Рішення
від 20.09.2022 по справі 922/667/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під`їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,

тел. приймальня (057) 705-14-14, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20.09.2022м. ХарківСправа № 922/667/22

Господарський суд Харківської області у складі:

судді Погорелової О.В

при секретарі судового засідання Федоровій К.О.

розглянувши в порядку загального позовного провадження справу

за позовом Керівника Київської окружної прокуратури м. Харкова, м. Харків в інтересах держави, в особі Харківської міської ради, м. Харків до Товариства з обмеженою відповідальністю "Шапла інтернаціонал ЛТД", м. Харків про стягнення коштів за участю представників учасників справи:

прокурор - Клейн Л.В.

позивача - не з`явився

відповідача - Хоссейн Емілі, Чернишов К.О.,

ВСТАНОВИВ:

Керівник Київської окружної прокуратури м. Харків (далі - прокурор) звернувся до Господарського суду Харківської області в інтересах держави в особі Харківської міської ради (далі - позивач) з позовом до відповідача - Товариства з обмеженою відповідальністю "Шапла Інтернаціонал ЛТД" (далі - відповідач), в якому (з урахуванням заяви про зменшення розміру позовних вимог від 03.08.2022) просить суд стягнути з відповідача на користь позивача 59700,30 грн. неодержаних грошових коштів у розмірі орендної плати за землю внаслідок використання земельної ділянки з кадастровим номером 6310136600:15:004:0027 по вул. Гвардійців Широнінців, 108 у м. Харкові без укладання договору оренди землі. Витрати по оплаті судового збору прокурор просить суд покласти на відповідача.

Ухвалою суду від 18.02.2022 позовна заява була прийнята до розгляду, відкрито провадження у справі, постановлено про розгляд справи за правилами загального позовного провадження.

Рух справи висвітлено у відповідних ухвалах суду.

Відповідач проти позову заперечує та просить суд відмовити в його задоволенні. В обґрунтування заперечень проти позову відповідач вказує на те, що нормативна грошова оцінка прийнята Харківською міською радою з порушенням норм законодавства, а тому на її основі не може бути розроблений розрахунок суми безпідставно збережених коштів за використання земельної ділянки комунальної форми власності на території м. Харкова; у розрахунку безпідставно збережених коштів фігурує не фактична (реальна) площа земельної ділянки, що використовувалась відповідачем, а площа сформованої земельної ділянки; при здійсненні розрахунку незаконним та безпідставним є нарахування коштів за березень 2020 року та травень 2021 року, а також не враховані сплати відповідача з орендної плати за період лютий 2020 травень 2021 року; позивачем право власності на спірну земельну ділянку не зареєстроване, а отже земельна ділянка не є об`єктом цивільних прав та не могла передаватись позивачем в оренду.

У судовому засіданні прокурор підтримав позов у повному обсязі та просив суд його задовольнити.

Представник позивача у судове засідання не з`явився. Про дату,час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином, відповідно до ст.ст. 120, 121 ГПК України.

Присутній у судовому засіданні представник відповідача проти позову заперечував та просив суд відмовити в його задоволенні.

З`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення проти них, всебічно та повно дослідивши матеріали справи та надані учасниками справи докази, заслухавши пояснення прокурора та представника відповідача, суд встановив наступне.

На підставі рішення виконавчого комітету Харківської міської ради від 27.06.2001 №1075 ТОВ Шапла Інтернаціонал ЛТД надано в оренду земельну ділянку по вул. Гвардійців Широнінців, 108, загальною площею 0,0100 га (кадастровий номер №6310136600:15:004:0027), для експлуатації та обслуговування павільйону очікування з торговельними приміщеннями, строком до 01.07.2006.

Між виконавчим комітетом Харківської міської ради та ТОВ Шапла Інтернаціонал ЛТД укладено договір оренди земельної ділянки від 05.09.2001 №203/01.

Відповідно до п.1.1 орендодавець надає, а орендар приймає в тимчасове платне користування на умовах оренди земельну ділянку за адресою: м. Харків, вул. Гвардійців Широнінців, 108 (кінцева зупинка тролейбусів маршруту № 35, 42), загальною площею 0,0100 га.

Земельна ділянка надається у тимчасове платне користування на умовах оренди строком до 01.07.2006 для експлуатації і обслуговування павільйону очікування з торговельними приміщеннями.

Згідно з рішенням Господарського суду Харківської області від 01.11.2005 у справі № 52/322-05 нежитлова будівля літ. А-1 по вул. Гвардійців Широнінців, 108 у м. Харкові, загальною площею 67,0 кв.м, належить на праві приватної власності ТОВ Шапла Інтернаціонал ЛТД.

Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно від 16.02.2022 №299789174 право приватної власності на нежитлову будівлю літ. "А-1" площею 67,0 кв.м. по вул. Гвардійців Широнінців, 108 у місті Харкові у період з 18.11.2002 по 27.04.2021 було зареєстроване за ТОВ "Шапла Інтернаціонал ЛТД".

На підставі рішення 17 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 25.12.2007 №291/07 ТОВ Шапла Інтернаціонал ЛТД надано дозвіл на розробку проекту відведення земельної ділянки, площею орієнтовно 0,0125 га, по вул. Гвардійців Широнінців, 108 у м. Харкові для обслуговування та експлуатації павільйону очікування з торговельними приміщеннями.

Висновком Управління містобудування та архітектури від 17.07.2008 №6490/0/27-08 погоджено проект відведення земельної ділянки ТОВ Шапла Інтернаціонал ЛТД для обслуговування та експлуатації павільйону очікування з торгівельними приміщеннями по вул. Гвардійців Широнінців, 108 у м. Харкові, загальною площею 0,0125 га, та вважає за можливе надати земельну ділянку в оренду на умовах, визначених чинним законодавством. Земельна ділянка може бути надана у тимчасову оренду до початку реконструкції вул. Гвардійців Широнінців.

Рішення Харківської міської ради щодо затвердження проекту відведення земельної ділянки за вищевказаною адресою та надання в оренду не приймалось.

Відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 17.03.2021 №НВ-0006530902021 земельна ділянка площею 0,0125 га по вул. Гвардійців Широнінців, 108 у м. Харкові (кадастровий номер 6310136600:15:004:0027) сформована як об`єкт цивільних прав 10.07.2018. Категорія земель - землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення. Цільове призначення 12.11 для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу. Форма власності інформація про зареєстроване право в Державному земельному кадастрі відсутня.

Право користування земельною ділянкою по вул. Гвардійців Широнінців, 108 у м. Харкові не переоформлено.

Головним спеціалістом відділу самоврядного контролю за використанням земель Департаменту територіального контролю Харківської міської ради Бойченко В.І. в порядку ст. 189 Земельного кодексу України здійснено обстеження земельної ділянки, яка розташована за адресою: вул. Гвардійців Широнінців, 108 у м. Харкові.

Встановлено, що земельна ділянка по вул. Гвардійців Широнінців, 108 у м. Харкові, площею орієнтовно 0,0125 га, використовується для обслуговування та експлуатації павільйону очікування з торгівельними приміщеннями. За результатами обстеження земельної ділянки складено акт обстеження земельної ділянки від 19.06.2017 з додатком у вигляді план-схеми розміщення земельної ділянки.

На підставі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 24.03.2021 за № 589/176-21 Департаментом територіального контролю Харківської міської ради здійснено розрахунок безпідставно збережених коштів за використання земельної ділянки по вул. Гвардійців Широнінців, 108 у м. Харкові з 01.01.2020 по 31.05.2021. Так, відповідно до розрахунку Харківської міської ради за період з 01.01.2020 по 31.05.2021 розмір орендної плати в місяць, який підлягав сплаті ТОВ Шапла Інтернаціонал ЛТД за земельну ділянку з кадастровим номером 6310136600:15:004:0027, становив 3980,02 грн. (який складається з нормативної грошової оцінки - 597 003 грн., ставки річної орендної плати - 8%, коефіцієнту складних інженерно-геологічних умов - 1, коефіцієнту розміру земельної ділянки - 1). Листом від 07.06.2021 за №12657/0/226-21 Департаментом територіального контролю та земельних відносин Харківської міської ради надано до окружної прокуратури розрахунок суми безпідставно збережених коштів за використання земельної ділянки за кадастровим номером 6310136600:15:004:0027 комунальної форми власності на території м. Харкова з порушенням вимог законодавства.

Отже, за період з 01.01.2020 по 27.04.2021 ТОВ Шапла Інтернаціонал ЛТД за використання земельної ділянки по вул. Гвардійців Широнінців, 108 у м. Харкові мало би сплатити до бюджету 59700,30 грн.

Листом від 06.05.2021 за №50-101-1030вих21 прокуратурою повідомлено Департамент територіального контролю Харківської міської ради та Харківську міську раду про виявлене порушення вимог земельного законодавства. Проте, контролюючим органом до теперішнього часу не подано відповідного позову про стягнення безпідставно збережених коштів за користування земельною ділянкою відповідачами без правовстановлюючих документів.

Листом від 16.11.2021 №50-101-5006вих21 Київською окружною прокуратурою м. Харкова запропоновано міській раді звернутись до суду із відповідним позовом, що підтверджується штампом про отримання вхідної кореспонденції міської ради. Проте, відповідь до окружної прокуратури не надійшла.

Київською окружною прокуратурою м. Харкова скеровано повідомлення в порядку ст. 23 Закону України Про прокуратуру від 20.12.2021 №50-101-5788вих21 до міської ради.

Відповідно до листа Харківської міської ради від 17.01.2022 №328/0/225-22 міською радою буде забезпечена участь у даному судовому провадженні.

Такі обставини, на думку прокурора, свідчать про порушення прав та охоронюваних законом інтересів держави і є підставою для їх захисту у судовому порядку, у зв`язку з чим прокурор звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам справи, з урахуванням фактичних та правових підстав позовних вимог і заперечень проти них, суд виходить з наступного.

Статтями 13, 14 Конституції України визначено, що земля є об`єктом власності Українського народу, від імені якого права власника здійснюють органи державної влади та місцевого самоврядування. Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується.

Відповідно до вимог статті 83 Земельного кодексу України у комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів.

Згідно зі статтями 16, 60 Закону України "Про місцеве самоврядування Україні", матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах.

Використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону (стаття 206 Земельного кодексу України).

Прокурор посилається на те, що відповідач який фактично користувався земельною ділянкою без укладання договору оренди та за рахунок власника земельної ділянки зберіг грошові кошти у розмірі орендної плати, та зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі статті 1212 Цивільного кодексу України.

За змістом частини 2 статті 152 Земельного кодексу України власник земельної ділянки може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

Відповідно до частин 1 та 2 статті 1212 Цивільного кодексу України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення глави 83 Цивільного кодексу України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.

Кондикційні зобов`язання виникають за наявності одночасно таких умов: набуття чи збереження майна однією особою (набувачем) за рахунок іншої (потерпілого); набуття чи збереження майна відбулося за відсутності правової підстави або підстава, на якій майно набувалося, згодом відпала.

У разі виникнення спору стосовно набуття майна або його збереження без достатніх правових підстав договірний характер спірних правовідносин унеможливлює застосування до них судом положень глави 83 Цивільного кодексу України.

За змістом приписів глав 82 і 83 Цивільного кодексу України для деліктних зобов`язань, які виникають із заподіяння шкоди майну, характерним є, зокрема, зменшення майна потерпілого, а для кондикційних - приріст майна в набувача без достатніх правових підстав. Вина заподіювача шкоди є обов`язковим елементом настання відповідальності в деліктних зобов`язаннях. Натомість для кондикційних зобов`язань вина не має значення, оскільки важливим є факт неправомірного набуття (збереження) майна однією особою за рахунок іншої.

Таким чином, обов`язок набувача повернути потерпілому безпідставно набуте (збережене) майно чи відшкодувати його вартість не є заходом відповідальності, оскільки набувач зобов`язується повернути тільки майно, яке безпідставно набув (зберігав), або вартість цього майна.

Для висновку про наявність підстав для повернення безпідставно набутих коштів потрібно встановити обставини набуття або збереження майна за рахунок іншої особи (потерпілого), а також те, що набуття або збереження цього майна відбулося за відсутності правової підстави або підстава, на якій майно набувалося, згодом відпала.

Отже, у разі коли особа користувалася земельною ділянкою без достатньої правової підстави, у зв`язку із чим зберегла кошти, вона зобов`язана повернути ці кошти власникові земельної ділянки на підставі частини 1 статті 1212 Цивільного кодексу України.

Перехід прав на земельну ділянку, пов`язаний із переходом права на будинок, будівлю або споруду, регламентований у Земельному кодексі України. Так, у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об`єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення. Якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача (частини 1, 2 статті 120 Земельного кодексу України).

Частиною 1 статті 93 Земельного кодексу України унормовано, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Землекористувачі також зобов`язані своєчасно сплачувати орендну плату.

Право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права (стаття 125 Земельного кодексу України).

За змістом указаних приписів виникнення права власності на будинок, будівлю, споруду не є підставою для виникнення права оренди (користування) земельної ділянки, на якій вони розміщені. Право оренди (користування) земельної ділянки виникає на підставі відповідного договору (тощо) з моменту державної реєстрації цього права.

До моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки, на якій розташовано цей об`єкт, мають місце відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладення договору оренди, внаслідок чого її власник недоотримує дохід у виді орендної плати.

При цьому, зобов`язання щодо внесення плати за фактичне користування земельною ділянкою за своїм змістом є кондикційними. Для кондикційних зобов`язань доведення вини особи не має значення, а важливим є факт неправомірного набуття (збереження) майна однією особою за рахунок іншої (статті 1212-1214 Цивільного кодексу України).

Належним способом захисту у цьому випадку є стягнення безпідставно збережених грошових коштів за користування земельною ділянкою без належного оформлення права користування нею на підставі (в порядку) глави 83 Цивільного кодексу України.

Як встановлено приписами частини 1, 3, 4, 9 статті 79-1 Земельного кодексу України, формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру; сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі; земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера; земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.

Відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 17.03.2021 №НВ-0006530902021 земельна ділянка площею 0,0125 га по вул. Гвардійців Широнінців, 108 у м. Харкові (кадастровий номер 6310136600:15:004:0027) сформована як об`єкт цивільних прав 10.07.2018. Категорія земель - землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення. Цільове призначення 12.11 для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу. Форма власності інформація про зареєстроване право в Державному земельному кадастрі відсутня.

Згідно ч.2 ст. 83 Земельного кодексу України, землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності.

Згідно ч.1 ст. 2 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Отже, державна реєстрація не є способом набуття права власності, а лише підтверджує факт набуття чи припинення права власності на нерухоме майно або інші речові права (вказана правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 03.06.2020 у справі №363/4852/17).

В силу приписів ч.2 ст. 83Земельного кодексу України, спірна земельна ділянка належить до комунальної власності, за відсутності зареєстрованих за державою чи будь-якими особами прав на спірну земельну ділянку.

Таким чином, з 10.07.2018 спірна земельна була сформована як об`єкт цивільних прав, у зв`язку з чим, позивач мав можливість розпоряджатися нею, зокрема, передавати в оренду.

Відповідно до вимог статті 3 Закону України "Про оренду землі" об`єктами оренди є земельні ділянки, що перебувають у власності громадян, юридичних осіб, комунальній або державній власності.

Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди (частина 1 статті 21 названого Закону).

Основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності є нормативна грошова оцінка земель, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями пункту 288.5.1 статті 288 Податкового кодексу України.

Згідно з абзацом 3 частини 1 статті 13 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки, зокрема, комунальної власності.

Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки. Витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (частина 2 статті 20, частина 3 статті 23 Закону України "Про оцінку земель").

З огляду на вказані приписи положень чинного законодавства України нормативна грошова оцінка вартості земельної ділянки є обов`язковим доказом для встановлення обставин, які мають значення для правильного вирішення такої справи, зокрема щодо площі земельної ділянки для розрахунку суми недоотриманих доходів позивача, а також щодо визначення розміру орендної плати за земельні ділянки на підставі нормативної грошової оцінки.

При цьому із наведених норм законодавства не вбачається можливості зазначення даних про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки в інший спосіб, ніж оформлення витягу із технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Вказаний висновок узгоджується з практикою Верховного Суду, яким неодноразово зазначалося, що при стягненні безпідставно збереженого майна (коштів) у розмірі орендної плати, нарахування мають здійснюватися позивачем не самостійно - шляхом арифметичного розрахунку без проведення нормативної грошової оцінки землі - а виключно на підставі витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель (відповідні висновки містяться в постановах Верховного Суду від 12.06.2019 у справі № 922/902/18, від 08.08.2019 у справі № 922/1276/18, від 01.10.2019 у справі № 922/2082/18, від 16.11.2019 у справі № 922/3607/18).

Матеріали справи містять витяг №589/176-21 від 24.03.2021 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки загальною площею 125 кв.м. га з кадастровим номером 6310136600:15:004:0027 - 597003 грн.

Відповідно до статті 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативно-грошова оцінка земельних ділянок у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж на 5 - 7 років.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки, якій присвоєно кадастровий номер, проводиться вперше відповідно до Методики нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 року № 213 (зі змінами). Результатом нормативної грошової оцінки конкретної земельної ділянки є технічна документація на неї.

Приписи статті 288 Податкового кодексу України вказують на те, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку, для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки.

Відповідно до частини 2 статті 20 та частини 3 статті 23 Закону України "Про оцінку земель" дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Отже, витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки - це роздруковані за допомогою програмного забезпечення актуальні дані про земельну ділянку, які є у Державному земельному кадастрі та технічній документації з нормативної грошової оцінки земель станом на певну дату.

При цьому, чинне законодавство України, у тому числі стаття 20 Закону України "Про оцінку земель" не містить обґрунтування обов`язковості надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за кожен календарний рік упродовж спірного періоду, а лише зазначає про необхідність фіксування нормативної грошової оцінки окремої земельної ділянки у відповідному витязі. Така правова позиція дотримана у постановах Верховного Суду від 29.05.2020 у справі № 922/2843/19, Великої Палати Верховного Суду від 09.11.2021 у справі №905/1680/20.

Суд не приймає твердження відповідача про те, що рішення Харківської міської ради від 27.02.2019 №1474/19 "Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2018" прийняте з порушенням норм законодавства, оскільки відповідачем до суду не подано доказів оскарження, визнання незаконним та/або скасування вказаного рішення.

З огляду на вищевикладене, відповідач як фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, що мав заплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини 1 статті 1212 Цивільного кодексу України. Аналогічний правовий висновок викладено у постановах Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2018 у справі 629/4628/16-ц, від 20.11.2018 у справі № 922/3412/17, від 11.06.2019 у справі № 922/551/18.

Разом з тим, як вбачається з матеріалів справи, відповідачем була сплачена орендна плата за землю за період з лютого 2020 по травень 2021 року у розмірі 19654,65 грн., внаслідок чого з метою уникнення подвійного стягнення з ТОВ "Шапла Інтернаціонал ЛТД", суд вважає, що сума безпідставно збережених коштів має бути зменшена на суму сплаченої орендної плати за землю у вказаному розмірі.

Відповідно до ст. 73 ГПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків. Згідно ч. 1ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. За змістом ст. 76 ГПК Україниналежними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Водночас обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування (ст. 77 ГПК України). Відповідно до ст. 86 ГПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Підсумовуючи викладене, враховуючи фактичні обставини справи та наведені норми законодавства, суд дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог та стягнення з відповідача на користь позивача 40045,65 грн. неодержаних грошових коштів у розмірі орендної плати за землю.

Щодо інших аргументів сторін, суд зазначає, що вони були досліджені у судовому засіданні та не наводяться в рішенні суду, позаяк не покладаються судом в основу цього судового рішення, тоді як Європейський суд з прав людини вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча п. 1 ст. 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (справа Серявін проти України, рішення від 10.02.2010).

Відповідно до ст. 129 ГПК України, витрати по оплаті судового збору покладаються на обидві сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 6, 8, 19, 124, 129 Конституції України, ст.ст. 12, 13, 73, 74, 76-79, 91, 129, 232, 233, 236 - 241 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити частково.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Шапла Інтернаціонал ЛТД" (61024, м. Харків, вул. Чайковська, 6, кв. 82, код ЄДРПОУ 20036649) на користь Харківської міської ради (61003, м. Харків, м. Конституції, 7, код ЄДРПОУ 04059243) - 40045,65 грн. неодержаних грошових коштів у розмірі орендної плати за землю.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Шапла Інтернаціонал ЛТД" (61024, м. Харків, вул. Чайковська, 6, кв. 82, код ЄДРПОУ 20036649) на користь Харківської обласної прокуратури (61001, м. Харків, вул. Богдана Хмельницького, 4, код ЄДРПОУ 02910108) 1664,20 грн. судового збору.

Видати накази після набрання рішенням законної сили.

В решті позову відмовити.

Відповідно до ст. 241 ГПК України, рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Згідно ст.ст. 256, 257 ГПК України, рішення може бути оскаржене до Східного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складання повного тексту рішення.

Прокурор Керівник Київської окружної прокуратури м. Харкова (61002, м. Харків, вул. Сумська, 76).

Позивач Харківська міська рада (61003, м. Харків, м. Конституції, 7, код ЄДРПОУ 04059243).

Відповідач Товариство з обмеженою відповідальністю "Шапла Інтернаціонал ЛТД" (61024, м. Харків, вул. Чайковська, 6, кв. 82, код ЄДРПОУ 20036649).

Повне рішення підписано 27 вересня 2022 року.

СуддяО.В. Погорелова

СудГосподарський суд Харківської області
Дата ухвалення рішення20.09.2022
Оприлюднено28.09.2022
Номер документу106450903
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/667/22

Ухвала від 21.03.2023

Господарське

Господарський суд Харківської області

Погорелова О.В.

Ухвала від 13.03.2023

Господарське

Господарський суд Харківської області

Погорелова О.В.

Ухвала від 07.11.2022

Господарське

Господарський суд Харківської області

Погорелова О.В.

Ухвала від 01.11.2022

Господарське

Господарський суд Харківської області

Погорелова О.В.

Ухвала від 27.10.2022

Господарське

Господарський суд Харківської області

Погорелова О.В.

Рішення від 20.09.2022

Господарське

Господарський суд Харківської області

Погорелова О.В.

Ухвала від 12.09.2022

Господарське

Господарський суд Харківської області

Погорелова О.В.

Ухвала від 05.09.2022

Господарське

Господарський суд Харківської області

Погорелова О.В.

Ухвала від 15.08.2022

Господарське

Господарський суд Харківської області

Погорелова О.В.

Ухвала від 02.08.2022

Господарське

Господарський суд Харківської області

Погорелова О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні