ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 320/12712/21 Головуючий у І інстанції - Панченко Н.Д.,
Суддя-доповідач - Губська Л.В.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 червня 2023 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
Головуючого судді: Губської Л.В.,
суддів: Епель О.В., Карпушової О.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Комунального підприємства «Фастівський комбінат комунальних підприємств» на рішення Київського окружного адміністративного суду від 29 вересня 2022 року у справі за адміністративним позовом Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Київській області до Комунального підприємства «Фастівський комбінат комунальних підприємств» про стягнення заборгованості,-
В С Т А Н О В И В:
Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Київській області звернулось до суду з даним позовом, в якому просило стягнути з відповідача грошові кошти у розмірі 29 806,69 грн, у зв`язку з наявністю у відповідача заборгованості перед Фондом, а саме: повернення страхових коштів відповідно до Рішення №116 від 26.03.2020 та фінансові санкції відповідно до Рішення №06 від 29.07.2021 в цьому розмірі.
Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 29.09.2022 адміністративний позов задоволено.
Не погоджуючись з судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального права та невідповідність висновків суду обставинам справи,просить рішення суду скасувати та ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
В обґрунтування апеляційної скарги вказує про неправомірність рішення, на підставі якого у відповідача утворилась заборгованість, чого не врахував суд першої інстанції. Також наголошує, що суд першої інстанції протиправно не витребував дані персоніфікованого обліку відомостей про застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 .
Позивачем подано відзив на апеляційну скаргу, в якому він просить залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін та зазначає про безпідставність доводів, викладених в апеляційній скарзі.
Згідно п. 3 ч.1 ст. 311 КАС України справу розглянуто в порядку письмового провадження.
Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи та дослідивши докази, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Так, судом установлено і підтверджується матеріалами справи, що Комунальне підприємство «Фастівський комбінат комунальних підприємств» перебуває як страхувальник на обліку у Фастівському відділенні управління.
Наказом Фастівського відділення управління №127 від 19.12.2019 відповідача було включено до плану-графіку перевірок страхувальників.
На підставі вказаного наказу видано повідомлення та направлення на проведення планової перевірки КП «Фастівський комбінат комунальних підприємств» по страхових коштах на матеріальне забезпечення та соціальні послуги за період з 01.01.2017 по 31.12.2019.
За результатами проведеної перевірки складено акт перевірки дотримання страхувальником вимог законодавства у сфері загальнообов`язкового державного соціального страхування №06 від 06.03.2020, згідно висновків якого у ході перевірки виявлено порушення позивачем: ч.1 ст. 31, ч. 2 ст. 22, п. 1 ч.4 ст. 19 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» від 23.09.1999 №1105-XIV, п. 3.12 Інструкції про порядок заповнення листка непрацездатності, затвердженої наказом Міністерства охорони здоров`я України, Міністерства праці та соціальної політики України, Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 03.11.2004 №532/274/136-ос/1406, п.п. 3, 5, 14, 29 Порядку обчислення середньої заробітної плати (доходу) для розрахунку виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 26.09.2001 №1266 (із змінами та доповненнями, внесеними Постановою Кабінету Міністрів України від 26.06.2015 №439), у зв`язку з чим до Фонду соціального страхування підлягають поверненню неправомірно витрачені кошти у розмірі 17 982, 93 грн.
На підставі зазначеного акту прийнято рішення про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів Фонду від 26.03.2020 №116, яким зобов`язано відповідача повернути до Фонду соціального страхування України неправомірно витрачені кошти Фонду в розмірі 17982,93 грн та сплатити фінансові санкції - штраф в розмірі 8991,47 грн (у розмірі 50% неправомірно витраченої суми страхових коштів).
Оскільки рішення від 26.03.2020 №116 відповідачем не виконано, позивачем винесено рішення про застосування фінансових санкцій за несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі страхових коштів Фонду 29.07.2021 №06, яким до КП «Фастівський комбінат комунальних підприємств» застосовано фінансові санкції у розмірі 2697,44 грн (10 % від суми несвоєчасно повернутих страхових коштів Фонду) та пеня - 134,85 грн (0,1 % від суми за 5 днів прострочення платежу).
Таким чином, загальна сума заборгованості склала 29806,69 грн.
Непогашення заборгованості в добровільному порядку, стало підставою для звернення позивача до суду із цим позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, колегія суддів приходить до наступного.
Згідно ч. 3 ст. 8 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» від 23.09.1999 №1105-XIV (далі - Закон №1105-XIV) робочими органами виконавчої дирекції Фонду є її управління в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, що створюються за рішенням правління Фонду на підставі затвердженої ним структури органів Фонду. Управління виконавчої дирекції Фонду є юридичними особами, мають самостійні кошториси, печатки із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням, а також мають відділення в районах і містах обласного значення. Відділення управлінь виконавчої дирекції Фонду є відокремленими підрозділами робочих органів виконавчої дирекції Фонду, що створюються за рішенням правління Фонду без статусу юридичної особи.
Відповідно до ч.1 ст. 9 Закону № 1105-XIV Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом.
Згідно ст. 20 Закону України № 1105-XIV за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності надаються такі види матеріального забезпечення та соціальних послуг: допомога по тимчасовій непрацездатності (включаючи догляд за хворою дитиною); допомога по вагітності та пологах; допомога на поховання (крім поховання пенсіонерів, безробітних та осіб, які померли від нещасного випадку на виробництві); оплата лікування в реабілітаційних відділеннях санаторно-курортного закладу після перенесених захворювань і травм.
Частиною 1 статті 10 Закону України № 1105-XIV передбачено, що Фонд має право перевіряти достовірність відомостей, поданих роботодавцем для отримання коштів Фонду, дотримання порядку використання роботодавцем виділених йому коштів Фонду та зупиняти виплати з Фонду в разі відмови або перешкоджання з боку роботодавця у проведенні перевірки, виявлення фактів подання ним Фонду недостовірних відомостей або порушення порядку використання роботодавцем коштів Фонду; накладати і стягувати фінансові санкції та адміністративні штрафи, передбачені законом за порушення вимог цього Закону; вимагати від керівників та інших посадових осіб підприємств, установ і організацій, а також від фізичних осіб усунення виявлених фактів порушення законодавства про соціальне страхування.
Пунктом 4.1 Інструкції про порядок проведення перевірок страхувальників по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, прийняття рішень за їх результатами та процедуру оскарження, затвердженої Постановою правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 22.12.2010 №29 (далі - Інструкція №29) передбачено, що за матеріалами акта перевірки та результатами розгляду заперечень страхувальника (за їх наявності) керівник органу Фонду або його заступник приймає рішення про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій до страхувальника відповідно до ст.ст. 21, 22, 28, 30 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням», яке надсилається страхувальнику разом з листом про результати розгляду заперечень (за їх наявності) протягом 20 календарних днів з дня підписання акта перевірки.
Згідно п. 6 ч. 2 ст. 9, п. 5 ч.1 ст. 10 Закону № 1105-XIV Фонд та його робочі органи відповідно до покладених на них завдань здійснюють контроль за використанням коштів Фонду, веденням і достовірністю обліку та звітності щодо їх надходження та використання, застосовують в установленому законодавством порядку фінансові санкції та накладають адміністративні штрафи та мають право накладати і стягувати фінансові санкції та адміністративні штрафи, передбачені законом за порушення вимог цього Закону.
Відповідно до ч.6 ст. 15 Закону № 1105-XIV у разі порушення порядку використання страхових коштів роботодавці відшкодовують Фонду в повному обсязі неправомірно втрачену суму страхових коштів та/або вартість наданих соціальних послуг і сплачують штраф у розмірі 50 відсотків такої суми. За несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі страхових коштів на страхувальників та інших отримувачів коштів Фонду накладається штраф у розмірі 10 відсотків несвоєчасно повернутих або повернутих не в повному обсязі страхових коштів. Одночасно на суми несвоєчасно повернутих або повернутих не в повному обсязі страхових коштів і штрафних санкцій нараховується пеня в розмірі 0,1 відсотка зазначених сум коштів, розрахована за кожний день прострочення платежу.
При цьому, відповідно до ч.7 ст. 15 Закону № 1105-XIV своєчасно не сплачені фінансові санкції та адміністративні штрафи стягуються із страхувальника в дохід Фонду в порядку, встановленому законом.
Так, як зазначалось судом вище, за результатами проведеної позивачем перевірки відповідача щодо дотримання вимог чинного законодавства по коштах Фонду соціального страхування України за період з 01.01.2017 по 31.12.2019 було виявлено порушення ч. 1 ст. 31, ч. 2 ст. 22, п. 1 ч. 4 ст. 19 Закону України №1105-XIV, п. 3.12 Інструкції про порядок заповнення листка непрацездатності, затвердженої наказом Міністерства охорони здоров`я України, Міністерства праці та соціальної політики України, Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 03.11.2004 №532/274/136-ос/1406, п.п. 3, 5, 14, 29 Порядку обчислення середньої заробітної плати (доходу) для розрахунку виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 26.09.2001 № 1266 (із змінами та доповненнями, внесеними Постановою Кабінету Міністрів України від 26.06.2015 № 439), про що зазначено в акті перевірки від 06.03.2020 №6.
Надалі, за матеріалами проведеної перевірки позивачем винесено рішення від 26.03.2020 № 116 щодо повернення до Фонду соціального страхування України 14982,93 грн неправомірно витрачених коштів Фонду та застосування штрафу в сумі 8 991, 47 грн, а також рішення від 29.07.2021 №06 щодо застосування до Бориспільського районного територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) фінансових санкцій (2 697, 44 грн штрафу у розмірі 10% від суми несвоєчасно повернутих страхових коштів Фонду та 134, 85 грн пені у розмірі 0,1% суми несвоєчасно повернутих страхових коштів Фонду за 5 днів прострочення платежу).
Разом з тим, відповідач, вважаючи протиправним рішення від 26.03.2020 №116 оскаржив його до суду (справа №320/3265/20).
Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 30.03.2021 у справі 320/3265/20, яке залишено без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 08.07.2021, у задоволенні адміністративного позову КП «Фастівський комбінат комунальних підприємств» - відмовлено.
Згідно ч. 4 ст. 78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Отже, як правильно зазначив суд першої інстанції, результат розгляду адміністративної справи № 320/3265/20 має преюдиційне значення при вирішенні цієї адміністративної справи, оскільки у ній встановлювалися обставини, що є предметом судового дослідження у даній справі.
Відтак, з моменту набрання законної сили судовим рішенням у справі 320/3265/20, а саме: з 08.07.2021 - заборгованість позивача, що виникла на підставі рішення відповідача від 26.03.2020 №116 є узгодженою та підлягає сплаті.
При цьому, колегія суддів зауважує, що дані персоніфікованого обліку відомостей про застрахованих осіб згідно Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування щодо ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 досліджувались у справі № 320/3265/20, а тому вимоги апелянта про витребування таких документів і дослідження їх в рамках даної справи є необґрунтованими.
Як вже зазначалось вище згідно ч. 6 ст. 15 Закону №1105-XIV за несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі страхових коштів на страхувальників та інших отримувачів коштів Фонду накладається штраф у розмірі 10 відсотків несвоєчасно повернутих або повернутих не в повному обсязі страхових коштів. Одночасно на суми несвоєчасно повернутих або повернутих не в повному обсязі страхових коштів і штрафних санкцій нараховується пеня в розмірі 0,1 відсотка зазначених сум коштів, розрахована за кожний день прострочення платежу.
В силу зазначених обставин, Управлінням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Київській області прийнято рішення від 29.07.2021 №06, яким до відповідача застосовано фінансові санкції у таких розмірах: 2697,44 грн - штраф (10% від суми несвоєчасно повернутих страхових коштів Фонду) та 134,85 грн - пеня (0,1% суми несвоєчасно повернутих страхових коштів Фонду за 5 днів прострочення платежу.
При цьому, зазначене рішення відповідачем не оскаржене та не скасоване, доказів протилежного матеріали справи не містять.
Таким чином, рішення суду першої інстанції, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України, оцінки поданих сторонами доказів за своїм внутрішнім переконанням, ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності.
Доводи апеляційної скарги не дають підстав для висновку про порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, які призвели до неправильного вирішення справи, тобто прийняте рішення відповідає матеріалам справи та вимогам закону, і не підлягає скасуванню.
Згідно ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Відповідності до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись статтями 33, 34, 243, 289, 311, 315, 317, 321, 322, 325, 328, 329, 331 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Комунального підприємства «Фастівський комбінат комунальних підприємств»- залишити без задоволення.
Рішення Київського окружного адміністративного суду від 29 вересня 2022 року - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена протягом тридцяти днів шляхом подачі касаційної скарги до Верховного Суду.
Головуючий-суддя: Л.В. Губська
Судді: О.В. Епель
О.В. Карпушова
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.06.2023 |
Оприлюднено | 08.06.2023 |
Номер документу | 111355313 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Губська Людмила Вікторівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Губська Людмила Вікторівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Губська Людмила Вікторівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Губська Людмила Вікторівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні