КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
29 вересня 2022 року № 320/12712/21
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Панченко Н.Д., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження у м. Києві адміністративну справу за позовом Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Київській області до Комунального підприємства "Фастівський комбінат комунальних підприємств" про стягнення заборгованості,
ВСТАНОВИВ:
До Київського окружного адміністративного суду звернулось Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Київській області (ЄДРПОУ: 41316012, адреса: вул. Сім`ї Стешенків, буд. 2, м. Київ, 03148) з позовом до Комунального підприємства "Фастівський комбінат комунальних підприємств" (ЄДРПОУ: 03346414, адреса: вул. Нова, буд. 9, м. Фастів, 08500), у якому просить суд стягнути грошові кошти у розмірі 29 806,69 грн. (двадцять дев`ять тисяч вісімсот шість гривень 69 копійок).
У якості підстави позову позивач вказує наявність у відповідача заборгованості перед Фондом: повернення страхових коштів (відповідно до Рішення №116 від 26.03.2020 року) та фінансові санкції (відповідно до Рішення №06 від 29.07.2021 року) загальним розміром 29 806,69 грн.
Ухвалою суду від 13.10.2021 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) та запропоновано відповідачу протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі подати до суду відзиви на позовну заяву та всі необхідні документи, що стосуються розгляду даної справи.
Відповідач проти позову заперечував та вказав на те, що 17.05.2021 в межах ВП №61279594 Фастівським відділом державної виконавчої служби винесено постанову про арешт коштів комунального підприємства «Фастівський комбінат комунальних підприємств» та на неправомірність прийняття рішення, на підставі якого у відповідача утворилась заборгованість.
Позивач в свою чергу подав до суду відповідь на відзив, у якому проти доводів відповідача заперечував та вказав на те, що рішення №116 від 26.03.2020 про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування вже було предметом розгляду у адміністративній справі №320/3265/20 за позовом Комунального підприємства "Фастівський комбінат комунальних підприємств" до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Київській області, третя особа Фастівське відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Київській області, про визнання протиправним та скасування рішення.
Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 30.03.2021 у задоволенні адміністративного позову відмовлено. Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 08.07.2021 апеляційну скаргу Комунального підприємства «Фастівський комбінат комунальних підприємств» залишено без задоволення, рішення Київського окружного адміністративного суду від 30.03.2021 без змін.
Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
Комунальне підприємство «Фастівський комбінат комунальних підприємств» перебуває як страхувальник на обліку в Фастівському відділенні управління.
Наказом Фастівського відділення управління №127 від 19.12.2019 відповідача було включено до плану-графіку перевірок страхувальників.
На підставі вказаного наказу було видано повідомлення та направлення на проведення планової перевірки КП «Фастівський комбінат комунальних підприємств» по страхових коштах на матеріальне забезпечення та соціальні послуги за період з 01.01.2017 по 31.12.2019.
За результатами проведеної перевірки складено акт перевірки дотримання страхувальником вимог законодавства у сфері загальнообов`язкового державного соціального страхування №06 від 06.03.2020.
У відповідності до висновків вказаного Акту у ході перевірки виявлено порушення позивачем: частини першої ст. 31, частини другої ст. 22, п. 1 частини четвертої ст. 19 Закону України від 23.09.1999 №1105-XIV «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування», п. 3.12 Інструкції про порядок заповнення листка непрацездатності, затвердженої наказом Міністерства охорони здоров`я України, Міністерства праці та соціальної політики України, Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 03.11.2004 №532/274/136-ос/1406, п.п. 3, 5, 14, 29 Порядку обчислення середньої заробітної плати (доходу) для розрахунку виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 26 вересня 2001 року №1266 (із змінами та доповненнями, внесеними Постановою Кабінету Міністрів України від 26.06.2015 №439) у зв`язку з чим до Фонду соціального страхування підлягають неправомірно витрачені кошти у розмірі 17 982,93 грн.
На підставі акту перевірки позивачем прийнято Рішення про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів Фонду від 26.03.2020 №116.
Даним Рішенням зобов`язано відповідача повернути до Фонду соціального страхування України неправомірно витрачені кошти Фонду в розмірі 17982,93 грн. та сплатити фінансові санкції - штраф в розмірі 8991,47 грн. (у розмірі 50% неправомірно витраченої суми страхових коштів).
Вважаючи вказане рішення протиправним КП «Фастівський комбінат комунальних підприємств» звернулось до суду щодо його скасування.
Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 30.03.2021, залишеного без змін Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 08.07.202, у задоволенні адміністративного позову відмовлено.
Оскільки Рішення від 26.03.2020 №116 відповідачем не виконано, позивачем винесено Рішення про застосування фінансових санкцій за несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі страхових коштів Фонду 29.07.2021 №06. Даним Рішенням до КП «Фастівський комбінат комунальних підприємств» застосовано фінансові санкції у розмірі 2697,44 грн (10 % від суми несвоєчасно повернутих страхових коштів Фонду) та пеня 134,85 грн (0,1 % від суми за 5 днів прострочення платежу).
Таким чином загальна сума заборгованості складала 29806,69 грн.
Рішення від 29.07.2021 №06 відповідачу направлено рекомендованим листом з повідомленням про вручення поштового відправлення за трек-кодом №0314819625764.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно із частиною третьою статті 8 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" №1105-XIV від 23.09.1999 (далі - Закон №1105) робочими органами виконавчої дирекції Фонду є її управління в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, що створюються за рішенням правління Фонду на підставі затвердженої ним структури органів Фонду. Управління виконавчої дирекції Фонду є юридичними особами, мають самостійні кошториси, печатки із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням, а також мають відділення в районах і містах обласного значення. Відділення управлінь виконавчої дирекції Фонду є відокремленими підрозділами робочих органів виконавчої дирекції Фонду, що створюються за рішенням правління Фонду без статусу юридичної особи.
Відповідно до частини першої статті 9 Закону №1105 Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом.
За страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності надаються такі види матеріального забезпечення та соціальних послуг: допомога по тимчасовій непрацездатності (включаючи догляд за хворою дитиною); допомога по вагітності та пологах; допомога на поховання (крім поховання пенсіонерів, безробітних та осіб, які померли від нещасного випадку на виробництві); оплата лікування в реабілітаційних відділеннях санаторно-курортного закладу після перенесених захворювань і травм (стаття 20 Закону України №1105).
Частиною першою статті 10 Закону України №1105 передбачено, що Фонд має право перевіряти достовірність відомостей, поданих роботодавцем для отримання коштів Фонду, дотримання порядку використання роботодавцем виділених йому коштів Фонду та зупиняти виплати з Фонду в разі відмови або перешкоджання з боку роботодавця у проведенні перевірки, виявлення фактів подання ним Фонду недостовірних відомостей або порушення порядку використання роботодавцем коштів Фонду; накладати і стягувати фінансові санкції та адміністративні штрафи, передбачені законом за порушення вимог цього Закону; вимагати від керівників та інших посадових осіб підприємств, установ і організацій, а також від фізичних осіб усунення виявлених фактів порушення законодавства про соціальне страхування.
Пунктом 4.1 Інструкції про порядок проведення перевірок страхувальників по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, прийняття рішень за їх результатами та процедуру оскарження, затвердженої Постановою правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 22.12.2010 №29 (далі - Інструкція №29) передбачено, що за матеріалами акта перевірки та результатами розгляду заперечень страхувальника (за їх наявності) керівник органу Фонду або його заступник приймає рішення про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій до страхувальника відповідно до статей 21, 22, 28, 30 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням", яке надсилається страхувальнику разом з листом про результати розгляду заперечень (за їх наявності) протягом 20 календарних днів з дня підписання акта перевірки.
Згідно із пунктом 6 частини другої статті 9, пунктом 5 частини першої статті 10 Закону №1105 Фонд та його робочі органи відповідно до покладених на них завдань здійснюють контроль за використанням коштів Фонду, веденням і достовірністю обліку та звітності щодо їх надходження та використання, застосовують в установленому законодавством порядку фінансові санкції та накладають адміністративні штрафи та мають право накладати і стягувати фінансові санкції та адміністративні штрафи, передбачені законом за порушення вимог цього Закону.
Відповідно до частини шостої статті 15 Закону №1105 у разі порушення порядку використання страхових коштів роботодавці відшкодовують Фонду в повному обсязі неправомірно втрачену суму страхових коштів та/або вартість наданих соціальних послуг і сплачують штраф у розмірі 50 відсотків такої суми.
Також, згідно вказаної частини статті 15 Закону №1105 за несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі страхових коштів на страхувальників та інших отримувачів коштів Фонду накладається штраф у розмірі 10 відсотків несвоєчасно повернутих або повернутих не в повному обсязі страхових коштів. Одночасно на суми несвоєчасно повернутих або повернутих не в повному обсязі страхових коштів і штрафних санкцій нараховується пеня в розмірі 0,1 відсотка зазначених сум коштів, розрахована за кожний день прострочення платежу.
Відповідно до частини сьомої статті 15 Закону №1105 своєчасно не сплачені фінансові санкції та адміністративні штрафи стягуються із страхувальника в дохід Фонду в порядку, встановленому законом.
Так, судом встановлено, що за результатами проведеної позивачем перевірки відповідача щодо дотримання вимог чинного законодавства по коштах Фонду соціального страхування України за період з 01.01.2017 по 31.12.2019, було виявлено порушення частини першої ст. 31, частини другої ст. 22, п. 1 частини четвертої ст. 19 Закону України від 23.09.1999 №1105-XIV «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування», п. 3.12 Інструкції про порядок заповнення листка непрацездатності, затвердженої наказом Міністерства охорони здоров`я України, Міністерства праці та соціальної політики України, Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 03.11.2004 №532/274/136-ос/1406, п.п. 3, 5, 14, 29 Порядку обчислення середньої заробітної плати (доходу) для розрахунку виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 26 вересня 2001 року №1266 (із змінами та доповненнями, внесеними Постановою Кабінету Міністрів України від 26.06.2015 №439), про що зазначено в акті перевірки від 06.03.2020 №6.
Надалі, за матеріалами проведеної перевірки позивачем винесено рішення від 26.03.2020 №116 щодо повернення до Фонду соціального страхування України 14982,93 грн. неправомірно витрачених коштів Фонду та застосування штрафу в сумі 8991,47 грн., а також рішення від 29.07.2021 №06 щодо застосування до Бориспільського районного територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) фінансових санкцій (2697,44 грн. штрафу у розмірі 10% від суми несвоєчасно повернутих страхових коштів Фонду та 134,85 грн. пені у розмірі 0,1% суми несвоєчасно повернутих страхових коштів Фонду за 5 днів прострочення платежу).
Вважаючи протиправними дії позивача при проведенні перевірки, результатом якої є рішення від 26.03.2020 №116, КП «Фастівський комбінат комунальних підприємств» звернулось до суду щодо його скасування (справа №320/3265/20).
Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 30.03.2021, яке залишено без змін Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 08.07.2021, у задоволенні адміністративного позову відмовлено.
Суд вважає, що результат розгляду адміністративної справи 320/3265/20 має преюдиційне значення при вирішенні цієї адміністративної справи, оскільки у ній встановлювалися обставини, що є предметом судового дослідження у даній справі.
Відтак, з моменту набрання законної сили судовим рішенням у справі 320/3265/20, а саме: з 08.07.2021 - заборгованість позивача, що виникла на підставі рішення відповідача від 26.03.2020 №116, є узгодженою та підлягає сплаті.
Згідно частини 6 статті 15 Закону №1105 за несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі страхових коштів на страхувальників та інших отримувачів коштів Фонду накладається штраф у розмірі 10 відсотків несвоєчасно повернутих або повернутих не в повному обсязі страхових коштів. Одночасно на суми несвоєчасно повернутих або повернутих не в повному обсязі страхових коштів і штрафних санкцій нараховується пеня в розмірі 0,1 відсотка зазначених сум коштів, розрахована за кожний день прострочення платежу.
В силу зазначених обставин, Управлінням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Київській області прийнято рішення від 29.07.2021 №06, яким до відповідача застосовано фінансові санкції у таких розмірах: 2697,44 грн. - штраф (10% від суми несвоєчасно повернутих страхових коштів Фонду) та 134,85 грн. - пеня (0,1% суми несвоєчасно повернутих страхових коштів Фонду за 5 днів прострочення платежу (26974,40*0,1%=26,97*5=134,85 грн.).
Станом на час розгляду справи вказане рішення не оскаржене та не скасоване, доказів протилежного матеріали справи не містять.
Відтак, суд дійшов висновку, що заборгованість відповідача за рішенням відповідача від 29.07.2021 №06 останнім не заперечується та є узгодженою.
Згідно приписів статті 17 Закону №1105 спори, що виникають із правовідносин за цим Законом, вирішуються в судовому порядку.
Спори щодо розміру шкоди та прав на її відшкодування, накладення штрафів та з інших питань вирішуються в судовому порядку.
Строк давності в разі стягнення штрафних санкцій, передбачених цим Законом, а також інших видів заборгованості перед Фондом не застосовується.
За загальним правилом, що випливає з принципу змагальності, кожна сторона повинна подати докази на підтвердження обставин, на які вона посилається, або на спростування обставин, про які стверджує інша сторона.
Позивачем в межах розгляду даної адміністративної справи надано докази щодо обґрунтованості позову, на відміну від відповідача, який не спростував обставин наявності у нього заборгованості, не сплаченої у встановлені законом строки.
Системно проаналізувавши приписи законодавства України, що були чинними на момент виникнення спірних правовідносин між сторонами, зважаючи на взаємний та достатній зв`язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку, що адміністративний позов є обґрунтованим та підлягає задоволенню.
Відповідно до частини 2 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Позивач витрат, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, під час розгляду справи не здійснював, а отже судові витрати, що підлягають розподілу - відсутні.
Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 143, 242-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити.
Стягнути з Комунального підприємства "Фастівський комбінат комунальних підприємств" (ЄДРПОУ: 03346414, адреса: вул. Нова, буд. 9, м. Фастів, 08500) на користь Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Київській області (ЄДРПОУ: 41316012, адреса: 03148, м. Київ, вул. Сім`ї Стешенків, 2) суму заборгованості у розмірі 29806,69 грн. (двадцять дев`ять тисяч вісімсот шість гривень 69 коп.).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Повний текст рішення складено та підписано 29.09.2022.
Суддя Панченко Н.Д.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.09.2022 |
Оприлюднено | 03.10.2022 |
Номер документу | 106541364 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Губська Людмила Вікторівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Губська Людмила Вікторівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Губська Людмила Вікторівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Губська Людмила Вікторівна
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Панченко Н.Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні