Рішення
від 28.09.2022 по справі 140/4781/22
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 вересня 2022 року ЛуцькСправа № 140/4781/22

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Сороки Ю.Ю.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Виробничо-комерційне підприємство Каскад до Головного управління ДПС у Волинській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю Виробничо-комерційне підприємство Каскад звернулося з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області про скасування рішення Головного управління ДПС у Волинській області про застосування фінансових санкцій від 24.06.2022 №000280-09.

Позовні вимоги обгрунтовані тим, що 24.06.2022 Головним управлінням ДПС у Волинській області винесено рішення про застосування фінансових санкцій №000280-09, яким застосовано суму штрафних (фінансових) санкцій на підставі абзацу 14 частини 2 статті 17 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів і пального». Позивач вважає рішення про застосування фінансових санкцій від 24.06.2022 №000280-09 ГУ ДПС у Волинській області неправомірним та таким, що підлягає скасуванню, оскільки рішенням Ковельського міськрайонного суду Волинської області від 30.06.2022 у справі №159/962/22 скасовані постанова про накладення адміністративного стягнення від 07.02.2022 №2 та постанова про накладення адміністративного стягнення від 07.02.2022 №3, винесені адміністративною комісією при виконавчому комітеті Колодяженської сільської ради Ковельського району Волинської області.

Крім того, зазначає, що для винесення рішення про застосування фінансових санкцій від 24.06.2022 №000280-09, було взято до уваги протоколи про адміністративне правопорушення які складені з процесуальними порушеннями ст.ст. 251, 254 КУпАП, в яких факт здійснення самого правопорушення підтверджено лише одним свідченням неповнолітньої особи, а саме гр. ОСОБА_1 , який 25.12.2021 та 26.12.2021 знаходився в нетверезому стані, а також за відсутності будь-яких документальних та речових доказів: чек касового апарату, вилучення предметів продажу, свідчення свідків з місця події, показання технічних приладів та засобів, що мають функції фото-, відеозапису.

Відтак вважає, що відповідачем не доведено факту продажу алкогольних виробів неповнолітній особі, а тому спірне рішення підлягає скасуванню.

Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 13.07.2022 відкрито провадження у справі за вказаним позовом та ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

У відзиві на позовну заяву заперечив пред`явлені позовні вимоги, мотивуючи тим, що ГУНП у Волинській області надало матеріали для вжиття заходів реагування та притягнення до відповідальності суб`єкта підприємницької діяльності ТОВ «ВКП «Каскад» за фактами вчинення продавцем ТОВ ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , жителькою АДРЕСА_1 , порушення правил торгівлі пивом, алкогольними, слабоалкогольними напоями і тютюновими виробами.

Громадянка ОСОБА_2 25 грудня 2021 року після 22 години 00 хвилин, перебуваючи на робочому місці в кафе « ІНФОРМАЦІЯ_2 », який знаходиться в АДРЕСА_1 , здійснила продаж одного алкогольного пива «Балтика 7» об`ємом 0, 5 літра неповнолітньому ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , жителю АДРЕСА_2 , чим порушила пункт другий частини першої статті 15-3 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (із змінами).

Також, громадянка ОСОБА_2 26 грудня 2021 року після 00 години 00 хвилин, перебуваючи на робочому місці в кафе « ІНФОРМАЦІЯ_2 », який знаходиться в АДРЕСА_1 , здійснила продаж одного алкогольного пива «Гараж» об`ємом 0, 5 літра неповнолітньому ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , жителю АДРЕСА_2 , чим порушила пункт другий частини першої статті 15-3 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального».

Таким чином, відповідачем па виконання приписів пунктів 5, 6 Порядку №790 та на підставі вказаних матеріалів ГУНП у Волинській області правомірно застосовано до позивача фінансові санкції у вигляді штрафу в розмірі 13600,00 гри. за продаж алкогольних напоїв особі, яка не досягла 18 років.

У відповіді на відзив представник позивача позовні вимоги підтримав з підстав, викладених у позовній заяві, просив їх задовольнити повністю.

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 28.09.2022 в задоволенні клопотання представника позивача про розгляд справи за участю сторін, відмовлено.

Дослідивши наявні в матеріалах справи письмові докази, а також пояснення, викладені учасниками справи у заявах по суті справи, суд дійшов висновку, що позов підлягає до задоволення з таких мотивів та підстав.

Судом встановлено, що листом від 22.04.2022 №761/20-4/01-2021 ГУНП у Волинській області направило на адресу Головного управління ДПС у Волинській області матеріали для вжиття заходів реагування та притягнення до відповідальності суб`єкта підприємницької діяльності ТОВ «ВКП «Каскад» за фактами вчинення продавцем ТОВ «ВКП «Каскад» ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , жителькою АДРЕСА_1 , порушення правил торгівлі пивом, алкогольними, слабоалкогольними напоями і тютюновими виробами.

Зокрема, громадянка ОСОБА_2 25 грудня 2021 року після 22 години 00 хвилин, перебуваючи на робочому місці в кафе « ІНФОРМАЦІЯ_2 », який знаходиться в АДРЕСА_1 , здійснила продаж одного алкогольного пива «Балтика7» об`ємом 0,5 літра неповнолітньому ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , жителю АДРЕСА_2 , чим порушила пункт другий частини першої статті 15-3 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (із змінами).

Також, громадянка ОСОБА_2 26 грудня 2021 року після 00 години 00 хвилин, перебуваючи на робочому місці в кафе « ІНФОРМАЦІЯ_2 », який знаходиться в АДРЕСА_1 , здійснила продаж одного алкогольного пива «Гараж» об`ємом 0,5 літра неповнолітньому ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , жителю АДРЕСА_2 , чим порушила пункт другий частини першої статті 15-3 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального».

07.02.2022 адміністративною комісією при виконавчому комітеті Колодяжненської сільської ради Ковельського району Волинської області винесено постанову №2 про притягнення ОСОБА_2 до адміністративної відповідальності, передбаченої ч.2 ст.156 КУпАП, та накладено адміністративне стягнення у виді штрафу у розмірі 6800,00 грн. за те, що позивач 25.12.2021 року, після 22 год. 00 хв., в кафе « ІНФОРМАЦІЯ_2 », що в АДРЕСА_1 , продала алкогольне пиво «Балтика7», ємкістю 0,5 л. неповнолітньому ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , чим порушила правила роздрібної торгівлі алкогольними напоями, вчинивши правопорушення, передбачене ч.2 ст.156 КУпАП.

Крім цього, 07.02.2022 адміністративною комісією при виконавчому комітеті Колодяжненської сільської ради Ковельського району Волинської області винесено постанову №3 про притягнення ОСОБА_2 до адміністративної відповідальності, передбаченої ч.2 ст.156 КУпАП, та накладено адміністративне стягнення у виді штрафу у розмірі 6800,00 грн. за те, що позивач 26.12.2021 року, після 00 год. 00 хв., в кафе « ІНФОРМАЦІЯ_2 », що в АДРЕСА_1 , продала алкогольне пиво «Гараж», ємкістю 0,5 л., неповнолітньому ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , чим порушила правила роздрібної торгівлі алкогольними напоями, вчинивши правопорушення, передбачене ч.2 ст.156 КУпАП.

Рішенням Ковельського міськрайонного суду Волинської області від 30.06.2022 у справі №159/962/22 скасовані постанова про накладення адміністративного стягнення від 07.02.2022 №2 та постанова про накладення адміністративного стягнення від 07.02.2022 №3, винесені адміністративною комісією при виконавчому комітеті Колодяженської сільської ради Ковельського району Волинської області.

24.06.2022 ГУ ДПС у Волинській області прийняло рішення про застосування фінансових санкцій №000280-09 в сумі - 13600 грн. 00 коп. за продаж алкогольних напоїв особі, яка не досягла 18 років, відповідно до абз.14 ч.2 ст.17 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального».

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Згідно положень ч.2 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Суд перевіряє дотримання вказаних критеріїв суб`єктом владних повноважень при прийнятті оскаржуваного рішення, вчиненні дій чи допущенні бездіяльності.

Спірні правовідносини врегульовано Законом України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» від 19.12.1995 року №481/95-BP, Законом України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 6 липня 1995 року №265/95-ВР.

Статтею 15-3 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» встановлено заборону на продаж пива (крім безалкогольного), алкогольних, слабоалкогольних напоїв, вин столових та тютюнових виробів особам, які не досягли 18 років.

Відповідно до ст.17 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» за порушення норм цього Закону щодо виробництва і торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, спиртом-сирцем виноградним, спиртом-сирцем плодовим, алкогольними напоями та тютюновими виробами до суб`єктів господарювання застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів.

Рішення про стягнення штрафів приймаються органом, який видав ліцензію, та іншими органами виконавчої влади у межах їх компетенції, визначеної законами України.

Згідно з приписами абз.14 ч.2 ст.17 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» передбачено застосування до суб`єктів господарювання фінансових санкцій у вигляді штрафу у разі порушення вимог статті 15-3 цього Закону у розмірі 6800,00 гривень.

Відповідно до вимог статті 15-3 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» продавець пива (крім безалкогольного), алкогольних, слабоалкогольних напоїв, вин столових або тютюнових виробів, зобов`язаний отримати у покупця, який купує пиво (крім безалкогольного), алкогольні напої, слабоалкогольні напої, вина столові або тютюнові вироби, паспорт або інші документи, які підтверджують вік такого покупця, якщо у продавця виникли сумніви щодо досягнення покупцем 18-річного віку.

Відповідно до статті 3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 6 липня 1995 року №265/95-ВР (Закон №265/95-ВР) суб`єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг зобов`язані, зокрема, проводити розрахункові операції на повну суму покупки через зареєстровані, опломбовані у встановленому порядку та переведені у фіскальний режим роботи реєстратори розрахункових операцій з роздрукуванням відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання розрахункових операцій, або у випадках, передбачених цим Законом, із застосуванням зареєстрованих у встановленому порядку розрахункових книжок; видавати особі, яка отримує або повертає товар, отримує послугу або відмовляється від неї, розрахунковий документ встановленої форми на повну суму проведеної операції; застосовувати реєстратори розрахункових операцій, що включені до Державного реєстру реєстраторів розрахункових операцій, з додержанням встановленого порядку їх застосування.

У статті 2 Закону №265/95-ВР визначено, що розрахунковий документ - це документ встановленої форми та змісту (касовий чек, товарний чек, розрахункова квитанція, проїзний документ тощо), що підтверджує факт продажу (повернення) товарів, надання послуг, отримання (повернення) коштів, купівлі-продажу іноземної валюти, надрукований у випадках, передбачених цим Законом, і зареєстрованим у встановленому порядку реєстратором розрахункових операцій або заповнений вручну.

Судом встановлено та підтверджується матеріалами справи, що підставою для встановлення відповідачем порушення ОСОБА_2 п.2 ч.1 ст.15-3 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів», стали матеріали про адміністративне правопорушення ОСОБА_2 ч.2 ст.156 КУпАП, які надійшли від Ковельського РУП ГУНП у Волинській області, зокрема протоколів про адміністративне правопорушення від 11.01.2022 серія ВАБ 901927, від 11.01.2022 серія ВАБ 901928.

Інших доказів, які би підтверджували факт продажу алкогольних напоїв неповнолітній особі, під час прийняття рішення про застосування фінансових санкцій від 24.06.2022 №000280-09, відповідачем не витребувано та не досліджено.

Водночас, суд звертає увагу, що протоколи про адміністративне правопорушення від 11.01.2022 серія ВАБ 901927, від 11.01.2022 серія ВАБ 901928, складені з процесуальними порушеннями ст.ст. 251, 254 КУпАП, а саме оформлення протоколів та повідомлення особи про вчинення нею правопорушення відбулося більше як через два тижні, замість двадцяти чотирьох годин, як цього вимагає Закон.

Також, суд також вважає за необхідне зазначити, що факт здійснення самого правопорушення підтверджено лише одним свідченням неповнолітньої особи, а саме громадянина ОСОБА_1 , який 25.12.2021 та 26.12.2021, за твердженнями представника позивача, знаходився в нетверезому стані.

Суд, також, звертає увагу, що в матеріалах справи міститься рішення Ковельського міськрайонного суду Волинської області від 30.06.2022 у справі №159/962/22, яким скасовані постанова про накладення адміністративного стягнення від 07.02.2022 №2 та постанова про накладення адміністративного стягнення від 07.02.2022 №3, винесені адміністративною комісією при виконавчому комітеті Колодяженської сільської ради Ковельського району Волинської області.

Згідно ч.4 ст.78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Крім того, судом встановлено, що відповідачем не проводились дії щодо вилучення алкогольної продукції, реалізованої неповнолітній особі та не витребувано і не досліджено касовий чек з продажу алкогольного напою ОСОБА_1 .

Таким чином, факт продажу пива неповнолітній особі не підтверджується належними доказами.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що факт вчинення порушення, за яке до позивача було застосовано штрафні санкції не підтверджується належними доказами, а відтак позовні вимоги про скасування рішення про застосування штрафних санкцій підлягають задоволенню.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 14.03.2018 у справі №813/6129/15.

Відповідно до ч.1 ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з вимогами ч.1 та ч.2 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно з ч.1 та ч.2 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідачем не доведено суду правомірність дій та законність прийнятого рішення про застосування фінансових санкцій від 24.06.2022 №000280-09.

У відповідності до ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

У зв`язку із задоволенням позову суд вирішує повернути позивачу сплачений судовий збір за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись статтями 9, 14, 72 - 74, 77, 90, 139, 241-246, 250, 255, 260, 262, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Податкового кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Волинській області про застосування фінансових санкцій від 24.06.2022 №000280-09.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Виробничо-комерційне підприємство Каскад за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Волинській області судові витрати по сплаті судового збору в сумі 2481 (дві тисячі чотириста вісімдесят одну) гривню 00 копійок.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач: Товариства з обмеженою відповідальністю Виробничо-комерційне підприємство Каскад (Код ЄДРПОУ 13361350; адреса 45000, Волинська область, Ковельський район, м.Ковель, вул.Косачів,8).

Відповідач: Головне управління ДПС у Волинській області (43010, Волинська область, місто Луцьк, Київський майдан, 4, код ЄДРПОУ 44106679).

СуддяЮ.Ю. Сорока

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.09.2022
Оприлюднено30.09.2022
Номер документу106483424
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо погашення податкового боргу, з них стягнення податкового боргу

Судовий реєстр по справі —140/4781/22

Ухвала від 14.02.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Постанова від 10.01.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Ухвала від 13.12.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Ухвала від 05.12.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Ухвала від 08.11.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Рішення від 28.09.2022

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Сорока Юрій Юрійович

Ухвала від 28.09.2022

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Сорока Юрій Юрійович

Ухвала від 12.07.2022

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Сорока Юрій Юрійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні