ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
03 жовтня 2022 року ЛуцькСправа № 140/15433/20 Волинський окружний адміністративний суд у складі судді Денисюка Р.С., розглянувши в порядку письмового провадження заяву Сільськогосподарського приватного підприємства Олімп-Агро про встановлення судового контролю за виконанням рішення суду в адміністративній справі за позовом Сільськогосподарського приватного підприємства Олімп-Агро до Головного управління ДПС у Волинській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Сільськогосподарське приватне підприємство Олімп-Агро (далі СГПП Олімп-Агро, позивач) звернулося з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області (далі ГУ ДПС у Волинській області, відповідач-1), Державної податкової служби України (далі ДПС України, відповідач-2) про визнання протиправними та скасування рішень Комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 30.07.2020 № 1782578/32890346, від 30.07.2020 № 1782577/32890346 про відмову в реєстрації податкових накладних № 3 від 17.07.2020 та № 4 від 20.07.2020 та зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкові накладні № 3 від 17.07.2020 та № 4 від 20.07.2020.
Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 30.12.2020, яке набрало законної сили 03.08.2021, позов задоволено повністю; визнано протиправними та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 30.07.2020 № 1782578/32890346, від 30.07.2020 № 1782577/32890346 про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, подані Сільськогосподарським приватним підприємством Олімп-Агро податкові накладні № 3 від 17.07.2020 та № 4 від 20.07.2020; стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Волинській області на користь Сільськогосподарського приватного підприємства Олімп-Агро судовий збір у розмірі 2102,00 грн та стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України на користь Сільськогосподарського приватного підприємства Олімп-Агро судовий збір у розмірі 2102,00 грн.
Ухвалою суду від 28.12.2021 замінено в даній справі сторону виконавчого провадження з виконання рішення Волинського окружного адміністративного суду від 22.01.2021 - боржника Головне управління ДПС у Волинській області (ідентифікаційний код 43143484) на його правонаступника Головне управління ДПС у Волинській області (ідентифікаційний код ВП 44106679).
22.09.2022 до суду від представника позивача надійшла заява про встановлення судового контролю за виконанням рішення суду від 30.12.2020 в частині зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні № 3 від 17.07.2020 та № 4 від 20.07.2020.
Заява обґрунтована тим, що з метою примусового виконання рішення суду позивач реалізував своє право на звернення до органів виконавчої служби, однак станом на дату звернення з даною заявою ДПС України ухиляється від виконання рішення суду, яке набрало законної сили, що зумовлює необхідність у встановленні судового контролю за виконанням рішення суду від 30.12.2020 (т.2 а.с.113-115).
Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 26.09.2022 заяву про встановлення судового контролю за виконанням рішення суду призначено до судового розгляду у судовому засіданні на 14:00 30.09.2022 (т.2 а.с.129) та 30.09.2022 розгляд вказаної заяви було відкладено на 12:30 03.10.2022.
У поданих до суду запереченнях представник ДПС України просить відмовити у задоволенні заяви у зв`язку із відсутністю підстав для встановлення судового контролю. Вказує на те, що примусове виконання рішення суду від 30.12.2020 у даній справі здійснюється в рамках виконавчого провадження, яке на теперішній час не закінчене, і державним виконавцем вчиняються всі дії, необхідні для примусового його виконання. При цьому, позивачем не надано доказів неможливості виконання рішення суду згідно з вимогами Закону України «Про виконавче провадження», а тому підстави для застосування інституту судового контролю відсутні.
Водночас, ДПС України наразі вживаються заходи спрямовані на виконання рішення суду від 30.12.2020 у даній справі. Зокрема, повідомлено структурні підрозділи ДПС про набрання законної сили рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 30.12.2020 у справі № 140/15433/20 та необхідність його виконання. Крім цього, зважаючи на той факт, що виконання судового рішення пов`язане з опрацюванням інформації в інформаційних системах ДПС, було розроблено організаційно-розпорядчий документ, який врегульовує питання і процес виконання судових рішень, а саме Порядок, що визначає механізм вирішення питань щодо виконання судових рішень стосовно реєстрації або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування кількісних та вартісних показників до них в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений наказом ДПС від 12.05.2022 № 220 «Про затвердження порядків виконання окремих судових рішень». Прийняття вказаного порядку зумовлено застосуванням адміністративними судами різних способів захисту прав позивачів та, як наслідок, необхідністю вироблення методологічних та технічних аспектів виконання судового рішення, виправлення недоліків судових рішень (описок, неточностей, тощо) з урахуванням передбачених Кодексом адміністративного судочинства України процедур та прав (отримання роз`яснення судового рішення, зміна способу та/або порядку його виконання тощо). Зокрема, виконання судового рішення потребує методологічного забезпечення в частині обрахунку суми податку на додану вартість, на яку платник має право зареєструвати податкову накладну/розрахунок коригування в ЄРПН у разі виконання ДПС рішення суду.
Також посилається на введення на території України воєнного стану, у зв`язку з чим, працівники органу ДПС України перебували у простої, встановленому наказом ДПС України від 24.02.2022 № 243-о «Про встановлення простою у роботі Державної податкової служби України та її територіальних органах» та наявні технічні обмеження у роботі електронних сервісів ДПС, структурних підрозділів та Департаментів ДПС. Зокрема, системи ЄРПН відновлено лише 27.05.2022.
Відтак наведені обставини призводять до збільшення терміну виконання судового рішення, однак ДПС України наразі вживаються невідкладні заходи, спрямовані на виконання судового рішення Волинського окружного адміністративного суду від 30.12.2020 у справі № 140/15433/20 в частині реєстрації податкових накладних в ЄРПН, проте наявні факти не свідчать про умисне невиконання судового рішення, а також недобросовісності у діях суб`єкта владних повноважень, які свідчили б про ухилення останнього від виконання рішення суду.
Вказує, що суд позбавлений процесуальної можливості встановлення судового контролю за відповідною заявою позивача вже після постановлення рішення у справі (т. 2 а.с. 134-137).
Представник позивача та представник ГУ ДПС у Волинській області і ДПС України подали письмові заяви про розгляд заяви про встановлення судового контролю за виконанням рішення суду без їх участі (т. 2 а.с. 149, 152).
З урахуванням вимог частини четвертої статті 229, частини четвертої статті 382 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), розгляд заяви про встановлення судового контролю за виконанням рішення суду проведено в порядку письмового провадження, без фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу.
Дослідивши письмові докази, суд дійшов висновку, що зазначену заяву необхідно задовольнити з таких мотивів та підстав.
Відповідно до частини першої статті 382 КАС України суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, може зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.
Згідно із частиною другою статті 382 КАС України за наслідками розгляду звіту суб`єкта владних повноважень про виконання рішення суду або в разі неподання такого звіту суддя своєю ухвалою може встановити новий строк подання звіту, накласти на керівника суб`єкта владних повноважень, відповідального за виконання рішення, штраф у сумі від двадцяти до сорока розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Отже, частиною першою статті 382 КАС України передбачено право суду встановити судовий контроль за виконанням рішення суду. Такий контроль здійснюється судом шляхом зобов`язання надати звіт про виконання судового рішення, розгляду поданого звіту на виконання постанови суду, а в разі неподання такого звіту - встановленням нового строку для подання звіту і накладенням штрафу. Одночасно, зазначені процесуальні дії є диспозитивним правом суду, яке може використовуватися в залежності від наявності об`єктивних обставин, які підтверджені належними і допустимими доказами (вказані висновки щодо застосування положень статті 382 КАС України викладені, зокрема, у постанові Верховного Суду від 23.06.2020 у справі №802/357/17-а).
Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 30.12.2020 у даній справі суд не зобов`язував відповідачів ГУ ДПС у Волинській області та ДПС України подати звіт про виконання судового рішення.
ПоложенняКАС Українине містять обмеження щодо стадій процесу на яких може бути вирішено питання про застосування заходів судового контролю, передбачених ч. 1 ст. 382 КАС України. Тобто, зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення, суд може й після ухвалення такого рішення за наслідком розгляду клопотання позивача. Вказана позиція узгоджується із правовою позицією Великої Палати Верховного Суду викладеною в ухвалі від 20.06.2018 у справі № 800/592/17, та правовою позицію Верховного Суду в ухвалі від 05.07.2018 у справі № 206/3911/17.
У справі № 800/592/17 Велика Палата Верховного Суду змінила підхід до правил застосування судового контролю, роз`ясненого у Постанові Пленуму Вищого адміністративного суду України № 3 від 13.03.2017 "Про огляд практики застосування адміністративними судами статті 267 Кодексу адміністративного судочинства". Вищий адміністративний суд України вважав, що суд першої чи апеляційної інстанції може застосовувати судовий контроль за виконанням рішення суб`єкта владних повноважень відповідачем у справі під час прийняття рішення у справі. Натомість, Велика Палата Верховного Суду дійшла висновку, що клопотання про встановлення судового контролю може бути подане й після ухвалення судового рішення у справі.
Отже, на думку суду, вказана обставина не позбавляє позивача права звернутися до суду із заявою про встановлення судового контролю за виконанням рішення суду після його ухвалення, у зв`язку із чим суд відхиляє доводи представника відповідача про те, що суд позбавлений процесуальної можливості встановлення судового контролю за відповідною заявою позивача вже після постановлення рішення у справі.
Відтак, необхідно встановити наявність підстав для покладення (в порядку частини першої статті 382 КАС України) на відповідача як суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, обов`язку подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення у цій справі.
Судом встановлено, що рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 30.12.2020, яке набрало законної сили 03.08.2021, у даній справі позов задоволено повністю; визнано протиправними та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 30.07.2020 № 1782578/32890346, від 30.07.2020 № 1782577/32890346 про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, подані Сільськогосподарським приватним підприємством Олімп-Агро податкові накладні № 3 від 17.07.2020 та № 4 від 20.07.2020; стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Волинській області на користь Сільськогосподарського приватного підприємства Олімп-Агро судовий збір у розмірі 2102,00 грн та стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України на користь Сільськогосподарського приватного підприємства Олімп-Агро судовий збір у розмірі 2102,00 грн.
З комп`ютерної програми Діловодство спеціалізованого суду встановлено, що на виконання рішенням суду від 30.12.2020 у справі №140/15433/20 Волинський окружний адміністративний суд 10.12.2021 видав, зокрема, виконавчий лист № 23574/2021 про зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, подані Сільськогосподарським приватним підприємством Олімп-Агро податкові накладні № 3 від 17.07.2020 та № 4 від 20.07.2020.
Постановою головного державного виконавця Відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України Кузьменком О.С. від 22.12.2021 ВП №67978187 відкрито виконавче провадження з виконання виконавчого листа №140/15433/20, виданого 10.12.2021 Волинським окружним адміністративним судом, зобов`язано боржника ДПС України виконати рішення суду протягом 10 робочих днів (т. 2 а.с. 124).
На звернення позивача про виконання рішення суду від 30.12.2020 у справі №140/15433/20, ДПС України листом від 10.01.2022 № 342/6/99-00-20-02-03-06 повідомила позивача про те, що ДПС вживаються заходи з виконання рішення Волинського окружного адміністративного суду від 30.12.2020 у справі №140/15433/20 в частині реєстрації податкових накладних в ЄРПН. Додатково зазначила, що судові рішення з питань зупинення реєстрації або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування в ЄРПН, які набрали законної сили, виконуються з дотриманням норм ПК України та КАС України та проводяться з урахуванням вимог постанови Кабінету Міністрів України від 29.10.2020 № 1246 «Про затвердження порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних», постанови Кабінету Міністрів України від 16.10.2014 № 569 «Деякі питання електронного адміністрування податку на додану вартість», наказу Міністерства фінансів України від 31.12.2015 № 1307 «Про затвердження форми податкової накладної та порядку заповнення податкової накладної», проте виконання рішення суду такої категорії потребує певного часу для його реалізації (т.2 а.с. 125-126).
25.07.2022 старшим державним виконавцем винесено постанову ВП № 67978187 про накладення штрафу на ДПС України у розмірі 5100,00 грн за невиконання без поважних причин рішення суду та зобов`язано ДПС України виконати рішення суду протягом 10 робочих днів та попереджено про кримінальну відповідальність за умисне невиконання рішення суду (т. 2 а.с. 127).
30.08.2022 старшим державним виконавцем винесено постанову ВП № 67978187 про накладення штрафу на ДПС України у розмірі 10200 грн за невиконання без поважних причин рішення суду (т.2 а.с. 121).
Постанова про закінчення виконавчого провадження № 67978187 на підставі статті 39 Закону України «Про виконавче провадження» на даний час не винесена.
Проте, як встановлено судом та не заперечується представником відповідачів, рішення Волинського окружного адміністративного суду від 30.12.2020 у даній справі (в частині зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, подані Сільськогосподарським приватним підприємством Олімп-Агро податкові накладні № 3 від 17.07.2020 та № 4 від 20.07.2020) не виконано, незважаючи нанабранняним законної сили ще 03.08.2021.
Разом з тим, судом не встановлено обставин, що свідчили б про наявність поважних причин, які перешкоджали виконанню рішення суду та відповідачем суду не надано жодних доказів поважності причин невиконання вказаного рішення суду у встановлений органом державної виконавчої служби строк чи вжиття ДПС України усіх належних заходів, спрямованих на виконання судового рішення, відповідачем.
Посилання представника відповідачів на введення воєнного стану в Україні як на причину невиконання рішення суду, суд до уваги не приймає, оскільки рішення суду у вказаній справі набрало законної сили ще 03.08.2021, тобто за півроку до введення воєнного стану Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» та відповідач не був позбавлений можливості виконати таке рішення суду до введення воєнного стану в Україні.
При цьому, наказом ДПС України від 14.04.2022 № 184 «Про припинення простою в роботі деяких територіальних органів ДПС» припинено простій у роботі з 15.04.2022 деяких територіальних органів ДПС, і з цього часу впродовж п`яти місяців, рішення суду від 30.12.2020 також лишається не виконаним ДПС України.
Твердження представника відповідачів про те, що виконання рішення суду від 30.12.2020 у справі №140/15433/20 здійснюється в рамках виконавчого провадження, яке на даний час не закінчене, суд до уваги не приймає та зазначає, що державним виконавцем 25.07.2022 та 30.08.2022 було винесено постанови ВП № 67978187 про накладення штрафу на ДПС у розмірі 5100,00 грн та 10200,00 грн відповідно, за невиконання без поважних причин рішення суду та попереджено ДПС України про кримінальну відповідальність за умисне невиконання рішення суду.
Отже, державним виконавцем відповідно до статі 63 Закону України «Про виконавче провадження» було перевірено виконання рішення боржником та здійснено заходи примусового виконання рішень у спосіб та в порядку, які встановлені цим Законом.
Направлення повідомлення про притягнення до кримінальної відповідальності боржника є останньою дією після вчинення державним виконавцем усіх можливих дій із виконання рішення суду, після якої державний виконавець повинен винести постанову про закінчення виконавчого провадження та свідчить про вжиття ним усіх передбачених законом заходів щодо повідомлення уповноважених органів про невиконання рішення суду.
На думку суду, накладення штрафів, в даному випадку, є достатніми заходами виконання рішення суду, якщо при цьому відсутні докази, які б підтверджували факт реального виконання судового рішення чи вжиття вичерпних заходів з його виконання.
Тож не звернення на даний час державного виконавця до правоохоронних органів з повідомленням про вчинення боржником кримінального правопорушення та не винесення постанови про закінчення виконавчого провадження не є підставою для висновку про те, що державним виконавцем не ужито всіх можливих заходів для виконання рішення суду.
У даному випадку внесення державним виконавцем повідомлення про вчинення боржником кримінального правопорушення та постанови про закінчення виконавчого провадження є процесуальними документами, які завершують стадію примусового виконання рішення суду за якими боржник зобов`язаний вчинити певні дії, або утриматися від їх вчинення. При цьому в межах виконавчого провадження № 67978187 виконавцем вчинено всі виконавчі дії, які не призвели до примусового виконання судового рішення.
Наведені обставини, на думку суду, свідчать про ухилення боржника від виконання рішення суду.
Враховуючи викладене, оскільки відповідач ДПС України тривалий час не виконує судове рішення, яке набрало законної сили, суд дійшов висновку щодо наявності правових підстав для вжиття заходів судового контролю шляхом зобов`язання ДПС України подати до Волинського окружного адміністративного суду протягом 20 (двадцяти) днів з моменту набрання ухвалою законної сили звіт про виконання рішення суду від 30.12.2020 у справі №140/15433/20 в частині зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, подані Сільськогосподарським приватним підприємством Олімп-Агро податкові накладні № 3 від 17.07.2020 та № 4 від 20.07.2020.
Керуючись статтями 229, 243, 248, 382 КАС України, суд
УХВАЛИВ:
Заяву Сільськогосподарського приватного підприємства Олімп-Агро про встановлення судового контролю за виконанням рішення суду задовольнити.
Зобов`язати Державну податкову службу України подати до Волинського окружного адміністративного суду протягом 20 (двадцяти) днів з моменту набрання ухвалою законної сили звіт про виконання рішення Волинського окружного адміністративного суду від 30.12.2020 у справі №140/15433/20 в частині зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, подані Сільськогосподарським приватним підприємством Олімп-Агро податкові накладні від 17.07.2020 №3 та від 20.07.2020 №4.
Ухвала набирає законної сили в порядку та строки, визначені статтею 256 КАС України та може бути оскаржена в апеляційному порядку шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом п`ятнадцяти днів з дня її складення.
Суддя Р.С. Денисюк
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.10.2022 |
Оприлюднено | 06.10.2022 |
Номер документу | 106590915 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Інші скарги та заяви в процесі виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) |
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Денисюк Руслан Степанович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Денисюк Руслан Степанович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Денисюк Руслан Степанович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Денисюк Руслан Степанович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні