Постанова
від 03.10.2022 по справі 320/3816/20
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 320/3816/20 Суддя (судді) першої інстанції: Панова Г. В.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 жовтня 2022 року м. Київ

Колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду у складі:

головуючого судді Кучми А.Ю.,

суддів Аліменка В.О., Безименної Н.В.

розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Регіонального сервісного центру МВС в Київській області на рішення Київського окружного адміністративного суду від 30 листопада 2021 року (м. Київ, дата складання повного тексту не зазначається) у справі за адміністративним позовом Громадської організації інвалідів «Вєлєс» до Територіального сервісного центру № 3247 Регіонального сервісного центру МВС в Київській області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И Л А :

Громадська організація інвалідів «Вєлєс» звернулася з позовом до суду, в якому просить:

- визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо не здійснення першої реєстрації в Україні транспортного засобу марки VDL BOVA Futura FHD 15.439 (VIN НОМЕР_1 );

- зобов`язати відповідача здійснити першу реєстрацію транспортного засобу марки VDL BOVA Futura FHD 15.439 (VIN НОМЕР_1 ) в Україні.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що відповідачем безпідставно відмовлено позивачу у проведенні першої реєстрації транспортного засобу.

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 30 листопада 2021 року адміністративний позов задоволено частково. Визнано протиправною бездіяльність Територіального сервісного центру № 3247 Регіонального сервісного центру МВС в Київській області щодо неналежного розгляду по суті заяв Громадської організації інвалідів «Вєлєс» від 01.02.2020 вих. №1/02 і від 11.03.2020 вих. №2/03 з питання здійснення першої реєстрації транспортного засобу. Зобов`язано Територіальний сервісний центр № 3247 Регіонального сервісного центру МВС в Київській області повторно розглянути по суті заяви Громадської організації інвалідів «Вєлєс» від 01.02.2020 вих. №1/02 і від 11.03.2020 вих. №2/03 з питання здійснення першої реєстрації транспортного засобу. В іншій частині позовних вимог відмовлено.

Не погоджуючись з судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позову в повному обсязі.

Апеляційну скаргу обґрунтовано тим, що рішення суду першої інстанції прийнято з порушенням норм матеріального та процесуального права, без повного з`ясування усіх фактичних обставин у справі. Апелянт вказує, що судом першої інстанції не було повідомлено відповідача про час та місце розгляду справи, тому відповідач був позбавлений подати відзив на позовну заяву. Також звертає увагу, що Територіальний сервісний центр № 3247 є структурним підрозділом Регіонального сервісного центру МВС в Київській області, тому не є належним відповідачем по справі.

Розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи, правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, а рішення суду - скасуванню.

Згідно з ст. 317 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції скасовує його та ухвалює нове рішення, якщо визнає, що судом першої інстанції порушено норми матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, між Ірпінською загальноосвітньою школою І-ІІІ ступенів №13 Ірпінської міської ради Київської області (як пожертвувачем) і Громадською організацією інвалідів «Вєлєс» (як обдарованим) був укладений договір про пожертву від 09.01.2020. За умовами цього договору пожертвувач передає, а обдарований приймає у власність на безповоротній та безоплатній основі в пожертву майно (транспортний засіб) для використання з метою, яка відповідає цілям та діяльності Громадської організації та вказаною у п. 1.3 цього договору.

Згідно з п.п. 2.2 п. 2 даного договору пожертвувач зобов`язаний був, зокрема передати обдарованому разом з речами, які предметом пожертви, супроводжувальну документацію (правовстановлюючі документи, технічну документацію).

Також відповідно до п. 3.1 договору сторони визначили, що обдарований набуває права власності на предмет пожертви з моменту його прийняття. Прийняттям пожертви вважається підписання сторонами акту приймання-передачі предмета пожертви і прийняття обдаровуваним документів, які посвідчують право власності на предмет пожертви, прийнятого обдарованим.

Згідно з підписаним названими сторонами акта №1 прийому-передачі благодійної пожертви від 09.01.2020, Ірпінська загальноосвітня школа передала, а Громадська організація прийняла в безоплатне користування гуманітарну допомогу у вигляді предмета пожертви транспортний засіб згідно технічного паспорту та цього акта - автобус марки VDL BOVA Futura FHD 15.439 (VIN НОМЕР_1 ).

У подальшому, 01.02.2020 Громадська організація, в особі її голови Кандиби С.В., звернулася до Територіального сервісного центру № 3247 із письмовою заявою із додатками, де просила відповідача оглянути подані копії документів для здійснення першої реєстрації пожертвуваного транспортного засобу (гуманітарної допомоги).

До вказаної заяви позивач додав наступні копії документів:

1) договору про пожертву від 09.01.2020, укладеного між Ірпінською загальноосвітньою школою І-ІІІ ступенів №13 Ірпінської міської ради Київської області та Громадською організацією інвалідів «Вєлєс», разом із додатком до такого договору - акта прийому-передачі благодійної пожертви від 09.01.20202;

2) свідоцтва про реєстрацію №BOR-K-1-055/12-00117, складеного на німецькій мові та без перекладу на українську мову, з відмітками митниці;

3) малого технічного паспорту на транспортний засіб з транзитними номерами №DD-S-2-052/17-00084, складеного на німецькій мові та без перекладу на українську мову, з відмітками митниці;

4) митної декларації (форми МД-2) №UA10010/2017/070568 від 24.04.2017, що містить відомості про здійснення митного оформлення гуманітарної допомоги - автобус марки BOVA, модель Futura, бувший у використанні, номер шасі НОМЕР_1 , відправник (експортер) - EURO BRIDGE (Німеччина), одержувач - Міжнародна благодійна організація «Козацький фонд «Альбатрос»;

5) великого технічного паспорту від 01.04.1999, складеного на німецькій мові та без перекладу на українську мову;

6) страхового полісу, складеного на німецькій мові та без перекладу на українську мову;

7) дарчого листа Німецько-Українського фонду гуманітарної допомоги і розвитку «EURO BRIDGE» за № 17/03, складеного на німецькій та російській мовах, - за змістом якого автобус марки VDL BOVA Futura FHD 15.439 (кузова № НОМЕР_1 ), який оплачений спонсором та не підлягає продажу, передається в рамках гуманітарної допомоги Міжнародній благодійній організації «Козацький фонд «Альбатрос» у м. Києві для Ірпінської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №13 Ірпінської міської ради Київської області. Також у дарчому листі зазначено, що користувач, тобто власник гуманітарної допомоги (вказаного транспортного засобу) забезпечує технічний стан транспорту за свій рахунок, виконує ремонт і технічне обслуговування;

8) проформи інвойс від 07.02.2017, складеного на німецькій мові та без перекладу на українську мову, з відмітками митниці;

9) договору про надання благодійної допомоги від 24.04.2017, укладеного між Міжнародною благодійною організацією «Козацький фонд «Альбатрос» (як благодійником) та Ірпінською загальноосвітньою школою І-ІІІ ступенів №13 Ірпінської міської ради Київської області (як одержувачем). За умовами цього договору благодійник надає, а одержувач отримує у власність на безповоротній та безоплатній основі транспортні засоби згідно з накладною (додатком №1), а саме: автобус марки VDL BOVA Futura FHD 15.439 (VIN НОМЕР_1 та автобус марки Mercedes-Benz-Sprinter 313 CDI (куз. - № НОМЕР_2 ), всього загальною вартість 501 611 грн;

10) накладної від 24.04.2017 та акта прийому-передачі транспортного засобу від 24.04.2017, підписаних представниками від імені Міжнародної благодійної організації «Козацький фонд «Альбатрос» та Ірпінської загальноосвітньої школи;

11) звернення Громадської організації інвалідів «Вєлєс» до Департаменту протидії митним правопорушенням ДФС України щодо надання консультації з питання порядку надання благодійного пожертвування;

12) листів-відповідей контакт-центру ДФС України;

13) листа-відповіді ДФС України на вказане звернення про надання консультації;

14) рішення Головного управління ДФС у Київській області від 27.06.2017 №1710314600084 про присвоєння Громадській організації (позивачу) ознаки неприбутковості.

У відповідь Територіальний сервісний центр № 3247 Регіонального сервісного центру МВС в Київській області надіслав позивачу лист від 20.02.2020 вих. №К-10 о/п, у тексті якого з посиланням на норми Законів України «Про гуманітарну допомогу», «Про дорожній рух» та «Про деякі питання ввезення на митну територію України та проведення першої державної реєстрації транспортних засобів» повідомило, що: відповідно до ст. 3 Закону України «Про гуманітарну допомогу» переадресування гуманітарної допомоги Громадській організації інвалідів «Вєлєс» можливо здійснювати лише за погодженням з іноземними донорами, за рішенням відповідного спеціально уповноваженого державного органу з питань гуманітарної допомоги. Водночас Територіальний сервісний центр №3247 довело до відома позивача митне оформлення з метою вільного обігу та першу державну реєстрацію в Україні ввезених транспортних засобів нових і таких, що були в користуванні за кодами товарних позицій 8701, 8702 , 8704, 8705 згідно з УКТ ЗЕД, як вироблених в Україні, так і ввезених на митну територію України, нових і таких, що були в користуванні, здійснюють за умови відповідності їх екологічним нормам. У підсумку до наведеного Територіальний сервісний центр № 3247 вказав на необхідність виконання Громадською організацією вимог п.п. 8, 10,15 Постанови Кабінету Міністрів України від 07.09.1998 №1388.

13.03.2020 Громадська організація звернулася до відповідача із заявою (вих. №2/03 від 11.03.2020), у якій просила повторно оглянути завірені копії документів (що були додані до попередньої заяви від 01.02.2020) та визначити час і день здійснення першої реєстрації пожертвуваного транспортного засобу.

Своїм листом від 20.03.2020 вих. № 490 Територіальний сервісний центр № 3247 повідомив позивача, що для реєстрації транспортного засобу останньому необхідно виконати вимоги п.п. 8, 10, 15 Постанови Кабінету Міністрів України від 07.09.1998 №1388 та надати наступні документи: документ, що підтверджує правомірність придбання, отримання, ввезення, митного оформлення транспортного засобу; реєстраційні або прирівняні до них документи іноземної держави; документ, що підтверджує відповідність конструкції і технічного стану даної марки (моделі) транспортного засобу, обов`язковим вимогам правил, нормативів і стандартів України; заяву встановленого зразка; копію установчих документів, завірених відповідним чином; довідку (або інший відповідний документ), форма якої визначається Міноборони, з відміткою військового комісара про постановку транспортного засобу на військовий облік; копію наказу про призначення відповідальної особи, доручення відповідальній особі на отримання відповідної послуги; виписки платника податків та свідоцтво ЄДРПОУ; документ, що посвідчує відповідальну особу (паспорт).

Позивач, вважаючи таку відповідь відповідача необґрунтованою, а свої права порушеними, звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції виходи з того, що відповідачем у даному випадку була допущена протиправна бездіяльність по відношенню до позивача, яка полягає у неналежному розгляді по суті поданих останнім заяв від 01.02.2020 вих. №1/02 і від 11.03.2020 вих. №2/03.

Надаючи правову оцінку обставинам справи та висновкам суду першої інстанції, колегія суддів зазначає наступне.

Суспільні відносини у сфері дорожнього руху та його безпеки, визначає права, обов`язки і відповідальність суб`єктів - учасників дорожнього руху, міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, об`єднань, підприємств, установ і організацій незалежно від форм власності та господарювання (далі - міністерств, інших центральних органів виконавчої влади та об`єднань) врегульовані Законом України «Про дорожній рух» (далі - Закон № 3353-ХІІ).

Відповідно до ст. 34 цього Закону державна реєстрація транспортного засобу полягає у здійсненні комплексу заходів, пов`язаних із перевіркою документів, які є підставою для здійснення реєстрації, а також відсутності будь-яких обтяжень, у тому числі за даними Державного реєстру обтяжень рухомого майна, звіркою і, за необхідності, дослідженням ідентифікаційних номерів складових частин та оглядом транспортного засобу, оформленням і видачею реєстраційних документів та номерних знаків.

Державний облік зареєстрованих транспортних засобів включає в себе процес реєстрації, накопичення, узагальнення, зберігання та передачі інформації про зареєстровані транспортні засоби та їх власників.

Державній реєстрації та обліку підлягають призначені для експлуатації на вулично-дорожній мережі загального користування транспортні засоби усіх типів: автомобілі, автобуси, мотоцикли всіх типів, марок і моделей, самохідні машини, причепи та напівпричепи до них, мотоколяски, інші прирівняні до них транспортні засоби та мопеди, що використовуються на автомобільних дорогах державного значення.

Державна реєстрація та облік автомобілів, автобусів, мотоциклів та мопедів усіх типів, марок і моделей, самохідних машин, причепів та напівпричепів до них, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів здійснюються територіальними органами Міністерства внутрішніх справ України.

Для автоматизованого обліку транспортних засобів, що використовуються на вулично-дорожній мережі загального користування і підлягають державній або відомчій реєстрації, та відомостей про їх власників та належних користувачів ведеться Єдиний державний реєстр транспортних засобів, держателем якого є Міністерство внутрішніх справ України.

Порядок здійснення відомчої реєстрації та ведення обліку транспортних засобів визначається Кабінетом Міністрів України. Для ведення відомчого обліку зареєстрованих транспортних засобів відповідними органами, якими вони зареєстровані, створюються уніфіковані автоматизовані електронно-облікові системи. Відомості відомчого обліку щодо зазначених транспортних засобів є складовою частиною Єдиного державного реєстру. У разі наявності будь-яких обтяжень, реєстрація (перереєстрація) транспортних засобів здійснюється виключно за умови надання згоди на це обтяжувачем (обтяжувачами).

Власники транспортних засобів та особи, які використовують їх на законних підставах, зобов`язані зареєструвати (перереєструвати) належні їм транспортні засоби протягом десяти діб після придбання, митного оформлення, одержання транспортних засобів або виникнення обставин, що потребують внесення змін до реєстраційних документів.

З метою реалізації наведених норм Закону постановою Кабінету Міністрів України від 07.09.1998 №1388 був затверджений Порядок державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів, згідно п. 1 якого визначено, що цим Порядком встановлюється єдина на території України процедура державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів (далі - транспортні засоби), оформлення та видачі реєстраційних документів і номерних знаків.

Відповідно до п. 3 Порядку (у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин), державна реєстрація транспортних засобів проводиться територіальними органами з надання сервісних послуг МВС (далі - сервісні центри МВС) з метою здійснення контролю за відповідністю конструкції та технічного стану транспортних засобів установленим вимогам стандартів, правил і нормативів, дотриманням законодавства, що визначає порядок сплати податків і зборів (обов`язкових платежів), використанням транспортних засобів в умовах воєнного і надзвичайного стану, а також для ведення їх обліку та запобіганню вчиненню щодо них протиправних дій.

Транспортні засоби реєструються за юридичними та фізичними особами в сервісних центрах МВС або через центри надання адміністративних послуг (п. 6 цього Порядку).

Згідно з п. 7 Порядку власники транспортних засобів та особи, що експлуатують такі засоби на законних підставах, або їх представники (далі - власники) зобов`язані зареєструвати (перереєструвати) транспортні засоби протягом десяти діб після придбання (одержання) або митного оформлення, або тимчасового ввезення на територію України, або виникнення обставин, що є підставою для внесення змін до реєстраційних документів. Строк державної реєстрації продовжується у разі подання документів, які підтверджують відсутність можливості своєчасного її проведення власниками транспортних засобів (хвороба, відрядження або інші поважні причини).

Експлуатація транспортних засобів, що не зареєстровані (не перереєстровані) в уповноважених органах МВС та без номерних знаків, що відповідають державним стандартам, а також ідентифікаційні номери складових частин яких не відповідають записам у реєстраційних документах або знищені чи підроблені, забороняється.

Пунктом 8 Порядку № 1388 передбачено, що державна реєстрація (перереєстрація) транспортних засобів проводиться на підставі заяв власників, поданих особисто або уповноваженим представником, і документів, що посвідчують їх особу, підтверджують повноваження представника (для фізичних осіб - нотаріально посвідчена довіреність), а також правомірність придбання, отримання, ввезення, митного оформлення (далі - правомірність придбання) транспортних засобів, відповідність конструкції транспортних засобів установленим вимогам безпеки дорожнього руху, а також вимогам, які є підставою для внесення змін до реєстраційних документів. Не допускаються до державної реєстрації транспортні засоби з правим розташуванням керма (за винятком транспортних засобів, які були зареєстровані в підрозділах Державтоінспекції до набрання чинності Законом України «Про дорожній рух»).

Документами, що підтверджують правомірність придбання транспортних засобів, їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери, є оформлені в установленому порядку: договори, укладені на товарних біржах на зареєстрованих в уповноваженому органі МВС бланках; укладені та оформлені безпосередньо в сервісних центрах МВС у присутності адміністраторів таких органів договори купівлі-продажу (міни, поставки), дарування транспортних засобів, а також інші договори, на підставі яких здійснюється набуття права власності на транспортний засіб; укладені та оформлені в центрах надання адміністративних послуг у присутності адміністраторів таких центрів договори купівлі-продажу (міни, поставки), дарування транспортних засобів, а також інші договори, на підставі яких здійснюється набуття права власності на транспортний засіб; нотаріально посвідчені договори купівлі-продажу (міни, поставки), дарування транспортних засобів, а також інші договори, на підставі яких здійснюється набуття права власності на транспортний засіб; договори купівлі-продажу транспортних засобів, що підлягають першій державній реєстрації в сервісних центрах МВС, за якими продавцями виступають суб`єкти господарювання, що здійснюють оптову та/або роздрібну торгівлю транспортними засобами, і які підписані від імені таких суб`єктів уповноваженою особою; договір комісії між власником транспортного засобу і суб`єктом господарювання, який за таким договором є комісіонером, та договір купівлі-продажу транспортного засобу, за яким продавцем є такий суб`єкт господарювання, які підписані від імені суб`єкта господарювання уповноваженою особою, - у разі продажу транспортних засобів суб`єктами господарювання, що здійснюють оптову та/або роздрібну торгівлю транспортними засобами на підставі договору комісії, укладеного з власником транспортного засобу; свідоцтва про право на спадщину, видані нотаріусом або консульською установою, чи їх дублікати; рішення про закріплення транспортних засобів на праві оперативного управління чи господарського відання, прийняті власниками транспортних засобів чи особами, уповноваженими управляти таким майном; рішення власників майна, уповноважених ними органів про передачу транспортних засобів з державної в комунальну власність чи з комунальної власності в державну власність; копія рішення суду, засвідчена в установленому порядку, із зазначенням юридичних чи фізичних осіб, які визнаються власниками транспортних засобів, марки, моделі, року випуску таких засобів, а також ідентифікаційних номерів їх складових частин; довідка органу соціального захисту населення або управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань, що виділили автомобіль або мотоколяску; акт приймання-передачі транспортних засобів за формою згідно з додатком 6, виданий підприємством-виробником або підприємством, яке переобладнало чи встановило на транспортний засіб спеціальний пристрій згідно із свідоцтвом про погодження конструкції транспортного засобу щодо забезпечення безпеки дорожнього руху, із зазначенням ідентифікаційних номерів такого транспортного засобу та конкретного одержувача; митна декларація на бланку єдиного адміністративного документа на паперовому носії або електронна митна декларація, або видане органом доходів і зборів посвідчення про реєстрацію в уповноважених органах МВС транспортних засобів чи їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери; договір фінансового лізингу; акт про проведені електронні торги або постанова та акт про передачу майна стягувачу в рахунок погашення боргу, видані органом державної виконавчої служби або приватним виконавцем; договір купівлі-продажу транспортного засобу, укладений за результатами прилюдних торгів (аукціону) або електронних торгів, за яким продавцем виступає Національне агентство з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів.

У разі митного оформлення транспортних засобів, їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери, які ввозяться на митну територію України, за електронною митною декларацією така декларація з накладеним кваліфікованим електронним підписом відповідальної посадової особи органу доходів і зборів передається за допомогою засобів інформаційно-телекомунікаційних систем органам МВС.

Згідно із п. 10 Порядку № 1388 державна реєстрація транспортних засобів, що перебували в експлуатації та ввезені на митну територію України, проводиться за умови відповідності конструкції і технічного стану даної марки (моделі) транспортних засобів та їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери, обов`язковим вимогам правил, нормативів і стандартів України, що підтверджується сертифікатом відповідності або свідоцтвом про визнання іноземного сертифіката, копію яких власники подають до сервісного центру МВС.

Крім того, п. 15 Порядку визначено, що під час проведення державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку транспортні засоби (крім випадків реєстрації нових транспортних засобів, перереєстрації транспортних засобів у зв`язку із зміною найменування та адреси юридичних осіб, прізвища, імені чи по батькові, місця проживання фізичних осіб, які є власниками транспортних засобів, установлення газобалонного обладнання, видачі тимчасового реєстраційного талона під час передачі права користування та/або розпорядження транспортними засобами, вибракування їх у цілому) підлягають огляду фахівцями експертної служби МВС з метою звірення ідентифікаційних номерів їх складових частин з номерами, зазначеними в поданих власником для реєстрації документах. За результатами огляду в документах, які подаються для державної реєстрації, робиться відповідна відмітка або складається акт огляду. Експертне дослідження транспортного засобу і реєстраційних документів на транспортний засіб (інших документів, які є підставою для реєстрації транспортного засобу) проводиться за заявою власника з метою визначення справжності ідентифікаційних номерів транспортного засобу і реєстраційних документів. Експертне дослідження проводиться фахівцями експертної служби МВС або судовими експертами державних спеціалізованих установ, які мають присвоєну в установленому Законом України «Про судову експертизу» порядку кваліфікацію судового експерта з правом проведення досліджень за відповідними експертними спеціальностями. За результатами дослідження складається висновок експертного дослідження, який додається до документів, що подаються для державної реєстрації. Установлення відповідності конструкції, перевірка за Єдиним державним реєстром транспортних засобів, автоматизованою базою даних про розшукувані транспортні засоби, банком даних Генерального секретаріату Інтерполу, перевірка відомостей про обмеження відчуження за Державним реєстром обтяжень рухомого майна та відомостей про документи, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України, а також про реєстрацію місця проживання за Єдиним державним демографічним реєстром, відомостей про особу за Єдиним реєстром боржників, дійсності довіреності за Єдиним реєстром довіреностей проводяться уповноваженими особами сервісного центру МВС.

З матеріалів справи вбачається, що в лютому 2020 року позивач звернувся до відповідача, як визначеного чинним законодавством суб`єкта владних повноважень відповідального за проведення державної реєстрації ввезених на митну територію транспортних засобів (в т.ч. бувших у використанні) із заявою про погодження поданого пакету документів та здійснення державної реєстрації отриманого позивачем у пожертву від благодійника транспортного засобу, що попередньо був ввезений на митну територію України як гуманітарна допомога.

Разом з тим, як видно з тексту листа Територіального сервісного центру №3247 (вих. №490 від 20.03.2020), відповідач без дослідження та проведення ґрунтовного аналізу змісту поданих позивачем документів повідомив Громадську організацію про необхідність подання пакету документів за загальним переліком для вирішення питання щодо першої реєстрації транспортного засобу.

При цьому, відповідач не навів в тексті свого листа жодних зауважень до змісту поданих позивачем документів, пояснень (висновків) стосовно того, чому подані документи за своїм обсягом і змістом, з урахуванням обставин, за яких такі документи були фактично подані, не відповідали встановленому переліку документів, необхідних для проведення першої реєстрації транспортного засобу на території України.

Судом першої інстанції вірно вказано, що відповідачем у даному випадку була допущена протиправна бездіяльність по відношенню до позивача, яка полягає у неналежному розгляді по суті поданих останнім заяв від 01.02.2020 вих. №1/02 і від 11.03.2020 вих. №2/03.

Разом із тим, колегія суддів зазначає, що відповідачем у справі зазначено Територіальний сервісний центр № 3247 Регіонального сервісного центру МВС в Київській області.

Відповідно до Положення про територіальний сервісний центр, затвердженого наказом МВС України від 19.07.2016 №54 - ТСЦ №3247 є структурним підрозділом Регіонального сервісного центру МВС в Київській області і не являється окремою юридичною особою.

Згідно розділу 6 пункту 10 Положення про Регіональний сервісний центр МВС в Київській області, затвердженого наказом МВС України від 07.11.2015 №1411 (в редакції наказу МВС України від 19.05.2017 №411), РСЦ МВС в Київській області має право укладати договори, бути позивачем та відповідачем у суді.

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 12.02.2020 №79 «Деякі питання територіальних органів Міністерства внутрішніх справ», РСЦ МВС в Київській області ліквідовується, як юридична особа публічного права.

Встановлено, що територіальні органи з надання сервісних послуг Міністерства внутрішніх справ, які ліквідовуються, згідно з п.1 цієї постанови, продовжували здійснювати повноваження та функції, покладені на зазначені органи, до впорядкування структури Головного сервісного центру МВС.

Наказом МВС від 03.03.2020 №218 «Про утворення ліквідаційних комісій територіальних органів з надання сервісних послуг Міністерства внутрішніх справ» (зі змінами від 25.05.2020 №410), призначено головою ліквідаційної комісії Регіонального сервісного центру МВС в Київській області Горбоноса М.М.

Наказом РСЦ МВС в Київській області від 05.03.2020 №9 «Про затвердження персонального складу ліквідаційної комісії Регіонального сервісного центру МВС в Київській області», (зі змінами від 04.08.2020 №20) визначено персональний склад ліквідаційної комісії Регіонального сервісного центру МВС в Київській області.

05.03.2020 були внесені відповідні відомості до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Наказом МВС України «Про затвердження структури Головного сервісного центру» від 24.02.2020 171 (зі змінами від 25.03.2020 №296), впорядковано структуру Головного сервісного центру Міністерства внутрішніх справ, чим припинено здійснення повноважень та функцій на певні органи.

Тобто, орган державної влади, на який після ліквідації РСЦ МВС в Київській області покладено функції попереднього на Регіональний сервісний центр ГСЦ МВС в Київській області (філія ГСЦ МВС).

Таким чином, виходячи з вищевикладених норм та враховуючи обсяг повноважень і функцій РСЦ МВС в Київській області (Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Київській області, як правонаступника) та його структурних підрозділів, колегія суддів вважає, що Територіальний сервісний центр № 3247 Регіонального сервісного центру МВС в Київській області не може виступати самостійним відповідачем у даній справі, оскільки належним відповідачем є саме РСЦ МВС в Київській області (Регіональний сервісний центр ГСЦ МВС в Київській області, як правонаступник), як відповідний орган, на який, покладено функціональний обов`язок бути відповідачем у справі.

Відповідно до ст.ст. 25, 26, 42 КАС України на позивача покладено обов`язок визначати відповідача у справі. Водночас позивач не позбавлений права звернутись до суду з клопотанням про залучення до участі у справі співвідповідачів і третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог.

Однак, РСЦ МВС в Київській області, не був визначений позивачем, як відповідач у розгляді цієї справи та судом першої інстанції залучений не був, заміну неналежного відповідача чи залучення співвідповідача судом проведено також не було.

Таким чином, позивачем заявлено позов до неналежного відповідача - Територіального сервісного центру № 3247 Регіонального сервісного центру МВС в Київській області, тоді як у розглядуваній справі належним відповідачем є Регіональний сервісний центр МВС в Київській області (його правонаступник).

За приписами ч. 3 ст. 48 КАС України, якщо позов подано не до тієї особи, яка повинна відповідати за позовом, суд до ухвалення рішення у справі за згодою позивача замінює первісного відповідача належним відповідачем, не закриваючи провадження у справі, якщо це не потягне за собою зміни підсудності адміністративної справи. Суд має право за клопотанням позивача до ухвалення рішення у справі залучити до участі у ній співвідповідача.

Отже, з наведеної норми слідує, що можливість заміни неналежного відповідача може здійснюватися виключно під час розгляду справи в суді першої інстанції.

У даному випадку, суд апеляційної інстанції переглядаючи рішення суду першої інстанції в порядку апеляційного провадження, позбавлений можливості в межах наданої йому КАС України компетенції виправити вказаний процесуальний недолік суду першої інстанції та має відмовити у задоволенні позовних вимог з мотивів того, що позов заявлено до неналежного позивача, оскільки ч. 7 ст. 48 вказаного Кодексу визначено, що заміна відповідача допускається до ухвалення рішення судом першої інстанції. Іншого процесуальним законодавством не передбачено.

При цьому, колегія суддів зауважує, що відмова у задоволенні адміністративного позову, заявленого до неналежного відповідача, враховуючи неможливість його заміни на стадії перегляду судового рішення в апеляційному порядку, не позбавляє позивача права на повторне звернення до суду з тим самим позовом, проте, вже до належного відповідача.

Враховуючи ту обставину, що адміністративний позов заявлено до неналежного відповідача та з врахуванням відсутності у суду апеляційної інстанції можливості замінити його належним відповідачем, колегія суддів приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення адміністративного позову, який заявлений до неналежного відповідача.

Відповідно до пункту 30 рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Hirvisaari v. Finland» від 27 вересня 2001 року, рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя .

Згідно пункту 29 рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Ruiz Torija v. Spain» від 9 грудня 1994 року, статтю 6 не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін. Відповідно, питання, чи дотримався суд свого обов`язку обґрунтовувати рішення може розглядатися лише в світлі обставин кожної справи

Згідно пункту 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.

У зв`язку з викладеним, колегія суддів доходить висновку про необхідність задовольнити апеляційну скаргу.

Керуючись ст. ст. 242, 243, 251, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів -

П О С Т А Н О В И Л А :

Апеляційну скаргу Регіонального сервісного центру МВС в Київській області - задовольнити.

Рішення Київського окружного адміністративного суду від 30 листопада 2021 року - скасувати та прийняти нову постанову, якою у задоволенні позову Громадської організації інвалідів «Вєлєс» - відмовити.

Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття та може бути оскаржена в порядку та строки, встановлені ст.ст. 328, 329 КАС України.

Повний текст постанови виготовлено 03.10.2022.

Головуючий суддя: А.Ю. Кучма

В.О. Аліменко

Н.В. Безименна

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.10.2022
Оприлюднено04.10.2022
Номер документу106570161
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них дорожнього руху

Судовий реєстр по справі —320/3816/20

Постанова від 03.10.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кучма Андрій Юрійович

Ухвала від 14.07.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кучма Андрій Юрійович

Ухвала від 13.01.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кучма Андрій Юрійович

Рішення від 30.11.2021

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Панова Г. В.

Ухвала від 01.06.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Панова Г. В.

Ухвала від 12.05.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Панова Г. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні