ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"12" вересня 2022 р. Справа № 924/1110/21
Господарський суд Хмельницької області у складі судді Мухи М.Є., за участю секретаря судового засідання Місько Ю.В., розглянувши матеріали справи
за позовом Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Хмельницькгаз" м. Хмельницький,
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Кафе "Кондитерські вироби" м. Кам`янець - Подільський,
про стягнення 310 861,93 грн.
Представники сторін:
позивача: Доценко О.О. адвокат за довіреністю від 01.04.2022р.
відповідача: Дремлюга Ю.С. адвокат згідно ордеру від 06.01.2022р.
В судовому засіданні відповідно до ст.240 ГПК України проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Процесуальні дії по справі.
Ухвалою від 22.11.2021р. відкрито провадження у справі, призначено підготовче засідання у справі на 13.12.2021р. Протокольною ухвалою від 13.12.2021р. оголошено перерву у підготовчому засіданні до 11.01.2022р. Ухвалою від 11.01.2022р. продовжено строк підготовчого провадження на тридцять днів, підготовче засідання відкладено на 25.01.2022р. Протокольною ухвалою від 25.01.2022р. оголошено перерву у підготовчому засіданні до 02.02.2022р. Протокольною ухвалою від 02.02.2022р. оголошено перерву у підготовчому засіданні до 17.02.2022р.
Ухвалою від 17.02.2022р. у справі №924/1110/21 призначено судову експертизу лічильника газу Самгаз G-4 заводський номер №2789996, 2006 року випуску, проведення якої доручено Львівському науково-дослідному інституту судових експертиз. Провадження у справі зупинено.
Ухвалою від 12.08.2022р. провадження у справі поновлено. Закрито підготовче провадження, справу призначено до судового розгляду по суті на 06.09.2022р. Ухвалою від 06.09.2022р. судове засіданні відкладено на 12.09.2022р.
Виклад позицій учасників справи, заяви, клопотання.
Позивач звернувся із позовом до суду про стягнення із відповідача 309 239,93грн. вартості необлікованого об`єму природного газу, 1622грн. витрат пов`язаних з експертизою лічильника. Обґрунтовуючи позовні вимоги зазначає, що між сторонами укладено типовий Договір розподілу природного газу шляхом підписання заяви-приєднання №09420Е4RLСЕР016 від 01.01.2016р. споживача до умов договору розподілу природного газу у відповідності до вимог постанови НКРЕКП "Про затвердження Кодексу газорозподільних систем" №2494 від 30.09.2015 року, зареєстрована в Міністерстві юстиції України 06.11.2015 року №1379/27824. Повідомляє, що 14.07.2021 р. при огляді лічильника газу на об`єкті відповідача представниками АТ "Хмельницькгаз" було виявлено ознаки підозри несанкціонованого втручання в роботу лічильника газу, а саме - реагування лічильника на магніт та потертості корпусу лічильника в місцях прикладання магніту. Дане порушення зафіксоване в акті про порушення № 000046 від 14.07.2021 р. який представник відповідача (Райтаровський В.М.) підписав без заперечень. 14.07.2021 р. лічильник було демонтовано для направлення на експертизу, що підтверджується протоколом щодо направлення ЗВТ та/або пломби на експертизу, в якому зазначено дату та місце проведення експертизи лічильника газу. Після зняття лічильник газу було запаковано в пакет, який опломбовано пломбою № 1000006823. Протокол було підписано без заперечень представником відповідача. Зауважує, що актом експертизи лічильника газу від 16.07.2021 р. підтверджено втручання в роботу лічильника: відліковий механізм переобладнано під дію магнітного поля (другий проміжний ролик дообладнано магнітом, на вісь ролика встановлено кембрик). Механічні пошкодження: на двох роликах проміжних чорних присутня виробітка пластику). Висновок комісії: виявлено втручання в роботу лічильника з метою зменшення показів газу. Комісією з розгляду актів про порушення було прийнято рішення про задоволення акту про порушення та затверджено акт-розрахунок вартості необлікованого об`єму природного газу.
Відповідно до акту-розрахунку розмір необлікованого об`єму спожитого природного газу склав 39 401,94 м. куб., вартість якого становить 309 239,93 грн. Розрахунок проведено за період з 14.07.2020 р. по 13.07.2021 р., з урахуванням номінальної потужності газоспоживаючого обладнання: котел Теrmet (29кв) 2 шт та плита газова 4-х комфорна (10кв) - 1 шт.
Крім того, відповідно до п. 8 глави 9 розділу X Кодексу ГРМ якщо за результатами експертизи або позачергової чи експертної повірки ЗВТ буде підтверджений факт -несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ, у всіх випадках витрати, пов`язані з демонтажем, транспортуванням, монтажем ЗВТ, та витрати, пов`язані з експертизою або позачерговою чи експертною повіркою ЗВТ, компенсуються за рахунок споживача (сторони, відповідальної за збереження ЗВТ).
Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав та наполягав на їх задоволенні.
Відповідач у відзиві на позов проти позовних вимог заперечує та вказує, що 05.07.2014р. у відповідача було встановлено лічильник газу №2789996 типу С-4, що підтверджується Актом про заміну побутового лічильника газу. Згідно Акту про заміну побутового лічильника газу показник Q1= 5,926 м.куб/год, що є меншим ніж встановлений у Акті експертизи лічильника газу від 16 липня 2021р. (Q1 = 5,926 м.куб/год). Тобто відсутній факт зменшення показників лічильника. Під час встановлення лічильника його не перевіряли на те, чи реагує він на магніт, відповідна відмітка в Акті відсутня. У Акті про порушення №КМ000046 від 14.07.2021р. зазначено, що лічильник реагує на магніт, потерта фарба на корпусі лічильника. Однак дане формулювання, як вважає відповідач, вказує на конструкційний недолік лічильника, що надає змогу несанкціоновано втручатися в роботу ЗВТ, однак не констатує факт втручання, адже потертості на лічильнику можуть виникати через будь-які механічні чинники під час експлуатації лічильника. Посилаючись на п.1 глави 2 Кодексу ГРМ зауважує, що факт дії спрямованого постійного магнітного поля на лічильник може бути встановлений лише у тому разі, коли на об`єкті споживача встановлено магнітні індикатори. Однак на об`єкті споживача в порядку пунктів 3, 4, 5 глави 5 розділу X Кодексу ГРС сертифіковані магнітні індикатори на лічильник газу не встановлювались та не передавались останньому на зберігання. Висновок, що при впливі постійним магнітним полем на відліковий механізм лічильників газу може припинятися облік газу, належним чином не свідчить про доведеність факту втручання в роботу лічильника споживачем, оскільки сама по собі можливість впливу дії магнітного поля на лічильник не доводить факту дії спрямованого постійного магнітного поля на лічильник газу у певний період.
Представник відповідача у судовому засіданні підтримав позицію викладену у відзиві на позов. У позові просить відмовити.
Фактичні обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин.
01.01.2016р. між АТ "Оператор газорозподільних систем "Хмельницькгаз" (оператор ГРМ) та ТОВ "Кафе "Кондитерські вироби" (споживач) укладено типовий Договір розподілу природного газу шляхом підписання заяви-приєднання №09420Е4RLСЕР016 від 01.01.2016 р. споживача до умов договору розподілу природного газу у відповідності до вимог постанови НКРЕКП "Про затвердження Кодексу газорозподільних систем" №2494 від 30.09.2015 року, зареєстрована в Міністерстві юстиції України 06.11.2015 року №1379/27824.
Працівниками АТ "Хмельницькгаз" (м. Кам`янець-Подільський) 14.07.2021р. складено акт про порушення № КМ 000046, за участю представника відповідача Райтаровського В.М. На дату складання акта на об`єкті встановлено порушення Кодексу газорозподільних систем, а саме несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ (комерційного ВОГ, зокрема, лічильника газу), що полягає у: лічильник реагує на магніт, потерта фарба на корпусі лічильника. У акті вказано, що комісія оператора ГРМ з розгляду даного акта буде проводити засідання 16.07.2021р. за адресою: м. Хмельницький, проспект Миру, 41. Із даним актом про порушення ознайомлений представник споживача Райтаровського В.М., зауваження представника споживача до цього акта про порушення відсутні.
14.07.2021р. представниками оператора ГРМ та споживача складено та підписано акт про демонтаж лічильника газу для проведення експертизи. Згідно акту лічильник типу самгаз зав. № 2789996 демонтовано, додатково опломбовано вхідний та вихідний патрубки цього лічильника пломбою газорозподільної системи пакет №1000006823.
Представниками оператора ГРМ та споживача 14.07.2021р. підписано протокол щодо направлення ЗВТ та/або пломби на експертизу у зв`язку із ознаками порушення Кодексу газорозподільних систем - підозра на втручання в роботу лічильника газу.
16.07.2021р. відділом лабораторних вимірів АТ "Хмельницькгаз" складено акт експертизи лічильника газу типу G-4 самгаз зав. № 2789996 покази 80744,03 та зроблено висновок, що цілісність відлікового механізму прихованим шляхом переобладнано під дію магнітного поля (другий проміжний ролик дообладнано магнітом на вісь роликів встановлено кембрик), на двох роликах проміжних чорних присутня виробітка пластику.
ДП "Хмельницький науково-виробничий центр стандартизації, метрології та сертифікації" складено довідку про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки № 4726 від 16.07.2021р., відповідно до якої за результатами повірки встановлено, що засіб вимірювальної техніки (лічильника газу типу G-4 самгаз зав. № 2789996) не відповідає вимогам ДСТУ 3336 - 96. Підстава для визнання ЗВТ непридатним - похибка вимірювання на повірочних витратах перевищує допустиме значення.
30.07.2021р. відбулося засідання комісії з розгляду актів про порушення споживачами природного газу вимог Кодексу ГРМ, зокрема, акта про порушення від 14.07.2021р. по об`єкту споживача за адресою м. Кам`янець-Подільський, вул. Князів Каріатовичів, 11, за присутності представника товариства. Вищезазначеною комісією вирішено задовольнити акт про порушення від 14.07.2021р. в повному обсязі та затвердити акт - розрахунок спожитого не облікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу за період з 14.07.2021р. по 13.07.2022р.
Комісією складено акт-розрахунок не облікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу за період з 14.07.2021р. по 13.07.2022р. відповідно до якого за період порушення, 365 діб розрахунковий не облікований об`єм природного газу складає 39 401,94м.куб вартістю 309 239,93грн.
Позивачем виставлено товариству рахунок на оплату від 30.07.2021р. на суму 309 239,93грн. та рахунок на оплату № 710094425 від 28.08.2021р. відшкодування вартості експертизи лічильника в розмірі 1622грн.
Ухвалою від 17.02.2022р. у справі призначено судове експертизу лічильника газу Самгаз заводський номер 2789996 2006 року випуску, проведення якої доручено Львівському науково-дослідному інституту судових експертиз.
Висновком експерта за результатами проведення судової трасологічної експертизи №675-Е від 27.07.2022р. встановлено, що на зовнішніх елементах лічильника газу САМГАЗ О4 зав.№ 2789996 є ознаки стороннього втручання у вигляді механічного пошкодження двох пломб, що обмежують доступ до гвинтів кріплення лічильного механізму та порушення (часткового відклеювання) контрольної стрічки з номером 6815948.
На внутрішніх елементах лічильного механізму лічильника газу САМГАЗ G4 зав.№ 2789996 є ознаки стороннього втручання, а саме внесення конструктивних змін, які полягають у встановлені сторонніх предметів в лічильний механізм (додаткового магніту на першому проміжному ролику, пружинної стопорної шайби на другому проміжному ролику та полімерної втулки на осі малих зубчастих коліс) та зміні геометричних параметрів крайнього лівого проміжного ролика чорного кольору. Для внесення таких змін необхідне зняття та повне розбирання лічильного механізму.
При нормальній роботі лічильника газу САМГАЗ G4 зав.№ 2789996 наявність цих конструктивних змін не впливає на передачу обертового моменту по кінематичному ланцюгу, оскільки дані зміни не виводять із повного зачеплення зубчасті пари відповідних ланок механізму, проте, утворюють надмірний осьовий люфт першого проміжного ролика. Однак, при умові наближення до лічильного механізму предмету, що володіє власним магнітним полем (маніту), до його взаємодії з магнітами першого проміжного ролика червоного кольору, відбувається зміщення даного ролика в крайнє ліве положення, вихід його з зачеплення малим зубчастим колесом та переривання кінематичного ланцюга, внаслідок чого обертовий момент на інші проміжні ролики не передається, а отже, обліку газу, що проходить через вимірювальний механізм лічильника в цей час, не відбувається. Встановлення конкретних параметрів можливого викривлення даних обліку газу (метрологічних характеристик ЗВТ) виходить за межі компетенції експерта-трасолога.
Норми права, застосовані судом, оцінка доказів, аргументів, наведених учасниками справи, та висновки щодо порушення, не визнання або оспорення прав чи інтересів, за захистом яких мало місце звернення до суду.
Договір розподілу природного газу між Оператором ГРМ та споживачем укладається шляхом підписання заяви-приєднання споживача до умов договору розподілу природного газу, що відповідає Типовому договору розподілу природного газу, розміщеному на офіційному веб-сайті Регулятора та Оператора ГРМ та/або в друкованих виданнях, що публікуються на території його ліцензованої діяльності з розподілу газу, і не потребує двостороннього підписання сторонами письмової форми договору (п. 4 глава 3 розділу VI Кодексу ГРМ).
Фактом приєднання споживача до умов договору розподілу природного газу (акцептування договору) є вчинення споживачем будь-яких дій, які засвідчують його бажання укласти договір розподілу природного газу, зокрема повернення підписаної заяви-приєднання, сплата рахунка Оператора ГРМ та/або документально підтверджене споживання природного газу (п. 7 глава 3 розділу VI Кодексу ГРМ).
Судом встановлено, що 01.01.2016р. ТОВ "Кафе Кондитерські вироби" заявою-приєднанням № №09420Е4RLСЕР016 приєдналось до умов договору розподілу природного газу (для споживача, що не є побутовим).
Договір розподілу природного газу є типовим і затверджений постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (надалі - Регулятор, НКРЕКП) № 2498 від 30.09.2015р.
Цей договір є договором приєднання, що укладається з урахуванням вимог статей 633, 634, 641 та 642 Цивільного Кодексу України на невизначений строк. Фактом приєднання Споживача до умов цього Договору (акцептування договору) є вчинення Споживачем будь-яких дій, які засвідчують його бажання укласти Договір, зокрема надання підписаної Споживачем заяви-приєднання за формою, наведеною у додатку 1 (для побутових споживачів) або у додатку 2 (для споживачів, що не є побутовими) до цього Договору, яку в установленому порядку Оператор ГРМ направляє Споживачу Інформаційним листом за формою, наведеною у додатку 3 до цього Договору, та/або сплата рахунка Оператора ГРМ, та/або документально підтверджене споживання природного газу (п. 1.3. типового договору).
Згідно з п. 1 ч. 2 ст. 11 Цивільного кодексу України підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема є договори та інші правочини.
Відповідно до ст. 629 Цивільного кодексу України договір є обов`язковим для виконання сторонами.
Згідно з п.п. 7.4, 8.1 договору розподілу природного газу споживач зобов`язаний дотримуватись інших вимог цього Договору та Кодексу газорозподільних систем. За невиконання або неналежне виконання своїх зобов`язань за цим Договором Сторони несуть відповідальність згідно з цим Договором та чинним законодавством України.
Відповідно до п.п. 3 п. 1 глави 2 розділу XI Кодексу газорозподільних систем, до порушень споживача та несанкціонованого споживача, які кваліфікуються як несанкціонований відбір природного газу з ГРМ (крадіжка газу) та внаслідок яких щодо них здійснюється нарахування необлікованих об`ємів (обсягів) природного газу, належать зокрема, несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ (комерційного ВОГ, зокрема лічильника газу).
Із матеріалів справи вбачається, що при перевірці вузла обліку газу 14.07.2021р. по об`єкту позивача за адресою: м. Кам`янець-Подільський, вул. Князів Коріатовичів, 11, співробітниками АТ "Хмельницькгаз" виявлено порушення відповідачем Кодексу газорозподільних систем, а саме несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ (комерційного ВОГ, зокрема лічильника газу) (п.п. 3. п. 1 глави 2 розділу XI Кодексу газорозподільних систем), про що складено акт про порушення № КМ 000046.
Актом встановлено, що лічильник реагує на магніт, потерта фарба на корпусі лічильника.
Відповідно до п. 2 глави 5 розділу XI Кодексу газорозподільних систем акт про порушення після пред`явлення представником Оператора ГРМ службового посвідчення складається в присутності споживача/несанкціонованого споживача та/або незаінтересованої особи (представника власника/користувача, на території чи об`єкті якого сталося порушення, або органу місцевого самоврядування) за умови посвідчення його особи та засвідчується їх особистими підписами. У разі якщо комерційний вузол обліку, на якому сталося порушення, знаходиться на території (в приміщенні) Оператора ГРМ, останній повинен завчасно попередити споживача про час і місце складання акта про порушення.
Акт про порушення складається в двох примірниках, один з яких залишається у споживача (несанкціонованого споживача), який має право внести до акта про порушення свої зауваження та заперечення.
З актом про порушення № КМ 0000476 від 14.07.2021р. ознайомлений представник споживача - адміністратор Райтаровський В.М.
Лічильник газу типу Самгаз G 4, заводський № 2789996 відповідно до протоколу щодо направлення ЗВТ та/або пломби на експертизу від 14.07.2021р. було направлено на позачергову експертну повірку.
Згідно з результатами проведеної експертизи, за присутності представника відповідача, актом від 16.07.2021р. експертизи лічильника газу типу Самгаз G 4, заводський № 2789996, 2006 року випуску, покази 80744,03 м.куб., комісією зроблені висновки про виявлення втручання в комерційний вузол обліку (прихованим шляхом переобладнано під дію магнітного поля). На підставі проведеної експертизи складено довідку про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки для подальшої експлуатації № 4726 від 16.07.2021р.
Згідно із довідкою лічильник газу типу Самгаз G 4, заводський № 2789996, 2006 року випуску, не придатний до подальшої експлуатації у зв`язку перевищенням похибки вимірювання на повірочних витратах допустимого значення.
Згідно з п. 2.3 типового договору розподілу природного газу, при вирішенні всіх питань, що не обумовлені цим договором, сторони зобов`язуються керуватися Законом України "Про ринок природного газу" та Кодексом газорозподільних систем.
Відповідно до п. 8 глави 5 розділу XI Кодексу газорозподільних систем, зокрема, акт про порушення має бути розглянутим комісією з розгляду актів про порушення Оператора ГРМ, яка визначає його правомірність та приймає щодо нього відповідне рішення.
В акті про порушення № 000046 від 14.07.2021р. відповідача повідомлено, що комісія з розгляду акту про порушення відбудеться 16.07.2021 року о 10 год. за адресою: м. Хмельницький, проспект Миру, 41.
Відповідно до п. 10 глави 5 Розділу XI Кодексу газорозподільних систем, споживач (несанкціонований споживач) зобов`язаний бути присутнім на засіданні комісії з розгляду актів про порушення, на якому буде розглядатися складений на нього акт про порушення.
За неможливості бути присутнім на засіданні особисто споживач (несанкціонований споживач) має право дати письмову згоду у довільній формі на проведення засідання без його присутності або у присутності його уповноваженої особи.
У разі неприбуття споживача (несанкціонованого споживача) та/або уповноваженої ним особи на засідання комісії остання розглядає складений акт про порушення без його (її) участі.
Відповідно до абз. 1 п. 11 глави 5 Розділу XI Кодексу газорозподільних систем, зокрема за результатами розгляду акта про порушення на засіданні комісії може бути прийнято рішення про його задоволення (повністю або частково), або необхідність додаткового обстеження чи перевірки, або додаткових пояснень тощо, або скасування акта про порушення.
Акт про порушення №000046 від 14.07.2021р. розглянутий на засіданні комісії 30.07.2021р. за участю представника відповідача, про що складений протокол. За результатами розгляду акта було прийнято рішення про його задоволення та затвердження акта-розрахунка спожитого не облікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу за період з 14.07.2020р. по 13.07.2021р.
Поряд із цим, ухвалою суду від 17.02.2022р. у справі було призначено судове експертизу лічильника газу Самгаз G - 4 заводський номер 2789996, 2006 року випуску, проведення якої доручено Львівському науково - дослідному інституту судових експертиз.
Висновком експерта за результатами проведення судової трасологічної експертизи №675-Е від 27.07.2022р. встановлено, що на зовнішніх елементах лічильника газу САМГАЗ О4 зав.№ 2789996 є ознаки стороннього втручання у вигляді механічного пошкодження двох пломб, що обмежують доступ до гвинтів кріплення лічильного механізму та порушення (часткового відклеювання) контрольної стрічки з номером 6815948.
На внутрішніх елементах лічильного механізму лічильника газу САМГАЗ G4 зав.№ 2789996 є ознаки стороннього втручання, а саме внесення конструктивних змін, які полягають у встановлені сторонніх предметів в лічильний механізм (додаткового магніту на першому проміжному ролику, пружинної стопорної шайби на другому проміжному ролику та полімерної втулки на осі малих зубчастих коліс) та зміні геометричних параметрів крайнього лівого проміжного ролика чорного кольору. Для внесення таких змін необхідне зняття та повне розбирання лічильного механізму.
При нормальній роботі лічильника газу САМГАЗ G4 зав.№ 2789996 наявність цих конструктивних змін не впливає на передачу обертового моменту по кінематичному ланцюгу, оскільки дані зміни не виводять із повного зачеплення зубчасті пари відповідних ланок механізму, проте, утворюють надмірний осьовий люфт першого проміжного ролика. Однак, при умові наближення до лічильного механізму предмету, що володіє власним магнітним полем (маніту), до його взаємодії з магнітами першого проміжного ролика червоного кольору, відбувається зміщення даного ролика в крайнє ліве положення, вихід його з зачеплення малим зубчастим колесом та переривання кінематичного ланцюга, внаслідок чого обертовий момент на інші проміжні ролики не передається, а отже, обліку газу, що проходить через вимірювальний механізм лічильника в цей час, не відбувається. Встановлення конкретних параметрів можливого викривлення даних обліку газу (метрологічних характеристик ЗВТ) виходить за межі компетенції експерта-трасолога.
Відповідно до п. 1 глави 4 розділу XI Кодексу газорозподільних систем, зокрема у разі виявлення Оператором ГРМ несанкціонованого газопроводу або несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ розрахунок об`єму необлікованого природного газу здійснюється за номінальною потужністю газового обладнання споживача (несанкціонованого споживача) за період з дня останнього контрольного зняття показань лічильника (контрольного огляду вузла обліку або його перевірки) до дня виявлення порушення (але не більше ніж за 6 місяців) та з урахуванням строку на його усунення.
Відповідно до п. 12 глави 5 розділу XI Кодексу газорозподільних систем, вартість не облікованого (донарахованого) об`єму природного газу, яка пред`являється до сплати споживачу (несанкціонованому споживачу) в результаті задоволення акта про порушення, зазначається в окремому платіжному рахунку Оператора ГРМ, який надається під особистий підпис споживача (несанкціонованого споживача) або надсилається йому рекомендованим поштовим відправленням разом із супровідним листом, що оформлюється у довільній формі.
Підсумовуючи викладене, судом констатується, що названі порушення доводять несанкціоноване втручання в роботу лічильника, факт викривлення даних обліку природного газу. Зміна конструкцій лічильника газу безумовно призводить до викривлення даних обліку природного газу. Сама можливість викривлення даних обліку газу, яка була для цього підготовлена або створена через несанкціоноване втручання в роботу лічильника газу (ЗВТ) вже є порушенням, яке кваліфікується як несанкціоноване втручання в роботу лічильника газу та відповідно є підставою для нарахування необлікованого спожитого газу. Подібні правові висновки викладені Верховним Судом у постановах від 02.07.2019р. у справі №904/2741/18., від 18.05.2021р. у справі №902/417/20, від 11.08.2021р. №927/89/18.
Представником відповідача Райтаровським В.М. отримано рахунок від 30.07.2021р. на суму 309 239,93грн. вартості не облікованого (донарахованого ) об`єму природного газу нарочно, про що свідчить підпис на примірнику рахунку позивач.
Станом на момент ухвалення рішення відповідачем вартість необліковаого об`єму природного газу не відшкодовано.
Згідно статті 20 Господарського кодексу України права та законні інтереси кожного суб`єкта господарювання захищаються шляхом застосування оперативно-господарських санкцій. Оперативно-господарські санкції застосовуються управненою стороною в односторонньому порядку з метою припинення або попередження повторення порушення господарського зобов`язання іншою стороною (частина перша статті 235 Господарського Кодексу України).
Правило частини третьої статті 235 Господарського Кодексу України передбачає, що оперативно - господарські санкції застосовуються незалежно від вини суб`єкта, який порушив господарське зобов`язання.
Водночас, стаття 236 Господарського Кодексу України визначає види оперативно-господарських санкцій, які сторони вправі передбачити у господарських договорах та містить правило про те, що їх перелік не є вичерпним, і що сторони вправі передбачити в договорі інші види таких санкцій.
Однак, як вже судом мотивовано та додатково підтверджується правилом частини першої 237 Господарського Кодексу України, підставою для застосування оперативно-господарських санкцій є факт порушення господарського зобов`язання другою стороною, не тільки такого, що виникло з господарського договору.
Матеріали справи підтверджують порушення відповідачем пп. 3 п. 1 глави 2 розділу XІ Кодексу ГРС, що свідчить про законність здійснення позивачем розрахунку обсягу необлікованого (донарахованого) природного газу за період з 14.07.2020р. по 13.07.2021р.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що вимоги про стягнення з відповідача 309239,93грн. вартості не облікованого об`єму природного газу за період з 14.07.2020р. по 13.07.2021р. є обґрунтованими, підтверджуються належними та допустимими доказами та підлягають задоволенню в повному обсязі.
Стосовно стягнення 1622грн. витрат, що пов`язані з експертизою лічильника газу судом зазначається, що за приписами п. 8 гл. 9 розділу Х Кодексу газорозподільних систем, якщо за результатами експертизи або позачергової чи експертної повірки ЗВТ буде підтверджений факт несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ, у всіх випадках витрати, пов`язані з демонтажем, транспортуванням, монтажем ЗВТ, та витрати, пов`язані з експертизою або позачерговою чи експертною повіркою ЗВТ, компенсуються за рахунок споживача (сторони, відповідальної за збереження ЗВТ).
Як попередньо було зазначено судом, АТ "Хмельницькгаз" у акті про порушення № КМ 000046 від 14.07.2021р., затвердженого протоколом комісії з розгляду актів про порушення споживачами природного газу вимог Кодексу ГРМ від 30.07.2021р., встановлено порушення пп. 3 п. 1 глави 2 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем, а саме несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ (комерційного ВОГ, зокрема, лічильника газу).
Одночасно слід зазначити, що відповідно до п. 4 глави 1 розділу І Кодексу під терміном "несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ/ лічильника газу" слід розуміти втручання в роботу або конструкцію чи складові комерційного вузла обліку (зокрема лічильника газу), у тому числі шляхом їх підробки, пошкодження чи пошкодження на них пломб, впливу дії спрямованого постійного магнітного поля або зміни конфігурації даних обчислювача/коректора об`єму газу (первинного програмування чи протоколу параметризації), внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним вузлом обліку не обліковується (обліковується частково чи з порушенням законодавства), та інші дії, що призводять до викривлення даних обліку природного газу.
Втручання у роботу газового лічильника типу Самгаз G 4, заводський № 2789996 також було зафіксовано актом експертизи лічильника газу, у якому, за висновком комісії, виявлено втручання в комерційний вузол обліку (прихованим шляхом переобладнано під дію магнітного поля). При цьому лічильник визнано непридатним до використання.
Також судом звертається увага, що представник відповідача був обізнаний про направлення газового лічильника на експертизу, а також час і місце проведення даної експертизи, про що свідчить Акт про демонтаж лічильника газу для проведення експертизи від 14.07.2021р. Жодних дій щодо оскарження як акта про порушення від 14.07.2021р., так і акта експертизи лічильника від 16.07.2021р. представником відповідача не було вчинено. Вартість проведення робіт по експертизі лічильника газу типу Самгаз G 4, заводський № 2789996 становить 1622грн.на оплату якої відповідачу було виставлено рахунок №71009425 від 28.08.2021р.
Враховуючи вищезазначені обставини, беручи до уваги положення п. 8 гл. 9 розділу Х Кодексу, суд вважає покладення на відповідача витрат, пов`язаних з проведенням експертизи в сумі 1622грн. є цілком обґрунтованим, а тому такі витрати підлягають стягненню на користь позивача.
Доводи відповідача викладені у відзиві на позов від 25.01.2022р. судом до уваги не приймаються, оскільки не знайшли свого підтвердження у матеріалах справи.
Крім того, судом враховується, що з огляду на положення частини 1 статті 9 Конституції України, ратифікацію Законом України №475/97-ВР від 17.07.1997 року Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року і Першого протоколу та протоколів № 2, 4, 7, 11 до Конвенції, прийняття Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини", суди також повинні застосовувати Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод та рішення Європейського суду з прав людини (далі - Суд) як джерело права.
Зокрема, у рішенні Суду у справі Трофимчук проти України №4241/03 від 28.10.2010 року Європейським судом з прав людини зазначено, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довід сторін.
Відповідно до статті 73 Господарського процесуального кодексу України: доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Згідно зі ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Відповідно до частини 1 статті 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Підсумовуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що вимоги позивача є обґрунтованими, підтверджуються належними та допустимими доказами та підлягають задоволенню в повному обсязі.
Розподіл судових витрат між сторонами.
Відповідно до 129 ГПК України судові витрати (судовий збір та витрати пов`язані із проведенням експертищи) покладаються на відповідача у зв`язку із задоволенням позову.
Керуючись ст.ст. 2, 20, 24, 73, 74, 129, 232, 237, 238, 240, 241, 327 Господарського процесуального кодексу України, суд
УХВАЛИВ:
Позов задовольнити.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Кафе "Кондитерські вироби" Хмельницька область, м. Кам`янець - Подільський, вул. Князів Коріатовичів, 11, код ЄДРПОУ 14171768 на користь Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Хмельницькгаз" м. Хмельницький пр. Миру, 41, код ЄДРПОУ 05395598) - 309 239,93грн. (триста дев`ять тисяч двісті тридцять дев`ять гривень 93 коп.) вартості необлікованого об`єму природного газу, 1622грн. (одна тисяча шістсот двадцять дві гривні) витрат, що пов`язані з експертизою лічильника газу, 6040,64грн. (шість тисяч сорок гривень 64коп.) вартості судової трасологічної експертизи, 4662,93грн. (чотири тисячі шістсот шістдесят дві гривні 93коп.) судового збору.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. (ч.1, 2 ст. 241 ГПК України).
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. (ч.1 ст. 256 ГПК України).
Рішення господарського суду може бути оскаржено протягом 20 днів з дня складання повного тексту судового рішення до Північно - західного апеляційного господарського суду.
Повний текст рішення складено 20.09.2022р.
Суддя М.Є. Муха
Віддруковано 1 примірник до справи;
направлено на електронну адресу позивача (office@kmgas.com.ua),
представника відповідача (адвокату Дремлюзі Ю.С. ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ).
Суд | Господарський суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 11.09.2022 |
Оприлюднено | 22.09.2022 |
Номер документу | 106329660 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв |
Господарське
Господарський суд Хмельницької області
Муха М.Є.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні