Рішення
від 18.09.2022 по справі 160/9019/22
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 вересня 2022 року Справа № 160/9019/22

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Сидоренко Д.В.

розглянувши у письмовому провадженні у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в

Дніпропетровській області, Головного управління Пенсійного фонду України в м.Києві про визнання дій протиправними, визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-

Обставини справи: 29.06.2022 року засобами поштового зв`язку до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області та Головного управління Пенсійного фонду України в м.Києві, в якій позивач просить суд:

- визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в м.Києві та Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області, що виразилася у не зарахуванні до спеціального стажу періодів роботи ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ; АДРЕСА_1 ) з 26.08.1981 р. по 31.08.1983 р. на посаді викладача теоретичних дисциплін у Вечірній музичній школі №10 м.Кривого Рогу; з 01.09.1983 р. по 07.02.2022 р. на посаді теоретичних дисциплін та концертмейстера у Комунальному закладі спеціалізованої мистецької освіти Музична школа №10 Криворізької міської ради та відмові призначити грошову допомогу ОСОБА_1 відповідно до п.7-1 Прикінцевих положень ЗУ Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування;

- рішення Відділу перерахунків пенсій №3 Головного управління Пенсійного фонду України в м.Києві Про пенсійне забезпечення №046050011950 від 12.05.2022 р. щодо відмови виплатити грошову допомогу в розмірі 10 місячних пенсій ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ; АДРЕСА_1 ) у зв`язку з не зарахуванням до спеціального (педагогічного) стажу, періодів роботи: з 26.08.1981 р. по 31.08.1983 р. на посаді викладача теоретичних дисциплін у Вечірній музичній школі №10 м.Кривого Рогу; з 01.09.1983 р. по 07.02.2022 р. на посаді викладача теоретичних дисциплін та концертмейстера у Комунальному закладі спеціалізованої мистецької освіти Музична школа №10 Криворізької міської ради (дата досягнення пенсійного віку) - визнати протиправним та скасувати;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області зарахувати період роботи ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ; АДРЕСА_1 ) до спеціального (педагогічного) стажу, а саме з 26.08.1981 р. по 31.08.1983 р. на посаді викладача теоретичних дисциплін у Вечірній музичній школі №10 м.Кривого Рогу; з 01.09.1983 р. по 07.02.2022 р. на посаді викладача теоретичних дисциплін та концертмейстера у Комунальному закладі спеціалізованої мистецької освіти Музична школа №10 Криворізької міської ради (дата досягнення пенсійного віку) та виплатити ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ; АДРЕСА_1 ) грошову допомогу у розмірі десяти місячних пенсій станом на день її призначення (яка не підлягає оподаткуванню), у зв`язку з тим, що вона має педагогічний стаж більш ніж 30 років та вийшла на пенсію за віком відповідно п.7-1 Прикінцевих положень ЗУ Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач 07.02.2022 року досягла пенсійного віку та вийшла на пенсію за віком, яку призначено з 08.02.2022 року. Педагогічний стаж роботи складає 40 років 5 місяців 7 днів (станом на 07.02.2022 року). Згодом позивач дізналась, що має право на грошову виплату в розмірі 10 пенсій при виході на пенсію за віком, автоматично. Тому, 23.02.2022 року звернулась до Головного управління з питання щодо невиплати грошової допомоги, а також з проханням виплатити грошову допомогу в розмірі 10 місячних пенсій згідно до п.7-1 Прикінцевих положень Закону України «Про загальнообов`язкове держане пенсійне страхування». Рішенням від 23.03.2022 року позивачу запропонували надати довідку про тривалість відпустки без збереження заробітної плати, та після її надання буде розглянуте питання позивача. Позивач надала вказану довідку, однак 31.05.2022 року отримала повідомлення, яким направлено рішення, яким відмовлено у виплаті грошової допомоги в розмірі 10 місячний пенсій згідно до п.7-1 Прикінцевих положень Закону України «Про загальнообов`язкове держане пенсійне страхування». Підставою відмови стало незарахування до спеціального педагогічного стажу всіх періодів роботи у комунальній музичній школі. Відповідач не зарахував до спеціального стажу всі періоди роботи на педагогічних посадах, бо вважає, що викладач музичної школи відсутній в Переліку затвердженого Постановою КМУ від 04.11.1993 №909.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 04.07.2022 року відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін, за наявними у справі матеріалами.

19.07.2022 року від Головного управління Пенсійного фонду України в м.Києві надійшла належним чином завірена копія матеріалів пенсійної справи позивача.

21.07.2022 року на електронну пошту суду від Головного управління Пенсійного фонду України в м.Києві надійшов відзив на позов, в якому зазначено наступне. Позивач звернулась до Управління Пенсійного фонду України в Жовтневому районі м.Кривий Ріг Дніпропетровської області із заявою 06.05.2022 №3110 щодо донарахування стажу згідно наданих документів, а саме призначення грошової допомоги в розмірі 10 місячних пенсій передбаченого ст.26 відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», як особі яка працювала в закладах та установах державної або комунальної власності на посадах, робота на яких дає право на призначення пенсії за вислугу років відповідно до п. «е»-«ж» ст.55 Закону України «Про пенсійне забезпечення». Постановою КМУ від 23.11.2011 №1191 затверджено Порядок обчислення страхового стажу, що дає право на призначення грошової допомоги та її виплати. Відповідно до Порядку №1191 до страхового стажу, що визначає право на виплату грошової допомоги зараховуються періоди роботи в закладах та установах державної та комунальної форми власності на посадах, що передбачені Переліком закладів і установ освіти, охорони здоров`я та соціального захисту і посад, робота на яких дає право на пенсію за вислугу років, затвердженим постановою КМУ №909. Відповідач вказує, що якщо музичну школу та школу мистецтв відповідно до статуту, віднесено до позашкільних закладів, то право на призначення пенсії за вислугу років у цій школі мають, зокрема, директори, їх заступники з навчально-виховної роботи, художні керівники, керівники гуртків, секцій студій та інших форм гурткової роботи. Оскільки, в наданих документах відсутні статутні документи, які б підтверджували належність даних установ до закладів освіти, підстави для призначення та виплати грошової допомоги відсутні.

22.07.2022 року засобами поштового зв`язку від Головного управління Пенсійного фонду України в м.Києві надійшов відзив на позов.

27.07.2022 року за допомогою системи «Електронний суд» від Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області надійшов відзив на позов разом з матеріалами пенсійної справи, в якому зазначено наступне. Розділом 1 Освіта підпункту 1 Переліку закладів і установ освіти, охорони здоров`я та соціального захисту і посад, робота на яких дає право на пенсію за вислугу років №909 передбачені учителі, викладачі в загальноосвітніх навчальних закладах, військових загальноосвітніх навчальних закладах, музичних і художніх школах. В позашкільних навчальних закладах передбачені лише посади директорів, їх заступників з навчально-виховної, навчальної, виховної роботи, завідуючі відділами (лабораторіями, кабінетами), художні керівники, керівники гуртків, секцій, студій та інших форм гурткової роботи. Наказом Управління комунальної власності міста №21-ум від 17.02.2020 перейменовано на Комунальний заклад спеціалізованої мистецької освіти «Музична школа №10» Криворізької міської ради, котра належить до позашкільних навчальних закладів, що в свою чергу, виключає можливість зарахування зазначеного стажу до стажу, що дає право на пенсію за вислугу років. При цьому, Розділом 1 Освіта Переліку №909 передбачена, зокрема посада викладача в загальноосвітніх навчальних закладах, музичних і художніх школах. В позашкільних закладах освіти посада викладача не передбачена. Перелік є вичерпним і застосовується тільки до осіб, які працюють в цих закладах і на зазначених посадах. У зазначеному переліку окремо передбачені музичні школи як заклади освіти та позашкільні заклади, школи мистецтв як позашкільні навчальні заклади. При звернені до органів Пенсійного фонду України позивачем не було надано статутних документів, які б підтверджували належність установи, в котрій працювала позивач до закладів освіти. З огляду на це, період роботи позивача в Криворізькій міській музичній школі №10 не зараховано до стажу роботи, що дає право на пенсію за вислугу років та виплату грошової допомоги згідно з пунктом 7-1 розділу ХV Закону.

Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується адміністративний позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд, -

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 перебуває на обліку в Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області та отримує пенсію за віком з 08.02.2022 року.

Листом від 23.03.2022 року №7794-6763/Б-01/8-0400/22 Відділ застосування пенсійного законодавства управління пенсійного забезпечення Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області повідомлено ОСОБА_1 , що відповідно до пункту 5 постанови КМУ від 23.11.2011 №1191, грошова допомога надається особам, яким починаючи з 01.10.2011 призначається пенсія за віком відповідно до Закону №1058 та які на день досягнення пенсійного віку, передбаченого статтею 26 зазначеного Закону, працювали в закладах та установах державної або комунальної форми власності на посадах, робота на яких дає право на призначенні пенсії за вислугу років відповідно до пунктів «е» - «ж» статті 55 Закону України «Про пенсійне забезпечення» і мають страховий стаж (для чоловіків - 35 років, для жінок 30 років) на таких посадах, а також якщо вони до цього не отримували будь-яку пенсію.

До страхового стажу, що визначає право на виплату грошової допомоги зараховують періоди роботи в закладах та установах державної та комунальної форми власності на посадах, робота на яких дає право на призначення пенсії за вислугу років відповідно до пункту «е» статті 55 Закону України «Про пенсійне забезпечення», що передбачені Переліком закладів і установ освіти, охорони здоров`я та соціального захисту і посад, робота на яких дає право на пенсію за вислугу років, затвердженим постановою КМУ від 04.11.1993 №909.

Відповідно до листа Міністерства соціальної політики України від 14.05.2014 №613/039/97-14 до спеціального стажу роботи для виплати грошової допомоги враховується не більше 1 місяця в рік тривалості відпустки без збереження заробітної плати. Для визначення наявності відпусток без збереження заробітної плати та періоду перебування у таких відпустках приймаються довідки підприємств і установ із зазначенням цієї інформації.

Розглянути питання призначення грошової допомоги у розмірі 10 місячних пенсій можливо лише при наданні вищевказаної довідки.

02.05.2022 року ОСОБА_1 отримано відповідну довідку №66 видану КЗ спеціалізованої мистецької освіти «Музична школа №10» Криворізької міської ради.

06.05.2022 року ОСОБА_1 звернулась до Відділу обслуговування громадян №16 (сервісний центр) із заявою для отримання одноразової грошової допомоги за документами про перебування у відпустках без збереження заробітної плати.

Рішення від 12.05.2022 року о/р №046050011950 Про пенсійне забезпечення, розглянуто заяву ОСОБА_1 від 06.05.2022 року про призначення грошової допомоги в розмірі десяти місячних пенсій передбаченого ст.26 Закону «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» як особі, яка працювала в закладах та установах державної або комунальної власності на посадах, робота на яких дає право на призначення пенсії за вислугу років відповідно до п. «е»-«ж» ст.55 Закону України «Про пенсійне забезпечення».

В даному рішенні від 12.05.2022 року о/р №046050011950 зазначено, що позивач перебуває на обліку в Криворізькому північному об`єднаному управлінні ПФУ та отримує пенсію за віком відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

Пунктом 7-1 розділу ХУ, Прикінцевих положень Закону 1058 передбачено, що особам, які на день досягнення пенсійного віку, передбаченого статтею 26 цього Закону, працювали в закладах та установах державної або комунальної форми власності на посадах, робота на яких дає право на призначення пенсії за вислугу років відповідно до пунктів «е»-«ж» статті 55 Закону України «Про пенсійне забезпечення», і мають страховий стаж (для чоловіків - 35 років, для жінок ЗО років) на таких посадах, за умови що вони до цього не отримували будь-яку пенсію, при призначенні пенсії за віком виплачується грошова допомога, яка не підлягає оподаткуванню, у розмірі їх десяти місячних пенсій станом на день їх призначення.

Постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 №1191 затверджено Порядок обчислення страхового стажу, що дає право на призначення грошової допомоги та її виплати.

Відповідно до зазначеного Порядку до страхового стажу, що визначає право на виплату грошової допомоги зараховуються періоди роботи в закладах та установах державної та комунальної форми власності на посадах, що передбачені Переліком закладів і установ освіти, охорони здоров`я та соціального захисту і посад, робота на яких дає право на пенсію за вислугу років, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 04.11.1993 №909 (із змінами).

Перелік є вичерпним і застосовується тільки для осіб, які працюють в цих закладах і на зазначених посадах.

У зазначеному переліку передбачено, зокрема, музичні школи як заклади освіти та позашкільні навчальні заклади, а школи мистецтв як позашкільні навчальні заклади.

Якщо музичну школу та школу мистецтв відповідно до статуту, віднесено до позашкільних навчальних закладів, то права на призначення пенсії за вислугу років у цій школі мають, зокрема, директори, їх заступники з навчально-виховної роботи, художні керівники, керівники гуртків, секцій студій та інших форм гурткової роботи.

Оскільки, в наданих документах відсутні статутні документи, які б підтверджували належність даних установ до закладів освіти підстави для призначення та виплати грошової допомоги у розмірі десяти місячних пенсій відповідно до пункту 7-1 розділу ХУ Прикінцевих положень Закону України ««Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» відсутні.

Не погоджуючись з наданою відмовою у виплаті грошової допомоги та не зарахуванні всіх періодів роботи до спеціального стажу, позивач звернулась до суду з цим позовом.

Вирішуючи спір по суті заявлених позовних вимог, суд виходить з наступного.

Згідно з ст. 46 Конституції України, громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Відповідно до статті 26 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.

Періоди трудової діяльності та інші періоди, що враховувалися до стажу роботи для призначення пенсії до набрання чинності цим Законом, зараховуються до страхового стажу в порядку і на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше, крім випадків, передбачених цим Законом.

Страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок (ч. 1ст. 24Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування»).

Частиною 2 ст. 24 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» передбачено, що страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом.

Згідно ст. 40 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», заробітна плата (дохід) за період страхового стажу до 1 липня 2000 року враховується для обчислення пенсії на підставі документів про нараховану заробітну плату (дохід), виданих у порядку, встановленому законодавством, за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами, а за період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року - за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку.

Відповідно до ст. 62 Закону України «Про пенсійне забезпечення», основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 3 постанови Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 року за № 637 «Про затвердження Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній» передбачено, що за відсутності трудової книжки, а також у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні необхідні записи або містяться неправильні чи неточні записи про періоди роботи, для підтвердження трудового стажу приймаються дані, наявні в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, довідки, виписки із наказів, особові рахунки і відомості на видачу заробітної плати, посвідчення, характеристики, письмові трудові договори і угоди з відмітками про їх виконання та інші документи, які містять відомості про періоди роботи.

Згідно з п. 20 вказаної постанови, у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників (додаток № 5). У довідці має бути вказано: періоди роботи, що зараховуються до спеціального стажу; професія або посада; характер виконуваної роботи; розділ, підрозділ, пункт, найменування списків або їх номери, до якого включається цей період роботи; первинні документи за час виконання роботи, на підставі яких видана зазначена довідка. У разі відсутності правонаступника підтвердження періодів роботи, що зараховуються до трудового стажу для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установленої для окремих категорій працівників, здійснюється у порядку, визначеному Пенсійним фондом України за погодженням з Мінсоцполітики та Мінфіном.

Аналіз наведених норм права дає змогу дійти висновку, що основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка, тоді як підтвердження трудового стажу на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами можливе лише у випадку її відсутності або відсутності в ній записів.

Згідно копії трудової книжки позивача серії НОМЕР_2 від 30.08.1982 року, остання працювала:

-З 26.08.1981 по 31.08.1983 на посаді викладач теоретичних дисциплін в Вечірній музичній школі №10;

-З 01.09.1983 по 07.02.2022 на посаді викладача теоретичних дисциплін «концертмейстером» в Дитячій музичній школі №10.

Згідно довідки від 07.06.2022 року №77, Дитяча музична школа №10 в 1996 році перейменована та зареєстрована як Криворізька міська музична школа №10 (рішення виконавчого комітету Криворізької міськради №451/9 від 11.09.1996); в 2005 році перейменована та зареєстрована як Комунальний позашкільний мистецький навчальний заклад «Криворізька міська музична школа №10» (наказ управління комунальної власності міста №184-ум від 12.04.05р.); в 2016 році перейменована та зареєстрована як Комунальний позашкільний мистецький навчальний заклад «Криворізька міська музична школа №10» Криворізької міської ради (наказ управління комунальної власності міста №180-ум від 27.10.2016); в 2020 році перейменована та зареєстрована як Комунальний заклад спеціалізованої мистецької освіти «Музична школа №10» Криворізької міської ради (наказ управління комунальної власності міста №21-ум від 17.02.2020р.).

Відповідно до ч.1 ст. 10 Закону України «Про освіту» невід`ємними складниками системи освіти є зокрема позашкільна освіта.

Частиною 1, 3, 4 ст.14 наведеного Закону передбачено, що метою позашкільної освіти є розвиток здібностей дітей та молоді у сфері освіти, науки, культури, фізичної культури і спорту, технічної та іншої творчості, здобуття ними первинних професійних знань, вмінь і навичок, необхідних для їх соціалізації, подальшої самореалізації та/або професійної діяльності.

Здобуття позашкільної освіти забезпечується закладами позашкільної освіти різних типів, форм власності та підпорядкування, іншими закладами освіти, сім`єю, громадськими об`єднаннями, підприємствами, установами, організаціями та іншими юридичними і фізичними особами.

Державні заклади позашкільної освіти утворюються центральними органами виконавчої влади та фінансуються за кошти державного бюджету. Інші заклади позашкільної освіти утворюються органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями, у тому числі релігійними організаціями, статути (положення) яких зареєстровано у встановленому законодавством порядку, іншими юридичними і фізичними особами, за наявності необхідної матеріально-технічної та науково-методичної бази, педагогічних та інших працівників.

Відповідно до ч.1ст.58 вказаного Закону, педагогічну діяльність у закладах освіти здійснюють особи, які працюють на посадах педагогічних працівників. Перелік посад педагогічних та науково-педагогічних працівників встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 06 травня 2001 року №433затверджено Перелік типів позашкільних навчальних закладів, згідно п.6 якого, до них належить початкові спеціалізовані мистецькі навчальні заклади (школи естетичного виховання: музичні, художні, хореографічні, театральні, хорові, мистецтв та інші).

Пунктом 25 Положення про позашкільний навчальний заклад, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06 травня 2001 року №433 встановлено, що учасниками навчально-виховного процесу в позашкільному навчальному закладі є, поміж іншого, педагогічні працівники, психологи, соціальні педагоги, бібліотекарі, спеціалісти, залучені до навчально-виховного процесу.

Згідно з ч.4 ст.21 Закону України «Про позашкільну освіту» права, обов`язки та соціальні гарантії для педагогічних працівників позашкільного навчального закладу визначаються Конституцією України, Законом України «Про освіту», цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.

Педагогічні працівники позашкільних навчальних закладів мають право на пенсію за вислугою років за наявності педагогічного стажу роботи не менше ніж 25 років.

Відповідно до Переліку посад педагогічних та науково-педагогічних працівників, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 червня 2000 року №963, посади викладачів всіх категорій належать до посад педагогічних працівників.

Порядок обчислення страхового стажу, що дає право на призначення грошової допомоги, та її виплати затверджено Постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 року №1191, згідно з яким до страхового стажу, що визначає право на виплату грошової допомоги, зараховуються періоди роботи в закладах та установах державної та комунальної форми власності на посадах, що передбачені Переліком закладів і установ освіти, охорони здоров`я та соціального захисту і посад, робота на яких дає право на пенсію за вислугою років, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 04 листопада 1993 року №909 «Про Перелік закладів і установ освіти, охорони здоров`я та соціального захисту і посад, робота на яких дає право на пенсію за вислугою років».

Постановою Кабінету Міністрів України від 04 листопада 1993 року №909 затверджено Перелік закладів і установ освіти, охорони здоров`я та соціального захисту і посад, робота на яких дає право на пенсію за вислугу років. Дорученням Кабінету Міністрів України від 06 січня 1995 року №397/21 за клопотанням Міністерства соціального захисту населення України від 01 лютого 1995 року №01-3/133-02-2 дія постанови №909 від 04 листопада 1993 року поширена на викладачів музичних, художніх, хорових, хореографічних шкіл, шкіл мистецтв та інших шкіл естетичного виховання, без внесення змін до вказаної постанови.

Суд зазначає, що пунктом 3 «Примітки» Переліку закладів і установ освіти, охорони здоров`я та соціального захисту і посад, робота на яких дає право на пенсію за вислугу років, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04 листопада 1993 року №909, визначено, що робота за спеціальністю в закладах, установах і на посадах до 1 січня 1992 року, яка давала право на пенсію за вислугу років відповідно до раніше діючого законодавства, зараховується до стажу для призначення пенсії за вислугу років.

Згідноз Переліком закладів, організацій та посад, робота в яких дає право на пенсію за вислугу років, затвердженого постановою Ради Міністрів СРСР від 17 грудня 1959 року №1397, було передбачено посаду викладача в музичній школі, яка належала до навчальних закладів та дитячих установ.

Враховуючи, що законодавством передбачено віднесення посади викладача у музичній школі до посад педагогічних працівників, та зарахування періоду роботи на вказаній посаді до стажу, що дає право на отримання пенсії за вислугою років, суд доходить висновку, що відповідачем протиправно не зараховано до педагогічного стажу позивача періоду роботи на посаді викладача у КЗ спеціалізованої мистецької освіти «Музична школа №10» Криворізької міської ради, який підлягає зарахуванню до спеціального стажу позивача.

В оскаржуваному рішенні відповідач-2 зазначив, оскільки, в наданих документах відсутні статутні документи, які б підтверджували належність даних установ до закладів освіти підстави для призначення та виплати грошової допомоги у розмірі десяти місячних пенсій відповідно до пункту 7-1 розділу ХУ Прикінцевих положень Закону України ««Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» відсутні.

Позивачем до матеріалів справи долучено Статут Комунального закладу спеціалізованої мистецької освіти «Музична школа №10» Криворізької міської ради (код ЄДРПОУ 02216721), який затверджено наказом управління комунальної власності міста виконкому Криворізької міської ради №21 від 17.02.2020р., Комунальний заклад спеціалізованої мистецької освіти «Музична школа №10» Криворізької міської ради є закладом, який надає початкову мистецьку освіту.

Заклад у своїй діяльності керується Конституцією України, Законами України «Про освіту», «Про позашкільну освіту», «Про культуру», іншими законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, наказами Міністерства культури України, рішеннями місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, а також Положенням про мистецьку школу, іншими нормативно-правовими актами, що регулюють діяльність у галузі освіти і культури та цим Статутом.

Враховуючи викладене, КЗ спеціалізована мистецька освіта «Музична школа №10» Криворізької міської ради належить до закладу освіти.

Відтак вказані дії відповідачів щодо не зарахування спірних періодів роботи до спеціального стажу позивача є протиправними.

Крім того, оскільки на момент досягнення пенсійного віку позивач була працівником закладу освіти та працювала на посаді педагогічного працівника, робота на якій давала право на пенсію за вислугу років та враховуючи, що спеціальний стаж ОСОБА_1 становить більше 30 років, суд вважає, що позивачу при призначенні пенсії за віком мала бути виплачена грошова допомога, яка не підлягає оподаткуванню, у розмірі десяти місячних пенсій станом на день її призначення, у відповідності до п.7-1р. XV «Прикінцеві положення» Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

Щодо позовної вимоги позивача про визнання протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в м.Києві та Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області, що виразилася у не зарахуванні до спеціального стажу періодів роботи ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ; АДРЕСА_1 ) з 26.08.1981 р. по 31.08.1983 р. на посаді викладача теоретичних дисциплін у Вечірній музичній школі №10 м.Кривого Рогу; з 01.09.1983 р. по 07.02.2022 р. на посаді теоретичних дисциплін та концертмейстера у Комунальному закладі спеціалізованої мистецької освіти Музична школа №10 Криворізької міської ради та відмові призначити грошову допомогу ОСОБА_1 відповідно до п.7-1 Прикінцевих положень ЗУ Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, суд зазначає наступне.

За загальним правилом, діями суб`єкта владних повноважень є сукупність вчинків здійснених у межах наданих чинним законодавством повноважень. Отже, під протиправними діями суб`єкта владних повноважень слід розуміти активну форму поведінки, пов`язану з виконанням дій, які такий суб`єкт не мав права вчинювати відповідно до його повноважень, за відсутності обставин, з якими пов`язана необхідність вчинення певної дії або з порушенням процедури.

До адміністративного суду вправі звернутися кожна особа, яка вважає, що її право чи охоронюваний законом інтерес порушено, оскільки підставою для звернення особи до суду з позовом є її суб`єктивне уявлення, особисте переконання в порушенні прав чи свобод. Однак обов`язковою умовою здійснення такого захисту судом є об`єктивна наявність відповідного порушення права або законного інтересу саме позивача. При цьому, неодмінною ознакою порушення права особи є зміна стану суб`єктивних прав та обов`язків, тобто припинення можливості чи неможливість реалізації її законного права та\або виникнення додаткового обов`язку.

В даному випадку, права позивача порушуються не діями Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області та Головного управління Пенсійного фонду України в м.Києві, що виразилася у не зарахуванні до спеціального стажу періодів роботи ОСОБА_1 з 26.08.1981 р. по 31.08.1983 р. на посаді викладача теоретичних дисциплін у Вечірній музичній школі №10 м.Кривого Рогу; з 01.09.1983 р. по 07.02.2022 р. на посаді теоретичних дисциплін та концертмейстера у Комунальному закладі спеціалізованої мистецької освіти Музична школа №10 Криворізької міської ради та відмові призначити грошову допомогу ОСОБА_1 відповідно до п.7-1 Прикінцевих положень ЗУ Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, а фактично відмовою Головного управління ПФУ в м.Києві у зарахуванні до спеціального стажу періодів роботи позивача та у виплаті грошової допомоги, викладеною у рішенні Головного управління Пенсійного фонду України в м.Києва від 12.05.2022 року №046050011950, у зв`язку з чим суд вважає необхідним залишити вимоги про визнання протиправними дій без задоволення.

Таким чином, рішення Головного управління Пенсійного фонду України в м.Києві від 12.05.2022 року №046050011950 про відмову у виплаті такої допомоги та фактично не зарахування до спеціального стажу періодів роботи позивача є протиправним та підлягає скасуванню.

Враховуючи висновок суду про протиправність дій відповідача щодо не зарахування до спеціального стажу періодів роботи ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ; АДРЕСА_1 ) з 26.08.1981 р. по 31.08.1983 р. на посаді викладача теоретичних дисциплін у Вечірній музичній школі №10 м.Кривого Рогу; з 01.09.1983 р. по 07.02.2022 р. на посаді теоретичних дисциплін та концертмейстера у Комунальному закладі спеціалізованої мистецької освіти Музична школа №10 Криворізької міської ради, то відповідно належним способом захисту прав позивача є саме зобов`язання відповідача зарахувати спірні періоди роботи.

Відповідно до частини 2статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цьогоКодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області виплатити ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ; АДРЕСА_1 ) грошову допомогу у розмірі десяти місячних пенсій станом на день її призначення (яка не підлягає оподаткуванню), у зв`язку з тим, що вона має педагогічний стаж більш ніж 30 років та вийшла на пенсію за віком відповідно п.7-1 Прикінцевих положень ЗУ Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, суд зазначає наступне.

Статтею 5 Кодексу адміністративного судочинства України визначені способи захисту порушених прав, свобод та інтересів, та зазначено, що захист порушених прав, свобод чи інтересів особи, яка звернулася до суду, може здійснюватися судом також в інший спосіб, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до п.4 та п.10 ч.2 ст. 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії; інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.

Відповідно до частини 4 статті 245 КАС України, у випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.

Дискреційні повноваження - це сукупність прав та обов`язків органів державної влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що надають можливість на власний розсуд визначити повністю або частково вид і зміст управлінського рішення, яке приймається, або можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, передбачених проектом нормативно-правового акта.

Отже, дискреційне право органу виконавчої влади обумовлене певною свободою (тобто вільним, або адміністративним розсудом) в оцінюванні та діях, у виборі одного з варіантів рішень та правових наслідків.

Наділивши державні органи дискреційними повноваженнями, законодавець надав відповідному органу держави певну свободу розсуду при прийнятті управлінського рішення.

Такі рішення приймаються на підставі звернення зацікавленої особи та за результатами аналізу поданих нею документів.

Враховуючи наведене, суд дійшов висновку, що задоволення повністю вказаних позовних вимог, без перевірки суб`єктом владних повноважень, дотримання заявником усіх визначених законом умов, буде втручанням у дискреційні повноваження відповідача, а відтак в цій частині позов слід задовольнити частково, шляхом зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про виплату грошової допомоги у розмірі десяти місячних пенсій станом на день її призначення (яка не підлягає оподаткуванню), у зв`язку з тим, що вона має педагогічний стаж більш ніж 30 років та вийшла на пенсію за віком відповідно п.7-1 Прикінцевих положень ЗУ Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.

Вирішуючи питання щодо органу Пенсійного фонду, який має обов`язок щодо поновлення порушеного права позивача, суд зазначає, що пунктом 4.2 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", затвердженого постановою правління ПФУ від 25.11.2005р. № 22-1 визначено, що після реєстрації заяви та сканування копій документів засобами програмного забезпечення за принципом екстериторіальності визначається структурний підрозділ органу, що призначає пенсію, який формує атрибути сканованих документів (із зазначенням часу їх створення), електронну пенсійну справу.

У зв`язку із чинністю вказаної вище норми Порядку №22-1 Головним управлінням Пенсійного фонду України в м.Києві розглянуто заяву ОСОБА_1 від 06.05.2022 року про призначення грошової допомоги в розмірі десяти місячних пенсій передбаченого ст.26 Закону «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» як особі, яка працювала в закладах та установах державної або комунальної власності на посадах, робота на яких дає право на призначення пенсії за вислугу років відповідно до п. «е»-«ж» ст.55 Закону України «Про пенсійне забезпечення», з урахуванням висновків суду в даній справі.

Таким чином, суд зобов`язує саме Головне управління Пенсійного фонду України в м.Києві вчинити дії, направлені на поновлення порушених ним прав позивача.

Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

При цьому в силу положень частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

За вказаних обставин, позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.

Стосовно розподілу судових витрат. У відповідності достатті 139 КАС Українисудові витрати у вигляді сплаченої суми судового збору у розмірі 992,40 грн. підлягають стягненню з відповідача.

Відповідно до ч.5ст.250 КАС України, датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

На підставі викладеного, керуючись статтями2,9,73-78,90,139,241 - 246,250,262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в м.Києві від 12.05.2022 року №046050011950.

Зобов`язати Головного управління Пенсійного фонду України в м.Києві зарахувати до спеціального стажу періоди роботи ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ; АДРЕСА_1 ) з 26.08.1981 р. по 31.08.1983 р. на посаді викладача теоретичних дисциплін у Вечірній музичній школі №10 м.Кривого Рогу; з 01.09.1983 р. по 07.02.2022 р. на посаді теоретичних дисциплін та концертмейстера у Комунальному закладі спеціалізованої мистецької освіти Музична школа №10 Криворізької міської ради.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в м.Києві повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 06.05.2022 року про виплату грошової допомоги у розмірі десяти місячних пенсій станом на день її призначення (яка не підлягає оподаткуванню), у зв`язку з тим, що вона має педагогічний стаж більш ніж 30 років та вийшла на пенсію за віком відповідно п.7-1 Прикінцевих положень ЗУ Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.

В іншій частині позовних вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в м.Києві (04053, м.Київ, вул.Бульварно-Кудрявська, 16, код ЄДРПОУ 42098368) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) судовий збір у розмірі 992 грн. 40 коп.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Д.В. Сидоренко

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.09.2022
Оприлюднено21.09.2022
Номер документу106315892
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них

Судовий реєстр по справі —160/9019/22

Ухвала від 20.07.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Калугіна Наталія Євгенівна

Ухвала від 12.07.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Калугіна Наталія Євгенівна

Ухвала від 15.12.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 16.11.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 01.11.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Рішення від 18.09.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Сидоренко Дмитро Володимирович

Ухвала від 03.07.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Сидоренко Дмитро Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні