Постанова
від 13.09.2022 по справі 640/20750/21
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 вересня 2022 року

м. Київ

справа № 640/20750/21

адміністративне провадження № К/990/15268/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді: Білоуса О.В.,

суддів: Блажівської Н.Є., Желтобрюх І.Л.,

секретар судового засідання - Носенко Л.О.,

за участю: представника позивача - Грибова Д.І.,

представників відповідача - Цісар Г.І., Норця В.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Приватного акціонерного товариства «Судноплавна компанія «Укррічфлот» на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 24 травня 2022 року у справі за позовом Приватного акціонерного товариства «Судноплавна компанія «Укррічфлот» до Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,

УСТАНОВИВ:

ПАТ «Судноплавна компанія «Укррічфлот» (далі - Товариство) звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва з адміністративним позовом до Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення Офісу великих платників податків ДПС №0001954405 від 17.02.2020 року, яким Товариству збільшено суму грошового зобов`язання за платежем орендна плата з юридичних осіб на 61 445 914,95 грн та застосовано штрафні (фінансові) санкції в розмірі 15 361 478,74 грн.

Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 01 грудня 2021 року адміністративний позов задоволено.

Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 24 травня 2022 року рішення суду першої інстанції скасовано, а в задоволенні позову відмовлено.

Не погоджуючись із зазначеним рішенням суду апеляційної інстанції, Товариство подало касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить його скасувати, а рішення суду першої інстанції залишити в силі.

Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представника позивача та представника відповідача, переглянувши судові рішення в межах доводів і вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, колегія суддів дійшла висновку про задоволення касаційної скарги.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що у період 2005-2007 р.р. та у 2011 р. між ДП «Дніпропетровський річковий порт» Акціонерної судноплавної компанії «Укррічфлот» та Дніпропетровською міською радою було укладено ряд договорів оренди земельних ділянок та додаткових договорів до договорів оренди земельних ділянок. Предметом кожного договору оренди є окремо визначена земельна ділянка, яка має кадастровий номер та код цільового призначення, та кожна з яких зареєстрована в Державному реєстрі земель (п. 1.1 та п. 1.2 договорів оренди).

1. Між Дніпровською міською радою та Дочірнім підприємством «Дніпропетровський річковий порт» Акціонерної судноплавної компанії «Укррічфлот» було укладено договір оренди земельної ділянки від 14.12.2006, терміном дії до 14.12.2031, згідно якого Дочірнє підприємство «Дніпропетровський річковий порт» Акціонерної судноплавної компанії «Укррічфлот» відповідно до рішення міської ради від 12.10.2006, №199/5 прийняло в строкове платне користування земельну ділянку площею 1,8728 га, що знаходиться за адресою: по вул. Набережна Заводська, 64, будівлі та споруди ділянки «Нові Кайдаки» Ленінський район), яка зареєстрована в Державному земельному кадастрі м.Дніпропетровська за номером 1210100000:08:833:0004.

2. Між Дніпровською міською радою та Дочірнім підприємством «Дніпропетровський річковий порт» Акціонерної судноплавної компанії «Укррічфлот» було укладено договір оренди земельної ділянки від 14.12.2006, терміном дії до 14.12.2021, згідно якого Дочірнє підприємство «Дніпропетровський річковий порт» Акціонерної судноплавної компанії «Укррічфлот» відповідно до рішень міської ради від 12.10.2006 №220/5, від 13.08.2008 №31/28 та від 02.02.2011 №216/8 прийняло в строкове платне користування земельну ділянку площею 3,1524 га, що знаходиться за адресою: вул. Верстова, 43, причал мінеральних вантажів (Амур-Нижньодніпровський район), яка зареєстрована в Державному земельному кадастрі м.Дніпропетровська за номером 1210100000:01:205:0083.

3. Між Дніпровською міською радою та Дочірнім підприємством «Дніпропетровський річковий порт» Акціонерної судноплавної компанії «Укррічфлот» було укладено договір оренди земельної ділянки від 14.12.2006, терміном дії до 14.12.2011, згідно якого Дочірнє підприємство «Дніпропетровський річковий порт» Акціонерної судноплавної компанії «Укррічфлот» відповідно до рішень міської ради від 12.10.2006 №170/5, від 13.02.2008 №31/28, від 02.02.2011 №216/8 прийняло в строкове платне користування земельну ділянку площею 4,2917 га, що знаходиться за адресою: площа Десантників. 5, будівлі та споруди вантажного району (Кіровський район), яка зареєстрована в Державному земельному кадастрі м.Дніпропетровська за номером 1210100000:06:114:0035.

Згідно рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 04.02.2013 Справа №13/5005/10437/2012 та рішення Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 13.06.2016, Справа №13/5005/10437/2012, визнано укладеною Додаткову угоду до Договору оренди земельної ділянки площею 4,2917 га, що знаходиться за адресою: площа Десантників, 5 у м.Дніпропетровську, кадастровий номер 1210100000:06:114:0035, згідно якої Договір продовжено на строк до 27.02.2017. Інші умови вищевказаного Договору, не змінені цією Угодою, залишаються чинними у тій редакції, в якій вони викладені сторонами раніше.

4. Між Дніпровською міською радою та Дочірнім підприємством «Дніпропетровський річковий порт» Акціонерної судноплавної компанії «Укррічфлот» було укладено договір оренди земельної ділянки від 18.02.2005 терміном дії до 18.02.2015, згідно якого Дочірнє підприємство «Дніпропетровський річковий порт» Акціонерної судноплавної компанії «Укррічфлот» відповідно до рішення міської ради від 24.12.2004 №104/23 прийняло у строкове платне користування земельну ділянку площею 9,6552 га, що знаходиться за адресою: острів Файнберга, 11, адміністративно-господарча база (Амур-Нижньодніпровський район), яка зареєстрована в Державному земельному кадастрі м.Дніпропетровська за номером 1210100000:01:076:0004.

5. Між Дніпровською міською радою та Дочірнім підприємством «Дніпропетровський річковий порт» Акціонерної судноплавної компанії «Укррічфлот» було укладено договір оренди земельної ділянки від 29.03.2006, терміном дії до 01.01.2025, згідно якого Дочірнє підприємство «Дніпропетровський річковий порт» Акціонерної судноплавної компанії «Укррічфлот» відповідно до рішень міської ради від 25.01.2006 №131/31, від 13.02.2008 та від 02.02.2011 №216/8 прийняло в строкове платне користування земельну ділянку площею 4.7501 га, що знаходиться за адресою: вул. Амур - Гавань, 11, вантажний район (Амур-Нижньодніпровський район), яка зареєстрована в Державному земельному кадастрі м.Дніпропетровська за номером 1210100000:01:084:0001.

6. Між Дніпровською міською радою та Дочірнім підприємством «Дніпропетровський річковий порт» Акціонерної судноплавної компанії «Укррічфлот» було укладено договір оренди земельної ділянки від 29.03.2006, терміном дії до 01.01.2025, згідно якого Дочірнє підприємство «Дніпропетровський річковий порт» Акціонерної судноплавної компанії «Укррічфлот» відповідно до рішень міської ради від 25.01.2006 №131/33, від 13.02.2008 №31/28 та від 02.02.2011 №216/8 прийняло в строкове платне користування земельну ділянку площею 0,1095 га, що знаходиться за адресою: вул. Амур - Гавань, 11, вантажний район (Амур-Нижньодніпровський район), яка зареєстрована в Державному земельному кадастрі м.Дніпропетровська за номером 1210100000:01:072:0007.

7. Між Дніпровською міською радою та Дочірнім підприємством «Дніпропетровський гілковий порт» Акціонерної судноплавної компанії «Укррічфлот» було укладено договір оренди земельної ділянки від 29.03.2006, терміном дії до 01.01.2025, згідно якого Дочірнє підприємством «Дніпропетровський річковий порт» Акціонерної судноплавної компанії «Укррічфлот» відповідно до рішень міської ради від 25.01.2006 №131/33, від 13.02.2008 №31/28, від 02.02.2011 №216/8 прийняло в строкове платне користування земельну ділянку площею 0,9995 га, що знаходиться за адресою: вул. Амур - Гавань, 11, вантажний район (Амур-Нижньодніпровський район), яка зареєстрована в Державному земельному кадастрі м.Дніпропетровська за номером 1210100000:01:088:0001.

8. Між Дніпровською міською радою та Дочірнім підприємством «Дніпропетровський річковий порт» Акціонерної судноплавної компанії «Укррічфлот» було укладено договір оренди земельної ділянки від 29.03.2006, терміном дії до 01.01.2025, згідно якого Дочірнє підприємство «Дніпропетровський річковий порт» Акціонерної судноплавної компанії «Укррічфлот»» відповідно до рішення міської ради від 25.01.2006 №131/33, прийняло в строкове платне користування земельну ділянку площею 7,3623 га, що знаходиться за адресою: вул. Амур - Гавань, 11, вантажний район (Амур-Нижньодніпровський район), яка зареєстрована в Державному земельному кадастрі м.Дніпропетровська за номером 1210100000:01:076:0008.

9. Між Дніпровською міською радою та Дочірнім підприємством «Дніпропетровський річковий порт» Акціонерної судноплавної компанії «Укррічфлот» було укладено договір оренди земельної ділянки від 14.12.2006, терміном дії до 14.12.2021, згідно якого Дочірнє підприємство «Дніпропетровський річковий порт» Акціонерної судноплавної компанії «Укррічфлот» відповідно до рішень міської ради від 12.10.2006 №173/5, від 13.02.2008 №31/28 та від 02.02.2011 №216/8 прийняло в строкове платне користування земельну ділянку площею 0,1769 га, що знаходиться за адресою: пл. Десантників, 1, Річковий вокзал (Кіровський район), яка зареєстрована в Державному земельному кадастрі м.Дніпропетровська за номером 1210100000:06:114:0030.

10. Між Дніпровською міською радою та Дочірнім підприємством «Дніпропетровський річковий порт» Акціонерної судноплавної компанії «Укррічфлот» було укладено договір оренди земельної ділянки від 14.12.2006, терміном дії до 14.12.2021, згідно якого Дочірнє підприємство «Дніпропетровський річковий порт» Акціонерної судноплавної компанії «Укррічфлот» відповідно до рішень міської ради від 12.10.2006 №173/5, від 13.02.2008 №31/28 та від 02.02.2011 №216/8 прийняло в строкове платне користування земельну ділянку площею 0,1378 га, що знаходиться за адресою: пл. Десантників, 1, Річковий вокзал (Кіровський район), яка зареєстрована в Державному земельному кадастрі м.Дніпропетровська за номером 1210100000:06:114:0032. Цільове призначення земельної ділянки - землі річкового транспорту. Відповідно до п.4.1 Річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у грошовій формі (у гривнях), у розмірі земельного податку, збільшеного на коефіцієнт 1,3.

11. Між Дніпровською міською радою та Дочірнім підприємством «Дніпропетровський річковий порт» Акціонерної судноплавної компанії «Укррічфлот» було укладено договір оренди земельної ділянки від 14.12.2006, терміном дії до 14.12.2021, згідно якого Дочірнє підприємство «Дніпропетровський річковий порт» Акціонерної судноплавної компанії «Укррічфлот» відповідно до рішень міської ради від 12.10.2006 №173/5, від 13.02.2008 №31/28 та від 02.02.2011 №216/8 прийняло в строкове платне користування земельну ділянку площею 0,2738 га, що знаходиться за адресою: пл. Десантників, 1, Річковий вокзал (Кіровський район), яка зареєстрована в Державному земельному кадастрі м.Дніпропетровська за номером 1210100000:06:114:0034.

Відповідно до п. 1.2 вказаних договорів оренди, код цільового призначення земельних ділянок визначено на підставі діючого на дату укладання договорів Українського класифікатора цільового використання землі, затвердженого листом Держкомзему України від 24 квітня 1998 р. №14-1-7/1205 (далі - УКЦВЗ 1998) - « 1.14.5 - внутрішній водний транспорт».

20.04.2011 черговими (річними) загальними зборами акціонерів Акціонерної судноплавної компанії «Укррічфлот» було прийнято рішення про припинення дочірніх підприємств Компанії шляхом приєднання до Компанії, зокрема, Дочірнього підприємства «Дніпропетровський річковий порт» АСК «Укррічфлот». Згідно з відомостями, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, АСК «Укррічфлот» є правонаступником ДП «ДРП» АСК «Укррічфлот».

Враховуючи, що орендна плата за земельні ділянки комунальної власності є однією з форм плати за землю, яка, в свою чергу, є складовою податку на майно (підпункт 14.1.147 п.14.1 ст.14 ПК України), починаючи з 2005 року ДП «Дніпропетровський річковий порт», а після підписання передавального Акту в 2012 року, АСК «Укррічфлот» є користувачем вище вказаних земельних ділянок за визначеним цільовим призначенням та платником орендної плати за вказані земельні ділянки комунальної власності.

Відповідно до п.4.1. вище вказаних Договорів оренди, річна плата за земельну ділянку встановлюється у грошовій формі (гривнях), у розмірі земельного податку, збільшеного на коефіцієнт індексації.

Рішенням Дніпровської міської ради №13/27 від 06.12.2017 «Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста», а також відповідними Рішеннями Дніпровської міської ради №8/30 від 21.02.2018 р. та №9/52 від 18.12.2019 р. про внесення змін до Рішення Дніпровської міської ради №13/27 від 06.12.2017 ставка податку для категорії земель, що знаходяться у користуванні АСК «Укррічфлот» (цільове призначення земельних ділянок: землі річкового транспорту) встановлена в розмірі 2,3%.

Рішенням Дніпропетровської міської ради №4/65 від 15.07.2015 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель м. Дніпропетровська» (із змінами від 27.04.2016 згідно з рішенням Дніпропетровської міської ради №5/7) була затверджена нормативна грошова оцінка земель м. Дніпропетровська, розроблена Державним підприємством науково-дослідного Інституту проектування міст «Діпромісто» ім. Ю.Б. Білоконя, яка застосовується з 01.01.2016.

Рішення Дніпропетровської міської ради №4/65 було прийнято згідно із Законом України «Про оцінку земель» від 11.12.2003 №1378-IV (в редакції, чинній станом на дату прийняття цього рішення).

Управлінням Держгеокадастру у м. Дніпропетровську Дніпропетровської області Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, згідно з частиною 3 статті 23 Закону України «Про оцінку земель», було видано позивачу витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки щодо орендованих Земельних ділянок від 2016 р. У всіх Витягах відображено розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки згідно з затвердженою рішенням Дніпропетровської міської ради №4/65 нормативною грошовою оцінкою земель м. Дніпропетровська. У всіх Витягах значення коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки (Кф) дорівнює 1,00.

В період з 15.01.2020 року по 21.01.2020 року Офісом великих платників податків Державної податкової служби (також далі - Офіс ВПП ДПС) на підставі повідомлення від 11 січня 2020 року №1 та наказу від 11 січня 2020 року №21 про проведення документальної невиїзної перевірки з питань достовірності та повноти декларування орендної плати за земельні ділянки по податкових деклараціях з плати за землю, проведено документальну невиїзну перевірку платника податків АСК «Укррічфлот».

За результатом проведеної перевірки посадовими особами Офісу ВПП ДПС складено Акт про результати документальної невиїзної перевірки АСК «Укррічфлот» з питань достовірності та повноти декларування орендної плати за земельні ділянки по податкових деклараціях з плати за землю від 23.01.2020 №208/28-10-44-05/00017733 (далі - Акт перевірки).

Відповідно до п. 1 розділу 4 «Висновки» Акту перевірки, встановлено порушення АСК «Укррічфлот» пп. 16.1.4 п. 16.1 ст. 16, п. 286.1 та п. 286.2 ст. 286, п. 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України, внаслідок чого встановлено заниження задекларованих показників плати за землю (орендної плати за земельні ділянки, державної або комунальної власності) по податкових деклараціях з плати за землю: від 17.02.2017 року №9022944006, від 17.02.2017 року №9022944089, від 17.02.2017 року №9022933085, від 19.02.2018 року №9025281879, від 19.02.2018 року №9025281389, від 19.02.2018 року №9025281268, від 19.02.2019 року №9026529327, від 19.02.2019 року №9026528350, від 19.02.2019 року №9026526379 на загальну суму 61 445 914,95 грн.

Податковим повідомленням-рішенням №0001954405 від 17.02.2020 р. Офісом ВПП ДПС збільшено АСК «Укррічфлот» суму грошового зобов`язання за платежем орендна плата з юридичних осіб, код платежу 18010600, на 61 445 914, 95 грн. та застосовано штрафні (фінансові) санкції в розмірі 15 361 478, 74 грн.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам колегія суддів Верховного Суду виходить з такого.

Підпунктом 14.1.147 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України (далі - ПК України) встановлено, що плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Відповідно до п.288.2., п.288.3, п.288.4, п.288.5 ст.288 ПК України, платником орендної плати є орендар земельної ділянки.

Згідно із ст.21 Закону України «Про оренду землі», орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі.

Відповідно до п.288.4 ст.288 ПК України встановлено, що розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

Згідно із п.288.1 ст.288 ПК України, підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Підпунктом 288.5.1 п.288.5 ст.288 ПК України зазначено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території (в редакції, чинній з 01.01.2017 року).

Відповідно до даних додатку 4 Акту перевірки, в якому наведено нормативно-грошову оцінку землі та розмір орендної плати по земельних ділянки за даними перевірки, розмір орендної плати розрахований зі ставки 3%.

Пунктом 289.1 ст.289 ПК України передбачено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Відповідно до пп.271.1.1 п.271.1 ст.271 ПК України, базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.

Згідно із статті 286.2 ПК України, платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається довідка (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а надалі така довідка подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.

Оскільки, позивач є платником орендної плати відповідних земельних ділянок, розташованих у місті Дніпро, ще з 2005-2007 р.р., та подавав відповідні довідки (витяги) про розмір нормативної грошової оцінки земельних ділянок при поданні першої декларації, єдиною підставою для виникнення зобов`язання в отриманні та поданні довідки в період 2017-2019 р.р. є факт затвердження в даний період нової нормативної грошової оцінки земель м. Дніпро.

Норми законодавства України, зокрема, Закони України «Про оцінку земель», «;Про землеустрій», Податковий кодекс України, регулюють порядок та визначають органи, уповноважені на проведення, розроблення та затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.

Підставою для проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування (ст. 15 Закону України «Про оцінку земель»).

Порядок проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок встановлено ст. 18 Закону України «Про оцінку земель», яка визначає, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Щодо земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України «Про землеустрій».

Відповідно до ст.ст. 20, 23 Закону України «Про оцінку земель», за результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформлюються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

Рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом (ст. 271 ПК України).

Крім того, відповідно до пп.12.3.3 п.12.3 ст.12 ПК України, орган місцевого самоврядування у десятиденний строк з дня затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель направляє в електронній формі до контролюючого органу інформацію про нормативну грошову оцінку земель. Контролюючі органи не пізніше 10 липня поточного року складають зведену інформацію про нормативну грошову оцінку земель. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, не пізніше 15 липня поточного року оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті зведену інформацію про проведену нормативну грошову оцінку земель.

На сайті ДПС України за посиланням http://sfs.gov.ua/dovidniki--reestri--perelik/dovidniki-/325490.html розміщені показники нормативної грошової оцінки земель населених пунктів. Дані показники наведено відповідно до технічної документації з нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженої відповідними сільськими, селищними, міськими радами. Відповідно до інформації, розміщеної на сайті податкової служби, діючою на 2019 рік є оцінка, затверджена Рішенням Дніпропетровської міської ради №4/65 від 15.07.2015 року.

Отже, відповідно до норм законодавства та фактичних обставин, діючою з 01.01.2016 року і по даний час є нормативна грошова оцінка земель м. Дніпра, розроблена Державним підприємством науково-дослідного Інституту проектування міст «Діпромісто» ім. Ю.Б. Білоконя та затверджена Рішенням Дніпропетровської міської ради №4/65 від 15.07.2015 року «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель м. Дніпропетровська» (із змінами від 27 квітня 2016 року за рішенням міськради №5/7).

В свою чергу, прийнятий Мінагрополітики наказ «Про Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів» від 25.11.2016 року №489 (із змінами, внесеними згідно з наказами Міністерства аграрної політики та продовольства №261 від 23.05.2017 року, №162 від 27.03.2018 року, №604 від 18.12.2018 року), на який посилається контролюючий орган в Акті перевірки, не передбачає жодних коригувань раніше проведених нормативних грошових оцінок земель, оскільки згідно п. 1 розділу І «Загальні положення» даного Порядку, застосовується саме до процедур нормативної грошової оцінки земель населених пунктів.

Тобто, зазначений наказ регулює процедуру проведення нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, у разі проведення такої оцінки після набуття ним чинності, тобто з 01 січня 2017 року, не змінює та не скасовує проведені до його прийняття нормативні грошові оцінки населених пунктів, а отже, не може слугувати правовою підставою для отримання платником податків довідок (витягів) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Крім того, Додатком 1 до Порядку НГО №489, у назві якого зазначається, що він відноситься до пункту 5 розділу ІІ Порядку НГО №489, визначено Кф, які застосовуються у формулі при визначенні нормативної грошової оцінки одного квадратного метра земельної ділянки земель населених пунктів. Для земельних ділянок із функціональним використанням «Для розміщення та експлуатації будівель і споруд річкового транспорту» (код згідно з КВЦПЗ 2010 - 12.03) значення Кф дорівнює 1,0.

За умови не затвердження нової нормативної грошової оцінки земель уповноваженим на те органом, сам наказ Мінагрополітики не впливає ні на чинність проведеної до його прийняття нормативної грошової оцінки земель, ні на зобов`язання платника податку отримати Витяг з такої оцінки.

Правовою підставою для визначення коефіцієнта, який характеризує функціональне використання земельної ділянки при розробленні Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Дніпропетровська, був Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів від 27.01.2006 року №18/15/21/11 (далі - Порядок №18/15/21/11). Згідно з додатком 1 таблиці 1.1 до Порядку НГО №18/15/21/11, для земель водного транспорту застосовується Кф зі значенням 1,0.

Отже, у витязі повинні застосовуватися значення Кф, які зазначені у Технічній документації з нормативної грошової оцінки земель м. Дніпропетровська, затвердженої рішенням Дніпропетровської міської ради від 15 липня 2015 року №4/65, а не Порядком №489.

Суд звертає увагу, що коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), встановлюється на підставі Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 року № 548, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 01 листопада 2010 року за № 1011/18306.

Відповідач не є суб`єктом проведення та розрахунку нормативної грошової оцінки і має право враховувати тільки ті коефіцієнти, які розраховані в затвердженій міською радою технічній документації, враховуючи при цьому оціночний квартал та зону, в яких розташована земельна ділянка та її цільове призначення згідно з даними Державного земельного кадастру. Жодних підстав для застосування будь-яких інших коефіцієнтів, не передбачених технічною документацією з нормативної грошової оцінки, відповідач не має.

Договори оренди землі, укладені між Дочірнім підприємством «Дніпропетровський річковий порт» Акціонерної судноплавної компанії «Укррічфлот», правонаступником якого є АСК «Укррічфлот», та Дніпропетровською міською радою в період 2005-2007 років, а також додаткові договори щодо внесення змін до них, зареєстровані у встановленому на той час порядку, вчинено відповідні записи у Державному реєстрі земель.

Статтею 19 ЗК України визначені категорії земель. Так, відповідно до вказаної норми, землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: землі сільськогосподарського призначення; землі житлової та громадської забудови; землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; землі оздоровчого призначення; землі рекреаційного призначення; землі історико-культурного призначення; землі лісового фонду; землі водного фонду; землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення. Ст. 70 Земельного кодексу України визначено види земель, які належать до земель водного фонду.

Інформація по всіх орендованих АСК «Укррічфлот» земельних ділянках внесена до відомостей Державного земельного кадастру, про що свідчать витяги з Державного земельного кадастру про земельні ділянки. У Державному земельному кадастрі містилася наступна інформація щодо цільового призначення земельних ділянок: « 1.14.5 Землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення». Саме таке цільове призначення земельних ділянок і встановлено сторонами в зазначених вище договорах оренди. Отже, як з договорів оренди земельних ділянок, так із витягів з Державного земельного кадастру про земельні ділянки, чітко вбачається, що земельні ділянки, які орендує АСК «Укррічфлот», відносяться до категорії «землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення та мають код цільового призначення - 1.14.5».

Категорія земель щодо зазначених у позовній заяві земельних ділянок не змінювалася, позивач продовжував користуватися земельними ділянками відповідно до договорів оренди, розробленої та затвердженої на момент їх укладання землевпорядної документації.

З 15.02.2011 (дати набрання чинності наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 р. №548, яким було затверджено Класифікацію видів цільового призначення земель (далі - Наказ №548, КВЦПЗ 2010), пунктом 2 цього наказу на голову Республіканського комітету по земельних ресурсах Автономної Республіки Крим, начальників головних управлінь Держкомзему в областях, містах Києві та Севастополі, керівників підприємств, що належать до сфери управління Держкомзему було покладено зобов`язання забезпечити використання КВЦПЗ 2010 при веденні державного земельного кадастру та державного реєстру земель, функціонуванні автоматизованої системи державного земельного кадастру. Держгеокадастр, як правонаступник Держкомзему, та його територіальні органи зобов`язані були забезпечити використання КВЦПЗ 2010 згідно з вимогами пункту 2 Наказу №548 для забезпечення обліку земельних ділянок за видами цільового призначення у державному земельному кадастрі (п.1.2 Розділу І КВЦПЗ 2010).

У свою чергу, як обґрунтовано встановлено судом першої інстанції, жодних обов`язків землевласників або землекористувачів здійснити заміну кодів та найменувань видів цільового використання земельних ділянок, що містяться у відомостях Державного земельного кадастру, на коди та найменування, визначені КВЦПЗ 2010, ані Наказом №548, ані будь-яким іншим нормативно-правовим актом встановлено не було. Відсутність регламентованих законодавством обов`язків виключає будь-яку відповідальність землевласників або землекористувачів за неподання заяв про заміну кодів та видів цільового призначення земельних ділянок з метою приведення кодів та видів цільового призначення земельних ділянок у відповідність з КВЦПЗ 2010. Згідно з Конституцією України (частиною першої статті 19), правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Згідно ст.ст. 20, 24 Закону України «Про державний земельний кадастр», витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку містить всі відомості про земельну ділянку, внесені до Поземельної книги. Відомості Державного земельного кадастру є офіційними.

Наказ Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 року №548, яким затверджено КВЦПЗ 2010 року не скасовує (не визнає недійсним) коди цільового призначення земельних ділянок, визначених УКЦВЗ, після набрання чинності даним Наказом земельну ділянку, якій був присвоєний код цільового призначення згідно УКЦВЗ 1998 року, не можна вважати такою, щодо якої відсутній код цільового призначення в Державному земельному кадастрі.

Отже, єдиним документом, який підтверджує наявність відомостей про земельні ділянки, в тому числі документ, в якому зазначається цільове призначення земельної ділянки, є Витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, який не може спростовуватися іншими документами.

Крім того, п.4 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про державний земельний кадастр» чітко встановлено, що у разі, якщо земельні ділянки, обмеження (обтяження) у їх використанні зареєстровані до набрання чинності цим Законом у реєстрі, відомості про такі земельні ділянки, обмеження (обтяження) підлягають перенесенню до Кадастру в автоматизованому порядку, без подання заяв про це їх власниками, користувачами та без стягнення плати за таке перенесення.

Згідно із ст.11 цього Закону, відомості про об`єкти Державного земельного кадастру під час внесення їх до Державного земельного кадастру мають відповідати існуючим характеристикам об`єктів у натурі (на місцевості), визначеним з точністю відповідно до державних стандартів, норм та правил, технічних регламентів. Зміна вимог державних стандартів, норм та правил, технічних регламентів щодо показників точності або способів її визначення, зміна геодезичної або картографічної основи Державного земельного кадастру (у тому числі систем координат), що використовувалися для його ведення, не є підставою для визнання відомостей Державного земельного кадастру такими, що підлягають уточненню, якщо на момент їх внесення вони відповідали державним стандартам, нормам та правилам, технічним регламентам.

Відповідно до п.п. «б» п.2 ст.21 Закону України «Про державний земельний кадастр», відомості про цільове призначення земельних ділянок вносяться до Державного земельного кадастру, зокрема, щодо виду використання земельної ділянки в межах певної категорії земель: на підставі відповідної документації із землеустрою, яка розробляється при формуванні земельних ділянок, - щодо земельних ділянок, які формуються; на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, яким передбачена зміна її цільового призначення.

Таким чином, колегія суддів Верховного Суду погоджується із висновком суду першої інстанції, що жодним нормативним актом не передбачено скасування, оновлення та/або обов`язок користувачів (орендаторів) земельних ділянок заміни кодів цільового використання землі, внесених до Державного земельного кадастру, згідно з УКЦВЗ 1998, а навпаки, встановлено правила перенесення даних в автоматизованому порядку, без подання заяви про це власниками, користувачами, з визначенням відомостей про об`єкти відповідно до державних стандартів, норм та правил, технічних регламентів, зміна яких не є підставою для уточнення таких відомостей.

Отже, обчислення позивачем податкових зобов`язань зі сплати орендної плати за землю за період, що перевірявся, на підставі отриманих в 2016 році Витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, затвердженої Рішенням Дніпропетровської міської ради №4/65 від 15.07.2015 року, яке є чинним на дату проведення перевірки, та застосування до такої оцінки кумулятивної величини коефіцієнта індексації, розрахованої від дати затвердження оцінки відповідає умовам вище вказаних договорів оренди та вимогам законодавства є правомірним.

Як встановлено судом першої інстанції, згідно із даними додатку 4 Акту перевірки, в якому наведено нормативно-грошову оцінку землі та розмір орендної плати по земельних ділянки, обчислення посадовими особами контролюючого органу податкових зобов`язань АСК «Укррічфлот» зі сплати орендної плати за землю відбувалося на підставі Витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, які сформовані відділом у м. Дніпро ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області 22.05.2019 року, 07.06.2019 року та 10.06.2019 року станом на 2017 рік, станом на 01.07.2018 року, за 2018 рік станом на 01.01.2019 року та на дату формування Витягу.

Відповідно до ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

За умови відсутності законодавчо встановленої вимоги щодо заміни кодів цільового призначення, відсутності встановленого законодавством обов`язку землевласника та землекористувача (орендаря), порядку та строків здійснення заміни тощо, відсутні правові підстави для застосування до земельних ділянок, які орендуються позивачем, Кф із значенням « 2» або « 3».

Окрім того, 18.08.2020 року АСК «Укррічфлот» отримало лист Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області №18-4-0.1-5365/2-20 від 10.08.2020, яким АСК «Укррічфлот» повідомлено про те, що витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, а саме: від 22.05.2019 №2005-3871, №2005-3870, №2005-3689, №2005-3069, №2005-3713, №2005-3714, №2005-3715, №2005-3698, №2005-3699, №2005-3700, №2005-3688, №2005-3710, №2005-3711, №2005-3712, №2005-3680, №2005-3617, №2005-3716, №2005-3677, №2005-3683, №2005-3695, №2005-3697, №2005-3696, №2005-3682, №2005-3701, №2005-3702, №2005-3703, №2005-3877, №2005-3866, №2005-3867, №2005-3868; від 10.06.2019 №1000-1226; від 07.06.2019 №2005-3695; від 20.08.2019 №1508-5275, №1508-5276; від 21.08.2019 №1508-5278, №1508-5279, на підставі яких податковим органом було донараховане податкове зобов`язання АСК «Укррічфлот», було визнано недійсними.

Отже, суд касаційної інстанції погоджується із доводами Товариства, що дії відповідача, під час проведення перевірки та фіксування її результатів, не відповідають принципам податкового законодавства України, встановленими ст.4 ПК України, зокрема пп.4.1.4 п.4.1 ст.4 ПК України, яким встановлена презумпція правомірності рішень платника податку в разі, якщо норма закону чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі закону, або якщо норми різних законів чи різних нормативно-правових актів припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов`язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу.

За умови відсутності жодної норми законодавства, яка б зобов`язувала платника податку отримувати новий витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки після прийняття Мінагрополітики наказу №489, розрахунок податкових зобов`язань, здійснений платником податку на підставі Витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, отриманих в 2016 році, є правомірним, що додатково підтверджується принципом правомірності рішень платника податку.

Здійснення розрахунку розміру орендної плати виходячи зі ставки 3%, враховуючи що Рішенням Дніпровської міської ради №13/27 від 06.12.2017 року «Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста», а також відповідними Рішеннями Дніпровської міської ради №8/30 від 21.02.2018 року та №9/52 від 18.12.2019 року про внесення змін до Рішення Дніпровської міської ради №13/27 від 06.12.2017 року ставка податку для категорії земель, що знаходяться у користуванні АСК «Укррічфлот» встановлена в розмірі 2,3%, є порушенням принципу соціальної справедливості.

Необґрунтоване застосування відповідачем до нормативної грошової оцінки земель, орендарем яких є платник податку, коефіцієнту, встановленого наказом Мінагрополітики №489 із значенням « 2,0» та із значенням « 3,0» (з урахуванням змін внесених наказом Мінагрополітики від 27.03.2018 року №162), який збільшує нормативну грошову оцінку землі, а отже й базу оподаткування 2 та 3 рази відповідно, є також порушенням принципу соціальної справедливості.

Враховуючи наведене, колегія суддів Верховного Суду вважає, що суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про скасування оскаржуваного податкового повідомлення-рішення.

Відповідно до ч.2 ст.2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ст.73 КАС України, належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

За приписами ст.74 КАС України, суд не бере до уваги докази, які одержані з порушенням порядку, встановленого законом. Обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Згідно із положеннями ст.75 КАС України, достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. При цьому в силу положень статті 76 Кодексу адміністративного судочинства України достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Згідно із ч.1 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Таким чином, особливістю адміністративного судочинства є те, що обов`язок доказування в спорі покладається на відповідача - орган публічної влади, який повинен надати суду всі матеріали, які свідчать про його правомірні дії. Отже, вирішення даної справи залежить від доведеності відповідачем правомірності прийняття спірних рішень.

Системний аналіз наведених норм свідчить, що у кожній справі суд зобов`язаний встановити предмет доказування і коло засобів доказування.

Судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що підстави позову є відмінними від підстав, зазначених у позові у адміністративній справі №640/9862/20, зокрема щодо застосування ставок податку за користування земельними ділянками.

При цьому, відхиливши посилання позивача на лист ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області №918-4-0.1-5365/2-20, яким визнано недійсними надані Офісу ВПП ДПС Витяги 2019 року з огляду на не невідповідність їх форми, суд апеляційної інстанції виходив з того, що Верховним Судом у справі №640/9862/20 цій обставині було надано оцінку.

Однак, як передбачено ч.7 ст.78 КАС України, правова оцінка, надана судом певному факту при розгляді іншої справи, не є обов`язковою для суду.

Право на повторне звернення до суду з інших підстав підтверджено висновком Верховного Суду у постанові від 22.04.2021 року у справі №640/13460/19, відповідно до якого позови вважаються тотожними, якщо в них одночасно збігаються сторони, підстави та предмет спору, тобто коли позови повністю збігаються за складом учасників справи, матеріально-правовими вимогами та обставинами, що обґрунтовують звернення до суду. Нетотожність хоча б одного із цих чинників не перешкоджає повторному зверненню до суду заінтересованих осіб за вирішенням спору (постанова Верховного Суду від 19.11.2019 року у справі №640/5563/19). Підстава позову - це ті обставини і норми права, які дозволяють особі звернутися до суду, а предмет позову - це матеріально-правові вимоги позивача до відповідача, стосовно яких він просить ухвалити судове рішення. Водночас, визначаючи підстави позову як елементу його змісту, суд повинен перевірити, на підставі чого, тобто яких фактів (обставин) і норми закону позивач просить про захист свого права.

Тобто, суд апеляційної інстанції мав самостійно здійснити правову оцінку встановлених обставин, однак не здійснивши останнього, дійшов взаємовиключних висновків.

Аналіз по суті мав би виявити нетотожність обставин і підстав у справі №640/9862/20 і цій справі.

Посилання відповідача на те, що Товариство самостійно при декларуванні вказало розмір орендної плати на рівні 3%, не має жодного правового і фактичного значення при вирішенні судом питання правомірності оскаржуваного рішення контролюючого органу у цій справі та не зумовлює жодних неспростовних висновків суду щодо предмету доказування.

У своїх доводах відповідач посилається на правомірність наданих Офісу ВПП ДПС Витягів 2019 року, однак жодним чином не спростовує факту наявності згаданого листа ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області №918-4-0.1-5365/2-20.

Щодо посилань представника відповідача у судовому засіданні щодо закриття провадження та про нерозгляд такого клопотання судами попередніх інстанцій, Верховний Суд звертає увагу, що за правилами ч.1 ст.341 КАС України, суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Вказані доводи не були підставою для відкриття касаційного провадження, а відтак не можуть бути підставою для скасування рішень судів попередніх інстанцій.

За вказаних обставин, в межах даної справи оцінка доказів судом першої інстанції, на підставі яких суд встановив обставини у справі, відповідає правилам оцінки доказів, зокрема правилам оцінки судом належності, допустимості, достовірності кожного доказу окремо, достатності і взаємного зв`язку доказів у їх сукупності, вмотивованого відхилення або врахування кожного доказу.

Встановлення або визнання доведеними обставин, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішення питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, додаткова перевірка доказів відповідно до частини другої статті 341 КАС України (в редакції, чинній на момент відкриття касаційного провадження у справі) знаходиться поза межами касаційного перегляду справи.

В обсязі встановлених в цій справі фактичних обставин колегія суддів касаційного суду вважає, що висновки суду першої інстанції є правильними, обґрунтованими, відповідають нормам матеріального та процесуального права, а суд апеляційної інстанції помилково скасував правильне та обґрунтоване рішення суду першої інстанції.

Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Матеріалами справи підтверджується, що при зверненні до суду касаційної інстанції із касаційною скаргою ПАТ «Судноплавна компанія «Укррічфлот» було сплачено судовий збір у розмірі 45400,00 (платіжне доручення №8 від 16 червня 2022 року, т.12 а.с.83).

Керуючись статтями 3, 344, 349, 352, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Приватного акціонерного товариства «Судноплавна компанія «Укррічфлот» задовольнити.

Постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 24 травня 2022 року скасувати.

Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 01 грудня 2021 року залишити в силі.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків 45400 грн 00 коп (сорок п`ять тисяч чотириста гривень 00 коп) на користь Приватного акціонерного товариства «Судноплавна компанія «Укррічфлот» (04071, м. Київ, вул. Електриків, буд. 8, код Ідентифікаційний код: 00017733) судових витрат зі сплати судового збору за подання касаційної скарги.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.

Повний текст постанови виготовлено 15 вересня 2022 року.

Головуючий суддя О.В.Білоус

Судді Н.Є.Блажівська

І.Л.Желтобрюх

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення13.09.2022
Оприлюднено16.09.2022
Номер документу106264362
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —640/20750/21

Ухвала від 10.08.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Беспалов Олександр Олександрович

Ухвала від 12.01.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білоус О.В.

Ухвала від 12.01.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білоус О.В.

Ухвала від 10.01.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білоус О.В.

Ухвала від 05.12.2022

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Мамедова Ю.Т.

Ухвала від 06.12.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білоус О.В.

Ухвала від 09.11.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білоус О.В.

Ухвала від 20.10.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білоус О.В.

Постанова від 13.09.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білоус О.В.

Постанова від 13.09.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білоус О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні