ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 вересня 2022 року справа №360/910/21
м. Дніпро
Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді Компанієць І.Д. (суддя-доповідач),
суддів Гаврищук Т.Г., Гайдара А.В.,
секретар судового засідання Харечко О.П.,
за участю представника позивача Косогової Л.О.,
представника відповідача Антонцевої І.І.,
розглянув у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 22 червня 2021 року у справі №360/910/21 (головуючий І інстанції Чернявьска Т.І.) за позовом ОСОБА_1 до Луганської обласної державної адміністрації про визнання протиправними та скасування наказів, поновлення на посаді, зобов`язання вчинити певні дії, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу, моральної шкоди, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду з позовом, в якому, з урахуванням уточнених позовних вимог від 22 березня 2021 року (т. 1 арк. спр. 42-58) просив:
-визнати протиправними та скасувати накази керівника апарату Луганської обласної державної адміністрації від 05 січня 2021 року № 3-к «Про звільнення ОСОБА_1 », від 11 січня 2021 року № 4-к «Про внесення змін до наказу керівника апарату облдержадміністрації» та від 28 січня 2021 року № 12-к «Про внесення змін до наказу керівника апарату облдержадміністрації від 05.01.2021 № 3-к»;
- поновити ОСОБА_1 на посаді головного спеціаліста відділу взаємодії з правоохоронними органами, оборонної роботи, з питань запобігання та виявлення корупції апарату Луганської обласної державної адміністрації з 29 січня 2021 року;
- зобов`язати Луганську обласну державну адміністрацію прийняти рішення щодо поновлення ОСОБА_1 на державній службі на посаді головного спеціаліста відділу взаємодії з правоохоронними органами, оборонної роботи, з питань запобігання та виявлення корупції апарату Луганської обласної державної адміністрації з 29 січня 2021 року, поновити порушене право позивача на продовження державної служби шляхом переведення на вакантні станом на 28 січня 2021 посади з урахуванням його переважного права на залишення на роботі, а у разі неможливості поновлення на вищевказаній посадізобов`язати відповідача призначити позивача на рівнозначну посаду головного спеціаліста категорії «В» Луганської обласної державної адміністрації, у тому числі у її структурних підрозділах з 29 січня 2021 року;
- стягнути з Луганської обласної державної адміністрації на користь позивача середній заробіток за час вимушеного прогулу з розрахунку середнього заробітку за один робочий день з 29 січня 2021 року по дату ухвалення рішення у справі;
- стягнути з Луганської обласної державної адміністрації на користь позивача грошові кошти в сумі 10000,00 грн в рахунок компенсації завданої моральної шкоди.
В обґрунтування позовних вимог зазначив, що його 07.10.2020 року ознайомили з письмовим попередженням про наступне звільнення з 15 листопада 2020 року відповідно до пункту 1 частини першоїстатті 87 Закону України «Про державну службу», у зв`язку зі змінами у структурі апарату облдержадміністрації.
Позивач не погодився з попередженням та просив надати для ознайомлення список вакантних посад станом на 07 жовтня 2020 року, що відповідачем було проігноровано.
06.11.2020 року позивач звернувся з письмовою заявою про переведення на посаду головного спеціаліста відділу роботи із зверненнями громадян апарату Луганської обласної державної адміністрації з 28 листопада 2020 року, про що відповідачем видано наказ від 11.11.2020 року № 137-к «Про переведення ОСОБА_1 » з 28 листопада 2020 року, згідно з його заявою.
Проте, наказом керівника апарату ЛОДА від 27 листопада 2020 року № 146-к наказ про переведення позивача було визнано таким, що втратив чинність як нереалізований.
30.11.2020 року позивача знову письмово попередили про наступне звільнення з посади з 30 грудня 2020 року відповідно до пункту 1 частини першоїстатті 87 Закону України «Про державну службу», у зв`язку зі змінами у структурі апарату Луганської обласної державної адміністрації.
25.12.2020 року позивач звернувся з письмовими заявами до керівника апарату ЛОДА про переведення із визначенням переліку посад, однак ці заяви у встановленому законом порядку не були розглянуті керівником апарату ЛОДА, що є протиправною бездіяльністю.
З метою реалізації права на продовження державної служби в ЛОДА позивач 04.01.2021 року звернувся з письмовою заявою про переведення та призначення на посаду головного спеціаліста відділу запобігання та виявлення корупції Луганської обласної державної адміністрації, але заяву не розглянуто, а 05.01.2021 року позивача звільнено наказом №3 з 11.01.2021 року в зв`язку із скороченням посади державної служби внаслідок зміни структури та штатного розпису без скорочення чисельності або штату державних службовців.
У встановленому законом порядку цей наказ позивач не отримував, з його змістом не ознайомили.
Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 22 червня 2021 року в задоволенні позову відмовлено у повному обсязі.
Не погодившись з рішенням, позивач звернувся з апеляційною скаргою, в якій посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просив скасувати рішення суду першої інстанції, прийняти постанову, якою позов задовольнити.
Обґрунтування апеляційної скарги.
Суд першої інстанції не встановив, чи були у відповідача станом на момент початку процедури звільнення позивача (на момент ознайомлення з попередженням про наступне вивільнення) будь-які вакантні посади.
Отже, судом не з`ясовані фактичні обставини справи, не досліджено всі матеріали справи, застосовано інформаційні листи державних органів, які не мають статусу нормативно-правових актів, та не застосовано норми права, які повинні бути застосовані.
Враховуючи режим роботи суддів та працівників апарату Першого апеляційного адміністративного суду з часу введення на території України правового режиму воєнного стану, з метою збереження життя та здоров`я, а також забезпечення безпеки суддів та працівників апарату суду, дана постанова прийнята колегією суддів за умови наявної можливості доступу колегії суддів до матеріалів адміністративної справи.
Представник позивача підтримав доводи апеляційної скарги.
Представник відповідача проти заперечення апеляційної скарги заперечував.
Суд, заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення учасників судового процесу, перевіривши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, встановив наступне.
Фактичні обставини справи.
ОСОБА_1 з 15 січня 2019 року проходив державну службу в Луганській обласній державній адміністрації на посаді головного спеціаліста відділу взаємодії з правоохоронними органами, оборонної роботи, з питань запобігання та виявлення корупції апарату облдержадміністрації (т. 1 арк. спр. 62-70).
Згідно з посадовою інструкцією головного спеціаліста відділу взаємодії з правоохоронними органами, оборонної роботи, з питань запобігання та виявлення корупції апарату обласної державної адміністрації, затвердженою керівником апарату Луганської обласної держадміністрації 03 грудня 2019 року, метою посади є забезпечення контроля за дотриманням антикорупційного законодавства та підвищення ефективності здійснення заходів щодо запобігання і протидії корупції в облдержадміністрації (т. 1 арк. спр. 187-189).
07 жовтня 2020 року ОСОБА_1 , головного спеціаліста відділу взаємодії з правоохоронними органами, оборонної роботи, з питань запобігання та виявлення корупції апарату Луганської обласної державної адміністрації, попереджено про наступне звільнення з посади 15 листопада 2020 року на підставі пункту 1 частини першоїстатті 87 Закону України «Про державну службу»у зв`язку зі змінами у структурі апарату облдержадміністрації, внесеними розпорядженням голови обласної державної адміністрації - керівника обласної військово-цивільної адміністрації від 07 вересня 2020 року № 589, а саме: утворенням з 16 листопада 2020 року відділу з питань запобігання та виявлення корупції Луганської обласної державної адміністрації та передачею повноважень у сфері запобігання та виявлення корупції від відділу взаємодії з правоохоронними органами, оборонної роботи, з питань запобігання та виявлення корупції апарату Луганської обласної державної адміністрації до новоутвореного структурного підрозділу, на підставі затвердженого головою облдержадміністрації 02 жовтня 2020 року Переліку змін № 11 до штатного розпису Луганської обласної державної адміністрації на 2020 рік з 16 листопада 2020 року, з виплатою вихідної допомоги у розмірі двох середньомісячних заробітних плат згідно з частиною четвертоюстатті 87 Закону України «Про державну службу»(т. 1 арк. спр. 79, 232).
Позивач з попередженням не погодився, про що зазначив «не згоден, прошу надати для ознайомлення список вакантних посад станом на 07 жовтня 2020 року».
Розпорядженням голови Луганської обласної державної адміністраціїкерівника Луганської обласної військово-цивільної адміністрації від 07 вересня 2020 року № 589 «Про внесення змін до структури облдержадміністрації» (т. 1 арк. спр. 143-147) з 16 листопада 2020 року:
створено відділ з питань запобігання та виявлення корупції Луганської обласної державної адміністрації як самостійний структурний підрозділ облдержадміністрації зі статусом юридичної особи публічного права (пункт 2);
перейменовано структурний підрозділ апарату облдержадміністрації - відділ взаємодії з правоохоронними органами, оборонної роботи, з питань запобігання та виявлення корупції, у відділ взаємодії з правоохоронними органами та цивільно-військового співробітництва (пункт 4);
внесено зміни до структури Луганської обласної державної адміністрації, затвердженої розпорядженням голови облдержадміністраціїкерівника обласної військово-цивільної адміністрації від 21 серпня 2017 року № 574 (зі змінами), та до граничної чисельності працівників обласної державної адміністрації, затвердженої розпорядженням голови облдержадміністраціїкерівника обласної військово-цивільної адміністрації від 27 липня 2016 року № 440 (зі змінами) (пункт 11).
Структурою Луганської обласної державної адміністрації, затвердженою розпорядженням голови Луганської обласної державної адміністраціїкерівника Луганської обласної військово-цивільної адміністрації від 07 вересня 2020 року № 589 «Про внесення змін до структури облдержадміністрації», передбачено, що в апараті облдержадміністрації функціонуватиме відділ взаємодії з правоохоронними органами та цивільно-військового співробітництва (підпункт 9 пункту 3), а також визначено в структурі відділ з питань запобігання та виявлення корупції як самостійний структурний підрозділ (пункт 23) (т. 1 арк. спр. 149-10).
06 листопада 2020 року позивач звернувся до відповідача з заявою про надання додаткової оплачуваної відпустки за стаж державної служби 25 років тривалістю 15 календарних днів з 13 листопада 2020 року (т. 2 арк. спр. 3).
Наказом керівника апарату Луганської обласної державної адміністрації - Луганської обласної військово-цивільної адміністрації від 09 листопада 2020 року № 318-в ОСОБА_1 надано щорічну додаткову оплачувану відпустку за стаж державної служби 25 років тривалістю 15 календарних днів з 13 до 27 листопада 2020 року включно, на підставі його заяви (т. 2 арк. спр. 4).
Також 06 листопада 2020 року позивач надав заяву про переведення його на посаду головного спеціаліста відділу роботи із зверненнями громадян апарату Луганської обласної державної адміністрації з 28 листопада 2020 року (т. 2 арк. спр. 5).
Наказом керівника апарату Луганської обласної державної адміністрації - Луганської обласної військово-цивільної адміністрації від 11 листопада 2020 року № 137-к ОСОБА_1 переведено на посаду головного спеціаліста відділу роботи із зверненнями громадян апарату облдержадміністрації з 28 листопада 2020 року, на підставі його заяви (т. 1 арк. спр. 81; т. 2 арк. спр. 6).
Розпорядженням голови Луганської обласної державної адміністраціїкерівника Луганської обласної військово-цивільної адміністрації від 13 листопада 2020 року № 785 «Про внесення змін до розпорядження голови обласної державної адміністрації - керівника обласної військово-цивільної адміністрації від 07.09.2020 № 589» до розпорядження від 07 вересня 2020 року № 589 внесено зміни, зокрема, дату створення відділу з питань запобігання та виявлення корупції облдержадміністрації та дату перейменування відділу взаємодії з правоохоронними органами, оборонної роботи, з питань запобігання та виявлення корупції апарату облдержадміністрації замінено з «16 листопада 2020 року» на «14 грудня 2020 року» (т. 1 арк. спр. 159-160, 161-162, 163-164, 165-166, 167-168).
Структурою Луганської обласної державної адміністрації, затвердженою розпорядженням голови Луганської обласної державної адміністраціїкерівника Луганської обласної військово-цивільної адміністрації від 13 листопада 2020 року № 785 «Про внесення змін до розпорядження голови обласної державної адміністрації - керівника обласної військово-цивільної адміністрації від 07.09.2020 № 589», передбачено, що з 14 грудня 2020 року в апараті облдержадміністрації функціонуватиме відділ взаємодії з правоохоронними органами та цивільно-військового співробітництва (підпункт 9 пункту 3), а також визначено в структурі відділ з питань запобігання та виявлення корупції як самостійний структурний підрозділ (пункт 23) (т. 1 арк. спр. 165-166).
Розпорядженням голови Луганської обласної державної адміністраціїкерівника Луганської обласної військово-цивільної адміністрації від 26 листопада 2020 року № 827 «Про внесення змін до структури Луганської обласної державної адміністрації» внесено зміни до структури облдержадміністрації із запровадженням з 26 листопада 2020 року у структурі облдержадміністрації сектору роботи із зверненнями громадян замість відділу роботи зі зверненнями громадян апарату (підпункт 10 структури облдержадміністрації) (т. 1 арк. спр. 179).
Наказом керівника апарату Луганської обласної державної адміністрації - Луганської обласної військово-цивільної адміністрації від 27 листопада 2020 року № 146-к визнано таким, що втратив чинність як нереалізований, наказ керівника апарату від 11 листопада 2020 року № 137-к «Про переведення ОСОБА_1 », враховуючи розпорядження голови обласної державної адміністраціїкерівника обласної військово-цивільної адміністрації від 26 листопада 2020 року № 827 «Про внесення змін до структури Луганської обласної державної адміністрації» (т. 1 арк. спр. 82; т. 2 арк. спр. 8).
30 листопада 2020 року позивач отримав попередження про наступне звільнення з посади відповідно до пункту 1 частини першоїстатті 87 Закону України «Про державну службу», у зв`язку зі змінами у структурі апарату облдержадміністрації, внесеними розпорядженням голови обласної державної адміністрації - керівника обласної військово-цивільної адміністрації від 07 вересня 2020 року № 589 (зі змінами), а саме: утворенням з 14 грудня 2020 року відділу з питань запобігання та виявлення корупції Луганської обласної державної адміністрації та передачею повноважень у сфері запобігання та виявлення корупції від відділу взаємодії з правоохоронними органами, оборонної роботи, з питань запобігання та виявлення корупції апарату Луганської обласної державної адміністрації до новоутвореного структурного підрозділу, на підставі затвердженого головою облдержадміністрації 13 листопада 2020 року Переліку змін № 15 до штатного розпису Луганської обласної державної адміністрації на 2020 рік з 14 грудня 2020 року (т. 1 арк. спр. 80, 233; т. 2 арк. спр. 7).
Відповідно до Положення про відділ взаємодії з правоохоронними органами, оборонної роботи, з питань запобігання та виявлення корупції апарату облдержадміністрації, затвердженого наказом керівника апарату обласної держадміністрації від 14 січня 2019 року № 1, відділ взаємодії з правоохоронними органами, оборонної роботи, з питань запобігання та виявлення корупції апарату облдержадміністрації (далі - відділ) є структурним підрозділом апарату облдержадміністрації (далі - апарат). Основними завданнями відділу є забезпечення реалізації на території області державної політики у сфері оборонної роботи, заходів з охорони громадської безпеки й порядку, запобігання та виявлення корупції, боротьби і злочинністю та взаємодії облдержадміністрації з органами прокуратури, внутрішніх справ, служби безпеки, іншими силовими структурами (т. 1 арк. спр. 199, 200-205).
Відповідно до Положення про відділ взаємодії з правоохоронними органами, оборонної роботи, з питань запобігання та виявлення корупції апарату облдержадміністрації, затвердженого наказом керівника апарату обласної держадміністрації від 24 червня 2020 року № 15, відділ взаємодії з правоохоронними органами, оборонної роботи, з питань запобігання та виявлення корупції апарату обласної державної адміністрації (далі - відділ) є структурним підрозділом апарату обласної державної адміністрації (далі - апарат). Відділ є самостійним і функціонально незалежним структурним підрозділом апарату, уповноваженим з питань запобігання та виявлення корупції, який утворюється відповідно до частини першоїстатті 13-1 Закону України «Про запобігання корупції»(т. 1 арк. спр. 206, 207-214).
Розпорядженням голови Луганської обласної державної адміністраціїкерівника Луганської обласної військово-цивільної адміністрації від 14 грудня 2020 року № 886 затверджено Положення про відділ з питань запобігання та виявлення корупції Луганської обласної державної адміністрації, відповідно до якого відділ з питань запобігання та виявлення корупції Луганської обласної державної адміністрації (далі - відділ) є самостійним структурним підрозділом облдержадміністрації. Відділ є самостійним і функціонально незалежним структурним підрозділом, уповноваженим з питань запобігання та виявлення корупції, який утворюється відповідно до частини першоїстатті 13-1 Закону України «Про запобігання корупції». Відділ є юридичною особою публічного права. Начальник відділу призначає на посади та звільняє з посад у порядку, передбаченому законодавством про державну службу, державних службовців відділу (т. 1 арк. спр. 218, 219-226)
Відповідно до переліку змін № 11 до штатного розпису Луганської обласної державної адміністрації на 2020 рік з 16 листопада 2020 року виключено із штатного розпису відділ взаємодії з правоохоронними органами, оборонної роботи, з питань запобігання та виявлення корупції з кількістю штатних посад 7 одиниць та введено до штатного розпису відділ взаємодії з правоохоронними органами та цивільно-військового співробітництва з кількістю штатних посад 7 одиниць та фактичним скороченням посад головних спеціалістів у кількості 2 одиниці, а також введенням посад провідних консультантів у кількості 2 одиниць, які не відносяться до державної служби. При цьому, кількість штатних посад не зміниласьусього 122 (т. 1 арк. спр. 193-194).
Відповідно до переліку змін № 15 до штатного розпису Луганської обласної державної адміністрації на 2020 рік з 14 грудня 2020 року виключено із штатного розпису відділ взаємодії з правоохоронними органами, оборонної роботи, з питань запобігання та виявлення корупції з кількістю штатних посад 7 одиниць та введено до штатного розпису відділ взаємодії з правоохоронними органами та цивільно-військового співробітництва з кількістю штатних посад 7 одиниць та фактичним скороченням посад головних спеціалістів у кількості 2 одиниці, а також введенням посад провідних консультантів у кількості 2 одиниць, які не відносяться до державної служби. При цьому, кількість штатних посад не зміниласьусього 122 (т. 1 арк. спр. 195-196).
Таким чином, скорочено дві посади державної служби, одну з яких займав позивач.
25 грудня 2020 року позивач надав заяву про переведення його на посаду головного спеціаліста сектору нагород відділу по роботі з персоналом та нагород апарату Луганської обласної державної адміністрації, на посаду головного спеціаліста відділу контролю апарату Луганської обласної державної адміністрації та на посаду провідного спеціаліста сектору мобілізаційної роботи апарату Луганської обласної державної адміністрації (т. 1 арк. спр. 74, 75, 76).
Листом від 15 січня 2021 року № 8 відділ по роботі з персоналом та нагород апарату Луганської обласної державної адміністрації зазначив, що вакантна посада головного спеціаліста сектору нагород не потребує заміщення, а у разі виникнення такої необхідності та прийняття відповідного рішення - оголошуватиметься добір з оприлюдненням інформації про це у встановленому законодавством порядку (т. 1 арк. спр. 139).
Листом від 16 січня 2021 року № 1 відділ контролю апарату Луганської обласної державної адміністрації повідомив, що позивач не зможе якісно виконувати посадові обов`язки головного спеціаліста, що призведе до необхідності розподілу його обов`язків між іншими працівниками відділу, неефективного використання бюджетних коштів, нерівномірного навантаження на інших працівників та підвищить ризики невиконання відділом покладених на нього основних завдань (т. 1 арк. спр. 140).
Листом від 16 січня 2021 року № 12-14 сектор мобілізаційної роботи апарату Луганської обласної державної адміністрації повідомив, що на посади працівників мобілізаційного підрозділу призначаються особи, які мають досвід роботи у сфері мобілізаційної підготовки. А однією із вимог до компетентності, визначених у пункті 6 посадової інструкції провідного спеціаліста сектору є вимога щодо наявності досвіду роботи у сфері мобілізаційної підготовки, тому вакантна посада може бути зайнята виключно фахівцем з відповідним досвідом роботи у сфері мобілізаційної підготовки (т. 1 арк. спр. 141-142).
Листом від 19 січня 2021 року відповідач на заяви позивача від 25 грудня 2020 року щодо переведення на посади головного спеціаліста сектору нагород відділу по роботі з персоналом та нагород апарату Луганської обласної державної адміністрації, головного спеціаліста відділу контролю апарату Луганської обласної державної адміністрації та провідного спеціаліста сектору мобілізаційної роботи апарату Луганської обласної державної адміністрації повідомив, що повноваження у сфері запобігання та виявлення корупції передано відділу з питань запобігання та виявлення корупції облдержадміністрації, який є самостійним структурним підрозділом облдержадміністрації зі статусом юридичної особи публічного права. (т. 1 арк. спр. 136-137, 138).
04 січня 2021 року ОСОБА_1 надав заяву про переведення його на посаду головного спеціаліста у відділ запобігання та виявлення корупції Луганської обласної державної адміністрації (т. 1 арк. спр. 77, 230).
Листом від 22 січня 2021 року позивача повідомлено, що призначення на посаду головного спеціаліста у відділ запобігання та виявлення корупції Луганської обласної державної адміністрації, не належить до повноважень голови обласної державної адміністрації, оскільки голови обласних державних адміністрацій призначають та звільняють з посад перших заступників та заступників голів, керівників структурних підрозділів облдержадміністрації (т. 1 арк. спр. 228-229). Цей лист направлено позивачу листом з оголошеною цінністю з описом вкладення 22 січня 2021 року (т. 1 арк. спр. 227).
На підставі заяви позивача від 17 грудня 2020 року наказом керівника апарату Луганської обласної державної адміністрації - Луганської обласної військово-цивільної адміністрації від 18 грудня 2020 року № 361-в позивачу надано невикористану частину щорічної додаткової оплачуваної відпустки за стаж державної служби 25 років тривалістю 11 календарних днів, з 28 грудня 2020 року до 09 січня 2021 року включно (т. 2 арк. спр. 11, 13).
Наказом керівника апарату Луганської обласної державної адміністрації - Луганської обласної військово-цивільної адміністрації від 05 січня 2021 року № 3-к позивача звільнено 11 січня 2021 року у зв`язку із скороченням посади державної служби внаслідок зміни структури та штатного розпису без скорочення чисельності або штату державних службовців, з виплатою вихідної допомоги у розмірі двох середньомісячних заробітних плат (т. 1 арк. спр. 72, 234; т. 2 арк. спр. 12).
05 січня 2021 року копію наказу керівника апарату Луганської обласної державної адміністрації - Луганської обласної військово-цивільної адміністрації від 05 січня 2021 року № 3-к «Про звільнення ОСОБА_1 » направлено позивачу на електронну адресу та рекомендованим листом, що підтверджується протоколом від 05 січня 2021 року № 1 про доведення до відома позивача інформації шляхом використання засобів телекомунікаційного зв`язку та фіскальним чеком від 05 січня 2021 року (т. 1 арк. спр. 235, 236).
На підставі заяви позивача від 06 січня 2021 року (в заяві помилково зазначений 2020 рік) наказом керівника апарату Луганської обласної державної адміністрації - Луганської обласної військово-цивільної адміністрації від 06 січня 2021 року № 3-в позивачу, як учаснику бойових дій надано додаткову відпустку із збереженням заробітної плати тривалістю 14 календарних днів, з 10 до 23 січня 2021 року включно (т. 1 арк. спр. 185; т. 2 арк. спр. 14, 15). Копію наказу направлено позивачу на електронну адресу та рекомендованим листом з повідомленням (т. 1 арк. спр. 183, 184, 186).
Наказом керівника апарату Луганської обласної державної адміністрації - Луганської обласної військово-цивільної адміністрації від 11 січня 2021 року № 4-к внесено зміни до наказу керівника апарату облдержадміністрації від 05 січня 2021 року № 3-к «Про звільнення ОСОБА_1 », змінивши у першому пункті цифри «11» цифрами «25» (т. 1 арк. спр. 71, 237). Копію наказу направлено позивачу на електронну адресу та рекомендованим листом з повідомленням (т. 1 арк. спр. 238, 239).
У період з 03 січня 2021 року по 27 січня 2021 року включно позивач перебував на амбулаторному лікуванні, про що свідчить листок непрацездатності (т. 1 арк. спр. 197-198).
Наказом керівника апарату Луганської обласної державної адміністрації - Луганської обласної військово-цивільної адміністрації від 28 січня 2021 року № 12-к, враховуючи листок непрацездатності від 06 січня 2021 року, внесено зміни до пунктів 1-2 наказу керівника апарату від 05 січня 2021 року № 3-к «Про звільнення ОСОБА_1 » (зі змінами), змінивши цифри «25», «15» цифрами «28», «18» (т. 1 арк. спр. 78, 240). З наказом позивач ознайомився 28 січня 2021 року (т. 1 арк. спр. 35 зв.).
28 січня 2021 року до трудової книжки позивача внесено запис про звільнення з займаної посади у зв`язку із скороченням посади державної служби внаслідок зміни структури та штатного розпису без скорочення чисельності або штату державних службовців відповідно до пункту 1 частини першої статті 87 Закону України «Про державну службу»на підставі наказу керівника апарату облдержадміністрації від 28 січня 2021 року № 12-к, від 11 січня 2021 року № 4-к, від 05 січня 2021 року № 3-к (т. 1 арк. спр. 62-70).
Відмовляючи в задоволенні позовних вимог суд першої інстанції виходив з того, що з 13 лютого 2020 року та на час винесення спірного наказу про звільнення позивача законодавством не було визначено обов`язку керівника, суб`єкта призначення пропонувати будь-які посади державному службовцю, як і обов`язку щодо працевлаштування позивача.
Оцінка суду.
Відповідно до частини другоїстатті 19 Конституції Україниоргани державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.
Згідно зстаттею 58 Конституції Українизакони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.
На підставі рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним зверненням Національного банку України щодо офіційного тлумачення положення частини першоїстатті 58 Конституції України(справа про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів) від 09 лютого 1999 року № 1-рп/99 (справа № 1-7/99) за загальновизнаним принципом права закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Цей принцип закріплений у частині першійстатті 58 Конституції України, за якою дію нормативно-правового акту в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце.
Таким чином, за загальним правилом норма права діє стосовно фактів і відносин, які виникли після набрання чинності цією нормою. Тобто до події, факту застосовується закон (інший нормативно-правовий акт), під час дії якого вони настали або мали місце.
Організацію, повноваження та порядок діяльності місцевих державних адміністрацій визначає Закон України від 09 квітня 1999 року № 586-XIV «Про місцеві державні адміністрації»(даліЗакон № 586-XIV).
Згідно з частинами першою, другоюстатті 1 Закону № 586-XIVвиконавчу владу в областях і районах, містах Києві та Севастополі здійснюють місцеві державні адміністрації. Місцева державна адміністрація є місцевим органом виконавчої влади і входить до системи органів виконавчої влади.
На підставі частини третьої статті 1 Закону №586 місцева державна адміністрація в межах своїх повноважень здійснює виконавчу владу на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, а також реалізує повноваження, делеговані їй відповідною радою.
Відповідно до частини першоїстатті 8 Закону № 586-XIVмісцеві державні адміністрації очолюють голови відповідних місцевих державних адміністрацій.
Частинами першою, другоюстатті 5 Закону № 586-XIVвизначено, що склад місцевих державних адміністрацій формують голови місцевих державних адміністрацій. У межах бюджетних асигнувань, виділених на утримання відповідних місцевих державних адміністрацій, а також з урахуванням вимогстатті 18 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», їх голови визначають структуру місцевих державних адміністрацій.
Згідно з частиною першоюстатті 44 Закону № 586-XIVдля правового, організаційного, матеріально-технічного та іншого забезпечення діяльності місцевої державної адміністрації, підготовки аналітичних, інформаційних та інших матеріалів, систематичної перевірки виконання актів законодавства та розпоряджень місцевої державної адміністрації, подання методичної та іншої практичної допомоги місцевим державним адміністраціям та органам місцевого самоврядування головою місцевої державної адміністрації утворюється апарат місцевої державної адміністрації в межах виділених бюджетних коштів.
На підставі частини п`ятоїстатті 44 Закону № 586-XIVголова місцевої державної адміністрації затверджує положення та визначає структуру апарату.
Таким чином, до дискреційних повноважень голови місцевої державної адміністрації належать прийняття рішень щодо затвердження структури апарата місцевих державних адміністрацій, загальної чисельності та штату апарату місцевих державних адміністрацій, а також внесення змін до цих рішень.
За загальним правилом власник підприємства, установи, організації або уповноважений ним орган сам вирішує питання організаційної структури, чисельності та штатів працівників, якщо інше не встановлено обов`язковим для нього нормативно-правовим актом. Питання про доцільність скорочення посад, чисельності працівників, структури підприємства, установи, організації судом не обговорюється, оскільки це було б втручанням у діяльність такого підприємства, установи, організації (зазначену праву позицію висловлено Великою Палатою Верховного Суду в постанові від 20 травня 2020 року у справі№ 580/2623/19 (№ рішення в ЄДРСР 89961616).
Принципи, правові та організаційні засади забезпечення публічної, професійної, політично неупередженої, ефективної, орієнтованої на громадян державної служби, яка функціонує в інтересах держави і суспільства, а також порядок реалізації громадянами України права рівного доступу до державної служби, що базується на їхніх особистих якостях та досягненнях визначеніЗаконом України від 10 грудня 2015 року № 889-VIII «Про державну службу»(даліЗакон № 889-VIII у редакції, яка діяла на час виникнення спірних правовідносин).
На підставі частин другої, третьоїстатті 5 Закону № 889-VIII відносини, що виникають у зв`язку із вступом, проходженням та припиненням державної служби, регулюються цим Законом, якщо інше не передбачено законом. Дія норм законодавства про працю поширюється на державних службовців у частині відносин, не врегульованих цим Законом.
Згідно з частиною першоюстатті 1 Закону № 889-VIII державна служба - це публічна, професійна, політично неупереджена діяльність із практичного виконання завдань і функцій держави.
Державний службовець - це громадянин України, який займає посаду державної служби в органі державної влади, іншому державному органі, його апараті (секретаріаті) (далі - державний орган), одержує заробітну плату за рахунок коштів державного бюджету та здійснює встановлені для цієї посади повноваження, безпосередньо пов`язані з виконанням завдань і функцій такого державного органу, а також дотримується принципів державної служби (частина другастатті 1 Закону № 889-VIII).
Відповідно до пункту 1 частини першої статті 87Закону № 889-VIII підставами для припинення державної служби за ініціативою суб`єкта призначення є скорочення чисельності або штату державних службовців, скорочення посади державної служби внаслідок зміни структури або штатного розпису державного органу без скорочення чисельності або штату державних службовців, реорганізація державного органу.
Частиною першоюстатті 44 Закону № 586-XIVвизначено, що для правового, організаційного, матеріально-технічного та іншого забезпечення діяльності місцевої державної адміністрації, підготовки аналітичних, інформаційних та інших матеріалів, систематичної перевірки виконання актів законодавства та розпоряджень місцевої державної адміністрації, подання методичної та іншої практичної допомоги місцевим державним адміністраціям та органам місцевого самоврядування головою місцевої державної адміністрації утворюється апарат місцевої державної адміністрації в межах виділених бюджетних коштів.
Згідно з частиною третьоюстатті 44 Закону № 586-XIVапарат місцевих державних адміністрацій очолює керівник, який призначається на посаду головою місцевої державної адміністрації в порядку, передбаченому законодавством про державну службу.
Керівник апарату місцевої державної адміністрації організовує його роботу, забезпечує підготовку матеріалів на розгляд голови місцевої державної адміністрації, організовує доведення розпоряджень голови місцевої державної адміністрації до виконавців, здійснює визначеніЗаконом України «Про державну службу»повноваження керівника державної служби в апараті місцевої державної адміністрації та її структурних підрозділах (крім структурних підрозділів зі статусом юридичних осіб публічного права), відповідає за стан діловодства, обліку і звітності, виконує інші обов`язки, покладені на нього головою місцевої державної адміністрації. З цих питань керівник апарату місцевої державної адміністрації видає накази (частина четвертастатті 44 Закону № 586-XIV).
На підставі пункту 3-1 частини першоїстатті 17 Закону № 889-VIII повноваження керівника державної служби здійснюють у місцевих державних адміністраціях:
керівник апарату - в апараті місцевої державної адміністрації та її структурних підрозділах (крім структурних підрозділів зі статусом юридичних осіб публічного права);
керівник структурного підрозділу зі статусом юридичної особи публічного права - у такому підрозділі.
Частиною четвертоюстатті 11 Закону № 586-XIVвизначено, що керівники структурних підрозділів місцевих державних адміністрацій зі статусом юридичних осіб публічного права здійснюють визначеніЗаконом України «Про державну службу»повноваження керівника державної служби у цих структурних підрозділах.
Згідно з пунктом 4 частини другоїстатті 17 Закону № 889-VIII керівник державної служби призначає громадян України, які пройшли конкурсний відбір, на посади державної служби категорій «Б» і «В», звільняє з таких посад відповідно до цьогоЗакону.
Оскільки позивач звільнений з державної служби на підставі пункту 1 частини першої статті 87Закону № 889-VIII у зв`язку із скороченням посади державної служби внаслідок зміни структури та штатного розпису державного органу без скорочення чисельності або штату державних службовців, до спірних правовідносин положення статей40,42та49-2 Кодексу законів про працю Українине застосовуються.
На підставі частини третьої статті 87Закону № 889-VIII в редакції, чинній на час попередження позивача та його звільнення, - суб`єкт призначення або керівник державної служби попереджає державного службовця про наступне звільнення на підставі пунктів 1 та 1-1 частини першої цієї статті у письмовій формі не пізніше ніж за 30 календарних днів. Суб`єкт призначення або керівник державної служби може пропонувати державному службовцю будь-яку вакантну посаду державної служби у тому самому державному органі (за наявності). При цьому не застосовуються положення законодавства про працю щодо обов`язку суб`єкта призначення отримання згоди виборного органу первинної профспілкової організації (профспілкового представника) на звільнення.
При цьому, вжите у частині третій статті 87Закону № 889-VIII слово «може», означає, що на суб`єкта призначення або керівника державної служби не покладається обов`язок з працевлаштування працівників, що вивільняються. Вирішення питання пропонувати державному службовцю вакантну посаду чи ні законодавець залишив на розсуд суб`єкта призначення.
Аналогічна правова позиція щодо розуміння/тлумачення частини третьої статті 87Закону № 889-VIII, у редакції, яка діяла станом на момент початку процедури звільнення позивача у цій справі, міститься в постановах Верховного Суду від 28 липня 2021 року у справі № 640/11024/20, від 08 грудня 2021 року у справі №380/3646/20.
Крім того вищевказане відповідає висновкам, які містяться у постанові Верховного Суду від 15 липня 2021 року у справі № 140/6353/20, в якій зазначено, що: « 42. Оскільки положеннями спеціального законодавства, а саме нормамиЗакону № 889-VIII станом на момент початку процедури звільнення позивача, а саме на момент ознайомлення позивача із попередженням про наступне звільнення [07 жовтня 2020 року та 30 листопада 2020 року], так само і на час видання оскаржуваного наказу (від 05 січня 2021 року №3-к «Про звільнення ОСОБА_1 ») було врегульовано процедуру звільнення державного службовця у зв`язку зі скороченням чисельності або штату працівників, то в цьому випадку підлягають застосуванню норми спеціального законодавства (Закон № 889-VIII у редакції з 13 лютого 2020 року)»
Таким чином, процедура звільнення державних службовців у зв`язку з припиненням державної служби за ініціативою суб`єкта призначення на момент звільнення позивача із займаної посади врегульована положеннямиЗакону № 889-VIII.
Отже, аналізуючи положенняЗакону № 889-VIII, яким визначалася підстава припинення державної служби за ініціативою суб`єкта призначення на момент прийняття оспорюваного наказу, суб`єкт призначення не зобов`язаний був пропонувати позивачу наявні вакантні посади державної служби, а в разі відсутності таких - іншу роботу (посаду державної служби) у цьому державному органі.
При цьому, до спірних правовідносин не застосовуються в цій частині положенняКодексу законів про працю України, оскільки це питання було врегульовано законодавцем, який вніс зміни до профільногоЗакону, шляхом виключення з попередньої редакції речення, яке означало наявність обов`язку суб`єкта призначення виконати такий обов`язок.
Оскільки з 13 лютого 2020 року та на час прийняття наказу про звільнення позивача відсутній обов`язок керівника, суб`єкта призначення пропонувати будь-які посади державному службовцю, та відсутній обов`язок щодо його працевлаштування, тому наявність на час звільнення позивача вакансій і не пропонування їх відповідачем не свідчить про протиправність звільнення позивача.
Розпорядженням голови Луганської обласної державної адміністраціїкерівника Луганської обласної військово-цивільної адміністрації від 07 вересня 2020 року № 589 «Про внесення змін до структури облдержадміністрації», структурою Луганської обласної державної адміністрації, затвердженою розпорядженням голови Луганської обласної державної адміністраціїкерівника Луганської обласної військово-цивільної адміністрації від 07 вересня 2020 року № 589 «Про внесення змін до структури облдержадміністрації», Переліком змін № 11 до штатного розпису Луганської обласної державної адміністрації на 2020 рік з 16 листопада 2020 року та Переліком змін № 15 до штатного розпису Луганської обласної державної адміністрації на 2020 рік з 14 грудня 2020 року підтверджено наявність обставин, що обумовили звільнення позивача з займаної посади, - скорочення 2 посад державної служби (2 посади головних спеціалістів, одну з яких займав позивач) внаслідок зміни структури та штатного розпису без скорочення чисельності або штату державних службовців у зв`язку з утворенням з 14 грудня 2020 року відділу з питань запобігання та виявлення корупції Луганської обласної державної адміністрації (ідентифікаційний код 44092284) як структурного підрозділу Луганської обласної державної адміністраціїЛуганської обласної військово-цивільної адміністрації зі статусом юридичної особи публічного права та передачею повноважень у сфері запобігання та виявлення корупції від відділу взаємодії з правоохоронними органами, оборонної роботи, з питань запобігання та виявлення корупції апарату Луганської обласної державної адміністрації до новоутвореного структурного підрозділу.
Відтак, є правильним висновок суду першої інстанції про дотримання відповідачем встановленої законодавством процедури при вирішенні питання щодо звільнення позивача.
На підставі викладеного позовні вимоги про визнання протиправним та скасування наказу керівника апарату Луганської обласної державної адміністрації від 05 січня 2021 року № 3-к «Про звільнення ОСОБА_1 » задоволенню не підлягають.
В зв`язку з тим, що інші позовні вимоги є похідними від основної позовної вимоги скасування наказу про звільнення позивача, тому вони також не підлягають задоволенню.
Суд не приймає посилання апелянта на практику Верховного Суду зі спірного питання, викладено у справах №440/1964/20, №140/6353/20 та застосовує останні правові позиції Верховного Суду та правові висновки, викладені в постановах Верховного Суду від 28 липня 2021 року у справі № 640/11024/20, від 08 грудня 2021 року у справі №380/3646/20.
З вище визначених підстав є неприйнятними доводи апелянта, що суд першої інстанції не встановив наявність у відповідача станом на момент початку процедури звільнення позивача вакантних посад, оскільки суб`єкт призначення не зобов`язаний був пропонувати позивачу наявні вакантні посади державної служби.
Статтею 242 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
За приписами пункту 1 частини першої статті 316 КАС України суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвали судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.
Оскільки судом першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги правильно встановлені обставини справи, судове рішення є обґрунтованим, ухваленим з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому підстав для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення суду першої інстанції не вбачається.
Керуючись статтями 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 327, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 22 червня 2021 року у справі №360/910/21 залишити без задоволення.
Рішення Луганського окружного адміністративного суду від 22 червня 2021 року у справі №360/910/21 залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття 26 вересня 2022 року та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення в порядку, передбаченому ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Повне судове рішення складено 26 вересня 2022 року.
Головуючий суддя І.Д. Компанієць
Судді Т.Г. Гаврищук
А.В. Гайдар
Суд | Перший апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.09.2022 |
Оприлюднено | 28.09.2022 |
Номер документу | 106437867 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо звільнення з публічної служби, з них |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні