Рішення
від 27.09.2022 по справі 140/10058/21
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 вересня 2022 року ЛуцькСправа № 140/10058/21

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Смокович В.І., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області до Береської гімназії Доросинської сільської ради Волинської області про застосування заходів реагування,

ВСТАНОВИВ:

Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області звернулося з позовом до Береської гімназії Доросинської сільської ради про застосування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі гімназії за адресою: Волинська область, Луцький район, село Береськ, вулиця Перемоги, 4 до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідно до Кодексу цивільного захисту України Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області (далі - Головне управління) є територіальним органом виконавчої влади уповноваженим на забезпечення реалізації державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідки надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіннях пожеж, пожежної та техногенної безпеки діяльності аварійно-рятувальних служб та здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до чинного законодавства.

В період з 02 по 13 серпня 2021 року головним інспектором ВЗНС Луцького районного управління ГУ ДСНС України у Волинській області здійснено планову перевірку будівель Береської гімназії Доросинської сільської ради Волинської області, що розташовані за адресою: Волинська область, Луцький район, с. Береськ, вулиця Перемоги, 4 щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки відповідно до Кодексу цивільного захисту України, статті 5 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05 квітня 2007 року № 877-V, Плану заходів державного нагляду (контролю) ДСНС на 2021 рік, затвердженого наказом ДСНС України від 26.11.2020 № 633 та наказу Луцького районного управління від 22.07.2021 № 95.

За результатами перевірки складений Акт планового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 13.08.2021 року № 463 (далі - Акт перевірки), яким встановлені порушення вимог Кодексу цивільного захисту України (далі - КЦЗУ), Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за № 252/26697 (далі - ППБУ).

У зазначеному Акті перевірки зафіксовані порушення вимог нормативно-правових актів з питань пожежної та техногенної безпеки, виявлені під час перевірки, а саме: в приміщеннях гімназії не влаштована система протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5.-56:2014 «Системи протипожежного захисту»; дерев`янні конструкції горища (крокви, лати будівлі гімназії не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують першу групу вогнезахисної ефективності; несправна пожежна водойма на території гімназі; водонапірна вежа на території гімназії несправна та не пристосована для забору води пожежними автомобілями; не проведено замір опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання; не проведено випробування захисту будівель, споруд та зовнішніх установок від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів на контур заземлення; відсутні протипожежні двері в приміщенні електрощитової, приміщення якої захаращене сторонніми предметами; в коридорі на другому поверсі, біля кабінету директора та в приміщенні підвалу гімназії влаштовані тимчасові електромережі освітлення; на території школи відсутній протипожежний щит із набором протипожежного інвентарю; посадова особа не пройшла навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки.

З метою надання можливості добровільно усунути дані порушення у відповідності до вимог статті 69 Кодексу цивільного захисту України працівниками Луцького РУ ГУ ДСНС України у Волинській області видавався припис, із вказанням даних порушень та надання терміну на їх усунення. Посадові особи притягалися до адміністративної відповідальності, однак це не стимулювало їх до виконання заходів пожежної та техногенної безпеки, а навпаки призвело лише до погіршення протипожежного стану будівлі навчального закладу, що вказує серпнева перевірка.

Позивач звертає увагу суду на те, що недотримання вимог та правил у сфері пожежної і техногенної безпеки при експлуатації будівлі Береської гімназії із вищезазначеними порушеннями створює загрозу життю та/або здоров`ю людей. З наведених підстав просить адміністративний позов задовольнити в повному обсязі.

Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 20 вересня 2021 року прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі та ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін (арк. спр. 30).

Відповідач 12 жовтня 2021 року подав до суду відзив на позовну заяву де зазначила, що за результатами планової перевірки Береської гімназії Доросинівської сільської ради, був складений Акт планового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 13.08.2021 № 463, яким були встановлені порушення вимог Кодексу цивільного захисту України, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за №252/26697. Щодо порушень зазначених в акті пояснює, що на влаштування системи протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту» на виконання вимог пункту 1.2 глави 1 розділу V Правил пожежної безпеки України для Береської гімназії у бюджеті Доросинівської сільської ради на 2022 рік будуть заплановані кошти, що підтверджується гарантійним листом від 06.10.2021 № 552/01- 19 виконавчого комітету Доросинівської сільської ради. Водонапірна вежа розміщена на території гімназії не перебуває на балансі Доросинівської сільської ради, що підтверджується довідкою №1160 від 06.10.2021 Приміщення електрощитової Береської гімназії відокремлені від інших приміщень протипожежними дверима, (які знаходяться там з моменту побудови школи) відповідно до пункту 1.24 глави 1 розділу IV Правил пожежної безпеки України. Жодних доказів на підтвердження даного факту немає, тому додається фото зроблені 06.10.2021. Приміщення електрощитової захаращене сторонніми предметами чим порушено пункт 2.12 глави 2 розділу III Правил пожежної безпеки України. Дані недоліки були усунуті, про що йдеться у листі до Доросинівського сільського голови від 09.09.2021 року №25. В коридорі на другому поверсі, біля кабінету директора та в приміщенні підвалу гімназії влаштовані тимчасові електромережі освітлення, порушено 1.8 глави 1 розділ IV Правил пожежної безпеки України повідомляє, що недоліки, зазначені у даному пункті, також були усунуті. На території школи відсутній протипожежний щит із набором протипожежного інвентарю порушення пункту 3.11 глави 3 розділу V Правил пожежної безпеки України, та станом на 09 вересня 2021 року на території школи було встановлено протипожежний щит із набором протипожежного інвентарю. Просила відмовити у застосуванні заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації будівлі Береської гімназії до повного усунення виявлених порушень.

Позивач 20 жовтня 2021 року подав до суду відповідь на відзив та навів практику Верховного Суду у постанові від 21 серпня 2019 року по справі № 809/671/16 де зазначено, що всі порушення протипожежних норм в тій чи іншій мірі створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей. Застосування відповідних заходів реагування є необхідним оперативним та превентивним способом впливу з метою усунення існування загрози життю та здоров`ю людей. Таким чином, не має значення якою особою було допущено ці порушення, оскільки такий захід впливу застосовується не з метою притягнення винних осіб до відповідальності, а виключно з метою уникнення заподіяння шкоди життю та здоров`ю людей, тобто має запобіжний характер. Недодержання суб`єктами господарювання вимог законодавства призводить до невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій та, відповідно, ризику завдання шкоди життю і здоров`ю населення. Просив застосувати до відповідача заходи реагування.

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 17 листопада 2021 року, на підставі спільного клопотання учасників справи про надання їм часу для примирення, провадження у даній справі було зупинено до 01 квітня 2022 року та ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 08 квітня 2022 року цей строк продовжено до 01 вересня 2022 року (арк. спр. 69, 87).

Відповідач 31 серпня 2022 року подала клопотання про продовження терміну зупинення провадження у справі та надала письмові докази усунення деяких порушень зазначених в акті (арк. спр. 95-103). Дане клопотання не підлягає до задоволення оскільки відповідно до пункту 4 частини першої статті 236 КАС України суду мають надійти звернення від обох сторін з клопотаннями про надання їм часу на примирення.

Ухвалою суду від 27 вересня 2022 року провадження у справі було поновлено за заявою позивача на підставі статті 237 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) (арк. спр. 95).

До суду від позивача 22 вересня 2022 року надійшли додаткові пояснення, відповідно до яких між учасниками спору примирення не досягнуто (арк. спр. 109-117).

Відповідач 23 вересня 2022 року повторно подала клопотання про продовження терміну зупинення провадження у справі до 01 листопада 2022 року та вказала, що за заявою від 13 вересня 2022 року була проведена позапланова перевірка та складено акт від 22 вересня 2022 року №124 згідно до якого залишились не виконаними три порушення.

Клопотання не підлягає до задоволення з підстав за якими вже було відмовлено у його задоволенні.

Інших заяв по суті справи від сторін станом на 27 вересня 2022 року не надходило.

Суд, перевіривши доводи позивача та відповідача у заявах по суті справи, дослідивши письмові докази на предмет належності, допустимості, достовірності кожного доказу окремо, а також достатності і взаємозв`язку доказів у їхній сукупності, встановив такі обставини.

На підставі наказу ГУ ДСНС України у Волинській області від 22 липня 2021 року №95 відповідно до Кодексу цивільного захисту України, статті 6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05 квітня 2007 року №877-V, головному інспектору ВЗНС Луцького районного управління ГУ ДСНС України у Волинській області Салову Михайлу Борисовичу видано посвідчення від 29 липня 2021 року №444 на проведення з 02 по 13 серпня 2021 року заходу державного нагляду (контролю), здійснити планову перевірку Береської гімназії Доросинської сільської ради Волинської області, що розташована за адресою: Волинська область, Луцький район, село Береськ, вулиця Перемоги, будинок 4, щодо усунення порушень вимог законодавства, виданого за результатами проведення попереднього заходу державного нагляду (контролю).

За результатами вказаної перевірки складений акт планового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 13 серпня 2021 року №463 (далі - Акт перевірки), яким встановлено наступні порушення вимог законодавства: в приміщеннях гімназії не влаштована система протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5.-56:2014 «Системи протипожежного захисту»; дерев`янні конструкції горища (крокви, лати будівлі гімназії не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують першу групу вогнезахисної ефективності; несправна пожежна водойма на території гімназії; водонапірна вежа на території гімназії несправна та не пристосована для забору води пожежними автомобілями; не проведено замір опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання; не проведено випробування захисту будівель, споруд та зовнішніх установок від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів на контур заземлення; відсутні протипожежні двері в приміщенні електрощитової, приміщення якої захаращене сторонніми предметами; в коридорі на другому поверсі, біля кабінету директора та в приміщенні підвалу гімназії влаштовані тимчасові електромережі освітлення; на території школи відсутній протипожежний щит із набором протипожежного інвентарю; посадова особа не пройшла навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки.

У зв`язку із виявленими порушеннями вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки ГУ ДСНС України у Волинській області на підставі Кодексу цивільного захисту України, Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» звернулось із даним адміністративним позовом про застосування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі Береської гімназії за адресою: Волинська область, Луцький район, село Береськ, вулиця Перемоги,4 до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що склалися між сторонами, суд зазначає таке.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Спірні правовідносини регулюються Кодексом цивільного захисту України від 02 жовтня 2012 року №5403-VI, Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05 квітня 2007 року №877-V (далі Закон №877-V) та Правилами пожежної безпеки в Україні, затверджені наказом Міністерством внутрішніх справ України від 30 грудня 2014 року №1417.

Відповідно до статті 1 Закону №877-V державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

У свою чергу згідно з частиною першою статті 47 Кодексу цивільного захисту України державний нагляд (контроль) з питань цивільного захисту здійснюється за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах техногенної та пожежної безпеки, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій природного і техногенного характеру, за діяльністю аварійно-рятувальних служб, а також у сфері промислової безпеки та гірничого нагляду, поводження з радіоактивними відходами відповідно до Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, цього Кодексу та інших законодавчих актів.

Відповідно до частини першої статті 4 Закону №877-V державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.

Згідно з частиною четвертою статті 4 Закону №877-V виключно законами встановлюються: органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності; спосіб та форми здійснення заходів здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа.

Частиною сьомою статті 7 Закону №877-V передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Згідно з статтею 64 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.

Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.

До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять: 1) органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду; 2) органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки; 3) підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи.

Відповідно до пунктів 1, 7 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015 року №1052 (далі - Положення №1052), Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності. ДСНС здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Основними завданнями ДСНС України є, зокрема: реалізація державної політики у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності; здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб (пункт 3 Положення №1052).

Відповідно до статті 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

Згідно з частиною першою статті 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема: здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб`єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними у статті 65 цього Кодексу; складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень; звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Таким чином, ГУ ДСНС України у Волинській області є територіальним органом центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, а тому воно наділене повноваженнями здійснювати державний нагляд (контроль) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки і звертатись до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Санкції за порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки визначені статтею 68 Кодексу цивільного захисту України, відповідно до якої посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.

У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Відповідно до статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: 1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, нормами і правилами; 2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; 3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від вимог, визначених нормативно-правовими актами або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; 4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; 5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; 6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; 7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами; 8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; 9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; 10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання; 11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.

Згідно з частиною другою вказаної статті повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

У свою чергу згідно з частиною другою статті 51 та частиною третьою статті 55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення техногенної та пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.

Як визначено пунктами 33, 43 частини першої статті 2 Кодексу цивільного захисту України, пожежна безпека - відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов`язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю; техногенна безпека - відсутність ризику виникнення аварій та/або катастроф на потенційно небезпечних об`єктах, а також у суб`єктів господарювання, що можуть створити реальну загрозу їх виникнення.

Правила пожежної безпеки в Україні, затверджені наказом Міністерством внутрішніх справ України від 30 грудня 2014 року №1417, є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування (далі - підприємства), громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.

Пожежна безпека повинна забезпечуватися шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж (пункт 4 Розділ І Правил пожежної безпеки в Україні).

Системно аналізуючи положення частини п`ятої статті 4 Закону №877-V та статей 68, 70 Кодексу цивільного захисту України, суд дійшов висновку, що цими правовими нормами установлена можливість застосування як органом державного нагляду, так і судом різних заходів реагування за одні й ті самі порушення, при цьому критерієм їх розмежування є створення такими порушеннями загрози життю та здоров`ю людей і саме наявність такої загрози надає можливість для застосування адміністративним судом заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень.

Як установлено судом, у зв`язку із усуненням значної кількості зауважень, зафіксованих в акті від 13 серпня 2021 року №463, складеному за результатами проведення планового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, відповідач звернулася до позивача із заявою від 13 вересня 2022 року, в якій просила провести позапланову перевірку Береської гімназії щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки (арк. спр. 113-117.

За результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки Береською гімназією ГУ ДСНС України у Волинській області було складено акт від 22 вересня 2022 року №124, із якого убачається, що не усунутими залишилося три порушення, а саме: пункт 1.2 глави 1 Розділ V Правил ППБУ в приміщеннях гімназії не влаштована система протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту»; підпункт 2 пункт 2.1 глави 2 розділу V ППБУ несправна пожежна водойма на території гімназії; підпункт 10 пункт 2.1 глава 2 розділ V Правил водонапірна вежа на території гімназії несправна та не пристосована для забору води пожежними автомобілями.

Суд констатує, що такий акт було підписано директором Береської гімназії Доросинівської сільської ради.

Щодо порушень, які зазначено в акті позаплановго заходу відповідач вживає заходів з усунення цих порушень, а саме.

Так, в електронній системі публічних закупівель відбувся аукціон та укладено договір від 20 вересня 2022 року №29/9 про установку автоматичної пожежної сигналізації в приміщенні Береської гімназії та надано рахунок на оплату для виконання даного виду робіт. Зазначає, що тривають ремонтні роботи водонапірної вежі та пожежної водойми на території гімназії та на меті є укладення договору на надання послуг і виконання монтажних робіт.

Додатково інформує, що заклад здійснює освітній процес за дистанційною формою навчання у зв`язку з військовим станом в Україні, що, в свою чергу, на думку відповідача, не створює загрози життю і здоров`ю здобувачів освіти та працівників (арк..спр.118 зворот 118)

Суд зауважує, що Кодекс цивільного захисту України пов`язує застосування заходів реагування з виявленням порушень, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

При цьому, захід реагування у вигляді повного зупинення експлуатації приміщень об`єкту перевірки є виключним заходом, обрання якого є можливим у разі, якщо виявлені порушення реально створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Аналогічна правова позиція міститься у постанові Верховного Суду від 21 жовтня 2019 року у справі № 810/4274/17.

Так, поняття «загрози життю та здоров`ю» є оціночним. Однак це не спростовує необхідність дослідження судом доказів, якими обґрунтовується їх наявність та зважаючи, що такі спори розглядаються за позовними заявами суб`єктів владних повноважень, суди не повинні обмежуватися тільки даними актів перевірок. Достовірність інформації про зафіксовані в них порушення має бути перевірена судами шляхом зібрання відповідних доказів, а застосування судом обраного заходу реагування обґрунтовуватися з дотримання всіх принципів адміністративного судочинства.

При обранні заходу реагування у вигляді заборонити подальшу експлуатацію адміністративної будівлі за адресою: Волинська область, Луцький район, село Береськ, вулиця Перемоги, будинок 4, позивачем як суб`єктом владних повноважень, і судом, відповідно, мають враховуватися принцип співмірності обраного заходу реагування тим порушенням, які виникли та тим, які залишилися не усунутими на час розгляду справи, а також дотримання справедливого балансу між інтересами відповідача і публічними інтересами.

При цьому, під час прийняття судового рішення мають бути враховані не лише обставини і підстави, які спонукали позивача як суб`єкта владних повноважень звернутися до суду з позовом про застосування заходів реагування, але і ті, які існують на час ухвалення судового рішення.

В протилежному випадку застосування заходів реагування, як виключного заходу, в судовому порядку поширюватиметься на всі суб`єкти господарювання, відносно яких проведено перевірку і встановлено порушення, які за оцінкою спеціально уповноваженого органу, створюють реальну загрозу життю та/або здоров`ю людей. Втім, за своїм змістом і суттю застосування такого заходу, він застосовується до усунення виявлених порушень та існування реальної загрози життю та/або здоров`ю людей (частина п`ята статті 4 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності»), оскільки його застосування після усунення виявлених порушень втрачає той сенс, який законодавством покладений як основа і правова підстава його застосування.

Аналогічна правова позиція міститься в постанові Верховного Суду від 21 лютого 2020 року у справі №815/6365/17, від 28 квітня 2021 року у справі № 640/10129/20, від 16 вересня 2020 року у справі № 816/4755/15.

Разом з тим, суд зауважує, що станом на день розгляду справи судом установлено, що відповідачем усунуто 9 із 12 виявлених позивачем порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, що підтверджується актом позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки Береської гімназії від 22 вересня 2022 року №124.

Окрім того, як установлено судом з метою усунення порушення пункту 1.2 глави 1 Розділ V Правил ППБУ в приміщеннях гімназії не влаштована система протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту», між відповідачем та ПП «Теплий Дім ПСП» було укладено договір від 20 вересня 2022 року №20/9 на виконання монтажних та налагоджувальних робіт з встановлення пожежної сигналізації, за умовами якого замовник доручає, а виконавець зобов`язується виконати роботи з монтажу та налагодження засобів противопожежної сигналізації у приміщенні Береської гімназії Доросинівської сільської ради, за адресою: Волинська область, Луцький район, село Береськ, вулиця Перемоги,4 (арк. спр. 125-127).

Суд також враховує доводи відповідача про те, що наразі освітній процес відбувається дистанційно.

З урахуванням зазначеного, позивач ГУ ДСНС України у Волинській області, як суб`єкт владних повноважень, не в повній мірі надав суду достатніх, переконливих та беззаперечних доказів, що виявлені порушення у Береській гімназії за адресою: Волинська область, Луцький район, село Береськ, вулиця Перемоги,4, є такими, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, а відтак відсутні підстави для застосування до відповідача заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації об`єкта перевірки, оскільки суб`єктом владних повноважень не доведено в повній мірі допущення суб`єктом господарювання порушень.

Крім того, суд зазначає, що позивач, звертаючись з цим позовом, з урахуванням принципу співмірності не обґрунтував чи можливе застосування інших заходів реагування окрім повного заборонення експлуатації адміністративної будівлі за адресою: Волинська область, Луцький район, село Береськ, вулиця Перемоги,4.

Приписами статті 90 КАС України встановлено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Відповідно до частин першої та другої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи встановлені обставини, зокрема вжиття відповідачем заходів щодо усунення та фактичного усунення значної частини порушень, а також недоведення позивачем того факту, що виявлені порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки (ті, що залишилися не усунутими) реально створюють загрозу життю та здоров`ю людей, суд дійшов висновку про безпідставність заявлених позовних вимог, а тому у задоволенні позову слід відмовити.

Відповідно до вимог статті 139 КАС України, судові витрати між учасниками справи розподілу не підлягають.

Керуючись статтями 2, 72-77, 243-246, 262, 291, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Кодексу цивільного захисту України та Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», суд

ВИРІШИВ:

В задоволенні позову Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області (43020, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Електроапаратна, будинок 6, ідентифікаційний код юридичної особи 38592652) до Береської гімназії Доросинівської сільської ради (45135, Волинська область, Луцький район, село Береськ, вулиця Перемоги, будинок 4, ідентифікаційний код юридичної особи 20140393) про застосування заходів реагування відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя В.І. Смокович

Повний текст судового рішення складено 27 вересня 2022 року.

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.09.2022
Оприлюднено30.09.2022
Номер документу106483419
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту

Судовий реєстр по справі —140/10058/21

Ухвала від 27.09.2022

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Смокович Віра Іванівна

Рішення від 27.09.2022

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Смокович Віра Іванівна

Ухвала від 07.04.2022

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Смокович Віра Іванівна

Ухвала від 17.11.2021

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Смокович Віра Іванівна

Ухвала від 08.11.2021

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Смокович Віра Іванівна

Ухвала від 20.09.2021

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Смокович Віра Іванівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні