П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 600/1803/22-а
Головуючий суддя 1-ої інстанції - Анісімов О.В.
Суддя-доповідач - Шидловський В.Б.
20 вересня 2022 року
м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Шидловського В.Б.
суддів: Курка О. П. Боровицького О. А. ,
за участю:
секретаря судового засідання: Стаднік Л. В.,
представника позивача - Бошелюк Ю.М.,
представника відповідача - Базюка Ю.Р.,
представника третьої особи - Лютікової Н.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Обласного комунального некомерційного підприємства "Чернівецька обласна психіатрична лікарня" на рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 19 липня 2022 року у справі за адміністративним позовом фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Чернівецької обласної ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Обласне комунальне некомерційне підприємство "Чернівецька обласна психіатрична лікарня" про визнання протиправною відмову та зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В :
У травні 2022 року фізична особа-підприємець ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Чернівецької обласної ради, у якому просив:
- визнати протиправною та скасувати відмову Чернівецької обласної ради, викладену у листі № 01-16/39-1738 від 24.12.2021 року, у вирішенні питання щодо надання ФОП ОСОБА_1 , в оренду земельну ділянку, пл.0,5838 га, кадастровий номер 7310136300:08:001:0206, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 ;
- зобов`язати Чернівецьку обласну раду винести на розгляд сесії питання щодо надання ФОП ОСОБА_1 (РНОКПП - НОМЕР_1 ), в оренду земельну ділянку, пл.0,5838 га, кадастровий номер 7310136300:08:001:0206, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 .
В обґрунтування позовних вимог зазначив, що 23.06.2021 року він звернувся з заявою до Чернівецької обласної ради, в якій просив надати в оренду земельну ділянку площею 0,5838 га для будівництва та обслуговування будівель та споруд, яка належить Обласному комунальному некомерційному підприємству "Чернівецька обласна психіатрична лікарня", згідно рішення сесії Чернівецької обласної ради №25-12/17 від 24.03.2017 року, кадастровий номер:7310136300:08:001:0206. Однак листом відповідача від 24.12.2021 року, №01-16/39-1738 йому повідомлено, що не вбачається можливим позитивно вирішити порушене у його зверненні питання. Позивач вважає вказану відмову у наданні йому в оренду земельної ділянки, яка оформлена листом від 24.12.2021 року, №01-16/39-1738, протиправною, оскільки питання регулювання земельних відносин мають вирішуватися виключно на пленарних засіданнях обласної ради, а не головою облради одноособово. При цьому звертає увагу, що у відповідача були відсутні будь-які законні підстави невинесення вказаного питання на розгляд сесії ради.
Рішенням Чернівецького окружного адміністративного суду від 19 липня 2022 року позовні вимоги задоволено частково.
Визнано протиправною бездіяльність Чернівецької обласної ради щодо розгляду заяви фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 про надання в оренду земельну ділянку площею 0,5838 га для будівництва та обслуговування будівель та споруд, яка належить Обласному комунальному некомерційному підприємству "Чернівецька обласна психіатрична лікарня", згідно рішення сесії Чернівецької обласної ради №25-12/17 від 24.03.2017 року, кадастровий номер:7310136300:08:001:0206.
Зобов`язано Чернівецьку обласну раду винести на розгляд сесії питання щодо надання фізичній особі-підприємцю ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ), в оренду земельну ділянку площею 0,5838 га, кадастровий номер:7310136300:08:001:0206, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 .
У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Чернівецької обласної ради на користь фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 судові витрати у вигляді сплаченого згідно квитанції МР_АВ260900KIR_24060159 від 03.05.2022 року судового збору у розмірі 496 (чотириста дев`яносто шість) грн 20 коп.
Не погодившись із рішенням суду першої інстанції, третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача, Обласним комунальним некомерційним підприємством "Чернівецька обласна психіатрична лікарня" подано апеляційну скаргу, в якій апелянт просить скасуватиоскаржуване рішення та провадження у справі закрити.
Обґрунтовуючи вимоги апеляційної скарги апелянт посилається на порушення судомпершої інстанції, при прийнятті рішення, норм матеріального та процесуального права, також неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи, з обставин і обґрунтувань, викладених в апеляційній скарзі.
Чернівецькою обласною радою було заявлено клопотання про закриття апеляційного провадження на підставі п.1ч.1 ст. 238 КАС України, яке підлягає задоволенню, оскільки судом встановлено обставини, які підтверджують порушення прав позивача.
Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши рішення суду та доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом встановлено, що 23.06.2021 року, №39/2101 до Чернівецької обласної ради надійшла заява позивача, згідно змісту якої він просив надати в оренду земельну ділянку площею 0,5838 га для будівництва та обслуговування будівель та споруд, яка належить Обласному комунальному некомерційному підприємству "Чернівецька обласна психіатрична лікарня" за адресою АДРЕСА_1 , згідно рішення сесії Чернівецької обласної ради №25-12/17 від 24.03.2017 року, кадастровий номер:7310136300:08:001:0206 (а.с.7).
На заяві крім іншого наявний запис «Погоджено: Генеральний директор Анжела Левицька», підпис та печатка Обласного комунального некомерційного підприємства "Чернівецька обласна психіатрична лікарня".
24.12.2021 року, за вих. №01-16/39-1738 Чернівецькою обласною радою сформовано відповідь ФОП ОСОБА_1 , якою інформується, що за наслідками розгляду його звернення про надання в оренду земельну ділянку площею 0,5838 га, кадастровий номер:7310136300:08:001:0206, яке надійшло до обласної ради в червні 2021 року, не вбачається позитивно вирішити порушене в ньому питання, оскільки фактичне використання земельної ділянки, про яку йдеться, не відповідає обліковим даним щодо класифікації її функціонального призначення (а.с.8).
Лист-відповідь підписано головою Чернівецької обласної ради Бойко О.С.
Крім цього, дослідженням матеріалів справи встановлено, що відповідно до Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна земельна ділянка площею 0,5838 га, кадастровий номер:7310136300:08:001:0206 є сформованою, дата державної реєстрації 05.09.2019 року, форма власностікомунальна, власникТериторіальна громада сіл, селищ, міст Чернівецької області в особі Чернівецької обласної ради, правокористувачем є Обласне комунальне некомерційне підприємство "Чернівецька обласна психіатрична лікарня" (а.с.42-43).
Також, у справі наявна Технічна документація із землеустрою щодо поділу земельної ділянки Комунальній медичній установі «Чернівецька обласна психіатрична лікарня» для будівництва та обслуговування будівель закладів охорони здоров`я та соціальної допомоги (код 03.03.) за адресою: АДРЕСА_1 (а.с.30-41) та витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №1101 (а.с.44).
Предметом цього позову є відмова Чернівецької обласної ради, викладена у листі №01-16/39-1738 від 24.12.2021 року, у вирішенні питання щодо надання ФОП ОСОБА_1 , в оренду земельну ділянку, пл. 0,5838 га, кадастровий номер 7310136300:08:001:0206, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 .
Оскаржуючи цю відмову, позивач не доводить свого права на користування наведеною земельною ділянкою, а наголошує виключно на процедурні порушення щодо розгляду його звернення, оскільки на його думку питання регулювання земельних відносин мають вирішуватися виключно на пленарних засіданнях обласної ради, а не головою облради одноособово.
Надаючи юридичну оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами колегія суддів зазначає наступне.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 14 Конституції України регламентовано, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Частиною першою статті 3 Земельного кодексу України (далі ЗК України) встановлено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
В свою чергу, п.6 ч.1 ст.81 ЗК України передбачено, що кожен громадянин має право отримати у власність земельні ділянки шляхом їх безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності.
За приписами п."а" ст.12 ЗК України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин належить розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад.
Вказана правова норма кореспондується з п.34 ч.1 ст.26 та ст.33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".
Пунктом 3 частини першої статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання вирішення регулювання земельних відносин.
Частиною 5 статті 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" урегульовано, що сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць.
Сільський, селищний, міський голова скликає сесії ради, вносить пропозиції та формує порядок денний сесій ради і головує на пленарних засіданнях ради ( п.8 ч.4 ст. 42 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").
Отже, скликання сесії ради та винесення питань, зокрема щодо земельних відносин, на її розгляд належить до повноважень голови. Натомість, рада зобов`язана здійснити розгляд клопотання щодо надання земельної ділянки у місячний строк.
У частині 6 статті 118 ЗК України закріплено, що громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 вказаного Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства).
Частиною 7 статті 118 ЗК України унормовано, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 вказаного Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Таким чином, вказаною правовою нормою закріплено, що для отримання у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності заінтересована особа повинна подати клопотання, в якому зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри, а також обов`язково додати графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки. Будь-яких винятків з цього правила чи альтернативних варіантів остання не містить. Необхідність подання таких матеріалів випливає із самого змісту наведених норм, оскільки, як передбачено частиною сьомою цієї статті, підставою відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації.
При цьому, орган місцевого самоврядування наділений повноваженнями приймати нормативні акти, спрямовані на визначення та врегулювання внутрішніх процедур, які б визначали послідовну реалізацію повноважень щодо безоплатної передачі землі у приватну власність громадян.
У силу положень земельного законодавства, право позивача на звернення кореспондується в обов`язок відповідача надати відповідь на таке звернення відповідно до положеньЗакону №280/97таЗемельного кодексу України, з дотриманням процедури розгляду звернення та строків такого розгляду.
Як зазначалось судом вище, питання регулювання земельних відносин вирішуються відповідно до закону виключно на пленарних засіданнях обласної ради (пункт 21 частини 1статті 43 Закону №280/97) шляхом прийняття рішення (частина 1статті 59 Закону №280/97).
Однак, дослідженням матеріалів справи встановлено, що заява позивача про надання в оренду земельну ділянку площею 0,5838 га для будівництва та обслуговування будівель та споруд, яка належить Обласному комунальному некомерційному підприємству "Чернівецька обласна психіатрична лікарня" за адресою м.Чернівці, вул.Мусоргського, 2, згідно рішення сесії Чернівецької обласної ради №25-12/17 від 24.03.2017 року, кадастровий номер:7310136300:08:001:0206, яка зареєстрована в обласній раді 23.06.2021 року, №39/2101, на пленарному засіданні обласної ради не розглядалась, будь-якого рішення в розумінніЗемельного кодексу Українита Закону №280/97 щодо неї відповідачем не приймалось.
З урахуванням зазначених обставин суд першої інстанції дійшов вірного висновку про визнання протиправною бездіяльності Чернівецької обласної ради щодо розгляду заяви фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 про надання в оренду земельну ділянку площею 0,5838 га для будівництва та обслуговування будівель та споруд, яка належить Обласному комунальному некомерційному підприємству "Чернівецька обласна психіатрична лікарня", згідно рішення сесії Чернівецької обласної ради №25-12/17 від 24.03.2017 року, кадастровий номер:7310136300:08:001:0206.
Колегія суддів погоджується із тим, що з метою відновлення порушених прав позивача слід зобов`язати Чернівецьку обласну раду винести на розгляд сесії питання щодо надання фізичній особі-підприємцю ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ), в оренду земельну ділянку площею 0,5838 га, кадастровий номер:7310136300:08:001:0206, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 .
За результатами розгляду даної заяви Чернівецька обласна рада має прийняти рішення, яким заяву позивача задовольнити, або відмовити в задоволенні даної заяви. Однак будь-яке із цих рішень прийнято повинно бути.
Відповідно ст.242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Отже, ст.2 КАС України та ч.4 ст.242 КАС України вказують, що судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Згідно п.41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
Доводи викладені в апеляційній скарзі висновків суду першої інстанції не спростовують.
За змістом частини першої статті 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Оскільки судове рішення ухвалене судом першої інстанції з додержанням норм матеріального і процесуального права, на підставі правильно встановлених обставин справи, а доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують, то суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а оскаржуване судове рішення - без змін.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
апеляційну скаргу Обласного комунального некомерційного підприємства "Чернівецька обласна психіатрична лікарня" залишити без задоволення, а рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 19 липня 2022 року - без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст.328, 329 КАС України.
Постанова суду складена в повному обсязі 21 вересня 2022 року.
Головуючий Шидловський В.Б. Судді Курко О. П. Боровицький О. А.
Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.09.2022 |
Оприлюднено | 23.09.2022 |
Номер документу | 106366010 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів |
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Анісімов Олег Валерійович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Анісімов Олег Валерійович
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Шидловський В.Б.
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Анісімов Олег Валерійович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Анісімов Олег Валерійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні