ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
22 вересня 2022 року Чернігів Справа № 620/16825/21
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Заяць О.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернігівській області до Державного реєстратора Коропської селищної ради Коропського району Євтушенко Ольги Юріївни, Управління адміністративних послуг Чернігівської міської ради (Відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців), третя особа - Головне управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: голова ліквідаційної комісії гр. ОСОБА_1 , Новгород-Сіверська районна державна адміністрація про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії,
У С Т А Н О В И В:
Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернігівській області звернулось до суду з позовом до Державного реєстратора Коропської селищної ради Коропського району Євтушенко Ольги Юріївни, Управління адміністративних послуг Чернігівської міської ради (Відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців) та просить:
1. визнати дії державного реєстратора Коропської селищної ради Коропського району Євтушенко О.Ю. та Управління адміністративних послуг Чернігівської міської ради протиправними.
2. скасувати проведену державним реєстратором Коропської селищної ради Коропського району Євтушенко О.Ю. 02.11.2021 реєстраційну дію щодо припинення юридичної особи: Відділу освіти Новгород-Сіверської районної державної адміністрації (код 02147486).
Свої вимоги обґрунтовує тим, що в наслідок оскаржуваної реєстраційної дії управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернігівській області не може в повній мірі реалізувати свої повноваження в частині стягнення заборгованості з ліквідованої юридичної особи.
Ухвалою судді Чернігівського окружного адміністративного суду від 30.11.2021 відкрито провадження у справі та призначено її розгляд за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін. Також встановлено відповідачу 15-денний строк з дня вручення йому даної ухвали на надання відзиву на позов.
Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 13.01.2022 задоволено клопотання Управління адміністративних послуг Чернігівської міської ради про залучення третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача. Залучено до участі у справі № 620/16825/21 в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: голову ліквідаційної комісії; Новгород-Сіверську районну державну адміністрацію.
Представник Управління адміністративних послуг Чернігівської міської ради у відзиві на позов заперечував щодо позовних вимог та просив відмовити у їх задоволенні, зважаючи на те, що дії державного реєстратора при прийнятті документів та зазначених рішень у повній мірі відповідали вимогам Закону про реєстрацію. У державного реєстратора та Управління адміністративних послуг відсутні як правові підстави, так і технічна можливість для повідомлення Пенсійного фонду у паперовій формі до ЄДР і приєднання їх до реєстраційної справи, як фізично знаходиться у володінні Новгород-Сіверської районної державної адміністрації. Відповідач вказав, що законодавством не надано державному реєстратору ні права, ні обов`язку роз`яснювати чи у інший, ніж передбачений законодавством, спосіб тлумачити діючі нормативно-правові акти. Зазначив, що позивачем не вказано, які саме норми чинного законодавства порушено державним реєстратором Коропської селищної ради Коропського району Євтушенко О.Ю., враховуючи що остання не знала і не могла знати про існування у юридичної особи заборгованості перед позивачем. Також позивачем не конкретизовано які саме норми чинного законодавства порушено Управлінням адміністративних послуг Чернігівської міської ради, з огляду на те що місцезнаходженням реєстраційної справи юридичної особи Відділу освіти Новгород-Сіверської районної держаної адміністрації (код 02147486) визначено Новгород-Сіверську районну державну адміністрацію. Вважає, що позивач не надає належних доказів протиправності дій посадових осіб Управління адміністративних послуг Чернігівської міської ради чи невідповідності таких дій нормам діючого законодавства. Також позивач не надає обґрунтування щодо обов`язку Управління адміністративних послуг Чернігівської міської ради вносити такі повідомлення до ЄДР. Позивач взагалі не обґрунтовує, чому саме до Управління адміністративних послуг Чернігівської міської ради надсилались повідомлення стосовно юридичних осіб, реєстраційні справи яких обліковуються зі іншими суб`єктами державної реєстрації.
Державним реєстратором Коропської селищної ради Коропського району Євтушенко Ольгою Юріївною у відзиві на позов вказано, що нею було дотримано та виконано норми Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» та Порядку державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи. Зокрема при перевірці в ЄДР відомостей було встановлено, що відомості про наявність заборгованості із сплати страхових коштів до Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування відсутні. Таким чином, підстав для відмови у державній реєстрації, визначених статтею 28 Закону 755-ІV, не вбачалося. За умови подання, визначених Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» документів, державний реєстратор зобов`язаний вчинити відповідні реєстраційні дії та внести до Єдиного державного реєстру відповідні записи.
У відповідях на відзив позивач вказав, що Порядок № 33-1 чинний, має юридичну силу та діє на ряду з іншими нормативно-правовими актами. Законодавчо не виключена та не скасована можливість подання державному реєстраторові повідомлень про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації саме в паперовій формі. Відповідач, отримавши від Головного управління ПФУ в Чернігівській області повідомлення про наявність заперечень щодо припинення Відділу освіти від 07.10.2021, належним чином не розглянув його та не прийняв відносно нього будь-якого рішення. Позивач вказав, що надавши свої заперечення щодо припинення юридичної особи Фонд соціального страхування України очікує виконання і іншими суб`єктами владних повноважень своїх зобов`язань щодо внесення відповідних відомостей до Єдиного державного реєстру та захисту свого права щодо повернення кредиторської заборгованості (337 879, 08 грн) особою, що припиняється.
У запереченні на відповідь на відзив Управління адміністративних послуг Чернігівської міської ради заперечувало щодо позовних вимог та просило відмовити у їх задоволенні, посилаючись на обставини, викладені у відзиві на позов.
Головне управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області у поясненнях вказало, що на дату отримання від Новгород-Сіверського ВУВД ФСС повідомлення про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи Відділ освіти відомості з ЄДР про проведені реєстраційні дії припинення цієї юридичної особи від 01.09.2021 в Інтегрованій комплексній інформаційній системі Пенсійного фонду України (далі - ІКІС ПФУ) були відсутні. Це призвело до неможливості внести відповідний запис до ЄДР управлінням Пенсійного фонду.
Новгород-Сіверська районна державна адміністрація Чернігівської області у наданих суду поясненнях зауважила про безпідставність та необґрунтованість позовних вимог, вказуючи, що у державного реєстратора не було жодних підстав вимовляти в державній реєстрації припинення юридичної особи - відділу освіти, і він діяв виключно в рамках чинного законодавства.
Судом встановлено, що 02.11.2021 державним реєстратором Коропської селищної ради Коропського району Євтушенко Ольгою Юріївною у результаті розгляду поданого головою комісії з припинення гр. ОСОБА_1 пакету документів внесено до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - ЄДР) реєстраційну дію «ДР припинення ЮО в результаті ліквідації», номер запису: 1000521110040000281.
Вважаючи, що реєстраційна дія щодо відділу освіти Новгород-Сіверської райдержадміністрації Чернігівської області проведена всупереч законодавству, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Відповідно до положень ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Закон України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб- підприємців та громадських формувань» № 755-IV (далі - Закон № 755) регулює відносини, що виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, їхньої символіки (у випадках, передбачених законом), громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців, Закон України «Про адміністративні послуги» визначає правові засади реалізації прав, свобод і законних інтересів фізичних та юридичних осіб у сфері надання адміністративних послуг.
Пунктом 14 частини 1 статті 1 Закону № 755-IV визначено, що суб`єктом державної реєстрації є виконавчі органи сільських, селищних та міських рад, Київська та Севастопольська міські, районні, районні у містах Києві та Севастополі державні адміністрації, нотаріуси - у разі державної реєстрації юридичних осіб (крім випадків, передбачених абзацами другим - четвертим цього пункту) та фізичних осіб - підприємців.
Відповідно до частини першої статті 9 Закону № 755-IV відомості про юридичну особу, громадське формування, що немає статусу юридичної особи, та фізичну особу - підприємця вносяться до Єдиного державного реєстру на підставі:
1) відповідних заяв про державну реєстрацію;
2) документів, що подаються для проведення інших реєстраційних дій;
3)відомостей, отриманих у результаті інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром та інформаційними системами державних органів.
Відповідно до пункту 13 статті 17 Закону № 755-IV для державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації на підставі рішення про припинення юридичної особи, прийнятого учасниками юридичної особи або відповідного органу юридичної особи, а у випадках, передбачених законом, - рішення відповідних державних органів, або судового рішення про припинення юридичної особи, не пов`язаного з її банкутством, після закінчення процедури припинення, але не раніше закінчення строку заявлення вимог кредиторами, подаються такі документи:
1) заява про державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті її ліквідації;
2) довідка архівної установи про прийняття документів, що відповідно до закону підлягають довгостроковому зберіганню.
Статтею 28 Закону № 755-IV визначено підстави для відмови у державній реєстрації:
1) документи подано особою, яка не має на це повноважень;
2) у Єдиному державному реєстрі містяться відомості про судове рішення щодо заборони проведення реєстраційної дії;
3) у Єдиному державному реєстрі містяться відомості про судове рішення про арешт корпоративних прав - у разі державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, у зв`язку із зміною частки засновника (учасника) у статутному (складеному) капіталі (пайовому фонді) юридичної особи;
3-1) заяву про державну реєстрацію змін до відомостей Єдиного державного реєстру, пов`язаних із зміною засновників (учасників) юридичної особи у зв`язку із зміною частки засновника (учасника) у статутному (складеному) капіталі (пайовому фонді) юридичної особи, подано щодо засновника (учасника), який на момент подання заяви внесений до Єдиного реєстру боржників, зокрема за виконавчими провадженнями про стягнення аліментів за наявності заборгованості з відповідних платежів понад три місяці, крім випадку збільшення розміру такої частки;
3-2) документи подані до неналежного суб`єкта державної реєстрації;
4) не усунуто підстави для зупинення розгляду документів протягом встановленого строку;
5) документи суперечать вимогам Конституції та законів України;
6) документи суперечать статуту громадського формування;
7) порушено встановлений законом порядок створення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи;
7-1) порушено встановлену учасником вимогу нотаріального засвідчення справжності підпису під час прийняття рішень з питань діяльності юридичної особи та/або вимоги нотаріального посвідчення правочину, предметом якого є частка такого учасника у статутному (складеному) капіталі (пайовому фонді) відповідної юридичної особи;
8) невідповідність найменування юридичної особи вимогам закону;
9) щодо засновника (учасника) юридичної особи, що створюється, проведено державну реєстрацію рішення про припинення юридичної особи в результаті її ліквідації;
10) щодо юридичної особи, стосовно якої подано заяву про державну реєстрацію змін до відомостей Єдиного державного реєстру, пов`язаних із зміною засновників (учасників) юридичної особи, проведено державну реєстрацію рішення про припинення юридичної особи в результаті її ліквідації;
10-1) щодо юридичної особи, стосовно якої подано заяву про державну реєстрацію змін до відомостей Єдиного державного реєстру, пов`язаних із зміною складу засновників (учасників) юридичної особи, у Єдиному державному реєстрі міститься запис про судове рішення про визнання юридичної особи банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури;
10-2) щодо юридичної особи, стосовно якої в Єдиному державному реєстрі міститься запис про судове рішення щодо визнання повністю або частково недійсними рішень засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу, визнання повністю або частково недійсними змін до установчих документів юридичної особи, якщо таке рішення або його частину визнано недійсними, зміни до установчих документів юридичної особи є підставою для проведення реєстраційних дій;
11) документи для державної реєстрації припинення юридичної особи подані:
раніше строку, встановленого цим Законом;
щодо юридичної особи, що припиняється в результаті її ліквідації та є засновником (учасником) інших юридичних осіб та/або має не закриті відокремлені підрозділи, та/або є засновником третейського суду;
в Єдиному державному реєстрі відсутній запис про державну реєстрацію юридичної особи, утвореної шляхом реорганізації в результаті злиття, приєднання або поділу;
щодо акціонерного товариства, стосовно якого надійшли відомості про наявність нескасованої реєстрації випуску акцій;
щодо юридичної особи - емітента цінних паперів, стосовно якого надійшли відомості про наявність нескасованих випусків цінних паперів;
щодо юридичної особи, що ліквідується, стосовно якої надійшли відомості про наявність заборгованості із сплати податків і зборів та/або наявність заборгованості із сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, крім банків, стосовно яких процедура ліквідації здійснюється відповідно до Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб";
щодо юридичної особи, що реорганізується, стосовно якої надійшли відомості про наявність заборгованості із сплати податків і зборів та/або наявність заборгованості із сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та відсутні відомості про узгодження плану реорганізації юридичної особи;
щодо юридичної особи, стосовно якої надійшли відомості про наявність заборгованості із сплати страхових коштів до Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування;
щодо юридичної особи, що припиняється в результаті ліквідації, стосовно якої надійшли відомості про відкрите виконавче провадження;
щодо юридичної особи, стосовно якої відкрито провадження у справі про банкрутство;
12) статут товариства з обмеженою відповідальністю або товариства з додатковою відповідальністю поданий зі змінами, прийнятими без врахування голосів, які припадають на частку померлого учасника товариства.
Таким чином, вказаними нормами чітко визначено підстави для внесення відомостей до Єдиного державного реєстру та відмови у проведенні державної реєстрації припинення юридичної особи.
Відповідно до абзацу 1 частини 7 статті 13 Закону № 755-IV Пенсійний фонд України забезпечує передачу до Єдиного державного реєстру відомостей про відсутність (наявність) заборгованості із сплати страхових коштів до Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування - у день отримання запиту від суб`єкта державної реєстрації.
Механізм заповнення та подання державному реєстраторові форм повідомлень визначено Порядком заповнення та подання державному реєстраторові форм повідомлень про початок проведення позапланової перевірки, про неможливість проведення позапланової перевірки, про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України 31.10.2011 № 33-1 «Про затвердження форм повідомлень про початок проведення позапланової перевірки, про неможливість проведення позапланової перевірки, про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації, порядку їх заповнення та подання державному реєстраторові» (далі - Порядок №33-1).
Відповідно до п. 2.5 Порядку № 33-1 у разі надання інформації про наявність заперечень від відповідних робочих органів виконавчих дирекцій фонду соціального страхування за встановленою формою, орган Пенсійного фонду України не пізніше двох місяців з дати публікації повідомлення про рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи надсилає державному реєстраторові повідомлення про наявність заперечень, що надається державному реєстраторові, за встановленою формою.
Відповідно до абз. 2, 3 п. 2.5 Порядку № 33-1 передбачено, що якщо позапланову перевірку проведено, проте платник не здійснив остаточні розрахунки з Пенсійним фондом, або не подав звітність за період до затвердження ліквідаційного балансу ліквідаційною комісією (ліквідатором), або у разі надання інформації про наявність заперечень від відповідних робочих органів виконавчих дирекцій фондів соціального страхування за встановленою формою, орган Пенсійного фонду України не пізніше двох місяців з дати публікації повідомлення про рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи надсилає державному реєстраторові повідомлення про наявність заперечень, що надається державному реєстраторові, за встановленою формою.
Повідомлення про наявність заперечень, що надається органу Пенсійного фонду України, відповідні робочі органи виконавчих дирекцій фондів соціального страхування надсилають органам Пенсійного фонду України в електронній формі та на паперовому носії із зазначенням всіх обґрунтованих обставин.
Відповідно пп. 6 п. 4 Положення про управління Пенсійного фонду України в районах, містах, районах у містах, а також про об`єднані управління, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України № 28-2 від 22.12.2014, управління Фонду відповідно до покладених на нього завдань взаємодіє з органами Державної фіскальної служби України, Державної служби України з питань праці та іншими державними органами з питань легалізації зайнятості населення та заробітної плати, погашення заборгованості зі сплати страхових внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування та інших платежів.
З аналізу наведених норм слідує, що Пенсійний фонд у разі наявності заборгованості у відповідного страхувальника зі сплати страхових внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування та інших платежів, зобов`язаний надати державному реєстраторові повідомлення про заперечення проти припинення юридичної особи.
З матеріалів справи вбачається, що повідомлення про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи відділу освіти Новгород-Сіверської райдержадміністрації Чернігівської області № 2500-0503-8/51320 від 07.10.2021Головним управлінням Пенсійного фонду України в Чернігівській області було надіслано до Відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Управління адміністративних послуг Чернігівської міської ради в паперовому вигляді у зв`язку з відсутністю технічної можливості інформаційної взаємодії в електронній формі інформаційно-телекомунікаційними засобами.
Відповідно до ст. 4 Закону України «Про адміністративні послуги» державна політика у сфері надання адміністративних послуг базується на принципах:
1) верховенства права, у тому числі законності та юридичної визначеності;
2) стабільності;
3) рівності перед законом;
4) відкритості та прозорості;
5) оперативності та своєчасності;
6) доступності інформації про надання адміністративних послуг;
7) захищеності персональних даних;
8) раціональної мінімізації кількості документів та процедурних дій, що вимагаються для отримання адміністративних послуг;
9) неупередженості.та справедливості;
10) доступності та зручності для суб`єктів звернень.
Відповідно до п. 4 ч. 9 ст. 9 Закону України «Про адміністративні послуги» суб`єкт надання адміністративної послуги, підприємства, установи або організації, що належать до сфери його управління, які володіють документами або інформацією, необхідними для надання адміністративної послуги, зобов`язані забезпечити безоплатний віддалений доступ до власних інформаційних систем та електронних баз даних (реєстрів), що містять інформацію, необхідну для надання адміністративних послуг, адміністраторам центрів надання адміністративних послуг та суб`єктам надання таких адміністративних послуг, у тому числі через систему електронної взаємодії державних електронних інформаційних ресурсів.
Організація забезпечення надання адміністративних послуг здійснюється шляхом:
1) забезпечення безоплатного автоматизованого віддаленого доступу адміністраторів у режимі реального часу до інформації в інформаційних системах суб`єктів надання адміністративних послуг, підприємств, установ, організацій, які належать до сфери їх управління, в яких міститься інформація, необхідна для надання адміністративних послуг, якщо інше не передбачено законом;
2) надання на підставі запитів адміністраторів інформації, необхідної для виконання покладених на них завдань;
3) забезпечення надання адміністративних послуг суб`єктам звернень у строки, встановлені законом, на підставі відповідних документів, одержаних від адміністраторів (ст. 14 Закону України «Про адміністративні послуги»).
Відповідно до Положення про управління адміністративних послуг Чернігівської міської ради, яке затверджено рішенням міської ради 30.11.2017 за №25/VTI-25, управління адміністративних послуг Чернігівської міської ради:
2.1.2. Реалізує державну політику у сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.
2.2.2. Забезпечує виконання повноважень суб`єкта державної реєстрації інших юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців відповідно до вимог Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань", зокрема:
забезпечує прийом документів, поданих для державної реєстрації;
забезпечує державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців та проведення інших реєстраційних дій;
забезпечує ведення Єдиного Державного реєстру та надання відомостей з нього;
забезпечує ведення реєстраційних справ.
2.2.19. Організовує взаємодію із адміністративними органами, іншими підприємствами, установами та організаціями у сфері організації надання, удосконалення та спрощення процедур надання адміністративних послуг.
2.2.21. Здійснює постійний моніторинг нормативно - правових актів, що регулюють відносини у сфері надання адміністративних послуг і видачі документів дозвільного характеру, та вносить пропозиції щодо змін та доповнень до діючих та проектів законодавчих актів з метою удосконалення системи надання адміністративних послуг.
4.3. У разі необхідності, за погодженням із керівниками структурних підрозділів міської ради, підприємств, установ і організацій, головами районних у місті Чернігові рад та їх виконавчих комітетів, залучати працівників для розгляду питань, що належать до його компетенції.
4.9. Аналізувати звернення громадян та суб`єктів господарювання та вживати заходів щодо оптимізації та спрощення процедур надання адміністративних послуг.
6.1. Взаємодіє з працівниками виконавчих органів міської ради, підприємств, установ, організацій комунальної власності міської ради, представниками місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, їх структурних підрозділів, територіальних представництв центральних органів виконавчої влади, підприємств, установ, організацій, громадських об`єднань, надає та отримує від них необхідну інформацію, а також, у разі потреби, за дорученнями безпосереднього керівника, у межах своєї компетенції взаємодіє з представниками засобів масової інформації, силових структур, правоохоронних, наглядових, контролюючих та судових органів тощо.
З аналізу вищевказаних положень законодавства слідує, що управління з надання адміністративних послуг має повноваження, зокрема, вносити відомості до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, а також, що дане управління взаємодіє із адміністративними органами, іншими підприємствами, установами та організаціями.
В той же час, отримавши від Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області повідомлення про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи - відділу освіти Новгород-Сіверської райдержадміністрації Чернігівської області № 2500-0503-8/51320 від 07.10.2021 Управління адміністративних послуг Чернігівської міської ради належним чином його не розглянуло та не прийняло відносно нього будь-якого рішення.
Щодо доводів відповідачів про те, що законодавством не передбачено подання повідомлення про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи у паперовій формі, суд зазначає наступне.
Відповідно до п.2 спільного наказу Міністерства юстиції України, Міністерства соціальної політики України від 13.07.2016 № 1915/5/755 «Про інформаційну взаємодію між Єдиним державним реєстром юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань й інформаційними системами Пенсійного фонду України» до запровадження обміну документами в електронній формі між Реєстром та інформаційними системами Пенсійного фонду України щодо подання запитів державними реєстраторами юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань і передачі до Реєстру відомостей про відсутність (наявність) заборгованості із сплати страхових коштів до Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування такі відомості передаються Пенсійним фондом України до Реєстру з урахуванням технічних можливостей Реєстру та інформаційних систем Пенсійного фонду України, а саме:
- про наявність заборгованості із сплати страхових коштів до Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування - шляхом надсилання повідомлень про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації, що надається державному реєстратору:
- про відсутність заборгованості із сплати страхових коштів до Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування - шляхом надсилання повідомлень про відкликання заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації.
Як вже було зазначено вище, повідомлення про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи - відділу освіти Новгород-Сіверської райдержадміністрації Чернігівської області № 2500-0503-8/51320 від 07.10.2021 Головним управлінням Пенсійного фонду України в Чернігівській області було надіслано в паперовому вигляді у зв`язку з відсутністю технічної можливості інформаційної взаємодії в електронній формі інформаційно-телекомунікаційними засобами.
Таким чином, доводи про неможливість подання повідомлення про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи у паперовій формі, суд не приймає до уваги.
Отже, враховуючи вищевикладене та те, що управлінням адміністративних послуг Чернігівської міської ради не внесено до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань відомості про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті ліквідації - відділу освіти Новгород-Сіверської райдержадміністрації Чернігівської області (код ЄДРПОУ 02147486), а також невчинено будь-яких іншіх дій, зокрема, щодо направлення повідомлення за належністю, суд приходить до висновку про те, що така бездіяльність є протиправною, у зв`язку із чим позовні вимоги в цій частині підлагають задоволенню шляхом визнання протиправною бездіяльності Управління адміністративних послуг Чернігівської міської ради щодо невчинення дій по внесенню до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань відомостей про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації - Відділу освіти Новгород-Сіверської районної державної адміністрації Чернігівської області (код ЄДРПОУ 02147486).
Щодо позовних вимог про скасування проведеної державним реєстратором Коропської селищної ради Коропського району Чернігівської області Євтушенко О.Ю. 02.11.2021 реєстраційної дії щодо припинення юридичної особи - Відділу освіти Новгород-Сіверської районної державної адміністрації Чернігівської області (код ЄДРПОУ 02147486), суд зазначає наступне.
Матеріалами справи підтверджено, що за наявності повного пакету документів та за відсутності в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань відомостей про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті ліквідації - Відділу освіти Новгород-Сіверської районної державної адміністрації Чернігівської області (код ЄДРПОУ 02147486), 02.11.2021 державним реєстратором Коропської селищної ради Коропського району Чернігівської області Євтушенко О.Ю. внесено до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - ЄДР) реєстраційну дію «ДР припинення ЮО в результаті ліквідації», номер запису: 1000521110040000281.
При цьому, судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що за Відділом освіти Новгород-Сіверської районної державної адміністрації Чернігівської області (код ЄДРПОУ 02147486) рахується заборгованість зі сплати страхових коштів до Фонду соціального страхування України у сумі 337 879,08 грн. Отже, наявність вказаної суми заборгованості та факт припинення боржника порушують права позивача.
Отже, з огляду на наявність у Відділі освіти Новгород-Сіверської районної державної адміністрації Чернігівської області (код ЄДРПОУ 02147486) заборгованості зі сплати страхових коштів до Фонду соціального страхування України у сумі 337 879,08 грн, повідомлення про заперечення проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації та невиконання Управлінням адміністративних послуг Чернігівської міської ради дій щодо внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань відомостей про наявність таких заперечень, що потягнуло за собою припинення юридичної особи, суд приходить до висновку, що позовні вимоги в цій частині є обгрунтованими та підлягають задоволенню.
При цьому, суд вказує, що скасування державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації, проведеної державним реєстратором Коропської селищної ради Коропського району Чернігівської області Євтушенко Ольгою Юріївною шляхом внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань запису № 1000521110040000281 від 02.11.2021 відповідає меті судового захисту, оскільки наявність відповідного запису у Державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, позбавляє права позивача на реалізацію належного стягнення заборгованості зі сплати страхових коштів з юридичної особи та скасування відповідного запису в судовому порядку повністю відновлює порушені права та законні інтереси Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернігівській області.
В той же час, суд вважає за необхідне відмовити у задоволенні позовних вимог про визнання протиправними дій державного реєстратора Коропської селищної ради Коропського району Чернігівської області Євтушенко О.Ю., оскільки державний реєстратор не володів інформацією про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації, а тому з огляду на поданий повний пакет документів, діяв правомірно.
За таких обставин, суд приходить до висновку, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.
Судом враховується, що згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини, очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
У п. 58 Рішення Європейського суду з прав людини у справі "Серявін та інші проти України" від 10.02.2010 Суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення. Хоча національний суд має певну свободу розсуду щодо вибору аргументів у тій чи іншій справі та прийняття доказів на підтвердження позицій сторін, орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.
Згідно ч. 2ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства Україниу справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначеніКонституцієюта законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до ч. 1 та 2ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихст. 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи вищевикладене, з`ясувавши та перевіривши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, що мають юридичне значення, враховуючи основні засади адміністративного судочинства, вимоги законодавства України, суд вважає, що позовні вимоги необхідно задовольнити частково.
При цьому відповідно до частини 2 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Оскільки під час розгляду даної справи свідки судом не залучались та судові експертизи не призначались, суд вважає за необхідне зазначити, що судові витрати, понесені позивачем, з відповідача не стягуються.
Керуючись ст. ст.139, 227, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Управління адміністративних послуг Чернігівської міської ради щодо невчинення дій по внесенню до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань відомостей про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації - Відділу освіти Новгород-Сіверської районної державної адміністрації Чернігівської області (код ЄДРПОУ 02147486).
Скасувати проведену державним реєстратором Коропської селищної ради Коропського району Чернігівської області Євтушенко Ольгою Юріївною 02.11.2021 реєстраційну дію щодо припинення юридичної особи - Відділу освіти Новгород-Сіверської районної державної адміністрації Чернігівської області (код ЄДРПОУ 02147486).
У задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Позивач: Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернігівській області, року народження, вул.Музична, 1-А,м.Чернігів,14014, РНОКПП: НОМЕР_1 .
Відповідач: Державний реєстратор Коропської селищної ради Коропського району Євтушенко Ольга Юріївна, вул. Кибальчича, 12,смт Короп,Чернігівська область,16200, код ЄДРПОУ: 04412426.
Відповідач: Управління адміністративних послуг Чернігівської міської ради, вул.Рокосовського, 20а, м. Чернігів, 14032, код ЄДРПОУ: 38271176.
Третя особа: Головне управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області, вул. П`ятницька, 83-А, м. Чернігів, 14005, код ЄДРПОУ: 21390940.
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Голова ліквідаційної комісії гр. ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_2 .
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Новгород-Сіверська районна державна адміністрація, вул. Б. Майстренка, буд. 6, м. Новгород-Сіверський, Чернігівська область, 16000, код ЄДРПОУ: 04061642.
Повний текст рішення суду виготовлено 22 вересня 2022 року.
Суддя О.В. Заяць
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.09.2022 |
Оприлюднено | 26.09.2022 |
Номер документу | 106386685 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Заяць О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні