Постанова
від 21.09.2022 по справі 640/3404/20
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 вересня 2022 року

м. Київ

справа № 640/3404/20

адміністративне провадження № К/9901/35137/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Шишова О.О.,

суддів: Блажівської Н.Є., Дашутіна І.В.,

розглянув у порядку письмового провадження в касаційній інстанції справу

за позовом Дочірнього підприємства «РУТЕКС КЕРАМ» Товариства з обмеженою відповідальністю «РУТЕКС КЕРАМ» до Головного управління ДПС у Донецькій області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою Головного управління ДПС у Донецькій області на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 07.08.2020, ухвалене у складі судді Шевченко Н.М., та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 12.10.2020, прийняту у складі колегії суддів: Коротких А.Ю. (головуючий), Сорочка Є.О., Чаку Є.В.

І. Суть спору

1. Дочірнє підприємство «Рутекс Керам» Товариства з обмеженою відповідальністю «Рутекс Керам» (далі - ДП «Рутекс Керам») звернулося до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Донецькій області (далі - ГУ ДПС у Донецькій області), Державної податкової служби України (далі - ДПС України), в якому просило суд визнати протиправними та скасувати:

- податкове повідомлення-рішення № 000045402 від 15.11.2019 про завищення суми бюджетного відшкодування на 7 594 058 грн та застосування штрафних санкцій у сумі 3 797 029 грн;

2. - № 000046402 від 15.11.2019 про завищення суми від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду на 166 956 грн;

3. - рішення ДПС України від 30.01.2020 № 3868/6199-00-08-05-01-06 про результати розгляду скарги.

4. Обґрунтовуючи позовні вимоги ДП «Рутекс Керам» зазначило, що у нього наявні усі передбачені чинним законодавством первинні документи, що підтверджують як здійснення реальної господарської діяльності, так і взаємовідносини з відповідними контрагентами. Зокрема, у позивача наявні первинні документи щодо руху глини на складі порту, що належно відображено у бухгалтерському обліку, у зв`язку з цим позивач не погоджується із висновком ГУ ДПС у Донецькій області щодо того, що підприємством глину списано без проведення відповідного коригування в податковому обліку платника податків. Зважаючи на це, позивач вважає викладені в акті перевірки висновки ГУ ДПС у Донецькій області такими, що не відповідають дійсності та не ґрунтуються на приписах чинного законодавства України, відтак, прийняті на їх підставі податкові повідомлення-рішення є протиправними та підлягають скасуванню.

5. В частині позовних вимог, звернених до ДПС України, позивач зауважив, що переглядаючи в порядку адміністративного оскарження зазначені податкові повідомлення-рішення останній не виконав передбаченого статтею 56 Податкового кодексу України обов`язку доведення того, що будь-яке нарахування, здійснене контролюючим органом у випадках, визначених цим Кодексом, або будь-яке інше рішення контролюючого органу є правомірним. На думку позивача, у рішенні про результати розгляду скарги відповідач 2 обмежився лише викладенням окремої інформації з Акту перевірки, натомість, ним не здійснено ані дослідження доказів, які були долучені до скарги, ані спростовано жодного з тверджень, викладених у скарзі.

ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи

6. Судами попередніх інстанцій установлено, що ГУ ДПС у Донецькій області проведено документальну позапланову невиїзну перевірку ДП «Рутекс Керам» з питань достовірності нарахування сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість на поточний рахунок платника податку по декларації за липень 2019 року, за результатами якої складено акт перевірки від 16.10.2019 № 88/05-99-04-02/31727271.

7. У висновках акту перевірки зазначено порушення п. п. 14.1.18, пп. 14.1.181 п. 14.1 ст. 14, п. 44.1 ст. 44, пунктів 198.1, 198.2, 198.3, 198.5 статті 198, пунктів 200.1, 200.4 статті 200 розділу V Податкового кодексу України, в результаті чого:

8. - занижено суму податкових зобов`язань за операціями, що оподатковуються за основною ставкою у сумі 165564 грн (рядок 9 декларації);

9. - завищено від`ємне значення між сумою податкового зобов`язання та сумою податкового кредиту у сумі 7761014 грн (рядок 19 декларації);

10. - завищено суму бюджетного відшкодування на рахунок платника у банку на суму 7594058 грн (рядок 20.2.1 декларації);

11. - завищено суму від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду на суму 166956 грн (рядок 21 декларації).

12. Позивач, не погоджуючись з висновками, викладеними в акті перевірки № 88/05-99-04-02/31727271 від 16.10.2019 в частині заниження суми податкових зобов`язань та завищення суми бюджетного відшкодування, звернувся до податкового органу з запереченнями вх. № 119 від 28.10.2019.

13. За результатами розгляду заперечень ДП «Рутекс Керам» ТОВ «Рутекс Керам» Головним управлінням ДПС України у Донецькій області було надано відповідь, якою визнано правомірними порушення, встановлені в ході документальної позапланової невиїзної перевірки позивача.

14. На підставі акту перевірки податковим органом прийнято податкові повідомлення-рішення від 15.11.2019:

15. - № 000045402, яким зменшено суму бюджетного відшкодування з податку на додану вартість у розмірі 7 594 058 грн та застосовано штрафні санкції у сумі 3 797 029 грн;

16. - № 000046402, яким зменшено розмір від`ємного значення суми податку на додану вартість, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду на 166 956 грн.

17. У подальшому, не погоджуючись із вказаними податковими повідомленнями-рішеннями, позивач оскаржив їх в адміністративному порядку до ДПС України.

18. Рішенням ДПС України від 30.01.2020 № 3868/6199-00-08-05-01-06 позивачу відмовлено в задоволенні скарги, відповідно, оскаржувані податкові повідомлення-рішення залишені без змін.

19. Позивач, уважаючи податкові повідомлення-рішення від 15.11.2019 № 000045402, № 000046402 та рішення ДПС України від 30.01.2020 № 3868/6199-00-08-05-01-06 протиправними звернувся до суду з цим позовом.

ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення

20. Окружний адміністративний суд міста Києва рішенням від 07.08.2020 позовні вимоги задовольнив частково. Визнав протиправними та скасував податкові повідомлення-рішення від 15.11.2019 № 000045402, № 000046402. У задоволенні інших позовних вимог відмовив.

21. Шостий апеляційний адміністративний суд постановою від 12.10.2020 підтримав позицію суду першої інстанції та за результатом апеляційного перегляду залишив рішення суду першої інстанції без змін.

22. Ухвалюючи таке рішення суди виходили із того, що у позивача наявні усі первинні бухгалтерські документи, що підтверджують реальність вчинених ним правочинів.

IV. Касаційне оскарження

23. У касаційні скарзі представник відповідача, посилаючись на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права та порушення норм процесуального права, а також невірної правової оцінки обставин у справі, просить скасувати їх рішення, прийняти нову постанову, якою в задоволенні адміністративного позову відмовити у повному обсязі.

24. Як підставу касаційного оскарження відповідач указав пункт 1 частини четвертої статті 328 КС України, - застосування судами попередніх інстанцій норми матеріального та процесуального права при вирішенні цієї справи без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду.

25. У поданому до суду відзиві на касаційну скаргу представник позивача вказав, що оскаржувані рішення судів першої та апеляційної інстанцій винесені законно та обґрунтовано, на підставі всебічного та повного дослідження матеріалів та обставин справи.

26. 19.09.2022 до Верховного Суду надійшло клопотання від представника відповідача про відкладення розгляду справи для забезпечення права відповідача на участь у судовому засіданні.

27. Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 345 КАС України у разі відсутності клопотань від усіх учасників справи про розгляд справи за їх участю, суд касаційної інстанції може розглянути справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

28. Суд касаційної інстанції ійшов висновку про можливість розгляду справи цим судом в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

V. Релевантні джерела права й акти їх застосування

29. Пункт 44.1 статті 44 Податкового кодексу України (далі - ПК України).

30. Для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, реєстрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків та зборів, ведення яких передбачено законодавством.

31. Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.

32. Підпункт 134.1.1. пункту 134.1. статті 134.

33. Об`єктом оподаткування є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які виникають відповідно до положень цього Кодексу.

34. Пункт 198.1. статті 198 ПК України

35. До податкового кредиту відносяться суми податку, сплачені/нараховані у разі здійснення операцій з:

36. а) придбання або виготовлення товарів (у тому числі в разі їх ввезення на митну територію України) та послуг;

37. б) придбання (будівництво, спорудження, створення) необоротних активів, у тому числі при їх ввезенні на митну територію України (у тому числі у зв`язку з придбанням та/або ввезенням таких активів як внесок до статутного фонду та/або при передачі таких активів на баланс платника податку, уповноваженого вести облік результатів спільної діяльності);

38. в) отримання послуг, наданих нерезидентом на митній території України, та в разі отримання послуг, місцем постачання яких є митна територія України;

39. г) ввезення необоротних активів на митну територію України за договорами оперативного або фінансового лізингу.

40. Абзац 1 пункту 198.2. статті 198 ПК України

41. Датою віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше:

42. дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг;

43. дата отримання платником податку товарів/послуг.

44. Пункт 198.3 статті 198 ПК України

45. кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається з сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв`язку з: придбанням або виготовленням товарів (у тому числі при їх імпорті) та послуг; придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи), у тому числі при їх імпорті.

46. Нарахування податкового кредиту виникає незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.

47. Пункт 198.6 статті 198 ПК України

48. Не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів (послуг), не підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними/розрахунками коригування до таких податкових накладних чи не підтверджені митними деклараціями, іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу.

49. У разі коли на момент перевірки платника податку контролюючим органом суми податку, попередньо включені до складу податкового кредиту, залишаються не підтвердженими зазначеними у абзаці першому цього пункту документами, платник податку несе відповідальність відповідно до цього Кодексу.

50. Стаття 1 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні»

51. Господарська операція - дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів та зобов`язань, власному капіталі підприємства.

52. Первинний документ - документ, який містить відомості про господарську операцію.

53. Частина перша статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні»

54. Підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.

55. Частина друга статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні»

56. Первинні та зведені облікові документи можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати такі обов`язкові реквізити: назву документа (форми); дату складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

VІ. Оцінка Верховного Суду

57. Відповідно до обставин справи між сторонами виник спір щодо правомірності винесення контролюючим органом податкових повідомлень-рішень від 15.11.2019 № 000045402, № 000046402, які ґрунтуються на висновках останнього про нереальність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентами ПрАТ ВО "Донбасекскавація" та ПрАТ "Веско".

58. Правові наслідки у вигляді виникнення права платника податку на формування податкового кредиту наступають лише у разі реального (фактичного) вчинення господарських операцій з придбання товарів (робіт, послуг) з метою їх використання в своїй господарській діяльності, що пов`язані з рухом активів, зміною зобов`язань чи власного капіталу платника, та відповідають економічному змісту, відображеному в укладених платником податку договорах, що має підтверджуватись належним чином оформленими первинними документами.

59. Якщо господарська операція фактично не відбулася, то первинні документи, складені платником податку та його контрагентом на підтвердження такої операції, не відповідають дійсності, та свідчать про відсутність у сторін волевиявлення щодо реального здійснення господарської операції.

60. Наслідки для податкового обліку створює лише фактичний рух активів, що є обов`язковою умовою для формування об`єкту оподаткування податком на прибуток та податкового кредиту.

61. Аналіз реальності господарської діяльності повинен здійснюватися на підставі даних податкового, бухгалтерського обліку платника податків та відповідності їх дійсному економічному змісту. При цьому в первинних документах, які є підставою для бухгалтерського обліку, фіксуються дані лише про фактично здійснені господарські операції.

62. При вирішенні спорів щодо правомірності формування платниками податків своїх даних податкового обліку, зокрема якщо предметом спору є достовірність первинних документів та підтвердження інших обставин реальності відображених у податковому обліку господарських операцій, суди повинні враховувати, що, обов`язок доведення відповідних обставин у спорах між особою та суб`єктом владних повноважень покладається на суб`єкта владних повноважень, якщо він заперечує проти позову.

63. У разі надання контролюючим органом доказів, які в сукупності з іншими доказами у справі свідчать, що документи, на підставі яких платник податків задекларував податковий кредит та сформував витрати, містять інформацію, що не відповідає дійсності, платник податків має спростовувати ці доводи.

64. Також платник податків при виборі контрагента та укладенні з ним договорів має керуватись і належною обачністю, оскільки від цього залежить подальше фактичне виконання таких договорів, отримання прибутку та права на отримання певних преференцій.

65. Про відсутність реального характеру відповідних операцій можуть свідчити, зокрема, наявність таких обставин: неможливість здійснення платником податку зазначених операцій з урахуванням часу, місця знаходження майна або обсягу матеріальних ресурсів, економічно необхідних для виробництва товарів, виконання робіт або послуг, нездійснення особою, яка значиться виробником товару, підприємницької діяльності, відсутність у платника податку необхідних умов для досягнення результатів відповідної підприємницької, економічної діяльності в силу відсутності управлінського або технічного персоналу, основних коштів, виробничих активів, складських приміщень, транспортних засобів, здійснення операцій з товарно-матеріальними цінностями, які не вироблялися або не могли бути вироблені в обсязі, зазначеному платником податку в документах обліку.

66. Таким чином, на підтвердження фактичного здійснення господарських операцій, Товариство повинно мати відповідні первинні документи, які мають бути належно оформленими, містити всі необхідні реквізити, бути підписані уповноваженими особами та, які в сукупності з встановленими обставинами справи, зокрема і щодо можливостей здійснення господарюючими суб`єктами відповідних операцій з урахуванням часу, місця знаходження майна, обсягу матеріальних та трудових ресурсів, економічно необхідних для виконання умов, обумовлених договорами, мають свідчити про беззаперечний факт реального вчинення господарських операцій, що і є підставою для формування платником податкового обліку.

67. Частково задовольняючи позовні вимоги суди першої та апеляційної інстанцій дійшли висновку про правомірність формування позивачем даних податкового обліку за результатом господарських операцій з контрагентом з огляду на те, що факт вчинення спірних операцій підтверджується належними первинними документами складеними за результатом дійсних, реально виконаних правочинів. Оцінюючи облікові документи, надані позивачем щодо цих операцій, суди визнали їх достовірними та достатніми доказами, що підтверджують як спірні операції, так і задекларовані позивачем показники податкового обліку.

68. Cуди відхилили доводи контролюючого органу про допущені позивачем порушення вимог податкового законодавства, які були виявлені під час проведення перевірки, щодо безпідставності формування даних податкового обліку за господарськими операціями, які не підтверджені належними первинними документами та проведені (оформлені) з контрагентами, які мають ознаки фіктивності та у яких відсутні необхідні умови та ресурси для проведення відповідної господарської діяльності, й дійшли висновку про достовірність задекларованих позивачем даних, а відповідно і про правомірність формування податкового кредиту з податку на додану вартість за господарськими операціями проведеними з контрагентом-постачальником, оскільки такі операції фактично відбулись та є реальними.

69. Судами попередніх інстанцій установлено, що відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичний осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань основним видом господарської діяльності позивача є добування піску, гравію, глин і каоліну (код КВЕД 08.12).

70. У межах здійснення господарської діяльності за період, який підлягав перевірці, позивачем було укладено ряд господарських договорів. Зокрема, договори підряду з виконання розкривних та видобувних робіт з ПрАТ ВО "Донбасекскавація" та ПрАТ "Веско".

71. Технологічний процес виконання розкривних робіт та робіт з видобутку товарної глини, що виконує ПрАТ ВО "Донбасекскавація" та ПрАТ "Веско", передбачає видобуток товарної глини після розкривних робіт. Зазначені роботи виконують за допомогою екскаваторів, що завантажують гірську масу в автотранспорт, який вивозить її у відвал. Кожна вказана дія враховується водієм екскаватора та водієм автотранспорту, результати якої реєструються в журналі обліку розкривних робіт. Зазначений журнал ведуть ПрАТ ВО "Донбасекскавація", ПрАТ "Веско" і позивач та він є оперативним звітом. Крім оперативного звіту, відповідно до умов договорів, проводяться маркшейдерські заміри, результати яких оформлюються відповідною довідкою (додаток №9), дані таких замірів переносяться до щомісячного звіту про виконання гірничих робіт. Кількість годин роботи техніки підтверджується відомостями роботи техніки, що підписуються представниками обох сторін договору (додаток №10).

72. Технологічний процес селективного видобутку глини відбувається згідно Технічних умов ТУ У 14.2-31727271-001:2011 із змінами № 3 та ТУ У 14.2-31727271-001:2011 від 02.07.2019 року (додаток №11). Згідно якості глини визначається марка глини, тобто її сорт. Кожен сорт видобувається окремо, транспортується на склади та зберігається в окремих штабелях.

73. Глина в залежності від якості та сорту зберігається на 3-х складах: прирейковий склад; прикар`єрний склад; проміжний склад.

74. Переміщення видобутої глини з кар`єру на прирейковий склад оформлюється накладними (додаток № 12). Облік видобутої глини на прирейковому складі здійснюється вагарем на автоваговій після зважування кожного автомобіля.

75. В журналі обліку приймання видобутку глини на склад реєструється чиста вага глини (додаток №13).

76. Результати добового видобутку глини вносяться в таблицю "Рух продукції", що ведеться в електронній формі, яку заповнює завідувач складом глини (додаток № 14).

77. Облік глини на прикар`єрному та проміжному складі ведеться на підставі висновків маркшейдерських замірів та відображається в щомісячному Звіті про виконання плану гірничих робіт (додаток №15).

78. Зазначений звіт є консолідованим документом, що відображає рух товарної глини між складами, та використовується бухгалтерією для підтвердження даних щодо об`ємів робіт, зазначених в складених актах виконаних робіт.

79. На підтвердження вищезазначених технологічних процесів позивачем були надані документи, зокрема, копія довідки про результати маркшейдерського заміру; копія Технічних умов ТУ У 14.2 -31727271-001:2011 (із змінами) № 3 від 02.07.2019 року; копія журналу обліку приймання видобутку глини на склад за липень 2019 року; копія таблиці "Рух продукції" за липень 2019 року; копія звіту про виконання плану гірничих робіт за липень 2019 року. Судом встановлено, що зазначені документи були надані позивачем відповідачу під час перевірки, жодних зауважень щодо наведеної технології видобування, а також форми та змісту наданих на її підтвердження документів від податкового органу не надходило. Зазначені первинні документи містять необхідні реквізити, які дозволяють ідентифікувати зміст та обсяг технологічних операцій з видобування глини.

80. Судами встановлено, що господарські відносини позивача з ПрАТ ВО "Донбасекскавація" ґрунтуються на договорі № 27-12/2018 від 27.12.2018 (додаток №16), відповідно до умов якого ПрАТ ВО "Донбасекскавація" (Виконавець) зобов`язується виконати роботи в кар`єрі позивача.

81. Згідно з умовами договору перелік робіт визначений в розділі 1 договору та складається з: розкривних робіт (відкриті гірничі роботи з виймання та переміщення порід (розкриву), що покривають корисну копалину, з метою підготовки її запасів до виймання). Включають всі витрати з навантаження ґрунту в самоскиди, транспортуванні ґрунту на відвал, роботи на відвалі, будівництва та утримання технологічних доріг, пилоподавлення, чищенні кузовів від налипання ґрунту, а також підсипка технологічних доріг в разі неможливості проїзду автотранспорту; робіт з видобутку товарної глини, включаючи селективну виїмку корисної копалини, навантаження автотранспортування на прирейковий склад глини, повне утримання внутрішньокар`єрних доріг до виїзду на технологічну дорогу; надання послуг механізмами погодинно на об`єктах позивача.

82. Роботи здійснюються ПрАТ ВО "Донбасекскавація" зі своїх матеріалів і своїми засобами. Місце розташування кар`єру: Донецька обл., Бахмутський р-н, с. Зеленопілля.

83. Строки та об`єми робіт, які повинен виконати Виконавець, обумовлюються та позначаються в Календарному графіку виконання робіт на поточний календарний рік та оформлюються відповідним Додатком №1, який є невід`ємною частиною договору. До початку виконання робіт маркшейдерські служби обох сторін сумісно проводять заміри в кар`єрі. Наприкінці кожного звітного місяця, маркшейдерські служби проводять виміри в кар`єрі, по результатам яких складається Акт маркшейдерського виміру. Акт виконаних робіт складається Виконавцем по факту виконання робіт на підставі Акту маркшейдерських вимірів та на підставі підписаних Замовником довідок роботи механізмів Виконавця, які надавали послуги погодинно. Замовник зобов`язаний підписати наданий Виконавцем Акт виконаних робіт протягом 5 (п`яти) днів.

84. Вартість робіт за договором відображається у Додатку № 2 "Специфікація". Вартість робіт за договором може змінюватися в більшу або меншу сторону у разі зміни ціни на дизельне паливо. Вартість дизельного палива визначається виходячи із ціни погодженої сторонами, яка не повинна перевищувати середньої ціни по регіону на момент закупівлі, оформлюється Протоколом узгодження договірної ціни на дизельне паливо, який є невід`ємною частиною договору (п. 4.3. договору).

85. Оплата за виконані роботи проводиться два рази на місяць згідно рахунку на оплату, що виставляється Виконавцем: на підставі Акту виконаних робіт 15 числа звітного місяця протягом 5 (п`яти) робочих днів з дня підписання сторонами Акту виконаних робіт; на підставі Акту виконаних робіт останнього числа звітного місяця протягом 5 (п`яти) робочих днів з дня підписання сторонами Акту виконаних робіт.

86. Витрати на передислокацію необхідної техніки в одну сторону покриває Замовник згідно розрахунків Виконавця.

87. Усі розбіжності та спори, що можуть виникнути між сторонами у зв`язку з виконанням договору, вирішуються шляхом переговорів.

88. У випадку, якщо сторони в результаті переговорів не змогли дійти взаємної згоди щодо виниклих розбіжностей, а також у випадку, якщо одна зі сторін ухиляється від проведення переговорів, спір розглядається у судовому порядку згідно чинного законодавства.

89. Договір набрав чинності з моменту підписання його сторонами та діє до 31.12.2019 року, але до повного виконання сторонами своїх зобов`язань відповідно до договору.

90. На підтвердження виконання умов договору № 27-12/2018 від 27.12.2018 року позивачем було надано первинні документи, зокрема: копію акту приймання виконаних підрядних робіт за липень 2019 року № 24 від 15.07.2019 року; № 25 від 15.07.2019 року; № 26 від 31.07.2019 року (додаток № 17); копію довідок про вартість виконаних підрядних робіт та витрати за липень 2019 року від 15.07.2019 року та від 31.07.2019 року (додаток № 18); копію розрахунку узгодження договірної ціни в липень за виконані обсяги робіт з вартістю дизельного палива на кар`єрі станом на 15.07.2019 року та станом на 31.07.2019 року (додаток № 19); копію протоколу про узгодження ціни на дизельне паливо до договору № 27-12/2018 від 27.12.2018 року від 15.07.2019 року та від 31.07.2019 року (додаток № 20); копії довідок про результати маркшейдерського заміру від 15.07.2019 року та 31.07.2019 року (додаток № 9); копії накладних щодо переміщення видобутої глини з кар`єру на прирейковий склад за липень 2019 року - 13 шт. (додаток № 21); копії довідок роботи техніки (години) за липень 2019 року - 23 шт. (додаток № 22); копії відомостей роботи техніки на кар`єрі за липень 2019 року - 2 шт. (додаток № 23); копії рахунків №№ 51,52 від 15.07.2019 року та № 55 від 31.07.2019 року (додаток № 24).

91. Крім цього, судами встановлено, що 27.05.2019 року між позивачем (Замовник) та ПрАТ "Веско" (Виконавець) укладено договір № 362 (із змінами) (додаток № 25). Виконавець зобов`язується виконати роботи в кар`єрі Замовника, а саме, роботи з видобутку товарної глини (комплекс робіт включає селективну виїмку корисної копалини, навантаження авто і транспортування на прирейковий склад глини), роботи з транспортування товарної глини поміж складами (комплекс робіт включає навантаження авто і транспортування з при кар`єрного складу на прирейковий склад глини), роботи по зачистці видобувного пласта (включають всі витрати з навантаження ґрунту в самоскиди, транспортування ґрунту на відвал), розкривні роботи (пісок) (включають всі витрати з навантаження ґрунту в самоскиди, транспортування ґрунту на відвал), розкривні роботи (некондиційна глина) (включають всі витрати з навантаження некондиційної глини в самоскиди та транспортування її на відвал), надання послуг механізмами погодинно на об`єктах Замовника, а Замовник зобов`язується прийняти ці роботи та оплатити їх відповідно до умов договору.

92. Вартість робіт за договором визначається на підставі протоколу узгодження договірної ціни (додаток № 2 до договору № 362 від 27.05.2019 року), який є невід`ємною частиною договору і орієнтовно складає 30 655 167,00 грн без ПДВ з урахуванням вартості дизельного палива.

93. Роботи здійснюються Виконавцем зі своїх матеріалів і своїми засобами. Місце розташування кар`єру Замовника: Донецька обл., Бахмутський р-н, с. Зеленопілля.

94. Строки та об`єми робіт, які повинен виконати Виконавець, обумовлюються та позначаються в Заявках на виконання робіт від Замовника та оформлюються відповідним Додатком № 1 до договору № 362 від 27.05.2019 року, який є невід`ємною частиною договору. До початку виконання робіт маркшейдерські служби обох сторін сумісно проводять заміри в кар`єрі.

95. Наприкінці кожного звітного місяця, маркшейдерські служби проводять виміри в кар`єрі, по результатам якого складається Акт маркшейдерського виміру. Акт виконаних робіт складається Виконавцем по факту виконання робіт на підставі Акту маркшейдерських вимірів та на підставі підписаних Замовником довідок роботи механізмів Виконавця, які надавали послуги погодинно. Замовник зобов`язаний підписати наданий Виконавцем Акт виконаних робіт протягом 5 (п`яти) днів.

96. Вартість дизельного палива визначається щомісячно виходячи з ціни, погодженої сторонами на момент закупівлі, оформляється протоколом узгодження договірної ціни на дизельне паливо.

97. Умови оплати: оплата проводиться два рази на місяць згідно рахунку на оплату, виставленим Виконавцем: на підставі Акту виконаних робіт 15 числа звітного місяця протягом 5 (п`яти) робочих днів з дня підписання сторонами Акту виконаних робіт; на підставі Акту виконаних робіт останнього числа звітного місяця протягом 5 (п`яти) робочих днів з дня підписання сторонами Акту виконаних робіт.

98. Усі розбіжності та спори, що можуть виникнути між сторонами у зв`язку з виконанням цього договору, вирішуються шляхом переговорів. У випадку, якщо сторони в результаті переговорів не змогли дійти взаємної згоди щодо виниклих розбіжностей, а також у випадку, якщо одна зі сторін ухиляється від проведення переговорів, спір розглядається у судовому порядку згідно чинного законодавства.

99. Договір набрав чинності з моменту підписання його сторонами та діє до 31.12.2019 року, але не раніше повного виконання сторонами своїх зобов`язань відповідно до договору.

100. Технологічний процес виконання розкривних робіт, робіт з видобутку товарної глини, селективного видобутку глини, що виконує ПрАТ "Веско" відповідно до договору № 362 від 27.05.2019 року, та документальне оформлення цих процесів збігається із зазначеним вище технологічним процесом при здійсненні співпраці з ПрАТ ВО "Донбасекскавація".

101. На підтвердження виконання умов договору № 362 від 27.05.2019 року позивачем були надані первинні документи, зокрема: копія договору № 362 від 27.05.2019 року (із змінами та додатками) (додаток № 25); копія акту приймання виконаних підрядних робіт за липень 2019 року № 3028 від 31.07.2019 року (додаток № 26); копії протоколів про узгодження ціни на дизельне паливо до договору № 362 від 27.05.2019 року та від 31.07.2019 року (додаток № 27); копія довідок оперативного обліку виконаних робіт за липень 2019 року (додаток № 28); копії довідок роботи техніки (години) за липень 2019 року - 7 шт. (додаток № 29); копії відомостей роботи техніки на кар`єрі за липень 2019 року - 1 шт. (додаток № 30,); копії накладних щодо переміщення видобутої глини з кар`єру на прирейковий склад за липень 2019 року - 47 шт. (додаток № 31); копія акту щодо перевезення глини з прикар`єрного складу на прирейковий від 22.07.2019 (додаток № 32); копія рахунку № 2438 від 31.07.2019 року (додаток № 33).

102. Дослідивши вище наведені первинні документи, суди дійшли висновку про те, що вони відповідають вимогам до оформлення первинних документів визначеним ст. 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» та п. 2.4. Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, що затверджене наказом Міністерства фінансів України № 88 від 24.05.1995.

103. Подані документи повною мірою відображають господарські взаємовідносини позивача з ПрАТ ВО "Донбасекскавація" згідно укладеного договору № 27-12/2018 від 27.12.2018 та з ПрАТ "Веско" згідно з договором № 362 від 27.05.2019 у перевіряємому періоді, містять відомості про господарські операції та підтверджують їх здійснення.

104. Надані позивачем документи складені на підставі та на виконання умов договору, обумовлені специфікою сфери їх застосування відповідно до описаного вище технологічного процесу, а тому суди вважають їх достатніми для того, аби встановити дійсний економічний зміст операцій та добросовісність позивача при їх здійсненні.

105. Судами також встановлено, що експедитором з організації перевезення глини зі складу позивача станції Курдюмівка (селище Курдюмівка) до ст. Жовтнева (м. Миколаїв) є ТОВ "Рутекс Керам".

106. Відповідно до договору транспортної експедиції № 03/05 від 03.05.2012 року (додаток № 34) ТОВ "Рутекс Керам" здійснює організацію транспортного експедиційного обслуговування (ТЕО) вантажів позивача, а також доставку вантажів у залізничному составі до пункту призначення.

107. Згідно умов цього договору позивач виступає Замовником, а ТОВ "Рутекс Керам" виступає Виконавцем.

108. Виконавцю надається лист-заява щодо надання необхідної кількості вагонів. Замовник у вагони Виконавця завантажує глину на своєму складі, де знаходиться під`їзна колія. Кожний вагон зважується на підставі чого складається та підписується ЖД накладна в електронному вигляді.

109. Вагони зі складу прямують через станцію Курдюмівка (селище Курдюмівка) до ст. Жовтнева (м. Миколаїв). В кінці кожного місяця складається акт здачі-прийняття вантажу у загальній кількості за весь місяць, в якому фіксується кількість вагонів та вага глини, а також акт здачі-прийняття робіт (надання послуг), складений згідно розцінок, діючих на момент виконання доручення Замовника, з реєстром звітів до кожного акту, у якому надається перелік кожного відвантаженого вагона з вагою та вартістю.

110. На підтвердження виконання умов договору транспортної експедиції № 03/05 від 03.05.2012 року позивачем надано наступні первинні документи: копія договору транспортної експедиції № 03/05 від 03.05.2012 року (із змінами та доповненнями) (додаток № 34); копія акту надання послуг № № 29, 32 від 31.07.2019 року (додаток № 35); копія звіту до акту наданих послуг № № 29, 32 від 31.07.2019 року (додаток № 36); додатки до акту надання послуг №№ 29, 32 від 31.07.2019 року - копії актів надання послуг від 31.07.2019 року № № 149, 150, 151, 152 та копії звітів до актів надання послуг (ТОВ "Норс Бізнес Груп") (додаток № 37); додатки до акту надання послуг № № 29, 32 від 31.07.2019 року - копії актів надання послуг від 31.07.2019 року № 124 та копії звітів до актів надання послуг (ТОВ "ТОВ Українська Торгівельна-Логістична Компанія") (додаток № 38); копія акту надання послуг № 28 від 31.07.2019 року (додаток № 39); додатки до акту надання послуг № 28 від 31.07.2019 року - копія особового рахунку (з додатками) (ВСП Лиманський) (додаток № 40); копія акту прийому-передачі вантажу від 31.07.2019 року № б/н (додаток № 41); копія листа-заяви від 30.06.2019 року № 65/1 на кількість вагонів для перевезення глини (додаток № 42); копії накладних на перевезення залізничним транспортом за липень 2019 року (додаток № 43).

111. Експедитором з організації транспортного експедирування в порту Дочірнього підприємства "Стивідорна компанія "Ольвія" м. Миколаїв є ТОВ "АСТ-Логистик".

112. Відповідно до договору транспортного експедирування № 01/2018 від 10.07.2018 року ТОВ "АСТ-Логистик" зобов`язується за плату і за рахунок позивача організувати перевалку глини позивача на експорт через порти України. Маршрути, обсяги, найменування та вартість послуг з організації перевалки глини, терміни їх виконання узгоджуються в Додатках до договору.

113. Відповідно до умов договору експедитор організовує роботи з вивантаження глини з вагонів і її розміщення на відкритому складі порту, веде облік вантажу, що надійшов в порт. Залишки глини на складі порту підтверджуються документом - Рух глини на складах (причалах) Державного підприємства "СК" Ольвія" м. Миколаїв (додаток № 44).

114. Оплату вартості транспортного експедирування Замовник робить авансовим платежем. Сума авансового платежу розраховується від заявленого об`єму суднової партії вантажу і узгодженої в Додатках до договору ставки транспортного експедирування. Оплата здійснюється на підставі рахунку "Експедитора". Грошові кошти мають надійти на розрахунковий рахунок "Експедитора" до прибуття в порт теплохода під навантаження Вантажу. Остаточні розрахунки між сторонами здійснюються на протязі 14 календарних днів від дати коносамента. Після проведення остаточних розрахунків оформляється акт виконаних робіт. В актах виконаних робіт відвантажена кількість глини підтверджується ВТД та відомістю "Рух глини на складах (причалах) Державного підприємства "СК" Ольвія" м. Миколаїв.

115. Позивач відшкодовує "Експедитору" витрати, пов`язані із зберіганням вантажу. Вартість такого зберігання встановлюється сторонами в договорі. Оплата вартості зберігання вантажу в порту здійснюється на підставі відомостей зберігання вантажу.

116. Всі суперечки і розбіжності, що виникають за договором, сторони вирішують шляхом дружніх переговорів.

117. У разі неможливості врегулювання суперечок і розбіжностей шляхом переговорів, суперечки передаються на розгляд Господарського суду, відповідно до Господарського процесуального кодексу України.

118. Договір набув чинності з моменту його підписання і скріплення печатками обох сторін, з терміном дії до 31.12.2019 року. У випадку, якщо жодна зі сторін за 30 днів до закінчення терміну дії договору письмово не повідомить іншу сторону про розірвання договору, то він вважається автоматично пролонгованим на кожний наступний календарний рік.

119. На підтвердження виконання умов договору транспортного експедирування № 01/2018 від 10.07.2018 року позивачем надано наступні первинні документи: копія договору транспортного експедирування № 01/2018 від 10.07.2018 року (зі змінами та доповненнями) (додаток № 45); копія акту виконаних робіт від 17.07.2019 року № б/н (додаток № 46); додаток до акту виконаних робіт від 17.07.2019 року № б/н - копія рахунку-фактури від 17.07.2019 року № 01/19 (додаток № 47); копія відомості зберігання вантажу (ДП "СК "Ольвія") (додаток № 48); копія акту виконаних робіт від 28.07.2019 року № б/н (додаток № 49); додаток до акту виконаних робіт від 28.07.2019 року № б/н - копія рахунку-фактури від 22.07.2019 року № 02/19-П, 02/19 від 28.07.2019 року на проміжний драфт-сюрвейт № 91 234 від 28.07.2019 року (ПІІ у формі ТОВ "БЮРО ВЕРІТАС УКРАЇНА) (додаток № 50); копія відомості зберігання вантажу (ДП "СК "Ольвія") (додаток № 51); копія акту виконаних робіт від 29.07.2019 року № б/н (додаток № 52); копія рахунка-фактури від 29.07.2019 року № 03/19 (додаток № 53); додаток до акту виконаних робіт від 29.07.2019 року № б/н - копія рахунку-фактури від 29.07.2019 року № 829 (ДП "СК "Ольвія") (додаток № 54); копія акту виконаних робіт від 31.07.2019 року № б/н (додаток № 55); додаток до акту виконаних робіт від 31.07.2019 року № б/н - копія рахунку від 31.07.2019 року № 887 (ДП "СК "Ольвія") (додаток № 56); додатки до акту виконаних робіт від 31.07.2019 року № б/н - копії накопичувальних карток та відомостей за липень 2019 року (ДП "СК "Ольвія") (додаток № 57); копія рахунка-фактури від 31.07.2019 року № 04/19 (додаток № 58); копія відомості "Рух глини на складах (причалах) Державного підприємства "СК" Ольвія" м. Миколаїв (додаток № 44); копії карток обліку вантажу за липень 2019 року (ДП "СК "Ольвія") (додаток № 59); копія ВМД від 18.07.2019 року № 504060/2019/004502 (додаток № 60); додатки до ВМД від 18.07.2019 року № 504060/2019/004502 (додаток № 61); копія ВМД від 29.07.2019 року № 504060/2019/004793 (додаток № 62); додатки до ВМД від 29.07.2019 року № 504060/2019/004793 (додаток № 63); копії банківських виписок, що підтверджують факт оплати товару, за липень 2019 року (додаток № 64).

120. Дослідивши надані позивачем первинні документи, суди дійшли висновку про їх повноту та достатність для підтвердження факту договірних відносин між позивачем та експедиторами.

121. Окрім цього, судами встановлено, що на момент здійснення вказаних правовідносин, контрагенти позивача були зареєстровані в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців як платники податку та їм присвоєно індивідуальні податкові номери.

122. На підставі наведеного суди дійшли обґрунтованого висновки щодо протиправності податкового повідомлення-рішення від 15.11.2019 № 000045402.

123. Щодо доводів відповідача про завищення позивачем від`ємного значення, з тих підстав, що позивачем сформовано податковий кредит з придбання сировини, робіт, послуг, які використано для видобування глини, при тому, що глину списано, але не проведено відповідного коригування в податковому обліку платника податків, судами встановлено таке.

124. Основним доходом позивача є реалізація готової продукції на експорт, а саме реалізація вогнетривкої глини марки «ОГД». Реалізація глини здійснюється зі складу порту (причал) Дочірнього підприємства «Стивідорна компанія «Ольвія» м. Миколаїв. Доставка глини на склад порту здійснюється зі складу глини підприємства залізничним транспортом у відкритих вагонах навалом. Облік прийму глини в порту здійснюється на підставі документу - «Картка обліку вантажу». На складі порту глина зберігається в штабелях конусної форми у відкритому виді.

125. Згідно наданих позивачем пояснень за весь термін зберігання до навантаження на судно глина втрачає свою вагу через наступні чинники:

126. - погодні умови - втрачається певний відсоток вологості глини (на Півдні України погодні умови по температурному режиму на декілька градусів вище чим на Сході України). Через ці чинники вологість може втрачатись від 1% до 3%. Через дощі (коли йде дощ глина набуває консистенції густої сметани та розтікається по плитам на причалі, який не є складом підприємства);

127. - вивантаження глини з залізничних вагонів на склад порту - в процесі вивантаження глини з вагонів відбувається просипання глини з вагонів на рейки та плити на причалі, який не є складом підприємства;

128. - навантаження глини на судно - в процесі навантаження на судно відбувається просипання глини з ківшу крана, який грузить глину на судно.

129. Усі вищевказані чинники вплинули на втрату загальної ваги глини, яка знаходилися на складі порту до навантаження на судно. Усі нестачі після навантаження на судно визначаються як природний убуток, який обумовлений об`єктивними причинами. Після навантаження глини на судно на складі порту представником підприємства (експедитором ТОВ «АСТ-Логистик») на підставі його прохання відбувається інвентаризація залишків на складі. Якщо у разі зіставлення документального та фактичного залишків відбувається нестача, вона списується як природний убуток. У зв`язку з цим, наказом позивача від 02.01.2019 № 02/01-1 на підприємстві затверджені норми природнього убутку глини при перевезенні, зберіганні та навантаженні глини. Якщо при розрахунку відсотка втрати при нестачі глини на складі порту відсоток втрати входить у межі норм природного убутку, то списання нестачі в межах норм природного убутку здійснюється по собівартості глини.

130. На підприємстві бухгалтерський облік глини (готової продукції) у кількісному та вартісному показниках на всіх складах здійснюється на рахунку 26 «Готова продукція». Станом на 01.07.2019 на складі порту по обліковим даним (кількість) та бухгалтерському обліку на підприємстві значиться глина, марки ОГД-3 у кількості 612,439, вартістю 165 536,22 грн.

131. 18.07.2019 була здійснена реалізація глини марки ОГД-3 на експорт у кількості 15500,500 тон (судно «ORMI») покупець - компанія INTERNORDLIMITED (контракт від 08.04.2019 № 01/04) на загальну суму 16 234 925,11 грн (627 750,00 USD).

132. 29.07.2019 була здійснена реалізація глини на експорт у кількості 21800,000 тон (судно «GRAIN GLORY»), покупець - компанія INTERNORDLIMITED (контракт від 08.04.2019 № 01/04) на загальну суму 23 450 341,27 грн (921 800,00 USD), у т .ч. ОГД- 1 - 500,000 тон на суму 680 512,72 грн (26 750,00 USD); ОГД-2 - 5 400,000 тон на суму 6 387 915,70 грн (251 100,00 USD); ОГД - 3 - 15 900,000 тон на суму 16 381 912,85 грн (643 950,00 USD).

133. Після навантаження глини на суда на складі порту представником позивача (експедитором ТОВ «АСТ-Логистик») на підставі доручення позивача була проведена інвентаризація залишків на складі, при якій було виявлено нестачу глини марки ОГД - 2 у кількості 210.500 тон (5610.500 тон (надійшло на причали порту) - 5400.000 тон (навантажено у судно) = 210.500 тон та марки ОГД - 3 у кількості 525.439 тон (612.439 тон (залишок складі на 01.07.2019 + 31 926 тон (надійшло на причали порту) - 31400.000 тон (навантажено на суда - 613 тон (залишок на причалі після навантаження на суда ) = 525.439 тон.

134. Така кількість нестачі глини входить в межі встановлених Наказом «Про затвердження норм природного убутку в порту» від 02.01.2019 № 02/01-1 норм при списані природного убутку, у зв`язку з чим компенсуюче податкове зобов`язання не було нараховано позивачем.

135. Втрати глини списалися на витрати періоду по собівартості глини та відобразилися на рахунку 947 «Нестачі від псування цінностей» у кореспонденції з рахунком 26 «Готова продукція».

136. На підтвердження інформації щодо руху глини на складі порту та її відображення у бухгалтерському обліку позивачем надано наступні документи:

- журнал-ордер по рахунку 26 «Готова продукція» - склад (порт Миколаїв) за липень 2019 року; лист позивача до ТОВ «АСТ-Логистик» від 29.07.2019 № 30/1 з проханням підтвердити залишок глини на складі порту; лист ТОВ «АСТ-ЛОГИСТИК» від 29.07.2019 № 15-1/19 про підтвердження залишків глини па складі порту; лист позивача до ТОВ «АСТ-Логистик» від 29.07.2019 № 30/2 з підтвердженням та проханням списати нестачу глини марки ОГД-2 та ОГД-3 з обліку на складі порту як природний убуток; лист ТОВ «АСТ-Логистик» від 29.07.2019 № ЗСРК/19 до директора ДП «СК» «Ольвія» з проханням списати нестачу глини марки ОГД-2 у кількості 210.500 тон та ОГД-01 Д-3 у кількості 525.439 тон з обліку на складі порту як природний убуток; акт ДП «СК» «Ольвія» від 29.07.2019 № 24.25 про списання глини марки ОГД-2 у кількості 210.500 тон та ОГД-3 у кількості 525.439 тон з обліку на складі порту як природний убуток; акт про списання глини в бухгалтерському обліку позивача від 31.07.2019 № 193; наказ «Про затвердження норм природного убутку в порту» від 02.01.2019 № 02/01-1; картки обліку вантажу за липень 2019 року.

137. Дані щодо підтвердження кількісного залишку глини на складі у порту підтверджуються документом «Рух глини на складах (причалах) Державного підприємства «СК «Ольвія» м. Миколаїв».

138. Судами встановлено, що надані позивачем документи, які підтверджують рух глини на складі порту, відображають усі кількісні зміни в її складі, а господарські операції щодо руху глини відповідають даним бухгалтерського обліку, як позивача, так і порту. Підстав для того, аби піддавати сумніву наявність природного убутку, пов`язаного з рухом глини на складі суди не вбачають.

139. Відповідачем не наведено обставин та доказів, які б свідчили про штучний характер господарських операцій, невідповідність господарських операцій цілям та завданням статутної діяльності позивача, збитковості здійснених операцій, або інших обставин, які б окремо або в сукупності могли б свідчити про фіктивність вчинених операцій, а також про те, що вчинення зазначених операцій не було обумовлено розумними економічними причинами (цілями ділового характеру), а дії позивача та його контрагентів були спрямовані на отримання необґрунтованої податкової вигоди. Разом з тим, судами встановлено рух активів (товару) по ланцюгу від постачальника до покупця, встановлено зв`язок між фактом придбання товару (послуги) і господарською діяльністю позивача.

140. Всі операції щодо руху глини на складі належним чином відображені у бухгалтерському обліку позивача, при цьому, жодної невідповідності між фактичною нестачею та даними бухгалтерського обліку під час перевірки податковим органом не встановлено.

141. З огляду на те, що Головне управління ДПС у Донецькій області не вказало достатньо підстав щодо обов`язку позивача нарахувати податкові зобов`язання та зареєструвати податкові накладні у ЄРПН внаслідок природного убутку товарної глини як товару, який використовується в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку, суди дійшли правильного висновку про протиправність податкового повідомлення-рішення № 000046402.

142. На підставі наведеного колегія суддів підтримує висновки судів першої та апеляційної інстанцій про те, що господарські операції позивача з вказаними контрагентами є реальними та підтверджуються долученими до матеріалів справи належним чином оформленими копіями документів, обов`язковість ведення і зберігання яких передбачена правилами ведення податкового обліку та які містять достатні дані про зміст господарських операцій та їх учасників, підтверджують фактичність здійснення таких операцій.

143. Переоцінка встановлених судами обставин справи, а також додаткова перевірка доказів, не входить у межі повноважень суду касаційної інстанції згідно з положеннями частини другої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України.

144. Суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

145. Переглянувши судові рішення в межах касаційної скарги, перевіривши повноту встановлення судами фактичних обставин справи та правильність застосування ними норм матеріального та процесуального права, Верховний Суд дійшов висновку, що при ухваленні оскаржуваних судових рішень, суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права, які могли б бути підставою для скасування судових рішень, а тому касаційну скаргу відповідача слід залишити без задоволення.

146. Колегія суддів уважає безпідставними посилання скаржника на висновки Верховного Суду, які на його думку, не були враховані судами попередніх інстанцій при ухваленні судових рішень, скільки вони здійснені за різних фактичних обставин, з урахуванням повноти, належності, достатності доказів, наданих учасниками справи та зібраних судами у кожній конкретній справі в підтвердження складу податкових правопорушень.

147. В частині відмови у задоволенні позовних вимог рішення судів попередніх інстанцій особами, які беруть участь у справі, не оскаржуються, а тому відсутні підстави для надання правового аналізу відповідним висновкам судів у рамках даного касаційного провадження.

148. Ураховуючи приписи пункту 2 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 460-ІХ, а також те, що касаційні скарги на судові рішення в цій справі були подані до набрання чинності цим Законом і рогляд їх не закінчено до набрання чинності цим Законом, Верховний Суд розглядає їх у порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом. Отже, застосуванню підлягають положення КАС України (у редакції, чинній до 08.02.2020).

149. Таким чином, зважаючи на приписи статті 350 КАС України, касаційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.

VII. Судові витрати

150. З огляду на результат касаційного розгляду судові витрати розподілу не підлягають.

Керуючись статтями 3, 341, 343, 349, 350, 355, 356, 359 КАС України, суд

п о с т а н о в и в:

1. Касаційну скаргу Головного управління ДПС у Донецькій області залишити без задоволення.

2. Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 7 серпня 2020 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 12 жовтня 2020 року справі № 640/3404/20 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і не може бути оскаржена.

Головуючий О.О. Шишов

Судді Н.Є. Блажівська

І.В. Дашутін

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення21.09.2022
Оприлюднено23.09.2022
Номер документу106390362
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних)

Судовий реєстр по справі —640/3404/20

Постанова від 21.09.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шишов О.О.

Ухвала від 15.09.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шишов О.О.

Ухвала від 10.02.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шишов О.О.

Ухвала від 05.01.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шишов О.О.

Ухвала від 18.11.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Постанова від 12.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Коротких Андрій Юрійович

Постанова від 12.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Коротких Андрій Юрійович

Ухвала від 06.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Коротких Андрій Юрійович

Ухвала від 01.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Коротких Андрій Юрійович

Ухвала від 14.09.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Коротких Андрій Юрійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні