Рішення
від 19.09.2022 по справі 640/16772/20
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

20 вересня 2022 року м. Київ № 640/16772/20

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі головуючого судді Вєкуа Н.Г., розглянувши за правилами спрощеного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом

ОСОБА_1

до Міністерства юстиції України

третя особа політична партія "Партія Шарія"

про визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т АН О В И В :

ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 РНОКПП НОМЕР_1 ) звернувся через електронний кабінет системи "Електронний суд" до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовною заявою до Міністерства юстиції України (01001 м. Київ, вул. Городецького, 13 ЄДРПОУ 00015622), третя особа: політична партія "Партія Шарія" (04050, м. Київ, вул. Глибочицька, буд. 17, корпус Д, код ЄДРПОУ 39644910), в якій з урахуванням останньої редакції позовних вимог, просить суд:

- визнати протиправною бездіяльність Міністерства юстиції України щодо неприйняття рішення з приводу невідповідності діяльності політичної партії "Партія Шарія" вимогам Конституції України, Закону України "Про політичні партії в Україні", Закону України "Про засудження комуністичного та націонал- соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки";

- зобов`язати Міністерство юстиції України звернутись з адміністративним позовом до суду про заборону діяльності політичної партії "Партія Шарія" на території України, скасувати державну реєстрацію (зареєстрована 17 лютого 2015 року запис № 1 070 102 0000 057084 Міністерством юстиції України Код ЄДРПОУ 39644910).

Ухвалою Окружного адміністративного суду м. Києва від 30.07.2020 року відкрито спрощене позовне провадження у справі без повідомлення учасників справи (письмове провадження), встановлено відповідачу строк для надання відзиву та витребувано від останнього докази та відповідні матеріали.

31 серпня 2021 року позивачем через електронний суд подано заяву про відвід судді Вєкуа Н.Г. від розгляду справи №640/16772/20, у зв`язку з тим, що на думку позивача, існують обставини, які викликають сумнів в безсторонності та неупередженості судді (умисне затягування розгляду справи).

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва у складі судді Вєкуа Н.Г. від 12.07.2022 заявлений відвід судді визнано необґрунтованим, та заяву ОСОБА_1 разом із матеріалами справи передано на автоматизований розподіл для визначення судді у порядку, встановленому ч. 1 ст. 31 КАС України.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 15 липня 2022 року суддею Скочок Т.О. у задоволенні заяви ОСОБА_1 про відвід судді Вєкуа Н.Г. від участі у розгляді адміністративної справи №640/16772/20 відмовлено.

Мотивуючи позовні вимоги позивач зазначає, що діяльність Партії Шарія суперечить вимогам Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки", а тому діяльність політичної партії підлягає припиненню у судовому порядку.

Представником відповідача подано відзив на позовну заяву, де останній стверджує, що позовні вимоги ОСОБА_1 , про визнання протиправною бездіяльності Міністерства юстиції України щодо неприйняття рішення з приводу невідповідності діяльності політичної партії «Партія Шарія» вимогам Закону «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» є безпідставними та задоволенню не підлягають, оскільки Міністерством юстиції України порушень Партією вимог Конституції та законів України не виявлено, відтак підстави для звернення до суду з позовною заявою про заборону Партії у Міністерства юстиції України - відсутні.

Від третьої особи - Політичної партії «Партія Шарія» надійшли письмові пояснення, в яких останнім наголошено на тому, що Політична партія «Партія Шарія» у своїй діяльності жодного разу ніде не пропагандувала комуністичну символіку та не намагалась виправдати злочинний комуністичний режим СРСР. У символіці Політичної партії «Партія Шарія» немає жодного натяку на ототожнення цієї партії з Комуністичною партією СРСР.

Також зауважено, що ютуб-канал ОСОБА_2 не належить Політичній партії «Партія Шарія».

Після прийняття судом уточнених позовних вимог представником відповідача подано додаткові пояснення, в яких останній зазначає, що виявлення порушень Конституції та законів України у діяльності політичних партій здійснюється відповідними правоохоронними органами.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов наступних висновків.

Згідно з відомостями Єдиного реєстру громадських формувань Державною реєстраційною службою України 03.02.2015 зареєстрована політична партія «Об`єднана Україна», свідоцтво № 267-п.п., ідентифікаційний код юридичної особи 39644910, місцезнаходження Партії: вул. Глибочицька, буд. 17, м. Київ, 04050, щодо якої 05.06.2019 було прийнято рішення про державну реєстрацію змін до відомостей про політичну партію «Об`єднана Україна» шляхом перейменування на політичну партію «Партія Шарія». Голова Партії - Бондаренко Ольга Олексіївна.

Позивачем зазначено, що діяльність політичної партії «Партія Шарія» суперечить вимогам Закону України від 09.04.2015 № 317-VIII «Про засудження комуністичного та націонал- соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки», а тому її діяльність повинна бути заборонена, державна реєстрація - скасована.

Вирішуючи спір по суті позовних вимог, Окружний адміністративний суд міста Києва керується такими мотивами.

Так, позивач оскаржує, зокрема, бездіяльність Міністерства юстиції України щодо неприйняття рішення з приводу невідповідності діяльності політичної партії "Партія Шарія" вимогам Конституції України, Закону України "Про політичні партії в Україні", Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки".

Відповідно до статті 55 Конституції України права і свободи людини і громадянина захищаються судом.

Кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

У відповідності до приписів статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

При цьому, завдання адміністративного судочинства полягає у захисті саме порушених прав особи у публічно-правових відносинах, що звернулася до суду з позовом. Суд зазначає, що обраний позивачем спосіб захисту має бути спрямований на відновлення порушених прав і захист законних інтересів, і у випадку задоволення судом його вимог, прийняте судом рішення повинно мати наслідком відновлення тих прав, за захистом яких позивач і звернувся до суду.

21 травня 2015 року набрав чинності Закон України «Про засудження комуністичного та націонал- соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» від 09.04.2015 № 317-VIII, яким засуджено комуністичний та націонал-соціалістичний (нацистський) тоталітарні режими в Україні, визначено правові основи заборони пропаганди їх символіки та встановлено порядок ліквідації символів комуністичного тоталітарного режиму.

Відповідно до статті 1 Закону № 317-VIII пропаганда комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів - це публічне заперечення, зокрема через засоби масової інформації, злочинного характеру комуністичного тоталітарного режиму 1917-1991 років в Україні, націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарного режиму, поширення інформації, спрямованої на виправдання злочинного характеру комуністичного, націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, діяльності радянських органів державної безпеки, встановлення радянської влади на території України або в окремих адміністративно-територіальних одиницях, переслідування учасників боротьби за незалежність України у XX столітті, виготовлення та/або поширення, а також публічне використання продукції, що містить символіку комуністичного, націонал- соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів.

Пунктом 4 частини першої статті 1 Закону № 317-VIII визначено, що символіка комуністичного тоталітарного режиму - символіка, що, зокрема, включає: а) будь-яке зображення державних прапорів, гербів та інших символів СРСР, УРСР (УСРР), інших союзних або автономних радянських республік у складі СРСР, держав так званої «народної демократії»: Народної Республіки Албанії (Соціалістичної Народної Республіки Албанії), Народної Республіки Болгарії, Німецької Демократичної Республіки, Народної Республіки Румунії (Соціалістичної Республіки Румунії), Угорської Народної Республіки, Чехословацької Соціалістичної Республіки, Федеративної Народної Республіки Югославії (Соціалістичної Федеративної Республіки Югославії) та соціалістичних республік, що входили до її складу, крім тих, що є чинними (діючими) прапорами або гербами країн світу; б) гімни СРСР, УРСР (УСРР), інших союзних або автономних радянських республік чи їх фрагменти; в) прапори, символи, зображення або інша атрибутика, в яких відтворюється поєднання серпа та молота, серпа, молота та п`ятикутної зірки, плуга (рала), молота та п`ятикутної зірки; г) символіку комуністичної партії або її елементи; ґ) зображення, пам`ятники, пам`ятні знаки, написи, присвячені особам, які обіймали керівні посади в комуністичній партії (посаду секретаря районного комітету і вище), особам, які обіймали керівні посади у вищих органах влади та управління СРСР, УРСР (УСРР), інших союзних або автономних радянських республік, органах влади та управління областей, міст республіканського підпорядкування, працівникам радянських органів державної безпеки всіх рівнів; д) зображення, пам`ятники, пам`ятні знаки, написи, присвячені подіям, пов`язаним з діяльністю комуністичної партії, із встановленням радянської влади на території України або в окремих адміністративно-територіальних одиницях, переслідуванням учасників боротьби за незалежність України у XX столітті (крім пам`ятників та пам`ятних знаків, пов`язаних з опором і вигнанням нацистських окупантів з України або з розвитком української науки та культури); е) зображення гасел комуністичної партії, цитат осіб, які обіймали керівні посади в комуністичній партії (посаду секретаря районного комітету і вище), осіб, які обіймали керівні посади у вищих органах влади та управління СРСР, УРСР (УСРР), інших союзних або автономних радянських республік, органах влади та управління областей, міст республіканського підпорядкування (крім цитат, пов`язаних з розвитком української науки та культури), працівників радянських органів державної безпеки всіх рівнів; є) назви областей, районів, населених пунктів, районів у містах, скверів, бульварів, вулиць, провулків, узвозів, проїздів, проспектів, площ, майданів, набережних, мостів, інших об`єктів топоніміки населених пунктів, підприємств, установ, організацій, у яких використані імена або псевдоніми осіб, які обіймали керівні посади в комуністичній партії (посаду секретаря районного комітету і вище), вищих органах влади та управління СРСР, УРСР (УСРР), інших союзних або автономних радянських республік, працювали в радянських органах державної безпеки, а також назви СРСР, УРСР (УСРР), інших союзних або автономних радянських республік та похідні від них, назви, пов`язані з діяльністю комуністичної партії (включаючи партійні з`їзди), річницями Жовтневого перевороту 25 жовтня (7 листопада) 1917 року, встановленням радянської влади на території України або в окремих адміністративно-територіальних одиницях, переслідуванням учасників боротьби за незалежність України у XX столітті (крім назв, пов`язаних з опором та вигнанням нацистських окупантів з України або з розвитком української науки та культури); ж) найменування комуністичної партії; 5) символіка націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарного режиму - символіка, що включає: а) символіку Націонал-соціалістичної робітничої партії Німеччини (НСДАП); 6) державний прапор нацистської Німеччини 1939-1945 років; в) державний герб нацистської Німеччини 1939-1945 років; г) найменування Націонал-соціалістичної робітничої партії Німеччини (НСДАП); ґ) зображення, написи, присвячені подіям, пов`язаним з діяльністю Націонал- соціалістичної робітничої партії Німеччини (НСДАП); д) зображення гасел Націонал-соціалістичної робітничої партії Німеччини (НСДАП), цитат осіб, які обіймали керівні посади в Націонал-соціалістичній робітничій партії Німеччини (НСДАП), вищих органах влади та управління нацистської Німеччини та на окупованих нею територіях у 1935-1945 роках.

Частиною першою статті 3 Закону № 317-VIII визначено, що пропаганда комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їхньої символіки визнається наругою над пам`яттю мільйонів жертв комуністичного тоталітарного режиму, націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарного режиму та заборонена законом.

Положеннями частинам другої та третьої цієї статті Закону передбачено, що підставою припинення діяльності політичної партії є пропаганда комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їхньої символіки політичною партією та/або використання у назві символіки комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів.

У разі невиконання політичними партіями вимог цього Закону їх діяльність підлягає припиненню в судовому порядку за позовом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державної реєстрації юридичних осіб, реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, громадських спілок, інших громадських формувань, або іншого уповноваженого органу державної влади.

Відповідно до положень статті 18 Закону України «Про політичні партії в Україні» (у редакції, яка діяла на час звернення позивача із даним позовом) державний контроль за діяльністю політичних партій здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, інших громадських формувань, за додержанням політичною партією вимог Конституції та законів України, а також статуту політичної партії, крім випадків, коли здійснення такого контролю законом віднесено до повноважень інших органів державної влади.

Відповідно до приписів Положення про Міністерство юстиції України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02 липня 2014 року № 228, Мін`юст є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну правову політику, зокрема, державну політику з питань державної реєстрації юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців.

Пунктом 3 підпункту 8315 Положення передбачено, що Міністерство юстиції України здійснює контроль за додержанням політичною партією вимог Конституції та законів України, а також статуту політичної партії, вживає визначених законом заходів у разі порушення політичними партіями Конституції та законів України, звертається до суду з поданням про анулювання реєстраційного свідоцтва політичної партії або про заборону політичної партії; звертається до суду із заявою про анулювання реєстраційного свідоцтва постійно діючого третейського суду у випадках, передбачених законом.

Процедуру прийняття Міністерством юстиції України рішень щодо невідповідності діяльності, найменування та/або символіки політичної партії, її обласної, міської, районної організації або іншого структурного утворення, передбаченого статутом політичної партії, вимогам Закону № 317-VIII визначає Порядок прийняття рішень щодо невідповідності діяльності, найменування та/або символіки юридичної особи, політичної партії, її обласної, міської, районної організації або іншого структурного утворення, передбаченого статутом політичної партії, іншого об`єднання громадян вимогам Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки», затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 27.05.2015 № 354 (далі - Порядок № 354).

Відповідно до пункту 3 Порядку № 354 Мін`юст безпосередньо або через територіальні органи забезпечує постійний моніторинг відповідності найменування та/або символіки, матеріалів реєстраційної справи юридичної особи, політичної партії, її обласної, міської, районної організації або іншого структурного утворення, передбаченого статутом політичної партії, іншого об`єднання громадян вимогам Закону.

Пункт 7 Порядку № 354 передбачає, що для проведення правової експертизи щодо невідповідності діяльності, найменування та/або символіки юридичної особи, політичної партії, її обласної, міської, районної організації або іншого структурного утворення, передбаченого статутом політичної партії, іншого об`єднання громадян вимогам Закону № 317-VIII утворюється Комісія з питань дотримання Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки».

Комісія є постійно діючим колегіальним консультативно-дорадчим органом при Мін`юсті, склад та положення якої затверджуються наказом Мін`юсту.

Наказом Міністерства юстиції України від 09.06.2015 № 895/5 затверджено Положення про Комісію з питань дотримання Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» (далі - Положення № 895/5).

Як передбачено пунктом 1 Розділу II Положення № 895/5 основним завданням Комісії є проведення правової експертизи матеріалів, поданих до неї, щодо невідповідності діяльності, найменування та/або символіки юридичної особи, політичної партії, її обласної, міської, районної організації або іншого структурного утворення, передбаченого статутом політичної партії, іншого об`єднання громадян вимогам Закону.

Відповідно до покладених на неї завдань Комісія забезпечує проведення правової експертизи об`єднання громадян, діяльність, найменування та/або символіка яких досліджуються на відповідність вимогам Закону № 317-VIII, підготовку за результатами правової експертизи правових висновків про відповідність/невідповідність діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону № 317-VIII.

Відповідно до пункту 4 Порядку підставою проведення правової експертизи може бути, серед іншого, звернення ініціатора (фізичної та/або юридичної особи, об`єднання громадян та ін.), яке має містити: повне найменування об`єкта правової експертизи та його ідентифікаційний код (у разі наявності статусу юридичної особи); факт порушення Закону № 317-VIII (із посиланням на норми Закону № 317-VIII); повне найменування, місцезнаходження ініціатора, його контактні дані. Звернення ініціатора, що не відповідає зазначеним вимогам, не є підставою для проведення правової експертизи.

Згідно з пунктами 15, 20 Порядку № 354 за результатами правової експертизи щодо кожного об`єкта складається окремий правовий висновок про відповідність або невідповідність його діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону № 317-VIII, який затверджується наказом Мін`юсту.

Пунктом 23 Порядку № 354 передбачено, що у разі прийняття Комісією рішення про невідповідність діяльності, найменування та/або символіки політичної партії вимогам Закону № 317-VIII Мін`юст звертається з позовом до суду про припинення діяльності політичної партії.

Відповідно до вимог статті 9 Закону № 2365-ІІІ політична партія має найменування та символіку.

Абзацом 2 статті 11 Закону № 2365-ІІІ визначено, що з моменту реєстрації політичної партії у визначеному законом порядку вона набуває статусу юридичної особи.

Відповідно до частини п`ятої статті 16 Закону України від 15.05.2003 № 755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» (далі - Закон № 755-IV) у найменуванні юридичних осіб забороняється використовувати символіку комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, заборона використання яких встановлена Законом.

З приводу вказаного необхідно зазначити, що у найменуванні Партії символіка комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів не використана.

Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку що у символіці Партії використовується символіка комуністичного, націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів.

Відповідно до статті 3 Закону № 2365-ІІІ політичні партії провадять свою діяльність відповідно до Конституції України, цього Закону, а також інших законів України та згідно із партійним статутом, прийнятим у визначеному цим Законом порядку.

Стаття 8 Закону № 2365-ІІІ зобов`язує політичні партії мати статут, який, крім іншого, має містити відомості про найменування політичної партії та перелік статутних органів політичної партії, порядок їх утворення, їхні повноваження і термін цих повноважень.

Згідно з вимогами статті 7 Закону № 2365-ІІІ політичні партії повинні мати програму.

Програма політичної партії є викладом цілей та завдань цієї партії, а також шляхів їх досягнення.

Так, Програма Політичної партії «Партія Шарія» ухвалена на позачерговому II З`їзді Політичної партії «Партія Шарія» відповідно до протоколу від 29.02.2020 № 1 (далі - Програма Партії), відповідно до якої Партія - проукраїнська політична сила, яка відстоює державний суверенітет України, визнає Конституцію та закони України, діє в межах українського законодавства і Статуту партії.

Крім того у Програмі Партії зазначається, що Партія сприяє розвитку українського демократичного суспільства, визнає європейський шлях розвитку країни як єдино правильний, який відповідає цивілізаційному вибору громадян України.

Відповідно до Програми Партії, метою Партії є сприяння утвердженню принципів демократії, формуванню середнього класу та вираженню його політичної волі, вільному висловлюванню громадянської позиції, підтримка ініціатив громадян, спрямованих на реалізацію статутних та програмних засад Партії. А також участь у виборах до представницьких органів влади всіх рівнів та політичному житті країни загалом. Прихід до влади законними методами.

Вказана мета Партії також зазначена і в Статуті Політичної партії «Партія Шарія», затвердженому на позачерговому II З`їзді Політичної партії «Партія Шарія» відповідно до протоколу від 29.02.2020 № 1 (далі - Статут Партії).

Також у Статуті Партії визначені головні завдання Партії, до яких зокрема належить: сприяти зміцненню солідарності, незалежності особи у вирішенні актуальних проблем суспільства, захисту конституційних прав і свобод людини і громадянина, їх вільної діяльності у вільному суспільстві, які ґрунтуються на Законах України та міжнародному праві; сприяти трансформації України в державу з високими соціальними стандартами, які формуються в економіки, демократичного функціонування усіх органів державної влади, збалансованого формування і витрат Державного бюджету із забезпеченням потреб усіх категорій громадян; сприяти формуванню в Україні суспільства, в якому політичні, правові та державні інститути підпорядковані задоволенню інтересів та в Україні принципів демократії, гуманізму, органічній єдності високо розвинутої потреб громадянина; сприяти формуванню та функціонуванню ефективної та зручної для людини системи державного управління як якісного сервісу. Формувати дієву систему відповідальності державних службовців перед громадянами за помилкові рішення та дії, які призвели до збитків держави та громадян, аж до кримінальної; утверджувати верховенство права в державі. Забезпечити право кожного громадянина на швидкий, справедливий та неупереджений судовий розгляд у незалежному суді. Сприяти створенню умов для підвищення рівня авторитету задля посилення відповідальності депутатів усіх суду серед громадян; формувати стратегію збалансованого розвитку країни. Сприяти поверненню Україні статусу промислово розвинутої держави, відроджувати потужний науково-технічний потенціал.

Враховуючи зазначене, Статут та Програма Партії не передбачають здійснення пропаганди комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їхньої символіки.

Відтак, оскільки Міністерством юстиції України порушень Партією вимог Конституції та законів України не виявлено підстави для звернення до суду з позовною заявою про заборону Партії у Міністерства юстиції України були відсутні на той момент.

Суд при вирішення спору по суті звертає увагу на те, що як протиправну бездіяльність суб`єкта владних повноважень треба розуміти зовнішню форму поведінки (діяння) цього органу/його посадової особи, яка полягає (проявляється) у неприйнятті рішення чи в невчиненні юридично значимих й обов`язкових дій на користь заінтересованих осіб, які на підставі закону та/або іншого нормативно-правового регулювання віднесені до компетенції суб`єкта владних повноважень, були об`єктивно необхідними й реально можливими для реалізації, але фактично не були здійснені.

Для визнання бездіяльності протиправною недостатньо одного лише факту неналежного та/або несвоєчасного виконання обов`язкових дій. Важливими є також конкретні причини, умови та обставини, через які дії, що підлягали обов`язковому виконанню відповідно до закону, фактично не були виконані чи були виконані з порушенням строків. Крім того, потрібно з`ясувати юридичний зміст, значимість, тривалість та межі протиправної бездіяльності, фактичні підстави її припинення, а також шкідливість/протиправність бездіяльності для прав та інтересів заінтересованої особи.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду 17.04.2019 року у справі №342/158/17.

Також бездіяльність суб`єкта владних повноважень може бути визнана протиправною адміністративним судом лише у випадку, якщо відповідач ухиляється від вчинення дій, які входять до кола його повноважень та за умови наявності правових підстав для вчинення таких дій.

Аналогічний правовий висновок викладено в постановах Верховного Суду від 21.12.2018 року у справі 3813/4640/17, від 18.02.2021 року у справі №160/6885/19.

Підсумовуючи вищевикладене, суд вважає відсутніми ознаки протиправної бездіяльності відповідача щодо неприйняття рішення з приводу невідповідності діяльності політичної партії "Партія Шарія" вимогам Конституції України, Закону України "Про політичні партії в Україні", Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки".

Щодо вимог зобов`язати Міністерство юстиції України звернутись з адміністративним позовом до суду про заборону діяльності політичної партії "Партія Шарія" на території України, скасувати державну реєстрацію (зареєстрована 17 лютого 2015 року запис № 1 070 102 0000 057084 Міністерством юстиції України Код ЄДРПОУ 39644910), то суд зауважує, що 09.03.2021 року Міністерство юстиції України звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва з адміністративним позовом до Політичної партії "Партія Шарія", за участю третьої особи без самостійних вимог на предмет спору: Служби безпеки України про заборону діяльності політичної партії "Партія Шарія" (реєстраційне свідоцтво від 03.02.2015 № 267-п.п., ідентифікаційний код юридичної особи 39644910) .

Ухвалою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 10.06.2022 року справу № 640/6331/21 за позовом Міністерства юстиції України до Політичної партії "Партія Шарія", треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: Служба безпеки України, Головне управління Служби безпеки України у м. Києві та Київській області про заборону політичної партії "Партія Шарія" прийнято до провадження суду.

Також, рішенням Восьмого апеляційного адміністративного суду прийнято рішення щодо про заборону політичної партії "Партія Шарія" .

Частиною 2 статті 73 КАС України передбачено, що предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Виходячи з системного аналізу фактичних обставин справи та наявних в матеріалах справи доказів, суд приходить до висновку, про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.

Враховуючи викладене, керуючись статтями 2, 5, 72-73, 76-78, 143, 243-246, 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 відмовити повністю.

Рішення набирає законної сили в порядку передбаченому ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства та може бути оскаржена в апеляційному порядку повністю або частково за правилами, встановленими ст. ст. 293, 295-297 КАС України.

Суддя Н.Г. Вєкуа

Дата ухвалення рішення19.09.2022
Оприлюднено22.09.2022
Номер документу106334402
СудочинствоАдміністративне
Сутьвідсутність підстав для задоволення позовних вимог. Враховуючи викладене, керуючись статтями 2, 5, 72-73, 76-78, 143, 243-246, 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

Судовий реєстр по справі —640/16772/20

Рішення від 19.09.2022

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Вєкуа Н.Г.

Ухвала від 14.07.2022

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Скочок Т.О.

Ухвала від 11.07.2022

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Вєкуа Н.Г.

Ухвала від 30.07.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Вєкуа Н.Г.

Ухвала від 24.07.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Вєкуа Н.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні