Постанова
від 04.10.2022 по справі 200/1072/22
ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 жовтня 2022 року справа №200/1072/22

м. Дніпро

Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді: Сіваченка І.В., суддів: Гаврищук Т.Г., Блохіна А.А., розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 08 червня 2022 року (повне судове рішення складено 08 червня 2022 року у м. Слов`янську) у справі № 200/1072/22 (суддя в І інстанції Голубова Л.Б.) за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

УСТАНОВИВ:

У січні 2022 року представник позивача Топчийов Євген Володимирович, який діє в інтересах ОСОБА_1 , звернувся до суду з позовною заявою до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області (далі ГУ ПФУ в Донецькій області) про:

- визнання протиправним та скасування рішення № 056350005852 від 12.07.2021 про відмову у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах;

- зобов`язання призначити пенсію на пільгових умовах відповідно до Закону України від 09 липня 2003 року № 1058-IV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (далі Закон № 1058-IV) з 04.08.2020.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що після досягнення позивачем 55 років, 04.08.2020 позивач через електронні засоби звернувся до Бахмутсько-Лиманського об`єднаного управління ПФУ Донецькій області з проханням призначити йому пенсію за віком на пільгових умовах відповідно до частини 2 ст.114 Закону № 1058-IV.

На дату звернення позивач мав право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, оскільки згідно трудової книжки його страховий стаж склав 35 років 3 місяці 6 днів, а пільговий стаж склав більш ніж 12 років 6 місяців.

Рішенням від 06.08.2020 № 145 позивачу в призначенні пенсії було відмовлено.

Підставою для прийняття рішення було те, що позивач не надав гарантійний лист підприємства про перерахування коштів на рахунок управління для покриття витрат, пов`язаних з виплатою пенсії та підтвердження пільгового стажу.

Згідно рішення Донецького окружного адміністративного суду від 01.04.2021 по справі № 200/1269/21-а, яке набрало законної сили 25.06.2021 на підставі ухвали Першого апеляційного адміністративного суду визнано протиправним та скасовано рішення Бахмутсько-Лиманського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області від 06 серпня 2020 року № 145 про відмову в призначенні пенсії ОСОБА_1 за віком на пільгових умовах, зобов`язано Бахмутсько-Лиманське об`єднане управління Пенсійного фонду України Донецької області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про призначення пенсії за віком на пільгових умовах з урахуванням встановлених судом обставин у справі.

Наприкінці листопада 2021 року ОСОБА_1 під розпис, на пошті отримав конверт, датований 22.11.2021, в якому знаходилася відповідь про те, що відповідачем прийнято рішення від 12.07.2021 за № 056350005852 про відмову у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах.

Наприкінці грудня 2021 року ОСОБА_1 під розпис на пошті отримав конверт, датований 03.12.2021, в якому знаходився супровідний лист від 01.12.2021 та копія рішення від 12.07.2021 за №056350005852 про відмову у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах.

Підставою для відмови було те, що позивач не надав докази пільгової роботи за період з 01.02.2005 по 31.07.2020 та не надав гарантійний лист підприємства про перерахунок коштів на рахунок управляння для покриття витрат пов`язаних з виплатою пенсії на пільгових умовах.

Представник позивача зауважив, що твердження відповідача в частині гарантійних листів є абсурдним, оскільки такі листи позивач надавав і вони були від 26.01.2021, а останній був особисто зданий позивачем на прийомі 04.10.2021. Також відповідачу був наданий новий гарантійний лист від 18.11.2021, який останні забрали і додали до документів.

Позивач вважав рішення ГУ ПФУ в Донецькій області від 12.07.2021 за № 056350005852 неправомірним та через свого представника звернувся до суду з відповідними вимогами.

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 08 червня 2022 року позов задоволено.

Визнано протиправним та скасовано рішення ГУ ПФУ в Донецькій області № 056350005852 від 12.07.2021 про відмову у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах ОСОБА_1 .

Зобов`язано відповідача призначити позивачу пенсію за віком на пільгових умовах відповідно до Закону № 1058-IV з дати первинного звернення ОСОБА_1 з 04.08.2020.

Не погодившись з таким рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просив рішення місцевого суду скасувати та прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.

В обґрунтування зазначено, що, на виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду від 01.04.2021 по справі № 200/1269/21-а ГУ ПФУ в Донецькій області рішенням від 12.07.2021 № 056350005852 позивачу знову відмовлено у призначенні пільгової пенсії, з підстав відсутності необхідного пільгового стажу, оскільки позивач не надав докази пільгової роботи за період з 01.02.2005 по 31.07.2020 та не надав гарантійний лист підприємства про перерахунок коштів на рахунок управляння для покриття витрат пов`язаних з виплатою пенсії на пільгових умовах.

Справа розглянута у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами відповідно до ст. 311 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги.

Суд апеляційної інстанції, заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи і обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, вважає за необхідне вимоги, викладені в апеляційній скарзі, залишити без задоволення, з таких підстав.

Судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що ОСОБА_1 є громадянином України, про що свідчить паспорт серії НОМЕР_1 . Згідно паспортних даних позивач зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 .

04.08.2020 позивач звернувся до Бахмутсько-Лиманського об`єднаного управління ПФУ Донецькій області з заявою про призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до частини 2 ст.114 Закону № 1058-IV, проте рішенням від 06.08.2020 № 145 позивачу в призначенні пенсії було відмовлено, оскільки до пільгового стажу не враховано певний період роботи та позивач не надав гарантійний лист підприємства про перерахування коштів на рахунок управління для покриття витрат, пов`язаних з виплатою пенсії та підтвердження пільгового стажу. З зазначених причин позивач звернувся до суду та оскаржив рішення пенсійного органу.

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 01.04.2021 по справі № 200/1269/21-а, яке набрало законної сили 25.06.2021 згідно ухвали Першого апеляційного адміністративного суду, визнано протиправним та скасовано рішення Бахмутсько-Лиманського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області від 06 серпня 2020 року № 145 про відмову в призначенні пенсії ОСОБА_1 за віком на пільгових умовах та зобов`язано Бахмутсько-Лиманське об`єднане управління Пенсійного фонду України Донецької області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про призначення пенсії за віком на пільгових умовах з урахуванням встановлених судом обставин у справі.

Зокрема, вказаним судовим рішенням встановлено, що рішенням начальника Бахмутсько-Лиманського об`єднаного УПФУ Донецької області № 145 від 06.08.2020 розглянуто заяву позивача № 7137 від 04.08.2020 про призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до частини другої статті 114 Закону № 1058-IV.

В рішенні зазначено, що пільгові довідки та гарантійних лист підприємства або організації про перерахунок коштів на рахунок управління для покриття витрат. пов`язаних з виплатою пенсії відсутні. На підставі наданих документів та отриманих даних персоніфікованого обліку страховий стаж позивача складає 35 років 3 місяці 6 днів, тому відмовлено позивачу в призначенні за віком на пільгових умовах.

В трудовій книжці позивача НОМЕР_2 містяться наступні записи:

01.02.2005 позивач прийнятий електрослюсарем з ремонту устаткування розподільчих пристроїв 3 розряду цеху централізованого ремонту обладнання в Донбаська електроенергетична система (нак.58-к від 01.02.2005);

01.03.2016 прийнятий за переведенням з ВП «Донбаська електроенергетична система» електрослюсарем з ремонту устаткування розподільчих пристроїв 6 розряду дільниці з ремонту трансформаторів групи централізованого ремонту обладнання до ДП «НЕКУ «Укренерго» (наказ №53-к від 29.02.2016).

В трудовій книжці позивача містяться записи про підтвердження права позивача на пенсію за віком на пільгових умовах за Списком №2 розділу ХІІІ постанови Кабінету Міністрів України від 27.10.2014.

Згідно індивідуальних відомостей про застраховану особу відокремлений підрозділ «Донбаська електроенергетична система» приватного акціонерного товариства «Національна енергетична компанія «Укренерго» (код 23344104), відокремлений підрозділ «Бахмутські магістральні електричні мережі» Державного підприємства «Національна енергетична компанія «Укренерго» (код 25670144) сплачено страхові внески за позивача за звітні роки 2005-2020 роки.

Відтак, фактично вказаним вище судовим рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 01.04.2021 по справі № 200/1269/21-а встановлено право позивача на призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до частини 2 ст.114 Закону № 1058-IV з дати первинного звернення позивача - 04.08.2020.

Однак, рішенням ГУ ПФУ в Донецькій області від 12.07.2021 № 056350005852 позивачу знову відмовлено у призначенні пільгової пенсії з підстав відсутності необхідного пільгового стажу, оскільки позивач не надав докази пільгової роботи за період з 01.02.2005 по 31.07.2020 та не надав гарантійний лист підприємства про перерахунок коштів на рахунок управляння для покриття витрат пов`язаних з виплатою пенсії на пільгових умовах.

Надаючи правову оцінку спірним відносинам та аргументам учасників справи, суд виходить з наступного.

Відповідно до ст. 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Статтею 8 Закону № 1058-ІV передбачено право громадян України на отримання пенсійних виплат та соціальних послуг.

Згідно з ч.1 ст.114 Закону № 1058-ІV право на пенсію за віком на пільгових умовах незалежно від місця останньої роботи мають особи, які працювали на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, зазначених у частинах другій і третій цієї статті, а пенсії за вислугу років - на умовах, зазначених у частині четвертій цієї статті. Розміри пенсій для осіб, визначених цією статтею, обчислюються відповідно до статті 27 та з урахуванням норм статті 28 цього Закону.

Відповідно до приписів ч. 2 ст. 114 Закону № 1058-ІV на пільгових умовах пенсія за віком призначається працівникам, зайнятим повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, - після досягнення 50 років і за наявності страхового стажу не менше 25 років у чоловіків, з них не менше 10 років на зазначених роботах, і не менше 20 років у жінок, з них не менше 7 років 6 місяців на зазначених роботах.

Згідно п.2 Розділу ХV Прикінцеві положення Закону № 1058-ІV пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовам праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах або за вислугу років, які відповідно до законодавства, що діяло раніше, мали право на пенсію на пільгових умовах або за вислугу років, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди. До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, пенсії призначаються за нормами цього Закону в разі досягнення пенсійного віку та трудового стажу, передбаченого Законом України від 5 листопада 1991 року № 1788-XII «Про пенсійне забезпечення» (далі - Закон № 1788-XII).

Відповідно до п. «а» ч. 1 ст. 13 Закону № 1788-XII працівники, зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, - за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць - після досягнення 50 років і при стажі роботи не менше 25 років у чоловіків, з них не менше 10 років на зазначених роботах, і не менше 20 років у жінок, з них не менше 7 років 6 місяців на зазначених роботах.

Згідно з ч. 2 ст. 114 Закону № 1058-ІV за відсутності стажу роботи, встановленого абзацом першим цього пункту, у період до 1 квітня 2024 року пенсія за віком на пільгових умовах призначається за наявності на дату досягнення віку, встановленого абзацами першим і третім - тринадцятим цього пункту, страхового стажу роботи з 1 квітня 2021 року по 31 березня 2022 року не менше 23 років 6 місяців у чоловіків.

За приписами ст. 48 Кодексу законів про працю України, положення якої кореспондуються зі ст. 62 Закону № 1788-XII, трудова книжка є основним документом про трудову діяльність працівника. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженим постановою КМУ від 12.08.1993 № 637 встановлено, що уточнюючі довідки підприємств або організацій для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсію на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників.

Слід зазначити, що вищевказаний Порядок, як вбачається з його назви та змісту, поширюється саме на випадки відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній.

З метою забезпечення соціального захисту та належного пенсійного забезпечення працівників, зайнятих на підземних роботах, роботах з особливо шкідливими й особливо важкими умовами праці за Списком № 1 та на інших роботах зі шкідливими і важкими умовами праці за Списком № 2, наказом Міністерства праці та соціальної політики від 18.11.2005 № 383 затверджено Порядок застосування Списків № 1 та № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах (далі Порядок). Цей Порядок регулює застосування Списків під час обчислення стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, відповідно до пунктів «а», «б» статті 13 та статті 100 Закону № 1788-XII.

Відповідно до пункту 3 Порядку, при визначенні права на пенсію за віком на пільгових умовах застосовуються Списки, що чинні на період роботи особи. До пільгового стажу зараховується весь період роботи на відповідних посадах або за професіями незалежно від дати їх внесення до Списків за умови підтвердження документами відповідних умов праці за час виконання роботи до 21.08.1992 та за результатами проведення атестації робочих місць за умовами праці після 21.08.1992.

Як зазначено вище, судами встановлено право позивача на призначення пенсії за віком на пільгових умовах.

Згідно приписів ч. 4 ст. 78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Відповідачем проігноровано вказану норму процесуального права і він на власний розсуд розтлумачив обставини стосовно недостатності пільгового стажу позивача.

Відповідно до ч.2 ст.77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Колегія суддіві погоджується з місцевим судом, що такі дії відповідача суперечать статті 19 Конституції України та законам України, не визнавши право позивача на перерахунок пенсії, призвело до його порушення, а тому воно підлягає захисту судом.

Прийнявши неправомірне рішення щодо відмови у зарахуванні пільгового стажу спірних періодів роботи, відповідач діяв поза межами статті 19 Конституції України та законів України, не визнавши право позивача на отримання пенсії, що призвело до його порушення, а тому воно підлягає захисту судом.

Відтак, правильним є висновкок суду першої інстанції, що, враховуючи неправомірні дії відповідача щодо відмови у призначенні пільгової пенсії, спірне рішення ГУ ПФУ в Донецькій області № 056350005852 від 12.07.2021 підлягає скасуванню.

На законодавчому рівні поняття «дискреційні повноваження» суб`єкта владних повноважень відсутнє. У судовій практиці сформовано позицію щодо поняття дискреційних повноважень, під якими слід розуміти такі повноваження, коли у межах, які визначені законом, адміністративний орган має можливість самостійно (на власний розсуд) вибирати один з кількох варіантів конкретного правомірного рішення. Водночас, повноваження державних органів не є дискреційними, коли є лише один правомірний та законно обґрунтований варіант поведінки суб`єкта владних повноважень. Тобто, у разі настання визначених законодавством умов відповідач зобов`язаний вчинити конкретні дії і, якщо він їх не вчиняє, його можна зобов`язати до цього в судовому порядку.

Тому суд з урахуванням п. 10 ч. 2 статті 245 КАС України також обгрунтованим є висновок місцевого суду про необхідність зобов`язання відповідача призначити пенсію за віком на пільгових умовах відповідно до Закону № 1058-ІV з дати первинного звернення ОСОБА_1 до відповіача з 04.08.2020.

Отже, розглянувши подані документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, колегія суддів приходить до висновку, що місцевий суд прийняв рішення з дотриманням як матеріального так і процесуального права, а позовні вимоги підлягають задоволенню.

Відповідно до положень ч. 1 ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду без змін, якщо визнає, що суд правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

На підставі викладеного, судова колегія вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, що відповідно до вимог ст. 316 КАС України є підставою для залишення апеляційної скарги без задоволення, а судового рішення - без змін.

Доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції.

Керуючись статями 291, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329, 331 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області залишити без задоволення.

Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 08 червня 2022 року в справі № 200/1072/22 залишити без змін.

Повне судове рішення 04 жовтня 2022 року.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення в порядку, передбаченому статтею 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Колегія суддівІ. В. Сіваченко

Т. Г. Гаврищук

А. А. Блохін

СудПерший апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.10.2022
Оприлюднено06.10.2022
Номер документу106596396
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них

Судовий реєстр по справі —200/1072/22

Постанова від 04.10.2022

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Сіваченко Ігор Вікторович

Ухвала від 04.09.2022

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Сіваченко Ігор Вікторович

Ухвала від 04.09.2022

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Сіваченко Ігор Вікторович

Ухвала від 24.08.2022

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Сіваченко Ігор Вікторович

Рішення від 07.06.2022

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Голубова Л.Б.

Ухвала від 07.02.2022

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Голубова Л.Б.

Ухвала від 24.01.2022

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Голубова Л.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні