Рішення
від 11.09.2022 по справі 380/8807/22
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 вересня 2022 року справа №380/8807/22

Львівський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Мартинюка В.Я.

секретаря судового засідання Рехліцький Р.Р.

за участю

представника позивача Владика В.В.

представника відповідача Павліш О.Р.

розглянувши у судовому засіданні у м.Львові адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ЛЬВІВ ПРЕСТРЕЙД» до Головного управління ДПС у Львівській області, з участю другого відповідача Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Львівській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, -

В С Т А Н О В И В :

Товариство з обмеженою відповідальністю «ЛЬВІВ ПРЕСТРЕЙД» звернулося в суд з позовом до Головного управління ДПС у Львівській області, з участю другого відповідача Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Львівській області, в якому просить:

визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відповідність п.8 Критеріїв ризиковості платника податку від 30.12.2021 року за №29341;

зобов`язати виключити з переліку платників, які відповідають критеріям ризикованості.

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що вказане рішення будь-яким чином відповідачем обґрунтовано не було, а саме містить лише посилання на нормативні положення п.8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість. Контролюючий орган не зазначив конкретної податкової інформації у відношенні до нього, ним не було повідомлено які саме документи позивач повинен подати для спростування підстав вважати його таким, що відповідає критеріям ризиковості платника податку на додану вартість. Відсутність конкретизації інформації не тільки позбавляє права позивача на обґрунтоване та вмотивоване оскарження вказаного рішення, а й свідчить про недотримання відповідачем як суб`єктом владних повноважень вимог Конституції України щодо обов`язку діяти в межах повноважень, на підставі та у спосіб встановлений законом.

У своїх запереченнях відповідач зазначає, що відповідно до схеми руху ПДВ ТзОВ «Львів Престрейд» за період з січня 2021 року по лютий 2022 року встановлено, що позивачем придбано ТМЦ послуг на 145487 грн. та реалізовано на 85504 грн. ТзОВ «Львів Престрейд» встановлено придбання послуг у ризикових суб`єктів господарювання, а саме: ТОВ «Санспект» на суму 23851,7 тис. грн.; ТОВ «Прес Суми» на суму 16963,1 тис. грн. Відповідно до повідомлення ТзОВ «Львів Престрейд» про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості, позивачем не надано підтверджуючих документів необхідних для розгляду питання щодо виключення платника податку з переліку платників по взаємодії з ризиковими СГД. Окрім того, позовна вимога щодо зобов`язання виключити позивача із переліку ризикових є передчасною, оскільки нормами постанови №1165 передбачено, що таке виключення здійснюється на підставі рішення суду про відповідність платника податку критеріям ризиковості, яке набрало законної сили.

У відповіді на відзив позивач вказує, що відповідач у відзиві чітко зазначає підстави прийняття рішення про відповідність його п.8 критеріїв ризиковості, однак дані підстави не були зазначені у спірному рішенні. Під час прийняття вказаного рішення контролюючим органом не було повідомлено які саме документи він повинен подати. Оскільки саме рішення слугувало підставою для включення його до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, порушені права підлягають захисту шляхом зобов`язання відповідача виключити його з переліку ризикових платників податків.

Ухвалою суду від 27.06.2022 року відкрито загальне позовне провадження.

Ухвалою суду занесеною до протоколу судового засідання від 16.08.2022 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду.

Розглянувши матеріали справи та дослідивши докази, судом встановлено такі обставини.

Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення №29341 від 30.12.2021 року з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів від 26.12.2021 року №4 про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку залишення позивача як ризикового на підставі п.8 Критеріїв ризиковості платника податку (у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування).

Не погодившись із таким рішенням позивач звернувся до суду із даним позовом.

Змістом спірних правовідносин є рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку №29341 від 30.12.2021 року.

Даючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд врахував наступні обставини справи та норми чинного законодавства.

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України від 02.12.2010 року №2755-VI, з наступними змінами та доповненнями (далі ПК України).

Відповідно до підпункту «б» п.185.1 ст.185 ПК України об`єктом оподаткування є операції платників податку з постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 вказаного Кодексу.

Відповідно до абзацу 1 п.201.10 ст.201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Абзацом десятим цієї ж норми передбачено, що якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 вказаної статті та/або пунктом 192.1 статті 192 вказаного Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 вказаної статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Згідно із п.201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, з наступними змінами та доповненнями (далі - Порядок №1165).

Відповідно до п.3 Порядку №1165 податкові накладні/ розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.

Згідно із абзацом першим п.6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

Як передбачено абзацом третім п.6 Порядку №1165 у разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Абзацом четвертим цієї ж норми встановлено, що у разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення (абзац п`ятий п.6 Порядку №1165).

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4) (абзац шостий п.6 Порядку №1165).

Згідно із абзацом сьомим п.6 Порядку №1165 у рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (абзац восьмий п.6 Порядку №1165).

Абзацом сьомим цієї норми передбачено, що у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття.

Відповідно до абзацу дев`ятого п.6 Порядку №1165 документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4) (абзац сімнадцятий п.6 Порядку №1165).

Судом встановлено, що згідно із оскаржуваним рішенням позивача віднесено до переліку ризикових платників податків на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку відповідно до Порядку №1165, а саме: у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Відповідно до додатку 4 Порядку № 1165 в рішенні про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку обов`язково зазначається підстава його прийняття, зокрема, відповідний пункт критеріїв ризиковості платника податку та у разі відповідності пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку вказується конкретна податкова інформація.

Верховний суд у постанові від 18.02.2020 року у справі №360/1776/19 дійшов наступних правових висновків: «Загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства.

Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності».

Суд зазначає, що пунктом 6 Порядку №1165 встановлено вичерпний перелік документів, які необхідні для розгляду питання щодо виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Однак, контролюючим органом у спірному рішенні не зазначено яка саме податкова інформація у нього наявна та які документи відсутні, що призвело до віднесення позивача до згаданого переліку та які відсутність яких документів не дозволяє виключити позивача з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Таке обґрунтування відсутнє і у протоколі засідання комісії, яка приймала спірне рішення (витяг з протоколу №427 від 30.12.2021 року).

Враховуючи викладене, суд вважає, що спірне рішення не відповідає критерію обґрунтованості (п.3 ч.2 ст.2 КАС України), а тому є протиправним та підлягає скасуванню.

При цьому, суд звертає увагу на те, що відсутність належного обґрунтування не дозволяє надати оцінку правомірності діям другого відповідача.

Щодо позовних вимог з приводу виключення позивача з переліку ризикових платників податків суд зазначає наступне.

Враховуючи встановлені обставини необґрунтованості спірного рішення, а також факт недослідження контролюючим органом згаданих пояснень та матеріалів, суд дійшов висновку, що захистити порушене позивача право у обраний ним спосіб не видається можливим.

Суд звертає увагу, що до компетенції відповідача належить здійснювати перевірку поданих платником податків матеріалів та прийняття за наслідками такої перевірки рішення щодо відповідності чи невідповідності його критеріям ризиковості платника податку, залишення його в такому статусі, а до повноважень суду - перевірка правомірності такого рішення.

Враховуючи те, що відповідачем під час прийняття спірного рішення не наведено жодних обґрунтувань, суд позбавлений можливості надати їм оцінку.

Відтак, у цій частині в задоволенні позову слід відмовити.

При цьому, суд, враховуючи встановлені обставини, у відповідності до ч.2 ст.9 КАС України, з метою захисту порушеного права, вважає за необхідне вийти за межі позовних вимог та зобов`язати відповідача повторно розглянути повідомлення позивача про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку із відповідними поясненнями та доданими матеріалами до вказаного повідомлення.

Що стосується судових витрат, то, у відповідності до вимог ст.139 КАС України, такі підлягають стягненню на користь позивача пропорційно задоволених вимог.

Керуючись ст.ст. 9, 19-21, 72-77, 242-246, 255, 293, 295, підп.15.5 п.15 Перехідних положень КАС України, суд,

В И Р І Ш И В:

Позов задовольнити частково та вийти за межі позовних вимог.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 30.12.2021 року за №29341.

В іншій частині у задоволенні позову відмовити.

Зобов`язати Головне управління ДПС у Львівській області (адреса: м.Львів, вул.Стрийська, 35; код ЄДРПОУ 43968090) повторно розглянути повідомлення позивача про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку №4 від 26.12.2021 року із відповідними поясненнями та доданими матеріалами до вказаного повідомлення, з урахуванням висновків зробленими судом у рішенні.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Львівській області (адреса: м.Львів, вул.Стрийська, 35; код ЄДРПОУ 43968090) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ЛЬВІВ ПРЕСТРЕЙД» (адреса: м.Львів, вул.Бескидська, 33, код ЄДРПОУ 44063061) 1240 (одну тисячу двісті сорок) грн. 50 коп. сплаченого судового збору.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення через Львівський оружний адміністративний суд, а у разі реєстрації офіційної електронної адреси в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повне рішення складено 24 серпня 2022 року.

Суддя В.Я.Мартинюк

Дата ухвалення рішення11.09.2022
Оприлюднено20.09.2022
Номер документу106287395
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії

Судовий реєстр по справі —380/8807/22

Постанова від 22.11.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Матковська Зоряна Мирославівна

Ухвала від 18.11.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Матковська Зоряна Мирославівна

Ухвала від 31.10.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Матковська Зоряна Мирославівна

Ухвала від 31.10.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Матковська Зоряна Мирославівна

Ухвала від 31.10.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Матковська Зоряна Мирославівна

Ухвала від 31.10.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Матковська Зоряна Мирославівна

Ухвала від 29.09.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Матковська Зоряна Мирославівна

Ухвала від 15.09.2022

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Мартинюк Віталій Ярославович

Рішення від 11.09.2022

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Мартинюк Віталій Ярославович

Ухвала від 09.08.2022

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Мартинюк Віталій Ярославович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні