МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
04 жовтня 2022 р. № 400/2914/22 м. Миколаїв
Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Фульги А.П., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження в письмовому провадженні адміністративну справу
за позовом:Державної служби геології та надр України, вул. Антона Цедіка, 16, м. Київ 57,03057, до відповідача:Державного підприємства "Підприємство державної кримінально-виконавчої служби України (№83)", вул. Володимирська, 1,с. Костянтинівка, Арбузинський район, Миколаївська область, 55340,
про:припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 18.11.2008 № 4776,
ВСТАНОВИВ:
Державна служба геології та надр України (надалі - позивач) звернулась із адміністративним позовом до Державного підприємства «Підприємство державної кримінально-виконавчої служби України (№83)» (надалі - відповідач), в якому просить суд припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 4776 від 18.11.2008 р., наданому Державному підприємству «Підприємство державної кримінально-виконавчої служби України (№83)»
В обґрунтування своїх вимог позивач вказав, що відповідно до акту перевірки від 17.03.2021 12/4776-М суб`єкт господарювання порушив законодавство з надрокористування. а саме: не допустив суб`єктів господарювання до проведення перевірки з питань надрокористування, у зв`язку із чим отримав відповідний припис від 17.03.2020 №77-14/01. У зв`язку із не усуненням порушень та не повідомленням про стан виконання припису, Центральним міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України винесено подання на анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 03.08.2020 №154-14/01. Підприємство порушило законодавство в сфері надрокористування та не усунуло у встановлений строк порушення, що і зумовило звернення до суду з даним позовом.
Ухвалою від 06.06.2022 року Миколаївський окружний адміністративний суд відкрив провадження у справі № 400/2914/22 та ухвалив розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін.
09.09.22 року відповідачем до суду було подано клопотання про залишення позовної заяви без розгляду з підстав пропуску строку звернення до суду, посилаючись на те, що позивач пропустив тримісячний строк звернення до суду з визначеними законом вимогами, що є підставою для залишення позовної заяви без розгляду.
Суд розглянувши вказане клопотання зазначає наступне, порядок здійснення судочинства в адміністративних судах визначає Кодекс адміністративного судочинства України, частиною першою статті 5 якого визначено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду за захистом, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.
Частина перша статті 118 Кодексу адміністративного судочинства України визначає, що процесуальні строки - це встановлені законом або судом строки, у межах яких вчиняються процесуальні дії. Процесуальні строки встановлюються законом, а якщо такі строки законом не визначені - встановлюються судом.
Процесуальні строки визначаються днями, місяцями і роками, а також можуть визначатися вказівкою на подію, яка повинна неминуче настати.
Частиною першою статті 122 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами.
Відповідно до частини другої статті 122 Кодексу адміністративного судочинства України, для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
Таким чином, строк звернення до адміністративного суду - це проміжок часу після виникнення спору у публічно-правових відносинах, протягом якого особа має право звернутися до адміністративного суду із заявою за вирішенням цього спору і захистом своїх прав, свобод чи інтересів. При цьому перебіг такого строку починається з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
Суд зазначає, що спеціальний дозвіл на користування надрами №4776 від 18.11.2008 Державного підприємства «Підприємство державної кримінально-виконавчої служби України (№83)» є чинним, і позивач може звернутися до суду про його скасування в будь-який момент, коли на його думку дія такого дозволу порушила його права та інтереси, а тому неможливо встановити дійсний початок відліку процесуального строку звернення до суду.
Таким чином, клопотання відповідача про залишення позовної без розгляду до задоволення не підлягає.
Відповідач 12.09.2022 року надав відзив на позовну заяву в якому адміністративний позов не визнав, у своєму відзиві просив в задоволенні позову відмовити з тих підстав, що звернення позивача із позовною заявою про анулювання спеціального дозволу на користування надрами №4776 від 18.11.2008 став припис №77-14/01 від 17.03.2020.Вказаний припис був предметом судового розгляду у справі №640/22235/21. Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 25.11.2021. залишене без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 23.02.2022 визнано протиправним та скасовано припис Держгеонадра №77-14/01 від 17.03.2020. На підставі вказаного відповідач вважає, що відсутні правові підстави для припиннення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 18.11.2008 №4776 та просив в задоволенні позову відмовити.
Справу розглянуто в письмовому провадженні.
Дослідивши матеріали справи та оцінивши наявні в них фактичні дані, суд, встановив наступне.
Відповідачу надано спеціальний дозвіл на користування надрами №4776 від 18.11.2008 року (надалі - Дозвіл) з метою видобування гранітів в якості сировини для виробництва облицьовувального каменю, щебеню та каменю побутового. З моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами, у користувача надр виникають права та обов`язки, передбачені Кодексом України про надра, Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 року № 615 (надалі- Порядок № 615), спеціальним дозволом на користування надрами № 4776 від 18.11.2008 року, Угодою про умови користування надрами, тощо.
Наказом Державної служби геології та надр України від 19.06.2015 р. № 165 «Щодо зупинення та поновлення дії спеціальних дозволів на користування надрами та встановлення термінів для усунення порушень» - зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами. Надрокористувачу надано 30 календарних днів на усунення порушення. Листом Державної служби геології та надр України від 30.06.2015 р. № 7959/13/14- 15 повідомлено про вищевказаний наказ.
Наказом Державної служби геології та надр України від 26.11.2019 року № 437 «Про затвердження річного плану здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державної служби геології та надр України на 2020 рік.» - затверджено річний план на 2020 рік.
У березні 2020 року Департаментом державного геологічного контролю проведено планову перевірку державного підприємства «Підприємство державної кримінально- виконавчої служби №83» з питань дотримання вимог законодавства у сфері надрокористування. В ході перевірки були виявлені порушення законодавства (акт перевірки від 17.03.2021 року № 12/4776-М), а саме: субєкт господарювання не допустив посадових осіб Державної служби геології та надр України до перевірки. Надрокористувачу надано припис від 17.03.2020 року №77-14/01, яким установлено термін для усунення порушень до 04.05.2020 року.
Наказом Держгеонадр України від 03.06.2020 року № 196 внесено зміни до наказу Державної служби геології та надр України від 19.06.2015 року №165 в частині доповнення підстав зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами № 4776 від 18.11.2008 року. Листом Державної служби геології та надр України було повідомлено про вказаний наказ.
У зв`язку із не усуненням порушень, Центральним міжрегіональним відділом Департаменту - геологічного контролю Держгеонадр було підготовлено подання на анулювання дії спеціального дозволу від 03.08.2020 р. №154-14/01. Надрокористувачу неодноразово надавали терміни на усунення порушень, проте ДП «ПІДПРИЄМСТВО ДКВС УКРАЇНИ (№83)» не усунуло вказані порушення, це стало підставою для звернення позивача до суду з даним позов про анулювання спеціального дозволу на користування надрами №4776 від 18.11.2008 року.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого Указом Президента України № 391/2011від 06 квітня 2011 року, Державна служба геології та надр України (Держгеонадра України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів України, входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.
Відповідно до ст.1 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади. їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища, а заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.
Згідно з ч.1 ст. 19 Кодексу України про надра, надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр.
За приписами ст.3 Кодексу України про надра гірничі відносини в Україні регулюються Конституцією України. Законом України «Про охорону навколишнього природного середовища», цим Кодексом та іншими актами законодавства України, що видаються відповідно до них.
Статтею 24 Кодексу України про надра визначено права та обов`язки користувачів надр. Згідно з ч. 2 цієї статті користувачі надр зобов`язані: використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр: забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України; виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.
Центральним органом виконавчої влади відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 № 1174 є Держгеонадра, які. згідно з покладеними на них завданнями, зокрема, видають в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами) (підпункт 9 пункту 4 Положення).
Пунктом 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615 (далі Порядок №615) встановлено, що дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері здійснення державного гірничого нагляду, епідеміологічного нагляду (спостереження), державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, органів місцевого самоврядування, органів державної фіскальної служби у разі: порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр: виникнення внаслідок проведення робіт, пов`язаних з користуванням ділянкою надр, безпосередньої загрози життю чи здоров`ю працівників або населення: проведення гірничих робіт без геологічного та маркшейдерського обслуговування; наявності заборгованості з плати за користування надрами; проведення на наданій у користування ділянці надр робіт, не передбачених дозволом; відсутності у надрокористувача під час проведення робіт ліцензії на провадження господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню відповідно до закону; невиконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування; непереоформлення дозволу у випадках, передбачених пунктом 16 цього Порядку.
Після зупинення дії дозволу надрокористувач зобов`язаний зупинити проведення на наданій йому в користування ділянці надр робіт, передбачених дозволом. При цьому, зупинення дії дозволу не звільняє надрокористувача від обов`язку проводити на ділянці надр роботи, пов`язані із запобіганням виникненню аварійної ситуації або усуненням її наслідків. Також, зупинення дії дозволу не є підставою і для переривання строку його дії. Дія дозволу поновлюється органом з питань надання дозволу після усунення надрокористувачем причин, що призвели до зупинення його дії.
Зі змісту наведених правових норм вбачається, що однією з підстав зупинення дії дозволу на спеціальне використання надр є порушення надрокористувачем умов та порядку користування надрами, невиконання обов`язків, визначених ст. 24 Кодексу України про надра.
Відповідно до п. 23 Порядку №615 право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому Кодексом України про надра та Законом України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності».
Частинами 1 та 2 ст.26 Кодексу України про надра передбачено, що право користування надрами припиняється у разі: 1) якщо відпала потреба у користуванні надрами; 2) закінчення встановленого строку користування надрами; 3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування; 4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров`я населення; 5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр; 6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами; 7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр. Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктах 4. 5. 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів. - у судовому порядку. При цьому, питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.
Згідно з ч. 7 ст. 4-1 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» дозвільний орган, що видав документ дозвільного характеру, може звернутися до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання документа дозвільного характеру за наявності хоча б однієї з таких підстав: 1) встановлення факту надання в заяві про видачу документа дозвільного характеру та документах, що додаються до неї. недостовірної інформації; 2) здійснення суб`єктом господарювання певних дій щодо провадження господарської діяльності або видів господарської діяльності, на які отримано документ дозвільного характеру, з порушенням вимог законодавства, щодо яких дозвільний орган видавав припис про їх усунення із наданням достатнього часу для їх усунення. Аналіз наведених правових норм дає підстави дійти до висновку про те, що анулювання раніше зупиненого спеціального дозволу можливе, зокрема, у разі, якщо надрокористувачем не усунуто порушення, які стали підставою для зупинення дії дозволу.
З наявних обставин у цій справі, вбачається, що підставою для звернення позивача із позовною заявою про анулювання спеціального дозволу на користування надрами №4776 від 18.1 1.20088 став припис №77-14/01 від 17.03.2020. яким відповідач, як надрокористувач. зобов`язувався до 04.05.2020 усунути виявлені порушення (вимоги абз. 2 ст.11 Закону України «Про основні засади нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», який передбачає: суб`єкт господарювання не допустив посадових осіб Державної служби геології та надр України до здійснення заходів державного нагляду (контролю) за умови дотримання порядку здійснення державного нагляду (контролю), встановленого законодавством) та надати в письмовій формі суб`єкту владних повноважень матеріали в підтвердження факту усунення порушень згідно переліку. Але вказаний припис був предметом судового розгляду у справі №640/22235/21.
Таким чином, підстави, якими позивач обґрунтовував необхідність анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 18.11.2008 №4776, наданого ДП «Підприємство державної КВС України», через невиконання припису, який оскаржено суб`єктом господарювання до суду та скасований в судовому порядку, відпали.
На підставі вищевказаного суд приходить до висновку про відсутність правових підстав для припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 18.11.2008 №4776 який надавався відповідачу.
Відповідно до ч. 1. ст. 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Частиною 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Згідно із ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Враховуючи вищевикладене у сукупності, суд дійшов висновку про відмову в задоволенні позовних вимог.
Судові витрати, відповідно до норм ст.139 КАС України, покласти на позивача.
Керуючись ст. 2, 19, 139, 241, 244, 242 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
В задоволенні позову Державної служби геології та надр України (вул. Антона Цедіка, 16, м. Київ 57, 03057 код ЄДРПОУ 37536031) до Державного підприємства "Підприємство державної кримінально-виконавчої служби України (№83)" (вул. Володимирська, 1, с. Костянтинівка, Арбузинський район, Миколаївська область, 55340 код ЄДРПОУ 08680537) - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду першої інстанції подається до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо справу було розглянуто в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя А. П. Фульга
Суд | Миколаївський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.10.2022 |
Оприлюднено | 07.10.2022 |
Номер документу | 106615965 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
Адміністративне
Миколаївський окружний адміністративний суд
Фульга А. П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні