Рішення
від 23.09.2022 по справі 280/3091/22
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 вересня 2022 року Справа № 280/3091/22 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Семененко М.О., за участю секретаря судового засідання Гавриш А.О., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом

ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 )

до Степненської сільської ради Запорізького району Запорізької області (70432, Запорізька область, Запорізький район, с.Степне, вул.Першотравнева, буд.50; код ЄДРПОУ 05383342)

про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

До Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 (далі позивач, ОСОБА_1 ) до Степненської сільської ради Запорізького району Запорізької області (далі відповідач, Степненська СР), в якій позивач просить суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення Степненської сільської ради Запорізького району Запорізької області від 18 жовтня 2021 № 35 про відмову ОСОБА_1 в наданні дозволу на розробку проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,0 га для ведення особистого селянського господарства із земель комунальної власності Степненської сільської ради Запорізького району Запорізької області зі складу земельної ділянки кадастровий номер 2322168600:01:001:0280;

- зобов`язати Степненську сільську раду Запорізького району Запорізької області прийняти рішення про надання дозволу ОСОБА_1 на розробку проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,0 га для ведення особистого селянського господарства із земель комунальної власності Степненської сільської ради Запорізького району Запорізької області зі складу земельної ділянки кадастровий номер 2322168600:01:001:0280.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивач неодноразово звертався до відповідача із заявами про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність (безоплатно) земельної ділянки орієнтовною площею 2,0 га, що розташована на території Степненської сільської ради для ведення особистого селянського господарства, однак відповідач відмовляв з підстав не відповідності вимогам ст. 118 Земельного кодексу України (далі ЗК України). Зокрема, позивач 21.09.2021 звернувся до Степненської сільської ради Запорізького району Запорізької області із заявою про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність (безоплатно) земельної ділянки орієнтовною площею 2,0 га, що розташована на території Степненської сільської ради для ведення особистого селянського господарства, до якої було додані матеріали, у тому числі й графічні щодо місця розташування земельної ділянки, кадастровий номер 2322186800:01:001:0280, однак відповідач Рішенням від 18.10.2021 № 35, посилаючись на приписи ч. 7 ст. 118 ЗК України, відмовив у наданні дозволу на розробку проекту із землеустрою, оскільки земельна ділянка за кадастровим номером 2322168600:01:001:0280 включена до переліку земельних ділянок комунальної власності, права на які виставлені на земельні торги. Однак на офіційному веб-сайті відповідача відсутні рішення про включення земельної ділянки кадастровий номер 2322168600:01:001:0280 до переліку земельних ділянок комунальної власності, права оренди на які виставлені на торги. Також, Степненською сільською радою Запорізького району Запорізької області, як організатором торгів, не оприлюднено відомостей щодо укладання договору з оператором електронного майданчика договору про організацію та проведення земельних торгів та не оприлюднене оголошення про організацію та проведення земельних торгів щодо земельної ділянки кадастровий номер 2322168600:01:001:0280. Отже, вказані обставини дають підстави для висновку, що рішення про відмову в наданні позивачу дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства, мотивоване іншими, ніж виставлення на земельні торги земельної ділянки, причинами. Просить позов задовольнити.

Ухвалою суду від 18.05.2022 відкрито провадження у справі, призначено справу до судового розгляду по суті за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.

15.07.2022 відповідач подав відзив на позовну заяву, в якому заперечує проти задоволення позовних вимог та зазначає, що 18.10.2021 Степненська сільська рада прийняла рішення № 35 «Про розгляд заяви ОСОБА_1 про надання дозволу на розробку проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства», яким відмовила ОСОБА_1 в наданні дозволу на розробку проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,0 га для ведення особистого селянського господарства із земель комунальної власності Степненської сільської ради у зв`язку з тим, що земельна ділянка з кадастровим номером 2322186800:01:001:0280 включена до переліку земельних ділянок комунальної власності, права оренди на які виставлені на земельні торги. Також відповідач спростовує доводи позивача та зазначає, що 21.05.2021 Степненська сільська рада прийняла рішення № 10 «Про проведення земельних торгів у формі аукціону», яким затвердила перелік земельних ділянок комунальної власності, права оренди на які виставлені на земельні торги, включивши до нього земельну ділянку за кадастровим номером 2322186800:01:001:0280 площею 20,6352 га, визначила інші дії відповідно до ЗК України та Закону України «Про оренду землі». Рішення Степненської сільської ради від 21.05.2021 №10 опубліковано 24.05.2021 на офіційному сайті органу місцевого самоврядування, що є належним способом опублікування рішення. Також 16.07.2021 між відповідачем та Товариством з обмеженою відповідальністю «Е-Тендер» було укладено договір про проведення електронних аукціонів з передачі майна в оренду між орендодавцем та оператором електронного майданчика, а надалі 26.11.2021 укладено договір про взаємодію щодо організації та проведення земельних торгів. Однак у зв`язку із введенням воєнного стану на території України неможливе завершення виконання робіт з розробки технічної документації з землеустрою щодо поділу земельної ділянки за кадастровим номером 2322186800:01:001:0280 площею 20,6352 га та, як наслідок, проведення Степненською сільською радою електронних торгів. Просить у задоволенні позову відмовити.

Ухвалою суду від 19.07.2022 в задоволенні клопотання представника відповідача про залишення позовної заяви без руху відмовлено.

Ухвалою суду від 19.07.2022 в задоволенні клопотання представника відповідача про розгляд справи в судовому засіданні з викликом сторін відмовлено.

09.09.2022 представник позивача надав до суду відповідь на відзив, в якій заперечує щодо підстав відмов викладених відповідачем у відзиві та вважає їх не обґрунтованими.

Ухвалою суду від 21.09.2022 відмовлено в задоволенні клопотання представника позивача про визнання поважними причин пропуску та поновлення строку для подання відповіді на відзив.

На підставі матеріалів справи, суд встановив такі обставини.

21.09.2021 позивач звернувся до сільського голови Степнянської сільської ради із заявою про надання дозволу на розробку проекту землеустрою, щодо відведення у власність земельної ділянки орієнтовною площею 2,0 га, що розташована на території Степнянської сільської ради для ведення особистого сільського господарства. До заяви позивача додані: копія паспорта громадянина України, копія довідки про присвоєння ідентифікаційного номера, копія посвідчення учасника бойових дій, копія довідки про безпосередню участь в АТО, графічний матеріал, на якому зображено бажане місце розташування земельної ділянки кадастровий номер 2322186800:01:001:0280.

18.10.2021 Степненська сільська рада прийняла рішення № 35 «Про розгляд заяви ОСОБА_1 про надання дозволу на розробку проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства», яким відмовила ОСОБА_1 в наданні дозволу на розробку проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,0 га для ведення особистого селянського господарства із земель комунальної власності Степненської сільської ради у зв`язку з тим, що земельна ділянка за кадастровим номером 2322186800:01:001:0280 включена до переліку земельних ділянок комунальної власності, права оренди на які виставлені на земельні торги.

Не погоджуючись з таким рішенням, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та способом, передбаченими Конституцією та законами України.

Стаття 14 Конституції України гарантує право власності на землю. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Земельні відносини регулюються Конституцією України, ЗК України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Відповідно до п. б ч. 1 ст. 81 ЗК України (тут і надалі в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі, зокрема, безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності.

Відповідно до ст. 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону (абзац 1 частини 1).

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування (частина 2).

Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: а) приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; б) одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом (частина 3).

Передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених цим Кодексом, провадиться один раз по кожному виду використання (частина 4).

Пунктом б ч. 1 ст. 121 ЗК України передбачено, що громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в таких розмірах, зокрема для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара.

Стаття 118 ЗК України визначає порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами.

Згідно ч.4 ст. 118 ЗК України відповідний орган місцевого самоврядування або орган виконавчої влади в місячний термін розглядає клопотання і надає дозвіл підприємствам, установам та організаціям на розробку проекту землеустрою щодо приватизації земель.

Відповідно до ч. 6 ст. 118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.

Таким чином, обов`язковим є прийняття відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування за наслідками розгляду поданого клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою вмотивованого рішення про надання дозволу або відмову у його наданні із наведенням усіх підстав такої відмови.

При цьому ч. 7 ст. 118 ЗК України визначений перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за результатами розгляду належним чином оформлених клопотання та додатків до нього, який є вичерпним, а саме:

- невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів;

- невідповідність місця розташування об`єкта вимогам прийнятих відповідно до цих законів нормативно-правових актів;

- невідповідність місця розташування об`єкта вимогам генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

У разі надання органом місцевого самоврядування відмови особі у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою обов`язковим є зазначення конкретної підстави для такої відмови, що визначені у ч. 7 ст. 118 ЗК України.

Системний аналіз наведених правових норм дає підстави дійти висновку, що ЗК України визначено вичерпний перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, зокрема: невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

У відповідності до ч. 1 ст. 134 ЗК України земельні ділянки державної чи комунальної власності продаються або передаються в користування (оренду, суперфіцій, емфітевзис) окремими лотами на конкурентних засадах (на земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.

Згідно з положеннями ч.ч. 1-3 статті 136 підготовку лотів до проведення земельних торгів забезпечує організатор земельних торгів. Підготовка лотів до проведення земельних торгів включає: а) виготовлення та затвердження у встановленому законодавством порядку документації із землеустрою (у разі формування земельної ділянки, зміни цільового призначення земельної ділянки та в разі, якщо відомості про земельну ділянку не внесені до Державного земельного кадастру); б) державну реєстрацію земельної ділянки; в) державну реєстрацію речового права на земельну ділянку; г) отримання витягу про нормативну грошову оцінку земельної ділянки відповідно доЗакону України"Про оцінку земель" у разі продажу на земельних торгах права оренди на неї; ґ) проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки відповідно доЗакону України"Про оцінку земель", крім випадків проведення земельних торгів щодо набуття права оренди земельної ділянки; д) встановлення стартової ціни продажу земельної ділянки, яка щодо земель державної та комунальної власності не може бути нижчою за експертну грошову оцінку земельної ділянки; е) встановлення стартового розміру річної орендної плати, який щодо земель державної та комунальної власності не може бути меншим, ніж розмір орендної плати, визначенийПодатковим кодексом України, а щодо земельних ділянок державної та комунальної власності сільськогосподарського призначення сільськогосподарських угідь - не може бути меншим 7 відсотків їх нормативної грошової оцінки; є) встановлення стартової ціни продажу прав емфітевзису, суперфіцію земельної ділянки, яка щодо земель державної чи комунальної власності не може бути нижчою за вартість відповідного права, визначену шляхом проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок; ж) визначення дати проведення земельних торгів.

Фінансування підготовки лотів до проведення земельних торгів забезпечує організатор земельних торгів.

Один лот складається виключно з однієї земельної ділянки або прав на неї.

Площа земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної або комунальної власності, права оренди, емфітевзису якої виставляються на земельні торги, не може перевищувати 20 гектарів.

Ціною лота на земельних торгах є ціна продажу земельної ділянки, прав емфітевзису, суперфіцію та розмір орендної плати за користування земельною ділянкою.

Частиною 5 ст. 136 ЗК України земельні ділянки, включені до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності, або права на них, виставлені на земельні торги, не можуть відчужуватися, передаватися в заставу, надаватися в користування до завершення торгів.

Так приписи ст. 136 ЗК України, якою визначено порядок підготовки лотів для продажу на земельних торгах, свідчить про те, що віднесення земельної ділянки до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності для продажу прав на них на земельних торгах є також самостійною підставою для відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення такої земельної ділянки.

Указані висновки викладені у постановах Верховного Суду від 03.04.2018 у справі №815/3059/17, від 17.10.2019 у справі №823/1120/16, від 08.11.2019 у справі №420/914/19. Ця правова позиція була підтримана й в інших постановах Верховного Суду, зокрема, від 13.04.2021 у справі №818/1470/18, від 29.10.2021 у справі №340/1039/20, від 25.05.2022 у справі №620/1060/21.

Застосовуючи цей підхід до справи, що розглядається, суд звертає увагу, що за встановленими судом обставинами, на момент розгляду заяви позивача про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою та прийняття відповідачем рішення з цього питання, земельну ділянку, якої стосувалася заява позивача, було включено до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення, права на які можуть бути продані на земельних торгах.

Як убачається з матеріалів справи та встановлено судом, 21.09.2021 року позивач звернувся до Степненської сільської ради Запорізького району Запорізької області із заявою про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність (безоплатно) земельної ділянки орієнтовною площею 2,0 га, що розташована на території Степненської сільської ради для ведення особистого селянського господарства, до якої було додані матеріали, у тому числі й графічні щодо місця розташування земельної ділянки, кадастровий номер 2322186800:01:001:0280.

Проте, рішенням від 18.10.2021 № 35 «Про розгляд заяви ОСОБА_1 про надання дозволу на розробку проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства», відмовлено ОСОБА_1 в наданні дозволу на розробку проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,0 га для ведення особистого селянського господарства із земель комунальної власності Степненської сільської ради Запорізького району Запорізької області у зв`язку з тим, що земельна ділянка за кадастровим номером 2322186800:01:001:0280 включена до переліку земельних ділянок комунальної власності, права оренди на які виставлені на земельні торги.

Так, в матеріалах справи міститься копія рішення від 21.05.2021 № 10 «Про проведення земельних торгів у формі аукціону», та копія договору від 16.07.2021 року № б/н про проведення електронних аукціонів з передачі майна в оренду між орендодавцем та оператором електронного майданчика, укладеного між Степненською сільською радою Запорізького району Запорізької області та ТОВ «Е-ТЕНДЕР».

З огляду на вказане, суд доходить до висновку, що оскільки на момент розгляду заяви позивача про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за кадастровим номером 2322186800:01:001:0280 та прийняття відповідачем рішення з цього питання вказана земельна ділянка була включена до переліку земельних ділянок, право оренди яких пропонується до продажу на земельних торгах аукціоні, зазначене в силу приписів ст. 136 ЗК України є підставою для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Відтак, хоча включення земельної ділянки до переліку земельних ділянок, право на які буде виставлено на земельні торги, не передбачено серед підстав для відмови, визначених у ч. 7 ст. 118 ЗК України, проте така підстава для відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність передбачена у ст. 136 ЗК України, на чому було наголошено вище.

Щодо позовних вимог про зобов`язання відповідача прийняти рішення про надання позивачу дозволу на розробку проекту із землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки 2322168600:01:001:0280, то суд також не вбачає підстав для її задоволення, оскільки вона є похідною від першої позовної вимоги.

Крім того суд зазначає, що відповідно до пп. 5 п. 27 Розділу X "Перехідні положення"ЗК Українипід час дії воєнного стану безоплатна передача земель державної, комунальної власності у приватну власність, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, розроблення такої документації забороняється.

За наведених вище обставин суд доходить до висновку, що оскаржуване рішення Степненської сільської ради Запорізького району Запорізької області № 35 від 18.10.2021 «Про розгляд заяви ОСОБА_1 про надання дозволу на розробку проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства» прийняте в межах повноважень та у спосіб, що визначені законом, а тому підстави для його скасування відсутні.

Частиною 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до частиною 2 статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

За наведеного вище суд вважає, що заявлені позовні вимоги не знайшли свого підтвердження матеріалами справи, є не обґрунтованими, а надані сторонами письмові докази є належними та достатніми для постановлення судового рішення про відмову в задоволені позову.

У зв`язку з відмовою в позові розподіл судових витрат не здійснюється.

Керуючись ст.ст. 2, 5, 72, 77, 139, 241, 243-246, 255, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) до Степненської сільської ради Запорізького району Запорізької області (70432, Запорізька область, Запорізький район, с.Степне, вул.Першотравнева, буд.50; код ЄДРПОУ 05383342) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії відмовити.

Розподіл судових витрат не здійснюється.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Третього апеляційного адміністративного суду.

Повне судове рішення складено 23.09.2022.

Суддя М.О. Семененко

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.09.2022
Оприлюднено27.09.2022
Номер документу106410183
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками

Судовий реєстр по справі —280/3091/22

Постанова від 09.03.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Іванов С.М.

Ухвала від 17.01.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Іванов С.М.

Ухвала від 17.01.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Іванов С.М.

Рішення від 23.09.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Семененко Марина Олександрівна

Ухвала від 20.09.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Семененко Марина Олександрівна

Ухвала від 19.07.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Семененко Марина Олександрівна

Ухвала від 19.07.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Семененко Марина Олександрівна

Ухвала від 17.05.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Семененко Марина Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні