Головуючий І інстанції: С.С. Сич
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 вересня 2022 р. Справа № 440/16002/21Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого судді Катунова В.В.,
Суддів: Бершова Г.Є. , Ральченка І.М. ,
розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДПС у Полтавській області на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 18.02.2022, вул. Пушкарівська, 9/26, м. Полтава, 36039 по справі № 440/16002/21
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Кокет"
до Головного управління ДПС у Полтавській області , Державної податкової служби України
про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
Позивач Товариство з обмеженою відповідальністю "Кокет" (надалі - позивач, ТОВ "Кокет") звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління ДПС у Полтавській області (надалі - відповідач-1, ГУ ДПС у Полтавській області), Державної податкової служби України (надалі - відповідач-2), у якій просив визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №3329527/34739138 від 04.11.2021 про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №12 від 29.10.2021, складену Товариством з обмеженою відповідальністю "Кокет", датою її подання - 01.11.2021.
Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 18.02.2022 року адміністративний позов задоволено.
Визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 04 листопада 2021 року №3329527/34739138.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 29 жовтня 2021 року №12, подану на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю "Кокет" (ідентифікаційний код 34739138) 01 листопада 2021 року.
Не погоджуючись із прийнятим рішенням, відповідач - Головне управління ДПС у Полтавській області, звернувся до суду з апеляційною скаргою, в якій зазначає, що оскаржуване рішення суду не відповідає вимогам матеріального та процесуального права, а саме, судом першої інстанції неповно з`ясовано та не доведено обставини, що мають значення для справи, висновки суду першої інстанції не відповідають обставинам справи, в зв`язку з чим просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким відмовити у задоволені позову в повному обсязі.
Доводи апеляційної скарги обґрунтовані тим, що зупинення реєстрації податкової накладної №12 від 29.10.2021 здійснено у відповідності та на виконання вимог Порядку зупинення реєстрації ПН/РК №1165. Вказує, що платником не надані платіжні документи по взаєморозрахунках з контрагентом-покупцем, які передбачені умовами п.п 3.1 договору поставки товарів від 01.04.2014 № 154. Також зазначає, що платником не надані копії первинних документів, які підтверджують перевезення товару по території України. Вказує, що видаткова накладна № 62 від 29.10.2021 не містить підпису, печатки покупця - ПП «Фламінго Текстиль», а отже, цей документ складений з порушенням ст. 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні».
Позивачем подано відзив на апеляційну скаргу, в якому останній просить відмовити в задоволенні апеляційної скарги та рішення суду першої інстанції залишити без змін з посиланням на те, що оскаржуване судове рішення відповідає нормам чинного законодавства, а висновки суду є законними та обґрунтованими.
У відповідності до п. 3 ч. 1ст. 311 КАС Українисуд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).
Предметом апеляційного оскарження є судове рішення, яке прийняте судом першої інстанції в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, у зв`язку з чим колегія суддів вважає за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження.
Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши рішення суду першої інстанції та доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на таке.
Судом першої інстанції встановлено, що ТОВ "Кокет" (ідентифікаційний код 34739138) зареєстроване як юридична особа 18.05.2007, основним видом економічної діяльності позивача є 46.41 Оптова торгівля текстильними товарами, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань щодо ТОВ "Кокет" /а.с. 68-75/.
ТОВ "Кокет" зареєстроване платником податку на додану вартість з 01.01.2011 /а.с. 142/.
Приватне підприємство "Фламінго Текстиль" (ідентифікаційний код 35107195) зареєстроване як юридична особа 08.10.2007, видами економічної діяльності Приватного підприємства "Фламінго Текстиль" є: 14.14 Виробництво спіднього одягу (основний); 14.13 Виробництво іншого верхнього одягу; 14.19 Виробництво іншого одягу й аксесуарів; 14.39 Виробництво іншого трикотажного та в`язаного одягу; 46.41 Оптова торгівля текстильними товарами; 47.51 Роздрібна торгівля текстильними товарами в спеціалізованих магазинах, що підтверджується детальною інформацією про юридичну особу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Міністерства юстиції України /а.с. 141/.
ПП "Фламінго Текстиль" зареєстроване платником податку на додану вартість з 14.01.2015 /а.с. 144/.
01.11.2021 ТОВ "Кокет" подано на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №12 від 29.10.2021 на трикотажне полотно друковане з бавовни, код товару згідно з УКТ ЗЕД 6006240000, за ціною постачання одиниці товару без урахування ПДВ 182,88 грн. кількістю 5468,067 кг на загальну суму 1200000,11 грн., в тому числі ПДВ -200000,02 грн. /а.с. 16-17, 18, 114, 115/.
За результатами розгляду податкової накладної №12 від 29.10.2021 контролюючий орган 01.11.2021 через Автоматизовану систему "Єдине вікно подання електронних документів" ДПС України, версія 2.3.8.14" направив ТОВ "Кокет" квитанцію, у якій зазначено: "Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 29.10.2021 №12 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 6006, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних." /а.с. 18, 115/.
ТОВ "Кокет" направило контролюючому органу повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 02.11.2021 №1 /а.с. 100/. До вказаного повідомлення позивачем додано 8 додатків, копії яких містяться у матеріалах справи /а.с. 100-112/.
04.11.2021 комісією ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення №3329527/34739138 про відмову у реєстрації податкової накладної від 29.10.2021 №12 /а.с. 22-23/.
За змістом вказаного рішення підставою для відмови в реєстрації податкової накладної зазначено "ненадання платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. Додаткова інформація: "не надані платіжні документи по взаєморозрахунках з контрагентом-покупцем, які передбачені умовами пункту 3.1 Договору поставки товарів від 01.04.2014 №154. Крім того, платником не надані копії первинних документів, які підтверджують перевезення товару по території України".
Позивач не погодився з вказаним рішенням та подав на нього скаргу до ДПС України /а.с.25/.
Рішенням за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 11.11.2021 №52346/34739138/2, яке прийнято комісією Державної податкової служби України з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, скаргу ТОВ "Кокет" залишено без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних залишено без змін /а.с. 26/.
Позивач не погодився з рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригувань в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Полтавській області №3329527/34739138 від 04.11.2021 про відмову у реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та звернувся до суду з даним позовом.
Приймаючи рішення про задоволення позовних вимог, суд першої інстанції дійшов висновку, що у відповідача були відсутні правові підстави для відмови у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних вказаної вище податкової накладної, а тому рішення Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №3329527/34739138 від 04.11.2021 про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято відповідачем без урахування всіх обставин, що мають значення для його прийняття, тобто необґрунтовано, а отже є протиправним та підлягає скасуванню.
Надаючи правову оцінку обставинам зазначеної справи, колегія суддів зазначає наступне.
Спеціальним законом з питань оподаткування, який установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплату пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків і визначає заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу є Податковий кодекс України від 02.12.2010 року № 2755-VI (далі - ПК України).
Відповідно до підпунктів 16.1.2,16.1.3, пункту 16.1 статті 16 ПК України платник податків зобов`язаний вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів, подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.
Згідно з підпунктом "а" пункту 185.1 статті 185 ПК України об`єктом оподаткування є операції платників податку з: постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу у володіння та користування лізингоодержувачу/орендарю.
Відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.
База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку на реалізацію суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв`язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб`єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів) (пункт 188.1 статті 188 ПК України).
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України (пункт 201.10 статті 201 ПК України).
Відповідно до підпункту 14.1.60 ПК України єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Положенням пункту 201.10 статті 201 ПК України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01.07.2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Отже, платник податку - постачальник з настанням першої із умов виникнення податкових зобов`язань, визначених у пункті 187.1 статті 187 ПК України, зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування складаються та реєструються постачальником (продавцем) - платником податку, крім випадків, визначених пунктом 9 цього Порядку (пункт 8 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних).
Згідно з пунктом 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 01.07.2015 року); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пунктів 13-15 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.
У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.
Згідно з пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Кабінетом Міністрів України прийнято постанову "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" від 11.12.2019 №1165, якою, зокрема, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №1165).
Пунктом 1 Порядку №1165 встановлено, що цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
За змістом пункту 2 Порядку №1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
Згідно з пунктом 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Додатком 3 до Порядку №1165 визначено Критерії ризиковості здійснення операцій, відповідно до пункту 1 яких до цих Критеріїв віднесено відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Відповідно до пункту 7 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет /пункт 8 Порядку №1165/.
Пунктами 10, 11 Порядку №1165 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Як вбачається з матеріалів справи, за результатами розгляду податкової накладної №12 від 29.10.2021 контролюючий орган 01.11.2021 через Автоматизовану систему "Єдине вікно подання електронних документів" ДПС України, версія 2.3.8.14" направив ТОВ "Кокет" квитанцію, у якій зазначено: "Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 29.10.2021 №12 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 6006, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних." /а.с. 18, 115/.
Разом з тим, зупиняючи реєстрацію податкової накладної, контролюючим органом не визначено, які конкретно документи позивачу слід подати для усунення сумнівів щодо реальності задекларованої позивачем операції.
Приймаючи оскаржуване рішення №3329527/34739138 від 04.11.2021 Комісія ГУ ДПС у Полтавській області, як підставу для відмови в реєстрації податкової накладної від 29.10.2021 №12, зазначила ненадання платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. Додаткова інформація: "не надані платіжні документи по взаєморозрахунках з контрагентом-покупцем, які передбачені умовами пункту 3.1 Договору поставки товарів від 01.04.2014 №154. Крім того, платником не надані копії первинних документів, які підтверджують перевезення товару по території України.
Однак, враховуючи зміст квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної, та відсутність конкретизації, які саме документи позивачу слід подати для усунення сумнівів щодо реальності задекларованих позивачем операцій, ТОВ "Кокет" направило контролюючому органу пакет документів та повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 02.11.2021 №1 /а.с. 19, 100/.
До цього повідомлення позивачем додано 8 копій додатків документів, які містяться у матеріалах справи, а саме копій:
- письмових пояснень ТОВ "Кокет" /а.с. 101/, за змістом яких 29.01.2021 відвантажено трикотажне полотно покупцеві ПП «Фламінго Текстиль» (договір поставки № 154 від 01.04.2014, рахунок № 61 від 29.10.2021 та видаткова накладна № 62 від 29.10.2021 додаються). ТОВ «Кокет» здійснює імпорт трикотажного полотна із Туреччини, виробником якого є TORAMAN TEKSTIL DERI INS.SAN.VEIC.LTD.STI (контракт №01/2018 від 25.09.2018 додається). Товар, вказаний в податковій накладній №12 від 29.10.2021, був ввезений на територію України у червні 2021 року, що підтверджується митними документами, а саме: МД №UA110380/2021/001373 від 29.06.2021. Перевезення вантажу здійснювалось транспортною компанією ТОВ «Формаг» (договір № 1302/19-01 від 13.02.2019 додається). Послуги по оформленню митних декларацій та за зберігання та представлення вантажів для митного контролю надавалися ТОВ «Славутич-Руда-Україна» (договір про надання послуг № 19/16 від 30.01.2019 додається);
- договору поставки від 01.04.2014 № 154, укладеного між ТОВ «Кокет» (постачальник) та ПП «Фламінго Текстиль» (покупець), за умовами якого постачальник зобов`язується за заявками (замовленнями) покупця в строки, визначені у порядку, передбаченому цим договором, поставляти та передавати у власність покупцеві товари, а покупець зобов`язується приймати цей товар та своєчасно здійснювати його оплату на умовах цього договору. Відповідно до пунктів 2.1, 22 договору товар, поставка якого здійснюється за цим договором, постачається покупцю окремими партіями по його замовленню (заявками), формованому покупцем на підставі переліку товарів, зазначених в поточних прайс-листах постачальника. Постачальник забезпечує прайс-листами покупця як правило щоквартально або на вимогу останнього. На підставі заявки (замовлення) покупця, після узгодження сторонами (будь-яким, зручним для сторін, оперативним способом) всіх істотних умов поставки, (означених п. 1.2 договору, а також строку поставки (дати передачі товару) і базису поставки (адреси місць доставки товару), постачальник повідомляє покупця про готовність товару до поставки на відповідних погоджених умовах. Вказане повідомлення постачальника може бути відправлене покупцю по пошті, по факсу або по електронній пошті. Також постачальником складається і підписується у двох примірниках відповідна накладна. У разі неможливості для постачальника забезпечити поставку товару на зазначених у замовленні покупця умовах постачальник вправі запропонувати покупцю свої альтернативні умови поставки. Постачальник не несе перед покупцем жодної відповідальності за неможливість здійснення поставки товару на зазначених у замовленні покупця умовах, доки зобов`язання постачальника щодо поставки цього товару не будуть підтверджені шляхом направлення покупцю відповідного повідомлення постачальника про готовність товару до поставки. Згідно з п. 3.1 договору покупець оплачує постачальнику вартість кожної партії товару за ціною, вказаною в накладних, на наступних умовах: 100% передоплата від суми замовленогдаткових накладних №3329527/34739138 від 04.11.2021 про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових
Відповідно до пунктів 4.3, 4.5 цього договору постачальник здійснює поставку товару до місця його передачі покупцеві протягом 5 (п`яти) робочих днів після отримання заявки (замовлення) покупця на товар та прийняття такої заявки (замовлення) до виконання шляхом направлення покупцю повідомлення про готовність товару до поставки при умові здійснення покупцем оплати за товар на умовах, що передбачені п. 3.1 цього договору. Передача товару оформляється підписанням відповідної накладної уповноваженими представниками покупця та скріплення її печаткою покупця. При передачі товару постачальник зобов`язується передати представнику покупця, крім накладної, необхідний комплект супровідних документів: податкові накладні (у разі, якщо постачальник є платником ПДВ ); накладні; копію сертифікату якості (відповідності), копію гігієнічного висновку; копію якісного посвідчення, копію ветеринарного висновку (у разі наявності), інші документи в залежності від характеру і виду товару, необхідні для подальшого продажу товару відповідно до чинного законодавства. Усі супровідні документи на товар повинні бути оформлені відповідно до вимог законодавства України. З моменту фактичної передачі товару, підписання товарної накладної та передачі комплекту необхідних супровідних документів зобов`язання постачальника по товару вважаються виконаними.
Пунктом 9.1 договору передбачено, що умови цього договору можуть бути змінені за взаємною домовленістю сторін з обов`язковим складанням відповідної двосторонньої письмової угоди (крім випадків зміни деяких умов договору в односторонньому порядку, прямо передбачених в цьому договорі). Відповідно до пункту 8.1. договору цей договір набирає чинності з моменту підписання його сторонами і діє протягом одного року (з дати, зазначеної у верхньому правому куті на першій сторінці договору) і, якщо жодна із сторін не повідомить письмово іншу сторону про розірвання договору до 1 місяць до закінчення строку договору, строк його дії буде автоматично продовжуватися на кожний наступний рік /а.с. 28-30, 106/;
- видаткової накладної від 29.10.2021 № 62, складеної постачальником ТОВ "Кокет", із зазначенням покупця ПП "Фламінго Текстиль" на товар - трикотажне полотно друковане з бавовни в кількості 5468,067 кг на суму 1200000,11 грн., у тому числі ПДВ - 200000,02 грн. /а.с. 33, 102/;
- рахунку на оплату від 29.10.2021 № 61 на товар - трикотажне полотно друковане з бавовни в кількості 5468,067 кг на суму 1200000,11 грн., у тому числі ПДВ - 200000,02 грн. /а.с. 32, зворот а.с. 100/;
- контракту від 25.09.2018 №01/2018, укладеного між TORAMAN TEKSTIL DERI INS.SAN.VEIC.LTD.STI (продавець) та ТОВ «Кокет» (покупець), за умовами якого у відповідності до цього контракту продавець зобов`язується поставити трикотажне полотно виробництва Турецької Республіки на умовах FОВ м. Стамбул (Турецька Республіка) відповідно до Інкотермс 2010, а покупець зобов`язується прийняти та оплатити товар на умовах, визначених цим контрактом /а.с. 34-42, 103-105/;
- митної декларації від 29.06.2021 № UА 110380/2021/001373 на трикотажні полотна, поперечнов`язані (не ворсові), вибивні (друковані), без вмісту елестомірних чи гумових ниток ..., код УКТ ЗЕД 60062400000 /а.с. 43 -45, 107/;
- договору про надання послуг від 30.01.2019 № 19/16, укладеного між ТОВ «Кокет» (замовник) та ТОВ «Славутич-Руда-Україна» (виконавець), за умовами якого одна сторона виконавець зобов`язується за завданням другої сторони замовника надати послуги в зоні митного контролю та місця доставки товарів транспортними засобами ТОВ «Славутич-Руда-Україна» за адресою: 39800, Полтавська область, м. Горішні Плавні, вул. Будівельників, 27, а замовник зобов`язується оплатити виконавцеві зазначені послуги /а.с. 108/;
- договору від 13.02.2019 № 1302/19-01 про надання транспортно-експедиційних послуг, укладеного між ТОВ «Кокет» (клієнт) та ТОВ «ФОРМАТ» (експедитор), за умовами якого експедитор зобов`язується за плату і за рахунок клієнта надати та організувати транспортно-експедиційні послуги, пов`язані з організацією і забезпеченням перевезень експортно-імпортних та транзитних вантажів клієнта, а також додаткових послуг, необхідних для доставки вантажів, у тому числі надання митно-брокерських послуг /а.с 110-111/.
З огляду на наведене вище, доводи контролюючого органу в оскаржуваному рішенні про те, що позивачем не надано копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, у тому числі рахунків-фактури, накладних не відповідають фактичним обставинам справи та спростовуються наявними у матеріалах справи доказами.
Позивачем надано до суду також копію додаткового угоди від 15.02.2020 до договору поставки товарів від 01.03.2019 №154, якою сторони договору домовились п. 3.1 договору поставки товарів №154 від 01.03.2019 змінити та викласти у наступній редакції: "3.1 Покупець оплачує Постачальнику вартість кожної партії товару за ціною вказаною в накладних, актах приймання-передачі, після фактичного отримання товару на склад ПП "Фламінго Текстиль" та отримання покупцем рахунку-фактури, видаткової накладної, акту приймання-передачі, не пізніше ніж 30 днів від дати отримання товару на склад ПП "Фламінго Текстиль" /а.с.31/.
Таким чином, умовами договору на час здійснення господарської операції з поставки товару було передбачено не передплату, а оплату постачальнику вартості кожної партії товару за ціною, вказаною в накладних, актах приймання-передачі, після фактичного отримання товару на склад ПП "Фламінго Текстиль" та отримання покупцем рахунку-фактури, видаткової накладної, акту приймання-передачі, не пізніше ніж 30 днів від дати отримання товару на склад ПП "Фламінго Текстиль".
Водночас, платник податку ТОВ "Кокет" після настання першої із умов виникнення податкових зобов`язань, визначених у пункті 187.1 статті 187 ПК України (у даному випадку дата відвантаження товару), яка підтверджена видатковою накладною №62 від 29.10.2021, був зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Наявність чи відсутність документів, що підтверджують перевезення товару, не впливає на факт виникнення у позивача податкового зобов`язання з ПДВ після відвантаження товару, на підтвердження чого до контролюючого органу надано копію видаткової накладної №62 від 29.10.2021, та відповідно не впливає на обов`язок платника податків ТОВ "Кокет" скласти за зареєструвати в ЄРПН податкову накладну.
У оскаржуваному рішенні не зазначено недоліків оформлення документів, копії яких були надіслані позивачем на вимогу контролюючого органу після зупинення реєстрації податкової накладної.
Щодо аналізу господарських операцій між позивачем ТОВ "Кокет" та ПП "Фламінго Текстиль", іншими контрагентами позивача, то в даній справі суд не надає оцінку реальності їх здійснення, оскільки ці питання повинні досліджуватись під час здійснення податкового контролю, що відповідно до пункту 61.1 статті 61 Податкового кодексу України включає в себе систему заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, зокрема, шляхом здійснення перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин.
Таким чином, вірним є висновок суду першої інстанції, що в ГУ ДПС у Полтавській області були відсутні правові підстави для відмови у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних вказаної вище податкової накладної, а тому рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яка приймає рішеннярішення комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 04 листопада 2021 року №3329527/34739138 прийнято відповідачем без урахування всіх обставин, що мають значення для його прийняття, тобто необґрунтовано, а отже є протиправним та підлягає скасуванню.
Стосовно позовних вимог в частині зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №12 від 29.10.2021, складену Товариством з обмеженою відповідальністю "Кокет", датою її подання - 01.11.2021, колегія суддів зазначає наступне.
Згідно з положеннями частини третьої статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Згідно з пунктами 19, 20 Порядку №1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
- прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
- набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);
- неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДПС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Отже, нормами Порядку №1246 визначено компетенцію Державної податкової служби України щодо реєстрації податкових накладних в ЄРПН на підставі рішення суду.
Слід зазначити, що законодавством не передбачений інший ефективний спосіб захисту порушеного права у спірних правовідносинах, відмінний від зобов`язання ДПС зареєструвати спірну податкову накладну в ЄРПН.
Таким чином, податкові накладні, реєстрацію яких зупинено, можуть бути зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних на підставі судового рішення про реєстрацію відповідних податкових накладних датою, зазначеною в такому судовому рішенні.
У відповідності до листа Вищого адміністративного суду України від 24.10.2013 № 1486/12/13-13 реєстрація податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних є обов`язком постачальника товарів чи послуг.
Цьому обов`язку кореспондує обов`язок центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, прийняти та зареєструвати надану платником податку-продавцем податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Таким чином, відсутність реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних впливає на правовий стан платників податків. Покупець товарів позбавляється права на формування податкового кредиту за рахунок відповідних сум, а продавець може зазнати небажаних для нього наслідків у вигляді проведення його позапланової перевірки.
У свою чергу визнання неправомірним неприйняття податкової накладної для реєстрації тягне настання наслідків, передбачених у пункті 201.10 статті 201 Податкового кодексу України. Отже, податкова накладна вважається прийнятою протягом того операційного дня, коли вона була надіслана платником податків для реєстрації.
Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що оскільки спірне рішення підлягає скасуванню то, відповідно, з урахуванням положень пунктів 19, 20 Порядку № 1246, необхідно зобов`язати ДПС України зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №12 від 29.10.2021, складену Товариством з обмеженою відповідальністю "Кокет", датою її подання.
Враховуючи викладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції належним чином оцінив надані докази і на підставі встановленого, обґрунтовано задовольнив адміністративний позов.
Доводи апеляційної скарги є ідентичними тим, які були висловлені у відзиві на позовну заяву та з урахуванням яких суд першої інстанції вже надав оцінку встановленим обставинам справи, інших обґрунтувань в апеляційній скарзі наведено не було.
Відповідно до ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
На підставі викладеного, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги спростовані наведеними вище обставинами та нормативно - правовим обґрунтуванням, у зв`язку з чим підстав для скасування рішення суду першої інстанції не вбачається.
Керуючись ст. ст. 243, 250, 311, 315, 316, 321 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Полтавській області - залишити без задоволення.
Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 18.02.2022 по справі № 440/16002/21 залишити без змін .
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя-доповідач В.В. Катунов Судді Г.Є. Бершов І.М. Ральченко
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.09.2022 |
Оприлюднено | 26.09.2022 |
Номер документу | 106387818 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
Катунов В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні