Постанова
від 10.01.2023 по справі 140/4781/22
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 січня 2023 рокуЛьвівСправа № 140/4781/22 пров. № А/857/15769/22

Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:

головуючого судді: Гудима Л.Я.,

суддів: Довгополова О.М., Святецького В.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження у м. Львові апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Волинській області на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 28 вересня 2022 року, головуючий суддя Сорока Ю.Ю., ухвалене у м. Луцьку, у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Виробничо-комерційне підприємство «Каскад» до Головного управління ДПС у Волинській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,-

В С Т А Н О В И В:

В липні 2022 року позивач ТзОВ «Виробничо-комерційне підприємство «Каскад» звернулося в суд із позовом до ГУ ДПС у Волинській області, в якому просило скасувати рішення про застосування фінансових санкцій від 24.06.2022 року №000280-09.

В обґрунтування своїх позовних вимог посилалося на те, що відповідачем не доведено факту продажу алкогольних виробів неповнолітній особі, а тому спірне рішення підлягає скасуванню.

Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 28 вересня 2022 року адміністративний позов задоволено; визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління ДПС у Волинській області про застосування фінансових санкцій від 24.06.2022 року №000280-09.

Не погоджуючись із рішенням суду першої інстанції, ГУ ДПС у Волинській області оскаржило його в апеляційному порядку, яке, покликаючись на неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи, недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції вважає встановленими, порушення судом норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просить суд апеляційної інстанції скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким у задоволенні адміністративного позову відмовити.

Свою апеляційну скаргу мотивує тим, що відповідачем па виконання приписів пунктів 5, 6 Порядку №790 та на підставі вказаних матеріалів ГУНП у Волинській області правомірно застосовано до позивача фінансові санкції у вигляді штрафу в розмірі 13 600,00 грн. за продаж алкогольних напоїв особі, яка не досягла 18 років.

На підставі пункту 1 частини 1 статті 311 КАС України розгляд справи проводиться в порядку письмового провадження.

Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши наявні у справі письмові докази та доводи апеляційної скарги в їх сукупності, колегія суддів дійшла висновку, що подана апеляційна скарга задоволенню не підлягає, виходячи з наступного.

Як встановлено судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи, листом від 22.04.2022 року №761/20-4/01-2021 ГУНП у Волинській області направило на адресу Головного управління ДПС у Волинській області матеріали для вжиття заходів реагування та притягнення до відповідальності суб`єкта підприємницької діяльності ТОВ «ВКП «Каскад» за фактами вчинення продавцем ТзОВ «ВКП «Каскад» ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , жителькою АДРЕСА_1 , порушення правил торгівлі пивом, алкогольними, слабоалкогольними напоями і тютюновими виробами.

Зокрема, громадянка ОСОБА_1 25 грудня 2021 року після 22 години 00 хвилин, перебуваючи на робочому місці в кафе « ІНФОРМАЦІЯ_2 », який знаходиться в АДРЕСА_1 , здійснила продаж одного алкогольного пива «Балтика7» об`ємом 0,5 літра неповнолітньому ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , жителю АДРЕСА_2 , чим порушила пункт другий частини першої статті 15-3 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (із змінами).

Також, громадянка ОСОБА_1 26 грудня 2021 року після 00 години 00 хвилин, перебуваючи на робочому місці в кафе « ІНФОРМАЦІЯ_2 », який знаходиться в АДРЕСА_1 , здійснила продаж одного алкогольного пива «Гараж» об`ємом 0,5 літра неповнолітньому ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , жителю АДРЕСА_2 , чим порушила пункт другий частини першої статті 15-3 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального».

07.02.2022 року адміністративною комісією при виконавчому комітеті Колодяжненської сільської ради Ковельського району Волинської області винесено постанову №2 про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності, передбаченої ч. 2 ст. 156 КУпАП, та накладено адміністративне стягнення у виді штрафу у розмірі 6 800,00 грн. за те, що позивач 25.12.2021 року, після 22 год. 00 хв., в кафе « ІНФОРМАЦІЯ_2 », що в АДРЕСА_1 , продала алкогольне пиво «Балтика7», ємкістю 0,5 л. неповнолітньому ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , чим порушила правила роздрібної торгівлі алкогольними напоями, вчинивши правопорушення, передбачене ч. 2 ст. 156 КУпАП.

Крім цього, 07.02.2022 року адміністративною комісією при виконавчому комітеті Колодяжненської сільської ради Ковельського району Волинської області винесено постанову №3 про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності, передбаченої ч.2 ст. 156 КУпАП, та накладено адміністративне стягнення у виді штрафу у розмірі 6 800,00 грн. за те, що позивач 26.12.2021 року, після 00 год. 00 хв., в кафе « ІНФОРМАЦІЯ_2 », що в АДРЕСА_1 , продала алкогольне пиво «Гараж», ємністю 0,5 л., неповнолітньому ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , чим порушила правила роздрібної торгівлі алкогольними напоями, вчинивши правопорушення, передбачене ч.2 ст.156 КУпАП.

Рішенням Ковельського міськрайонного суду Волинської області від 30.06.2022 року у справі №159/962/22 скасовані постанова про накладення адміністративного стягнення від 07.02.2022 року №2 та постанова про накладення адміністративного стягнення від 07.02.2022 №3, винесені адміністративною комісією при виконавчому комітеті Колодяженської сільської ради Ковельського району Волинської області.

24.06.2022 року ГУ ДПС у Волинській області прийняло рішення про застосування фінансових санкцій №000280-09 в сумі 13 600 грн. 00 коп. за продаж алкогольних напоїв особі, яка не досягла 18 років, відповідно до абз. 14 ч. 2 ст. 17 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального».

Задовольняючи адміністративний позов, суд першої інстанції виходив з того, що факт вчинення порушення, за яке до позивача було застосовано штрафні санкції не підтверджується належними доказами.

Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, вважає їх вірними та такими, що відповідають нормам матеріального та процесуального права, а також фактичним обставинам справи з огляду на наступне.

Основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, спиртом-сирцем виноградним, спиртом-сирцем плодовим, алкогольними напоями та тютюновими виробами, забезпечення їх високої якості та захисту здоров`я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом алкогольних напоїв і тютюнових виробів на території України визначає Закон №481 (у редакції, чинній на час прийняття оскаржуваного рішення).

Згідно із пунктом 2 частини 1 статті 15-3 Закону №481 забороняється продаж пива (крім безалкогольного), алкогольних, слабоалкогольних напоїв, вин столових та тютюнових виробів особам, які не досягли 18 років.

Частиною 4 статті 15-3 Закону №481 визначено, якщо у продавця пива (крім безалкогольного), алкогольних, слабоалкогольних напоїв, вин столових, тютюнових виробів, електронних сигарет, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння виникли сумніви щодо досягнення 18-річного віку покупцем, який купує пиво (крім безалкогольного), алкогольні, слабоалкогольні напої, вина столові, тютюнові вироби, електронні сигарети, рідини, що використовуються в електронних сигаретах, пристрої для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, продавець повинен звернутися до такого покупця з вимогою пред`явити паспорт громадянина України або інший документ, що підтверджує його віку.

Аналіз наведених норм свідчить про імперативне запровадження заборони на продаж пива (крім безалкогольного), алкогольних, слабоалкогольних напоїв, вин столових та тютюнових виробів особам, які не досягли 18-ти років.

При цьому, незважаючи на те, що Закон №481 прямо не зобов`язує перевіряти вік кожної особи, яка купує алкогольні напої або тютюнові вироби, наявність у статті 15-3 цього Закону категоричної заборони їх продажу неповнолітній особі зумовлює дотримання належного рівня обачності суб`єктів господарювання, який би унеможливлював порушення вказаної заборони. Відсутність же у продавця сумніву щодо віку покупця, та продаж у зв`язку із цим забороненого товару неповнолітній особі, не може бути підставою звільнення суб`єкта господарювання від відповідальності.

Передбачена статтею 15-3 Закону №481 правова норма містить загальні превентивні положення з метою запобігання продажу алкогольних напоїв чи тютюнових виробів особам, які не досягли 18-річного віку, тобто вчиненню порушення, передбаченого КУпАП і, як наслідок, застосуванню адміністративно-господарських санкцій податковим органом.

Згідно вимог частини 2 статті 17 цього ж Закону встановлено, що до суб`єктів господарювання застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів у разі порушення вимог статті 15-3 цього Закону в розмірі - 6800 грн.

Механізм застосування фінансових санкцій, передбачених статтею 17 Закону №481, визначено Порядком застосування фінансових санкцій, передбачених статтею 17 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів», затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 02 червня 2003 року №790, відповідно до пунктів 3 та 5 якого до суб`єктів господарювання, винних у вчиненні порушень, застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів у розмірах, передбачених Законом. Підставою для прийняття рішення про застосування фінансових санкцій є, зокрема, матеріали правоохоронних, податкових та інших органів виконавчої влади щодо недотримання суб`єктами господарювання (у тому числі іноземними суб`єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) вимог законодавчих та інших нормативно-правових актів про виробництво та обіг спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального.

Як підтверджується матеріалами справи, підставою для притягнення позивача до відповідальності за порушення п. 2 ч. 1 ст. 15-3 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів», стали матеріали про адміністративне правопорушення ч.2 ст.156 КУпАП, які надійшли від Ковельського РУП ГУНП у Волинській області, зокрема протоколів про адміністративне правопорушення від 11.01.2022 року серія ВАБ 901927, від 11.01.2022 року серія ВАБ 901928.

При цьому, факт здійснення самого правопорушення підтверджується лише одними свідченнями неповнолітньої особи, а саме громадянина ОСОБА_2 , який 25.12.2021 року та 26.12.2021 року, знаходився в нетверезому стані.

На підтвердження правомірності оскарженого рішення відповідачем не надано жодного іншого доказу вчинення позивачем правопорушення, зокрема, фіскального чека, матеріалів фото- чи відеофіксації.

Таким чином, колегія суддів вважає вірним висновок суду попередньої інстанції про те, що факт продажу пива неповнолітній особі не підтверджується належними доказами.

Відповідно до частини 2статті 77 КАС Українив адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Крім цього, рішення Ковельського міськрайонного суду Волинської області від 30.06.2022 року у справі №159/962/22 скасовані постанова про накладення адміністративного стягнення від 07.02.2022 року №2 та постанова про накладення адміністративного стягнення від 07.02.2022 року №3, винесені адміністративною комісією при виконавчому комітеті Колодяженської сільської ради Ковельського району Волинської області.

Згідно із ч. 4 ст. 78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

З урахуванням наведеного, колегія суддів вважає вірним висновок суду попередньої інстанції про те, що позовні вимоги є підставними та обґрунтованими, відтак підлягають задоволенню.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

З огляду на викладене, суд першої інстанції правильно і повно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків рішення суду, а тому підстав для скасування рішення колегія суддів не знаходить і вважає, що апеляційну скаргу на нього слід залишити без задоволення.

Керуючись ст.ст. 243, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325 КАС України, суд,-

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Волинській області залишити без задоволення, а рішення Волинського окружного адміністративного суду від 28 вересня 2022 року у справі №140/4781/22 без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом другим частини п`ятої статті 328 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя Л. Я. Гудим судді О. М. Довгополов В. В. Святецький

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.01.2023
Оприлюднено12.01.2023
Номер документу108319834
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо

Судовий реєстр по справі —140/4781/22

Ухвала від 14.02.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Постанова від 10.01.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Ухвала від 13.12.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Ухвала від 05.12.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Ухвала від 08.11.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Рішення від 28.09.2022

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Сорока Юрій Юрійович

Ухвала від 28.09.2022

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Сорока Юрій Юрійович

Ухвала від 12.07.2022

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Сорока Юрій Юрійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні