Герб України

Рішення від 07.09.2022 по справі 532/2139/21

Козельщинський районний суд полтавської області

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

532/2139/21

2/532/50/2022

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

07.09.2022 м. Кобеляки

Кобеляцький районний суд Полтавської області в складі:

судді Омельченко І.І.,

з участю секретаря судового засідання Логвиненко А.В.,

учасники справи:

позивач ОСОБА_1 ,

представник позивача адвокат Кумечко М.С.,

відповідачі:

ОСОБА_2 ,

представник ОСОБА_2 адвокат Галушко С.С.,

Білицька селищна рада Полтавського району Полтавської області,

представник Білицької селищної ради Полтавського району Полтавської області Бабчук В.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Кобеляки цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Білицької селищної ради Полтавського району Полтавської області, ОСОБА_2 про визнання протиправними дій суб`єкта владних повноважень та скасування права власності,

В С Т А Н О В И В:

30 вересня 2021 року адвокат Кумечко Марина Сергіївна звернулася до суду із позовною заявою в інтересах ОСОБА_1 до Білицької селищної ради Полтавського району Полтавської області, ОСОБА_2 про визнання протиправними дій суб`єкта владних повноважень та скасування права власності.

В обґрунтування позову представник позивача вказує на те, що наказом Головного управління Держгеокадастру в Полтавській області № 1968-СГ від 17.01.2020 року позивачу ОСОБА_1 надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності в приватну власність на території Чорбівської сільської ради Кобеляцького району Полтавської області орієнтовною площею 1,93 га. Позивачкою замовлено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів на території Чорбівської сільської ради Кобеляцького району Полтавської області. Проект землеустрою був погоджений Висновком про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 21.02.2020 року № 2156/82-20 (екстериторіальне погодження). В подальшому було здійснено реєстрацію земельної ділянки в Державному земельному кадастрі та присвоєно кадастровий номер 5321887500:00:006:0214. Після відповідного погодження проекту землеустрою експертом державної експертизи (екстериторіальне погодження) та державної реєстрації земельної ділянки, позивач ОСОБА_1 звернулася до ГУ Держгеокадастру в Полтавській області із заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель сільськогосподарського призначення площею 1,9255 га, кадастровий номер 5321887500:00:006:0214 та передачу у власність в порядку приватизації. Результатом розгляду даної заяви був наказ № 18809-СГ від 04.12.2020 року «Про відмову у затвердженні документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність». Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду в справі № 440/2199/21 від 02.06.2021 року визнано протиправним та скасовано наказ № 18809-СГ.

27 липня 2021 року Білицькій селищній раді Полтавського району Полтавської області направлено повідомлення про розроблений проект землеустрою за дозвільним наказом ГУ ДГК у Полтавській області. 28 серпня 2021 року позивачу стало відомо, що земельна ділянка площею 1,9255 га, кадастровий номер 5321887500:00:006:0214, передана Білицькою селищною радою в приватну власність ОСОБА_2 . В порушення всіх можливих норм земельного законодавства, 13 серпня 2021 року Білицька селищна рада затвердила неіснуючий проект землеустрою та передала земельну ділянку у власність ОСОБА_2 , яка не вчиняла жодних дій для формування ділянки в розумінні статті 79-1 ЗК України та не пройшла процедуру приватизації земельної ділянки.

Посилаючись на викладене вище, представник позивача прохала визнати протиправним та скасувати рішення дванадцятої сесії Білицької селищної ради Полтавського району Полтавської області восьмого скликання від 13.08.2021 року № 13.81 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,9255 га, кадастровий номер 5321887500:00:006:0214 та передачу її у власність ОСОБА_2 ; скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень 60049941 від 28.08.2021 року та вилучити з Державного реєстру прав запис про право власності 43677178 за ОСОБА_2 на земельну ділянку площею 1,9255 га, кадастровий номер 5321887500:00:006:0214; стягнути з відповідачів на користь позивача судові витрати, в тому числі витрати на професійну правничу допомогу.

Ухвалою суду від 30 вересня 2021 року позовну заяву залишено без руху з наданням строку для усунення недоліків (т.1 а.с.106-107).

Ухвалою суду від 22 жовтня 2021 року по даній справі відкрито провадження за правилами загального позовного провадження (т.1 а.с.124-125).

Ухвалою суду від 20 січня 2022 року підготовче провадження закрито та призначено розгляд справи по суті (т.1 а.с.214-216).

10 листопада 2022 року від представника Білицької селищної ради Полтавського району Полтавської області Бабчука В.В. надійшов відзив на позовну заяву, в якому зазначено, що Білицька селищна рада не визнає пред`явлені вимоги та заперечує проти позову, виходячи з наступного. Розпорядженням голови Кобеляцької районної державної адміністрації від 02.02.2012 року № 143 ОСОБА_2 надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів на території Чорбівської сільської ради Кобеляцького району Полтавської області. Дане рішення погоджено Чорбівською сільською радою. У відповідності до статті 186 ЗК України, 06.08.2021 року ОСОБА_2 звернулася із заявою до розпорядника землями Білицької селищної ради, для отримання рішення про затвердження проекту землеустрою. За укладеним договором між ОСОБА_2 (замовник) та ФОП ОСОБА_3 , останнім виготовлено проект землеустрою щодо відведення у власність ОСОБА_2 земельної ділянки площею 1,9255 га з кадастровим номером 5321887500:00:006:0214 для ведення особистого селянського господарства, що розташована на території Білицької селищної ради Полтавського району Полтавської області. Оскільки технічна документація із землеустрою відповідала вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, рішенням дванадцятої сесії Білицької селищної ради восьмого скликання від 13.08.2021 року № 13.81 затверджено проект землеустрою щодо відведення ОСОБА_2 земельної ділянки площею 1,9255 га для ведення особистого селянського господарства, що розташована на території Білицької селищної ради Полтавського району Полтавської області; передано безоплатно у власність ОСОБА_2 дану земельну ділянку площею 1,9255 га, кадастровий номер 5321887500:00:006:0214 та дозволено ОСОБА_2 здійснити державну реєстрацію на право власності на вказану земельну ділянку.

ОСОБА_4 уважає, що затверджуючи проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,9255 га, кадастровий номер 5321887500:00:006:0214, Білицька селищна рада діяла в межах наданих їй повноважень та в спосіб, визначений Конституцією України та законами України. Тому ОСОБА_4 прохав відмовити в задоволенні позову повністю.

12 листопада 2021 року від представника відповідача ОСОБА_2 адвоката Галушка С.С. надійшов відзив на позовну заяву. Адвокат Галушко С.С. вважає позовні вимоги позивача безпідставними та в їх спростування наводить наступне. ОСОБА_2 є постійним мешканцем с. Чорбівка Полтавського району Полтавської області, що на цей час входить до складу Білицької селищної територіальної громади, органом управління якої є Білицька селищна рада. Після чергових місцевих виборів 25 жовтня 2020 року Чорбівську сільську раду Кобеляцького району Полтавської області реорганізовано шляхом приєднання до Білицької селищної ради. ОСОБА_2 , як працівнику соціальної сфери сільської місцевості, рішенням тринадцятої сесії Чорбівської сільської ради двадцять третього скликання від 20.09.2000 року виділено земельну ділянку площею 1,50 га для ведення особистого селянського господарства на землях державної власності за межами населених пунктів Чорбівської сільської ради. Починаючи з 2000 року та по теперішній час ОСОБА_2 відкрито, безперервно та добросовісно володіє вказаною земельною ділянкою протягом більш ніж двадцять одного року, сплачуючи за неї земельний податок. У січні 2012 року ОСОБА_2 звернулася до Кобеляцької районної державної адміністрації Полтавської області з письмовою заявою про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення вказаної земельної ділянки. Розпорядженням голови Кобеляцької РДА від 02.03.2012 року № 143 «Про надання дозволу громадянам на виготовлення проектів землеустрою на земельні ділянки» ОСОБА_2 надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,47 га для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів на території Чорбівської сільської ради Кобеляцького району Полтавської області. На підставі даного розпорядження ОСОБА_2 через ФОП ОСОБА_3 (інженер-землевпорядник) виготовлено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,9255 га у власність ОСОБА_2 для ведення особистого селянського господарства, що розташована на території Білицької селищної ради Полтавського району Полтавської області. В серпні 2021 року ОСОБА_2 звернулася до Білицької селищної ради як власника (розпорядника) зазначеної земельної ділянки з письмовою заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передачу безоплатно їй у власність цієї земельної ділянки. Рішенням дванадцятої сесії Білицької селищної ради восьмого скликання від 13.08.2021 року № 13.81 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_2 » затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передано безоплатно у власність ОСОБА_2 земельну ділянку площею 1,9255 га, кадастровий номер 5321887500:00:006:0214, для ведення особистого селянського господарства на території Білицької селищної ради Полтавського району Полтавської області. В серпні 2021 року ОСОБА_2 зареєструвала право власності на дану земельну ділянку в державного реєстратора виконавчого комітету Білицької селищної ради Комісар Н.А.

Натомість, згідно наказу ГУ Держгеокадастру в Полтавській області від 17.01.2020 року № 1968-СГ, позивач отримала дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки тільки в 2020 році, тобто істотно пізніше, аніж такий дозвіл отримала ОСОБА_2 . Крім того, на час розгляду Білицькою селищною радою заяви ОСОБА_2 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передачу безоплатно їй у власність цієї земельної ділянки, позивач не зверталася до Білицької селищної ради з подібною заявою та не подала свій проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки на затвердження.

Адвокат Галушко С.С. стверджує, що в порушення приписів статті 81 ЦПК України, позивач не довів суду ті обставини, на які він посилався як на підставу своїх позовних вимог. Зокрема, позивач не надав суду жодних доказів протиправності рішення дванадцятої сесії Білицької селищної ради восьмого скликання від 13.08.2021 року № 13.81.

На підставі цих обґрунтувань, адвокат Галушко С.С. прохав відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі та стягнути з позивача на користь відповідача понесені судові витрати.

20 січня 2022 року від представника позивача адвоката Кумечко М.С. надійшла відповідь на відзив, де зазначає наступне. Рішенням Білицької селищної ради Полтавського району Полтавської області від 13.08.2021 року № 13.81 було затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,9255 га на території Білицької селищної ради для ведення особистого селянського господарства. На момент подачі заяви ОСОБА_2 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ) дана земельна ділянка вже була сформована з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства за проектною документацією позивача ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_2 ), яку погоджено висновком про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 21.02.2020 року № 2156/82-20. Тобто ОСОБА_2 повинна була подати заяву не на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а на розробку технічної документації щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), що є прямою нормаю відповідно до Закону України «Про землеустрій».

27 липня 2021 року ОСОБА_1 повідомила Білицьку селищну раду про те, що згідно наказу ГУ Держгеокадастру в Полтавській області від 17.01.2020 року № 1968-СГ було надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення, розташованої на території Білицької (Чорбівської сільської) селищної ради Полтавського району Полтавської області, орієнтовний розмір земельної ділянки 1,93 га із цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства. Але, незважаючи на дане повідомлення, та порушуючи положення абз. 3,6,7,9 пункту 24 розділу Х «Перехідних положень» ЗК України, Білицькою селищною радою було прийнято рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, передачі безоплатно у власність ОСОБА_2 земельну ділянку площею 1,9255 га, кадастровий номер 5321887500:00:006:0214, для ведення особистого селянського господарства на території Білицької селищної ради Полтавського району Полтавської області.

Адвокат ОСОБА_5 стверджує, що ОСОБА_2 не розроблявся проект землеустрою, а на сесію було подано лише заяву про затвердження неіснуючого проекту землеустрою, про що свідчить витяг з Державного земельного кадастру. Крім того, адвокат вказує на те, що відповідно до п.17 висновку Чорбівської сільської ради Кобеляцького району Полтавської області від 01.12.2000 року № 115, ОСОБА_2 було виділено 1,5 га. Розпорядженням голови Кобеляцької районної державної адміністрації від 02.03.2012 року № 143 ОСОБА_2 було надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,47 га для ведення особистого селянського господарства. 28 липня 2021 року ОСОБА_2 уклала договір із ФОП ОСОБА_3 на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,9255 га. Отже, фактично ОСОБА_2 було надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,47 га, а проект землеустрою розроблено ФОП ОСОБА_3 1,9255 га. Такі дії фактично вказують на те, що ОСОБА_2 розробила проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки на вже сформовану ОСОБА_1 земельну ділянку площею 1,9255 га, кадастровий номер 5321887500:00:006:0214. Тобто ОСОБА_2 самовільно, з нехтуванням висновку Чорбівської сільської ради Кобеляцького району Полтавської області від 01.12.2000 року № 115 та розпорядженням голови Кобеляцької РДА від 02.03.2012 року № 143 збільшила розміри земельної ділянки з 1,50 га на 1,9255 га, як наслідок відбулася зміна конфігурації земельної ділянки шляхом необґрунтованого збільшення площі, що тягне за собою зміну промірів сторін земельної ділянки, а отже призводить до невідповідності місця розташування земельної ділянки в натурі на місцевості. Адвокат Кумечко М.С. вважає, що ФОП ОСОБА_3 та ОСОБА_2 умисно та в обхід норм земельного законодавства розробили проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки на вже сформовану ОСОБА_1 земельну ділянку з кадастровим номером 5321887500:00:006:0214, відомості про яку на момент укладення договору, а саме 28.07.2021 року, були наявні в Державному земельному кадастрі.

Враховуючи викладені обставини, недобросовісне зволікання відповідачів щодо розроблення проекту, розгляду землевпорядної документації та порушення порядку, встановленого земельним законодавством безоплатної приватизації земельної ділянки, представник позивача адвокат Кумечко М.С. прохала позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.

У судовому засіданні представник ОСОБА_1 адвокат Кумечко М.С. позовні вимоги підтримала в повному обсязі, посилалася на доводи, викладені в позовній заяві та відповіді на відзив, просила позовні вимоги задовольнити в повному обсязі. Вказувала на те, що з 2012 року ОСОБА_2 просила дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не на орієнтовну площу. В розпорядженні Кобеляцької РДА від 02.02.2012 року не зазначено, з якою метою передавалася земельна ділянка (в користування чи у власність). Адвокат Кумечко М.С. звернула увагу на те, що не допускається значне збільшення або зменшення площі земельної ділянки, а в даному випадку площа земельної ділянки була збільшена на 50 сотих, оскільки дозвіл на розробку проекту землеустрою надано на земельну ділянку площею 1,47 га, а ФОП ОСОБА_3 виготовлено проект землеустрою на земельну ділянку площею 1,9255 га. Таке збільшення площі земельної ділянки тягне за собою неспівпадіння місцезнаходження земельної ділянки. Крім того, адвокат Кумечко М.С. уважає, що з моменту отримання дозволу на розробку проекту землеустрою, протягом тривалого часу ОСОБА_2 не вчиняла жодних дій для завершення процедури приватизації, про що свідчить необґрунтоване зволікання (довготривале розроблення проекту землеустрою, розроблення неправильної документації).

У судовому засіданні представник Білицької селищної ради Полтавського району Полтавської області Бабчук В.В. позовні вимоги позивача не визнав та просив відмовити в задоволенні позовних вимог у повному обсязі. В своїх поясненнях посилався на аргументи, викладені в змісті відзиву поданого до суду Білицькою селищною радою. Також ОСОБА_4 зазначив, що твердження позивача щодо неправомірності дій Білицької селищної ради в частині неконкурентного надання у власність ОСОБА_2 земельної ділянки є неправильним, оскільки дозвіл на розробку проекту землеустрою ОСОБА_2 отримала за розпорядженням голови Кобеляцької РДА від 02.02.2012 року, а позивач отримала тільки 17.01.2020 року, тобто на вісім років пізніше. До моменту прийняття рішення дванадцятою сесією Білицької селищної ради восьмого скликання від 13.08.2021 року № 13.81, до Білицької селищної ради не надходив від позивача проект землеустрою на затвердження.

У судовому засіданні представник ОСОБА_2 адвокат Галушко С.С. проти позову заперечив, посилаючись на обставини, викладені у відзиві, а також прохав стягнути з позивачки на користь ОСОБА_2 витрати на професійну правничу допомогу в розмірі 8 500,00 гривень.

Щодо суперечності між площами (1,47 га, 1,5 га, 1,9255 га), адвокат Галушко С.С. зазначив, що до моменту сформування земельної ділянки та визначення її точної площі можна говорити лише про орієнтовну площу. В заяві або розпорядчому документі про надання дозволу на розробку технічної документації зазначається виключно орієнтовна площа, незалежно від того вказано слово «орієнтовна» чи ні. Точну площу земельної ділянки ми знатимемо після її інвентаризації. Отримавши дозвіл від Держгеокадастру, позивачка не мала права та не могла розраховувати на те, що компетентний орган саме їй в обов`язковому порядку затвердить розроблений нею проект землеустрою, оскільки дозвіл на розробку проекту землеустрою не є правовстановлюючим документом.

Також адвокат Галушко С.С. звернув увагу на те, що в розпорядженні голови Кобеляцької РДА від 02.02.2012 року № 143 вказані статті 118, 121 ЗК України, які регламентують передачу у власність земельної ділянки, межі безоплатної приватизації, тобто з цього випливає те, з якою метою передавалася ОСОБА_2 земельна ділянка. Крім того, в даному випадку збільшення площі земельної ділянки на 50 сотих ніяким чином не порушило прав позивачки, оскільки відповідно до статті 121 ЗК України, громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства не більше 2,0 гектара.

Суд, розглянувши та дослідивши матеріали цивільної справи, заслухавши представника позивача адвоката Кумечко М.С., представників відповідачів ОСОБА_6 та ОСОБА_4 , спеціаліста ФОП ОСОБА_3 , дійшов до висновку про відмову в задоволенні позову повністю.

Судом встановлено, що 09.01.2020 року позивач ОСОБА_1 звернулася до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області із клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 1,93 га для ведення особистого селянського господарства із земель запасу державної власності (кадастровий номер 5321887500:00:006:0197), яка розташована на території Чорбівської сільської ради Кобеляцького району Полтавської області. Право на отримання земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства не використала (т.1 а.с.24).

Наказом Головного управління Держгеокадастру в Полтавській області № 1968-СГ від 17.01.2020 року (т.1 а.с.25), ОСОБА_1 надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 1,93 га земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства на території Чорбівської сільської ради Кобеляцького району Полтавської області за межами населених пунктів.

10 лютого 2020 року ОСОБА_1 та ФОП ОСОБА_7 (інженер-землевпорядник) укладено договір № 040-02/2020 на виконання послуг по складанню проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності орієнтовною площею 1,93 га для передачі у власність для ведення особистого селянського господарства, розташованої на території Чорбівської сільської ради (за межами населених пунктів) Кобеляцького району Полтавської області (т.1 а.с.90-92).

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності для передачі у власність ОСОБА_1 загальною площею 1,9255 га для ведення особистого селянського господарства, розташованої на території Чорбівської сільської ради (за межами населених пунктів) Кобеляцького району Полтавської області був погоджений Висновком про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 21.02.2020 року № 2156/82-20 (т.1 а.с.70).

06 березня 2020 року здійснено реєстрацію земельної ділянки в Державному земельному кадастрі та присвоєно кадастровий номер 5321887500:00:006:0214 (т.1 а.с.71-72).

Наказом Головного управління Держгеокадастру в Полтавській області від 04.12.2020 року № 18809-СГ (т.1 а.с.78), ОСОБА_1 відмовлено в затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, розташованої на території Чорбівської сільської ради Кобеляцького району Полтавської області, площею 1,9255 га, кадастровий номер 5321887500:00:006:0214, для ведення особистого селянського господарства та надання у власність.

Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду (справа № 440/2199/21) від 02.06.2021 року визнано протиправним та скасовано наказ ГУ Держгеокадастру в Полтавській області від 04.12.2020 року № 18809-СГ; зобов`язано ГУ Держгеокадастру в Полтавській області затвердити проект землеустрою щодо відведення ОСОБА_1 земельної ділянки площею 1,9255 га, кадастровий номер 5321887500:00:006:0214 (т.1 а.с.79-85).

27 липня 2021 року позивачкою ОСОБА_1 направлено повідомлення Білицькій селищній раді Полтавського району Полтавської області про надання їй дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої на території Білицької (Чорбівської сільської) селищної ради Полтавського району Полтавської області, орієнтовною площею 1,93 га, із цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства (т.1 а.с.86).

У серпні 2021 року позивачу стало відомо, що земельна ділянка площею 1,9255 га, кадастровий номер 5321887500:00:006:0214, передана Білицькою селищною радою в приватну власність іншій особі ОСОБА_2 , яка не вчиняла жодних дій для формування ділянки в розумінні статті 79-1 ЗК України та не пройшла процедуру приватизації земельної ділянки.

Стаття 41 Конституції України гарантує, що кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю, результатами своєї інтелектуальної, творчої діяльності. Право приватної власності набувається в порядку, визначеному законом. Ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним.

Відповідно до ч. 1 ст. 79-1 ЗК України, формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.

Згідно ч. 1 ст. 122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або в користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Відповідно до ч. 1, 2, 3 ст. 116 ЗК України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування. Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.

Частиною 6 статті 118 ЗК України встановлено, що громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення, зокрема, особистого селянського господарства, в межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри.

Частиною 7 статті 118 ЗК України передбачено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

За змістом частини 9 статті 118 ЗК України, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.

Відповідно до п. «б» ч. 1 ст. 121 ЗК України, громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства не більше 2,0 гектара.

Враховуючи викладені вище норми права, суд не бере до уваги аргументи адвоката ОСОБА_5 про те, що в порушення всіх можливих норм земельного законодавства, 13 серпня 2021 року Білицька селищна рада передала земельну ділянку у власність ОСОБА_2 , яка не вчиняла жодних дій для формування ділянки в розумінні статті 79-1 ЗК України та не пройшла процедуру приватизації земельної ділянки, виходячи з наступного.

Рішенням тринадцятої сесії Чорбівської сільської ради двадцять третього скликання від 20.09.2000 року ОСОБА_2 виділено земельну ділянку площею 1,50 га для ведення особистого селянського господарства на землях державної власності за межами населених пунктів Чорбівської сільської ради (т.1 а.с.143).

Розпорядженням голови Кобеляцької районної державної адміністрації від 02.03.2012 року № 143 (т.1 а.с.144), ОСОБА_2 надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,47 га для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів на території Чорбівської сільської ради Кобеляцького району Полтавської області.

У 2021 році на замовлення ОСОБА_2 ФОП ОСОБА_3 (інженер-землевпорядник) виготовлено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,9255 га у власність ОСОБА_2 для ведення особистого селянського господарства, що розташована на території Білицької селищної ради Полтавського району Полтавської області (т.1 а.с.147-164).

06 серпня 2021 року ОСОБА_2 звернулась до Білицької селищної ради як власника (розпорядника) вказаної земельної ділянки із заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передачу безоплатно їй у власність земельної ділянки.

Відповідно до рішення дванадцятої сесії Білицької селищної ради восьмого скликання від 13.08.2021 року № 13.81 (т.1 а.с.145), затверджено проект землеустрою щодо відведення ОСОБА_2 земельної ділянки площею 1,9255 га на території Білицької селищної ради Полтавського району Полтавської області для ведення особистого селянського господарства; передано безоплатно у власність ОСОБА_2 земельну ділянку площею 1,9255 га, кадастровий номер 5321887500:00:006:0214 та дозволено ОСОБА_2 здійснити державну реєстрацію на право власності на вказану земельну ділянку.

26 серпня 2021 року здійснено державну реєстрацію права власності земельної ділянки кадастровий номер 5321887500:00:006:0214, площею 1,9255 га за власником ОСОБА_2 , номер запису про право власності в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 43677178 (т.1 а.с.76).

Отже, ОСОБА_2 , яка з 2000 року володіє земельною ділянкою площею 1,50 га, реалізувала своє право на безоплатну приватизацію земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, що цілком відповідає вимогам статей 118, 119, 121 ЗК України.

Позивач ОСОБА_1 отримала дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки тільки в 2020 році. Суд звертає увагу на те, що рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою є стадією процесу отримання права власності чи користування на земельну ділянку. Однак, отримання такого дозволу не гарантує особі чи невизначеному колу осіб набуття такого права, оскільки сам по собі дозвіл не являється правовстановлюючим актом (п. 30 постанови Великої Палати Верховного Суду по справі № 380/624/16-ц від 17.10.2018 року).

Тобто ОСОБА_1 , отримавши дозвіл від ГУ Держгеокадастру в Полтавській області, не могла розраховувати на те, що компетентний орган саме їй в обов`язковому порядку затвердить розроблений нею проект землеустрою.

На час розгляду Білицькою селищною радою заяви ОСОБА_2 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передачу безоплатно їй у власність цієї земельної ділянки, позивач не зверталася до Білицької селищної ради з подібною заявою та не подала свій проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки на затвердження.

Суд зазначає, що отримання дозволу на розробку проекту землеустрою з приводу відведення земельної ділянки не означає позитивного рішення про надання її у власність або користування (оренду). Усі учасники земельних відносин мають рівне право розробити проекти землеустрою, подальше затвердження яких відбувається із кінцевим визначенням особи, що отримає право власності або користування (оренду) на ділянку, а тому не має підстав зважати на пріоритетність того чи іншого заявника на стадії надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, що виключає наявність порушеного права позивача.

Також не заслуговують на увагу твердження адвоката Кумечко М.С. про те, що ОСОБА_2 неправомірно збільшила розміри земельної ділянки на 50 сотих (з 1,50 га на 1,9255 га), оскільки ОСОБА_2 як громадянин України має право на безоплатну передачу їй земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства не більше 2,0 гектара.

Крім того, суд констатує, що в дозволі на виготовлення проекту землеустрою визначається лише приблизна площа земельної ділянки та орієнтовне місцезнаходження, а конкретизується ж земельна ділянка у проекті землеустрою (постанова Великої Палати Верховного Суду від 29 вересня 2020 року в справі № 688/2908/16-ц (провадження № 14-28цс20)). Тому суд теж не враховує посилання адвоката Кумечко М.С. про те, що з 2012 року ОСОБА_2 просила дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не на орієнтовну площу.

Допитаний у судовому засіданні спеціаліст ФОП ОСОБА_3 (інженер-землевпорядник) пояснив, що в розпорядженні Кобеляцької районної державної адміністрації від 02.02.2012 року зазначена орієнтовна площа. Він розробив документацію згідно даного розпорядження, де чітко вказано вид документації, на підставі якої буде передаватися земельна ділянка. Статті 50 та 55 Закону України «Про землеустрій» являють собою склад технічної документації, тобто документи, які мають входити до відповідної документації. Також спеціаліст зазначив, що не заборонено розробити проект землеустрою на вже сформовану земельну ділянку, а земельна ділянка могла формуватися на підставі інвентаризації, коригування матеріалів тощо.

У статті 50 Закону України «Про землеустрій» встановлено, що проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок розробляються у разі формування нових земельних ділянок із земель державної, комунальної власності (крім випадків формування земельних ділянок за іншою документацією із землеустрою) та у разі зміни цільового призначення земельних ділянок у випадках, визначених законом. Проекти землеустрою щодо відведення земельної ділянки також можуть передбачати поділ, об`єднання земельних ділянок, які перебувають у власності однієї особи. Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки включає: а) пояснювальну записку; б) матеріали геодезичних вишукувань та землевпорядного проектування (у разі формування земельної ділянки); в) розрахунок розміру втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва (у випадках, передбачених законом); г) розрахунок розміру збитків власників землі та землекористувачів (у випадках, передбачених законом); ґ) перелік обмежень у використанні земельної ділянки; д) кадастровий план земельної ділянки.

Статтею 55 Закону України «Про землеустрій» передбачено, що встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) здійснюється відповідно до відомостей Державного земельного кадастру, матеріалів Державного фонду документації із землеустрою та оцінки земель, матеріалів топографо-геодезичних робіт.

Технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) розробляється за рішенням власника (розпорядника) земельної ділянки, землекористувача. Технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) включає: а) завдання на складання технічної документації із землеустрою; б) пояснювальну записку; в) матеріали топографо-геодезичних робіт; г) кадастровий план земельної ділянки; ґ) перелік обмежень у використанні земельної ділянки; д) відомості про встановлені межові знаки.

Твердження адвоката Кумечко М.С. про те, що Білицька селищна рада затвердила неіснуючий проект землеустрою, суд не бере до уваги, оскільки проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,9255 га у власність ОСОБА_2 для ведення особистого селянського господарства був розроблений ФОП ОСОБА_3 на підставі розпорядження Кобеляцької районної державної адміністрації від 02.03.2012 року № 143, висновку Чорбівської сільської ради Кобеляцького району Полтавської області від 01.12.2003 року № 115 (т.1 а.с.148-зворот). Відповідачем ОСОБА_2 разом із поданою до селищної ради заявою про затвердження проекту землеустрою 06.08.2021 року було подано розроблений ФОП ОСОБА_3 проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,9255 га у власність ОСОБА_2 для ведення особистого селянського господарства, розташованої на території Білицької селищної ради Полтавського району Полтавської області.

Згідно статті 81 ЦПК України, кожна сторона зобов`язана довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

У судовому засіданні стороною позивача не доведено, що оскаржуване рішення Білицької селищної ради є протиправним та порушило права чи інтереси позивача ОСОБА_1 , а тому законних підстав для його скасування суд не вбачає.

Таким чином, суд не знаходить законних підстав для задоволення вимог позивача в частині визнання протиправним та скасування рішення дванадцятої сесії Білицької селищної ради Полтавського району Полтавської області восьмого скликання від 13.08.2021 року № 13.81, відповідно до якого відповідачу ОСОБА_2 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,9255 га, кадастровий номер 5321887500:00:006:0214, для ведення особистого селянського господарства, що розташована на території Білицької селищної ради Полтавського району Полтавської області.

Оскільки судом відмовлено за першою позовною вимогою, інші дві позовні вимоги позивача є похідними від першої позовної вимоги, тому в їх задоволенні також слід відмовити.

Щодо розподілу судових витрат.

Відповідно до статті 141 ЦПК України, оскільки в задоволенні позову відмовлено повністю, понесені позивачем витрати по справі стягненню з відповідача не підлягають.

Представник відповідача ОСОБА_2 адвоката Галушка С.С. прохав стягнути з позивача на користь відповідача витрати на професійну правничу допомогу в розмірі 8500,00 гривень.

Згідно п. 1 ч. 3 ст. 133 та ч. ч. 1-3 ст. 137 ЦПК України, крім судового збору, судові витрати складаються також із витрат, пов`язаних із розглядом справи. До витрат, пов`язаних із розглядом справи, належать витрати на професійну правничу допомогу. Витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави. За результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами. Для визначення розміру витрат на правничу допомогу з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.

Як вбачається з договору № 107 про надання правничої допомоги від 09.11.2021 року, акту № 1 приймання-передачі правничих послуг від 06.09.2022 року, розрахунку витрат на правничу допомогу від 07.09.2022 року, квитанції № 107/1 від 06.09.2022 року, відповідачка понесла витрати на професійну правничу допомогу в розмірі 8500,00 гривень.

Витрати на професійну правничу допомогу на вказану суму є співмірними зі складністю цієї справи, наданим адвокатом обсягом послуг, відповідають критерію реальності таких витрат, розумності їхнього розміру.

Зважаючи на викладене, суд вважає за необхідне стягнути з позивача на користь відповідача витрати на професійну правничу допомогу в сумі 8500,00 гривень.

Керуючись статтями 12, 81, 133, 137, 141, 259, 263-265, 354-356 ЦПК України, суд,-

У Х В А Л И В:

У задоволенні позову ОСОБА_1 до Білицької селищної ради Полтавського району Полтавської області, ОСОБА_2 про визнання протиправними дій суб`єкта владних повноважень та скасування права власності відмовити повністю.

Стягнути з ОСОБА_1 на користь ОСОБА_2 понесені нею судові витрати на правничу допомогу в розмірі 8 500,00 гривень.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Полтавського апеляційного суду.

Суддя

СудКозельщинський районний суд Полтавської області
Дата ухвалення рішення07.09.2022
Оприлюднено30.09.2022
Номер документу106502315
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них:

Судовий реєстр по справі —532/2139/21

Постанова від 19.05.2025

Цивільне

Полтавський апеляційний суд

Триголов В. М.

Постанова від 19.05.2025

Цивільне

Полтавський апеляційний суд

Триголов В. М.

Ухвала від 12.11.2024

Цивільне

Полтавський апеляційний суд

Триголов В. М.

Ухвала від 12.11.2024

Цивільне

Полтавський апеляційний суд

Триголов В. М.

Постанова від 12.10.2023

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Коротун Вадим Михайлович

Ухвала від 27.07.2023

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Коротун Вадим Михайлович

Ухвала від 29.06.2023

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Коротун Вадим Михайлович

Ухвала від 26.05.2023

Цивільне

Полтавський апеляційний суд

Кузнєцова О. Ю.

Ухвала від 28.02.2023

Цивільне

Полтавський апеляційний суд

Кузнєцова О. Ю.

Рішення від 07.09.2022

Цивільне

Кобеляцький районний суд Полтавської області

Омельченко І. І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні