаючи адміністративної справи на новий розгляд, змінить судове рішення або ухвалить нове, він відповідно змінює розподіл судових витрат.

Не передбачено повернення судових витрат у разі відмови у задоволенні апеляційної скарги.

Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції та вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, рішення суду першої інстанції слід залишити без змін, як таке, що прийняте з додержанням вимог матеріального та процесуального права.

Керуючись ст.ст. 242, 315, 316, 321, 322 КАС України, суд, -

п о с т а н о в и в:

Апеляційну скаргу Дочірнього підприємства «Житлово-комунальна контора» Товариства з обмеженою відповідальністю «Трест «Дніпроводбуд» залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 24 травня 2022 року в справі №160/2131/22 залишити без змін.

Постанова Третього апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів, відповідно до ст., ст. 328, 329 КАС України.

Головуючий - суддяО.М. Лукманова

суддяЛ.А. Божко

суддяЮ. В. Дурасова

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.09.2022
Оприлюднено19.09.2022
Номер документу106261206
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту

Судовий реєстр по справі —160/2131/22

Постанова від 14.09.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Ухвала від 06.07.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Ухвала від 03.07.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Рішення від 23.05.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Озерянська Світлана Іванівна

Ухвала від 28.03.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Озерянська Світлана Іванівна

Ухвала від 13.03.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Озерянська Світлана Іванівна

Ухвала від 02.02.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Озерянська Світлана Іванівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні